Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 7386
Var til legen i dag og fikk skrevet ut Cipralex p.g.a angst. Jeg lurte på om noen på forumet går/har gått på disse og kan dele sin erfaring med meg. Hvordan hadde dere det de 1-3 første ukene før de begynnte og funke? og hjalp de deg bli kvitt din deppresjon/angst?
selv gikk jeg på de et halv år fra 5 til 20 mg uten å merke hverken virkning eller bivirkning utenom kvalme. Men kjenner flere som har fått kraftig humør-boost av de og mindre angst etter bare 1 uke på 5 mg
da jeg gikk på Cipramil (20 mg) (det er akkurat det samme som Cipralex) hadde jeg noen helt jævlige uker hvor jeg knapt fikk i meg mat, og skiftet mellom å sove hele tiden/ikke sove i det hele tatt. Etter ca 4 uker begynte det hele å avta, gikk på det i nesten tre måneder, merket ingen forskjell, sluttet brått uten seponerings bieffekter.

ifjor ble jeg satt på Cipralex (15 mg) merket ingenting, hverken ved begynnelse, de seks ukene jeg brukte den, eller da jeg sluttet å bruke uten å trappe ned.
Har brukt Cipralex i 2 år nå uten noe virkning, menne kanskje de hjelper deg =)
Sitat av username:
da jeg gikk på Cipramil (20 mg) (det er akkurat det samme som Cipralex)...
Vis hele sitatet...
Stemmer ikke. Cipralex er en mildere versjon av cipramil. (noe forskjell på innholdsstoffene)

Brukte selv cipralex i en periode på 2-3 måneder uten noen effekt, kunne like gjerne vært placebo.
Forskjellen mellom cipralex og cipramil er at cipralex inneholder den spesifikke s-isomeren som er aktiv ((e)s-citalopram, cipramil inneholder et racemat hvor halvparten er den aktive isomeren og dermed halvparten så sterkt som cipralex ved samme dose (hvis jeg ikke husker helt feil).
Har gått på cipralex i snart et år og har merket at både angsten har roet seg og at livskvaliteten har steget betraktelig. Har hatt lite bivirkninger bortsett fra et helvete de gangene jeg har gått tom for piller, abstinensene er ikke spesielt morsomme.
Oprenset præparat

Cipralex er i virkeligheden en oprenset udgave af det gamle Cipramil. Hvad skal det nu betyde? Jo, det gamle præparat består af to slags molekyler, der i bogstaveligste forstand er spejlbilleder af hinanden. S- og R-former kaldes de. Men kun S-formen virker mod depression, mens R-formen er inaktiv eller måske endda kan have bivirkninger. Det nye præparat Cipralex indeholder, som du sikkert allerede har gættet, kun den aktive S-form.

Så på papiret er det nye middel jo meget bedre. Men i praksis er det sværere at få øje på markante forskelle, mener det uafhængige danske Institut for Rationel Farmakoterapi under Lægemiddelstyrelsen, for Cipralex har ikke vist sig at have klare fordele i forhold til det gamle Cipramil. Også andre kritikere stiller spørgsmålstegn ved, hvorvidt Cipralex er så meget bedre, at det har nogen praktisk betydning.
Vis hele sitatet...
hentet herifra, det er i bunn og grunn samme medisin.

det som hendte var nemlig at rettighetene til patente på Cipramil var på vei til å gå ut, og Lundbeck derfor måtte være lure for å kunne fortsette å tjene penger. Voila, vi gjør små endringer for å kunne ta ut et nytt patent, men medisinen er i bunn og grunn den samme.
jeg prøver å finne linken til dette, men har i skrivene stund en liten sperre.
Sist endret av username:; 30. mai 2006 kl. 18:17.
Jaso's Avatar
Trådstarter
Skal ta 5mg av pillene i en uke, så skal jeg øke dosen til 10mg. Er nå på dag 2 og føler at jeg blir veldig trøtt av pillene, gjesper konstant, ingen endring på humør eller angst enda. Jeg vet at det kommer til og ta en stund før jeg merker forskjell, skal prøve og skrive litt i denne tråden om hvordan dagene fremover blir, hvilke bivirkninger jeg møter på osv.
det tar faktisk rundt 8 uker før de skal begynne å virke, etter uke 3 bør bivirkningene begynne å avta.
Jeg tar 10mg dagen pga depresjon. Har ikkeno angst, men kan si at de hjelper finfint mot selvmordstanker iallefall.
Det tar en stund før de virker, og man legger ikke helt merke til at de virker før man oppdager at da allerede har virket en stund... (vanskelig å forklare)

Vanlige bivirkninger de første ukene: kvalme, gjesping, søvnforstyrrelser.
Dette går bort ganske fort...
▼ ... over et år senere ... ▼
Hvordan er det med Cipralex og alkohol?
Kan det gå utover behandlingen eller noe,
eller forsterker det bare alkoholen?
Noen erfaringer? Skulle gjerne hatt muligheten til å drikke litt pils i parken i sommer,
for jeg er ikke av typen som trives på fest mens jeg er edru.
Jeg ble en zombie på cipralex, totalt tom og enda mer følelsesløs enn jeg var. Syntes det var greit å ikke føle noe, i stedet for smerte og sorg, men etterhvert forstod jeg at medisinen ødela meg helt.
Så byttet til annet preparat.
Vet at det samme har skjedd med veldig mange andre, noen har ikke byttet og faktisk forværret lidelsen sin fordi man blir tusen ganger mer apatisk.
Men selvfølgelig, noe funker for noen, noe annet funker for andre!
Prøv det i 2-3 måneder, funker det ikke som du ønsker - så ikke nøl med å bytt!
Når det gjelder alkohol har det ingenting å si for behandlingen. (men andre rusmidler, særlig hasj derimot)
Sitat av vacant
Når det gjelder alkohol har det ingenting å si for behandlingen. (men andre rusmidler, særlig hasj derimot)
Vis hele sitatet...
Har hørt om zombie og alt det der, men det er meg klinkende ugyldig. merker selv om jeg skulle bli sånn, og har venner\kjæreste som ville ha sagt ifra, så hvordan andre har blitt av det er deres sak.

Men takk for svar ellers. Trakk endel øl på fredag, og merket ingen forskjell, så det var positivt. Men hva mener du med det siste der? Åssen går bønne sammen med Cipralex?
Jeg har gått på citalopram i litt over 1 år cirka og har det greit mye bedre med meg sjøl enn før jeg fikk dem. Er ikke på langt nær så deprimert og apatisk som før og nå har jeg en helt annen gnist i livet.
Bortsett fra de gangene jeg har gått tom da... abstinensene er ikke spesielt ålreit, får "gnissinger" og ilinger i hue, kjennes ut som det går lette støt gjennom kroppen og ting har en tendens til å henge igjen ved raske bevegelser.
Er det mot depresjon? Da anbefaler jeg efexor (Venlafaxin)
Nå vet ikke jeg hvordan du har slitt med deppresjon/angst, og dette er ikke et svar på hva du spør etter, men jeg har selv prøvd mye forskjellig mot angst/dep.

Har vært til lege, psykolog, sonebehnadling og healer. De to siste med best resultat.

Gå til healer. Tro det eller ei, men antidepressiva no more. Var ikke bare hokus pokus, for måtte jobbe en del med det selv, men litt pokus var det. Beste alternativet for meg, og ingen medikamenter som påvirker treninga. Kan få noen anfall enda men de er my svakere og kommer skjeldnere. Placebo-effekt? Nei, etter du har prøvd det så vet du at det ikke er det.

Forøvrig var jeg 18 år og lo når noen nevnte healere og naturterapi, helt til jeg prøvde det selv.

Jeg vil heller si at placebo-effekt kommer ved bruk av piller.

Uansett hvis det funker så er det verdt det, deppresjon/angst er noe av det værste å slite med.
Sitat av halla
Men kjenner flere som har fått kraftig humør-boost av de og mindre angst etter bare 1 uke på 5 mg
Vis hele sitatet...
Høres veldig usannsylig ut med tanke på at de fleste medisiner trenger flere enn en uke på å fungere.
Kjenner flere på cipralex, for mange funker det, men for mange ikke. Du merker det nok.
Sitat av StaiN
Har brukt Cipralex i 2 år nå uten noe virkning, menne kanskje de hjelper deg =)
Vis hele sitatet...

Hvorfor bruker man noe i 2 år når det ikke hjelper i det hele tatt?
Fugde: Hasj og depresjon/angst passer ikke sammen. Eller psykiske problemer generelt. Det forværrer din psykiske tilstand, og behandlingen vil være nytteløs.
(Vel å merke om du røyker mye, ikke om du røyker et par ganger i mnd)

Sitat av celesa
Er det mot depresjon? Da anbefaler jeg efexor (Venlafaxin)
Vis hele sitatet...
Celesa, efexor reddet meg også Men man må prøve og feile med medisiner som antidepressiva, fordi noe passer for noen, og andre ting passer for andre. Selvom vi ble bedre av det, kan det hende at andre ikke merker forskjell. Så det blir vanskelig å kunne "annbefale" noen noe slikt.
Jeg har gått på cipralex over lenger tid og under to opphold på instutisjon, kan ikke si jeg har hatt noe mer virking en at jeg kanskje har blitt litt mer avbalansert. Altså ikke så store nedturer eller oppturer. Jeg har dog ikke tatt serumspeil for å sjekke at jeg har riktig dosering.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Hvordan er det å ruse seg på Venlafaxin? Hvor stor dose på 70 kg menneske?

Takk for svar
TilSkrekkogGru
Schizoma's Avatar
Det går ikke ann å ruse seg på slike tabeletter. herregud.
Hahaha nei det går ikke. Har selv gått på 350 mg venlafaxin daglig, og vet at det ikke går ann å bli noe rusa om du så eter hele pakka. Du blir nok bare jævlig dårlig!
Faen har alltid trodd lykkepiller gir rus... Leste litt rundt og det viser seg at venlafaxin kun øker serotonin nivået til det normale hos en depressiv pasient. En person med vanlig serotonin nivå vil ikke få noen effekt. For dere som ikke vet det er serotonin nervotransmittere i det sentrale systemet hjernen, serotonin produserer dopamin som gir en lykkefølelse. Dopamin produksjonen øker foreksempel etter sex, trening, amfetamin, kokain eller ecstasy-rus.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Slike piller er lagd sånn at de kun gir langtids-effekter, og ingen rus. tror du bare får noen leie bivirkninger om du prøver å ruse deg på det, som fks søvnighet. Tolvon er ivertifall jævla søvndyssende.

men vil bare komme med min erfaring med Cipralex og Tolvon. De gjorde bare ting skikkelig kjipt for meg, i starten ble ting bra og angsten forsvant, men etterhvert så ble det litt mye av det gode, og jeg mista evnen til å være ordentlig glad. de eneste følelsene jeg klarte å få var enten tristhet eller sinne. og det kom det mye av når jeg drakk. jeg var ganske langt nede når jeg begynte på pillene, men var ivertifall sånn någelunde stabil. men nå er jeg ikke stabil i det hele tatt. vennene mine klarer ikke å forholde seg til meg lengre, for enten begyner jeg bare å grine, ellers klikker jeg helt og skader meg selv ordentlig og prøver å få meg selv påkjørt (noe som er vanskeligere enn jeg trodde). igår så kutta jeg meg opp skikkelig på innsiden av låret og stumpa tre sigaretter i hånda, og gikk rundt og grein. heldigvis kom en vennine av meg og kjøpte noe mat til meg, en pakke røyk, praia en taxi, ga meg nøklene hennes og kjørte meg hjem, og det er jeg veldig glad for nå idag, for ellers veit jeg ikke åssen det hadde gått. pillene er også både fysisk og psykisk avhengihetskapene. til tross for det så kastet jeg pillene mine idag, og nå skal jeg bare sitte å vente på absinensene og depresjon-helvete jeg har i møte, men jeg har planer om å komme sterkere ut av det, for en ting veit jeg, piller rører jeg faen ikke igjen. til dere som tror man kan gå rundt på et syntetisk middel i all evighet og at det ordner alt, se requem for a dream. prøv heller å finne problemene og løs dem, istedet for å ødelegg kroppen din med piller. for den endrer deg totalt.
Ingen angst medisin FJERNER angst, angsten må du fjerne selv og jo lengre du utsetter det jo verre blir det, tro meg! Uansett hvor kjipt det måtte virke å face angsten din, så er det mye bedre enn å flykte fra virkeligheten ved å gå rundt å knaske piller resten av livet, som bare gjør deg apatisk og jævlig uansett.

Er ikke meningen å være fordømmende eller no, vet hvor kjipt angst kan være=)
Sist endret av shinobi; 26. juli 2008 kl. 19:56.
antidepresiva er på ingen måte en snarvei eller noenting for å fjerne noe, om du tror det så bør du nok lese litt mer om temaet. antidepresiva er en slags 'medisinkur' på meks 9mnd for førstegangsbruker mens man går til jevnlige samtaler. det er for å koble ut problemene så man har mulighet til å finne grunnen til at de er der. på samme måte som at en kreftpasient ikke går på cellegift hele livet.

og skjønner at du ikke prøver å være fordomsfull eller noe, men bare vær litt forsiktig med slikt, for du vet faktisk ikke en dritt om hva andre går igjennom, selvom du kansje har hatt det kjipt du og. jeg blir ivertifall ganske irritert når jeg sitter å prater med venner av meg og det legger armen rundt meg og sier 'jeg vet akkuratt åssen du har det'. ikke nødvendigvis så mye hjelp i det.
SSRI-antidepressiva er selektiv serotoninreopptakshemmende, dvs. at de hindrer gjenopptagelse av serotoninet.

http://no.wikipedia.org/wiki/Selekti...eopptakshemmer

Det gir altså ingen rus, men kan ha meget god virkning på depresjon og angst.

Nei, antidepressiva er muligens ingen snarvei til å bli bra, men dægærn døtte det hjelper. Mange har ingen nytte av f.eks. terapi før de kommer seg litt opp fra kjelleren, og da er antidepressive helt utmerket.

Jeg har nettopp begynt på Cipralex og har foreløpig ingen virkning, dvs. depresjonen har lettet men angsten er om noe verre. Men det er riktig at Cipralex kan virke etter en uke, iflg. min lege er det store individuelle forskjeller på hvor raskt virkningen inntrer. Cipralex er spesifikt mot mange typer angst i tillegg til antidepressiva.

Jeg tok Seroxat tidligere, men den antidepressive virkningen forsvant de siste par årene, derfor har jeg nå byttet, og venter i spenning på virkningen...
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Jeg mener denne tråden har fyllt sin rolle, noen deler av tråden passer bedre inn i Den store legemiddeltråden.

- Case Closed -