Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  228 16009
Sitat av atomet Vis innlegg
Jeg har lyst til å snu ditt eget argument mot deg nå, stormen:

Hvordan kan du vite at demonstrasjonene IKKE har hatt noen påvirkning?
Vis hele sitatet...
ja, det var noe sånnt jeg prøvde å si. synes det blir latterlig urgumentering.


Sitat av atomet Vis innlegg
Litt omskrevet: Til deg som skal gå i demonstrasjonstog - samme hvor provosert og sint du måtte være og hvor god grunnen måtte være - oppfør deg! Ellers skader du saken du prøver å gagne!
Vis hele sitatet...
både enig og uenig. i norge er det heldigvis ikke så hubaluba så at i de fleste situasjoner så holder det med fredelige demostrasjoner. men et i flere historier har en situasjone blitt så pressa at opptøyer og gatekamper er blitt nødvendig. i athen nå så hadde ikke justisministeren foreslått å trekke seg fra stillingen sin hadde det ikke vært for opptøyene, og som han over skrev, samme i danmark. blitz hadde nok ikke vært idag hadde det ikke vært for gatekamper, senest i 2003. i paris 68 holde frankrike på å bli et bedre sted takket være opptøyer, men de blei for slitne på slutten så et gikk ikke frem. ingen idag hadde hatt mulighet for å putte stemmesedler i en urne for å bestemme hvem som skal være styresmaktene hadde det ikke vært for opptøyer.

men, i denne saken så kan jeg ikke si at det har så veldig mye godt for seg. det handler heller om mennesker som har veldig mye sinne i seg, pga situasjonen i gaza, og også vestens nedlatende holdning mot muslimske og arabiske land og nationaliteter. tror de færreste tenker konstruktivt når de kaster ting, og om man ikke har vært i en sånn situasjon, eller klarer å sette seg inn i det, så tror jeg det ikke er veldig mye å prøve å forstå.

men nr2; jeg synes de gutta (og jentene) igår var noen harde folk, fordi jeg liker kaos og ødeleggelser, og jeg liker ikke politi. og jeg liker folk som kjemper på andre måter en å bare dele ut de tamme flyerne sine hele tiden. at noen gamlinger måtte hoste litt fordi de kjente lukta av tåregass for de tåle, og at multinasjonale selskap må bytte en rute gjør meg ingenting. kommer pittelitt vondt ut av opptøyer, og masse bra. og til de som synes det er så uffattelig dårlig gjort at politiet for svi på pungen 'siden de bare gjør jobben sin', så er det jobben deres, og de veit hva de gikk til, de er trent til det her. akuratt som å whine når soldater i krig for vondt, det er sånn situasjonen de har satt seg i er, og tror de færreste ikke forstår det.

yeah, langt innlegg med lite innhold fra Fudge, som vanlig.

edit; må bare sakse fra aftenposten:
Rydder opp i Oslo
"I dag er opprydningsarbeidet i gang i Oslos paradegate.
- Det er jo forferdelig at det skal være på denne måten her. Det er jo ikke riktig at de skal hevne seg på glasset, sier Kay Siljan i Svendsens Glass-Service. - Det er tragisk. Vi har nok å gjøre fra før, om ikke vi skal få enda mer å gjøre, sier Jack Kristiansen ved Pedersens Glass-Service til AftenpostenTV."
det er tragisk faktisk. Kristiansen er så glad i glasset sitt at han ser på det som en tragedie at det blir knust, og at han utrolig nok blir ansatt for å bytte dem! Glassmestre haater jo å måtte sette inn glass, det er jo bare levebrødet deres. 'Glasset har jo ikke gjort noe gale' =(
Sist endret av Fudge; 9. januar 2009 kl. 13:27.
Sitat av Arkas Vis innlegg
jaså, jeg tror du som et enkelt menneske har misforstått litte grann. La meg forklare. En rasist hater en person eller en folkegruppe på bakgrunn av hudfarge, rase osv. JEG hater palestinerne på bakgrunn av deres oppførsel, selvmordsbombing, demonstrering, hærverk, mord, drap (listen er uendlig).

Leste du også at ALLE de personene som ble arrestert i løpet av gårsdagen avr av palestinsk bakgrunn?
Vis hele sitatet...
Hat i vei. Du tar feil.

Dagbladet: - Én palestiner blant 45 innbrakte i gateslaget

http://www.dagbladet.no/2009/01/09/n..._gaza/4309076/
Sitat av Arkas Vis innlegg
http://www.vg.no/nyheter/utenriks/mi...p?artid=545932

Quote fra VG.

"Hovedgruppen av de 31 personene som ble pågrepet og innbrakt i løpet av kvelden, var i alderen 16 til 27 år. De har uten unntak navn som indikerer en palestinsk bakgrunn, opplyser Fredriksen"
Vis hele sitatet...
Hmm. Kanskje han mener pakistansk, eller ble feilsitert. Enten VG eller Dagbladet tar feil her.
Eller så het ikke hele bønsjen Ola eller Kari Nordmann.

Fakta på bordet, VG er bare svada:
http://www.aftenposten.no/nyheter/os...cle2857658.ece

"Kun én palestiner ble tatt under opprøret i Oslo"
Sist endret av Fudge; 9. januar 2009 kl. 13:35.
Sitat av Arkas Vis innlegg
jaså, jeg tror du som et enkelt menneske har misforstått litte grann. La meg forklare. En rasist hater en person eller en folkegruppe på bakgrunn av hudfarge, rase osv. JEG hater palestinerne på bakgrunn av deres oppførsel, selvmordsbombing, demonstrering, hærverk, mord, drap (listen er uendlig).

Leste du også at ALLE de personene som ble arrestert i løpet av gårsdagen avr av palestinsk bakgrunn?
Vis hele sitatet...
Jeg leste at TO av 34 var av palestinsk bakgrunn. Jeg foreslår at du leser litt mer, så kanskje du blir litt mindre intolerant og lærer deg litt mer om verden.

Sitat av Fudge Vis innlegg
Ja, fy faen, de jævla palestinerne. Liker ikke å bli okkupert engang! kan de ikke bare sette seg ned og drikke erstatningskaffen sin istedet for å bråke så jævlig! faen heller.
Vis hele sitatet...
Nice one

http://www.dagbladet.no/2009/01/09/n...litet/4309126/
Det gikk tidlig i går kveld rykter om at også en større gruppe såkalte casuals, voldssøkende fotballpøbler, var blant bråkmakerne ved Stortinget.

Dagbladet.no observerte flere ganger at kraftige hvite menn i 30-åra som ikke tilhørte politiet eller de tradisjonelle demonstrantene i Oslo blandet seg inn i ulike situasjoner, men har ikke fått bekreftet at de tilhørte casualsmiljøene.
Vis hele sitatet...
Sist endret av atomet; 9. januar 2009 kl. 13:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Idioter!

http://atvs.vg.no/player/?id=20635

http://atvs.vg.no/player/?id=20637

Som dere ser, alle demonstrantene er av utenlands opprinnelse.
De gjør rett og slett bare faenskap. De kommer til Norge fordi det er bedre her noe som det er, og hva de gjør er og fucke til landet, ved og voldta, stjele, drepe og ødelegge byen for flere millioner på kun 5 timer!!
Hvorfor kommer og bønnfaler oss om og få bli hvis de ikke klarer og forholde seg til de reglene vi har her i landet?
Hadde jeg bestemt skjebnen til de idiotene som holder på sånn. Så hadde det vært på huet ut av landet, la de bli sprengt i sitt eget land ellerno. Høres kanskje ut som en rasist da jeg sier dette men det er jeg slettes ikke, vet jo det bare er noen som holder på sånn. Eller ikke bare noen, ganske mange faktisk.
Du kan sitte hele dagen og argumentere for hvor lite fakta VG inneholder og hvor korrekt Aftenposten osv. er, men at the end of the day tror jeg vi begge VET at VG har dobbelt så mange lesere og derfor er det nærmest urelevant hvorvidt aftenposten er korrekt eller ikke, fordi flertallet vil fortsatt tro det VG skriver =)

Dagbladet forsåvidt helt urelevant ettersom det har like mye troverdighet som en hamster på kokain...
Sist endret av Arkas; 9. januar 2009 kl. 14:01.
Jeg husker jeg spurte en kammerat om han ville være med på et foredrag på Chateu Neuf om krig, fred og sånt, men han ville ikke. Forsåvidt var han opptatt av krig, fred og sånt, men det var så «jævli student».

Dette er en ukultur som jeg opplever i mange sammenhenger. Det er deprimerende å se at frykten for å bli stemplet som sau gjør at mange legger skjul på og kanskje fornekter sine likhetstrekk til resten av «flokken». Fenomenet er nok også knyttet til at man ofte er mer opptatt av eventuell uenighet, enn enighet. Jeg kjenner igjen denne mentaliteten, ikke bare i samfunnet, men ofte også i meg selv.

Da er det fint å se opptogene som har foregått i de store byene, der tusener av mennesker bryter med paradigmet og markerer en generell enighet, fremfor å bli sittende hjemme og polere egoet sitt og tenke på hvor dumme de andre sikkert er.

Demonstrasjoner som dette legaliserer generelt engasjement utenfor en selv og drar folk ut av egenhet og apati, noe som er noen av demokratiets verste fiender.

Når det gjelder voldelige episoder i forbindelse med demonstrasjoner, så er det selvfølgelig trist, men uunngåelig. I en stor menneskemasse er det å forvente at det befinner seg idioter som ikke følger spillereglene. Slik er det ellers i samfunnet, men man gir vel ikke opp konseptet om et samfunn av den grunn.

Selv om jeg mener demonstrasjoner er en fin ting i det store og det hele, så er det ikke tvil om at det alltid vil finnes mer effektive måter å fremme sine synspunkter og meninger på. Men hvis man skulle være konsekvent i tankegangen om at det man gjør ikke er godt nok, selv om det er bra, vil man bli veldig sliten og til slutt la være å bry seg.

Kanskje det hadde vært lurt å innføre et hvitt armbånd til deltakere i demonstasjoner, som sier: «jeg vil oppføre meg!»
Sitat av Arkas Vis innlegg
Du kan sitte hele dagen og argumentere for hvor lite fakta VG inneholder og hvor korrekt Aftenposten osv. er, men at the end of the day tror jeg vi begge VET at VG har dobbelt så mange lesere og derfor er det nærmest urelevant hvorvidt aftenposten er korrekt eller ikke, fordi flertallet vil fortsatt tro det VG skriver =)

Dagbladet forsåvidt helt urelevant ettersom det har like mye troverdighet som en hamster på kokain...
Vis hele sitatet...
Det blir jo ikke noe mer eller mindre fakta uansett hvor mange som leser det. Det er du som er helt irrelevant

Du argumenterer som en hamster på kokain
Sitat av Arkas Vis innlegg
Du kan sitte hele dagen og argumentere for hvor lite fakta VG inneholder og hvor korrekt Aftenposten osv. er, men at the end of the day tror jeg vi begge VET at VG har dobbelt så mange lesere og derfor er det nærmest urelevant hvorvidt aftenposten er korrekt eller ikke, fordi flertallet vil fortsatt tro det VG skriver =)
Vis hele sitatet...
jammen så godt at du inrømmer at du følger unøyaktige kilder og frosvarer det med at andre også gjør det.
men uansett, om flertallet hører på vg er det min oppgave om å informere om at det har kommet nye fakta på bordet fra oslopolitiet, og at nrk har skrevet en oppdatert sak på dette, bare hyggelig.

AndyCandy, nå er jeg litt usikker på om jeg gir deg eller simonstensrud førsteplassen over ignorante postere på forumet, men kan umulig se logikken i at du syter om at eksen din er sammen med en utlending når det her er hva de har å forholde seg til i gaza:

«De bombet det sentrale grønnsakmarkedet i Gaza by for to timer siden. 80 skadde, 20 drept, alt kom hit til Shifa Hades. Vi vasser i død, blod og amputater. Masse barn. Gravide kvinner. Jeg har aldri opplevd noe så fryktelig. Nå hører vi tanks. Fortell videre, send videre, rop det videre. GJØR NOE! GJØR MER! Vi lever i historieboka nå, alle! Hilsen Mads Gilbert, Gaza, Palestina.»

jepp, drittunge-argumentering, men litt må synes jeg at jeg kan tillate meg-

Sitat av Gud Vis innlegg
Jeg husker jeg spurte en kammerat om han ville være med på et foredrag på Chateu Neuf om krig, fred og sånt, men han ville ikke. Forsåvidt var han opptatt av krig, fred og sånt, men det var så «jævli student».

Dette er en ukultur som jeg opplever i mange sammenhenger. Det er deprimerende å se at frykten for å bli stemplet som sau gjør at mange legger skjul på og kanskje fornekter sine likhetstrekk til resten av «flokken».

Kanskje det hadde vært lurt å innføre et hvitt armbånd til deltakere i demonstasjoner, som sier: «jeg vil oppføre meg!»
Vis hele sitatet...
ja, det er ikke bra. de fleste liker ikke folkemord og man ekke en sau om man ikke gjør det.
selv griner jeg til tider når jeg leser sitat fra Mads Gilbert, og sliter med å oppføre meg voksen når jeg tar til gatene for å vise verden hvor mye jeg hater situasjonen. men hvitt bånd? det blir for dumt.
Sist endret av Fudge; 9. januar 2009 kl. 14:15. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Arkas Vis innlegg
Du kan sitte hele dagen og argumentere for hvor lite fakta VG inneholder og hvor korrekt Aftenposten osv. er, men at the end of the day tror jeg vi begge VET at VG har dobbelt så mange lesere og derfor er det nærmest urelevant hvorvidt aftenposten er korrekt eller ikke, fordi flertallet vil fortsatt tro det VG skriver =)

Dagbladet forsåvidt helt urelevant ettersom det har like mye troverdighet som en hamster på kokain...
Vis hele sitatet...
Hahaha jeg ler så jeg griner. Så hvis mange leser at det var bare palestinere så var det bare palestinere ?

Det du ikke forstår er at engasjerte mennesker søker sannheten, og bruker et vidt spekter av kilder for å danne seg et mest mulig korrekt bilde av en situasjon. Uengasjerte mennesker leser overskriftene på VG og gauler ut i hytt og vær med påstander som ikke henger på greip i det hele tatt. Akkurat som uengasjerte mennesker lar seg lure av FRP. Det er forøvrig flertall av disse menneskene som støtter Israel fordi de ikke har fjerneste anelse om hva som foregår i verden. De leser en overskrift og tar det som en sannhet. Det er nok derfor det også blir enda mer skjev fordeling mellom gruppene ved en demonstrasjon enn i virkeligheten, da den ene siden stort sett består av uintresserte Israel sympatisører og den andre av overengasjerte Palestina sympatisører. Er du ikke villig til å bruke 3 timer av livet ditt på en så viktig tyder ikke det på at det brukes så mye tid på å etterforske opplysningene man mottar fra diverse mer eller mindre troverdige kilder.

Forøvrig veldig trist at Gaza-tråden ble stengt. Ser jo her at det er mange som har mye å si i den saken fortsatt, og det har jeg og, men det har faktisk ikke noe med denne debatten å gjøre. Gaza debatten er en veldig viktig samfunnsdebatt, og ettersom tilstandene forværrer seg hadde det vært spennende å følge med på utviklingen på begge sider. Derfor håper jeg at den kan åpnes igjen etter en oppryddning, og være gjenstand for streng moderasjon. Det er etter min mening ikke verdt å la noen få forsøplere ødelegge for en så givende og lærerik debatt.
Informer i vei, men uansett hvor mye du informerer vil det fortsatt være bare i underkant av 7000 som leser denne tråden og Vg derimot flere 100 000

"Hahaha jeg ler så jeg griner. Så hvis mange leser at det var bare palestinere så var det bare palestinere ?"

Nettopp, du har skjønt det. Du skulle bare visst hvor mye makt media har.
Sist endret av Arkas; 9. januar 2009 kl. 14:27.
Jeg må si stormen, jeg er helt enig i det du sier. En venn av meg var med i demonstrasjonstoget, ikke fordi han mente noe om konflikten, men han håpet på opptøyer som det ble så han kunne stjele litt ting... det er helt tragisk.
Sitat av Arkas Vis innlegg
Informer i vei, men uansett hvor mye du informerer vil det fortsatt være bare i underkant av 7000 som leser denne tråden og Vg derimot flere 100 000

"Hahaha jeg ler så jeg griner. Så hvis mange leser at det var bare palestinere så var det bare palestinere ?"

Nettopp, du har skjønt det. Du skulle bare visst hvor mye makt media har.
Vis hele sitatet...
Nå måtte jeg dra på smilebåndet igjen. Skjønner egentlig at dette ikke nytter, men media har ikke mer makt over deg enn DU selv gir dem. At uinteresserte folk lar seg bli lurt gjør meg egentlig ikke så mye, for det er så jævlig morsomt når jeg begynner å diskutere og de ikke har en dritt å si bortsett fra at "Hamas er terrorister" (dette er bare et aktuelt eksempel for å illustrere et poeng som er gjeldene for omtrent alle samfunnsdebatter), hvorpå det er den enkleste sak av verden å legge hele det bildet de har byggd seg opp av situasjonen i grus. Det morsomste er at folk er ikke voksne nok til å endre mening når nye fakta kommer på bordet, det gjelder å klamre seg fast, og når man går tom for saklige argumenter, skytes det fra hofta i stor stil.

Dere er som en diktafon, repeterer det dere hører, men kun hvis dere valgte å trykke på "ta opp". Og det velges jo når artikkelen støtter deres forutintatte syn, mens alt annet oversees. Diktafoner har ikke sine egne meninger eller synpunkter, de kan bare spille av andres. Det som er trist er at diktafoner skriker like høyt som tenkende mennesker, spesiellt over internett da man ikke veit hvem som sitter bak tastaturet. Det er det værste med hele internett, det er bare å slenge rundt seg med påstander man ikke må stå til rette for. Det er umulig å stille folk til veggs og forlange at de forklarer og forsvarer sitt syn.
Sitat av voldern Vis innlegg
Jeg så ingen blitzere som utøvde eller avlet vold når jeg var på demonstrasjonen som gikk av skaftet. Det var ganske vanlig kledde mannlige ungdommer i 15-21 års alderen, hovedsaklig innvandrere.
Skal man rette kritikk mot noen, rett den mot rette personer.
Vis hele sitatet...
Det kan jo ha vært kamuflerte blitzere ? Og må en blitzer nødvendigvis være en etnisk nordmann ?

I dagene som kommer så vil det være mange som skal ta avstand fra opprørernes steinkasting, ruteknusing og annen motstand mot den ettergivende linja som Norge har i forhold til Israel sin okkupasjon, men Blitz støtter og hilser opprørerne velkommen og ser fram til å delta i videre kamper mot okkupasjonen av Palestina.
Sakset fra Blitz.no.

Kritikken er etter min mening veldig velrettet.
Det er helt utrolig at de forsvarer vandalisme som kamp mot Israels okkupasjon.
Sist endret av St.Vitus; 9. januar 2009 kl. 14:50.
Sitat av Arkas Vis innlegg
Og tingen er, hva er poenget med saklige argumenter om en konflikt som er basert på rent HAT arvet gjennom generasjoner, eneste løsningen på denne konflikten er ren vold.
Vis hele sitatet...
Ok det var dråpen. Ha et fint liv. Håper jeg aldri trenger å møte så forskrudde mennesker som deg i virkeligheten, for det blir ikke pent.
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Trådstarter
Nå sporer diskusjonen veldig av her, men jeg ville bare si at jeg setter pris på veldig pris på engasjementet til alle i saken - og avslutte med at vi får være enige i at vi er uenige.

Jeg mener at demonstrasjoner som gårsdagens er tilnærmet ubrukelige. Nettopp på grunn av demonstrasjonens natur som politisk virkemiddel, så er du garantert at dens gjennomføring ("krig i oslo") vil medføre masse støy rundt budskapet ditt ("fred i midtøsten") - og dette fratar demonstrasjonen den lille påvirkningskraften den hadde. Om noe, så er det bare FLERE folk rundt omkring i Norge som nå er negativ til Palestina (i hvert fall i bygde-Norge, som nå garantert aldri tørr ta bussen til Oslo igjen noensinne).

Når det er sagt, så poengterer jeg igjen at demonstrasjoner KAN fungere; hvis de blir gjennomført på profesjonell måte, har et relevant budskap, at man demonstrerer for noe konkret som kan endres (f.eks et stortingsvedtak) - og hvis de ansvarlige sørger for å holde kontroll på uønskede elementer. Eksempler på demonstrasjoner som IKKE oppfyller disse kravene var gårsdagens demonstrasjon, fjorårets scientologidemonstrasjoner og de foregående års NORMAL-marsjer - bare for å nevne noen

Og, bare for å understreke det - i tilfelle noen har feil inntrykk: Jeg er ikke i mot å kjempe for noe man tror på - og syntes det er bedre enn å chatte på f.eks Biip.no (selv om det også er bra). Jeg syntes det er kjempebra at folk engasjerer seg i midtøsten-konflikten og forsøker å endre ting der. Vi er bare uenige i virkemidlene man skal ta i bruk.
Stormen:

Med det innlegget der så skriver du deg jo faktisk at demonstrasjoner er et av virkemidlene som kan fungere, så kanskje vi ikke er så uenige allikevel? I starten av tråden var hatet ditt mot demonstrasjoner inn i en annen dimensjon, nå ser det som om du legger deg litt mer flat. Virker som du har tenkt deg litt om og tatt til deg endel av det uenigheten mot deg sier, flott. Er faktisk ofte en idè å tenke seg om før man sier noe, akkuratt som du sier folk i demonstrasjoner burde gjøre før de går i tog - på den måten kan man unngå mye tull, som det også har kommet i denne tråden =)
Sist endret av Sky; 9. januar 2009 kl. 15:19.
Asosial sosialist
Cheroxx's Avatar
Det virker som om vold er det eneste språket enkelte forstår.
Sky: Det er jo det som er det geniale med debatter som dette! Ta f.eks Stormen, kommer her og lager en flott tråd og utrykker sine meninger. Han får kjempe bra feedback og mange er intressert i dette emnet. Etter at han da har fått lest en del andre meninger så endrer han kanskje litt på sin opprinnelige mening. Det er slik det skal være! Denne tråden har jo i bunn og grunn vært en sukess, bortsett fra noen da, som ikke klarer å dy seg de idiotiske/tullete/ukritiske/(kan fortsette mer men..) innleggende.
Sitat av DeMenT Vis innlegg
Ok det var dråpen. Ha et fint liv. Håper jeg aldri trenger å møte så forskrudde mennesker som deg i virkeligheten, for det blir ikke pent.
Vis hele sitatet...
Du var vel en av de som demonstrerte igår å måtte bruke vold som virkemiddel? Hva med og bruke munnen? Ser jo også her at du begynner og true folk som ikke er enige med deg. Du er like god som de israelske folka som står på grensen der nede og nekter journalister å komme inn i gaza..
Sitat av Clr Vis innlegg
Sky: Det er jo det som er det geniale med debatter som dette! Ta f.eks Stormen, kommer her og lager en flott tråd og utrykker sine meninger. Han får kjempe bra feedback og mange er intressert i dette emnet. Etter at han da har fått lest en del andre meninger så endrer han kanskje litt på sin opprinnelige mening. Det er slik det skal være! Denne tråden har jo i bunn og grunn vært en sukess, bortsett fra noen da, som ikke klarer å dy seg de idiotiske/tullete/ukritiske/(kan fortsette mer men..) innleggende.
Vis hele sitatet...
At han la seg litt flat etter den elendige åpningsposten var strålende ja, du skjønte det var det jeg mente? For i utgangspunktet synes jeg Stormen skrev et svært lite gjennomtenkt, dømmende og naivt innlegg. Han hadde ingen gode argumenter som jeg klarte å ta seriøst, det virket som om han lot irritasjonen og hatet sitt prate. Jeg skjønner godt frustrasjonen etter igår, men når man lar dette ta over sunn fornuft så gjør man vel egentlig akkuratt det samme som folk gjør i demonstrasjonstog som går til helvette - nemlig å la hatet sitt styre, og ødelegge demonstrasjonen ved å ty til vold eller annen faenskap. Sånt er unødvendig, for vi har et hue å bruke.
Sist endret av Sky; 9. januar 2009 kl. 15:32.
Sitat av Arkas Vis innlegg
Poenget er at uansett hva du skriver på freakforum.nu om at Media har bare så mye makt du gir dem, Har fortsatt media en utrolig stor makt, fordi folk flest har stor tiltro til media. Og tingen er, hva er poenget med saklige argumenter om en konflikt som er basert på rent HAT arvet gjennom generasjoner, eneste løsningen på denne konflikten er ren vold.
Vis hele sitatet...
Jeg klarer dessverre ikke å ta deg seriøst for en femmer etterhvert, men samme hva du måtte synes og mene har også VG gått ut med en korreksjon.

Samme ettermiddag korrigerte politiet opplysningene i en pressemelding da det var klart at kun en person hadde palenstinsk bakgrunn. De fleste var norske statsborgere, men det er også en person fra Tyrkia, en fra Iran, en fra Frankrike og en fra Sverige blant de pågrepne.
Vis hele sitatet...
Sitat av Sky Vis innlegg
At han la seg litt flat etter den elendige åpningsposten var strålende ja, du skjønte det var det jeg mente? For i utgangspunktet synes jeg Stormen skrev et svært lite gjennomtenkt, dømmende og naivt innlegg. Han hadde ingen gode argumenter som jeg klarte å ta seriøst, det virket som om han lot irritasjonen og hatet sitt prate. Jeg skjønner godt frustrasjonen etter igår, men når man lar dette ta over sunn fornuft så gjør man vel egentlig akkuratt det samme som folk gjør i demonstrasjonstog som går til helvette - nemlig å la hatet sitt styre, og ødelegge demonstrasjonen ved å ty til vold eller annen faenskap. Sånt er unødvendig, for vi har et hue å bruke.
Vis hele sitatet...
Jeg skal ikke prøve å svare for Stormen her, men jeg ser på det første innlegget hans som veldig bra, da han utrykker sterkt den ene siden av saken. Du har kanskje en smule rett i at han muligens kunne formulert seg litt anderledes og kanskje kommet med synspunkter fra den motstridene part, men det ble jo opp til "oss" ivrige lesere å komme med argumentasjoner for våres synspunkter i denne saken.
Sitat av Clr Vis innlegg
Jeg skal ikke prøve å svare for Stormen her, men jeg ser på det første innlegget hans som veldig bra, da han utrykker sterkt den ene siden av saken. Du har kanskje en smule rett i at han muligens kunne formulert seg litt anderledes og kanskje kommet med synspunkter fra den motstridene part, men det ble jo opp til "oss" ivrige lesere å komme med argumentasjoner for våres synspunkter i denne saken.
Vis hele sitatet...
En smule rett i at han kunne omformulert seg? Å fremstille et tema som totalt svart-hvitt blir på mange måter feil, spesielt når man skyver så mange under en kam. Hva tror du de som faktisk har vært med i seriøse og fredelige demonstrasjonstog følte etter den posten Stormen skrev? Som bruker dette som et middel for å uttrykke sine sterke meninger (som Stormen brukte nff) for fremme sin sak på en objektiv og fredelig måte? Klart at mange demonstrasjoner er noe skikkelig dritt, men det finnes fremdeles fredelige demonstrasjoner. Og noen har faktisk innflytelse på politikere og ledere. Om ikke annet så påvirker det andre mennesker, som i sin tur kanskje påvirker politikken.

Angående demonstrasjonen igår så er jeg helt enig i at den var svært dårlig utført, men jeg sier fremdeles ikke at man aldri skal gå i demonstrasjonstog og at de som gjør det er uintelligente. Det blir bare helt feil å fremstille det på den måten.

Og hvorfor slå ned på minnetog? Da kan man vel likegodt slå ned på begravelser med mindre det eneste som gjøres her er å gravlegge personen uten familie og bekjente til stede.
Sist endret av Sky; 9. januar 2009 kl. 15:58.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Du var vel en av de som demonstrerte igår å måtte bruke vold som virkemiddel? Hva med og bruke munnen? Ser jo også her at du begynner og true folk som ikke er enige med deg. Du er like god som de israelske folka som står på grensen der nede og nekter journalister å komme inn i gaza..
Vis hele sitatet...
dette er tåpelig provokasjon. jeg har slått mennesker før i krangler, betyr det at det er den eneste måten jeg kan argumentere med? Arkes ser ut til å overhodet ikke ta til seg andre argumenter, og svarer med å være nedlatende, derfor utrykte Dement at h*n ikke ville diskutere mer med Arkas. Betyr det at dement da må ha kastet brannbomber og knust ruter?

nei, vi bør vel bare røyke bønne og bli pasifister istedet, hva?
drQ
Egendefinert
Sitat av Sky Vis innlegg
En smule rett i at han kunne omformulert seg? Å fremstille et tema som totalt svart-hvitt blir på mange måter feil, spesielt når man skyver så mange under en kam.
Vis hele sitatet...
Men å sette noe på spissen er ofte en grei måte å innlede en diskusjon på. Jeg tror denne tråden hadde hatt halvparten så mange innlegg dersom åpningsposten var en lang gjennomgang og refleksjon over demonstrasjoners mulige påvirkning.

Så får det objektive komme frem gjennom en meningsutveksling. Og vi får la være å bry oss så alt for mye om at ikke alt som kom frem var like konstruktivt.
Sitat av Butchern Vis innlegg
UngarEffect: Dine egne landsmenn? Hvis du snakker om Oslo, var flesteparten av de "voldsomme" palestinere.
Vis hele sitatet...
Joa skjønner den. Men flesteparten har vell norsk statsborgerskap. Så de kan da vell kalles for landsmenn, selv om mange mener at dette blir feil.

Jeg brukte ordet landsmenn for å ikke fremstå som en større rasist en den jeg er.
Sitat av Fudge Vis innlegg
dette er tåpelig provokasjon. jeg har slått mennesker før i krangler, betyr det at det er den eneste måten jeg kan argumentere med? Arkes ser ut til å overhodet ikke ta til seg andre argumenter, og svarer med å være nedlatende, derfor utrykte Dement at h*n ikke ville diskutere mer med Arkas. Betyr det at dement da må ha kastet brannbomber og knust ruter?

nei, vi bør vel bare røyke bønne og bli pasifister istedet, hva?
Vis hele sitatet...
Først og fremst så var det ikke deg jeg snakka med.
Når man kommer med voldstrusler i en diskusjon så sier det ganske mye om personen som diskuterer. Dement uttrykte vel heller at hvis han hadde diskutert med arkes face too face, så ville han latt nevene snakke. Det er netopp hva div demonstranter gjorde i Oslo igår.

Bedre å chille med en bønne, enn å løpe rundt i demoer med palestinaskjerf å leke blitzer...
Trenger ikke å gjøre hærverk for å gå i demo. Men syntes det er tåpelig at de retter vold mot butikker etc. Ok, greit at de kanskje svarer litt til politiet. Men butikker. Nei det blir for drøyt.
For å gi et bilde av Oslo i går; personer står med peacetegn i venstre hånd, mens de holder en sten i høyre. Dobbeltmoral noen?

Hvis man mener vold mot politifolk og hærverk av butikker i Oslo fører til en løsning på situasjonen- Så er man jo også for at Israel kan utøve vold mot Palestinere for å løse situasjonen?

Blitz er, og har alltid vært imot den norske stat, de bruker konflikten som en unnskyldning mot å uttrykke aggresjon, som kanskje er bygget gjennom en tøff oppvekst eller mobbing på skolen, et sted har ihvertfall denne aggresjonen et opphav...
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Du var vel en av de som demonstrerte igår å måtte bruke vold som virkemiddel? Hva med og bruke munnen? Ser jo også her at du begynner og true folk som ikke er enige med deg. Du er like god som de israelske folka som står på grensen der nede og nekter journalister å komme inn i gaza..
Vis hele sitatet...
Vel da tar du feil. Jeg var i en fredsdemonstrasjon sammen med mine foreldre og endel av deres venner fra Palestinabevegelsen. Var ikke på stortinget annet en at jeg gikk forbi på vei til bilen fra rådhusplassen og hjem. Jeg bruker munnen, hvis du ikke har fått det med deg. Hvis du hadde fulgt litt med så har jeg vært involvert i ganske heftige diskusjoner med folk som er helt uenig med med de siste dagene, hvor jeg ikke har trengt å ta i så jævlig.

Så beklager at jeg lar meg provosere av folk med et så forkastelig menneskesyn som det som ble utvist her. Og når det KUN er for å provosere tillater jeg meg å gå litt lengre. Jeg vet at det ikke tjener noe godt egentlig, men det er så mange mennesker jeg har møtt de siste dagene som har en helt forferdelig holdning til det som skjer, og bare slenger ut av seg det ene etter det andre uten å ha fjerneste ide om hva de snakker om. At folk driver å troller med mennesker som bryr seg om krigsoffrene er i mine øyne usmakelig. Da må en tåle å få tilbake med samme barnslige mynt.

Sitat av legalize_it Vis innlegg
Først og fremst så var det ikke deg jeg snakka med.
Når man kommer med voldstrusler i en diskusjon så sier det ganske mye om personen som diskuterer. Dement uttrykte vel heller at hvis han hadde diskutert med arkes face too face, så ville han latt nevene snakke. Det er netopp hva div demonstranter gjorde i Oslo igår.

Bedre å chille med en bønne, enn å løpe rundt i demoer med palestinaskjerf å leke blitzer...
Vis hele sitatet...
Hadde jeg diskutert med arkes face too face så hadde han ikke kommet med slike uttalelser, og det er det som provoserer meg så jævlig, at man tillater seg sånt fordi man sitter bak en pc skjerm. Å klare å påstå noe sånnt ovenfor et annet menneske man ser rett i øya krever litt mer enn å sitte å glise bak en PC skjerm. Da må man også kunne forsvare uttalelsene sine, noe man slipper på internett.

Jeg har ikke truet noen med vold, men insinuert at jeg hadde hatt problemer med å holde meg i skinnet om en person hadde oppført seg på samme måte i virkeligheten. Jeg har forøvrig ikke slåss siden jeg var 16, og har ikke tenkt til å bryte den lange tradisjonen pga en liten guttunge. Legg også merke til at jeg skrev jeg håper jeg slipper å møte...

Dine sammenligninger med okkupasjons makten er forøvrig helt uten mening og om du tror det er bedre å sitte hjemme å ruse seg enn å vise sin avsky til krigshandlinger, så deg om det. Selv om jeg skal være enig i at det er bedre å sitte hjemme å røyke enn å knuse ruter og sloss med politi, da dette er handlinger som kun skader saken.

Jeg er en fredelig aktivist, og det er akkurat det Palestinabevegelsen trenger.
Sist endret av DeMenT; 9. januar 2009 kl. 21:01.
Sitat av DeMenT
Dine sammenligninger med okkupasjons makten er forøvrig helt uten mening og om du tror det er bedre å sitte hjemme å ruse seg enn å vise sin avsky til krigshandlinger, så deg om det. Selv om jeg skal være enig i at det er bedre å sitte hjemme å røyke enn å knuse ruter og sloss med politi, da dette er handlinger som kun skader saken.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig mener jeg ikke det, det er dog bedre og holde seg hjemme hvis man skal drive slik som div blitzere(og andre folk) gjorde igår. Men en fredelig demonstrasjon er selvfølgelig hjertelig velkommen. Det som dog ikke støtter saken er de som står og gjør et peace tegn med den ene hånda, og har en stein i den andre. Disse er like ille som folka nede i midtøsten selv.

Jaja ser det er ny demo til helga, og at blitz har invitert sine venner hit. Får håpe politiet klarer og stoppe dem, og at det blir en fredelig en. Er synd ikke de jævla blitzerne har blitt kasta ut av huset sitt enda, menmen får håpe det skjer snart.
Skal være enig i at det er tragisk at blitz går så til de grader inn for å forpurre demonstrasjonene på lørdag. Det er direkte respektløst ovenfor arrangørene og ikke minst menneskene som lider i Gaza. Jeg og sansynligvis alle andre som virkelig bryr seg, kommer hvertfall til å markere tydelig avstand til denne type handlinger. Men det er jo ikke noen aviser som kommer til å skrive om dèt.
Sitat av Stormen Vis innlegg
Nå sporer diskusjonen veldig av her, men jeg ville bare si at jeg setter pris på veldig pris på engasjementet til alle i saken - og avslutte med at vi får være enige i at vi er uenige.

Jeg mener at demonstrasjoner som gårsdagens er tilnærmet ubrukelige. Nettopp på grunn av demonstrasjonens natur som politisk virkemiddel, så er du garantert at dens gjennomføring ("krig i oslo") vil medføre masse støy rundt budskapet ditt ("fred i midtøsten") - og dette fratar demonstrasjonen den lille påvirkningskraften den hadde. Om noe, så er det bare FLERE folk rundt omkring i Norge som nå er negativ til Palestina (i hvert fall i bygde-Norge, som nå garantert aldri tørr ta bussen til Oslo igjen noensinne).

Når det er sagt, så poengterer jeg igjen at demonstrasjoner KAN fungere; hvis de blir gjennomført på profesjonell måte, har et relevant budskap, at man demonstrerer for noe konkret som kan endres (f.eks et stortingsvedtak) - og hvis de ansvarlige sørger for å holde kontroll på uønskede elementer. Eksempler på demonstrasjoner som IKKE oppfyller disse kravene var gårsdagens demonstrasjon, fjorårets scientologidemonstrasjoner og de foregående års NORMAL-marsjer - bare for å nevne noen

Og, bare for å understreke det - i tilfelle noen har feil inntrykk: Jeg er ikke i mot å kjempe for noe man tror på - og syntes det er bedre enn å chatte på f.eks Biip.no (selv om det også er bra). Jeg syntes det er kjempebra at folk engasjerer seg i midtøsten-konflikten og forsøker å endre ting der. Vi er bare uenige i virkemidlene man skal ta i bruk.
Vis hele sitatet...
Selvom du sier vi kan være enige i at vi er uenige, så har jo denne diskusjonen oppnådd noe for oss som er uenige med deg. Du gikk fra holdningen: "Det er jævlig harry å gå i demonstrasjonstog. Demonstrasjoner mistet det meste av sin politiske makt for minst 30 år siden" til "når det er sagt, så poengterer jeg igjen at demonstrasjoner KAN fungere; hvis de blir gjennomført på profesjonell måte, har et relevant budskap, at man demonstrerer for noe konkret som kan endres." Vi er fortsatt ikke helt på bølgelengde, men nå fremstår du hvertfall som noenlunde intelligent, i motsetning til gårsdagens innlegg (snakker kun om innlegget igår, resten av postene dine her er som regel kjempebra). Det at du kan syntes noe sånt som i første post er forsåvidt en ting, men det at nesten 60 andre mener det samme, lover egentlig ikke bra..
kjedelig streiting
Sitat av DeMenT Vis innlegg
Skal være enig i at det er tragisk at blitz går så til de grader inn for å forpurre demonstrasjonene på lørdag. Det er direkte respektløst ovenfor arrangørene og ikke minst menneskene som lider i Gaza. Jeg og sansynligvis alle andre som virkelig bryr seg, kommer hvertfall til å markere tydelig avstand til denne type handlinger. Men det er jo ikke noen aviser som kommer til å skrive om dèt.
Vis hele sitatet...
Så sant så sant, hvem er det jeg har hørt om etter demoen på torsdag? Bråkmakerne. Er ikke mye jeg har hørt om det fredelige toget. Er litt kjipt at det kanskje også er del som ikke tør og gå pga frykt for bråk osv.

Beklager også "angrepet" på deg tidligere i tråden, da jeg misforsto litt ang hva du sa.

Det som er fint med Norge er at vi alle kan si hva vil, desverre er det en del som misbruker denne retten til og drive med tåpelig vold. Så også at det var en del casuals der på torsdag, og det sier bare litt.
Veldig synd at noen ødelegger en hel sak på den måten ved å gjøre herverk og kaste stein, i hvertfall i forhold til meg. Jeg er sikker på at denne demonstrasjonen kunne påvirket mange på en positiv måte for saken om den ble gjort på riktig måte..

Jeg er nå, for å være ærlig, dritt lei av demonstranter og hele dritten i Midt-Østen, og for alt jeg bryr meg kan de fortsette å ødelegge for hverandre så lenge det ikke skaper problemer for oss.

Kall meg en ignorant dritt, men jeg gjør bare som demonstrantene; oppgjør meg en mening og formidler den til andre.
Sitat av DeMenT Vis innlegg
Skal være enig i at det er tragisk at blitz går så til de grader inn for å forpurre demonstrasjonene på lørdag. Det er direkte respektløst ovenfor arrangørene og ikke minst menneskene som lider i Gaza. Jeg og sansynligvis alle andre som virkelig bryr seg, kommer hvertfall til å markere tydelig avstand til denne type handlinger. Men det er jo ikke noen aviser som kommer til å skrive om dèt.
Vis hele sitatet...
feil. de har utrykt støtte for de som har skapt opptøyer, ikke oppfordrett eller framprovosert mere opptøyer. vet ikke med deg, men det er en vesentlig forskjell.
Fudge: Er ikke det å støtte noen, nettopp det å oppfordre noen til å fortsette?
Sitat av Arkas Vis innlegg
Leste du også at ALLE de personene som ble arrestert i løpet av gårsdagen avr av palestinsk bakgrunn?
Vis hele sitatet...
Det ble de slettes ikke.
Enig.
Og jeg skjønner heller ikke hvordan man forventer å bli tatt på alvor som demonstrant mot krigen på Gaza, når man kaster stein og hjemmelagde brannbomber...
Høy utdannelse har tydeligvis ikke så mye med intelligens å gjøre.
Lite kontroversiell
ticks's Avatar
En femmer for at 99% av de rundt 3000 demonstrantene som er nede i byen nå og knuser ruter og vraker politibiler ikke vet hva som foregår på gazastripen eller bryr seg. Har sett en del klipp på forskjellige nettaviser og det er utelukkende (utenlandske) 14-15 åringer som synes det er gøy med opprør.
Sitat av Blue-water Vis innlegg
Fudge: Er ikke det å støtte noen, nettopp det å oppfordre noen til å fortsette?
Vis hele sitatet...
Ikke nødvendigvis.Dåvidt meg bekjent ble det skrevet at de støttet torsdagens opptøyer. Men media har missforstått det dithen at blitz organisert sett vil bli med på fremtidige opptøyer. Uansett, sakset fra rnk igjen om dagens demostrasjon;
"Ble omringet

Demonstrantene ble omringet etter at politiet hadde tatt i bruk tåregass

Deretter ble det krevd at demonstrantene skulle forlate området umiddelbart."

Morsomt utsagn, eller hva? (Til dere som ikke ser idiotien i det, så er det vanskelig å forlate et område når du er omringet.)

Kilde: http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/o...ngen/1.6427157
Sitat av ticks Vis innlegg
En femmer for at 99% av de rundt 3000 demonstrantene som er nede i byen nå og knuser ruter og vraker politibiler ikke vet hva som foregår på gazastripen eller bryr seg. Har sett en del klipp på forskjellige nettaviser og det er utelukkende (utenlandske) 14-15 åringer som synes det er gøy med opprør.
Vis hele sitatet...
Det er ikke 3000 som knuser ruter. 2800 av dem går fredelig i tog, og noen hundre er ute etter bråk.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Det er ikke 3000 som knuser ruter. 2800 av dem går fredelig i tog, og noen hundre er ute etter bråk.
Vis hele sitatet...
Tror han mente at 99% av de som faktisk knuser ting ikke vet noe somhelst om konflikten / bryr seg ikke.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Det er ikke 3000 som knuser ruter. 2800 av dem går fredelig i tog, og noen hundre er ute etter bråk.
Vis hele sitatet...
Akkurat nå virker det som om ca 2500 av de har med seg slegge eller stein, og roper allahu akbar.
Jeg sitter og ser på dette på TV2 nå, og ser at de har "vist sin støtte" i kveld også. Kan noen fortelle meg hva i helvete som feiler trynet til disse folka her? Er det mulig å være så trangsynt og direkte DUM? Jeg blir helt fra meg av å se hvor tilbakestående tankegangen er her. Hvor er logikken i å skape et helvete på Karl Johan her i Norge, for å vise støtte til det som foregår i Israel? Er det rart at folk får fordommer når vi ser på TV at mørkhudete/innvandrere (de er nok sterkt overrepresentert desverre) klatrer opp i lyktestolper og veiver med flagg mens meddemonstrantene skyter fyrverkeri inn i mengder av barn/kvinner som demonstrerer på fredelig vis. Huleboer-oppførsel hjelper ikke noe særlig, og ihvertfall ikke når den er på feil side av jordkloden.

Det er forbi min fatteevne å forstå logikken i dette her.
Sitat av ticks Vis innlegg
En femmer for at 99% av de rundt 3000 demonstrantene som er nede i byen nå og knuser ruter og vraker politibiler ikke vet hva som foregår på gazastripen eller bryr seg. Har sett en del klipp på forskjellige nettaviser og det er utelukkende (utenlandske) 14-15 åringer som synes det er gøy med opprør.
Vis hele sitatet...
Hvordan kan du se på videoklippene at de ikke vet hva som foregår på gaza, og bare syns det er gøy med opprør? Fortell, jeg er nysgjerrig.

Men for all del, er helt hinsides idiotisk at det er noen idioter som absolutt MÅ lage bråk!
Det er som synd er at, de som bråker ødelegger for de som faktisk er oppriktig opptatt av saken. Og ikke mist sitt eget rykte, da flesteparten har minoritetsbakgrunn.

Er ikke helt enig med deg stormen, men flik til å utrykke deg selv og skrive er du!

Det kan kan se ut i fra alt styret er hvor stor "makt" media har, da fåtallet som styrer om dagen var spesielt opptatt av situasjonen før nå. Da dette er en konflikt om ikke har oppstått over natten, den har jo seff eskalert kraftig i det siste, men "læl".

Noen som tørr regne på hvor mye det koster å ha så mye politi og ressurser i gang+skader? Kunne jo blitt gitt bort som nødhjelp i stedet.
Sitat av atomet Vis innlegg
Hvordan kan du se på videoklippene at de ikke vet hva som foregår på gaza, og bare syns det er gøy med opprør? Fortell, jeg er nysgjerrig.

Men for all del, er helt hinsides idiotisk at det er noen idioter som absolutt MÅ lage bråk!
Vis hele sitatet...
Man kan jo ikke det, men noen sluttninger kan man jo dra.

Unger, som ser ut som de er under atten. Med caps på hode, og tørkler opp til øyya. Som spretter rundt i merkeboblejakker, er vel _generelt_ de som bryr seg mer om å få lage bråk enn å hjelpe til med å løse en sak. Dessverre
Unntak finnes