Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  40 16032
jeg vill bynne med skyting.. (igjen)
har drevet endel med softgun og paintball.. luft osv

hvis jeg ikke tar feil må jeg være medlem av skytterklubb og drive med skyting av håndvåpen (lånt pistol) i 6 måneder før jeg kan søke våpentillatelse..
men jeg er bare 17

må jeg være 18 for å eie et våpen til konkuranse bruk?
kan jeg få våpen tillatelse før jeg er 18 ?


målet mitt er og få våpen tillatelse og anskaffe håndvåpen (22.) og eventuelt gå litt kraftigere senere
drev en liten stund med konkuranse skyting med rifle, konkuranse skyting er tingen :P
(jeg har selvfølgelig RENT rulle blad!!!)

http://www.wingevapen.no/index.php?n...ytevaapen.html

Takker for svar
Aldersgrense for håndvåpen er 21 år.. INGEN mulighet før dette!
Men kom gjerne og vær med! Les mer på LPK:
http://idrett.speaker.no/organisatio...lementId=22013
Sist endret av woff; 1. januar 2008 kl. 16:25.
Du stiller et spørsmål, og linker samtidig til alt du trenger for å finne svarene. Vil du at vi skal lese det for deg, og finne enkle svar, fordi du ikke orker å lese alt selv? Har du tungt for det?
Sitat av DonTomaso
Du stiller et spørsmål, og linker samtidig til alt du trenger for å finne svarene. Vil du at vi skal lese det for deg, og finne enkle svar, fordi du ikke orker å lese alt selv? Har du tungt for det?
Vis hele sitatet...
neida
men her komm det jo frem at det er 21 på håndvåpen..
slik jeg var ute etter

Sitat av woff
Aldersgrense for håndvåpen er 21 år.. INGEN mulighet før dette!
Men kom gjerne og vær med! Les mer på LPK:
http://idrett.speaker.no/organisatio...lementId=22013
Vis hele sitatet...
ok, takker for svar
leste noe om at våpenet måtte ligge hos klubben om man var under 18:P
men da stemmer jo ikke det, husker uansett ikke hvor jeg har hørt det
Og du får en oppfordring til å bli med på skyting! Mandag 7 januar kl 18.00 er første "nybegynneraften"! Veldig gøy å skyte med pistol!
men kan jeg da ta våpen tillatelse før jeg er 18 i det hele tatt? (mange i klassa mi som har våpen tillatelse igjenom jakt)
jeg vet jeg har lov og skyte med rifle værtfall.. ?

Sitat av woff
Og du får en oppfordring til å bli med på skyting! Mandag 7 januar kl 18.00 er første "nybegynneraften"! Veldig gøy å skyte med pistol!
Vis hele sitatet...
jeg bor på fåberg

virker intresant
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av IFredrik
men kan jeg da ta våpen tillatelse før jeg er 18 i det hele tatt? (mange i klassa mi som har våpen tillatelse igjenom jakt)
jeg vet jeg har lov og skyte med rifle værtfall.. ?
Vis hele sitatet...
Du har lov til å skyte med håndvåpen sjølv om du ikkje har lov til å eige det.

Jaktvåpen kan ein eige frå ein er 16 år, om ein har jegerprøva.
Kvalifikasjoner for å eie følgende våpen (må oppfylle minst et krav i tillegg til aldersgrense):

Hagle: 18 år (16 år, under visse omstendigheter f.eks anbefaling eller jegerprøven)
* Hvis du har vært på skyte-treninger i minst 6 måneder kan du få en anbefaling om å få tillatelse til å kjøpe våpen
* Våpensamler
* Jegerprøven

Rifle: 18 år
* Hvis du har vært på skyte-treninger i minst 6 måneder kan du få en anbefaling om å få tillatelse til å kjøpe våpen
* Våpensamler
* Jegerprøven

Pistol: 21 år
* Hvis du har vært på skyte-treninger i minst 6 måneder kan du få en anbefaling om å få tillatelse til å kjøpe våpen
* Våpensamler
Sist endret av KrissHad; 1. januar 2008 kl. 17:47.
Mange skyteklubber kan stille opp som "verge" for opptil ett håndvåpen når du er mellom 18 og 21 år.
Om du ikke får denne goden, har alle skyteklubber lånevåpen som man kan bruke på skytetrening under oppsyn av en skyteleder.

Ellers kan du få en verge (forelder) til å holde våpentillatelsen. Usikker på om vergen må ha vært aktiv skytter i minst 6 måneder eller om det holder at personen (deg) som skal skyte oppfyller alle kravene bortsett fra aldersgrensen.
Sist endret av ProtoZ; 1. januar 2008 kl. 17:12.
Sitat av KrissHad
Hagle: 18 år (16 år, under visse omstendigheter f.eks anbefaling eller jegerprøven)
* Hvis du har vært på skyte-treninger i minst 6 måneder kan du få en anbefaling om å få tillatelse til å kjøpe våpen
* Våpensamler
* Jegerprøven

Rifle: 18 år
* Hvis du har vært på skyte-treninger i minst 6 måneder kan du få en anbefaling om å få tillatelse til å kjøpe våpen
* Våpensamler
* Jegerprøven

Pistol: 21 år
* Hvis du har vært på skyte-treninger i minst 6 måneder kan du få en anbefaling om å få tillatelse til å kjøpe våpen
* Våpensamler
Vis hele sitatet...

takker! bra info
men det her gjelder å eie våpen?

jeg kan skyte med rifle vet jeg, på klubb (uten og eie)
men jeg har størst interesse for pistol,
kan jeg fortsatt skyte med pistol? jeg vet jo at jeg ikke kan eie pistol før jeg er 21..

er det jeg er ute etter
LPK (som er IFredrik's nermeste alternativ) har endel håndvåpen til utlån. Klubben stiller ikke opp som "verge", noe som vel ikke noen klubber som følger loven gjør?
Skal verge holde noen tillatelse, innebærer det selfølgelig at det er denne personen som må delta i pålagt aktivitet, også i følge lov...
Mulig dette gjøres anneledes for andre våpentyper? Smeller kun med håndvåpen selv!

Og IFredrik: Du kan skyte håndvåpen så mye du vil! Bare still opp så får du testet dette!
Sjekk forøvrig ut http://www.sluttstykket.com/ , her finner du svar på mye!
Sist endret av woff; 1. januar 2008 kl. 17:32.
Du får ikke eie håndvåpen hvis du er under 21 år. Slik ar det på grunn av at håndvåpen er mye mer "mobilt" enn f eks hagle og rifle. Eier av håndvåpenet må oppfylle kravet om aldersgrense, og enten anbefaling eller våpensamler. Dvs. at verge kan ikke stå ansvarlig for våpenet, mens f. eks barnet eier det. Våpenet må stås ansvarligt og bli eiet av samme person. Men hvis en av vergene dine oppfyller kravene som skal til så kan du bruke det under oppsyn/opplæring.

Ja, det gjelder for eie våpen

Men klubber driver med klubbtreninger. Det kan du med sikkerhet delta i. Det går under det som kalles "opplæring", og du kan drive med det så lenge du vil (her bør en merke seg at noen klubber har laget egn aldersgrenser for skyting).
Sist endret av KrissHad; 1. januar 2008 kl. 17:38.
Sitat av woff
LPK (som er IFredrik's nermeste alternativ) har endel håndvåpen til utlån. Klubben stiller ikke opp som "verge", noe som vel ikke noen klubber som følger loven gjør?
Skal verge holde noen tillatelse, innebærer det selfølgelig at det er denne personen som må delta i pålagt aktivitet, også i følge lov...
Mulig dette gjøres anneledes for andre våpentyper? Smeller kun med håndvåpen selv!

Og IFredrik: Du kan skyte håndvåpen så mye du vil! Bare still opp så får du testet dette!
Sjekk forøvrig ut http://www.sluttstykket.com/ , her finner du svar på mye!
Vis hele sitatet...
ok
håndvåpen har intresert meg og er en liten interesse,
som jeg gjærne vil utvikle til en hobby etterhvert

jeg trenger jo ikke våpen tillatelse.. skal jo ikke gå rundt med pistol heller da..
men kjekt og ha sitt eget våpen, men det får vente til jeg blir 21 år!

jeg skal ta meg en tur på lpk den 7 januar

takk for svar
Litt OT, men join et jakt og fiske lag. Gjorde jeg og vi fikk stort sett skyte med alt av våpen lederen hadde med seg, husker vi hadde "lemen-jakt".
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Gå inn på http://www.politi.no/portal/page?_pa...tId=olitiet.no der står alt du trenger å vite om å eie et våpen.
Sist endret av meitemark; 10. mai 2008 kl. 00:28. Grunn: url fix
Sitat av KrissHad
Kvalifikasjoner for å eie følgende våpen (må oppfylle minst et krav i tillegg til aldersgrense):

Hagle: 18 år (16 år, under visse omstendigheter f.eks anbefaling eller jegerprøven)
* Hvis du har vært på skyte-treninger i minst 6 måneder kan du få en anbefaling om å få tillatelse til å kjøpe våpen
* Våpensamler
* Jegerprøven

Rifle: 18 år
* Hvis du har vært på skyte-treninger i minst 6 måneder kan du få en anbefaling om å få tillatelse til å kjøpe våpen
* Våpensamler
* Jegerprøven

Pistol: 21 år
* Hvis du har vært på skyte-treninger i minst 6 måneder kan du få en anbefaling om å få tillatelse til å kjøpe våpen
* Våpensamler
Vis hele sitatet...

jeg må få rette deg på denne: Rifle: 18 år kan også fåes når man er 16, om man søker om dispensasjon
▼ ... over et år senere ... ▼
Jeg har tideligere vært medlem av skytterlag, har jeg muligheter å skaffe våpen da ?
Eller må jeg melde meg inn igjen, og være medlem 6 måneder eller ta jegerprøven? Er dette ,det eneste jeg kan gjøre?
Våpenet er av typen Hagle og skal brukes til ikke annet en leirdueskyting, bane er skytterbane som broderen har fritt disponibel til sitt bruk (han har våpentilladelse, kan han være verge?)

ellers... får jeg bare kaste ut ett par tusen for å ta jegerprøven, for å kunne kjøpe meg en hagle...

kan jeg arve eller overta et våpen, uten å måtte ta jegerprøve/skyting?
Sist endret av Spelly; 8. august 2009 kl. 02:44. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av spelley Vis innlegg
Jeg har tideligere vært medlem av skytterlag, har jeg muligheter å skaffe våpen da ?
Eller må jeg melde meg inn igjen, og være medlem 6 måneder eller ta jegerprøven? Er dette ,det eneste jeg kan gjøre?
Våpenet er av typen Hagle og skal brukes til ikke annet en leirdueskyting, bane er skytterbane som broderen har fritt disponibel til sitt bruk (han har våpentilladelse, kan han være verge?)

ellers... får jeg bare kaste ut ett par tusen for å ta jegerprøven, for å kunne kjøpe meg en hagle...

kan jeg arve eller overta et våpen, uten å måtte ta jegerprøve/skyting?
Vis hele sitatet...
For at du selv skal kunne eie haglen og oppbevare den hjemme så må du ha jegerprøva, selv om det bare er baneskyting du skal foreta deg.

Broren din kan kan være verge for deg dersom han er gammel nok og innehar jegerprøven og våpenkort (om han eier våpnet)

Dere kan låne våpnet av noen andre dersom dere ikke har selv, men da må dere ha med skriftlig godkjennelse fra eieren.
Lov og skyte med en Desert Eagle på en skytebane i norge?
Sitat av Sluzzz Vis innlegg
Lov og skyte med en Desert Eagle på en skytebane i norge?
Vis hele sitatet...
De fleste skytebaner har begrensning på hva slags våpen som kan benyttes på grunn av sikkerhet og slitasje. Loven setter i seg selv ingen begrensning.

De fleste rifler er mye kraftigere enn Desert Eagle, men det kan likevel være begrensning på kaliberet (.50).
Sist endret av capidog; 8. august 2009 kl. 13:30. Grunn: Leif
Sitat av Sluzzz Vis innlegg
Lov og skyte med en Desert Eagle på en skytebane i norge?
Vis hele sitatet...
Ja, enkelt og greit.
Sitat av Grimdoc Vis innlegg
Ja, enkelt og greit.
Vis hele sitatet...
Nei - litt mer nyansert, som jeg skrev i svaret mitt. Det er helt opp til instruksen på den enkelte bane.

På flere av skytebanene jeg bruker er det anledning til å skyte inntil, men ikke inklusive, cal .45. Andre baner har restriksjoner på magnumladninger i tillegg, eksempelvis .44 Magnum.

Andre steder er det ingen begrensning på våpentype, med unntak av automatisk ild.

For de som ikke har skutt med Desert Eagle pistol, da i groveste kaliber .50 AE, kan det opplyses at det bare er marginalt forskjellig fra .44 Magnum (revolver). Disse to ammunisjonstypene har omtrent samme anslagsenergi. Desert Eagle er et fullstendig upraktisk våpen. Pistolen er tung, ligger dårlig i hendene, og har en relativt kraftig rekyl.
Sitat av Grimdoc Vis innlegg
For at du selv skal kunne eie haglen og oppbevare den hjemme så må du ha jegerprøva, selv om det bare er baneskyting du skal foreta deg.

Broren din kan kan være verge for deg dersom han er gammel nok og innehar jegerprøven og våpenkort (om han eier våpnet)

Dere kan låne våpnet av noen andre dersom dere ikke har selv, men da må dere ha med skriftlig godkjennelse fra eieren.
Vis hele sitatet...
Antar at broderen har lov å kjøpe våpen, har ikek snakket så mye med han, men siden han tideligere har vært medlem av skytterklubb lenge, og har kjøpt salongrifle, pumpehagle, hagle regner jeg med at han fortsatt har lov å kjøpe våpen.
Får bare får bare kjøpe et våpen, og får han til å oppbevare det i våpenskapet sitt, til je gskal bruke det...
takker for hjelp.
Sitat av capidog Vis innlegg
Nei - litt mer nyansert, som jeg skrev i svaret mitt. Det er helt opp til instruksen på den enkelte bane.

På flere av skytebanene jeg bruker er det anledning til å skyte inntil, men ikke inklusive, cal .45. Andre baner har restriksjoner på magnumladninger i tillegg, eksempelvis .44 Magnum.

Andre steder er det ingen begrensning på våpentype, med unntak av automatisk ild.
Vis hele sitatet...
Ettersom våpnet må handles inn via en pistolklubb / oppbevares i klubben det første halvåret han er medlem så sier det seg selv at klubben hadde sagt i fra om det ikke er lov å benytte våpnet på deres baner!

Ingen begrensning av våpentype på andre baner utenom heltautomatisk?
Hva sier du til rifle/pistol på leirduebane f.eks?
Sitat av Grimdoc Vis innlegg
...
Ingen begrensning av våpentype på andre baner utenom heltautomatisk?
Hva sier du til rifle/pistol på leirduebane f.eks?
Vis hele sitatet...
Les hva jeg skriver én gang til:

1) På noen skytebaner finnes det en begrensning av ett eller annet slag.
2) Andre steder er det ingen begrensning, med unntak av automatisk ild.

I ditt tilfelle vil jeg anta at lerduebanen bare er tillatt for hagler. Altså regel nr 1. Så jeg ville sannsynligvis ha sagt "nei", hvis det var en relevant opplysning?
Har i siste tiden blitt superhekta på lærdue skyting og slenger meg på denne tråden med følgende spørsmål.
Hvordan er reglene vist man har rulleblad?
Sitat av 7kr8 Vis innlegg
Har i siste tiden blitt superhekta på lærdue skyting og slenger meg på denne tråden med følgende spørsmål.
Hvordan er reglene vist man har rulleblad?
Vis hele sitatet...
Det står i utgangspunktet ikke noe om vandel i våpenloven, men det er selvsagt at det skal ha noe å si allikevel siden et krav er at du er "edruelig og pålitelig". Slik jeg fikk det forklart av advokaten min er det diverse retningslinjer når noen har vandel, og det går på hvor lenge siden, om du er/har vært gjenganger, om det du har gjort er av voldelig karakter etc. Har du klikka med våpen noen gang får du garantert ikke tillatelse, men for mye annen kriminalitet kan du få tillatelse hvis du er heldig og det ikke har skjedd nylig.

For å si det slik, det finnes ingen god fasit når du har vandel, siden det spørs helt hva det er snakk om. Søk og se.
Sitat av 7kr8 Vis innlegg
...
Hvordan er reglene vist man har rulleblad?
Vis hele sitatet...
Som Nichotin skriver kan man hjemle avslag i vurdering av "edruelig og pålitelig". Departementet har gitt ut forskjellige presiseringer og rundskriv om dette.

For 'tilgivelige' vandelsanmerkninger, er det gjerne en karantenetid. For andre forbrytelser, er det snakk om varig nekting av erhvervstillatelse.

Tillater meg å linke til et innlegg i et annet forum, som forklarer dette ganske godt:

http://www.kammeret.no/forum/viewtop...9911c72#p37430
Sitat av capidog Vis innlegg
Tillater meg å linke til et innlegg i et annet forum, som forklarer dette ganske godt:

http://www.kammeret.no/forum/viewtop...9911c72#p37430
Vis hele sitatet...
Det finnes en nyere forskrift også, som sier det samme, fra 2009. Skulle gjerne likt å finne samme tekst på en offisiell side, men Norges Jeger- og Fiskeforbund bør være regnet som noenlunde seriøs kilde.
http://www.njff.no/portal/pls/portal...1/18811012.PDF
Tror jeg skal høre med politiet for sikkerhets skyld.Kjipt og begynne på jegerprøven for så ikke og få tillatelse likevel.

Ser den med vold ass.
En kompis av meg som hadde ett arsenal av våpen og som var ivrig i jakt,mistet våpen tillatelsen sin
fordi han slo ned en securitas vakt.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Hvis du skal selge et våpen... må det da registreres eierskifte?
Sitat av Gunsur Vis innlegg
Hvis du skal selge et våpen... må det da registreres eierskifte?
Vis hele sitatet...
Håper det
Sitat av Gunsur Vis innlegg
Hvis du skal selge et våpen... må det da registreres eierskifte?
Vis hele sitatet...
Ja, og det skjer i form av at motparten har godkjent våpensøknad.
Du kan begynne med pistol skyting når du er fyllt 14 år, også må du være med i en pistolklubb i 6mnd, så kan du søke om å få våpen (Men du må være fyllt 21 får å søke om tillatelse for pistol)
Får å få kjøpe deg egen rifle må du være fylt 18, og ha tatt jeger prøven.
Det gjelder og hagle, du må ha tatt jegerprøven, men det er 16 års aldersgrese på hagle.
Sist endret av Apofis; 1. desember 2009 kl. 13:45.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
er det noen som vet om det er lovlig og eie en: alexander arms beowulf .50 rifle. har lurt litt på om jeg skulle kjøpe en men jeg vil vite om den er lovlig?

http://www.impactguns.com/store/alexander_arms.html

har ikke funnet ut om det er lov eller ikke, så jeg tenkte om kanskje noen av dere visste det?
Sitat av rambukk Vis innlegg
er det noen som vet om det er lovlig og eie en: alexander arms beowulf .50 rifle. har lurt litt på om jeg skulle kjøpe en men jeg vil vite om den er lovlig?

http://www.impactguns.com/store/alexander_arms.html

har ikke funnet ut om det er lov eller ikke, så jeg tenkte om kanskje noen av dere visste det?
Vis hele sitatet...
Nei, det er ikke lov.
Det bunner ut i at det ikke fins noe lovlig bruksområdet for våpnet i Norge (gjelder også samlere).
Sitat av Grimdoc Vis innlegg
Ettersom våpnet må handles inn via en pistolklubb / oppbevares i klubben det første halvåret han er medlem så sier det seg selv at klubben hadde sagt i fra om det ikke er lov å benytte våpnet på deres baner!

Ingen begrensning av våpentype på andre baner utenom heltautomatisk?
Hva sier du til rifle/pistol på leirduebane f.eks?
Vis hele sitatet...
Er noen begrensninger ja... Helautomatisk har ikke noe lovlig og fonuftig bruksmåte i det norske samfunn. Med unntak av praktisk skyting, men der gjelder det at klubbene oppbevarer våpnene ( skyt meg viss jeg tar feil, men var slik da jeg var intresert sist)

En hagle har en effektiv rekkevidde på 30 meter dog har jeg selv skutt rådyr på 70 meter med kraftig ammo og trang choke. Sikkerhetssonen på ei hagle er destinert til ca 200 m.

Pistol/ rifle har forskjellige effektive rekkevidder.

6.5x55 for eksempel er effektiv opptil ca 175m. mens sikkerhetssonen er ca 3-4 km

12.7mm/ .50 cal har en sikkerhets rekkevidde på alt fra 3600m til 6300m RR Reduced Range / øvelse er på 3600m og MP Multi-Purpose på 6300m MP skyter igjennom panser plater på 10,9mm på 100meter uten noe problem.

Ei lerdue bane er som regel bare en jordplatt som er nedhogd, mens ei rifle/pistolbane er en bane med jordvoller og sikkerhetssoner rundt.

Kort fortalt:

Så er det begrensninger på ei lerdue bane som er bedømt som selvsigende av alle som har/ burde hatt kunskaper nok om siden de innehar våpen.
Sist endret av thebigt; 4. april 2010 kl. 21:18.
Det står noko om er våpnet av militær karakter når du søker, og det der såg ganske militært ut.
Sitat av thebigt Vis innlegg
Er noen begrensninger ja... Helautomatisk har ikke noe lovlig og fonuftig bruksmåte i det norske samfunn. Med unntak av praktisk skyting, men der gjelder det at klubbene oppbevarer våpnene ( skyt meg viss jeg tar feil, men var slik da jeg var intresert sist)

En hagle har en effektiv rekkevidde på 30 meter dog har jeg selv skutt rådyr på 70 meter med kraftig ammo og trang choke. Sikkerhetssonen på ei hagle er destinert til ca 200 m.

Pistol/ rifle har forskjellige effektive rekkevidder.

6.5x55 for eksempel er effektiv opptil ca 175m. mens sikkerhetssonen er ca 3-4 km

12.7mm/ .50 cal har en sikkerhets rekkevidde på alt fra 3600m til 6300m RR Reduced Range / øvelse er på 3600m og MP Multi-Purpose på 6300m MP skyter igjennom panser plater på 10,9mm på 100meter uten noe problem.

Ei lerdue bane er som regel bare en jordplatt som er nedhogd, mens ei rifle/pistolbane er en bane med jordvoller og sikkerhetssoner rundt.

Kort fortalt:

Så er det begrensninger på ei lerdue bane som er bedømt som selvsigende av alle som har/ burde hatt kunskaper nok om siden de innehar våpen.
Vis hele sitatet...
Her var det mye feil info i ett innlegg
Sitat av tnt85 Vis innlegg
Her var det mye feil info i ett innlegg
Vis hele sitatet...
Gidder du å utdype hva du mener er feil ? Hvis ikke så er innlegget ditt verdiløst for oss som ikke er tankelesere, eller bare middels interresert i våpen...