Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  70 5881
StaiN: Jesus! Det finnes tusen forskjellige grener som egner seg bra til selvforsvar. Blir man god i taekwondo kan man lett slåss seg ut av kjipe situasjoner.
Mestparten av slåsskamper havner på bakken hvor god du er i taekwondo spiller liten rolle da.Og særlig med tanke på hvor mye mma vokser rundt i værden gjør det jo til ett enda dårliger selvforsvar.


Edit:det jeg mener er att nå som nesten alle cross-trener og mma vokser rundt i værden så begynner jo folk å forstå att det er best å kunne både standup og groundgame så de tar deg jo nedpå bakken med engang og da hjelper det jo lite med taekwondo.
Sist endret av StaiN; 16. april 2008 kl. 19:00.
Krav Maga har noen ganske så effektive skalling-teknikker. Effektivt og nokså enkelt å lære noe. Skal du bli god må du trene mye, som i alle andre kampsporter. Øvelse gjør mester.
GeirBauer: du skulle ikke brukt ordene "Fyren har jo virkelig ikke peiling!"
Sist endret av 9ko; 16. april 2008 kl. 18:58.
Sitat av freaker911
9ko, når jeg så filmen måtte jeg bare le. Jeg trodde seriøst at det var en køddefilm.
Vis hele sitatet...
Det er en køddefilm, Bas Rutten er kjent for sin humor.

Sitat av GeirBauer
For det første får han knepene til å virke ultralette. Jeg skulle likt å se han frigjøre seg fra de halsgrepene han viser med en person som gjør litt mer motstand.
Vis hele sitatet...
Nå er det ikke slik at Rutten ville ha gjort "knepene" på eksakt samme måte i virkeligheten heller. Han gjør det på en så ultralett måte, fordi det er en video for læring. Men som sagt er videoen litt useriøs.

Mesteparten av den han gjør der, ville lett ha fungert i virkeligheten.
Sist endret av Sfun; 16. april 2008 kl. 20:34.
Trådstarter
takk for alle svar.. bynner på helsestudio i morgen, og "Jet Kune Do" Somewhat snart


mye morro her, takk <3
Ellers kan du akseptere at karen får vrengt armen dit den egentlig ikke skal,
og heller tenke på at pikken din er større en hans, og du helt sikkert har bedre venner enn han,
og når du blir eldre så slipper du å ende opp som en taper.
Sitat av Fudge
Ellers kan du akseptere at karen får vrengt armen dit den egentlig ikke skal,
og heller tenke på at pikken din er større en hans, og du helt sikkert har bedre venner enn han,
og når du blir eldre så slipper du å ende opp som en taper.
Vis hele sitatet...
Hehe
Du sier noe der ja, kansje en mager trøst der og da.
Men når du ser ham jobbe for kommunen å plukker søppel, mens du henter 50k i måneden
Sitat av Don Vegeez
Last ned "Bas Ruttens Lethal Selfdefence" eller noe i den duren
Se filmen, lær teknikkene og "bit" tilbake når bolerene kommer for å vise hva pillene deres gjør
Vis hele sitatet...
Sinnsykt kul film:P trenger ikke å laste ned, ligger noe på youtube.

Det jeg ville gjort var å prøve å snakke deg ut av det. Funker vanligvis i og med at mange ikke slår til folk uten grunn eller hvis man ikke begyner å vær frekk osv. Hvis dette ikke går så prøv å få det første slaget hvis du vet han vil slå deg uansett. Sånn gjør du: tar hendene forran ansiktet så sier du; jeg vil ikke ha noe bråk osv. så slår du han med albuen. Dette funker vanligvis siden de fleste nøler litt når du gjør dette.
lær deg litt grappling,jeg er ei jente på 156 ganske tynn men grappling funker for meg^^
Sitat av haraldsd


Jeg er ikke noe spesielt tilbakestående, heller ikke dom..
Vis hele sitatet...
Kunne ikke la være å legge merke til det

Men til saken: Er det virkelig så viktig å få dengt denne fyren hvis han "bare" vrengte om armen på deg

Edit: Missforsto tråden. Beklager.
Sist endret av Pinneknurk; 21. april 2008 kl. 21:32.
Sitat av sammefaen
lær deg litt grappling,jeg er ei jente på 156 ganske tynn men grappling funker for meg^^
Vis hele sitatet...
Hvilken type grappling? just curious, med tanke på jenter er er såpass utsatt for voldtekt så tror jeg nok grappling er ganske bra for jenter, de ligger jo tross alt i guarden deres når de prøver å voldta.
Er det noen som har noen linker hvor det blir vist selvforsvar mot grupper? 1 mot 10, for eksempel. Hvordan ta i mot/blokkere slag best mulig, og hvordan returnere dem, uten å bli noe easy-target for en av de andre?

På de fleste selvforsvars-videoene jeg har sett, viser de som regel bare situasjoner hvor det er én som angriper deg. Kanskje to og. Men vi lever i Norge, og det skal en del til før du møter på én fyr som vil slå deg ned. Vanligvis samler det seg en gjeng på 5-10 stykker. Og når da løping ikke er et alternativ, er det jo kjekt å vite hvordan man skal forsvare seg.
Sitat av en blond elg
Er det noen som har noen linker hvor det blir vist selvforsvar mot grupper? 1 mot 10, for eksempel. Hvordan ta i mot/blokkere slag best mulig, og hvordan returnere dem, uten å bli noe easy-target for en av de andre?

På de fleste selvforsvars-videoene jeg har sett, viser de som regel bare situasjoner hvor det er én som angriper deg. Kanskje to og. Men vi lever i Norge, og det skal en del til før du møter på én fyr som vil slå deg ned. Vanligvis samler det seg en gjeng på 5-10 stykker. Og når da løping ikke er et alternativ, er det jo kjekt å vite hvordan man skal forsvare seg.
Vis hele sitatet...
Å tru man kan forsvare seg mot 10 stykker som er klare for å gi deg et slag, vil jeg påstå er et symbol på at du har sett på for mye TV. Det enkeleste vil være å late som du får mer vondt enn du egentlig får, og satse på at du kommer deg unna i best mulig form.

En vanlig person vil skjeldent/aldri klare å forsvare seg mot 10 stykker.
Sitat av Restyle
Å tru man kan forsvare seg mot 10 stykker som er klare for å gi deg et slag, vil jeg påstå er et symbol på at du har sett på for mye TV.
Vis hele sitatet...
Når ble å forsvare seg mot 10stykker det samme som å jule opp 10stykker?
Forsvare seg vil jo bare si hva man kan gjøre for å komme ut av situasjonen med mest mulig av helsa i behold.

Det enkeleste vil være å late som du får mer vondt enn du egentlig får, og satse på at du kommer deg unna i best mulig form.
Vis hele sitatet...
Her er jo ett glimrende eksempel på å forsvare seg=)

En vanlig person vil skjeldent/aldri klare å forsvare seg mot 10 stykker.
Vis hele sitatet...
Du har et poeng her , det fleste vil nok slite med å forsvare seg mot ti stykker eller jule opp ti stykker, men å påstå at det er nærmest umulig blir ikke riktig.

Folk som samler seg i gjeng(flere mot en) er som oftest ikke de hardeste kara som finnes, som regel har de en "leder person" (den hardeste av de) som "styrer" de andre, går først fram etc. Hvis du fks slår ned ledern på en litt brutal måte, uten å nøle kan du fort få resten av gjengen til å backe unna.
Får du til dette må du ikke snu ryggen til og løpe , for da kikcer jakt instinktet inn hos de andre, så stå mot dem , vær truende eller evt gå rolig baklengs vekk fra situasjonen.

Hvis du kan slåss litt, har ett kaldt hode og forstår deg litt på psykologi er det fult mulig å forsvare seg eller "jule" opp, skremme vekk etc 10 stykker.

Det kan også lønne seg å studere natur/dyre filmer, da får du en god oversikt over hvordan mennesker flest som andre dyr er bundet til instinktene sine=)

men må legge til at enhver situasjon er forskjellig, noen folk er klin gærne, osv
det viktigste er å kunne "føle" "forstå" hensiktene til de som er ute etter deg.
Hva de er ute etter, hvor gærne de er, hvor langt de evt vil gå og skade deg, etc
sånn at du kan vurdere hvilken strategi du skal bruke for å komme best ut av det.
alt du trenger er en liten lomme hagle, dessverre finnes det ikke. Men du kan jo altids gå med en vanlig hagle i bak lommen da.

Vet du ikke hva en hagle er så les her
http://ikkepedia.org/wiki/Hagle
Få deg en boksesekk og la en bokser lære deg teknikk og slagserier, gå løs på sekken 30 min hver dag pump litt jern for å få masse, og tren utholdenhet/kondisjon. Da er du maskin i en fight mot en liten tass på 1.70.
Sitat av en blond elg
Er det noen som har noen linker hvor det blir vist selvforsvar mot grupper? 1 mot 10, for eksempel. Hvordan ta i mot/blokkere slag best mulig, og hvordan returnere dem, uten å bli noe easy-target for en av de andre?

På de fleste selvforsvars-videoene jeg har sett, viser de som regel bare situasjoner hvor det er én som angriper deg. Kanskje to og. Men vi lever i Norge, og det skal en del til før du møter på én fyr som vil slå deg ned. Vanligvis samler det seg en gjeng på 5-10 stykker. Og når da løping ikke er et alternativ, er det jo kjekt å vite hvordan man skal forsvare seg.
Vis hele sitatet...
Blant annet i Krav Maga (den mest effektive og realistiske selvforsvarstreningen man finner) så lærer man forsvar mot en gruppe, å da bruker de å lære folk å ha den fremste angripern som skjold nesten mens du beveger deg rundt hele tiden.
Trådstarter
mye ironi osv her.. men takker for alle svar sist jeg havna i trøbbel nå.. så tok jeg et tips herifra, sparka fyrn i leggen å løp som f**n.. funka (A)
Er veldig mye synsing osv fra folk som ikke har peiling her. Hvis du vill lære deg selvforsvar så er det Krav maga som gjelder, ikke mma, muay thai, kickboxing, tae kwon do etc etc.
Krav maga er rett og slett selvforsvar, ikke noe fancysmancy spark og slag. Bare enkle efektive teknikker.