Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 3061
Gjorde et knallkjapt søk og fant ut at det ikke er noen skikkelig indie-tråd her, hvertfall ikke som jeg fant. Så, kjør på med dine favoritt indieband!

Grunnen til at jeg lagde denne tråden er at jeg selv er sulten på flere band å høre på, og tenkte at dette var et like godt sted som noe å få høre noen forslag. Etter å ha lurket en stund på forumet virker det som det er en del musikkinteresserte folk her

Hadde vært flott om folk faktisk klarte å holde seg til indie, er klar over at det er mange andre bra band der ute i andre sjangere, men det er ikke det jeg er ute etter. Siden indie i seg selv er et ganske vagt begrep kan du sikkert krangle deg til å si at det meste er indie, men ikke vær et rasshøl.

Her er en liste over band jeg selv liker, og jeg er på utkikk etter lignende. Alt fra såkalt bedroom folk til mer "rocka" a la Arctic Monkeys.

(som nevnt) Arctic Monkeys
The National
Wilco
Arcade Fire
Yellow Ostrich
The Antlers
The Last Shadow Puppets
The Horrors
The Strokes
Tame Impala
The Wombats
Bloc Party
Kasabian
Weezer (med albummet Pinkerton som en soleklar favoritt)
Julian Casablancas

Det var det jeg kom på i farten, håper dere kan komme med vettuge tilbakemeldinger og kanskje finner noe dere liker i listen over
I ingen spesiell rekkefølge;

The Envelopes
Belle and Sebastian
The Impossible Shapes
Bass Drum of Death
The Moldy Peaches
Modest Mouse
of Montreal
The Smiths
The Fiery Furnaces
The Shaky Hands
Neutral Milk Hotel
Olivia Tremor Control
Bright Eyes
Elliott Smith
Fleet Foxes
Built To Spill
Meg og Stefan, meg og Glenn, og det eminente band
Young Dreams
Fjorden Baby!
Okkervil River
Stina Stjern
Architecture in Helsinki
The Dø
Essex Green
The Ruby Suns
Belle and Sebastian er fantastiske. Kan også anbefale The Fratellis - skikkelig moro-musikk.
The Notwist
en til
Sist endret av Bothrops; 31. oktober 2011 kl. 23:14.
Sitat av King Ink Vis innlegg
Belle and Sebastian er fantastiske. Kan også anbefale The Fratellis - skikkelig moro-musikk.
Vis hele sitatet...
Hørte kjapt gjennom topphitsene på spotify, hørtes ok ut, selv om det ikke er helt min stil, skal sjekke det ut litt til.



Glemte å nevne Local Natives, det bandet jeg hører mest på for tiden, nettopp oppdaget dem selv.
Hører på Belle and Sebastian nå, liker det jeg hører så langt Kommer nok til å ta en stund å komme seg gjennom det meste her, men har i det minste noe moro å gjøre i kjedelige skoletimer framover.

Norske band hadde vært flott! Digger Young Dreams, men noe bra norsk på norsk har jeg ikke funnet enda, med unntak av Fjorden Baby! som jeg syntes har sine øyeblikk.
Takk for svar sålangt!
Sitat av jordmannen Vis innlegg
Norske band hadde vært flott! Digger Young Dreams, men noe bra norsk på norsk har jeg ikke funnet enda, med unntak av Fjorden Baby! som jeg syntes har sine øyeblikk.
Takk for svar sålangt!
Vis hele sitatet...
The Aller Værste
Gatekredibilitet


Ta deg god tid til å høre gjennom alt, musikk som virkelig sitter, sitter som kjent sjeldent på første.
Bra tråd! Mulig noen av disse bandene er mer alternativt
The kooks
The hives
Johnossi
Cold war kids
Mew
Foster the people
Snow patrol
Empire of the sun
MGMT
Manics og The Killers
Sist endret av ToxtethTerror9; 31. oktober 2011 kl. 23:58.
Wesley Snipes, bitch
Snipes's Avatar
Alt det her er ikke indie-musikk i sin egentlige mening, men de har/har hatt status som indie-band, i det minste (kanskje litt for mainstream for noen);

Band of Horses
Fleet Foxes
Beach House
Grizzly Bear
Broken Bells
Local Natives
The xx
Yeasayer
Two Door Cinema Club
Deerhunter
Bon Iver

Noen av de jeg kommer på i farten!
Vet ikke om det er sagt før, men The Kooks! Og Arctic Monkeys, men det har jo blitt nevnt
Kråkesølv
Arctic Monkeys
The Cure
Brand New
... And You Will Know Us By The Trail Of Dead
the Smiths
Death Cab for Cutie
The Format
Tegan and Sara
The Hives
Guided By Voices
Correatown
Blue October
The Academy Is...
Band of Horses
Belle & Sebastian
Bright Eyes
Weezer
The White Stripes
Lemon Demon


^og mer
Animal Collective
Panda Bear
Bloc Party
Junior Senior
Neon Indian
Pond (Der 3 av 4 av medlemmene til Tame Impala er med)
Wild Nothing
Sist endret av hæstku_k; 1. november 2011 kl. 03:36.
Her var det mye fin musikk

Må nesten legge til:

The Softpack (Anbelfalt låt, Down On Loving)

The Yardbirds (Anbefalt låt, Heart Full Of Soul)

The Hollies (Anbefalt låt, Long Cool Woman)

Ten Years After (Anbefalt låt, I'd Love To Change The World)
Sufjan Stevens, Animal Collective, Devendra Banhart, Beck, Silversun Pickups, Dungen, Wavves, Electrelane .. Indie er en vanskelig sjanger å definere, egentlig. Har nok gått litt utenfor begrepet på flere av disse bandene/artistene.
indie er en forkortelse av independent og referer til band som ikke er/har vært på major label. at pretensiøse retards som tror at deres pop rock er så mye mer "sjelfull" og "ekte" enn mer populær pop rock betyr ikke at det automagisk blir indieband.

dette gjør videre begrepet indie unyttig i enhver diskusjon om musikktyper (i.e. genrer), da indie ikke impliserer noen spesiell "sound" eller genre.
Sitat av alexanderb Vis innlegg
indie er en forkortelse av independent og referer til band som ikke er/har vært på major label. at pretensiøse retards som tror at deres pop rock er så mye mer "sjelfull" og "ekte" enn mer populær pop rock betyr ikke at det automagisk blir indieband.

dette gjør videre begrepet indie unyttig i enhver diskusjon om musikktyper (i.e. genrer), da indie ikke impliserer noen spesiell "sound" eller genre.
Vis hele sitatet...
Er klar over det, la inn en liten notis om nettopp dette i første post
Har vel hørt at Arcade Fire blir omtalt som verdens største indieband, noe som går i mot definisjonen på indie, pluss det at de nå er signet på Universal, hvis jeg ikke tar fullstendig feil.

Men poenget med denne tråden var ikke å krangle over definisjoner, men å dele gode band som du vil si er indie.
For ordens skyld, la oss holde oss til instrumentalbaserte band (altså ikke elektronisk), fra sånn ca. folk/country-ish musikk (Wilco) til mer punkrock aktig (Arctic Monkeys).
Så for eksempel prog metall og metall generelt, eller hip hop for den saks skyld, hører ikke hjemme her. Som jeg også har nevnt tidligere, finnes mye bra der ute, men det er ikke det denne tråden skal handle om.

Ellers må jeg si at jeg har fått større respons enn det jeg trodde jeg ville få, har noe å sysselsette meg med framover

Beklager hvis teksten ble litt kronglete å lese, tidlig på morgenen fortsatt...
The Stone Roses
Oasis
Beady Eye
Team Me
The Jam
The Killers
Foster the People
Primal Scream
The Buzzcocks
The Wombats
Ian Brown
Joe Carnall & the book club
The Vaccines
John Olav Nilsen & gjengen (er det indie?)
The Frattelis
White Lies
Little Man Tate
Kaiser Chiefs (spiller konsert på Sentrumsscene 19.november, fremdeles billetter)
The Enemy
Milburn
The Courteeners
The Holloways
The Rumblestrips
The Rifles
Bromheads Jacket
The Verve
The Sunshine Underground
Good Shoes
The Ordinary Boys
Maximo Park
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Alcoholic Faith Mission
The Antlers
Fossil Collective
Electric President
Freedom Or Death
Frightened Rabbit
Glasvegas
Grouplove
The Horrors
Young The Giant
Broken Bells

Spillelista mi på spotify hvis noen er interesserte:

http://open.spotify.com/user/happypi...kgZVyXRsPoJe6G
Sitat av Bothrops Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Fantastisk, kort og god anbefaling. Hele Neon Golden albumet er fantastisk, og the devil, you + me burde også fortjene en sjanse.


Jeg kunne lagd en evig lang liste med indiealbum som er must i min bok, men siden det da ender med at folk ikke gidder å lese listen i det hele tatt, skal jeg bare ta noen virkelig! bra.

The Antlers - Hospice
Noe av den beste nyere indien jeg har hørt. Og ja, jeg vet det er nevnt.

The Dismemberment Plan - Emergency & I
Ikke overbevist? Hør sangen: the city.

Built to Spill - Perfect From Now on
Dette bandet har mange bra album. Denne er min personlige favoritt, og alle sangene er topp i min bok. There's nothing wrong with love er nesten like god. Hvis du bare vil høre en sang av bandet prøv Carry the zero. Helt fantastisk.

Dinosaur Jr. - You're living all over me
Litt noisy men også jævlig fett band. Denne skiva er uten tvil den beste, men trenger kanskje noen spinns før den sitter 100%. Etter det er du ikke i tvil lengre.

Carria's wierd - Songs about leaving
Noe utradisjonelt valg kanskje, men et kult album. Veldig depressivt (nesten til det farlige), men de første sangene er helt fantastiske.

Fever Ray - Fever Ray
Dama i the knife med egen skive. God elektronika.

Sleep Party People - Sleep Party People
Danske nykommere som leverer musikk som heller mot elektronikasjangeren. Gjennomført og bra.
Sitat av Skeid Vis innlegg
The Antlers - Hospice
Noe av den beste nyere indien jeg har hørt. Og ja, jeg vet det er nevnt.
Vis hele sitatet...
JA! Utrolig bra album.
Så the Kooks live en gang. Syntes de var litt kjedelige, alle sangene var liksom klin like.
Men så P!ATD på scenen etter de og eide, så jeg tilgir the Kooks for en noe ræva konsert.

Arctic Monkeys går vel under en eller annen form for indie? Er veldig glad i de, ganske catchy sanger!
Kroppsfunksjoner
NoiseMerchant's Avatar
Sitat av alexanderb Vis innlegg
indie er en forkortelse av independent og referer til band som ikke er/har vært på major label. at pretensiøse retards som tror at deres pop rock er så mye mer "sjelfull" og "ekte" enn mer populær pop rock betyr ikke at det automagisk blir indieband.

dette gjør videre begrepet indie unyttig i enhver diskusjon om musikktyper (i.e. genrer), da indie ikke impliserer noen spesiell "sound" eller genre.
Vis hele sitatet...
Ser på indie pop/rock som et "paraplybegrep" som beskriver flere forskjellige sjangre som shoegaze, noise pop, twee pop, madchester osv. Pop og rock som har røtter i undergrunnen heller i mainstreamen.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Har brukt denne tråden til å finne bra ny indie de siste dagene, det jeg har plukket opp er litt fra: Beach House, Broken Bells og Deerhunter, hører mye på band of horses fra før av! Noen som kan se for se noe som passer inn blandt disse Artistene?
Sitat av subscribe Vis innlegg
Har brukt denne tråden til å finne bra ny indie de siste dagene, det jeg har plukket opp er litt fra: Beach House, Broken Bells og Deerhunter, hører mye på band of horses fra før av! Noen som kan se for se noe som passer inn blandt disse Artistene?
Vis hele sitatet...
Vel hvis du likte Broken Bells vil du sikkert også like James Mercers hovedprosjekt, The Shins, som er nevnt i tråden allerede.

Hvis du har mage til det ville jeg hørt gjennom Bright Eyes' album Fevers and Mirrors, hvis ikke ville jeg hørt albumet deres I'm Wide Awake, It's Morning.
Sitat av G4ndj1 Vis innlegg
Vel hvis du likte Broken Bells vil du sikkert også like James Mercers hovedprosjekt, The Shins, som er nevnt i tråden allerede.

Hvis du har mage til det ville jeg hørt gjennom Bright Eyes' album Fevers and Mirrors, hvis ikke ville jeg hørt albumet deres I'm Wide Awake, It's Morning.
Vis hele sitatet...
Consider it done, takker for svar!
The Killers, Russian Red, Modest Mouse, Foo Fighters....
Sitat av Larss Vis innlegg
The Killers, Russian Red, Modest Mouse, Foo Fighters....
Vis hele sitatet...
Foo fighters er ikke indie, langt ifra.