Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 1799
Jeg skal nå flytte til Hamar og bo på studenthybel via SiH (Studentsamskipnaden i Hedmark). Her kommer jeg til å sitte på en 100 Mbit linje fra Høgskolen, men i reglementet står det at det er kun tillatt med 1 pc tilkoblet internett per hybel.
Jeg har 3 servere med debian på (med meget lave specs), som kun kjører apache, eggdrop og bnc. Dette er jo minimalt med last på båndbredden, og jeg har ingen planer om å bruke de som FTP-server eller liknende.
Alt dette bruker jeg kun for meg selv, og portene ut til internett er visst blokkert (har jeg hørt av en som bor der fra før).
Jeg vil jo gjerne få disse serverne koblet mot internett så jeg kan ta i bruk eggdrop og bnc som ligger inne på de, men hvor nøye sjekkes det om man har flere maskiner tilkoblet per hybel?
En alternativ måte jeg kan få glede av de, men ikke mot internett, er om jeg setter et ekstra nettverkskort i maskina mi, og setter opp slik..

Internett <- Desktop PC <- Switch <- Servere

..men da blir det bare mitt lille nettverk som jeg kan leke meg med, noe som i grunn er litt artig det også, men ville fått mye mer nytte av det om de var koblet opp mot internett.

Noen som har noen erfaringer ang. dette?

På forhånd takk for svar!
Gjør det noen forskjell om du kobler serverne fra din pc?
HaZnO's Avatar
Trådstarter
Vel, for at jeg skal ha kontakt med de, men at de ikke skal kobles til internett, så velger jeg bare å IKKE dele internett tilkoblingen min.
Greia er at jeg gjerne skulle hatt opp eggdrops og bnc, og da er de nødt til å være tilkoblet internett.

Edit: Det ER tillatt med flere maskiner per hybel, men kun én som er tillatt å koble til internett.
Sist endret av HaZnO; 16. august 2005 kl. 14:35.
Hva om du setter opp ene pcen som router da?


Router (med enkelte serverfunksjoner) -> Desktop-pc
-> Server
HaZnO's Avatar
Trådstarter
Hm.. Hvordan vil det hjelpe meg..? Å koble alle 4 maskiner på internett er ikkeno problem, det er bare det at det ikke er tillatt ifølge reglementet for internettbruk der. Men hvor nøye sjekkes dette?
Er mulig jeg ikke helt skjønte hva du ville frem til, Golder.
Vil ikke routeren fungere omtrent som bare en maskin da? Regner ikke med at det kommer folk inn og kontrollerer liksom.
Men din måte fungerer sikkert like bra.
HaZnO's Avatar
Trådstarter
Hm.. Det med om router vil fungere omtrent som bare en maskin er jeg ikke sikker på, men det skal undersøkes De kan gjøre inspeksjoner osv, men det er med forvarsel. De KAN komme uanmeldt, men det er kun i spesielle tilfeller ellerno.
Det jeg er redd for, er at de kanskje har et slags verktøy som scanner de forskjellige ip-adressene, og antall koblinger det er via denne adressen. Det jeg ikke helt skjønner, er hvorfor det er slike restriksjoner når alle porter ut er sperra uansett
Kjører du f.eks clarkconnect eller annen rounting-software mellom internett og ditt lan så vil dette vel oppføre seg som en pc? Skjønner ikke hvordan ispen kan finne ut at det snakk om flere pcer.

Men så vet jeg ikke så mye om ip protokollen så ikke ta mitt ord for sikkert
HaZnO's Avatar
Trådstarter
Vel, greia er at jeg sitter på Høgskolen i Hedmark (hihm) sitt nettverk, og administrasjonen sitter nok på denne linja de også, så hele greia er et stort nettverk. Da kan de vel scanne etter hvilke maskiner som er koblet til nettverket? Eller, hvilke maskiner som går gjennom gateway'n?
Hvis du kjører alle pcene gjennom en router vil det kun være routerens ip som vil være på internett. Da skal det ikke være mulig for de som styrer nettverket å se hvor mange maskiner som egentlig sitter på den ipen.
Hvis du bruker en router går jo all trafikk igjenom den, ingen som merker at det er flere maskiner bak den (hvis de ikke tar ibruk ettercap eller en lignende sniffer). Bruker du en router tar du jo kun 1 ip og du sa jo selv at serverne dine ikke bruker mye båndbredde. Tviler sterkt på at du blir oppdaget hvis du ikke knabber flere ipadresser ifra DHCP serveren deres og bruker masse av båndbredden.
HaZnO's Avatar
Trådstarter
Ah, okey! Dette høres jo meget bra ut
Vil det fungere likt om det kun er en vanlig switch istedenfor en router?
Sitat av HaZnO
Ah, okey! Dette høres jo meget bra ut
Vil det fungere likt om det kun er en vanlig switch istedenfor en router?
Vis hele sitatet...
Nei.

Hvorfor setter du ikke bare igjen maskinene hjemme? (det gjør jeg)
Nope, dessverre. En router lukker nettverket bak seg. All trafikk til routeren blir sendt videre til interne ip-adresser, denne funskjonen har ikke en switch... Tidligere (nå også??) kunne man i utgangspunktet ikke koble opp fler maskiner til telenor adsl, dvs egentlig en ip... Derfor kunne man vd hjelp av en router dele linjen med flere maskiner.
HaZnO's Avatar
Trådstarter
Okey, tenkte meg det. Måtte bare få dobbeltsjekka det.
echo: Har spurt fatter'n, men det var uaktuelt sa han, ettersom rommet mitt skal brukes som gjesterom osv når jeg flytter.

Men noen som vet hvor nøye dette sjekkes egentlig, om noen kanskje har satt opp et eget nettverk bak en router eller liknende?
Dersom du setter opp en router, kan ingen se at det er tilkoblet flere PC-er bak routeren. Det eneste de kan se er den ene routeren.
HaZnO's Avatar
Trådstarter
Men de ser ikke router'n SOM en router (for det blir jo litt mistenksomt), men som om det var en vanlig pc?
Sitat av HaZnO
Men de ser ikke router'n SOM en router (for det blir jo litt mistenksomt), men som om det var en vanlig pc?
Vis hele sitatet...

De kan ikke se forskjell på det, med mindre de scanner mac-adressen. Da kan det hende at routeren gir fra seg noe informasjon, men dette varierer fra router til router. Min SMC gir ikke fra seg annen info en at den kjører en unix-server, som kan bety så mangt.
Sist endret av vidder; 16. august 2005 kl. 16:21.
I noe fall kan du bare si at du har en ruter fordi du føler deg tryggere med hardware "brannmur" i form av NAT (network access translation, det en ruter gjør som mange andre har beskrevet). De må inn i leiligheten din for å sjekke dette
HaZnO's Avatar
Trådstarter
Aha, smart
og hvis de skal inn i hybelen min, skal jeg få beskjed om det først, så da får jeg bare koble om litt før de kommer

Takker så mye for svar og hurtig respons
Grunnen til at det bare tillater en pc er vel mest sansynlig at du ikke skal bruke flere ip-adresser. Så hvis du bruker en router med nat vil du bare bruke en adresse, og det vil mest sansynligvis ikke bry seg om deg.
Høres ut som nøyaktig samme oppsett og reglement som studenthyblene i Tromsø jeg bodde på i 2 år. Der hadde jeg opp til 4 ip'er til tider og jeg fikk aldri noen problemer ihvertfall.

Her oppe hadde de mulighet å sjekke hvor mange ip'er som var gitt ut på en gitt port på switchen (en port pr hybel), men de benyttet det ikke. Jeg hørte ihvertfall aldri noe.

Så med andre ord kan det gå fint uten, men router er nok det trygge alternativet. Forøvrig får du vel ikke brukt bnc'en din om "portene ut til internett er blokkert" som du sa. Forøvrig regner jeg med det korrekte er at innkommende connections er blokkert. Det var ihvertfall det som var gjort her.
HaZnO's Avatar
Trådstarter
BNC'n burde vel kunne brukes så lenge jeg kobler meg til den lokalt? Det blir jo som om jeg skulle kobla meg til IRC via min egen maskin. Takker for svar, skal nok sette opp router med det samme jeg kommer dit, ja
Du får PPPoE eller?(sånn at du må logge deg på med brukernavn og passord) Da får du jo bare EN ip uansett om du setter opp PCn som router eller om du bruker en router.

Og om å dele den linjen med en router? Du HAR jo faktisk ingen annen mulighet til å dele den linjen da.

Og hvis du gjør det, så bruker du jo ingen flere iper. De andre PCene får jo bare lokale IPer fra routeren og bruker bare andre/flere porter fra den ENE ipen du får.
HaZnO's Avatar
Trådstarter
Sitat av BakkiZ
Du får PPPoE eller?(sånn at du må logge deg på med brukernavn og passord) Da får du jo bare EN ip uansett om du setter opp PCn som router eller om du bruker en router.

Og om å dele den linjen med en router? Du HAR jo faktisk ingen annen mulighet til å dele den linjen da.
Vis hele sitatet...
Vel, jo, kan dele linja med en switch, men da vil de få forskjellige IP-adresser.

Sitat av BakkiZ
Og hvis du gjør det, så bruker du jo ingen flere iper. De andre PCene får jo bare lokale IPer fra routeren og bruker bare andre/flere porter fra den ENE ipen du får.
Vis hele sitatet...
Har fått med meg dette nå, takker for svar
Sitat av HaZnO
Vel, jo, kan dele linja med en switch, men da vil de få forskjellige IP-adresser.
Vis hele sitatet...
Du kan ikke dele en PPPoE-linje med en switch.
Sitat av BakkiZ
Du får PPPoE eller?(sånn at du må logge deg på med brukernavn og passord) Da får du jo bare EN ip uansett om du setter opp PCn som router eller om du bruker en router.

Og hvis du gjør det, så bruker du jo ingen flere iper. De andre PCene får jo bare lokale IPer fra routeren og bruker bare andre/flere porter fra den ENE ipen du får.
Vis hele sitatet...

Det er kun Telenor som bruker PPPoE. kan aldri i livet tenke meg at de bruker det på studenthybler, er garantert vanlig LAN.
HaZnO's Avatar
Trådstarter
Sitat av BakkiZ
Du kan ikke dele en PPPoE-linje med en switch.
Vis hele sitatet...
Nei, ikke PPPoE nei. Klarte å overse det når jeg leste posten din. Men som vidder sier, jeg tviler STERKT på at de bruker PPPoE
Har bare vært innom forumet her for å lese før, og følte jeg måtte registrere meg her, bare for å svare litt

Studerte 3 år på HIHM, forsåvidt i Rena, men de bruker samme nett.
Det var aldri noen som sjekket hvor mange PC'er vi hadde, og problemet her er vel at de ikke har nok IP adresser å gi ut, om alle skulle komme med 3-4 pc'r

Men setter du opp ene maskinen som router, så vil det ikke merkes. Tviler vel på at de gidder å gjøre noe om du har et par maskiner til.

Og nei, de bruker ikke PPPoE..
skjelven, HaZnO?
tviler på at de sjekker.. hadde lan på ene hybelen en gang