Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  599 60271
Sitat av Cheroxx Vis innlegg

Dessuten har vel mindre enn 1 israelitt omkommet mot 10 palestinere.
Vis hele sitatet...
Ca. 5 Israelitter og 500 palestinere er drept de siste dagene. Så det blir nok heller 1 Israelitt mot 100 palestinere.
Sitat av tekken20 Vis innlegg
Det var Hamas som brøt våpenhvilen, de angrep først.
Vis hele sitatet...
Sitat av Cheroxx Vis innlegg
Som sagt før i tråden, våpenhvilen var en ensidig avtale fra Hamas sin side, noe Hamas hadde brakt på banen. Etter 6 måneder ga de opp mål om samarbeid.
Vis hele sitatet...
Israel prøver for alt det er verdt å fremstille det som deres å idè å få i stand en våpenhvile. Det er helt riktig at de nå prøver dette, og at Hamas motsetter seg denne.

Det de derimot ikke ønsker å prate om i samme slengen (prøver ikke å dra frem noen tanker om konspirasjon etc) er at de stilte visse krav til Hamas som skulle gjennomføres før partene i det hele tatt satte seg ned. Når Israel stiller krav til at Hamas før forhandlingene skal kvitte seg med masse våpen etc samtidig som Hamas gjennom hele våpenhviles har sett Israel ruste seg og bygge murer etc er det ikke så rart at de ikke går med på vilkårene..
Sitat av Cheroxx Vis innlegg
Ja det stemmer, glemte en 0.
Vis hele sitatet...
Sitat av Muradi Vis innlegg
Ca. 5 Israelitter og 500 palestinere er drept de siste dagene. Så det blir nok heller 1 Israelitt mot 100 palestinere.
Vis hele sitatet...
Men hvis Hamas hadde hatt våpnene til det, hadde det ikke vært noen isralitter igjen. De vil jo tross alt fjerne alt som er israelsk, inklusive menneskene som bor der.
Cheroxx: Selvfølgelig syns jeg rundt 600 dødsfall er ille, men prøvde bare å sette det i perspektiv da det gis inntrykk av at Israel har slaktet alt og alle i Gaza.

At jeg nevnte Kongo var bare for å sammenligne. Og sier det igjen, jeg støtter ingen av partene.
Asosial sosialist
Cheroxx's Avatar
Kan noen her forsvare at Israel idag har angrepet 3 skoler?

Israel har ikke slaktet alt og alle i Gaza, de har undertrykt og trakassert alt og alle i Gaza.

Poengterer igjen; Jeg støtter IKKE hamas, jeg støtter det palestinske folk.
Sist endret av Cheroxx; 6. januar 2009 kl. 19:04. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av tekken20 Vis innlegg
1. Hvorfor gjemmer Hamas seg blant sivile?
Vis hele sitatet...
Sitat av Cheroxx Vis innlegg
Har de noe realistisk valg? De har så og si ingenting å forsvare seg med.
Vis hele sitatet...
Man forsvarer seg da ikke ved å gjemme seg blant sivile slik at man utsetter de sivile for en større fare enn de strengt tatt trenger å bli utsatt for. Det er direkte forkastelig.

Jeg har ikke satt meg all verdens inn i denne konflikten, men så lenge oss siviliserte nordmenn, landsborgere og andre bidragsytere på dette forumet ikke klarer å komme frem til noen god løsning så skal jeg jaggu bli imponert om de klarer det nede i Gaza.

Historisk så er det et konfliktfylt område, så at det ligger en del hat mellom de forskjellige folkegruppene der nede er ikke til å unngå. De er ingen hemmelighet at Hamas på sin side ønsker å utslette staten Israel, det i seg selv er et dårlig utgangspunkt med tanke på forhandlinger. Slik jeg ser det må enten Hamas fjernes fra makta, hvis ikke må Hamas endre sine holdninger i forhold til Israel.
Jeg har full forståelse og respekt for at Palestinerene ikke har blitt behandlet så godt som de burde av Israel, og jeg skjønner godt de har behov for å demonstrere for bedre levevilkår - men uansett hvor desperat man blir så rettferdiggjør ikke det å sende tusenvis av tilfeldige bomber inn over motparten - og det hjelper i hvert fall ikke i forhold til å løse konflikten!
Jeg blir heller ikke imponert over at en Hamas leder har gått ut og legitimert drap på Israelere/jøder over hele verden.

Jeg tør ikke en gang tenke på hvordan situasjonen hadde vært om det var Hamas som satt på Israel sin militærstyrke og omvendt, da Hamas ikke bryr seg om det er militære eller sivile de dreper da de uansett har lyst å utslette de alle.

Israel blir også kritisert fordi de er en overlegen militærmakt, noe de ikke er redd for å benytte seg av. Personlig så mener jeg at det er bedre at når de først går inn at de gjør det med full styrke, i stedet for at de skulle bygd opp rakettutskytningsramper i skoler og barnehager og skutt raketter inn i Gazastripen over flere år for å ramme tilfeldige mål - og dermed svart på tilsvarende måte som Hamas har holdt på.

Israel må nå sørge for å minimalisere tap av sivile liv (reelle sivile) og få inn det som trengs av leger, annet personell og forsyninger. De må sørge for at sykehusene i Gaza har strøm og kan behandle sårede. De må ta ansvar for de skadene de påfører befolkningen der nede.

Hvis Israel rykker ut nå så vil Hamas fortsette som før med rakettangrepene sine inn over Israel, og denne elendigheta som nå foregår ville ikke ha bidratt til noe som helst.

Israel vs. Palestinerne = Israel er den store stygge ulven.
Israel vs. Hamas = Hamas er det lille grimme skadedyret som er håpløst å bli kvitt.

For å få en god permanent løsning så må Hamas vekk, og begge parter må ta seg kraftig sammen.

Men det er bare mine meninger ;-)
Asosial sosialist
Cheroxx's Avatar
Du må vite at Hamas og Palestina ikke er det samme.

Hvis ikke Israel hadde undertrykt Palestiner hadde ikke Hamas vært "nødvendig".

Hamas har ikke noen annen måte å kjempe mot Israel enn gjennom Gerilja krig.
Som sagt tidligere i tråden, lever palestinere i Gaza helt forjævlig, det er klart en del ulogisk handlinger blir gjort i desperasjon.

Nok en gang, jeg støtter virkelig ikke Hamas!
Sitat av Cheroxx Vis innlegg
Du må vite at Hamas og Palestina ikke er det samme.

Hvis ikke Israel hadde undertrykt Palestiner hadde ikke Hamas vært "nødvendig".

Hamas har ikke noen annen måte å kjempe mot Israel enn gjennom Gerilja krig.
Som sagt tidligere i tråden, lever palestinere i Gaza helt forjævlig, det er klart en del ulogisk handlinger blir gjort i desperasjon.

Nok en gang, jeg støtter virkelig ikke Hamas!
Vis hele sitatet...
Som jeg presiserer i slutten av min post, når det gjelder Israel sine handlinger mot det Palestinske folk så anser jeg Israel som den store stygge ulven. Men når det gjelder Hamas så ser jeg på de som skadedyr som forverrer konflikten betydelig og jeg har stor forståelse for at Israel ønsker den organisasjonen fjernet.

Slik jeg oppfatter det så ligger ansvaret på begge parter (Israel vs. Palestina), Israel er de som har flest ressurser og muligheter til å fikse opp i saker og ting og burde derfor ta en større del av det ansvaret. Jeg ser det som lite sannsynlig at dette vil skje så lenge de får bomber sendt på terningkast inn over landet sitt.
Sist endret av Zendelum; 6. januar 2009 kl. 19:25.
Asosial sosialist
Cheroxx's Avatar
Da er vi egentli rimelig enige, men Israel går uansett helt feil frem for å bli kvitt Hamas.
Sitat av Cheroxx Vis innlegg
Da er vi egentli rimelig enige, men Israel går uansett helt feil frem for å bli kvitt Hamas.
Vis hele sitatet...
På tide noen ble enige her ;-)

Jeg har ikke nok kjennskap til å vite hvilke metoder som har blitt forsøkt for å fjerne Hamas før, men jeg sier meg lett enig i at det definitivt hadde fantes bedre metoder å gjøre dette på enn krig.
Nå ja, Hamas/palestinerne er jo muslimer og de er som kjent en rabiat rase.

De gjør mye rart, f.eks.

- Synes det er greit å gifte seg med en 9-åring (tillat i Iran pga. Muhammeds kone Aisha var 9 år)
- Steine kvinner som er blitt voldtatt
- Lar ikke kvinner gå ut av huset uten en mann for å passe på
- Mener homofile bør drepes
- Er rabiat anti-semittistiske
- Hater vestlige verdier
- osv.
- osv.

ER DET RART DET BLIR KRIG? spør jeg.
Sitat av SergeGainsbourg Vis innlegg
Nå ja, Hamas/palestinerne er jo muslimer og de er som kjent en rabiat rase.

De gjør mye rart, f.eks.

- Synes det er greit å gifte seg med en 9-åring (tillat i Iran pga. Muhammeds kone Aisha var 9 år)
- Steine kvinner som er blitt voldtatt
- Lar ikke kvinner gå ut av huset uten en mann for å passe på
- Mener homofile bør drepes
- Er rabiat anti-semittistiske
- Hater vestlige verdier
- osv.
- osv.

ER DET RART DET BLIR KRIG? spør jeg.
Vis hele sitatet...
Det finnes mennesker innen omtrent samtlige folkeslag som gjør forkastelige ting. Blir bare tåpelig å dra alle muslimer under samme kam slik som du gjør her.
Sitat av Cheroxx Vis innlegg
Kan noen her forsvare at Israel idag har angrepet 3 skoler?
Vis hele sitatet...
Nei. Men jeg kan si at Israel ikke gjorde det bare for å drepe de barna som var på denne skolen!

Israels konflikt er: Hamas har beskutt Israel mye de siste 8 årene. De er svake, de skyter noen raketter, av og til treffer de, av og til ikke. De prøver å drepe så mange jøder som mulig, men samtidig som de bommer mye, lærer de jo masse. I tillegg samarbeider de med andre land og importerer våpen osv, og en dag vil de jo få tak i noe brukbart som kan drepe en hel del mennesker. Israel kan ikke sitte å vente på dette - hva skal de gjøre? Fjerne Hamas som altså er trusselen. Problemet: Hamas gjemmer seg blant de sivile.

Hvorfor viser media ingen bilder av israelitter uten bein og armer som er bombet i stykker av Hamas selvmordsbombere?

Syntes også det var dumt av deg SergeGainsbourg å dra alle muslimer under samme kam. Det er nok mange muslimer som er imot det Hamas gjør, og som hater krig.
Sist endret av tekken20; 6. januar 2009 kl. 20:01.
Asosial sosialist
Cheroxx's Avatar
Jeg støtter på ingen måte giftemål med barn, steining, kvinneundertrykking, anti-homofili, anti-semittisme men synes likevel du drar det langt ut når du sier at muslimer er en rabiat rase, SergeGainsbourg.
At Israel hadde latt palestinerne være innesperret i flyktningeleire på gazastripa og vestbredden hvis Hamas hadde sluttet å angripe sier jo seg selv. Da hadde de kommet jævlig godt ut av situasjonen. Masse nye landområder og totalt herredøme over området. Mens palestinerne såvidt overlever i sitt eget land.

For å dra inn litt historie her igjen. Første Israel gjør når de får sitt rike er å gå til krig og presse grensene. Så okkuperer de i krigen i 1967 vestbredden, som var Jordansk territorie, de okkuperer samtidig Gazastripen og Sinai halvøya, som begge deler var Egyptisk territorie. Må trekke seg ut av Sinai etterhvert, men å trekke seg ut av Gaza var ikke en del av fredsavtalen med Tyrkia, så området forblir okkupert frem til 2005, hvorpå Israel trekker seg ut, og heller gjerder inn naboen. De blir også nødt til å gjerde inn vestbredden. Som dere nok har sett av kartene til atomet så har i denne perioden (siden 1947) grensene for hva Israel betrakter som Israel ekspandert ved okkupasjon og jaging av palestinere og marginalisert flyktningene på Gaza og Vestbredden enda mer. Og ja de er faktisk flyktninger. Folket på Gaza består stort sett av palestinere fra de sørlige områdene som har flyktet fra sine hjem på grunn av Israelsk erobring, mens Vestbredden huser de som ble jaget fra de nordlige deler av landet. Så bygger de byer rundt omkring i det okkuperte landet for å få skikkelig fotfeste.

Dere kan ikke påstå at det ikke er å sette seg selv i en stor risiko å delta en en slik bosettning. Det er jo sivil okkupasjon av landjorden, hvis det er noe som heter sivil okkupasjon, og hvis sivile fortsatt er sivile når de bosetter seg i okkuperte soner. Jada, jeg betrakter også de jødiske bosetterene som sivile, jeg må bare ta i litt for å få frem poenget.

Et lite tankekors er det jo at når du på så kort tid klarer å gjøre naboen(e) dine så forbanna at du må gjerde dem inn for at dem ikke skal skyte rakketter og selvmordsbombe folket ditt, da kan du ikke ha gjort mye riktig. Spesiellt tatt i betraktning at folkene har levd i sameksistens tidligere.

Som nevnt, Palestinere og Jøder levde om hverandre i Palestina helt til Israel ble opprettet og det gikk faktisk ganske fint inntill da. For det første: å opprette en stat på et religiøst fundament er i seg selv betenkelig, enten det er muslimsk eller kristent eller hva pokker. Men det å være et folk som har blitt utsatt for så utrolig mye lidelser som Jøder har blitt utsatt for, og spesielt den type lidelser de har møtt, for så å sette seg ned å danne en grunnlov som til tider minner om apartheidregimet i Sør-Afrika, det FATTER bare ikke jeg at går an. Grunnloven gir ikke Palestinere bosatt i Israel på langt nær samme sivile rettigheter som Jøder. Har dere glemt hva dere ble utsatt for ? Må være veldig selektivt minne isåfall, for det blir brukt for alt det er verdt når det lønner seg, noe som i og for seg er forståelig alvorligheten av dette tatt i betraktning.

Det palestinske folk det mest opplyste og utdannede av alle de arabiske gruppene. Dette er nok mye fordi de ikke har hatt noe trygt land å leve i, og utdanning har vært eneste mulighet for på noen som helst måte å sikre fremtiden. Dette er noe de andre arabiske regimene frykter som pesten, da de har stålkontroll på sitt folk. Dette er også en av grunnene til at det er veldig liten velvilje til å ta i mot store flyktningestrømmer fra Palestina.

Jeg tror at hadde FN hold seg unna dette området kunne vi sett et Palestina i dag hvor både Jøder og Palestinere kunne bo og trives. FN, England og Sionistene må ta sin del av skylda, som satte igang hele spetakkelet.

Og så til de siste hendelsene. Dere som har påstått hele tiden at Israel bomber militære mål, har dere det bra i dag? Nå er altså tre FN skoler i Gaza bombet. Først dropper dem flyers og sier at sivile må gå i dekning og fjerne seg fra krigshandlingene. Så bomber dem flere moskèer sønder og sammen, så ingen tør å gå dit for å gjemme seg mer. Når de da gjemmer seg på FN skoler, akkurat som okkupanten ønsker, så tar dem like gjerne og bomber dem der også og tar livet av over 30 sivile? Hva FAEN er det som foregår ? Dette er skoler bygget av FN for å gi palestinerne en sjangse og et håp om en fremtid.

Dette er ikke krig mot Hamas, dette er overgrep mot sivilbefolkningen, og unødvendige ødeleggelser av viktige institusjoner for Gazas helbredelse. Og jo mer de holder på på denne måten jo mer går det opp for meg at jeg har hatt rett i mine mistanker hele tiden. De er ute etter hevn. Hevn vi ikke har sett maken til siden WWII hvor aksemaktene skulle "repay a thousanfold" etter Britenes svar på bombingen, hvorpå Londons sivilbefolkning ble bombet i sønder og sammen.

I tillegg til skolene kommer jo markedet i gaza, bombing av sivil infrastruktur og boligblokker, blokkader for medisinsk utstyr, mat og drivstoff. Ikke engang røde kors får komme inn. Hva blir det neste ? Og dere kan ikke mene at det er riktig av Israel å holde dem tilbake pga. deres egen sikkerhet. Livene til rødekors medarbeiderene er ikke verdt en dritt mer en et palestinsk liv, og dette forstår de som jobber i Røde Kors. Ellers hadde dem aldri jobbet der. Dette er mennesker som er villige til å ofre egen sikkerhet for å hjelpe de som trenger det mest. Israel tenker bare på sitt omdømme når de sperrer dem ute. Det i tilleg til at de nok ikke har noe imot en svekket befolkning.

Og det var tydeligvis ikke nok plass til artilleri på landjorda, så de har bestemt seg for å skyte granater inn fra sjøsida også.

Dere forsvarer ikke dette fortsatt?

Når det gjelder å få en slutt på drapene, som er det viktigste av alt nå først, så er det bare for Israel å komme seg ut av gaza, også må vi ha et FN mandat der med fredsbevarende styrker som kan bekjempe Hamas på en skikkelig måte å gi palestinerene et håp om en lykkelig fremtid igjen. Da får man kanskje litt bukt med den økte rekkrutteringen av palestinsk ungdom til selvmordsbombing og til Hamas, noe som vil bli en følge av denne konflikten.

Ta en titt bort til Iran, det er endel ting der som ikke lover godt for noen i fremtiden. Det finnes skriftlige skjema for å melde seg som selvmordsbomber mot Israel, og det er allerede over 70.000 Iranske studenter som har meldt seg til Ayatollahen (Landets religiøse leder) klare til å gå i døden. Achmedinejad forholder seg rolig utad (han vil jo nødig få ødelagt atomanleggene sine av israelske eller amerikanske bomber) men er nok i full sving i kulissene. Det har han vært en stund allerede med støtte til Hamas.

Dette har endel har vært klar over at kommer til å bli Israels skjebne etter dette slaktet. Vold avler vold, og selvmordsbombing gagner ingen, spesielt ikke israels sivile befolkning, ei heller palestinerenes sak.

Dette hatet som er bygget opp i denne regionen over lang tid mot Israel og etterhvert jøder i seg selv har ikke kommet ut av det blå. Det er ikke bare det at alle arabere og muslimer er sinnsyke og uten grep om virkeligheten. Dette handler om at vesten har kjørt regionen på trynet med sin innblanding, at Israel i utgangspunktet er way out of line ved i det hele tatt å eksistere der de nå har slått seg til, og at Israel aldri har brydd seg om følgene dette har fått for arabere. På toppen av det hele har de ikke holdt seg i ro der de ble tildelt land, de har grabba til seg med never å klør, og terrorisert arabere minst like mye som de terroriserer israelere.

Den eneste løsningen jeg ser som kan føre til en stabil region er at Jødene oppgir staten Israel og går tilbake til å leve etter spillereglene, sånn de gjorde når de innvandret til Palestina før Israel kom inn i bildet. Man må vite hvor man står, ikke bare ta seg til rette på andres bekostning, de er faktisk på besøk.

Jeg vet jo også at denne løsningen er utopi da Israel sitter å jævla godt i det nå at de aldri kommer til å gi slipp på det uten kamp, men det er den eneste måten man kan gjøre om på uretten som har blitt gjort. Og det er den eneste måten man kan få roet ned araber ligaen såpass at regionen blir levelig for folk. For araberligaen har faktisk rett i bunn og grunn. Hadde ikke noen intervenert hadde det ikke vært noe Israel. Og hvem sin rett er det å blande seg opp i andres saker på denne måten ? Bare putte et land der, og dele restene av landet som lå der i to ? Jeg lurer på hva de tenkte på de som klarte å sette i gang dette. Jo, de tenkte nok på Jødenes ve og vel og at de trengte et safehouse, og det er helt rett tenkesett, men man burde ha tenkt på de det kom til å gå utover i like stor grad.

Hadde teoretisk Israel vært med på denne løsningen hadde det allikevel sikkert tatt mange titalls år før det endelig kunne blitt ro i palestina på grunn av motsetningene som er bygget opp i løpet av de 60 årene som har gått, om det i det hele tatt hadde latt seg gjøre.

Så skal jeg prøve å skissere en mer mulig kortsiktig løsning for å gi alle i regionen nogenlunde greie levekår og muligheter (som jeg prioriterer skyhøyt over at Israel skal oppløses). En løsning som ikke burde vært umulig for Israel å gå med på, selv om det innebærer å bite i det sure eplet å innse virkeligheten er først som sagt over, umiddelbar tilbaketrekkning av styrker fra palestinsk jord, FN inn for å holde Hamas nede, raskt etterfulgt av en gradvis men storstillt tilbaketrekkning av israelske bosettelser, hvorpå Palestina blir gitt igjen landområdene FN skisserte opp. Så får heller FN finne seg i i å hjelpe til med alt de kan over noe som sikkert vil bli mange år for å holde freden, for de har ansvar for å rydde opp i rotet sitt. En soldat på hvert gatehjørne om det er det som trengs.

Selv om dette ble realitet ville man hatt ekstremister som ville fjerne Israel, men sansynligvis vil de som setter det høyere enn å bevare fred og ro og konsentrere seg om livet sitt være i langt større mindretall enn i dag. Jeg mener de har rett i at staten ikke burde være der i utgangspunktet, men som sagt, det blir helt irrelevant hvertfall for meg i forhold til å skape en stabil region som kan vokse. Den arabiske kulturen er definitivt noe vi ikke vil miste.

Nå må dette stoppe!
Sitat av tekken20 Vis innlegg
1. Hvorfor gjemmer Hamas seg blant sivile?

2. I 8 år har Hamas sent raketter på sør-delen av Israel, og Israel prøver å få de til å samarbeide, når endelig Israel slår tilbake, DA sier Hamas at de er åpen for samarbeid - what?

3. Jeg mener Israel bryr seg om de sivile i Gaza. De sender lapper og sms-er til befolkningen som advarer de mot at det skal bli sendt bomer/raketter i nærheten av der de bor. Les også nr. 6

6. Når tretten palestinske sivile ble drept ved et uhell av israelske fly, ba Israel umiddelbart om unnskyldning. Senere ble det konkludert ned at dødsårsaken faktisk skyldes eksplosiver begravet i sanden, og at dette var sannsynligvis plantet av Hamas for å utpeke israelske... "commandos"
Vis hele sitatet...
1. Må vi virkelig svare på det en gang til?

2. Nå må du gi deg. Israel har lenge nektet, og nekter fortsatt totalt å forhandle med Hamas fordi det "er en terrororganisasjon" og Israel er så ærlige og redelige at det ville være å erkjenne Hamas som en politisk makt å sitte over et forhandlingsbord med dem. Hamas har mange ganger vært interessert i å forhandle selv om de ikke viser mye vile til å inngå kompromi. De hadde egenhendig erklært våpenhvile før denne striden startet, en våpenhvile Israel av tidligere nevnte "grunner" ikke kunne være med på.

3. Ja og så bomber dem stedene der de prøver å gjemme seg.

6. Unnskyld ja.. og da er det liksom greit? Det er jo ikke akkurat som de gir seg selv om det går så til de grader utover sivile, men igjen, dette har blitt mer 100xblodhevn enn nedkjempelse av Hamas.

Sitat av tekken20 Vis innlegg
Interessant diskusjon. Bare et bilde som en påminnelse om hvor lite Israel er:
Vis hele sitatet...
Vel det hjelper særdeles lite når de dekker nesten hele palestina.

SergeGainsbourg: Du overbeviser kanskje en 12åring med det mølet der, men her bare driter du deg ut. Beklager.
Sitat av SergeGainsbourg Vis innlegg
Nå ja, Hamas/palestinerne er jo muslimer og de er som kjent en rabiat rase.

De gjør mye rart, f.eks.

- Synes det er greit å gifte seg med en 9-åring (tillat i Iran pga. Muhammeds kone Aisha var 9 år)
- Steine kvinner som er blitt voldtatt
- Lar ikke kvinner gå ut av huset uten en mann for å passe på
- Mener homofile bør drepes
- Er rabiat anti-semittistiske
- Hater vestlige verdier
- osv.
- osv.

ER DET RART DET BLIR KRIG? spør jeg.
Vis hele sitatet...
Generaliseringen du driver med her blir jo helt latterlig. Alle muslimer og alle eksremistiske islamister kan ikke slåes under samme kam! Muslimer rundt i verden lever helt forskjellig og tolker koranen på forskjellige måter, du kan jo se på reglene i Saudi-Arabia, som er veldig ekstreme, og hvordan muslimene i Norge lever! Eller på forskjellene mellom Sunni og Shia...
Sitat av Cheroxx Vis innlegg
Da er vi egentli rimelig enige, men Israel går uansett helt feil frem for å bli kvitt Hamas.
Vis hele sitatet...
Sitat av Zendelum Vis innlegg
På tide noen ble enige her ;-)

Jeg har ikke nok kjennskap til å vite hvilke metoder som har blitt forsøkt for å fjerne Hamas før, men jeg sier meg lett enig i at det definitivt hadde fantes bedre metoder å gjøre dette på enn krig.
Vis hele sitatet...
Jeg tror nok de Israelske myndighetene har vurdert alle mulige måter å gjøre dette på. Men hva skal de gjøre? Gå inn i byen, og rope: "Alle medlemmer av Hamas, kom, vi må fengsle dere"?

Sitat av DeMenT Vis innlegg
(quoter meg som viser et bilde av hvor lite Israel faktisk er)
Vel det hjelper særdeles lite når de dekker nesten hele palestina.
Vis hele sitatet...
Hva mener du med dekker nesten hele palestina? Israel har trukket seg ut av 99% av de "okkuperte" landområdene.
Sist endret av tekken20; 6. januar 2009 kl. 20:08. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Angående disse 3 skolene: Israel taper mye på hver sivil som blir drept, så de gjør det jo selvfølgelig ikke med vilje uten en grunn - selv om det er trist at så mange sivile blir drept i kampen om å "utrydde" Hamas.
Sitat av tekken20 Vis innlegg
Jeg tror nok de Israelske myndighetene har vurdert alle mulige måter å gjøre dette på. Men hva skal de gjøre? Gå inn i byen, og rope: "Alle medlemmer av Hamas, kom, vi må fengsle dere"?
Vis hele sitatet...
Det er umulig for oss å vite hva slags alternativer som har blitt vurdert, og i utgangspunktet er ikke Israel interessert i å fengsle alle medlemmer av Hamas - de ønsker å stoppe bombene som Hamas sender inn over Israel (slik jeg forstår det anyways).

Jeg forstår veldig godt at Israel reagerer, men jeg syntes det er synd at partene ikke klarte å komme til løsninger som er alternative til den krigen vi er vitne til nå.
Asosial sosialist
Cheroxx's Avatar
Jeg forstår ikke hva du vil fram til, tekken20.

EDIT: Med
Sitat av tekken20
Angående disse 3 skolene: Israel taper mye på hver sivil som blir drept, så de gjør det jo selvfølgelig ikke med vilje uten en grunn - selv om det er trist at så mange sivile blir drept i kampen om å "utrydde" Hamas.
Vis hele sitatet...
Sist endret av Cheroxx; 6. januar 2009 kl. 20:15.
Sitat av tekken20 Vis innlegg
Hva mener du med dekker nesten hele palestina? Israel har trukket seg ut av 99% av de "okkuperte" landområdene.
Vis hele sitatet...
Hvis du blar noen sider tilbake ser du noen kart over hva jeg mener. Palestina før WWII kontra i dag. Hele området var arabisk under britisk mandat. Nå dekker Israel store deler og flesteparten av palestinerene er trøkka sammen på Gaza og VB.

De har trukket seg ut av kjernen av Gaza og Vestbredden, men begge disse områdene var mye større enn de er i dag i FN's idiotplan. Så 99% stemmer ikke. Jeg skjønner ikke at det går an å fortsatt kverulere på om dette er okkupasjon eller ikke men du har kanskje ikke lest hele tråden? At man kan diskutere om Israel som helhet er en eneste stor okkupasjon i samarbeid med vesten skjønner jeg, men at områdene rundt Gaza og VB er rettmessig Israelske er for søkt til at jeg orker å argumentere mot det en gang til.

Sitat av Zendelum Vis innlegg
Det er umulig for oss å vite hva slags alternativer som har blitt vurdert, og i utgangspunktet er ikke Israel interessert i å fengsle alle medlemmer av Hamas - de ønsker å stoppe bombene som Hamas sender inn over Israel (slik jeg forstår det anyways).

Jeg forstår veldig godt at Israel reagerer, men jeg syntes det er synd at partene ikke klarte å komme til løsninger som er alternative til den krigen vi er vitne til nå.
Vis hele sitatet...
Det var stoppe bombingen som var grunnen først. Nå er det å hindre enhver mulighet til remobilisering koste hva det koste vil. Og det koster, det koster bare ikke så mange Israelske liv. At Israel ikke kan leve med rakketter dagen lang har jeg all mulig forståelse for, men å tro at en så komplisert sak kan løses på så primitivt vis er helt på jordet.
Sist endret av DeMenT; 6. januar 2009 kl. 20:21. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av DeMenT Vis innlegg

For å dra inn litt historie her igjen. Første Israel gjør når de får sitt rike er å gå til krig og presse grensene. Så okkuperer de i krigen i 1967 vestbredden, som var Jordansk territorie, de okkuperer samtidig Gazastripen og Sinai halvøya, som begge deler var Egyptisk territorie.
Vis hele sitatet...
:O Israel går IKKE til krig for å presse grensene! Egypt og 4 andre land planlagte å gå til krig mot Israel, og Israel mot alle odds vant (Ja, FN "hjalp", men gjorde ingenting der nede) fordi de var først ut. "Angrep beste forsvar" som man sier.

OG: Nyhetene snakker om hvor forferdelige Israel er som ikke slipper gjennom hjelpeorganisasjoner og forsyninger. Ja - jeg forstår ikke hvorfor, de har sine grunner. Men hvorfor snakker ingen om Egypt? Hvorfor slipper ikke de gjennom noe til Gaza? Egypt grenser jo til Gaza. En tanke: hvis Israel slipper gjennom forsyninger og hjelpeorganisasjoner så er de tvunget til å stoppe bombingen, og da får Hamas pusterom. Kanskje det er en av grunnene?

Sitat av DeMenT Vis innlegg
At Israel ikke kan leve med rakketter dagen lang har jeg all mulig forståelse for, men å tro at en så komplisert sak kan løses på så primitivt vis er helt på jordet.
Vis hele sitatet...
En ting jeg syntes er trist er at her sitter vi i Norge og mener alt mulig om det som skjer der nede, uten at vi noen gang har vært i den situasjonen.

NOE må Israel gjøre. Hvis du mener det Israel gjør er så feil - si meg hva du ville gjort for å beskytte innbyggerne i landet ditt.
Sist endret av tekken20; 6. januar 2009 kl. 20:27. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av tekken20 Vis innlegg
:O Israel går IKKE til krig for å presse grensene! Egypt og 4 andre land planlagte å gå til krig mot Israel, og Israel mot alle odds vant (Ja, FN "hjalp", men gjorde ingenting der nede) fordi de var først ut. "Angrep beste forsvar" som man sier.
Vis hele sitatet...
Hvis du leser det jeg skrev en gang til, så ser du at jeg skriver de går til krig for å utvide grensene. Og så i krigen i 1967..osv... Jeg sier ikke noe om hvem som gikk til krig mot hvem i 1967. Men at Israel hadde bredt seg godt utover "grensene" sine før 1967 det er fakta. Kanskje ikke ved å erklære krig men de brukte militære midler og unnskyldte dette med at araberne ikke ville ha noen avtale om deling av området.
Sist endret av DeMenT; 6. januar 2009 kl. 20:28.
Asosial sosialist
Cheroxx's Avatar
Interessant debatt på NRK1 akkurat nå!

Forresten, en tanke som slo meg, om enn noe søkt:

Kan tidspunktet til Israels invasjon ha noe med presidentvalget å gjøre? Ser for meg at Obama vil legge langt mer press på Israel fra 20 januar av, en Bush gjør.

Synes det var en OK debatt på RedaksjonEN, men alt for kort.

MIFF og FrP og hun fra KrF imponerte meg ikke akkurat.
Sist endret av Cheroxx; 6. januar 2009 kl. 20:55. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Cheroxx: Det kan ha noe med det å gjøre, men jeg tror det har mer å gjøre med det forestående valger i Israel. Kjent triks.

Vil bare informere om og oppfordre alle til å delta i en FREDELIG demonstrasjon utenfor Israels ambassade førstkommende Torsdag klokken 19. Så kan vi prøve å vise steinkasterne at det finnes andre metoder som fremmer saken mye bedre.
Freak Trooper
Joey's Avatar
Sitat av SergeGainsbourg Vis innlegg
Nå ja, Hamas/palestinerne er jo muslimer og de er som kjent en rabiat rase.
Vis hele sitatet...
Viss du skal komme med slike kommentarer kan du se og dra deg en annen plass, for det der er ikke kult.

Originalt skrevet av tekken20 Vis innlegg
1. Hvorfor gjemmer Hamas seg blant sivile?
Vis hele sitatet...
Gaza har et areale på 360 km², og innbyggertallet er 1,4 millioner. Det er mindre enn Oslo kommune som har har et areal på 454 km² og som har 573 388 innbyggere.

Tror ikke det er så forbanna lett å ikke være i Hamas sin omkrets da?

Originalt skrevet av tekken20
3. Jeg mener Israel bryr seg om de sivile i Gaza. De sender lapper og sms-er til befolkningen som advarer de mot at det skal bli sendt bomer/raketter i nærheten av der de bor.
Vis hele sitatet...
Jeg var med på et intervju i dag med en palestiner som fortalte at slekten hans i Gaza hadde blitt oppringt av Israel og sa de måtte evakuere for naboen deres var med i Hamas. Saken var at de to husene sto vegg i vegg og når han Hamas-fyren sitt hus ble bombet, så ble deres hus også bombet og nå er de husløse. Er det retferdig? (Intervjuet kan leses i Dagsavisen i morgen)


Dette er ikke en krig, men en menneskeslakt av innestengte og uskyldige mennesker. Dere som støtter dette burde seriøst ta dere en tur ned og se selv hvordan det ser ut.
Jeg fant fram "pagen" til FrPs formann, Siv Jensen, og jeg tillot meg, til tross for mine røde øyne, å skrive på wallen hennes. Og etter noen timer så fikk jeg faktisk svar på det.

Sjekk det ut wallen her: http://www.facebook.com/home.php#/pa...3256126?ref=ts

Jeg er Bencock, med flagget.
Sist endret av bendiks; 6. januar 2009 kl. 21:03.
Asosial sosialist
Cheroxx's Avatar
Sitat av DeMenT Vis innlegg
Vil bare informere om og oppfordre alle til å delta i en FREDELIG demonstrasjon utenfor Israels ambassade førstkommende Torsdag klokken 19. Så kan vi prøve å vise steinkasterne at det finnes andre metoder som fremmer saken mye bedre.
Vis hele sitatet...
Tilsvarende for oss i Trondheim på Torget på lørdag, kl 2.
http://www.facebook.com/event.php?eid=43607698690
Sitat av SergeGainsbourg Vis innlegg
Nå ja, Hamas/palestinerne er jo muslimer og de er som kjent en rabiat rase.

De gjør mye rart, f.eks.

- Synes det er greit å gifte seg med en 9-åring (tillat i Iran pga. Muhammeds kone Aisha var 9 år)
- Steine kvinner som er blitt voldtatt
- Lar ikke kvinner gå ut av huset uten en mann for å passe på
- Mener homofile bør drepes
- Er rabiat anti-semittistiske
- Hater vestlige verdier


ER DET RART DET BLIR KRIG? spør jeg.
Vis hele sitatet...
Sånn var det omtrent i Norge for en del tid tilbake. Hekser ble brent, kvinner og barn utenfor ekteskap ble mishandlet, homofile ble lobotomert eller straffet, ingen likte jøder før andre verdenskrig, kvinner ble undertrygt, osv osv...
Sitat av Cheroxx Vis innlegg
Jeg forstår ikke hva du vil fram til, tekken20.
Vis hele sitatet...
Beklager, jeg var litt uklar. Det jeg ville fram til var at Israel ikke bomber bare for å bombe. De har en grunn med det de gjør. Det var nok satt opp utskytningsbaser eller liknende der vil jeg tro.

Over til noe annet:
Hvorfor sier alle at Israel "okkuperer" landområder? Det er jo feil. Okkupasjon er når man angriper et land for å stjele landområde. Det Israel driver med er anneksjon, som er når man blir angrepet og man klarer å presse fienden vekk utenfor grensene. Da har man rett å holde på det området man har vunnet ifølge folkeretten til man er sikker på at fienden ikke kommer til å gjøre mer.
Asosial sosialist
Cheroxx's Avatar
Atomet har allerede svart på det hvis du leser tråden (mulig det ikke var atomet).
http://tpn.vg.no/intervju/index.php?Inr=1784 - Nettmøte med den Israelske ambassaden.

Hvis noen er interessert.
Asosial sosialist
Cheroxx's Avatar
Det må jeg si, den Israelske ambassaden leverte mange utfyllende svar.

Det meste var på nivå med "How wrong you are, my friend" når folk hevdet det er israel som er terroristene...
Kjære tekken 20:

Hva vi mener med at israel dekker nesten hele palestina? Tja, la oss se igjen, siden du tydeligvis ikke klarer å bla et par sider tilbake i diskusjonen.
http://history.sandiego.edu/gen/maps/1900s/1920-73israel.jpg
Fra venstre mot høyre, oransje er jødisk/israel, gult er arabisk/palestina (mrk - det lengst til høyre var korrekt fram til 1982, da israel trakk seg ut fra sinai).

Det er også mange som maser om at "Araberne angrep israel først". Tja. Sannhet med modifikasjoner. Allerede før Israel formelt ble opprettet i 1948 hadde de jaget over 300.000 palestinere på flukt (kilde)... men at diverse arabiske stater angrep staten israel like etter at den var opprettet formelt stemmer.

Videre - det er også noen som snakker om at Hamas vil drepe alle jøder osv osv osv. Totalt pisspreik. Dette har blitt gjentatt flere ganger etter at Hamas ble valgt:
http://www.haaretz.com/hasen/spages/1035414.html (nov 2008 - hamas vil godta 1967-grensene)
http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/7358188.stm (april 2008 - hamas vil godta 1967-grensene)
http://www.guardian.co.uk/world/2008/apr/21/israel (nov 2008 - hamas vil godta 1967-grensene)
http://www.antiwar.com/orig/rupp.php?articleid=10195 (intervju oversatt fra tysk, opprinnelig publisert i den tyske avisen Junge Welt, fra 2006, der en av lederne i hamas sier at de er villige til å akseptere grensene fra 1967, og minner om at muslimer, kristne og jøder har levd side om side i området i århundrer uten problemer før sionismen oppstod). Tar med et lite utdrag:
RR (intervjueren): In the West, Hamas is generally depicted as being absolutely against talks with Israel and [it's believed] that Hamas only wants to drive the Israeli Jews into the sea.

KM (hamasleder): This is not correct. Killing Jews is not our aim. For centuries we have lived in Palestine peacefully with Jews and Christians of all kinds. We are fighting Israel because it occupies our land and oppresses our people. We are fighting Israel to finish this occupation. We want to live freely on our land just as other nations. We want to have our own country just like other people. But the Zionist movement came from all over the world to occupy our land. And the real owner of the land has been kicked out. This is the root of the problem.
Vis hele sitatet...
Sist endret av atomet; 6. januar 2009 kl. 22:50.
Sitat av Cheroxx Vis innlegg
Det må jeg si, den Israelske ambassaden leverte mange utfyllende svar.

Det meste var på nivå med "How wrong you are, my friend" når folk hevdet det er israel som er terroristene...
Vis hele sitatet...
Leste du spørsmålet? Det er jo en komplett tulling som har skrevet det.

"Vi i Norge trenger ingen forklaring til noe som helst om dette genocid. Vi har slått fast at Israel er et rent terror og morder maskin stat, sionister viste oss at de fortjener ikke å vare blant vanlige mennesker. Bilder forteller oss virkeligheten.
"

How wrong you are, my friend.

Hilsen Aviad Ivri"
Freak Trooper
Joey's Avatar
Sitat av tekken20 Vis innlegg
Beklager, jeg var litt uklar. Det jeg ville fram til var at Israel ikke bomber bare for å bombe. De har en grunn med det de gjør. Det var nok satt opp utskytningsbaser eller liknende der vil jeg tro.
Vis hele sitatet...
Så viss det kanskje står 1-2 terrorister i fra Hamas med en utskytningsbase eller danser kyllingdansen for alt det vi vet, foran en skole, så er det en god nok grunn til å drepe 40 sivile?

Kan du ikke bare skjønne at det Israel gjør er grusomt og at krig ikke løsningen for å ta Hamas? VÆR SÅ SNILL!
Sitat av Cheroxx Vis innlegg
Det må jeg si, den Israelske ambassaden leverte mange utfyllende svar.

Det meste var på nivå med "How wrong you are, my friend" når folk hevdet det er israel som er terroristene...
Vis hele sitatet...
Det som virkelig var morsomt, var jo å se MIFF-folk som spør om hvorfor den norske pressedekningen av hele konflikten er så ensidig pro-palestina... i et nettmøte på norges største (i alle fall en av dem) nettside med den israelske ambassaderåden.... En anelse ironisk...?
Asosial sosialist
Cheroxx's Avatar
Sitat av piuu Vis innlegg
Leste du spørsmålet? Det er jo en komplett tulling som har skrevet det.

"Vi i Norge trenger ingen forklaring til noe som helst om dette genocid. Vi har slått fast at Israel er et rent terror og morder maskin stat, sionister viste oss at de fortjener ikke å vare blant vanlige mennesker. Bilder forteller oss virkeligheten.
"

How wrong you are, my friend.

Hilsen Aviad Ivri"
Vis hele sitatet...
Ja, dårlig eksempel men det var langt flere. Det var det svaret jeg kom på når jeg skulle skrive.

EDIT: Du kan jo vise meg et utfyllende svar på ett slikt spørsmål.

atomet: MIFF får meg til å le. Så du debatten på RedaksjonEN? (Sjekk Nett-tv hvis ikke). Herregud...
Sist endret av Cheroxx; 6. januar 2009 kl. 23:03.
Jepp, MIFF er en ganske tragikomisk gjeng, men faktisk også nyttige innimellom, f.ex. har de en liste på sidene sine med opplysninger om hvordan man kan støtte Israel ved å kjøpe de og de produktene, og hvis strekkoden på et produkt begynner med 729, så er det en stor sjanse for at det er produsert i Israel. Heyhey! God hjelp til boikott! Takk MIFF!

Om Israel og USA fulgte verdenssamfunnets vilje og avsluttet sin folkerettsstridige okkupasjon av palestinsk territorium, ville ikke dette gjort betraktelig mer for å sikre Israel enn fortsatt krig og okkupasjon?"

Gaza is not occupied by Israel since 2005. Hamas is the one that is occupying Gaza for its terror purposes. The only reason Israel went to war against Hamas is because of the unstoppable missiles firing at Israel about 1000 a year during the last eight years which no other country in the world will tolerate.

Hilsen Aviad Ivri
Vis hele sitatet...
Legg merke til at han faktisk ikke i det hele tatt svarer på spørsmålet.

1. Hvorfor evakuerer dere ikke skadede sivile fra Gaza når sykehusene der er overbefolket og uten utstyr?
2. Hvorfor tillater dere ikke - og legger til rette for å få inn nødhjelp og medisinsk utstyr til befolkningen?"

Israel is allowing humanitarian aid to enter Gaza whenever Hamas is not firing at the crossings. The same goes to taking patients from Gaza to Israeli hospitals. Most of Gaza's electricity comes from a power plant in Ashkelon, which Hamas keeps targeting with its missiles.

Hilsen Aviad Ivri
Vis hele sitatet...
Riktignok stemmer ikke svarene hans med opplysninger fra Røde Kors, men man skal vel være glad for at han faktisk svarer.

Norske myndigheter ser ut til å legge størst ansvar på Israel i denne konflikten. Begrunnelsen er hovedsaklig påstanden om at Isreal ulovlig okkuperer områder utenfor Israels grenser. Hva er Isreals offisielle syn på lovligheten av denne okkupasjonen?"

We are negotiating peace with the Palestinian president, Mahmous Abbas in an attempt to put an end to the conflict. It is important to understand that Hamas is not interested in peace with Israel and we should hope that a weakened Hamas will improve the chances for peace. If there wasn't Hamas shooting at Israeli civilians there will be no Isareli military operation. Israel has the right to defend itself like any other country, and this is what Isarel is doing. There is no Israeli occupation of Gaza. Hamas is the one that has taken 1,5 million palestinians as hostages for its terror purposes.

Hilsen Aviad Ivri
Vis hele sitatet...
Ikke så veldig overraskende - ting stemmer igjen ikke med nøytrale kilder, se http://www.freakforum.nu/forum/showp...&postcount=418
Sist endret av atomet; 6. januar 2009 kl. 23:17. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Joey Vis innlegg
Så viss det kanskje står 1-2 terrorister i fra Hamas med en utskytningsbase eller danser kyllingdansen for alt det vi vet, foran en skole, så er det en god nok grunn til å drepe 40 sivile?

Kan du ikke bare skjønne at det Israel gjør er grusomt og at krig ikke løsningen for å ta Hamas? VÆR SÅ SNILL!
Vis hele sitatet...
Hamas har tydeligvis nok av "gode" grunner til å drepe sivile. Hamas har heller ingen problemer med å benytte sivile som levende skjold. Hamas benytter seg bevisst av sivile anlegg til sine militære formål fordi det gjør det vanskeligere for Israel å unngå sivile tap.

Palestinerene er et offer for både Hamas og Israel sine handlinger. Jeg kan ikke forsvare at Israel bomber skoler, sivile, etc - men jeg kan heller ikke forsvare at Hamas setter opp en blink der det står "Skyt her!".
Det påpekes at bl.a. Mads Gilberts "informasjon" fra Gasa og det som skjer der er "forvridd". Hvorfor er ikke media, journalister osv. inne i Gasa, slik at vi kan få rapporter som bidrar til et mer nyansert "bilde" av situasjonen?"

The Israeli Supreme Court has ruled that a pool of foreign correspondents will be allowed into Gaza, but the constant firing by Hamas on the crossings prevent this. Maybe Hamas is not interested in having foreign correspondents reporting from Gaza?

Hilsen Aviad Ivri
Vis hele sitatet...
At Mads Gilberts informasjon er litt ensretta er vel ikke så veldig rart, siden han står opp til skuldrene i ofre for israel, med israelske bomber og annen faanskap på alle kanter rundt han.

I Osloavtalen forplikta Israel seg til å trekkje seg ut av dei okkuperte
områda på Vestbreidda og Gazastripa. Kvifor trekte ikkje Israel seg tilbake som avtalt?"

Israel left Gaza in 2005 and negotiating peace with Mahmoud Abbas. We are taking the Oslo agreement very seriously and waiting for the Palestinian side to do the same.

Hilsen Aviad Ivri
Vis hele sitatet...
Hmmm... i 2005... correct me if I'm wrong, men ble ikke oslo-avtalen inngått i 1993?

siste nytt nå er at sykehusene i gaza har akutt mangel på drivstoff til sine strøm agregater , er dette noe Israel vil være behjelplig til å gi forsyninger til ?"

Israel will never allow a humanitarian crisis in Gaza. Despite of many years of missile rockets from Gaza Israel kept supplying Gaza with electricity, goods and humanitarian aid. Hamas, in response, is shooting at the Israeli electricity plant in Ashkelon which is providing Gaza with almost all of its electricity and at the crossings from which goods and humanitarian aid have been entering Gaza. Even during the last days.

Hilsen Aviad Ivri
Vis hele sitatet...
"Israel will never allow a humanitarian crisis in Gaza". http://news.google.no/news?client=sa...num=1&ct=title
Sist endret av atomet; 6. januar 2009 kl. 23:29. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av atomet Vis innlegg
At Mads Gilberts informasjon er litt ensretta er vel ikke så veldig rart, siden han står opp til skuldrene i ofre for israel, med israelske bomber og annen faanskap på alle kanter rundt han.


Hmmm... i 2005... correct me if I'm wrong, men ble ikke oslo-avtalen inngått i 1993?
Vis hele sitatet...
Mads Gilbert har forsåvidt vært aktiv innen solidaritetsarbeid med palestinerne siden 1970 tallet, så at han rapporterer noe ensidig er nok ikke så rart. Men, han er først og fremst en lege som står på døgnet rundt for å redde liv og lemmer til de som trenger det mest samtidig som han risikerer sin egen sikkerhet, og det står det stor respekt av!


Angående Oslo avtalen så har du i følge Wikipedia fullstendig rett ;-)
http://en.wikipedia.org/wiki/Oslo_Accords

The Accords were finalized in Oslo, Norway on 20 August 1993, and subsequently officially signed at a public ceremony in Washington D.C. on 13 September 1993.
Vis hele sitatet...
Sist endret av Zendelum; 6. januar 2009 kl. 23:34.
Freak Trooper
Joey's Avatar
Sitat av Zendelum Vis innlegg
Hamas har tydeligvis nok av "gode" grunner til å drepe sivile. Hamas har heller ingen problemer med å benytte sivile som levende skjold. Hamas benytter seg bevisst av sivile anlegg til sine militære formål fordi det gjør det vanskeligere for Israel å unngå sivile tap.

Palestinerene er et offer for både Hamas og Israel sine handlinger. Jeg kan ikke forsvare at Israel bomber skoler, sivile, etc - men jeg kan heller ikke forsvare at Hamas setter opp en blink der det står "Skyt her!".
Vis hele sitatet...
Hvem har sagt at Hamas har gode grunner til å drepe sivile? I løpet av disse 400 inleggene er det INGEN som har sagt at de støtter Hamas sine rakettangrep mot Israel. Jeg og mange andre, kan forstår hvorfor de gjør det og hvorfor det har blitt sånn.

Hvorfor kan ikke Israel som sitter med all den kunnskapen, pengene og makten greie å finne ut en bedre metode å kvitte seg med Hamas, uten å drive med det de gjør nå?
Det eneste som skjer etter Israel har knust Gaza sønder og sammen er at noen folk fra Hamas overlever og fortsetter, eller noen andre tar over.

Vold avler vold, uansett.



Vi er dessuten alle enige i at Palestinerne er et offer for både Israel og Hamas sine handlinger.
Sitat av Zendelum Vis innlegg
Mads Gilbert har forsåvidt (nok en gang i følge Wikipedia) vært aktiv innen solidaritetsarbeid med palestinerne siden 1970 tallet, så at han rapporterer noe ensidig er nok ikke så rart. Men, han er først og fremst en lege som står på døgnet rundt for å redde liv og lemmer til de som trenger det mest samtidig som han risikerer sin egen sikkerhet, og det står det stor respekt av!
Vis hele sitatet...
Samtidig tror jeg nok at han faktisk har litt bedre mulighet til å anslå sivile tap enn det israel har, siden han faktisk står og behandler disse. Tviler ikke på at han overdriver litt, men jeg er redd for at hans anslag er bedre enn israels.

Angående Oslo avtalen så har du i følge Wikipedia fullstendig rett ;-)
http://en.wikipedia.org/wiki/Oslo_Accords
Vis hele sitatet...
Ja, jeg vet det... Jeg syns bare det er litt latterlig at han snakker som om de har gjort alt helt greit når det tok 12 år fra avtalen ble inngått, til de faktisk fulgte den opp.
Det er feil at Israel var den som først gikk til krig, og erobret landområder fra araberne.

On May 14, 1948, the day before the end of the British Mandate, the Jewish Agency proclaimed independence, naming the country Israel. The following day five Arab countries – Egypt, Syria, Jordan, Lebanon and Iraq –invaded Israel, launching the 1948 Arab-Israeli War.
Vis hele sitatet...
Selv om jg synes det er totalt irrelevant, så kan det være greit å ha historiske fakta korrekt når de først skal brukes i debatten.

Slik jeg ser det sitter Israel i en vanskelig situasjon, og den palestinske sivilbefolkningen i en umulig situasjon.

Det blir mer og mer tydelig at om Israel ønsker en fred i sin bakgård, må de finne et alternativ til konvensjonell krigføring, men nøyaktig hva denne løsningen skal være er vanskelig å si. En mulig løsning kunne være å innføre en form for "sivilpoliti" i Gaza, som bestod i Israelske elitesoldater med ordre om å sabotere rakettramper, og drepe folkene som bruker dem. De måtte i så fall ha ordre om å ignorere alt annet, og utenom den tiden hvor de tok aksjon mot hamas, mått de være iført sivil. En kan jo si at dette vil være en krenkelse av Palestinas suverenitet, men stilt ovenfor alternativet ser jeg dette som en bedre løsning.

En permanent løsning må sannsynligvis finne sted ved hjelp av et samarbeid fra begge parter, og selv om Israel er den sterkeste part her er det viktig at vi ikke fremstiller dette som ensidig Israels ansvar. Det er ikke Israel alene som har skapt situasjonen i Midtøsten, men derimot begge parter som har ført krig. Riktignok har Israel overtatt store landområder, men dette har vært i forbindelse med krigføring, og ikke som erobringer av land.

Jeg tror Israel og Palestina kan lære mye av Sør-Afrika, som ogsp var et land hvor hat var regelsen, ikke unntaket. Om de klarte en fred der, må det samme være mulig i Midtøsten.

kilde:

http://en.wikipedia.org/wiki/Israel#...nd_first_years
Sist endret av Drachir; 6. januar 2009 kl. 23:50. Grunn: glemte kilde
Sitat av Joey Vis innlegg
Hvem har sagt at Hamas har gode grunner til å drepe sivile? I løpet av disse 400 inleggene er det INGEN som har sagt at de støtter Hamas sine rakettangrep mot Israel. Jeg og mange andre, kan forstår hvorfor de gjør det og hvorfor det har blitt sånn.

Hvorfor kan ikke Israel som sitter med all den kunnskapen, pengene og makten greie å finne ut en bedre metode å kvitte seg med Hamas, uten å drive med det de gjør nå?
Det eneste som skjer etter Israel har knust Gaza sønder og sammen er at noen folk fra Hamas overlever og fortsetter, eller noen andre tar over.

Vold avler vold, uansett.



Vi er dessuten alle enige i at Palestinerne er et offer for både Israel og Hamas sine handlinger.
Vis hele sitatet...
Så kom med en løsning da, Israel har prøvd det meste, krig er siste utvei. Også for det morderiske sionistregimet i Israel
Sitat av Joey Vis innlegg
Hvem har sagt at Hamas har gode grunner til å drepe sivile? I løpet av disse 400 inleggene er det INGEN som har sagt at de støtter Hamas sine rakettangrep mot Israel. Jeg og mange andre, kan forstår hvorfor de gjør det og hvorfor det har blitt sånn.
Vis hele sitatet...
Beklager, kan hende den var litt dårlig formulert fra min side. Henviste ikke til at noen her har påstått at Hamas har grunner til å drepe sivile.
Angående diskusjonen om troverdigheten til denne Mads Gilbert, så vil jeg nevne en liten ting. Jeg har en mistanke om at hamas ikke vil sende sårede eleler døde inn på sykehus med full utrustning, AK og det hele. De har ikke råd til å sløse med utstyret, og de taper en mulighet til å sette Israel i et dårlig lys. Derfor vil de fleste som kommer inn på sykehus virke som sivile.

Bortsett fra det sykehuset han jobber på, vil Mads Gilbert heller ikke har stort mer greie på hva som skjer en 5-10 mil unna ham, enn alle andre, som jo er dem journalister også støtter seg til.

Jeg tror vi kan droppe Mads Gilbert ut av diskusjonen.

På direkte spørsmål om han støttet terrorangrep på USA, svarte Gilbert: "Terror er et dårlig våpen, men svaret er ja"
Vis hele sitatet...
Nøytral og nøytral....

Kilde:
http://no.wikipedia.org/wiki/Mads_Gilbert
Sist endret av Drachir; 7. januar 2009 kl. 00:07. Grunn: kilder
Sitat av atomet Vis innlegg
Ja, jeg vet det... Jeg syns bare det er litt latterlig at han snakker som om de har gjort alt helt greit når det tok 12 år fra avtalen ble inngått, til de faktisk fulgte den opp.
Vis hele sitatet...
Ja, du sier noe der. Ingen av partene der nede virker å være spesielt flinke eller ivrige til å ta de første stegene for å løse opp i denne konflikten eller følge opp de avtalene som blir gjort.

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of...eace_proposals
Sist endret av Zendelum; 7. januar 2009 kl. 00:11.
Hamas kjemper mot Israel fordi Israel undertrykker Palestinere i Gaza, og Hamas kjemper på den måten som er mulig for dem, fordi de nekter å akseptere den urett som blir begått mot dem. Derfor støtter jeg dem. At sivile blir drept er ikke bra på noen måter, og i noen sammenheng, men krig er krig, og når en okkupasjon varer så lenge som dette blir det noe helt annet en det norge fikk smake i fire år under VK2. Israel angriper fordi de kun ser at deres folk blir angrepet, noe jeg forstår til det fulle, men Israels krigføring nå i Gaza kan overhodet ikke rettferdiggjøres mot Hamas sine rakettangrep.