Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 762
Hei jeg prøver nå å installere virutalbox på ubuntu 8.10-i386 Desctop edition slik at jeg kan kjøre windows inni ubuntu.
men jeg er ikke pro i ubuntu så jeg aner ikke hvordan jeg skal finne riktig verson av virutalbox eller hvordan jeg skal installere det..
noen som vet hvordan jeg får til dette?
Øverst i venstre hjørne har du en meny som heter programmer. Finn valget som heter "legg til/fjern" der.
Så kan du søke opp Virtualbox (og det meste annet mellom himmel og jord). Mulig du må endre vis fra "alle programmer vedlikeholdt av Canonical" til "alle programmer med åpen kildekode", siden Canonical ikke vedlikeholder Virtualbox selv.
Så haker du det av og trykker utfør endringer. Da installeres det. Hvis du senere vil slette programmet fjerner du haken.

Virtualbox er rimelig rett-frem å sette opp.

For installering kan du også bruke synaptic pakkebehandleren (under system->administrasjon) eller kommandolinjen, men legg til/fjern er helt grei når man er ny innen Linux.
Gjest
Trådstarter
Takk for svar EmanON, jeg søkte opp "virutalbox" i legg til/fjern, men da kommer det bare -"There is no matching application available."
Sikkerhetsklarert
skriv 'virtual' ikke 'virutal'

i teminal "sudo apt-get install virtualbox"
Sist endret av Pjukern; 7. juni 2009 kl. 16:35.
Gjest
Trådstarter
hehe, ja det hjalp det...jævla dystleksi...

Da får jeg opp VirtualBox OSE som en huket av. hva gjør jeg nå for å installere windows xp?
Sikkerhetsklarert
Husker ikke i farten hvordan jeg gjorde det, og nå har jeg bare ubuntu server her, ikke desktop.

Men sånn ca slik:
Start opp virtualbox, lag ny virtuell maskin, velg ram/diskplass, velg så at u skal installere fra .iso image. Velg imaget du vil installere fra, og så starter du opp maskinen. Da vil Windows installasjonen begynne, og resten klarer du selv
Gjest
Trådstarter
Takk for hjelpen pjukern, nå klarte jeg det