Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 2908
Skal til Danmark nå snart, reiser tidlig på fredag, og det har seg sånn at passet mitt er utgått, skal ordne meg nytt, men dette kan ta litt tid på denne årstiden. Danmark tror jeg går greit, men skal kanskje til tyskland en liten tur i løpet av sommeren også. Jeg kjører nedover, hvis noen lurte på det

Så det jeg lurer på, er om f. eks. førerkort er gyldig legitimasjon i Danmark, og hvordan er det i Tyskland? Må jeg droppe Tyskland om jeg ikke har pass? Evt. vet noen sånn ca hvor lang tid det tar å få et nytt pass?

På forhånd takk for alle svar!
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Hvis du drar ned på politistasjonen så skal du kunne få fikset deg et nødpass, det går mye kjappere enn et vanlig pass. Du kommer deg neppe inn til tyskland uten pass. Mener førerkortet ditt skal være gyldig som legitimasjon i Danmark, men det vil uansett ikke ha noe å si dersom du får ordnet deg med et nødpass.
Få nytt pass kan ta alt ifra 1-4 uker, spørs helt på mengden pass som bestilles. Du kommer inn i tyskland uten pass.
Når jeg bestillte pass tok det nøyaktig 3 dager.
aphex's Avatar
Trådstarter
Sitat av nicks
Når jeg bestillte pass tok det nøyaktig 3 dager.
Vis hele sitatet...
og når på året var dette?


Nødpass ja, tanken har streifet... men det koster jo 1800 kr, og det varer sikkert bare en måned eller noe sånt? Dropper heller Tyskland enn å styre med det passet...


Og hvis det ikke er krav om pass til tyskland, hva er da gyldig legitimasjon der?
Norske borgere kan reise helt uten pass innen Schengenlandene. Problemet med Norge er at vi ikke har annen gyldig legitimasjon annet enn passet. En god del andre land har identifikasjonskort. Dersom du blir stoppet av f.eks. politiet og de vil sjekke legitimasjonen din kan det hende at de tar deg med ned på stasjonen for å få bekreftet identiteten din. Selv om Schengensamarbeidet gjør at du kan reise fritt uten pass vil det i sjeldne tilfeller opprettes grensekontroll dersom det er behov for det. Det går sikkert fint å reise uten pass. Tvilsomt at du blir stoppet.
drQ
Egendefinert
Sitat av aphex
og når på året var dette?


Nødpass ja, tanken har streifet... men det koster jo 1800 kr, og det varer sikkert bare en måned eller noe sånt? Dropper heller Tyskland enn å styre med det passet...


Og hvis det ikke er krav om pass til tyskland, hva er da gyldig legitimasjon der?
Vis hele sitatet...
Nødpass varer, såvidt jeg har fått med meg, til du kommer tilbake igjen - altså en svært dyr fornøyelse.

Tror egentlig jeg hadde sjangset på det gamle passet. Med mindre du har "TERRORIST" eller "NARKOBARON" stemplet i pannen kommet det neppe til å bli noe stort poeng. Synes passkontrollene ofte er slappe, og er ikke veldig ofte politiet begynner å grave for mye når de skjønner du er turist.

Vil tro at du allerede er i trøbbel for andre ting før dette blir et problem (i hvert fall hvis det er snakk om en måned eller tre det er snakk om på passet).
Jeg har veldig mange ganger prøvd å bruke schengenavtalen for å komme meg inn i andre land (bare for å se om det virket), og jeg har feilet hver eneste gang. Veldig mange vet ikke en gang om denne avtalens eksistens.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av DryYouTear
Jeg har veldig mange ganger prøvd å bruke schengenavtalen for å komme meg inn i andre land (bare for å se om det virket), og jeg har feilet hver eneste gang. Veldig mange vet ikke en gang om denne avtalens eksistens.
Vis hele sitatet...
Uhm? Bruke? Korleis? Eg har tatt båten m.a frå danmark til tyskland utan å vise pass, tatt fly fra norge til danmark og viste kun pass til flyselskapet som id på at det var min bilett, fra danmark til tyskland utan å vise nokon ID (sidan eg allerede var innsjekka), tatt båten til tyskland fra oslo, ikkje vist anna enn ID på at det var min bilett...?

Det er ikkje en avtale du bruker. Det er en avtale som fører til at grensekontrollane forsivnn.

Sorry mac, tar deg som et jævla troll, no more no less.
Du trenger verken pass i danmark eller tyskland.
I all hovedsak er det jo slik at man skal kunne reise passfritt. Men siden vi ikke har noen legitimasjon de andre godtar er det greit å ha med seg et pass.

Tyskland har vel skjerpa grensekontrolle kraftig i forbindelse med fotball-VM (for å unngå bråk blant supportere osv). Men i utgangspunktet skal du kunne reise fritt i alle Schengenland. Men roter du deg ut av Schengen blir det litt værre.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Prøv med førerkort. Tipper det funker relativt bra.
Var i tyskland for litt over en uke siden.. Kjørte over grensa, uten pass.. funka fint.
Kjørte rundt i Danmark og tok turen innom Tyskland for bare noen dager siden (etter to timer hadde vi rukket å finne ut at city gross var stengt, at det ikke fantes camping innen en ganske stor omkrets, kræsjet og vært på mcdonalds, dassland!).

Vi så ingen tegn til noe kontroll eller lignende verken på vei ut eller inn!
Jeg var nettop på klassetur i Tyskland, og vi trengte ikke å vise pass, eller noe slikt. Men det kan være lurt å ha med seg et pass, fordi det er den eneste godkjente legitimasjonen vi har der. Nytter ikke å komme med et visa-kort der...
Sitat av aphex
og når på året var dette?


Nødpass ja, tanken har streifet... men det koster jo 1800 kr, og det varer sikkert bare en måned eller noe sånt? Dropper heller Tyskland enn å styre med det passet...


Og hvis det ikke er krav om pass til tyskland, hva er da gyldig legitimasjon der?
Vis hele sitatet...
Dette passet fikk jeg for litt under en uke siden.
Sitat av slashdot
Uhm? Bruke? Korleis? Eg har tatt båten m.a frå danmark til tyskland utan å vise pass, tatt fly fra norge til danmark og viste kun pass til flyselskapet som id på at det var min bilett, fra danmark til tyskland utan å vise nokon ID (sidan eg allerede var innsjekka), tatt båten til tyskland fra oslo, ikkje vist anna enn ID på at det var min bilett...?

Det er ikkje en avtale du bruker. Det er en avtale som fører til at grensekontrollane forsivnn.

Sorry mac, tar deg som et jævla troll, no more no less.
Vis hele sitatet...
Det var nå også en måte å trolle på da, hahahaha.

Schengenavtalen er en avtale du kan (eller skal kunne) bruke for å reise i europeiske land som har undertegnet denne avtalen, uten pass (med andre ord; ikke bare for å reise mellom Norge og Sverige).

Det eneste jeg gjorde var å dele personlige erfaringer. Jeg har flere ganger henvist til denne avtalen uten hell, og blitt bedt om å vise pass.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av DryYouTear
Det eneste jeg gjorde var å dele personlige erfaringer. Jeg har flere ganger henvist til denne avtalen uten hell, og blitt bedt om å vise pass.
Vis hele sitatet...
I så fall er du idiot. Einaste gyldige norskutstedte legitimasjon er pass. Og nei, avtalen er ikkje noko du bruker. Les avtalen, så vil du sjå at den opnar for å krevje pass i tvilstilfelle. Det er ein avtale på nasjonsnivå, som fører til nedbygging i grensekontroller. Det var aldri meint og er fortsatt ikkje meint at du skal gå rundt og skrike til tollerane at du vil bruke schengen-avtalen.
Innenfor skandinavia går det vel fint med bankkort/førerkort, men utenfor det vil nok de fleste be deg fremvise pass selvom du skulle ha noe annet, vil jeg tro. Uansett, da jeg var i England dette året skulle jeg ha årskort for toget og dem godtok faktisk det norske visa kortet mitt. Så lenge det var hele personnr på det. Tviler på att dehadde gjort det ved grensekontroll.
Selvom denne tråden har sklidd litt off-topic, så kan jeg vel forøvrig fremdeles dele erfaringer anngående topic. Jeg har vært i tyskland med bil et par ganger, da senest i fjor og jeg har aldri blitt stoppet for noen som helst kontroll.
min søster fikk sitt første pass 2 dager etter ho bestilte det... kan gå veldig fort, og av og til seint....
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av cspace
Innenfor skandinavia går det vel fint med bankkort/førerkort, men utenfor det vil nok de fleste be deg fremvise pass selvom du skulle ha noe annet, vil jeg tro. Uansett, da jeg var i England dette året skulle jeg ha årskort for toget og dem godtok faktisk det norske visa kortet mitt. Så lenge det var hele personnr på det. Tviler på att dehadde gjort det ved grensekontroll.
Vis hele sitatet...
FYI er ikkje england medlem av schengen, og du må ha pass ved innreise/utreise.