Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  87 10004
Hallo har akkurat solgt datamaskinen min, til en person i Afrika (Nigeria).
Og denne personen vil at jeg skal bruke "Posten.no".
Men spørsmålet mitt er da, "Sender posten så store pakker, det er et Cooler master 912 kabinett, og veier 10-13 kg."

Takk for svar !
Du har blitt lurt.

Blir å koste deg 1222 kr btw.
Sist endret av Kunitsyn; 16. juli 2011 kl. 21:12.
Betaler du nok sender de bilen din til Afrika
Sist endret av Kruppy; 16. juli 2011 kl. 21:09.
HAHAHAHAHAHAAHAHAHAHAHAHAHAHA!!!!!!!!!!!!!
Stakkars du naive unge mann
Vil ikke anbefale deg å sende Om du gjør det så vil du ikke se noe til pengene
Sist endret av MichaelB; 16. juli 2011 kl. 21:11.
Sperr kontoen din!
Sitat av Sjokoladeplate Vis innlegg
Hallo har akkurat solgt datamaskinen min, til en person i Afrika (Nigeria).
Og denne personen vil at jeg skal bruke "Posten.no".
Men spørsmålet mitt er da, "Sender posten så store pakker, det er et Cooler master 912 kabinett, og veier 10-13 kg."

Takk for svar !
Vis hele sitatet...
Posten ordner det. Usikker på pris, men den kommer frem! Dra dit på mandag.

Sitat av MichaelB Vis innlegg
HAHAHAHAHAHAAHAHAHAHAHAHAHAHA!!!!!!!!!!!!!
Stakkars du naive unge mann
Vil ikke anbefale deg å sende Om du gjør det så vil du ikke se noe til pengene
Vis hele sitatet...
Ikke ødelegg nå.
Sitat av pappagutt Vis innlegg
Ikke ødelegg nå.
Vis hele sitatet...
Sorry Jeg vil bare ikke at han skal ta livet sitt neste uke fordi han ga bort pc'en sin
vel, det var også en form for veldedighet
Sitat av Kunitsyn Vis innlegg
Du har blitt lurt.

Blir å koste deg 1222 kr btw.
Vis hele sitatet...
Nei jeg blir ikke lurt, har fått 10000 kroner i forhåndsbetaling på den...
Hvordan det egentlig er mulig forstår jeg ikke. Hvorfor skal en dude fra afrika kjøpte pcen din som er mye dyrere i norge enn i afrika ? Seriøst ta og åpn opp øya dine ikke sov

og tro meg, du blir lurt. Han motokk sjekk via email fra nigeriansk 1337 ahmballa supervision bank og skal chekke den inn på mandag
Sist endret av SRB; 16. juli 2011 kl. 21:23.
Sitat av Sjokoladeplate Vis innlegg
Nei jeg blir ikke lurt, har fått 10000 kroner i forhåndsbetaling på den...
Vis hele sitatet...
Greit, du har ikke blitt lurt.
Bare ikke ta livet ditt neste uke når du finner ut at du ble lurt

Og før du sender pc'en, spør deg selv hvorfor en random dude fra Afrika skulle tatt en så stor risk og overført hele 10000 til deg PÅ FORHÅND. I Afrika er slike penger en livslønn.
Sist endret av MichaelB; 16. juli 2011 kl. 21:24.
Sitat av Sjokoladeplate Vis innlegg
Nei jeg blir ikke lurt, har fått 10000 kroner i forhåndsbetaling på den...
Vis hele sitatet...
Hvordan foregikk det? Sjekk?
Neutral Good
Mith's Avatar
Sitat av Sjokoladeplate Vis innlegg
Nei jeg blir ikke lurt, har fått 10000 kroner i forhåndsbetaling på den...
Vis hele sitatet...
Med mindre du faktisk kjenner personen du handler med så er sjansen for å bli svindlet relativt stor.
http://en.wikipedia.org/wiki/Advance-fee_fraud
Sist endret av Mith; 16. juli 2011 kl. 21:24.
Sitat av Leiha Vis innlegg
Hvordan foregikk det? Sjekk?
Vis hele sitatet...
Denne "Afrikanern" var en dame som akkurat hadde flyttet ned til Afrika. Så hun har en Norsk "DNB Nor" konto, så hun satt penger rett inn til min...
du kan jo ta en titt her så kanskje det går opp et lys for deg http://freak.no/forum/showthread.php?t=184344
Sitat av Sjokoladeplate Vis innlegg
Denne "Afrikanern" var en dame som akkurat hadde flyttet ned til Afrika. Så hun har en Norsk "DNB Nor" konto, så hun satt penger rett inn til min...
Vis hele sitatet...
Ikke kom å si at vi ikke advarte deg, når du får kontoen din tappet...
Sitat av Mith Vis innlegg
Med mindre du faktisk kjenner personen du handler med så er sjansen for å bli svindlet relativt stor.
http://en.wikipedia.org/wiki/Advance-fee_fraud
Vis hele sitatet...
Hvordan kan jeg ha blitt lurt, når jeg sitter med 10 lapper i handa :S?

Sitat av MichaelB Vis innlegg
Ikke kom å si at vi ikke advarte deg, når du får kontoen din tappet...
Vis hele sitatet...
Vell det er ikke noe å tappe fra kontoen min ^^
Sitat av Sjokoladeplate Vis innlegg
Hvordan kan jeg ha blitt lurt, når jeg sitter med 10 lapper i handa :S?
Vis hele sitatet...
For å få de pengene måtte du gi han bank opplysninger.
Du vil med andre ord få bank kontoen din tappet når du har sendt pc'en

Sitat av Sjokoladeplate Vis innlegg
Vell det er ikke noe å tappe fra kontoen min ^^
Vis hele sitatet...
En gang i fremtiden vil det være noe å tappe
Neutral Good
Mith's Avatar
Sitat av Sjokoladeplate Vis innlegg
Hvordan kan jeg ha blitt lurt, når jeg sitter med 10 lapper i handa :S?
Vis hele sitatet...
Du får lese wiki-linken jeg ga deg og vurdere situasjonen selv, jeg vet ikke noe om din spesifikke situasjon.
Sitat av MichaelB Vis innlegg
For å få de pengene måtte du gi han bank opplysninger.
Du vil med andre ord få bank kontoen din tappet når du har sendt pc'en
Vis hele sitatet...
Ut av nysgjerrighet, hvordan kan de tappe kontoen din? Hvis det er så lett å tappe kontoen til folk kan man ikke vise kontonr. sitt til noen..
Dette er svindel på høyt nivå og enver som ikke ser det, beklager og måtte si det men fortjener og bli lurt...
Etter så mange avis og tv oppslag ang AKKURAT det samme som du sitter og beskriver nå så skjønner jeg ikke du kan være så godtroende og tro alt er bare velstand...
Sitat av Xernox Vis innlegg
Ut av nysgjerrighet, hvordan kan de tappe kontoen din? Hvis det er så lett å tappe kontoen til folk kan man ikke vise kontonr. sitt til noen..
Vis hele sitatet...
Det aner jeg ikke. Det må du nesten spørre en av de om
Men det hender hele tiden bare ved hjelp av konto nr.
Ikke gjør det, du blir scamma, om noen uker blir pengene trukket tilbake pågrunn av falsk sjekk.
Jeg søkte litt på pc priser i Nigeria og den dyreste stasjonære HP pc'en jeg fant kostet 120000 NGN, det blir 4380 kr. At noen i Nigeria er så dumme at de kjøper en brukt pc i Norge for 10000 er ufattelig, så ufattelig at vi nekter å tro at noen gjør det uten å ville svindle.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av MichaelB Vis innlegg
Det aner jeg ikke. Det må du nesten spørre en av de om
Men det hender hele tiden bare ved hjelp av konto nr.
Vis hele sitatet...
Nei, folk blir ikkje scamma ved hjelp av kontonummer åleine. Dei blir scamma fordi dei sender fra seg kopi av pass, visakort og gudane vite kva.

Kontonummer - og kun kontonummer - kan du heilt trygt dele ut til dei du måtte ønske.
Fikk en melding fra en Nigeriansk mann, han var veldig interessert i den tingen jeg hadde på finn.no, og ville ordne et kjøp, jeg bare "What are you gonna do with a snowmobile inn Nigeria?"

Som saqt, du blir scamet, hvis du sender den.
Men folkens, jeg sitter med 10000 kroner i hånden min nå
Så dere mener at jeg skal la en stakkars person som har satt inn penger inn på min DNB nor konto (med bare konto nummeret mitt) bli svindlet av meg ? :S
Sist endret av Sjokoladeplate; 16. juli 2011 kl. 22:06.
Sitat av Sjokoladeplate Vis innlegg
Men folkens, jeg sitter med 10000 kroner i hånden min nå
Så dere mener at jeg skal la en stakkars person som har satt inn penger inn på min DNB nor konto, med bare konto nummeret mitt, bli svindlet av meg ? :S
Vis hele sitatet...
Overfør pengene tilbake da, og avbryt handelen, tryggest

Edit: Du blir svindlet, ikke han/ho/dem.
Sist endret av justastonedhuman; 16. juli 2011 kl. 22:07.
Sitat av Sjokoladeplate Vis innlegg
Men folkens, jeg sitter med 10000 kroner i hånden min nå
Så dere mener at jeg skal la en stakkars person som har satt inn penger inn på min DNB nor konto, med bare konto nummeret mitt, bli svindlet av meg ? :S
Vis hele sitatet...
Tenk heller sånn:
Det er deg eller han/hun

Kanskje du kan fortelle oss hvilke opplysninger du har gitt kjøperen?
Da kan sikkert en del her fortelle om det faktisk er nok til å svindle deg
Sitat av Kain Vis innlegg
Overfør pengene tilbake da, og avbryt handelen,tryggest
Vis hele sitatet...
Hvorfor skal jeg det når jeg har Endelig fått solgt pc'en min ?
Så lenge du har fått pengene allerede ser ikke jeg noen problemer med å fullføre salget. Om du er usikker på hvor trygt det er så kan du jo alltids be dnbnor endre konto nummeret ditt, da har de jo kun konto nummeret til en tom/ikke eksisterende konto.
Sitat av MichaelB Vis innlegg
Tenk heller sånn:
Det er deg eller han/hun

Kanskje du kan fortelle oss hvilke opplysninger du har gitt kjøperen?
Da kan sikkert en del her fortelle om det faktisk er nok til å svindle deg
Vis hele sitatet...
Okay...

Det startet med at hun var interessert i pc'en, og at hun ville gi meg 500 kroner mer for den (siden den måtte sendes til Afrika). Så spurte hun meg hvilken betaling måte jeg ville bruke, så jeg svarte at jeg ville bruke det gjennom DNB nor. Og det var helt greit for hu. Så jeg sendt hvem bank det var,konto nr og hva jeg het. Så sa hun at hun skulle sette inn pengene de neste timene. Jeg ventet 2 dager og så fikk jeg 11200 kroner inn (1200 kroner for frakten).
Så jeg kjønner ikke helt, hvordan dere kan se at jeg har blit svindlet? :S
Vent noen uker med å sende maskinen. Chargeback ringte, de har tømt kontoen din.-

Seriøst, å kjøpe pc fra norge til [hvor som helst] er like mye logikk i som å smugle alkohol til sverige. Det skjer bare ikke. Ikke send maskinen.
Sist endret av pidget; 16. juli 2011 kl. 22:17.
Sitat av Sjokoladeplate Vis innlegg
Okay...

Det startet med at hun var interessert i pc'en, og at hun ville gi meg 500 kroner mer for den (siden den måtte sendes til Afrika). Så spurte hun meg hvilken betaling måte jeg ville bruke, så jeg svarte at jeg ville bruke det gjennom DNB nor. Og det var helt greit for hu. Så jeg sendt hvem bank det var,konto nr og hva jeg het. Så sa hun at hun skulle sette inn pengene de neste timene. Jeg ventet 2 dager og så fikk jeg 11200 kroner inn (1200 kroner for frakten).
Så jeg kjønner ikke helt, hvordan dere kan se at jeg har blit svindlet? :S
Vis hele sitatet...
"Hovedbudskapet er at mottaker har vunnet et stort beløp, intet mindre enn nesten 800 000,00 €uro og må ta kontakt og blir så bedt om å oppgi sin bank og sitt kontonummer, som umiddelbart blir tappet.
Tross gjentatte advarsler i aviser kan en fra tid til annen lese om en eller annen som har latt seg lure."

Kjenner du deg igjen?

Les her du: http://no.wikipedia.org/wiki/Nigeriabrev

Dersom hun var dårlig i å formulere seg korrekt i emailene mellom dere, så støtter det svindel-påstanden enda mer
Sist endret av MichaelB; 16. juli 2011 kl. 22:18.
FOOLKEEENSS!!!

Han har solgt den, personen brukte samme bank som han, LA HAN VÆRE!
Han trenger ikke 50 stk som skal fotelle han hva han skal gjøre!!
Kan du kopiere epostene fra henne?
Jeg må nesten bare være enig i det mange sier her. Å kjøpe en brukt PC fra Norge for så å betale frakt til Afrika strider med ALL logikk. Det ville vært mye billigere for henne å bare bestille delene fra internett å få dem sendt til Afrika. Med mindre hun er stokk dum så er dette svindel.
Jeg vil gjerne se åssen norsk det var på hun dama, ta og kopier det hun har skrevet så kan vi vurdere bedre og si det hvorfor du blir svindla
For å faktisk svare på trådstarter sitt spørsmål istedenfor å mase om det er svindel eller ikke. Ja, du kan sende den dit. Det koster nok fort 500kr, og for å få vite eksakt beløp må du finne ut nøyaktige mål på pakken du skal sende samt totalvekt.
Sitat av Settoz Vis innlegg
FOOLKEEENSS!!!

Han har solgt den, personen brukte samme bank som han, LA HAN VÆRE!
Han trenger ikke 50 stk som skal fotelle han hva han skal gjøre!!
Vis hele sitatet...
Hvis han ikke vil ha råd så får han la være med å søke. Hva er ditt råd til han, så han ikke blir svindlet. Mener du han skal sende maskinen siden han nå (tilsynelatende) har kroner på konto? Eller skal han ta høyde for at beløpet er betalt med en falsk sjekk e.l. ?
Sitat av pidget Vis innlegg
Hvis han ikke vil ha råd så får han la være med å søke. Hva er ditt råd til han, så han ikke blir svindlet. Mener du han skal sende maskinen siden han nå (tilsynelatende) har kroner på konto? Eller skal han ta høyde for at beløpet er betalt med en falsk sjekk e.l. ?
Vis hele sitatet...
En ting er at 2-3 stk sier det. Men 50 andre kommer jo og fyller tråden! Det er kommet et svar om det TS spurte om!
Dette skjer meg hver eneste gang jeg skal selge en ting på finn. Da kommer det en mail fra noen i Nigeria som vil kjøpe varen min. Og de sier alltid varen i stedet for f.eks. telefonen, noe som lett får meg til å skjønne at det er svindel, da de sender samme mailen til mange.

Her har du faktisk fått pengene, så send maskinen du. Men er helt enig i at du bør endre ditt kontonummer omgående, slik at du er på den sikre siden.

Har akkurat solgt en mobil til en i Norge, han forhåndsbetalte, og da gav jeg ham ett kontonummer som ikke er i bruk til vanlig, og som ikke er tilknyttet mitt visakort.
Funker det da å overføre de 10 000 til en annen konto for så å sende pc'en? eller blir kontoen trekt i 10 000 minus hvis det blir chargeback?

btw; han sa tidligere at det ikke er noe penger å trekke fra kontoen så regner med det bare er 10 000 på den!
Sist endret av plipp; 16. juli 2011 kl. 22:35.
Sitat av plipp Vis innlegg
Funker det da å overføre de 10 000 til en annen konto for så å sende pc'en? eller blir kontoen trekt i 10 000 minus hvis det blir chargeback?

btw; han sa tidligere at det ikke er noe penger å trekke fra kontoen så regner med det bare er 10 000 på den!
Vis hele sitatet...
Vis det er samme bank så er det ikke så enkelt.
Svaret er jo ganske enkelt - ja.
Posten sender alt du vil bare du betaler.
Men med tanke på at DU er selger burde kjøper betale for frakt.

Uansett, når det er "afrika og nigeria" salg på gang er det som oftest scam.
Ting som virker for godt til å være sant er som oftest det.
Vet om mange som har blitt lurt av folk i "Afrika" :P
Dette må da være den største troll tråden her inne noensinne! :S
Kan noen forklare meg hvordan denne damen skal ta chargeback når hun har overført via bank? Er ikke chargeback noe PayPal har?
Husker det var en tråd som omhandlet hvordan de overførte penger på kontoen, men allikevell fikk tilbake pengene etter handelen. Noen som er god å søke? Trådstarter ender jo da mest sannsynlig opp med å ha 10.000 kr i minus på kontoen hvis han allerede har tatt ut pengene.
Sitat av Sjokoladeplate Vis innlegg
Denne "Afrikanern" var en dame som akkurat hadde flyttet ned til Afrika. Så hun har en Norsk "DNB Nor" konto, så hun satt penger rett inn til min...
Vis hele sitatet...
Så dette er en norsk person?

Jeg skjønner godt alle postene her som handler om at man skal være skeptisk til å handle med afrikanske personer. Men hvis denne personen er norsk (Har norsk navn, og skriver norsk flytende), og har flyttet til Afrika, ser jeg ikke problemet?
Sitat av Toak Vis innlegg
Så dette er en norsk person?

Jeg skjønner godt alle postene her som handler om at man skal være skeptisk til å handle med afrikanske personer. Men hvis denne personen er norsk (Har norsk navn, og skriver norsk flytende), og har flyttet til Afrika, ser jeg ikke problemet?
Vis hele sitatet...
Helt enig. For det er jo umulig å utgi seg for å være fra et annet land enn man egentlig er.