Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 764
Hallo folk!
Jobber med en aldri så liten side, og nå trenger jeg hjelp.
Skal ha en footer som hele tiden ligger på bunnen av en annen div-tag. Slik at hvis hvis div A har en lenght på 500px så ligger div B rett under, og hvis div A er 200px lang ligger den ennå rett under.
Den flytter seg altså etter div A ettersom hvor den er.
Hvordan får jeg til dette? Svar er fint!
Er svar fint? Jeg som trodde du laget dette emnet bare for underholdningen.

På bunnen? Kan problemet ditt løses ved å heller legge footeren under i stedet for inni?
Sist endret av TanteSpiker; 18. juni 2008 kl. 17:32.
Maur-spy's Avatar
Trådstarter
Jaja, under, inni, går for det samme, bare den ligger like under den forbaska innholdssida til enhver tid.
Om du la ut koden så hadde det vært mye enklere for andre å hjelpe deg..
Bruker du float istedenfor absolutt posisjonering er dette standard oppførsel.... http://css.maxdesign.com.au/floatutorial/
Limited edition
Moff's Avatar
Jeg tror du har formulert deg litt utydelig. Jeg tolker det i alle fall som at du har en divboks som er x bred, og du vil ha en annen divboks, med en låst bredde, som til en hver tid ligger midt under den første.

Jeg tror jeg ville blandet inn en divboks til, en såkalt "wrapper", som bare ligger rundt de to andre. Wrapperen trenger å floate, slik at den ikke fyller hele nettleseren. Den divboksen du kaller A vil da bestemme bredden til wrapperen automagisk. Så plasserer du B (footeren) på samme nivå som A. B trenger automagisk sidemargin, slik at den holder seg i midten. Her er et eksempel (testet i FF2):

Kode

<div style="float: left; border: 1px solid #000000;">

	Wrap

	<div style="width: 500px; border: 1px solid #0000ff;">A</div>
	
	<div style="margin: 0 auto; width: 200px; border: 1px solid #ff0000;">B</div>

</div>
Sist endret av Moff; 18. juni 2008 kl. 19:36. Grunn: HTML-boksen er helt på trynet
Du har nok ikke forstått det helt riktig moff.
Han har en divboks som har fast bredde men er X høy, altså heighten forandrer seg etter hvor mye innhold det er i boksen. Og det skal være en footer som alltid ligger litt under denne uavhengi av hvor høy #innhold er.
Maur-spy's Avatar
Trådstarter
Sitat av Darkness123
Du har nok ikke forstått det helt riktig moff.
Han har en divboks som har fast bredde men er X høy, altså heighten forandrer seg etter hvor mye innhold det er i boksen. Og det skal være en footer som alltid ligger litt under denne uavhengi av hvor høy #innhold er.
Vis hele sitatet...
Du tok meg på kornet!
Skjønner ikke hvorfor du ikke bare kan legge to div under hverandre?

Kode

<div style="width:500px">
  <div>Innhold</div>
  <div>Footer</div>
</div>
eller ved bruk av padding.

eks:

Kode

<div style="padding-bottom:5px;">
 <div>
innhold
 </div>
</div>
Dersom du bare vil ha et lite tomrom kan dette være det beste/enkleste.
Ellers ville jeg brukt metoden til ma10as.
Sist endret av boblesaft; 19. juni 2008 kl. 17:43.
Limited edition
Moff's Avatar
Sitat av Darkness123
...footer som alltid ligger litt under denne uavhengi av hvor høy #innhold er...
Vis hele sitatet...
Og dette er et problem?
Til og med ma10as sin løsning er jo mer avansert enn det som trengs, ettersom "block"-elementer vil legge seg under hverandre av seg selv. Thus, om det øverste elementet er 200px høyt vil det nederste bli presset 200px ned. Forskjellen på block- og inline-elementer er at block har et tvunget linjeskift etter seg, slik at neste element havner på linjen under. Dette er standard for divbokser, p, h og stort sett alt annet. For å fjerne denne egenskapen bruker man CSS-koden "display: inline" - og det motsatte vil da være "display: block". Sistnevnte trenger man ikke skrive, da det som sagt er standard. Så:

Kode

<div style="height: 200px; width: 500px; margin-bottom: 10px; border: 1px solid #0000ff">
A
</div>

<div style="width: 500px; border: 1px solid #ff0000">
B
</div>
To divbokser med bredde, ramme og mellomrom. Du vil forøvrig få resultatet du leter etter ved å lage to divbokser uten en eneste innstilling (uten style altså).

Merk: Kodeeksempelet mitt har en height-innstilling i divboks A. For å få den fleksibiliteten du ønsker må denne fjernes.
Sist endret av Moff; 19. juni 2008 kl. 18:05.
Den rette måten og gjøre det på, når det kommer til CSSen, er å definere HEIGHT via ID og resten med en CLASS som begge tilhører.

Da definerer man ikke WIDTH to steder for den ène effekten man vil oppnå.