Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
Vis resultater av avstemningen: Hva er viktigst for deg i valgkampen?
Skolepolitikk 63 27,51%
Lavere skatter og avgifter 74 32,31%
Velferd 61 26,64%
Eu 22 9,61%
Boligmarkede 9 3,93%
Stemmegivere: 229. Du kan ikke stemme på denne avstemningen
  89 5345
Ministry of Love
sptz's Avatar
Hva er viktig for deg i valgkampen dette året?

For meg er det viktig og få skole politikken inn på riktig kjøl igjen. Selv om jeg personlig ikke kommer til og føle på kroppen de endringene den nåværende regjerningen har satt igang så har jeg alltid hvert i mot dem. Spessielt privatiseringen av grunnskolen. Jens Stoltenberg sa for ikke så lenge siden at den eneste måten og stoppe de private "elite" skolene er og få så gode offentlige skoletilbud at de rike synes det er atraktivt og sende barna sine til de offentlige skolene.

Helse og omsorgs arbeid skal ikke bli drevet etter økonomiske prinsipper. Helse og omsorgs arbeid skal ikke måtte bruke stoppeklokke for og gjennomføre arbeidet sitt. Det er muligens ikke god pengeøkonomi og la en helpepleier vaske de eldere som er på sykehjemmene mer en engang i mnd. Men det er god sosialøkonomi siden det fører til mindre belastninger for familien og mer fornøyde eldere. Når det kommer til behandling av andre mennesker bør meneskeverdet veie tyngere en pengeverdien.

Jeg vil gjerne at dere skriver litt om hva som er viktig for dere under valgkampen og hvorfor dere vil stemme det vs det. Dere kan gjerne ta de helt store politiske debatten her" venstesiden vs høyresiden" så lenge dere holder dere saklige og til temaer som har med valgkampen.
Tja, først vil jeg si at de partiprogrammene jeg er mest enig med er Arbeiderpartiets og Høyres. "Høyre og DNA? Hvordan i all verden går det an?"
Vel, jeg tror det er ekstremt viktig å tenkte over sakene fra alle mulige sider. Det finnes ikke ett parti som ikke har noe fornuftig å si.

Derfor mener jeg at en Høyre vs. Venstre-debatt blir litt feil. Det skal ikke være sånn at bare fordi man er enig med SVs skolepolitikk så man være enig i utenrikspolitikken deres.

Det jeg helst vil se etter valget, er en regjering som gjør en radikal ending i formidlingene av midlene i samfunnet. Det er for galt når svenske skoler begynner å lempe gamle datamaskiner over til skolene i Norge.
Valgjerd bør hvertfall snart skjønne at hun er rimelig dårlig likt i politikken, noe det ikke ser ut som om hun er særlig klar over. Hadde håpet å få vekk Bondevik fra makten, så lenge det ikke gir oss en fullstendig Høyre- og Frp-fri regjering, med Arbeiderpartiet, SV og Senterpartiet. Da går det ille med oss.
Sitat av Octavarium
...med Arbeiderpartiet, SV og Senterpartiet. Da går det ille med oss.
Vis hele sitatet...
Ja, for i årene fra 1945 og fram til nå har jo Norge gått rett til helvete
Sitat av Mortiferus
Ja, for i årene fra 1945 og fram til nå har jo Norge gått rett til helvete
Vis hele sitatet...
Ehehe... Tenk at det faktisk kunne gått ganske annerledes med oss. Synes ikke du det er en rekke ting vi kunne gjort annerledes fra 1945 og frem til nå? Er det rom for forbedring skal man bruke det.
Ministry of Love
sptz's Avatar
Trådstarter
Sitat av Kalakov
Tja, først vil jeg si at de partiprogrammene jeg er mest enig med er Arbeiderpartiets og Høyres. "Høyre og DNA? Hvordan i all verden går det an?"
Vel, jeg tror det er ekstremt viktig å tenkte over sakene fra alle mulige sider. Det finnes ikke ett parti som ikke har noe fornuftig å si.

Derfor mener jeg at en Høyre vs. Venstre-debatt blir litt feil. Det skal ikke være sånn at bare fordi man er enig med SVs skolepolitikk så man være enig i utenrikspolitikken deres.

Det jeg helst vil se etter valget, er en regjering som gjør en radikal ending i formidlingene av midlene i samfunnet. Det er for galt når svenske skoler begynner å lempe gamle datamaskiner over til skolene i Norge.
Vis hele sitatet...
Jeg er helt enig med deg at man ikke trenger og være enig i utenrikspolitikken til et parti selv om du liker velferdspolitikken. Men på et punkt må du velge hva du skal stemme og da må du gjøre en totalvurderig om hva du mener er viktigst for deg. Vel for to år siden så kunne det eksempelet ditt hvert hentet rett ut av hodet mitt. Jeg viste ikke helt om jeg skulle melde meg inn i Unge Høyre eller SU. Selv om jeg da også helte mest mot det rød hadde og har tildels fortsatt mange meninger som godt passer overens med Høyres politikk. Etter og ha lest mye politikk i avisene det siste to årene har jeg kommet frem til at AP representerer et godt valg for meg. Jeg mener den politikken de vil føre er det som er tettest opptil det jeg ville fått om jeg komponerte SV og Høyre sammen på den måten jeg helst vil, samtidig som jeg tenker på at politikken må være økonomisk mulig.

Mest Rødt krydret med litt lyseblå flekker

For alle dere som skal studere nå til høsten, husk og stem før du reiser fra din hjemkommune. (der du sto registert i folkeregisteret 31 mai 2005)
Sist endret av sptz; 12. august 2005 kl. 00:28.
Sitat av Octavarium
Ehehe... Tenk at det faktisk kunne gått ganske annerledes med oss. Synes ikke du det er en rekke ting vi kunne gjort annerledes fra 1945 og frem til nå? Er det rom for forbedring skal man bruke det.
Vis hele sitatet...
Vel, ettersom antall valg man må ta øker mot uendelig så synker sjangsen for at alle er riktige mot 0. Så selvfølgelig er det ting som kunne blitt gjort anderledes. Men det har jo (rent økkonomisk i alle fall) gått relativt bra med det lille og (i internasjonal målestokk) ubetydelige landet vårt. Og det er nok blandt annet pga en del heldige og fornuftige valg underveis.
F.eks oljen, som mange mener utelukkende er flaks. Ja, det er flaks at den poppet opp under oss, men det er ikke ren flaks at det er vi som får gleden av den. Mange steder i verden selges naturesursene vekk, og det var jo et blinksudd av Norge å satse på å gå med underskudd i starten og så heller bygge opp kompetanse her og ta utvinningen i våre egene hender.
Ellers så tror jeg også at satsingen på en offentlig felleskolen, og et godt helse og sosialvesen er noen av de viktigste valgene som er tatt. Begge de tjeneste kunne godt vært private, men jeg tror at vi har tjent på at det offentlige har innverstert mye i de.
Det snakkes fra venstresiden om forbedring i grunnskolene. Man skal få flere timer og lignende, og dessuten skal tysk/fransk muligens inn i barneskolene. Det er neppe veien å gå å holde elevene på skolebenken mellom 8 og 16!

Regner med at de fleste av dere har vært konstant skolelei i både barneskole og ungdomsskole, og ment at mange fag har vært tunge. Ved å plassere ungene på skolebenken flere timer ekstra per dag ødelegges jo faktisk muligheten for sosialt samvær, samt at ungene er helt utslitte rett etter skoletid. Dette støtter Senterpartiet SV og AP med ettersom at partiene jobber med det såkalte Rød-Grønne alternativet.

Realiteten med denne skolepolitikken blir at barn og ungdom i utkantstrøk som kanskje har 2-4 timers reiseveg hver dag ikke er hjemme før 18-19 på kveldene! Dermed må barn tidlig i barneskolen bo på internat, fordi det rett og slett blir for hardt med en skoledag hvor man må stå opp klokken 5 for å komme seg på skolen.
Sitat av Trash2000
Det er neppe veien å gå å holde elevene på skolebenken mellom 8 og 16!
Vis hele sitatet...
Nå var vel dette å ta litt kraftig i? Det er nok ytterst få i den offentlige skolen som er 8 timer på skolen hver eneste dag (vell bortsett fra lærerene da som vell jobber betydelig mer enn det).
Men om jeg leser inlegget ditt rett så vil du faktisk ha mindre skole? Det passer jo ikke helt sammen med "kunskapsløftet" til Clemet.
Ellers så er vi nokk da veldig uenig om du mener vi skal satse mindre på skole. Jeg vet ikke om du leser BLUG? Vell, der var det i dag et innlegg jeg føler passer bra. Siterer Per Inge Oestmoen.
Evolusjon er den kontinuerlige og ikke-retningsstyrte tilpasning til
miljøet, og hvis vi skal holde opp rasjonaliteten som et mål må vi
også være fullstendig klar over at evolusjonen aldri har noen retning.
Det bevisste eller ubevisste teleologiske og feilaktige synet at
evolusjonen er en prosess som går fra "lavere" til "høyere" og altså
er retningspreget slik at det ender i et "avansert" stadium, er i seg
selv et utslag av irrasjonell tenkning som i første rekke springer ut
fra den kristne, lineære verdensanskuelse hvor alt liv tillegges et
mål. At mennesket skulle stå utenfor dyreriket, er et som oftest
ubevisst men dog likevel sentralt element i den verdensanskuelsen, som
altså er høyst irrasjonell.

Hvis vi ønsker å være i en "avansert" tilstand, så er ikke dette noe
som oppnås gjennom evolusjon, men gjennom bruk av de evner vi har
utviklet gjennom evolusjonen - evner som bare har kunnet oppstå og
vedlikeholdes gjennom konkurranse, revirforsvar og gjensidige mottrekk
for å møte dette i vårt livsmiljø. Mister vi disse evnene, mister vi
evnen til å overleve i et hvilket som helst miljø.
Vis hele sitatet...
So, hva har dette med ditt innlegg å gjøre? Jo, vi vet vel begge at kunskap ikke videreformidler seg av seg selv. Det er utdannelse og forskning som gjør at vi vet og kan så mye som vi gjør i dag, ikke fordi vi genetisk er så mye smartere enn våre forfedre for 10 000 år siden. Om Norge skal ha noen som helst mulighet til å fortsette å utvikle seg økonomisk må vi investere penger i det "fondet" som gir best utkasting, nemmelig kunskap.
Sitat av Mortiferus
Men om jeg leser inlegget ditt rett så vil du faktisk ha mindre skole? Det passer jo ikke helt sammen med "kunskapsløftet" til Clemet.
Vis hele sitatet...
1) Jeg er ikke for mindre skole, men å holde skolen på dagens nivå. Heller satse på mer lærer ressurser, slik at elevene faktisk får hjelp når de strever. Det snakkes om stoppeklokke mentalitet i helsevesenet, men skolevesenet er ikke bedre. Lærere som gjerne vil hjelpe alle elevene skikkelig, men som føler de ikke strekker til. Kjenner selv en rekke lærere både i barne -og ungdomsskole.

2) Er da totalt mot Kunnskapsløftet og jeg... So what?
Det viktigste for meg er god helhetlig politikk og ærlighet. jeg stemmer ikke på enkeltsaker og jeg stemmer ikke på løgnhalser og yrkespolitikere som ikke har gjort et ærlig arbeid hele sitt liv.
En liten kommentar til pollen din. En del av alternativene er ting som henger sammen. Personlig klarer jeg ikke si at "Lavere skatter og avgifter" er viktigere enn velferd, da dette er en måte å bedre velferd på. Istedet for at Ola Nordmann betaler staten for å dekke sykehusregningen, dropper han statsleddet og betaler regningen selv. "Lavere skatter og avgifter" bidrar til økt kjøpekraft blandt befolkningen, samt styrker bedrifter økonomisk slik at de har råd til å ekspandere virksomheten. Et sterkt næringsliv har mye å si for et lavt rentenivå, og lave renter på lån har igjen positive følger for boligmarkedet.

Som flere har vært inne på, så er ikke politikk sort/hvitt. Det finnes forskjellige måter å angripe et problem med, hvor noen er mer effektive enn andre. Likevel deler man norsk politikk inn i tre fløyer: "Staten vet best, Staten bestemmer mest mulig over livet ditt." - "Du vet best, men Staten er der for å støtte deg" - "Gud er allmektig". Det er vel heller mest naturlig å skape en poll om hvilke av disse utsagn man støtter, dersom du ønsker å avdekke medlemmenes politiske holdninger.
Er fra Molde, og ser at du er fra Ålesund commie. La fogderistriden ligge død; jeg er så enig så enig. Vi har en dårlig politiker fra Molde, nærmere bestemt bydelen Bjørset. Han heter Bondevik og overholder dine krav!

Sitat av Marken
Som flere har vært inne på, så er ikke politikk sort/hvitt. Det finnes forskjellige måter å angripe et problem med, hvor noen er mer effektive enn andre. Likevel deler man norsk politikk inn i tre fløyer: "Staten vet best, Staten bestemmer mest mulig over livet ditt." - "Du vet best, men Staten er der for å støtte deg" - "Gud er allmektig". Det er vel heller mest naturlig å skape en poll om hvilke av disse utsagn man støtter, dersom du ønsker å avdekke medlemmenes politiske holdninger.
Vis hele sitatet...
Færre skatter vil jo tilsvare en høyreside velger i svært mange tilfeller. Venstresiden er ofte for statlig styre og lignende, noe som betyr høyere skatter. Høyresiden er for valgfrihet, privat drift der dette er tilrådelig og dermed lavere skatter.
Valgkampen har iallefall fått meg til å ville stemme på det partiet som fjerner "frihet" fra ordboken. Nok med konnotasjoner og retorikk når ingen engang snakker samme språk.
Jeg liker KRFs frihet best
Ministry of Love
sptz's Avatar
Trådstarter
Marken, når jeg startet tråen så hadde jeg masse ideer om hva pollen kunne inneholde men fikk en liten backout når jeg skulle skrive alternatier og skrev bare ned de jeg hadde i hode akkurat da. Om det er noe som bude hvert med som ikke er der, er jeg bare glad for om et crew medlem add'er det. Når du sier at mange av dem henger sammen så er det jo gjerne en del av polikkens natur iom at den er ganske alt omfattende. Jeg prøvde og holde pollen seriøs samtidig som jeg vil prøve og tvinge folk til og ta et valg. kunne ikke hive på "ja til alt jeg stemmer SV" eller "ja til alt jeg stemmer FRP".

Jeg er med andre ord ikke ute etter hva du skal stemme til valget, men hvile verdier du setter høyest.

Men ja enig i at Skolepolitikken kunne gått under velferd. Og at velferd kanskje kunne ha hvert fjernet tilfordel for mer spesifikke emner. Vel jeg kan ikke endre på pollen nå, og det er strengt talt ikke det aller viktigste for "Valg 2005" tråden håper jeg.
Sitat av Trash2000
Det snakkes fra venstresiden om forbedring i grunnskolene. Man skal få flere timer og lignende, og dessuten skal tysk/fransk muligens inn i barneskolene. Det er neppe veien å gå å holde elevene på skolebenken mellom 8 og 16!

Regner med at de fleste av dere har vært konstant skolelei i både barneskole og ungdomsskole, og ment at mange fag har vært tunge. Ved å plassere ungene på skolebenken flere timer ekstra per dag ødelegges jo faktisk muligheten for sosialt samvær, samt at ungene er helt utslitte rett etter skoletid. Dette støtter Senterpartiet SV og AP med ettersom at partiene jobber med det såkalte Rød-Grønne alternativet.

Realiteten med denne skolepolitikken blir at barn og ungdom i utkantstrøk som kanskje har 2-4 timers reiseveg hver dag ikke er hjemme før 18-19 på kveldene! Dermed må barn tidlig i barneskolen bo på internat, fordi det rett og slett blir for hardt med en skoledag hvor man må stå opp klokken 5 for å komme seg på skolen.
Vis hele sitatet...
Du overdriver ekstremt da. Når det gjelder fremmedspråk i barneskolen så fungerer jo dette utmerket i andre land. Hvorfor skal det ikke gjøre det i Norge? Skal ungene slippe å lære bare de er litt 'skolelei'? Latskap burde ikke belønnes.

Og jeg orker ikke si noe om den siste delen av innlegget ditt. Du har tydeligvis verken fått med deg det nye kunnskapsløftet eller venstre-partienes skolepolitikk.

Vet ikke hvor du får din politiske input, men vil anbefale litt mer saklige kilder.
Sist endret av Kalakov; 12. august 2005 kl. 08:23.
Vel, jeg skulle gjerne ha stemt på venstre-alternativet, det hadde blitt interessant, men jeg klarer seriøst ikke hu Haga. Jeg slår omtrent av tven hver gang jeg ser henne. Da vil jeg heller ha Bondevik som statsminister, selv om han er en dritt som ikke har egne meninger + han er kristen :P

Men uansett, for meg er det utenrikspolitikken, statelig eierskap og satsing på teknologi som er viktigst.

Jeg forstår meg ikke på folk som sier skatter og avgifter er viktig. Vi er faens meg så rike at vi har rå til å betale litt mer. Jeg var akkurat i Nederland, og f.eks strømmen er flere ganger dyrere der(f.eks de hadde lyset på bare i det rommet de brukte, ikke som i Norge hvor vi har på lyset i gangen, og ørten andre rom) og bensinprisene var bare litt lavere(ca. 50-60 øre), i tillegg så tjener de mye mindre enn oss(iforhold til strøm- og bensinprisen). Vi er et land fullt av sutrere som alltid klager, er så faen lei av det. Nei, opp med bensinprisen og andre ting så vi blir tvunget til å fornye oss, vi har hatt det altfor godt.
Sist endret av Redstorm; 12. august 2005 kl. 09:41.
Sitat av Redstorm
Vel, jeg skulle gjerne ha stemt på venstre-alternativet, det hadde blitt interessant, men jeg klarer seriøst ikke hu Haga. Jeg slår omtrent av tven hver gang jeg ser henne. Da vil jeg heller ha Bondevik som statsminister, selv om han er en dritt som ikke har egne meninger + han er kristen :P
Vis hele sitatet...
Du vil ikek ha Haga som statsminister, så du stemmer Krf selv om du åpenbart er fullstendig uenig i politikken de fører? Du vet hvor fjollete dette høres ut, eller? Haga blir ikke statsminister selv om du evt stemmer på AP eller SV. Hun er leder i det suverent minste partiet i et eventuelt venstrealternativ, og blir "i verste fall" en leder for et departement. Du kan trygt stemme på et av venstrepartia og være trygg på at Stoltenberg blir statsminister.
Sitat av Kalakov
Vet ikke hvor du får din politiske input, men vil anbefale litt mer saklige kilder.
Vis hele sitatet...
Herregud da mann! Følg med! Ser du nyheter sammenhengende i en uke vil du raskt se hvor jævlig det står til enkelte steder. Fordi at du bor sentralt, betyr det ikke at 3. klassinger i Øst-Finmark skal være nødt å bruke tiden mellom 06.00-18.00 på transport og skole.

Greit med en økning i antall timer, men da kan man faktisk ikke fortsette å legge ned skoler i utkantstrøk. Og jeg vet utmerket godt hva som står i partiplanene til både Høyre og AP/SV om skolereformer...
Sitat av DonTomaso
Du kan trygt stemme på et av venstrepartia og være trygg på at Stoltenberg blir statsminister.
Vis hele sitatet...
Huff, det er nesten værre. En yrkespolitiker som aldri har gjort et ærlig arbeid hele sitt, som lyger så det renner av ham og som er en dobbeltmoralist og vinglepetter av rang!

Dog, det er bedre enn Bondevik.
Commie, jeg forstår ikke denne idealiseringa av arbeideren som du driver med. Greit at du er kommunist og det liksom er en del av pakka di, men Stoltenberg er utdanna sosialøkonom, så vidt jeg vet, og har større forutsetninger til å drive politikk enn en gjennomsnittlig arbeider.
Sitat av commie
Huff, det er nesten værre. En yrkespolitiker som aldri har gjort et ærlig arbeid hele sitt, som lyger så det renner av ham og som er en dobbeltmoralist og vinglepetter av rang!
Dog, det er bedre enn Bondevik.
Vis hele sitatet...
Ja for all del! Jeg har ingen tro på Stoltenberg som venstrepolitikkens redningsmann. Siste reine arbeiderparti-regjering var katastrofal, men som du sier er ale bedre enn fortsatt privatiserings/nedleggings/forjævligserings-kjør fra Solberg&Co. Det er det gode gamle valget mellom byllepest og kolera.
Husker det sto i VG eller Dagbaldet KRF sin 10 gode grunner til IKKE å stemme FRP, jeg synes nå det ble til 10 gode grunner til å stemme FRP
valgets kval... hva skal man stemme... hmm neimen ikke lett

Uansett, her kommer 10 gode grunner til IKKE å stemme KRF.:
1. Bondevik 2. Bondevik 3. Bondevik 4. Bondevik 5. Bondevik 6. Bondevik 7. Bondevik 8. Bondevik 9. Bondevik 10. Bondevik!
ser på hva den mannen har utredet UTEN frp de siste årene. hadde Carl I. Hagen ikke reddet Bondevik så ville ha vært ute av tronen etter en måned. Altså den måneden inntil statsbudsjettet ble vedtatt!

Hva er vits med så inni gamperævva maktkåte menn?
Sitat av Kalakov
Latskap burde ikke belønnes.
Vis hele sitatet...
Du har så rett, så rett. Det er dette venstresiden tydeligvis ikke forstår når de ønsker å fjerne økonomisk belønning for folk som velger å jobbe klokka rundt for å opprettholde sin privateide bedrift, evt jobbe overtid for å tjene noen ekstra kroner. 6-timers fast arbeidsdag må vel være noe av det mest idiotiske forslaget som har poppet ut av munnen på APs stortingsmedlem, Gerd Liv Valla. Mengden arbeid blir ikke mindre, men nå skal tydeligvis de "stakkars" arbeiderne sprengjobbe for å slippe å jobbe overtid. Det "arbeidervennlige" venstrealternativet ønsker altså å gjennomføre en enda mer stresset hverdag for sin velgergruppe. Atter et godt eksempel på sosialisme i praksis.

Og til deg som nevner bensinkostnadene i Norge. Det er velkjent at bensinkostnadene ikke er stort mer enn en krone dyrere enn andre, sammenlignbare land i Europa. Men det blir en liten del av det store bildet. I Norge er bilene omtrent dobbelt så dyre i innkjøp som i resten av Europa. Dette fører til at bla. småbarnsfamilier med gjennomsnittsinntekt osv ikke har råd til å kjøpe en sikker bil til seg og sine barn, og kjører rundt i en gammel Volvo 240 fra 80-tallet som ikke engang har hørt ordet "airbag". Den norske bilpark har en gjennomsnittsalder på rundt 16,7 år, blandt Europas høyeste tall.
Videre har politikere funnet ut at bompenger er en genial måte å avgiftslegge folk på. Hundrelapper forsvinner fort iløpet av en arbeidsdag i sentrale strøk. Og når bompengene har dekket kostnadene for den skrøpelige, minimale og blandt Europas dårlige veier, fortsetter de å ta betalt for at du skal få kjøre på veien.
Så kommer veiavgiften som også er relativt høy. Forsikringspremien er blandt Europas høyeste, kostnader for vedlikehold og reparasjon ble enda høyere etter at vår "kjære" Stoltenberg gjennomførte moms på tjenester. Man må se på dette samlet for å forstå hvorfor norske bilister roper etter avgiftslettelser. Norge er tross alt et langstrakt land, og innbyggerne er avhengige av bilen for å transportere seg og sitt.
Sitat av Marken
6-timers fast arbeidsdag må vel være noe av det mest idiotiske forslaget som har poppet ut av munnen på APs stortingsmedlem, Gerd Liv Valla.
Vis hele sitatet...
Gerd Liv Valla er medlem av DNA, men er ikke stortingsmedlem. Hun er derimot medlem av DNAs sentralstyre.
Sitat av Trash2000
Gerd Liv Valla er medlem av DNA, men er ikke stortingsmedlem. Hun er derimot medlem av DNAs sentralstyre.
Vis hele sitatet...
Skrivefeil, jeg beklager. Poenget består.
Det har i flere år vært mål å modnernisere den norske bilparken. FRP har vel på sin side sagt at Staten bør ha balanse mellom hva som kommer inn på avgifter fra biler og hva som bruker på utbygging. Per i dag brukes rundt 1/3 av innkommende avgiftsmidler fra biler (kilde: SSB) på nye veier, men dette kan endres.

Fremskrittspartiet vil redusere og fjerne avgifter og skattlegging av transport som ikke er relatert til betaling for bruk av infrastruktur eller faktisk utførte tjenester.

FRP ønsker å fjerne bl.a.:
- engangsavgift
- årsavgift
- registreringsavgift

Dette vil gjøre biler mange tusen billigere, og dermed vil flere få mulighet til å kjøpe ny og driftssikker bil. Kombinert med fjerning av bompenger kan dette gjøres samferdsel langt enklere og billigere.
Sitat av Gilgamesj
Commie, jeg forstår ikke denne idealiseringa av arbeideren som du driver med. Greit at du er kommunist og det liksom er en del av pakka di, men Stoltenberg er utdanna sosialøkonom, så vidt jeg vet, og har større forutsetninger til å drive politikk enn en gjennomsnittlig arbeider.
Vis hele sitatet...
Vel, mannen husker ikke så mye fra studiedagene. var ei eller anna studentavis som spurte Stoltenberg grunnleggende spørsmål om samfunnsøkonomi, mannen hadde ikke peiling. Uansett, poenget mitt er at folk som ikke har gjort et ærlig arbeid hele sitt liv har ikke forutsetninger for å kunne ta avgjørelser på vegne av folk. I dag er stortinget innvadert av broilere, yrkespolitikere, pamper og slackers. MANGE av de har gått gradene fra lokallagsleder i ungdomspartiet, via ungdomspartileder til sentralstyremedlem i partiet frem til målet, stortingsrepresentant og kanskje har de nådd helt opp til statsråd. De ANER ikke hvordan det er å ta studielån, bli fratatt pensjonen, miste jobben fordi bedrifta flytter til usbekistan, måtte være hjemme med ungene fordi det er mer lønnsomt enn å sende ungen på barnehage og jobbe. De er vant til kongepensjon etter 12 år slacking, saftig lønn, betalt bopel. Jeg har ikke noe imot at politikere tjener peng, jeg har noe imot at de alle som en er yrkespolitikere. Skulle vært et krav at for å komme inn på stortinget måtte du ha jobbet minst 4 år i en vanlig jobb.

Dette ble langt og kanskje en smule off-topic, men jeg har drukket ei kanne kaffe, sorry
Bra innlegg.

Er enig med deg i at livserfaring som arbeidstaker er en fordel, men da kan man samtidig eksludere alle ungdomspolitikere. Er jo ikke som om de har så mye motgang å skilte med som kan brukes som politisk erfaringsgrunnlag.

Poenget mitt er at jeg ikke har noen problemer med yrkespolitikere. Å være politiker er en jobb det også.
Det Commie sier bør vel egentlig være et slag mot økt statsmakt, og heller mer frihet til kommuner og innbyggerne selv. Slik får man det ned på et nivå hvor personene som tar avgjørelsene har større mulighet for forståelse av situasjonen samt ringvirkningene av deres bestemmelser.
Jeg mener en skikkelig satsing på forskning er viktig. Kvalitetsreformen ble ikke fullfinansiert, og derfor led forskningen. Forskning er sannsynligvis en av de viktigste tingene vi kan satse på om vi skal klare oss etter oljen tar slutt/blir overflødig.

Sitat av commie
Vel, mannen husker ikke så mye fra studiedagene. var ei eller anna studentavis som spurte Stoltenberg grunnleggende spørsmål om samfunnsøkonomi, mannen hadde ikke peiling. Uansett, poenget mitt er at folk som ikke har gjort et ærlig arbeid hele sitt liv har ikke forutsetninger for å kunne ta avgjørelser på vegne av folk. I dag er stortinget innvadert av broilere, yrkespolitikere, pamper og slackers. MANGE av de har gått gradene fra lokallagsleder i ungdomspartiet, via ungdomspartileder til sentralstyremedlem i partiet frem til målet, stortingsrepresentant og kanskje har de nådd helt opp til statsråd. De ANER ikke hvordan det er å ta studielån, bli fratatt pensjonen, miste jobben fordi bedrifta flytter til usbekistan, måtte være hjemme med ungene fordi det er mer lønnsomt enn å sende ungen på barnehage og jobbe. De er vant til kongepensjon etter 12 år slacking, saftig lønn, betalt bopel. Jeg har ikke noe imot at politikere tjener peng, jeg har noe imot at de alle som en er yrkespolitikere. Skulle vært et krav at for å komme inn på stortinget måtte du ha jobbet minst 4 år i en vanlig jobb.

Dette ble langt og kanskje en smule off-topic, men jeg har drukket ei kanne kaffe, sorry
Vis hele sitatet...
- Bør nevnes at de fleste ungdomspolitikere er studenter (det finnes nå til og med et ganske fullstendig sett med fordommer rundt det og! Følger du ikke med? ) en tjener ikke penger som ungdomspolitiker (i alle fall ikke i UV) skal du ha politikere som aldri har vært involvert i politikken før de kom i 30-40årene så tror jeg du bør kikke til FrP
Sitat av Marken
Så kommer veiavgiften som også er relativt høy. Forsikringspremien er blandt Europas høyeste, kostnader for vedlikehold og reparasjon ble enda høyere etter at vår "kjære" Stoltenberg gjennomførte moms på tjenester. Man må se på dette samlet for å forstå hvorfor norske bilister roper etter avgiftslettelser. Norge er tross alt et langstrakt land, og innbyggerne er avhengige av bilen for å transportere seg og sitt.
Vis hele sitatet...
- Miljøavgiften på biler må selvfølgelig justeres i forhold til hvor mye bilen forurenser (som i EU) ikke i forhold til størrelsen (som i Norge). En løsning er kanskje mindre veiavgift og mere bompenger, det kan gjøre at de som ikke har kollektivtrafikk som alternativ heller ikke behøver å betale ekstra fordi de velger bilen.

Men... folk flesk misliker av en eller annen grunn bompenger mer enn de misliker veiavgift, rart med det



Sitat av spetznaz
Helse og omsorgs arbeid skal ikke bli drevet etter økonomiske prinsipper. Helse og omsorgs arbeid skal ikke måtte bruke stoppeklokke for og gjennomføre arbeidet sitt. Det er muligens ikke god pengeøkonomi og la en helpepleier vaske de eldere som er på sykehjemmene mer en engang i mnd. Men det er god sosialøkonomi siden det fører til mindre belastninger for familien og mer fornøyde eldere. Når det kommer til behandling av andre mennesker bør meneskeverdet veie tyngere en pengeverdien.
Vis hele sitatet...
- Absolutt, men jeg vil peke ut at private løsninger ikke nødvendigvis er dårligere på sånt enn offentlige. Jeg jobbet på et privat sykehjem i Bergen (Bergen Røde Kors Sykehjem) som sivilarbeider, og de eldre hadde det mye bedre der enn på de offentlige. I alle fall i følge diverse avisartikler og bekjente som har jobbet annensteds.


Sitat av Mortiferus
Ja, for i årene fra 1945 og fram til nå har jo Norge gått rett til helvete
Vis hele sitatet...
- Ah, ja, gode gamle dager da "partiets" tv- og radio-kanaler var de eneste lovlige, "partiet" eide alle store bedrifter og "partiet" brukte spionasje som valgkampmiddel

Okay, skal være saklig jeg , men noe nostalgisk forhold til AP tiden har jeg dog ikke.
Sist endret av KRIGBERT!; 12. august 2005 kl. 17:45.
Det viktigste for meg denne valgkampen er følgende hovedsaker:

1. Arbeid til alle.
Arbeid er grunnpilaren i samfunnet vårt. Det holder hjulene i gang. Arbeid til alle må være jobb nummer èn.
- Flere Arbeidsmarkedstilltaksplasser
- Et styrket Aetat. Og en kraftig forbedring av kommunikasjon mellom de forskjellige etater
- Et mer åpent og inkluderende arbeidsliv med plass til alle.
- Distriktsvennlige og desentraliserte næringspolitiske virkemiddel må trappes opp. Slik at vi opprettholder muligheten til og bo i distrikta. Desuten ligger det mange gode arbeidsplasser her.

SKole:
Skolen trenger et massivt løft og et massivt forsvar mot privatiseringskreftene. Vi må fortsette og gjøre fellesskolen vår bedre og fylle den med mer kvalitet. Privatskoler er ikke det suplimange vi trenger i den norske felleskolen. Privatskolene er en trussel mot fellesskolen både fordi det skaper a og b skoler og a og b lærere. Samt at det trekker midler ut av fellesskolen. Et skolemåltid som er det nye forslaget til AP SV OG SP er også en spennende sak som jeg ser fram til hvis vi vinner valget.

Foruten det er det hundrevis av saker og punker. Men jeg tenkte og trekke fram MINE viktigste hovedsaker.
Ooh... Politikk!

Hiver meg inn her uten å ha peiling for fem flate øre.
Endelig har jeg stemmerett, og hvordan i all verden skal jeg misbruke den på best mulig måte?
Valget står mellom RV og DLF.
De er hittil de eneste med partiprogram og manifest som fenger noe særlig.
Familien min har alltid stemt høyre, men det er ikke aktuelt lenger.
Høyre, AP og alle de andre "store" partiene har ikke noe særlig forbedringer for Norge.
Det ble familierådet enige om i år...
Mamma går Kystpartiet, pappa stemmer blankt, jeg RV/DLF og farmor/farfar gjør som de alltid har gjort, og stemmer på det partiet de har vært medlem av i alle de år...

Mest sannsynlig urelevant informasjon for de fleste, men jeg liker ikke politikk.
Det at du vingler mellom RV/DLF forteller jo en hel del
lol.. For en gang skyld. Enig!
Du sier du har lest partiprogramma til de to partiene og da forstår jeg egentlig ikke hvordan du fortsatt står mellom RV og DLF, for de er to fundamentalt forskjellige partier. Men hvis man skal tenke stortingssammensetning er en stemme til RV mer verdt enn en stemme til DLF. Rv har gode sjanser til å komme inn fra flere fylker, mens DLH ikke har en nubbsjans til å klare noe som helst.

Finn ut hvilke tema som er viktige for deg og se hva partiene mener om disse, det er det eneste råder jeg kan gi deg. Trenger du konkret tips kan du trykke på "Stem" i signaturen min..
Skjønner ikke hvordan noen av dere i det hele tatt kan nevne SV og disse rødgrønne, sosialistiske partiene!
Hvorfor skal de som har fulgt med på skolen, jobbet seg mot ett mål, hatt pågangsmot og tolmodighet, og etter alt strevet tjent en del penger mer enn de som sitter i kassa på rimi, bli staffet for det?
Hvorfor skal de som tjener mest, betale mest?
Det bør ligge en flat skatt, altså i prosent, noe som er fear mot alle!
Høyre og Frp er klare på skattepolitikken! Det er ikke en i SV, AP eller RV som tjener en snutt over 500 000, så i og med at de ikke har lyktes i livet, skal de faen meg ta pengene til de som greide det!

Hvordan skal vår verden bli, hvis man kan drite i skolen, få seg en lite lønnsomjobb, havne i kassa på Rimi, og etter skatteoppgjøret tjene like mye som en adm. dir i ett aksjefirma?
Godene i verden ligger ikke på ett sølvfat, man må jobbe seg til målet, og staten kan _IKKE_ eie alt, ha kontroll over alt!
Der mister dere ALL frihet som finnes!
Vi kan ikke leve i ett samfunn hvor man ikke kan velge noe som helst!
Jeg skal selge begynne på privat skole på torsdag, og jeg velger dette både fordi jeg har råd, og fordi privatskoler har mye bedre snitt på elevene som går ut derfra!

Og til den store EU'debatten, her må mange av dere få øynene opp!
Hvorfor vil ikke sosialistene inn i EU?
Fordi da mister vi det vi er rike på, mener de!
Men er ikke sosialistene de gode Robin Hood menneskene da?
Som hjelper de fattige så fort de har råd til det?

Nei! Så fort sosialistene er rike på noe(olje og fisk), da vil dem ikke dele med andre!
Men når de er fattige på penger, da skal de ha pengene til de rike!
Det handler rett og slett om at sosialistene er egoistiske og grådige når de selv har midler!
Hvorfor går vi ikke inn i EU? rent økonomisk sett er vi allerede medlem, vi kommer ikke til å merke noe foskjell, men sosialistene er så ekstremt redde for å miste det de er rike på, det kaller jeg dobbelmoral!

Sorry for at innlegget ble litt dårlig, men er hos dama, og hun vil legge seg, så måtte gjøre dette fort
Hvorfor gidde å skrive dårlige innlegg i det hele tatt?
Uansett,så mener jeg dette er helt feil:
"Det er ikke en i SV, AP eller RV som tjener en snutt over 500 000"
"man kan drite i skolen, få seg en lite lønnsomjobb, havne i kassa på Rimi, og etter skatteoppgjøret tjene like mye som en adm. dir i ett aksjefirma"

Dog har du rett i:
"Hvorfor vil ikke sosialistene inn i EU?Fordi da mister vi det vi er rike på, mener de!"
Vi er rike på demokrati, selv om vi har blitt betydelig fattigere med EØS. Vi kan ikke bli for rik på demokrati og derfor må selvsagt folket og ikke penger bestemme.

Du mener frihet er muligheten til å utnytte arbeidere, jeg mener frihet er garantien for at man ikke blir det

edit: siden du er så fort ferdig med dama,så kunne du jo bare ta deg en liten pause fra å skrive innlegget og fortsette med det etter at du er ferdig med henne
Sist endret av Mantus; 17. august 2005 kl. 01:56.
Isteden for å innføre flere skoletimer og gjøre den gjennom-snittlige skole-eleven enda med skole trøtt.
Burde kanskje nye, strengere regler innføres inn i skolene?

Vi som elever har makt til å uttale oss på hvilken måte vi bare vill til våre lærere.
Vi har rett til å kunne snakke i timen, vandre rundt i klasserommet\koridorene.
Vi kan til og med legge huet ned på pulten og sove om vi ønsker.

En lærer kan bare stanse oss med ord, akkurat det hjelper ikke en dritt.

Er det så rart at de fleste av oss ikke lærer noe?
Better than thou.
Bare vent til de stakkars ungene dine får meg.

SOSIAL BOLIGBYGGING for faen! Er det ingen som syntes det er sykt at det koster 2 millioner for 60 kvadrat på Løkka? Bygg ut sentrum.
Sitat av trulsH
Skjønner ikke hvordan noen av dere i det hele tatt kan nevne SV og disse rødgrønne, sosialistiske partiene!
Hvorfor skal de som har fulgt med på skolen, jobbet seg mot ett mål, hatt pågangsmot og tolmodighet, og etter alt strevet tjent en del penger mer enn de som sitter i kassa på rimi, bli staffet for det?
Hvorfor skal de som tjener mest, betale mest?
Det bør ligge en flat skatt, altså i prosent, noe som er fear mot alle!
Høyre og Frp er klare på skattepolitikken! Det er ikke en i SV, AP eller RV som tjener en snutt over 500 000, så i og med at de ikke har lyktes i livet, skal de faen meg ta pengene til de som greide det!
Vis hele sitatet...
Jaha, så definisjonen på å lykkes er å tjen 500 000+ i året?
vel, viktig for meg er ting som ikke virker helt viktig for voksne og politikere, jeg er kanskje fortsatt bare ungdom og har hele livet og dets realiteter foran meg og bare et barn i noens øyne, men jeg har fortsatt meninger (som i følge de rundt meg er barnslige og burde aldri sett dagens lys, burde aldri vært i lokalavisa eller VG i alle fall)

Ting som interesserer meg har jeg ikke sett så mye til.
I noe partiprogram.
Ting som omhandler det å fikse på nett-tilgangen til Norges folk.
Sverige har hatt Bredbåndsbolaget i Gudene vet hvor lang tid, her i Norge betaler vi dyre dommer for tregt og ustabilt Internett.
Sikkert ikke så viktig med tanke på eldre og sykehjem og pensjonsordning og utdannelse osv.

Andre ting er tilbudet til ungdom som velger å kjøre en 50ccm moped/scooter.
Vi kan kjøre maks 50 km/t, får ikke ha passasjer, får ikke lov til å bruke fjernlys osv osv.
Tåpelige argumenter med at kjøretøyet ikke er bygd for slik fart, ikke har gode nok bremser osv.
Hvordan kan det da ha seg at det fungerer fint i utlandet?
Sikkert heller ikke så viktig for voksne og politikere som vil det "beste" for Norges ve og vel.

Og hva med veiene?
Det er alt for mange dårlige veier her til lands, og jeg hører stadig vekk at de skal bli bedre, vi må bare betale bompenger i 20 år først.
Hva med å lage et lite hull i sparegrisen og bruke noen av de mange oljepengene på bedre veier og forbedret sikkerhet på veien?
Dette er kanskje viktig for de voksne og politikerne nevner det kanskje, men det er jo bare løgn.
De gjør jo aldri noe særlig med det.

Og så noe jeg vet av mange som irriterer seg over.
Butikker (dagligvare, klær, offentlige etater osv) og deres tåpelige evne til å være stengt når man trenger dem.
Folk sier at andre folk ikke vil jobbe på kveldstid/nattestid/søndager.
Det finnes nok av folk (voksne som ungdommer) som gjerne jobber mer, kveldstid/nattestid/søndager.
Jeg ser ikke problemet i døgnåpne butikker eller butikker med lange åpningstider, eller for den saks skyld. Søndagsåpne butikker


Nå har jeg tatt opp noe av de mange tingene som fenger og interesserer meg.
Andre jeg kan nevne (som jeg i dagliglivet blir sett ned på av mine medmennesker for)

-Fri innvandring og jobb til alle asylsøkere (etter gjennomsjekk av bakgrunn)
-Gi homofile rett til å gifte seg (på ordentlig) og rett til å adoptere
-Bedre satsing på IT og IT-faglærte i skolen (grunnskolen/VGS)
-Legalisering av marihuana til medisinsk bruk/fri bruk
-Flinkere, mer initiativstakende, og mer faglærte lærere i skolen (grunnskolen/VGS) Også et pluss at de er flinke til å lære bort.
-Forhøyning av den seksuelle lavalder, 18 er et fint år
-Senking av avgifter på tobakk, bil, alkohol og fjerning av toll
-Senking av lavalderen for å kjøpe sprit/drikke som inneholder mer enn 22% alkohol, 18 er et fint år

Dette var noe av det som fenger og interesserer meg som jeg kommer på i øyeblikket.



JA til 100Mbit fiber over hele Norge!
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
Av alternativene i pollen er skolepolitikk viktigst for min del. Ikke bare fordi jeg er student selv, men fordi jeg ønsker at utdanningssystemet her i landet skal være så bra som mulig, både for meg og alle andre nåværende og framtidige brukere. Skolepolitikk er egentlig et dårlig begrep. Utdannings- og forskningspolitikk er bedre. Jeg er for en offentlig skole, og mener at alle friskoler skal fjernes. Bare på den måten vil alle være sikret lik rett til utdanning. Jeg mener også at Norge burde satse mye mer på forskning og høyteknologi, innen bl.a. energi og miljø, petroleumsteknologi, marinteknologi og kybernetikk. Alt dette (kanskje ikke petroleumsteknologi i et lengre perspektiv) et framtidsrettede vitenskaper der vi allerede har et høyt nivå, og et godt fotfeste internasjonalt. Videre mener jeg at all utdanning i Norge skal være gratis, dvs at man skal slippe å betale for bøker på både VGS og ved høyere utdanning, men at man kan få tilbud om å kjøpe bøkene etter endt studie, slik at man har faglitteratur om det man skal jobbe med. Siden jeg er student er jeg også opptatt av at satsene for lån/stipend gis en sterk økning nå, for så å la takstene stige i takt med prisutviklingen. Jeg vet ikke når 40000 kroner/semester ble innført for høyere utdanning, men det er helt sikkert at prisene har steget siden den gang, noe som i dag resulterer i strammere økonomi for studentene enn det som var tilfelle da denne satsen ble innført.

Ser at "lavere skatter og avgifter" har fått flest stemmer. Til de som har stemt det: bortskjemte drittunger. Norge er det landet i verden der vi har best råd. Trenger vi virkelig å ha råd til to sydenferier hvert år, isteden for bare én? Jeg kan godt være med på en skattesenkning for de med dårligst råd, med det er like viktig at de med best råd betaler mer skatt enn i dag, slik at velferdsstaten fortsatt kan være like god som den er i dag. Når det gjelder avgifter, er jeg en sterk tilhenger av at både alkohol og tobakk blir langt dyrere enn det er i dag. Kanskje ville det ført til at flere kvittet seg med den idiotiske drikkekulturen vi har, som går ut på å nesten ta overdose på alkohol hver helg året rundt. Jeg er også for at bensinprisen skal gå kraftig opp, men med visse unntak. En dobling av prisen i storbyene mener jeg er på sin plass, med tanke på kollektivtilbudet her. Jo bedre kollektivtilbud lokalsamfunnet har, jo dyrere burde bensinen være. Utenfor byer og tettsteder, hvor det knapt går busser, kunne prisen vært som i dag, eller kanskje enda lavere (jeg er sikker på at noen økonomer uten problem kan finne en smart formel for å regne ut hvilket prisnivå som burde gjelde). Lignende regler burde gjelde for bedrifter som er avhengig av biltransport. Samtidig er det viktig at kollektivtransporten forbedres og at prisene går ned. Aller helst burde kollektivtransport vært statlig kontrollert, og gratis for alle.

Jeg skjønner at mange stemmer på velferd, og er jo enig i at det er mye som kunne vært bedre her i landet (og det kan rettes på ved å øke skattene for de rikeste). Men også på dette feltet har vi det best i verden, så vi har ingen ting å klage over.

Når de gjelder EU, er jeg personlig motstander av det. Én grunn er at jeg er overbevist om at fordelene på langt nær vil veie opp for ulempene et medlemsskap vil føre med seg. Hovedgrunnen er imidlertid rent prinsipiell; vi bør på ingen måte søke å gi makt til en organisasjon der grunnpremissene er økonomisk vinning. Jeg mener Norge bør melde seg ut av både EØS-samarbeidet og NATO, og samtidig jobbe for at FN får langt mer makt og innflytelse enn det de har i dag. FN er den eneste internasjonale organisasjonen med litt størrelse hvis hovedmål er fred og utryddelse av fattigdom i verden, noe som strengt tatt burde være førsteprioritet for alle som lever så godt som vi gjør her i landet.

Utryddelse av fattigdom bringer meg videre til det jeg syns er viktigst i denne valgkampen (og for så vidt i de som kommer også); bistand. Det at vi som verdens rikeste land ikke unner verdens fattige mer enn vel 0,7% av BNP er direkte flaut. Man kan rose Norge opp i skyene for innsatsen vi gjør rundt omkring i verden med freds- og bistandsarbeid, men når alt kommer til alt, er vi ikke stort bedre enn resten av den vestlige verden, og deres innsats er temmelig laber. SV mente tidligere at vi burde ha som målsetning å gi 2% av BNP til bistand, men dette er nå fjernet, sikkert fordi de vil i regjering, og verken AP eller SP ville gått med på noe sånt.

Jeg håper inderlig at vi får en rød-grønn flertallsregjering etter valget, men jeg kommer likevel ikke til å stemme SV bare for å øke sjansene. Politikken til et parti skal være basert på en ideologi, og det å spekulere i hvilke saker man bør kjøre på bare for å komme seg i en maktposisjon mener jeg er helt feil. Skam dere SV.
Sist endret av aybara; 17. august 2005 kl. 03:15.
Fedora Contributor
Stringer's Avatar
Jeg vil ha skattelette og mindre avgifter, så jeg stemmer blått. Jeg er og for private skoler, sykehus etc, da folk med penger kan "snike" seg inn i en annen kø slik at den offentlige køen blir mindre. Da vil vi få flere alternativer enn å tvinge alle til å stå i en offentlig sykehuskø som sosialistene vil. I private skoler slipper man bøller og andre elever med vansker som ødelegger for andres undervisning. Å øke skatter slik sosialistene vil blir jo å ta 50% av lønna til de som har tatt seg en høy utdannelse og gi rett til dem som gir faen i form av sosialtrygd. Hvorfor skal de tjene og vi tape på at de er kriminelle og gir totalt blaffen?
Sitat av Ahmed-
Jeg vil ha skattelette og mindre avgifter, så jeg stemmer blått. Jeg er og for private skoler, sykehus etc, da folk med penger kan "snike" seg inn i en annen kø slik at den offentlige køen blir mindre. Da vil vi få flere alternativer enn å tvinge alle til å stå i en offentlig sykehuskø som sosialistene vil. I private skoler slipper man bøller og andre elever med vansker som ødelegger for andres undervisning. Å øke skatter slik sosialistene vil blir jo å ta 50% av lønna til de som har tatt seg en høy utdannelse og gi rett til dem som gir faen i form av sosialtrygd. Hvorfor skal de tjene og vi tape på at de er kriminelle og gir totalt blaffen?
Vis hele sitatet...
Er litt usikker om hvorvidt innlegget ditt er ironi eller ikke.
Fedora Contributor
Stringer's Avatar
Sitat av jah
Er litt usikker om hvorvidt innlegget ditt er ironi eller ikke.
Vis hele sitatet...
Hva er det som er så ironisk i innlegget mitt? Formuleringen du sikter til eller? Jeg er ikke, og kommer aldri til å bli god i "skriving" bare så det er sagt.
Jge kanke mye politikk, men skolene er fattige

Jeg vil ikke at vi skal inn i EU.