Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  38 3210
Hei ! Jeg trenger noen råd angående noe som skjedde i helga.

Det har seg slik at jeg var på en offentlig fest i helga og var da nokså beruset og presterte og klappe til en kar midt i tryne. Men dette med god grunn (mener jeg). Etter at vi begynte og krangle og han plutselig dytta meg ned trappa utfor bygget. Jeg ble da selfølgelig jævla forbanna og reiste meg opp og smalt til han.

Han truer nå med og andmelde meg. Hvordan tror dere politiet vil behandle denne saken ?
Det er jo helt klart at han begynte, selv om det muligens ikke har noe og si ?

Og hva vill straffen være ?




Grunnen til at jeg spør er ren nyskjerrighet
Veldig mange slike saker blir henlagt, grunnet bevisets stilling. (manglende bevis)
Trådstarter
19 1
godt og høre, men skal jeg altså nekte på og ha rørt ham ? vill det da bli kalt inn vitner eller vil de heller henlegge saken istedet for og ta det så langt. Eller bør jeg forklare hva som skjedde. Og nekte på saken virker ikke som noen god ide vertfall.
Du kan vel bekymre deg mere for hva han vil gjøre eller kompisene hans som hevn...
Trådstarter
19 1
Sitat av rakker
Du kan vel bekymre deg mere for hva han vil gjøre eller kompisene hans som hevn...
Vis hele sitatet...

hadde valgt det fremfor en anmeldelse anytime.
Hvorfor er det ingen som tørr og sloss 1 mot 1 lenger. Det går jo nesten rykter om at det er feigt. (?)
Sist endret av kakeskum; 26. februar 2008 kl. 02:07.
Sitat av granmo
hadde valgt det fremfor en anmeldelse anytime.
Vis hele sitatet...
Hvorfor det? Anmeldelser i slike tilfeller blir (nesten) bestandig henlagt iforhold til bevisets stilling.
Trådstarter
19 1
Sitat av rakker
Hvorfor det? Anmeldelser i slike tilfeller blir (nesten) bestandig henlagt iforhold til bevisets stilling.
Vis hele sitatet...

vell det er min mening, men back to topic.
politiet slår hardt ned på vold. dem tar det så langt det går. drar inn vitner . viss det er noen.
og du kommermye fortere fram i soningskøen. er ivertfall sann i østfold har hatt 3 kamerater, som har slått ned noen og etter et par måneder så sitter de inne. dog ikke så lenge men dem sitter ivertfall inne

tipper det blir betinga viss det er første gangen og kansje 14 dager viss du er skikkelig uheldig. men det kommer jo helt ann på om du gjorde no stor skade på han,
feks. brekt nese, et par tenner som datt ut eller no brekte bein
Sist endret av wrfrak; 26. februar 2008 kl. 02:53.
Trådstarter
19 1
Har aldri hatt noe kontakt med politiet tidligere, og jeg tror ikke han tok noe skade av det slappe fylle klasket mitt skjønner igrunn ikke at han gidder og anmelde
Hvis han dytte deg ned en trapp og du ga ham et "klask" vil jeg ikke være så bekymret..

Dersom det ikke vises på ham at du slo er det vel heller tvilsomt at politiet gidder å bruke tid på saken.
Bare nekt, i værste fall vil de prøve å få deg til å innrømme noe og da har de deg.

Hvis han du slo ikke har betydelige merker kan han ha all verdens vitner, vil ikke komme noe sted uansett. Blir fort værre dersom du har ødelagt noe på ham
Sitat av granmo
Har aldri hatt noe kontakt med politiet tidligere, og jeg tror ikke han tok noe skade av det slappe fylle klasket mitt skjønner igrunn ikke at han gidder og anmelde
Vis hele sitatet...
Ta en prat med han, det kan løse mye. Kan hende han nå sitter og tenker "Nå er'e faen meg alvor!".

For deg var dette et uskyldig fyllebasketak, virker ikke som han tar så lett på det i og med at han vil anmelde deg, ta en prat med han du.
Sitat av granmo
Hei ! Jeg trenger noen råd angående noe som skjedde i helga.

Det har seg slik at jeg var på en offentlig fest i helga og var da nokså beruset og presterte og klappe til en kar midt i tryne. Men dette med god grunn (mener jeg). Etter at vi begynte og krangle og han plutselig dytta meg ned trappa utfor bygget. Jeg ble da selfølgelig jævla forbanna og reiste meg opp og smalt til han.

Han truer nå med og andmelde meg. Hvordan tror dere politiet vil behandle denne saken ?
Det er jo helt klart at han begynte, selv om det muligens ikke har noe og si ?

Og hva vill straffen være ?




Grunnen til at jeg spør er ren nyskjerrighet
Vis hele sitatet...
Må bare advare deg mot å følge rådene andre har kommet med om å forklare deg falskt. Det vil kunne føre til det stikk motsatte av hva du ønsker, for din sak høres ut som den er veldig sterk.

Hvis en han dyttet deg ned en trapp -legemsfornærmelse, og du reagerte tilbake med legemsfornærmelse, vil dette kunne være straffefritt. Prinsippielt: Hvis du får en ørefik, skal du kunne returnere en ørefik uten at det er straffbart.

"§ 228. Den, som øver Vold mod en andens Person eller paa anden Maade fornærmer ham paa Legeme, eller som medvirker hertil, straffes for Legemsfornærmelse med Bøder eller med Fengsel indtil 6 Maaneder.

Har Legemsfornærmelsen tilfølge Skade paa Legeme eller Helbred eller betydelig Smerte, kan Fængsel indtil 3 Aar anvendes, men indtil 5 Aar, hvis den har Døden tilfølge, eller Skaden er betydelig.

Er en Legemsfornærmelse gjengjældt med en Legemsfornærmelse, eller er ved en saadan en forudgaaende Legemsfornærmelse eller Ærekrænkelse gjengjældt, kan den lades straffri. "

Slapp av dette går nok bra for din del!
Vil tro du vinner saken hvis politiet bryr seg. Hvis du ga han en "bitchslap", og han dyttet deg ned trappen. Så ser du jo hvem som har utført mest skade deg < *enannenidiot*
De vurderer vel ut i fra skadeomfanget, og hvem som begynnte. Men det du gjorde påførte jo ikke han noe skade bortsettfra at han kanskje fikk litt vondt på kinnet sitt...
Trådstarter
19 1
ikke missforstå, det var ett slag, ikke en slap. hehe
Kommer dog ann på, et par kammerater fikk for ikke så lenge siden innkalling, pga noen slag og spark - og de kalte inn flere vitner i saken (fordi de selv nektet til å starte med).

Kommer helt inn på situasjonen. Hvem som vinner er jeg heller usikker på, mtp. at du faktisk ikke slo til han som selvforsvar, men som hevn.

Got no clue.. Saken kan ha flere forskjellige veier å gå her. Dersom det ikke var vitner kan du jo bare nekte. Hvis ikke får du si det som det er, trur ikke du får veldig mye pes for det.
Uansett skal du, som Kaunda sier, være veldig forsiktig med å gi falsk forklaring. Det er i alle omstendigeheter skjerpende. Altså, du vil kunne bli straffet i tillegg eller utenom for falsk forklaring.
Anmelder han deg for slaget, så anmelder du han for å dytte deg ned trappen. Kudos til meg for beste forslag.
Ro nerva og følg forslaget til Don Veto. Sak = Henlagt.
Sist endret av Beefman; 26. februar 2008 kl. 11:33.
Trådstarter
19 1
en liten update : Har nå snakket med han, det viste seg at jeg knuste en tann + knakk kjevebeinet hans Det er vetfall det an sier, ikke faen om jeg vet det er sant eller ikke, jeg kan ikke tro det. Det kan være han bare prøver og skremme meg. Uansett, har skadeomfanget noe og si ? ettersom det var tross alt bare ett slag, etter at han dyttet meg, som tidlgere nevt av Kaunda

Er en Legemsfornærmelse gjengjældt med en Legemsfornærmelse, eller er ved en saadan en forudgaaende Legemsfornærmelse eller Ærekrænkelse gjengjældt, kan den lades straffri.

Det skal også nevnes at jeg våknet opp med en mildt forstuet fot. (fra fallet)
Sist endret av granmo; 26. februar 2008 kl. 11:35.
Dette høres mer ut som Legemsforskadiglese, fornærmelse er mindre alvorlig som å "bare" bli slått ned av tre stykker (skjedd med meg) uten at du pådrar deg noen varige skader. I ditt tilfelle hvor han påstår at han har både knust tann og brukket kjeveben, vil jeg si at du står ovenfor en voldssak, men om dette er din første fortredelse av loven, pluss hvis dere har hatt en tidligere uovernenstemmelse, kan dette virke formildene. I bestefall slipper du med en påtaleunnlatelse, i værstefall bot og annmeldelse.

Men ikke legg inn alt håp enda, det virker som han har mer å tjene på at du skal bli redd, ved å fortelle deg at han har "skadet" seg. Bare vær klar over hvor du står hvis fyren ikke kødder
Trådstarter
19 1
hehe joda, men det viste seg at det ikke var tull. Men har pratet med han, er ikke sikkert han annmelder, han skulle teke på det. Jeg ender vertfall opp med en fet tanlege/lege regning
granmo: Hvorfor bruker du smilies når du snakker om at du har knekt kjevebeinet til en fyr som du slo ned? Synes du det er gøy?
Sitat av granmo
hehe joda, men det viste seg at det ikke var tull. Men har pratet med han, er ikke sikkert han annmelder, han skulle teke på det. Jeg ender vertfall opp med en fet tanlege/lege regning
Vis hele sitatet...
Thats life, men hold deg til sannheten så går det sikkert bra
Selvsagt har skadeomfanget noe å si. Jo større skadeomfang jo verre for deg. Da kan det se litt mørkere ut for deg. Men uansett, kom deg til legen med din forstuede fot og få papirer på det. Anmeld han tilbake.
wth?

hvem som gjorde det her da granmo?

hilsen stig
Eg og nokre kompisar var på tur for å gå på ein fest. Festen var bra heilt til verten og hans venner fant ut at dei ikkje likte oss lenger. Då fann dei ut at dei skulle "banke" oss. Då var dei 4 og me var 2. Me var egentlig 4 me også, men han eine sloss ikkje og han andre brakk nasen med ein gong og blei derfor liggande nede. Derfor var det 4 som sloss mot 2 og 4-5 jenter som stod og såg på.

Eg endte opp med 2 sting i bakhodet, og kompisen min endte med brukken nase.

Politiet og ambulanse blei tilkalla, verten og hans kompisar stakk av, noko politiet brydde seg lite om, sidan desse var "kjenningar".

Eg fekk spørsmål om eg ville anmelde.
Eg var fortsatt ganske groggy etter Martini flaska som traff meg i hodet og rimelig "bedugget" av i overkant mykje alkohol.
Men eg svarte at det ville eg.
Då kjøyrde polititet og me høyrde ikkje noko meir.
Det viser seg nå etter nærmare 1 år at saken er blitt henlagt grunnet bevisets stilling.

Point: Det at du slo til ein fyr fordi han skubba deg, tror eg ikkje politiet heng seg så mykje opp i.
Sist endret av LowRider; 27. februar 2008 kl. 03:22.
Sitat av granmo
Hei ! Jeg trenger noen råd angående noe som skjedde i helga.

Det har seg slik at jeg var på en offentlig fest i helga og var da nokså beruset og presterte og klappe til en kar midt i tryne. Men dette med god grunn (mener jeg). Etter at vi begynte og krangle og han plutselig dytta meg ned trappa utfor bygget. Jeg ble da selfølgelig jævla forbanna og reiste meg opp og smalt til han.

Han truer nå med og andmelde meg. Hvordan tror dere politiet vil behandle denne saken ?
Det er jo helt klart at han begynte, selv om det muligens ikke har noe og si ?

Og hva vill straffen være ?




Grunnen til at jeg spør er ren nyskjerrighet
Vis hele sitatet...
Har vært i samme situason titalls ganger, og alle gangene har sakene blitt henlagt grunnet for lite bevis. Så du skal slappe helt av, og om det går videre, ordne deg med en god advokat, da er det større skjangse for at du får saken rettet din vei, med tanke på selvforsvar..

^^
Om en eventuell anmeldelse vil dukke opp, vil anmelder legge frem sin forklaring ovenfor politiet. Deretter vil du bli innkalt til og forklare deg. Anmelder og du vil mest sannsynlig bli spurt i slutten av avhøret/forklaringen om dere ønsker at saken skal tas opp i konfliktrådet. Der vil det bli drøftet frem og tilbake med en nøytral part. Det vil så komme frem i en avtale at dere har skværet opp og lagt dette bak dere. Om noen av dere svarer nei til at denne saken skal bli tatt opp til konfliktrådet vil politiet så etterforske saken. Enten vil de komme frem til ut fra lovhjemler i straffeloven og gi deg et forenklet forelegg eller henlegge saken pga. manglende beviser ol.
Om du nekter og vedta forelegget vil saken mest sannsynlig komme opp i tingretten hvor retten vil gi en rettskraftig dom. Politiet kan nemlig ikke gi noen rettskraftig dom, bare gi deg et eventuelt forenklet forelegg.
Straffeloven vil være sentral lov i denne forstand. Det vil da bli drøftet frem og tilbake om hvem som har rett... men du kan lese i straffeloven og se på lovene der nå orker jeg ikke og henvise til lover som jeg har gjort uttallige ganger før. =P
lykke til!
Blir garantert henlagt.. Eneste du ender med er tannlegeregning (muligens).
Sitat av granmo
Hei ! Jeg trenger noen råd angående noe som skjedde i helga.

Det har seg slik at jeg var på en offentlig fest i helga og var da nokså beruset og presterte og klappe til en kar midt i tryne. Men dette med god grunn (mener jeg). Etter at vi begynte og krangle og han plutselig dytta meg ned trappa utfor bygget. Jeg ble da selfølgelig jævla forbanna og reiste meg opp og smalt til han.

Han truer nå med og andmelde meg. Hvordan tror dere politiet vil behandle denne saken ?
Det er jo helt klart at han begynte, selv om det muligens ikke har noe og si ?

Og hva vill straffen være ?




Grunnen til at jeg spør er ren nyskjerrighet
Vis hele sitatet...
Hvem er det egentlig som er så teit at han først sender en kar ned trappa å så begynner å grine over at han får et slag i fleisen tilbake? Spør du meg så er det hans egen feil han fikk seg en....
Hvis han dytta deg ned en trapp, så har jo du rett til å klappe til han og kanskje mer... Om han anmelder det, så tror jeg heller begge to får straff for å lage bråk?
Sitat av CorLeX
Om en eventuell anmeldelse vil dukke opp, vil anmelder legge frem sin forklaring ovenfor politiet. Deretter vil du bli innkalt til og forklare deg. Anmelder og du vil mest sannsynlig bli spurt i slutten av avhøret/forklaringen om dere ønsker at saken skal tas opp i konfliktrådet. Der vil det bli drøftet frem og tilbake med en nøytral part. Det vil så komme frem i en avtale at dere har skværet opp og lagt dette bak dere. Om noen av dere svarer nei til at denne saken skal bli tatt opp til konfliktrådet vil politiet så etterforske saken. Enten vil de komme frem til ut fra lovhjemler i straffeloven og gi deg et forenklet forelegg eller henlegge saken pga. manglende beviser ol.
Om du nekter og vedta forelegget vil saken mest sannsynlig komme opp i tingretten hvor retten vil gi en rettskraftig dom. Politiet kan nemlig ikke gi noen rettskraftig dom, bare gi deg et eventuelt forenklet forelegg.
Straffeloven vil være sentral lov i denne forstand. Det vil da bli drøftet frem og tilbake om hvem som har rett... men du kan lese i straffeloven og se på lovene der nå orker jeg ikke og henvise til lover som jeg har gjort uttallige ganger før. =P
lykke til!
Vis hele sitatet...
Forenklet forelegg kan kun gis i trafikksaker.
Nesten det samme skjedde med en kompis. Han ble slått og sparket av en gjeng natt til 1. mai. En time eller no etterpå dro han til og knekte nesen på en kar som hevn. Fyren anmeldte det og kompisen min skal nå inn i 18 dager og må betale saksomkostiningene (underkant av 5000). Og han fikk den straffa som han fikk fordi han slo tilbake som hevn og ikke som selvforsvar. Men det er ganske usikkert i din sak, det kan gå begge veier.
Sitat av qwerty1337
Nesten det samme skjedde med en kompis. Han ble slått og sparket av en gjeng natt til 1. mai. En time eller no etterpå dro han til og knekte nesen på en kar som hevn. Fyren anmeldte det og kompisen min skal nå inn i 18 dager og må betale saksomkostiningene (underkant av 5000). Og han fikk den straffa som han fikk fordi han slo tilbake som hevn og ikke som selvforsvar. Men det er ganske usikkert i din sak, det kan gå begge veier.
Vis hele sitatet...
Dette er jo en helt annen sak.
Samme som hvis du ser jenta ungen din blir banka av en gammel fyr. Du kunne sikkert drept han på stedet og sleppi unna med det pga. hva han gjorde. Hadde du drept han dagen etterpå hadde saken vært helt annerledes og du ville nok fått full straff.

I øyeblikket handlingen skjer er det selvforsvar. Du kan ikke gi selvforsvar seinere på samme kvelden... Da blir det hevn, skjønner?

Du har jo faktisk lov å brekke armer/bein hvis du fks blir trua. (da om du mener situasjonen krevde dette for at vedkommende ikke skulle ta deg)
Sitat av Kaunda
Forenklet forelegg kan kun gis i trafikksaker.
Vis hele sitatet...
Stemmer ikke. Men tviler på at du kan få det når det gjelder vold...
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av granmo
Hei ! Jeg trenger noen råd angående noe som skjedde i helga.

Det har seg slik at jeg var på en offentlig fest i helga og var da nokså beruset og presterte og klappe til en kar midt i tryne. Men dette med god grunn (mener jeg). Etter at vi begynte og krangle og han plutselig dytta meg ned trappa utfor bygget. Jeg ble da selfølgelig jævla forbanna og reiste meg opp og smalt til han.

Han truer nå med og andmelde meg. Hvordan tror dere politiet vil behandle denne saken ?
Det er jo helt klart at han begynte, selv om det muligens ikke har noe og si ?

Og hva vill straffen være ?




Grunnen til at jeg spør er ren nyskjerrighet
Vis hele sitatet...
Jeg kan si med relativt høy sikkerhet at saken, om den blir anmeldt, vil ende med en rettsak. Det at saker blir henlagt i hytt og pine er i mange tilfeller missledene. Har selv vært involvert i noe jeg synes var småtteri ( forsåvidt akkurat samme situasjon, litt andre omstendigheter ), og det ende faktisk med full rettsak, advokater og hele pakka. Jeg kan forsåvidt nevne at saken endte med full frifinnelse av meg , siden det ikke fantes beviser for at jeg var skyldig. Ingen henleggelse altså. Det har også skjedd for de fleste andre jeg kjenner som har vært involvert i basketak på byen, alltid rettsak om det blir anmeldelser - skjeldent henleggelser..
▼ ... over en måned senere ... ▼
Det at han dyttet deg ned trappen kan for deg (spesielt i den tilstanden du var i) oppfattes som et slag i brystet,dersom det var der han dyttet deg. Går inn spesifikk grense for hva som er et slag el et dytt. Mao han slo først ergo du handlet i selvforsvar. MEN dersom du gikk opp trappen for så å slå til han er det ikke selvforsvar el handling i nødverge,mn i dette tilfellet ville jeg sagt at jeg ikke husket hva som hendte etter at jeg falt ned trappa. Helt normalt at man i beruset tilstand får black out og i alle fall etter et fall ned en trapp. Du kan dermed ikke dømmes for noe som helst!
det er vel han som provosete til vold da, og du kan legge fram at det var i selvforsvar
det jeg pleier er å vente til de slår først og så kan jeg begyne da har ikke de noe på meg:P hehe og etter norke lover om jeg ikke husker helt feil kan du ha med en til å hjele deg da som en del av selvforsvaret:P
ikke at det blir så populert men han kan ikke ta deg på det hvis det skulle skje en gang:P