Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 11371
Hei

Fant en gammel "Bacardi Rum" sammen med et par andre flasker bak i et skap jeg ikke har vært i på 100 år her om dagen.. Flasken er litt over halvfull, og om man ser på etikettene til flaskene vil jeg si at de kommer fra 80-tallet..

Poenget er: Jeg drakk en bitteliten slurk av den bacardien i stad, og den smakte helt hinsides sterk og helt for jævlig.. Jeg lurer da på og prakke dritten på noen andre/gi den bort, men det er vel ikke farlig å drikke gammel sprit, eller? Selv om den har stått oppe og slikt? Er vel bare det at den kan miste alkoholen?
Hvor høyt prosentinnhold av alkohol er det i den?

Ved middels lave konsentrasjoner kan faktisk alkohol oksideres til eddik pga. bakterier.
Sist endret av Knask; 31. juli 2009 kl. 23:31.
Hvis sukkeret i rom'en gjærer blir det til mer alkohol (og bunnslam).

Når det er tomt for sukker, så gjærer spriten isteden, og blir til eddik og bunnslam.

Hvis du ikke spyr av det er det greit.
Sist endret av DumDiDum; 31. juli 2009 kl. 23:35.
Så lenge du korken på flaska er tett skal det gå fint.
Det eneste som kan ødelegge spriten er beholdere som setter smak eller at den blir stående åpen slik at alkoholen fordamper. Ingen bakterier eller lignende som overlever alkoholen.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Hvis sprit gjærer blir det til eddik og bunnslam.

Hvis du ikke spyr av det er det greit.
Vis hele sitatet...

Nåvel.. Etter hva jeg har fått med meg er det ikke mulig at sprit kan gjære.
Sist endret av Knask; 31. juli 2009 kl. 23:35.
Du kjenner det på smaken hvis den har blitt til eddik.
Står 40 % på flaska (er glassflaske, forresten, ikke plast).
Den smaker ikke som lukta av edikk, i alle fall. Men om det er mulig at den har blitt sterkere tror jeg faktisk at det kanskje kan ha skjedd, for det der smakte ikke som noe annet 40 % jeg har smakt. Flaska har hatt på kork hele tiden, som var helt skrudd igjen. Men i og med at den er halvfull har den vært åpnet, for å så at noen har skrudd på korken igjen og latt den stå i mange herrans år..

Godt og høre at det ikke er farlig, i alle fall!
I og med flasken var halvfull så har kanskje tanken slått deg at det ikke nødvendigvis er det originale innholdet som er i flasken?
Men 40% er nok alt for sterkt til at det skal kunne bli til eddik btw.
Sist endret av Knask; 31. juli 2009 kl. 23:54.
Sitat av kfngd Vis innlegg
Står 40 % på flaska (er glassflaske, forresten, ikke plast).
Den smaker ikke som lukta av edikk, i alle fall. Men om det er mulig at den har blitt sterkere tror jeg faktisk at det kanskje kan ha skjedd, for det der smakte ikke som noe annet 40 % jeg har smakt. Flaska har hatt på kork hele tiden, som var helt skrudd igjen. Men i og med at den er halvfull har den vært åpnet, for å så at noen har skrudd på korken igjen og latt den stå i mange herrans år..

Godt og høre at det ikke er farlig, i alle fall!
Vis hele sitatet...
Den blir ikke sterkere, er nok bare din fantasi. Eneste er nok at smaken blir mer bitter, noe som skjer om den står i lengre tid. (Om noe blir den svakere, skal sies at 2-3% går vekk pr år om ikke det er HELT tett.)


Men vil egentlig ikke anbefale deg å drikke det, drakk noe gammel konjakk selv for en tid tilbake siden. Dagen etterpå fikk jeg kraftig diaré og en helvetes dag..
Sist endret av Apu; 31. juli 2009 kl. 23:56.
Satser på at det er originalinnholdet, i og med at innholdet i de andre flaskene jeg fant med denne lukter slik det skal. Vinen lukta vin, og aquaviten lukta aquavit
Kaprer tråden litt siden trådstarter alerede har fått svar:

Hva med 96% (_var_ ren og fin, ikke noe metanol eller lignende) som har blitt oppbevart i glassflasker siden slutten 80-tallet? Er det helt trygt å drikke?
Sist endret av plohg; 1. august 2009 kl. 00:19.
Ja, den er helt trygg å drikke.

Tenke seg til.. Drikke årgangs heimert!
Hmm.. Skal vi se, Farfars Hjemmebrygg 1987, god årgang. Stram duft, et hint av bitterhet, men klarer likevel å opprettholde den gode og runde fylden. Hint av hudmøbler og rikt jordsmonn.
den er nok veldig farlig, jeg annbefaler deg å prakke dem på noen andre. jeg melder meg frivillig
Alkohol over 12? prosent er vel selvkonserverende. Er derfor vin kan stå og modnes i flere tiår. Dvs du ikke trenger å bekymre deg jo mindre den har stått uten kort under tappekrana på ackme giftfrabrikk. Man må også huske at sterk alkohol er ett meget godt løsemiddel, og at det derfor ikke er lurt å drikke den om den har stått i en plastbeholder som ikke er egnet til det.
Sitat av drittunge Vis innlegg
Hmm.. Skal vi se, Farfars Hjemmebrygg 1987, god årgang. Stram duft, et hint av bitterhet, men klarer likevel å opprettholde den gode og runde fylden. Hint av hudmøbler og rikt jordsmonn.
Vis hele sitatet...
huff vi vinsmakere
Bigger than Jesus
Sgt. Pepper's Avatar
Drukket sprit som er årgang 1970 og det var smirnoff, blir like full på den som om du skulle kjøpt den på vin monopolet.