Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 1691
hei! lurer på om russe beviset (ikke russekort) kan brukes som leg. når jeg skal kjøpe øl/tobakk å komme inn på utesteder.. noen som vet dette?
Nei. Det er ikke godtkjent leg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
nei, det er ikkje gyldig legitimasjon. Gyldig legitimasjon er:
*Førerkort
*Bankkort med fødselsnr og bilde
*Postens ID-kort
*Fødselsattest(!)
*Politiets ID-kort
*Forsvarets ID-kort

Anna er ikkje godtatt offisielt, men i praksis funker det ofte fint.

Lemme guess, du har bestilt med falsk fødselsdato på ditt russebevis?
Se profilen hans
Fødselsdag:
28 July, 1989
Vis hele sitatet...
Nei vent heller et år så slipper du bryderi med politet sånn like før du kan drikke lovlig.
ja fyller ikke 18 før etter russetia og er jo jævlig kjipt å være mindreårig under russetia.. så på russe beviset står det at jeg er 18.. hadde håpet at det ville funke da.. men kan vel hende at jeg får kjøpt øl å sånn på en å anna matbutikk.. men kjipt å ikke komme inn på utesteder da..

men skolebevis må da vel gjelde som leg? det får man jo ikke forandret før man får det..
Skolebevis er ikke gyldig
skolebevis er ikke gyldig nei, prøvde meg på og forfalske det jeg og..
som regel funker slikt i praksis og så lenge du går i russeklærne så er det enda mindre sjans for at du i det hele tatt blir spurt siden russ flest er over 18.
Sitat av vidarlo
nei, det er ikkje gyldig legitimasjon. Gyldig legitimasjon er:
*Førerkort
*Bankkort med fødselsnr og bilde
*Postens ID-kort
*Fødselsattest(!)
*Politiets ID-kort
*Forsvarets ID-kort

Anna er ikkje godtatt offisielt, men i praksis funker det ofte fint.

Lemme guess, du har bestilt med falsk fødselsdato på ditt russebevis?
Vis hele sitatet...
Må først å fremst si at nå er jeg meget pirkete, men pass er også godkjent som ID

Sitat av nan
som regel funker slikt i praksis og så lenge du går i russeklærne så er det enda mindre sjans for at du i det hele tatt blir spurt siden russ flest er over 18.
Vis hele sitatet...
Ikke svartruss, ettersom at de går bare 2 år på skole, så er ikke så alt for mange av dem som er 18
∮ F dr = 0
Popp: Det er ikke noe problem og bestille hvilken farge man måtte ønske å gå i, uavhengi hvilken linje og hvor mange år man har gått. Det er vel heller uskrevne regler som gjelder akkurat på det

Men ang, å kjøpe alkohol med russedrakt funker fett.
Husker den tiden jeg måtte ta på meg drakten til broren min for å kjøpe meg øl som 15 åring. Ble ikke spurt om legg engang.

Edit: Utesteder blir litt værre, dørvaktene driter vel langt i om du har drakt eller ikke. Så legg må nok vises der.
Sist endret av Adrian; 24. oktober 2006 kl. 01:49.
Å kjøpe alkohold med russedrakt og/eller legg funker bare dersom den butikkansatte er lam i hodet (eller tilnærmet). Dessverre er vel kanskje dette ofte tilfellet, men de seks årene jeg jobbet i butikk var det ikke en eneste russ som ikke ble spurt etter legg.

Ofte er butikkansatte enda mer på vakt når det er russ som handler, men igjen, det er jo opp til den enkelte... Men det er jo bare å forsøke seg. Det skjer ingenting annet enn at du blir nektet.
Kan Securitas-leg være godkjent som gyldig legitimasjon?
Sitat av kanoute
Kan Securitas-leg være godkjent som gyldig legitimasjon?
Vis hele sitatet...
Nei, det kan det ikke.. Selv om man (som regel) må være 18 for å jobbe som vekter, så er ikke dette gyldig legitimasjon.
Hvis jeg hadde sittet bak kassa, og du ikke hadde hatt "skikkelig id", så hadde jeg begynt og lure. Hvorfor har ikke dere folk førerkort/mopedlapp (den funker vel som leg?), hvis dere er 18,19? (Nå har ikke jeg lappen selv, så sier ikke at alle har det, men de fleste har vel det), og hvorfor i alle dager har dere ikke skikkelig bankkort når dere er 18?

Hvorfor får man ikke kjøpe av meg da ? Er 18... . Er enig med deg ang lappen, men hvorfor har man ikke ordentlig leg? Pass el noe? Alle har det, man trenger ikke russe-id og annet "tull" for å handle øl, jeg hadde syns det virket tvilsomt at man ikke kunne skaffet noe bedre.
Sist endret av Lille My; 24. oktober 2006 kl. 10:34.
Hadde du sittet bak kassen så kunne man ikke kjøpt alkohol av deg uansett. Det er et fåtall som faktisk bruker førerkort som ID hvis de ikke har bankkort e.l.

Du vil bli amased over hvor få som faktisk spør etter legitimasjon. Jeg blir kanskje spurt 1 av 10 ganger og jeg kan ikke akkurat påstå at jeg ser så veldig voksen ut av meg.

Nei, det er et fåtall som tar og får lappen med en gang de er gamle nok til å faktisk gjøre det. Det koster masse penger og er veldig tidskrevende.
Ta asså prøv å kjøp alkhol i butikken med russedress, burde tro det skulle gå ganske bra..
Du kan jo prøve deg på forskjellige butikker, en kompis dro fram en timeplan fra skolen for å vise at han var under 16 på bussen. Litt forskjell, men gå fra butikk til butikk, så får du nok napp til slutt.