Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  464 50618
Sitat av Joachimsen
*Ler for meg selv*

I går var det en liten kose( )kveld på stokkavannet, der jeg og nesten tredve andre venner satt og koste oss på brygga. De fleste hadde vel med seg en 6-10 øl/cider, noen hadde litt rusbrus og min beste venn hadde en 0,5 l 22% Kalinka. Jeg hadde, som vanlig, ikke en forbanna dritt. Ikke en ussel Heineken stjålet fra papps en gang. Mangelen på gryn har sansynligvis noe med min late og jobbledige natur.

I tillegg til å være lat og arbeidsløs er jeg også en jævel på å bomme, stjele og "smake" av folk. Dette i tillegg til min noe beskjedne kropps størrelse, er nok at hvis jeg "bommer slutten hans, avtaler med Kristoffer at jeg får slutten på drikkebongen hans, tar cideren til Marte når hun ligger å spyr"osv, er nok til at hodet mitt blir tyngre og alt blir litt mer hyggelig. Det må legges til at selv om jeg starter rolig, driter jeg mer og mer i hygene etter vært som alkoholen inntas i blodet. Dvs at selv om jeg ofte starter med en kald, uåpnet øl fra en kompis, ender det med at jeg ligger å sluker i meg båttensleiken av Kalinka med solo av den provosoriske felles bongen, som består av en stor brusflaske med et hull rett under toppen på flaskehalsen. Gudene veit hvor nært jeg sikkert er fra å hatt både skysseyka, herpes og hele syllamitten.

Mao er det opptil flere episoder jeg har blitt god i gassen av å bomme av folk.
Jeg er en sleip jævel - og er kanskje definisjonen på en fjortiss drikker. Men jeg har det i det minste hyggelig.
OG: Jeg prøver ADRI å virke fullere enn det jeg egentlig er.

Så selv om jeg er en sleip, lett alkohol mottagelig fjortiss kuk, prøver jeg hele tiden å være så hyggelig jeg kan, og ikke minst ha det så hyggelig som mulig. Mitt inntrykk av noen ungdommer, er at de drikker for å bli dritings eller for å få mot til å banke noen.
Så jeg har god samvittighet
Vis hele sitatet...
Og du blir frustrert når folk kaller deg jøde ?
Sitat av St.Vitus
Og du blir frustrert når folk kaller deg jøde ?
Vis hele sitatet...
Nei, jeg gjør ikke det, jeg bryr meg ikke så ekstremt mye om hva folk sier om meg, heldigvis.

Men hva har dette med topic å gjøre?
Sitat av Joachimsen
Nei, jeg gjør ikke det, jeg bryr meg ikke så ekstremt mye om hva folk sier om meg, heldigvis.

Men hva har dette med topic å gjøre?
Vis hele sitatet...
Har du aldri hørt de "klassiske" stereotypene folk har om jøder ?
Sitat av St.Vitus
Har du aldri hørt de "klassiske" stereotypene folk har om jøder ?
Vis hele sitatet...
Gjerrig, grådig osv, osv? Jo, men jeg liker ikke å pakke "stereotyper" på så mange mennesker.
Gjerrighet og utnytting har jeg fra min mor, men om det er fordi hun er fra Israel, derfor jøde, gidder jeg ikke å tenke på en gang, da jeg som sagt er i mot å gre alle under samme kam.
*svett, der eide du meg*
Sitat av ski_doo_racing
Fyan er det muli å bli dom remien?
Vis hele sitatet...
Vel... Alt jeg sier er at å drikke seg full på rusbrus ser jeg på som "fjortissfylla" Og at du skryter over å ha drukket så mye beviser bare enda mer at du er en av "de" som drikker ekstremt lite, oppfører seg utrolig teit og hyper, for så og skryte mest mulig på seg dagen etterpå eller resten av uken på skolen...

Kanskje også skal bevise hvor full man er ved å spise en mark man har funnet på bakken eller lignende.
Jeg har hatt så høy promille at alkoblåseren blinker "HOT!", og det er rett etter at jeg har tatt en sup alkohol.
- Og det alkoblåseren viser det _må_ jo være sant! For den stemmer alltid, og promillen man har i munnen stemmer alltid med det man har i blodet.
På Fredags kveldene setter jeg meg i bilen og vasker vinduene med spylervæske, for da blir jeg full.

- Jeg kjøpte logikken min som flatpakke fra IKEA, hvor kjøpte du din?
Jeg likte å drikke meg full da jeg var fjorten, og setter fortsatt stor pris på det.
Respekterer at noen få ikke gjør det, men skjønner virkelig ikke hvor dere får alt hatet dere fra?
Folk har forskjellige interesser.


Edit: Remien: Jeg skryter forresten alltid når jeg har drukket mye, og jeg drikker mye. Betyr det at jeg er en løgner eller en skrythals?
Sist endret av Fudge; 13. mai 2008 kl. 00:09.
Sitat av Fudge
Jeg likte å drikke meg full da jeg var fjorten, og setter fortsatt stor pris på det.
Respekterer at noen få ikke gjør det, men skjønner virkelig ikke hvor dere får alt hatet dere fra?
Folk har forskjellige interesser.
Vis hele sitatet...
Stor forskjell på fjortisfyll, og vanlig fyll.
Folk må da få drikke så mye de vil å få de konsekvensene det gir! fjortisser eller ikke jeg sier bare; ååhhhh drekka drekka drekka drekka mere! ååhhhh drekka drekka drekka drekka mere!
▼ ... over en uke senere ... ▼
hva faen skjer med dere nerder som sier fjortissene er tullinger?, dere er sikkert taperne i klassen som ikke tør å drikke....
Du er like nerd som oss hvis du er her.
Sist endret av Ozma; 21. mai 2008 kl. 20:23.
Sitat av Phenoxyetanol
hva faen skjer med dere nerder som sier fjortissene er tullinger?, dere er sikkert taperne i klassen som ikke tør å drikke....
Vis hele sitatet...
Er vell bare å ta seg en tur til galleriet her så finner du vell noen fine fylle bilder av nerds.
Sitat av Phenoxyetanol
hva faen skjer med dere nerder som sier fjortissene er tullinger?, dere er sikkert taperne i klassen som ikke tør å drikke....
Vis hele sitatet...
http://www.w3bdevil.com/forums/Ban-Watch_It.jpg

Må bare få si hvor mye jeg beundrer deg som tør å drikke! Fy faen, du må være den kuleste personen som jeg har møtt, skal vi gifte oss? Også disrepekter du folk fordi de velger å ikke drikke? Phenoxyetanol for president!
Sist endret av Elemental; 21. mai 2008 kl. 20:38.
Sitat av Phenoxyetanol
hva faen skjer med dere nerder som sier fjortissene er tullinger?, dere er sikkert taperne i klassen som ikke tør å drikke....
Vis hele sitatet...
Haha! Jeg håper du kommer tilbake hit som 22-åring og leser det innlegget. Du er pubertal og forvirret, lillegutt. Vent.
Phenoxyetanol er nok en veldig kul og selvsikker 22 åring med kone og barn.
asså jeg er 18 nå og er ikke så mye ute lengre lisom:P

men drakk ikke før jeg var 15da jeg angrer ikke på noe av min "fylle-tid" liksom, det eneste jeg skule ønske jeg ikke gjore var å drikke så mye noen ganger men det hadde skjedd uansett liksom da eller nå:P

nå virker ikke den linken du postet da:P

og det er jo veldig mange på 18som anger dagen etter på eller eldre også.

jeg syntes enten velger du og drikke og står for de tingene du gjør eller som skjer eller så gidder du ikke drikke liksom!

jeg drikker ikke så mye lengre siden jeg gikk litt lei av drikkinga og liker bedre og bare chille med noen kompies og ta en tur innom nff
Lissom! Atte! Altså! Man er jo ikke kul før man er gammel nok til å få barnebillett på bussen daaa!
Og etter det, lissom! Når man ikke er gammel nok lenger - da, atte, da slutter man å drikke og sånn, altså! Også blir man sjempe sjip og henger på nFF hele dagen og snakker om... om... om... Politikere og datamaskiner og den slags... Æsj, lizzm!!!

... Ah... Jeg savner grunnskolen...
Fatter ikke hvorfor noen blir provosert over fjortiser som drikker, hvem har ikke vært der?
Sitat av Phenoxyetanol
hva faen skjer med dere nerder som sier fjortissene er tullinger?, dere er sikkert taperne i klassen som ikke tør å drikke....
Vis hele sitatet...
Gratulerer! du fikk KvalitetsPoeng på ditt første inlegg her inne.
Sist endret av Fudge; 22. mai 2008 kl. 12:07.
sinnsykt trist og se på alle fjortissene som er her på freakforum og dommer seg totalt ut!
Sitat av Guljakke
sinnsykt trist og se på alle fjortissene som er her på freakforum og dommer seg totalt
ut!
Vis hele sitatet...
Der ble du en av de. Jeg skjønner ikke hvorfor vi skal gidde å bry oss om fjortisene røyker, snuser og drikker. De plager jo trossalt ikke oss med det, med mindre er veldig bråkete og skriker "Liteikke lissom!!!" over hele byen. Det er jo de som kommer til å slite med det seinere.

De som driter seg ut her er vel de som angriper personene her på forumet og sier at vi er teite og aldri drikker og at det er derfor vi er teite. Vil du bli derformert som stor, drikk mye sprit som liten.
Synes de plager meg ca hver gang det er fest jeg, alltid skal det være noen som er fjortiss full, Det funker og være 15år og drikke og oppføre seg som en gammlere? Eller er det en regel at de må dra rundt rope og skryte over hvor full de er og skryter av drikken de har stjelt hjemme?
Jeg driter i om fjortiser røyker og drikker osv... Jeg er snart 20 år og var på fylla senest i går kveld. Jeg har mange venner som er 15-16 som drikker i helgene innimellom. Jeg misliker ikke de, men når de enten drikker mer enn de tåler i så ung alder, eller at de oppfører seg som om at de er helt blåst i hodet, da reagerer jeg.

Jeg drakk ikke før jeg ble 18 år, så jeg føler på en måte at jeg ikke trenger å skjule mitt syn angående fjortiser som drikker, blir fulle eller later som om de er fulle. Jeg valgte å hoppe over det stadiet, og bli tidligere voksen. Mange fjortiser er slitsomme i fylla, de skal tøffe seg på en eller annen måte, de drikker mer enn de vet de tåler, og de klarer ikke å ta vare på seg selv. Det er en grunn til at det er 18-årsgrense på alkohyler...

For å ta et annet eksempel; jeg har profil på nettby, og når jeg i løpet av søndagen leser i loggen min, så leser jeg så utrolig mye barnslig som mange fjortiser har gjort i løpet av helgefylla. Det værste er at de "angrer på det", og whiner så utrolig mye over det de har gjort, til andre... Men allikevel gjentar historien seg av en eller annen merkelig grunn, helgen etter.
Sist endret av nj6RVVcU$gEV$; 22. mai 2008 kl. 17:22.
Fakta er at de som er 18 og så begynner å ramle på fylla oppfører seg stort sett like jævlig som 14åringene som drikker for første gang, bare at det virker enda mer patetisk siden de er fire år eldre.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Gi barna alkohol før idretten tar dem. Synes faktisk foreldrene skal våkne opp, det er ikke vansklig og få tak i drikke om du vil... Kjøp heller noen øl/cidere/rusbrus til dem en at demme skaffer drikke på egen hånd da blir det som regel noe "hjemme mekk" pol sprit! Men ja, kjiipt med fjortisser som drikker seg helt borte.MEN enda kjiipere med fjortisser som er på fest uten drikke, bare for og være der og "sjekke" livet.
Sitat av bJQRN
Men ja, kjiipt med fjortisser som drikker seg helt borte.MEN enda kjiipere med fjortisser som er på fest uten drikke, bare for og være der og "sjekke" livet.
Vis hele sitatet...
Du syns det? Jeg har faktisk ganske stor respekt for dem (i din alder) som lar være å drikke til dem spyr, når de er på en fest hvor alle gjør det.
Er ganske enig med Butcher'n. Når jeg er på fest respekterer jeg de litt yngre som velger og være sosial og heller bli full på livet :>. Du trenger ikke alkohol for og ha det gøy.
i min alder? jeg er snart 20, skjønner hva du mener... Finnes så klart unntak, men når det kommer fjortisser på en fest, setter seg ned i sofaen og ikke sier et ord. Da blir det party brems, værtfall når det er mange av dem. Nå tenker jeg på 16 åringer, og ja jeg har venner som er i den alderen...
Holde seg unna sprit og heller drikke rusbrus/øl funker bedre.
Kjenner folk som har kollapsa og blitt sendt til pumping på grunn av det stoffet.

bJORN: Du synes vel det er bedre at de er edru enn at du ser dem detter sammen og hentes med ambulanse fordi de har drukket aaaalt for mye? Eller at de absolutt skal slåss med alt og alle?
Sitat av Butcher'n
Du syns det? Jeg har faktisk ganske stor respekt for dem (i din alder) som lar være å drikke til dem spyr, når de er på en fest hvor alle gjør det.
Vis hele sitatet...
Respect for me!

Er 13, har vært på nok fester, og fått nok tilbud nå på bare 2 mnd på ungdomskolen.
Fått tilbud om øl, snus og røyk! .. Det er no dritt, skjønner ikke hvorfor dere driver på?

for å være ærlig, Så er det 2 grunner til at jeg ikke gjør det, 1. Tørr ikke, 2 . Det er ikke lov å røyke/snuse/drikke om jeg skal gå på den skolen jeg vil gå på.
Selv "fjortisser" kan da drikke responsibelt. Her i Tromsø blir fjortissfyllere/bråkere rett og slett kastet ut fra festen eller så blir de ignorert. De blir nok vant til alkohol i fremtiden de og.
OT: men EivindH, hvilken skole vil du inn på?
Fjortisfylla er etter mitt syn et meget stort samfunnsproblem som det er på hly tid at det blir gjort noe med. Barn helt ned i 12-13 årsalderen går ut i helgene og drikke seg sørpefulle. Det er ikke tøft å miste all kontroll og rave rund i timesvis uten å huske en skvett av hva som skjedde. Det er ikke tøft å ligge i grøfta overfylt av eget spy med kraftig hodepine og uten motrikk igjen til å reise seg. Dagens ungdommer har null ansvarsfølelse. DET ER IKKE DERES FEIL. Det er foreldregenerasjoen sin feil. I det minste lær barna deres et lite hint av selvrespekt, ansvar og moral.

Ansvaret ligger ikke med staten og det ligger ikke med ungdommen, svaret ligger med ansvarsløse og handlefattige foreldre.



P.S. Beklager til alle dem som kansje ble støtet av dette utsangnet.
Sist endret av Fardin; 17. oktober 2008 kl. 13:40.
Jeg må si at jeg begynte å drikke når jeg var 16 tror jeg. Nå er jeg 22...men jeg ender opp i grøfta med skjorta fyll av spy, null hukommelse og en helvetes hodepine dagen etter forde, det er ikke noe som skjer fordi man er fjortiss.

Hvorvidt jeg oppfører meg som en fjortiss fordi jeg ender i grøfte er en annen diskusjon, og det samme med at jeg ikke har kontroll. Jeg har kontroll, jeg drikker meg full...og jaggu, bivirkningene er de samme, det kommer bare ann på hvor mye jeg drikker, hvor mye mat jeg har spist samme dag osv osv...

Men jeg må si meg enig i at 12-15åringer som raver rundt og spyr overalt og hyler og skrik er smakløst...pga alderen. Og staten har ingen skyld. Skylda har foreldrene ja, og jeg liker å skylde litt på folka som kjøper drikke for dem også...

Alex
Hvis man er 20 hvorfor henger man med 16 åringer? Virker jo som om det er en del av dere her. De ser IKKE bra ut i den alderen spør du meg. Og de flesteparten er heller ikke på samme mentale stadiet. Hvis ikke dere på 20+ ikke har en veldig utviklet hjerne enda da? klarer bare ikke forstå =p
Fardin: Det er ikke så lett at man kan klage på foreldrene for at barna drikker alkohol. Miljøet og holdningene til alkohol generelt i Norge er med på å få barn til å drikke. Alle ungdomsfilmene hvor de drikker alkohol og har det så gøy, sex med alt som beveger seg osv er en grunn for ungdom til å prøve. Venner fra samme skole som drikker og inviterer deg på fest er også med på å få ungdom til å drikke(kansje de første som begynner har problemer hjemme osv? Ikke vet jeg, ikke derfor jeg begynte hvertfall) Man blir bedt i bursdager når man begynner i 8. hvor det blir servert alkohol. Dette er for veldig mange det første møte med alkohol dem har. Ikke rart at man blir "fjortiss full" heller synes jeg. det er jo gift og ofte på ungdomskolen drikker man "ren gift/96-60%" fordi dette er det eneste man får tak i, hvis man ikke skal "rane" skapet til mor og far da. Ofte blandinger av alt de får tak i også. Sikker på dere som sitter å klager på dem(utenom avholds) også har blitt ubrukelig selv etter dere var 18. Dere vet hva det kan gjøre med dere.
Sier bare at alkohol ikke er for personer under 18 år og jeg selv forstår aldersgrensene. Sier ikke at det IKKE er noen som klarer å oppføre seg, men de fleste klarer desverre ikke det.
Grunnen til at ikke like mange prøver hasj er på grunn av at det er narkotika og "mye farligere" enn alkohol fordi man kan bli narkoman, hvis man skal følge regelverket though. Mener ikke man burde røyke før man er 18 heller, men det er uansett bedre å røyke som 16 åring enn å drikke seg drita full hver helg.
420
Sist endret av Inspecta_Deck; 17. oktober 2008 kl. 14:34.
Personlig ser jeg ikke helt poenget. Jeg begynte ikke "festingen" før jeg ble rundt 18, og idag er jeg heller ikke typen som drikker til jeg spyr. Jeg ser ikke noe galt i å drikke seg go-brisen, eller dra på et utested å ha det digg. Det jeg snakker om er mer flatfyll! Det virker så lite fristende. De fleste vennene mine er typisk sånne, drar på fest hver helg og drikker til de blir sveiseblinde som en polsk negerdverg.

Syns de/dere som gjør det, at det er så givende at det frister å gjøre det, helg etter helg?
Probably. Smak og behag tydeligvis, jeg for min del synes det er drit kjedelig å våkne opp lørdag, søndag hver helg og mangle 10 timer til sammen fra helgen. Lite fristende, men ja selvfølgelig går det fint og drekke seg go-brisen, men heller ikke det hver helg. Uansett ikke bra for kroppen.
Sitat av Butcher'n
Personlig ser jeg ikke helt poenget. Jeg begynte ikke "festingen" før jeg ble rundt 18, og idag er jeg heller ikke typen som drikker til jeg spyr. Jeg ser ikke noe galt i å drikke seg go-brisen, eller dra på et utested å ha det digg. Det jeg snakker om er mer flatfyll! Det virker så lite fristende. De fleste vennene mine er typisk sånne, drar på fest hver helg og drikker til de blir sveiseblinde som en polsk negerdverg.

Syns de/dere som gjør det, at det er så givende at det frister å gjøre det, helg etter helg?
Vis hele sitatet...
Kan ikke si at jeg drar på fylla hver helg, men det blir ofte ihvertfall. På hjemmefester vil jeg si jeg pleier å drikke mer enn jeg burde. Men Jeg er ikke den ville typen som går rundt å hyler å skriker og sånt. Jeg er mer den "laid back" typen som sitter å blir ekstra sosial etter et kanskje litt for høyt alkohol inntak, mens jeg nyter den herlige rusen man får.

Jeg har lest gjennom de fleste innleggene i denne tråden nå, og har sett hva folk mener om hva som er "fin" fylla og hva som er "bad" fylla. Jeg mener selv jeg går under den fine kategorien. Igjen, på hjemmefester drikker jeg for å være sosial og være med venner, drikker derfor kanskje litt for mye for jeg vet det er trygt, og for det meste med mine venner. Skal jeg på byn derimot, så tar jeg det litt mer ro, drikker meg brisen slik at jeg tør å ta meg ut på dansegulvet og snakke med jenter jeg møter. Men jeg drikker meg ikke så full at jeg ikke har kontroll.

Over til ditt spørsmål: Ja, det er faktisk veldig givende. Man nyter rusen til det fulle, har det jævlig gøy for å si det mildt, man får mer innsikt i hvordan man er som person (føler jeg da), og man møter masse nye mennesker. Det er ingen annen måte å beskrive fylla på enn "gøy".
Jeg tror fjortis fylla har en god del å gjøre med at unge som ikke har hatt mange erfaringer med alkohol ikke er vant med rusen og hvordan man oppfører seg. De har sett fulle folk både på TV og på ekte så de bruker det de har sett for å passe inn pga usikkerheten.
Dette går vel over for de fleste etter at de får flere erfaringer med alkohol.
Jeg var aldri full som 14-åring! Jeg bare lekte full og ble som oftest klin edru i det jeg kom hjem. Merkelige greier dette der.
Sitat av reklame
Jeg var aldri full som 14-åring! Jeg bare lekte full og ble som oftest klin edru i det jeg kom hjem. Merkelige greier dette der.
Vis hele sitatet...
Det var sånn i starten når jeg begynte å drikke, ble brisen og kom hjem så var jeg edru, drakk kanskje 3-4 halvlitere med øl ellernoe om gangen.

Så drakk jeg mere en gang (12 flasker pils på 2 timer kanskje), og dro hjem... Trodde at mamma ikke sku merke det fordi hun aldri hadde merka det før, vel... Jeg trodde feil ^^
Sitat av Defqon
Det var sånn i starten når jeg begynte å drikke, ble brisen og kom hjem så var jeg edru, drakk kanskje 3-4 halvlitere med øl ellernoe om gangen.

Så drakk jeg mere en gang (12 flasker pils på 2 timer kanskje), og dro hjem... Trodde at mamma ikke sku merke det fordi hun aldri hadde merka det før, vel... Jeg trodde feil ^^
Vis hele sitatet...
Jepp! Første gangen jeg var på spritfylla, endte jeg opp naken i badekaret, med iskaldt vann! Mor mente det var en effektiv måte å både straffe meg på, samt gjøre meg edru.
Sist endret av reklame; 17. oktober 2008 kl. 16:37.
Jeg syns de beste tidene på fylla var når jeg var fjortis, men det er sikkert forkjellig fra folk til folk.
Når man var fjortis så var det så utrolig moro å prøve ut ting på fylla, alt fra å synge til å hoppe rundt på bakken og sånn var plutselig mye mere morsomt å gjøre Savner faktisk den tida litt ^^
Sitat av Hofsoe
Fant denne notisen i BA i dag. Fy faen slike ting er så jævlig tragisk.

Er det noe jeg synes er dumt å se på så er det slik fjortiser som leker full. Har aldri hatt noe til overs for slike personer. Personlig så synes jeg at fjortenåringer er litt for små til å drikke alkohol.
Vis hele sitatet...
Jeg synes virkelig du satte fingeren på noe viktig her, Hofsoe. Jeg vet ikke hvordan det er med dere andre, men jeg kan bare ikke fordra unger. De er så jævli umodne!
Jeg mener det er ganske feil å dømme alle fjortiser som drikker og har det gøy. De er da mennesker de også, og de går igjennom stadier i livet hvor det er viktig å ta med seg erfaringer og opplevelser som skal være med å forme personlighetene deres.

Det er da fullstendig naturlig at ungdommer/fjortiser vil eksprimentere med alkohol som ser så gøy ut når alle andre tar/bruker det.

Personlig ville jeg prøve det første gang fordi jeg ønsket å vite hva alle andre opplevde med det som var så fantastisk.
Jeg hadde jeg min første opplevelse med alkohol da jeg var 14-15. Jeg drakk med sinnsykt full, og hadde tidenes fyllesjuke i noen dager ettepå. Dette førte til at jeg ikke drakk før jeg var rundt 17. Jeg har nå et ganske sunt forhold til alkohol.

Sitat av Gud
Jeg synes virkelig du satte fingeren på noe viktig her, Hofsoe. Jeg vet ikke hvordan det er med dere andre, men jeg kan bare ikke fordra unger. De er så jævli umodne!
Vis hele sitatet...

Hva faen forventer du av unger da? var ikke du "umoden" selv kanskje?
selv om man er 14 når man drikker betyr det ikke at man er fjortis.
Sitat av Initzuriel
Jeg mener det er ganske feil å dømme alle fjortiser som drikker og har det gøy. De er da mennesker de også, og de går igjennom stadier i livet hvor det er viktig å ta med seg erfaringer og opplevelser som skal være med å forme personlighetene deres.

Det er da fullstendig naturlig at ungdommer/fjortiser vil eksprimentere med alkohol som ser så gøy ut når alle andre tar/bruker det.

Personlig ville jeg prøve det første gang fordi jeg ønsket å vite hva alle andre opplevde med det som var så fantastisk.
Jeg hadde jeg min første opplevelse med alkohol da jeg var 14-15. Jeg drakk med sinnsykt full, og hadde tidenes fyllesjuke i noen dager ettepå. Dette førte til at jeg ikke drakk før jeg var rundt 17. Jeg har nå et ganske sunt forhold til alkohol.




Hva faen forventer du av unger da? var ikke du "umoden" selv kanskje?
Vis hele sitatet...
Om de er mennesker er ikke viktig i denne sammenheng. De er barn, og det finnes ingen positive ting ved at barn drikker. Mange av dem opplever seksuelle overgrep, vold og nedverdigende situasjoner i forbindelse med drikkingen.

Det er gjort en rekke undersøkelser rundt effektene av tidlig alkoholdebut. Generelt vil de som begynner å drikke tidlig utvike større problemer med rusmidler enn de som har senere debut.

Søndagens innsamlingsaksjon vil gi mange impulser for de som tror at dette bare er spøk.
Sist endret av Kaunda; 17. oktober 2008 kl. 17:39.
Sitat av Kaunda
Det er gjort en rekke undersøkelser rundt effektene av tidlig alkoholdebut. Generelt vil de som begynner å drikke tidlig utvike større problemer med rusmidler enn de som har senere debut.
Vis hele sitatet...
Dette høres veldig rart ut. De fleste ungdommer eksprimenterer vel med alkohol i ung alder? Har du noen kilder på dette?
det kommer vel like mye an på mengden man drikker, og ikke minst hvor ofte, like mye som hvor tidlig man debuterer på alkoholfronten. klarer ikke se for meg en 12-åring som drikker kanskje en gang i halvåret utvikle alkoholproblemer bare fordi h*n starta tidlig.