Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 913
Okei. Nå har jeg kommet til det stadiet at jeg vil gå over til Linux
Og etter som årene har gått og jeg ikke har tenkt tanken på og bruke linux så har jeg noen spørsmål.
Støtter alle distroer Adobe Photoshop? Finnes det distroer som støtter det i det hele tatt?
Og som noen sikkert har lagt merke til så har jeg startet smått med 3D moddelering og er sterkt avhengig av at programmet jeg bruker fungerer ypperlig i Linux også. Programmet heter Maya 7.0

Så er det noen som har forslag til en distro som støtter disse 2 programmene? om ikke Photoshop så må det da finnes en distro som støtter Maya!
Uhm. Programmer til Windows kjøres best i Windows. Maya finnes til Linux, og da skal det kunne kjøres uavhengig av distro.
Du bør nok ikke skifte til Linux hvis du har tenkt å kjøre windowsprogram.

Edit: litt seint ute. evt. så går det an med dual-boot.
Finnes det noen erstatning fra Photoshop til Linux da? kanskje et litt enklere spørsmål
Ja, The Gimp , men jeg likte det ikke.
The Gimp er ikke noen fullverdig erstatter pr. dags dato, og er relativt annerledes. Jeg endte med å kjøre Photoshop i VMWare.
Nå har jeg da gått igjennom og sitter igjen med valget mellom SUSE eller Ubuntu
Noen som har noen innvendinger i valg? Hvilket er mest brukervennlig osv?

edit: kan også spørre om hvordan støtten er for oppløsninger som 1024x720?
I Windows endte det opp med at jeg måtte lage drivere med Powerstrip :s
Sist endret av thomaseh; 15. januar 2006 kl. 22:22.
Ubuntu er mye mer brukervennlig en SUSE.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Eg ville anbefale komersiell versjon av suse. Den har driverar for skjermkort, den har bra HW-støtte og slikt. I heile tatt meir polert enn Ubuntu. Og korleis ein kan sei at ubuntu er meir brukarvennleg enn suse, ser eg ikkje heilt...
Sitat av slashdot
Eg ville anbefale komersiell versjon av suse. Den har driverar for skjermkort, den har bra HW-støtte og slikt. I heile tatt meir polert enn Ubuntu. Og korleis ein kan sei at ubuntu er meir brukarvennleg enn suse, ser eg ikkje heilt...
Vis hele sitatet...
Okei. Sånn som det ser ut nå kommer jeg til og gå for Ubuntu, men ifølge en kompis av meg så har Maya kun støtte i Red Hat og Suse. Så da er vel spørsmålet om det fungerer i Ubuntu?
Fikk denne infoen av han: maya kommer i rpm pakke
Debianbaserte distroer har et verktøy som heter 'alien' for å få om rpm-pakker til deb-pakker.
Sitat av Mister Minit
Debianbaserte distroer har et verktøy som heter 'alien' for å få om rpm-pakker til deb-pakker.
Vis hele sitatet...
Okei da vil det sies at det ikke er et så veldig stort problem og få installert Maya?
Nå mangler jeg forsåvidt bare og sjekke om det finnes drivere til "utstyret" mitt til Linux sånn som Logitech tastaturet mitt. Er en stor fordel at Macro tastene fungerer når jeg driver i maya

edit: og hvordan er støtten med SATA2?
Sist endret av thomaseh; 15. januar 2006 kl. 23:48.
Hmmm. en liten update: Jeg restartet pc'en min igår fordi den hang seg helt. Og etter det så har jeg hatt en sykt irriterende pipelyd. PC'en piper hver sekund og jeg har ingen anelse om hva det kan være!

edit: Etter og ha åpnet opp pc'en min så fant jeg ut at det var min morsomme vifte styring som trenger driver for og fungere like flott så jeg koblet ut den og alt er bra bare litt irriterende og kjøre vifter på maks hele tiden
Sist endret av thomaseh; 16. januar 2006 kl. 20:57.
Har testa Ubuntu 5.10 litt siste uka(jeg kan 0 om linux) og har bestemt meg for å gå over til det for godt. Jeg mista over 600Gb med filer for ikke lenge siden, da sletta jeg Windows på alle maskinene mine.

Ubuntu var helt konge, fant et program som heter Automatix. Det gir deg en grei liste over programmer og codecs som du bare kan krysse av hva du vil ha på, og installerer alt automatisk.

Klarte forresten ikke installere Grub(bootloader) i MBR på SATA disk, men det gikk knirkefritt på PATA disker. Klarte å legge inn Lilo, men da måtte jeg kjøre expert-installasjon som ikke ble helt stabil etter at jeg var ferdig Så jeg gikk for PATA-disk til systemdisk.

edit: leif
Jeg kjører nå Ubuntu på maskinen min. Og fram til nå er jeg utrolig godt fornøyd. Måten det er satt opp på er jo helt genialt. Med Synaptic hvor du bare skriver inn navnet på program og trykker bruk og den laster ned og installerer for deg det er litt kos. Må forresten takke Bakkus på forumet fordi han tok seg tid til og hjelpe meg i oppstartfasen hvor det var rett før jeg dreit i hele greia :P
Jeg kan ikke så mye om Linux, men jeg kjørte Ubuntu en periode og var ikke helt fornøyd med det. SuSe derimot syns jeg var et ypperlig valg når jeg først skulle begynne med *nix.