Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 3784
Sliter ennå med å få kontroll over bikja jeg overtok, vil ha en "rød knap" til nødstilfelle i sommer.
Vi skal mye på fjellturer og annet, da blir tau ikke så aktuelt, med tanken på rein å sure samer, vil jeg unngå skutt hund eller erstatningskrav..

Finnes det noe alternativ til strømhalsebånd? Tvile sitron båndet vil være til noe nytte.
Soldier - Shift Com.
Stickyshift's Avatar
Som Seaturtle sier, få kontroll på hunden først. Ta den med på kurs, snakk med erfarne hundetrenere, jobb med hunden. Å gå tur med et langt tau er ikke et problem. Et problem er når som du sier en skutt hund eller et erstattningskrav pga. at hunden har gått løs på rein.
Hvilken rase har du?
Belte rundt livet og snørekjøringsstrikk. Det er uansett båndtvang, og strømhalsbånd er ulovlig (med god grunn) annet enn ved aversjonstrening med autorisert instruktør.
Strømhalsbånd er vel ikke ulovlig? Dersom en driver trening feks så er det lov.
Uansett så er det en billig og bra metode å bruke for å få kontroll på bikkjer som er "tungnem".

Brukt korrekt så er det ikke snakk om bikkja lider noen nød pga litt strøm. Det er mye god læring i å bli strømmet et par ganger.

Orker ikke masse dritt nå - så la være bli krakilske nå pls. Skulle det ha blitt forbudt så er jeg ikke oppdatert. Men personlig så ville jeg nå likevel skaffet meg et slikt - du har Schäfer vel Kain? De trenger å lære grundig hver som er sjef.
Sist endret av frtoretang; 23. april 2015 kl. 22:51.
Er båndtvang, så hunden skal være i bånd uansett. Har du hunden løs, så har du ikke kontroll på hunden, dermed risikerer du at den kan bli avlivet, og skytteren har loven på sin side! Godt er det, folk er altfor slappe på å ikke å ha hund i bånd. Har selv blitt angripet av hund som gikk løs, og eieren beklaget seg og standar uskyldningen var jo den pleier å være så snill!
Få kontroll på bikkja, og bruk bånd!!
Dyr på beite går på strømgjerde flere ganger før de lærer leksa. Ingen skader, bare ubehag.
Husker vi lekte med et strømhalsbånd rundt armen og en får seg en real kakk men det er alt. Poenget er jo at bikkja skal forbinde det å jage dyr & mennesker med en svært ubehagelig opplevelse. Ikke ulikt slik bikkjer i flokk straks slår ned på uønsket adferd i flokken med både lyd og fysisk smerte.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Strømhalsbånd er vel ikke ulovlig? Dersom en driver trening feks så er det lov.
Vis hele sitatet...
Forskrift om bruk av elektrisk strøm ved trening av hund § 3:

"Det er forbudt å bruke utstyr på hund som medfører at hunden kan utsettes for elektrisk strøm. Unntak gjelder for nødvendig aversjonstrening av hund mot jaging av beitedyr, tamrein og klovvilt når treningen utføres av personer som tilfredsstiller kompetansekravene i denne forskrift.

I forskriften menes med aversjonstrening trening som påfører hund ubehag for å hindre eller avlære en adferd."

Sitat av frtoretang Vis innlegg
… du har Schäfer vel Kain? De trenger å lære grundig hver som er sjef.
Vis hele sitatet...
En hund lærer selvfølgelig ikke hvem som er sjef av å få strøm i halsen utløst av fjernkontroll. Å bruke smerte i trening av en hund må unngås så langt det overhodet er mulig – det vil i praksis si for alt annet enn aversjonstrening mot beitedyr, og selv da må man bruke fagfolk. Å påføre betydelig smerte unødvendig er for det første dyremishandling, og for det andre latskap, og for det tredje medfører det fort en redd og ustabil hund som i verste fall biter i frykt. En hund aksepterer deg som leder om du oppfører deg som en leder, noe du gjør gjennom kroppsspråk og berøring, ikke gjennom fjernstyrt elektrosjokkbehandling.
hvis du ikke har full kontroll på hunden din så har du faktisk båndtvang året rundt.. Hunden din skal ikke gå bort til andre mennesker eller dyr..

så dresser bikkja før du slipper den løs..
Les om hundedressur og kok deg en stor kopp tålmodighet. Har du en trøbbelhund nytter det ikke å ta den i nakken og kjefte etc. Det vil bare dekke over det verste der og da,og ikke ha særlig langtidseffekt. Begynn heller med enkel sitt og kom her osv. Går den totalt amok når den ser andre hunder må du finne en løsning på det og. Er den farlig for mennesker kan du bare avlive den med en gang.

Hva skjer hvis du går bort til den når den spiser og tar fra den maten? Er du leder i flokken skal hunden akseptere at du gjør det.
Sitat av lyspære Vis innlegg
Les om hundedressur og kok deg en stor kopp tålmodighet. Har du en trøbbelhund nytter det ikke å ta den i nakken og kjefte etc. Det vil bare dekke over det verste der og da,og ikke ha særlig langtidseffekt. Begynn heller med enkel sitt og kom her osv. Går den totalt amok når den ser andre hunder må du finne en løsning på det og. Er den farlig for mennesker kan du bare avlive den med en gang.

Hva skjer hvis du går bort til den når den spiser og tar fra den maten? Er du leder i flokken skal hunden akseptere at du gjør det.
Vis hele sitatet...
Til deg som alle andre.
Hva trur du jeg driver med? Kokkelurer i drag av tålmodighet, har drevet på i flere mnd.
Nei, den er ikke farlig, min søster sin shitkid kan plukke ut pølsebitten fra kjeften, uten at den reagere.

BTW: Vet ikke hvordan dere har misforstått! Les tittelen "alternativ" har da ikke samvittighet å peise strøm i bikja.. vil ha noe som er lovlig å ikke grufullt mot bikja, tenker noe som kan forstyrre(fjerne fokuset) Vise at jeg har makt uansett om bikja er 300 meter unna.

Til dere som sier båndtvang, ja er delvis enig men før dere uttale dere, så kom til Finnmark/Troms fjellene, du kan koke meth å gaule uten å bli oppdaget
Samene lurker i smug, men ikke ofte jeg ser de.
Sitat av KaiN Vis innlegg
Til deg som alle andre.
Hva trur du jeg driver med? Kokkelurer i drag av tålmodighet, har drevet på i flere mnd.
Nei, den er ikke farlig, min søster sin shitkid kan plukke ut pølsebitten fra kjeften, uten at den reagere.

BTW: Vet ikke hvordan dere har misforstått! Les tittelen "alternativ" har da ikke samvittighet å peise strøm i bikja.. vil ha noe som er lovlig å ikke grufullt mot bikja, tenker noe som kan forstyrre(fjerne fokuset) Vise at jeg har makt uansett om bikja er 300 meter unna.

Til dere som sier båndtvang, ja er delvis enig men før dere uttale dere, så kom til Finnmark/Troms fjellene, du kan koke meth å gaule uten å bli oppdaget
Samene lurker i smug, men ikke ofte jeg ser de.
Vis hele sitatet...
Vel det er vel dyr der som alle andre steder??

§ 4. Alminnelige regler om sikring av hund. Vilkår for å la hund være løs
Hunder kan være løse bare når de
a) blir fulgt og kontrollert på aktsom måte, eller
b) er forsvarlig inngjerdet på et sted som ikke er åpent for allmenn ferdsel.
Den som holder en hund i bånd, skal være i stand til å ha kontroll med hunden, hvis de ikke blir ledsaget av noen som har slik kontroll.
Hundeholderen skal påse at hunden ikke farer mot, hopper på, forfølger eller stiller seg i veien for folk som ikke godtar dette. Har en hund dette for vane, skal den bli holdt i bånd på steder som er åpne for allmenn ferdsel.
Hundeholderen skal vise særlig aktsomhet der det er barn, for å hindre slik kontakt mellom hund og barn som barnet eller voksne som følger barnet, ikke inviterer til, og for å forebygge at barn blir skremt. Om nødvendig skal hunden bli satt i bånd eller holdt tett inntil hundeholderen.
Hunder skal alltid holdes under slikt tilsyn at de så vidt mulig hindres i å drive eller forfølge vilt, jf. likevel § 9 tredje ledd.
Sellfølgelig slipper man hunden løs om man er på tur langt oppi fjella og det ikke er mennesker der. En ting er regler...en annen ting er å følge dem. All denne moralen om slike ting...kjører dere aldri litt for fort med bilen?

Mitt tips er fortsette med trening frem til sommeren KaiN. Om du ikke stoler på at hunden går ved din side oppi fjella (uansett hva som dukker opp) så har du fortsatt mer trening i vente. En "rød knapp" ved nødstilfelle skal ikke være nødvendig. Resultat ved at du ikke har full kontroll over bikkja til sommeren og du fortsatt lar den gå fritt er at den kan bli avlivet. Så er det opp til deg om du faktisk er villig til å ta den sjansen. Det hadde aldri jeg tatt sjansen på.

Har gått på tur med bikkja i fjellet selv i mange år, og den er en trofast følger ved min side hele veien. Men det tok meg ikke bare noen måneder å trene opp det. Derfor er tolmodighet et stikkord til deg.
Neineinei!!

Det er når jeg leser her at jeg blir oppgitt. Værsåsnill å hør på meg nå, alle som sier han skal slippe bikkja løs. Jeg kan en god del om hunder, båndtvang og konsekvenser.

1. Det er BÅNDTVANG!
2. Du kan ALDRI stole på hunden din, uansett om den er strømmet eller ikke. Vi strømmet en av bikkjene våres som en test, vi greide akkurat å redde han fra å ta en sau.

Gjerne kall meg sauebonde osv.. Men jeg er så lei av at folk mister hunder som fyker etter ville og tamme dyr, eller bare mister de. Det er en grunn til at det er båndtvang, tenk på fugler som ligger i reir på bakken. Hva om det kommer en bikkje kommer å skremmer vekk moren som ligger der? Ho kommer ikke tilbake til reiret sitt da.

Vi var på fjellet med Røde Kors (nevner ikke sted mtp viss eier ser dette). Da så i en fuglbikkje som kom i en helvetes fart ned fra fjellet, og i retning mot en villreinstamme. Så kjører vi opp på toppen av fjellet der vi skal, der møter vi en dame som står og leter etter setteren sin.

For å avslutte så får jeg si at jeg er ikke sauebonde eller dyreverner.
Sist endret av eltev321; 24. april 2015 kl. 18:18.
Jeg er sikker på at du når går tur med hunden din og treffer på andre, begynner du å kjefte eller rykke i båndet med en gang den bjeffer/trekker. Dette gir hunden en negativ assosiasjon til situasjonen, og lærer den at når andre kommer bør den reagere med bjeffing/trekking. I stedet for bør du få oppmerksomheten til hunden, gi den masse ros, og nærmest mate den med godbiter til du har kommet deg forbi denne hindringen. Over relativt kort tid vil hunden assosiere disse møtene med skumle/ukjente hindringer som positive, og den vil ikke lenger reagere med frykt/aggresjon.

Sjokkhalsbånd/sitronhalsbånd vil skape en motsatt effekt av det du nettopp ønsker!

Om du har råd til å ha en hund (veterinær-, mat-, utstyrsutgifter), så har du også råd til å investere i et såkalt "tau", også kalt langline. Har du heller ikke kuskus på hunden din, bur du hvertfall ikke slippe den! En grunneier på privat eiendom har rett til å beskytte sine husdyr, og strider du mot båndtvangen, som forresten, som flere nevner, varer hele sommeren(april-august), har du ingenting du skulle ha sagt om bonden skyter hunden din!
Sist endret av agsel; 25. april 2015 kl. 00:43.
Sitat av Obster Vis innlegg
Sellfølgelig slipper man hunden løs om man er på tur langt oppi fjella og det ikke er mennesker der. En ting er regler...en annen ting er å følge dem. All denne moralen om slike ting...kjører dere aldri litt for fort med bilen?
Vis hele sitatet...
Nå er jo hele premisset her at trådstarter ikke har kontroll på hunden. For å ta bilmetaforen din videre, ville førstepost sett omtrent slik ut: "Sliter ennå med å få kontroll på bilen jeg overtok – den går veldig fort og er vanskelig å styre – og vil ha en 'rød knapp' til nødstilfelle i sommer. Jeg skal kjøre i uoversiktlige områder med mye barn; finnes det noe alternativ til en mekanisme som låser alle hjul? Tviler på at kortslutning av strømanlegget vil være til noen nytte."

Som andre sier, er det også mye ville dyr i en sårbar periode under båndtvangen. Spesielt tidlig på sommeren. Aversjonstrening mot jaging av sau hjelper lite mot dette.

Sitat av agsel Vis innlegg
Jeg er sikker på at du når går tur med hunden din og treffer på andre, begynner du å kjefte eller rykke i båndet med en gang den bjeffer/trekker. Dette gir hunden en negativ assosiasjon til situasjonen, og lærer den at når andre kommer bør den reagere med bjeffing/trekking. I stedet for bør du få oppmerksomheten til hunden, gi den masse ros, og nærmest mate den med godbiter til du har kommet deg forbi denne hindringen. Over relativt kort tid vil hunden assosiere disse møtene med skumle/ukjente hindringer som positive, og den vil ikke lenger reagere med frykt/aggresjon.
Vis hele sitatet...
Dette blir litt for enkelt. Generelt kan man avlære atferd på to måter: irettesettelser/straff eller belønning av gjensidig utelukkende atferd. Man kan i de aller fleste tilfeller helt fint avlære slik med begge deler. Men i begge tilfeller må man også vite hva man driver med. Belønner du etter hunden har begynt å reagere, vil du belønne reaksjonen. På samme måte må timing være riktig på irettesettelsen, samtidig som irritert kjefting og veldig kraftige rykk i båndet i beste fall har null effekt. Dette med at hunder ikke er i stand til å lære av noen form for irettesettelser uten at det tar form som – og oppfattes av hunden som – ren straff og sterkt ubehag, som videre fostrer frykt og aggresjon, er en tullete fantasi uten hold i virkeligheten. Det er heller ikke slik at trekking og bjeffing på andre hunder nødvendigvis følger av frykt eller aggresjon; for eksempel kan det komme av overivrighet i et ønske om lek eller dominant hevding av territorium.

Sitat av agsel Vis innlegg
Sjokkhalsbånd/sitronhalsbånd vil skape en motsatt effekt av det du nettopp ønsker!
Vis hele sitatet...
Og dette er jo bare tull. Strømhalsbånd brukt av en kyndig person har veldig god effekt mot for eksempel jaging av sau. Problemet er at det er lett å bruke feil og at det involverer sterkt ubehag, spesielt når brukt av ukyndige. Er man flink, oppnår man kun at hunden ikke jager sau. Er man ikke det, kan man få en hund som er panisk livredd gjerdestolper.

Sitat av KaiN Vis innlegg
Til dere som sier båndtvang, ja er delvis enig men før dere uttale dere, så kom til Finnmark/Troms fjellene, du kan koke meth å gaule uten å bli oppdaget
Samene lurker i smug, men ikke ofte jeg ser de.
Vis hele sitatet...
Målet må jo være å unngå at hunden din gjør skade på andre dyr. Ikke å unngå at det merkes. Og slik du beskriver situasjonen er det å feste hunden til kroppen den eneste brukbare løsningen. Jeg går ofte i fjellet selv, og er det båndtvang har jeg alltid hunden festet i sekkens magebelte med en lang strikk. Dette er helt problemfritt og gir bare litt ekstra drahjelp. Lærer du hunden til å ikke trekke, eller gå bak eller ved siden av deg når du gir beskjed om det, så slipper du også drahjelp i nedoverbakker.
Sist endret av Provo; 25. april 2015 kl. 09:53. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av KaiN Vis innlegg
Til dere som sier båndtvang, ja er delvis enig men før dere uttale dere, så kom til Finnmark/Troms fjellene, du kan koke meth å gaule uten å bli oppdaget
Samene lurker i smug, men ikke ofte jeg ser de.
Vis hele sitatet...
Båndtvangen bør du overholde med mindre du har kalkulert med en stk. bikkje i minus. Ferdes ofte i fjellene i troms og finnmark.



Samene lurker i smug
Vis hele sitatet...
Det gjør de, og finner de ut at noe truer reinene deres bruker de grovkalibrede skytevåpen uten å nøle.
Sitronhalsbånd er nok det du ser etter?

Sitronhalsbånd og andre former for positiv straff er forøvrig stadig mindre utbredt og anerkjent som ideell hundeoppdragelse. Positiv forsterkning er stort sett mer forutsigbart og lettere å få til på en måte som fungerer bra for både hund og eier.

Verdt å huske at hunden jobber for en av delene. Om du både belønner ønsket adferd pg straffer uønsket i samme kontekst vil hunden fortsatt bare by seg om dem mest tungtveiende motivatoren/stressoren.
Sist endret av Tøffetom; 28. april 2015 kl. 08:23.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Det er mulig å få kjøpt halsbånd med vibrasjon.
Dette brukte jeg aktivt på fjellturer med hunden min før. Da kunne den løpe langt unna meg, og jeg trente han til at en kjapp vibrasjon betydde at han skulle returnere.

Det fungerer ikke for å vise at du har makt selv om hunden er 300 meter unna, som du tenker. Du må trene den til å forstå at enhver handling har en kommando, det betyr at du vil den skal gjøre noe. Altså, returnere til deg.
Hørte på radion noen som hadde tatt patent på en vest hunden har på, med en elektromotor som sakte surrer inn noen snorer festet i bakbeinene og dermed effektivt sette en stopper for videre løping.