Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 1717
Før en lang, herlig festivalsommer bestemte jeg meg for å sette meg et standpunkt når det kom til cannabisrelaterte stoffer. Noe som resulterte i et halvt år med leting etter forskningsartikler, master/doktoroppgaver og annen informasjon gjort tilgjengelig for allmennheten som kunne opplyse meg om fareelementene når det kom til slik eksperimentering. (Hovedsakelig på jakt etter forskningsbaserte resultater som kunne skremme meg vekk fra lysten til å prøve cannabis.)

Men som 81% av freakerne her, oppdaget jeg etter hvert hvor stor forskjell det faktisk var mellom det jeg har sett på som den allmenne oppfatning, og hva veldig, veldig mange forskere konkluderte med etter sine studier. Ihvertfall var det nok til å overbevise meg om at jeg ikke kom til å bli nevneverdig skadet av å takke ja til en joint om jeg skulle bli tilbud dette. Hvilket selvfølgelig skjedde et par ganger etterhvert som dagene gikk og festivalarmbåndene ble flere.

Sommerferien tok slutt, og jeg studerer for øyeblikket til å bli sivilingeniør.
Men jeg må si at cannabisrusen var nesten å foretrekke over alkohol, ettersom jeg savner litt den roen og absurde tankevirksomheten som slo i gang etter et par blås. Jeg har derfor ofte lekt meg med tanken om å ta en liten jonas før filmkvelder, eller før jeg setter meg ned for å spille litt gitar, kanskje en liten lørdag eller to i måneden.

Det som irriterer meg er rett og slett mangelen på artikler som omhandler effekten cannabis har på kropp og sinn ved moderat bruk. Så godt som alle rapporter jeg har lest om cannabis som tar for seg reduksjonen av kognitive evner, omhandler forsøkspersoner som røyker gjerne 30 "brukerdoser" per mnd. Dette er langt over hva jeg ser på som representativt for mitt potensielle forbruk med et par "doser" per mnd. Så jeg lurer bare på om noen på forumet vet om noen artikler som omhandler dette temaet hadde jeg vært dypt takknemlig!

Mens jeg skrev dette begynte jeg også å lure litt på om det er noen her som selv har erfaring med moderat bruk på den måten jeg beskriver, sammen med teknisk høyskole/universitetsstudier?

Tusen hjertelig takk for svar
Sist endret av ReOB; 23. februar 2010 kl. 03:52. Grunn: Skriveleif... Sikkert mange flere men nå må jeg sove...
Sitat av ReOB Vis innlegg
Mens jeg skrev dette begynte jeg også å lure litt på om det er noen her som selv har erfaring med moderat bruk på den måten jeg beskriver, sammen med teknisk høyskole/universitetsstudier?

Tusen hjertelig takk for svar
Vis hele sitatet...
Jeg havner vel ikke akkurat i gruppa du spør etter, da jeg ikke føler jeg bedriver "moderat" bruk lenger, men jeg ser virkelig ikke hvordan det kan ha noen store konsekvenser for de som måtte benytte seg at rusmiddelet i såpass liten grad. Selv røyker jeg mellom 1 og 10 jointer per dag, og har gjort det i rundt 5 år, og kan bekrefte at dette ikke har noen stor konsekvens for meg i hverdagen.

Man kan selvfølgelig argumentere med at jeg ikke vet hvor stor påvirkning det har, siden jeg ikke har prøvd en "clean" hverdag på mange år, men jeg har hatt et par pauser her og der uten at jeg har følt noen stor forandring i livet mitt. Det eneste jeg kan beskrive som negativt med bruken min er litt smale øyne om morgenen og kronisk tom lommebok.

Som med det meste blir effekten av enten moderat eller hyppig bruk veldig individuell, og jeg tror derfor du aldri vil komme til en klar konklusjon annet enn at man selv må føle seg frem til hva man "takler" og ikke. Allikevel vil jeg påstå at de aller fleste vil kunne klare studentlivet helt fint ved moderat bruk.
Sist endret av fetter; 23. februar 2010 kl. 09:53.
Jeg tror grunnen bak mangelen av studier på svekkelse av kognitive evner ved moderat bruk er at moderat bruk ikke har noen anekdotisk tydelig svekkelse av kognitive evner. Jeg opplevde ikke særlig problemer når jeg hadde moderat bruk.
Trådstarter
Tusen takk for svar
Hadde meg en recap å så "Superhigh me" faktisk her om dagen, og han stand-up komikern som forsøket blir utført på (være nykter i 30 dager for så å være påvikrket av cannabis de neste 30 døgn) har jo drevet aktiv cannabis bruk i 17 år, og legen merket ingen fysisik eller psykiske endringer på teskaninen.

Men som nevnt tidligere her, det er nok ekstremt avhengig fra person til person, noen KAN faktisk få psykiske lidelser eller føle ubehag/frykt under cannabisrusen.

Alt i alt så kan vi vel konkludere med at Cannabis i likhet med alkohol. Noen kan drikke seg kanon 3 av 5 ukedager å komme seg på skolen hver dag, mens andre må ta seg fri på mandag og tirsdag grunnet en fuktig lørdag de var med på liksom. Ikke for det, det er få som får kraftige hangovers av cannabis så klart, men felles for de fleste er vel at det tapper tanken for ting du orker å gjøre/bryr deg om. OG vi har alle forskjellig terskel der.
Trådstarter
Kunne jo nesten vært artig å tatt et par IQ tester før og periodisk etter at jeg begynte, bare for å se om det hadde en negativ virkning på logisk og matematisk tankegang med et såpass moderat bruk.
Sitat av ReOB Vis innlegg
Kunne jo nesten vært artig å tatt et par IQ tester før og periodisk etter at jeg begynte, bare for å se om det hadde en negativ virkning på logisk og matematisk tankegang med et såpass moderat bruk.
Vis hele sitatet...
haha, hadde du faktisk orka det hadde jeg vært veldig interrisert i resultatene

Tror det skal mye til før vi merker banebrytende endringer i tankemønsteret ditt men, artig å se.
Sitat av ReOB Vis innlegg
Jeg har derfor ofte lekt meg med tanken om å ta en liten jonas før filmkvelder, eller før jeg setter meg ned for å spille litt gitar, kanskje en liten lørdag eller to i måneden.
Vis hele sitatet...
De aller fleste gitarister (innen rock hvertfall) har jo røyka masse weed. Som komiker så fint sier: http://www.youtube.com/watch?v=J10w3FuCwfQ
Og han har et bra poeng! Band som er "anti-dop" suger helt heftig!

Jeg er nok litt som deg, jeg røyker kanskje 2-3 ganger i måneden (har røyket i snart 10 år) og har ingen problemer med å fungere i hverdagen. Jeg har en god betalt jobb, hus og samboer +++, og så lenge man ikke lar cannabis kontrollere deg men heller røyker en gang i blandt er det bare å fyre på!

Det er som alkohol, drikker man hver dag vil det få konsekvenser, og det samme gjelder med cannabis.
Grunnen til at det er få studier på dette området i det hele tatt, er jo nettopp lovligheten. Cannabis er et forbudt stoff i de fleste land, og det hindrer muliggjøring av forskningen. Selv i USA er det kun ett universitet som får lov til å produsere cannabis for forskning, og alle andre som vil forske, må få cannabisen fra dem. Om noen forskere som forsker på kroppen er de flinkeste til å dyrke weed, det er jo heller tvilsomt.

Edit:
http://www.medicalmarijuanadoctors.o...ublic-interest
http://www.nytimes.com/2010/01/19/he...marijuana.html
Sist endret av bronsky; 23. februar 2010 kl. 14:56.
Tror jeg kan snakke på vegne av alles erfaring her inne. Et såpass sporadisk bruk som du beskriver vil ikke få noen konsekvenser for deg, enkelt og greit. Sammenlikn det med annet harmløst tidsfordriv.

Jeg røyket mange ganger daglig i mer eller mindre et års tid, og.. vel du blir lat av å røyke såpass mye (jeg ble det hvertfall), men etter en 3-4 dager uten røyking er du tilbake på det gamle nivået igjen. I dag har jeg et forbruk på en 3-4 kvelder i måneden, og studier og trening fungerer knirkefritt.
@ ReOB

Hm.. Det er beundringsverdig at du har gransket forskningsartikler, masteroppgaver og doktoravhandlinger på cannabis-effekter, men har du hørt om moral panic (*sukk*). Stikkord: Jock Young - The Drugtakers 1971 (preview). Lytt nøye til det denne professoren sier i dette altfor korte preview-et..
Synes du har et veldig fornuftig å voksent forhold til cannabis.
Hvis du holder deg til månedlig bruk så kommer du aldri til å være i faresonen for noe som helst vil jeg tørre å påstå, uten å ha noen vitenskapelige kilder.

Veldig digg å kombinere røyking med å spille instrument, jeg føler personlig at jeg blir enda mere kreativ når jeg hamrer løs på trommesettet.
En periode røyket jeg som du beskriver, et par ganger i måneden max, og det var ihvertfall null problem for meg. Det var heller den perioden min hvor jeg var fjern 80% av min våkne tid jeg slet litt med å holde følge på absolutt alt som skjedde rundt meg, selv om det å fungere ellers var null problem. Nå røyker jeg meg kanskje fjern en gang i blant i helgene, og det er null problem for meg å fungere fint ihvertfall. Som sagt er dette individuelt, men jeg tviler på at du ved moderat bruk vil ha noe problem med å fungere ordentlig. En idé kunne kanskje være å prøve en liten periode, og se hvordan det går? I verste fall er det vel bare å trappe ned
Trådstarter
Takker så mye for all respons!
Sitat av bronsky Vis innlegg
Grunnen til at det er få studier på dette området i det hele tatt, er jo nettopp lovligheten. Cannabis er et forbudt stoff i de fleste land, og det hindrer muliggjøring av forskningen. Selv i USA er det kun ett universitet som får lov til å produsere cannabis for forskning, og alle andre som vil forske, må få cannabisen fra dem. Om noen forskere som forsker på kroppen er de flinkeste til å dyrke weed, det er jo heller tvilsomt.

Edit:
http://www.medicalmarijuanadoctors.o...ublic-interest
http://www.nytimes.com/2010/01/19/he...marijuana.html
Vis hele sitatet...
Det er nesten bekymringsverdig at forskning på dette feltet blir motarbeidet i så stor grad! Men så lenge folk blir opplyst om hva som faktisk skjer så er det hvertfall en mulighet for at det jo fremover! Takker for de fremdragende linkene!

Sitat av paranoy Vis innlegg
@ ReOB

Hm.. Det er beundringsverdig at du har granshttp://freak.no/forum/newreply.php?do=newreply&p=1641410ket forskningsartikler, masteroppgaver og doktoravhandlinger på cannabis-effekter, men har du hørt om moral panic (*sukk*). Stikkord: Jock Young - The Drugtakers 1971 (preview). Lytt nøye til det denne professoren sier i dette altfor korte preview-et..
Vis hele sitatet...
Var interessant lesing!! ble nesten sur når videoen tok slutt ! synes de skulle frigitt resten av den!
The Black Dahlia Murder røyker hasj/pot, og hør på den fantastiske musikken!
De er jo musikalske talenter, så du har hvertfall ikke noen fare for å miste noen gitarskills.

Stort sett ikke noen fare for noe som helst.
Sist endret av OnkelBlå; 23. februar 2010 kl. 22:12.