Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 1149
Har for en stund tilbake bestilt meg helt ny stasjonærpc.
Stort sett hver dag opplever jeg at pcen henger seg, og går over til blåskjerm (i windows xp). Dette er uavhengig av hva jeg driver med, det kan være alt fra surfing til tyngre spill og programmer som kjøres.
Har testa RAM-brikkene mine, og finner ikke noe feil med dem, når jeg kjører 1 og 1.
Har også anskaffet en ny PSU, da jeg har hørt med flere kyndige om at dette kunne være problemet siden skjermkortet mitt trenger egen strøm. Den nye PSU'en er på 550W og av merket NorthQ.

SPECS:

Produkter:
AMD Athlon 64 X2 3800+ 2.0GHz Socket 939, 1MB, BOXED m/vifte
4x Corsair Value S PC3200 DDR-DIMM 1024MB Kit w/two matched Value Select 512MB
MSI K8N NEO4-F, nForce4, Socket-939, ATX Raid, Lyd, 4xSATA, GbLAN, PCI-Ex16
NEC DVD-brenner ND-3550 IDE Black OEM DVD+R/+RW/DVD-R/-RW (Dual layer)
XFX GeForce 7800GT 256MB GDDR3 PCI-Express, Dual-DVI, VIVO, 450MHz
2x Hitachi Deskstar T7K250 250GB SATA2 8MB 7200RPM

Noen som har en formening ? Kan det være for dårlig kjøling ?
CPU temp ligger på rundt 50 grader og temp i kabinettet ligger på rundt 40 grader.

All hjelp er ønskelig.

/anders
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sjekk at alle kablar er faste. Sjekk at alle ram-brikker funker med memtest86 (memtest86.com), sjekk at du har oppdaterte drivarar, oppdater BIOS, og igjen sjekk at alle kablar, RAM-brikker, PCI/AGP/PCI-e kort er skikkelig festa.

Det er det som generelt er hjelp i å gjere.
Sitat av Bullfr0g
Kan det være for dårlig kjøling ?
CPU temp ligger på rundt 50 grader og temp i kabinettet ligger på rundt 40 grader.
/anders
Vis hele sitatet...

Det var sinnsvakt varmt synes nå jeg, men nå er jeg bortskjemt med 120mm'ere og Arctic Silver da. Skaff deg kabinettvifter, og sett på skikkelig goop(kjølepasta).

Uansett er neppe tempen problemet, selv om den bør gjøres noe med. Kabisstemp. på 40c* er MYE.
Sist endret av lexmyr; 27. mars 2006 kl. 22:03.
Trådstarter
Kjørte ramtest, men ingen errors.

Noen andre som har innvendinger?
når blåskjermen kommer skriver du ned hva som står på den og søker på google, kansje det kan hjelpe. what do i know. lykke til med den flotte dataen din
Tusentakk for svar, men det eneste som står på feilmeldingen i blåskjermen er masse rart om at dersom det er første gangen det skjer, overse det, og restart maskina.

De aller første gangene det skjedde, lista den opp endel filer som var "feil". Dette gikk rett mot Lyd, USB og ETH.
Da oppdaterte jeg driverene, og problemet med de filene forsvart. Det som nå er problemet er at den ikke lister opp filer/system, men skriver 09x00000001 v 09x000000002 ETC.
Det sier verken meg eller google noe...

Anyone ?
bumpbump!
Ber dere på mine knær!!
Prøvd med ferre minnebrikker? f.eks bare 2 stk inni, vet at noen hovedkort støtter, men sliter når det er 4 minnebrikker...
Jepp, har kjørt kun 2stk. Men samme problem oppstår. Har satt ned hastigheten på RAM-brikkene og...
Har kabinettet ditt USB/FireWire utganger foran, som du har montert til hovedkortet ditt? (Vanligvis er det enkle ledninger med en og en tilkobling.) Det kan hende du har tatt å koblet en av disse feil.

Neste gang du får blåskjerm, noterer du ned det som virker vesentlig av feil. Alle tall o.l bryr du deg ikke med. Derimot det som står øverst/midten på skjermen, er mest vesentlig.

Etter dette, poster du feilmeldingen her.
husk å installere chipset drivere, part from that, har du prøvd med andre harddisker?
i midten på feilmeldinger står det kun at dersom dette er første gang, reboot maskinen og prøv på nytt. Dersom problemet vedvarer, kontakt eieren/administrator av pcen for å få utbedret feilen.

Kabinettet mitt har USB-port på fremsiden, men disse er ikke koblet til HK da oppsettet i manualen for HK ikke stemte med ledningene mine. Fant ikke helt ut hvilken som skulle hvor.. :/

Det som er merkelig er at det som oftest skjer når jeg kjører tyngre programmer.
Nå i sted startet jeg Gudfaren spillet, og det hang seg med en gang, uten blåskjerm.
Når jeg da logga inn i Windows igjen, hang pcen seg på nytt, denne gangen også uten blåskjerm.
Merkelig ?

edit; Chipset og alt av drivere er installert!
Trangsynt visjonær
Polar-'s Avatar
Jeg har nettopp kjøpt nytt hovedkort, det samme som du har, og har opplevd akkurat samme blåskjerm. Hos meg skjer det aldri i windows though, kun i spill. Min cpu ligger på 35-40 grader. Hvor kjøpte du ditt kort?
Jeg har også XFX kort. Stort sett identisk som ditt system bortsett fra at jeg har en a64, ikke x2.
Sist endret av Polar-; 10. april 2006 kl. 03:30.
Trangsynt visjonær
Polar-'s Avatar
Jeg fant ut hva som forårsaket mitt problem (tror jeg), minnet fikk for mye strøm, satte det ned til 2.55V fra 2.70 og det har funket fint til nå.
Sitat av Bullfr0g
Har for en stund tilbake bestilt meg helt ny stasjonærpc.
Stort sett hver dag opplever jeg at pcen henger seg, og går over til blåskjerm (i windows xp). Dette er uavhengig av hva jeg driver med, det kan være alt fra surfing til tyngre spill og programmer som kjøres.
Har testa RAM-brikkene mine, og finner ikke noe feil med dem, når jeg kjører 1 og 1.
Har også anskaffet en ny PSU, da jeg har hørt med flere kyndige om at dette kunne være problemet siden skjermkortet mitt trenger egen strøm. Den nye PSU'en er på 550W og av merket NorthQ.

SPECS:

Produkter:
AMD Athlon 64 X2 3800+ 2.0GHz Socket 939, 1MB, BOXED m/vifte
4x Corsair Value S PC3200 DDR-DIMM 1024MB Kit w/two matched Value Select 512MB
MSI K8N NEO4-F, nForce4, Socket-939, ATX Raid, Lyd, 4xSATA, GbLAN, PCI-Ex16
NEC DVD-brenner ND-3550 IDE Black OEM DVD+R/+RW/DVD-R/-RW (Dual layer)
XFX GeForce 7800GT 256MB GDDR3 PCI-Express, Dual-DVI, VIVO, 450MHz
2x Hitachi Deskstar T7K250 250GB SATA2 8MB 7200RPM

Noen som har en formening ? Kan det være for dårlig kjøling ?
CPU temp ligger på rundt 50 grader og temp i kabinettet ligger på rundt 40 grader.

All hjelp er ønskelig.

/anders
Vis hele sitatet...
Hei der.

Kjøpte samme hovedkort og cpu som deg rundt juletider. Og hadde samme problem som deg. Dvs maskinen reboota støtt og stadig uten noen åpenbar grunn.

Testet minne og strømforsyning + alt av driver og slikt.
Det som ble enden på visa var at jeg innstallerte Windows xp pro 64 bit.
Har aldri hatt så stabil maskin som nå. Ikke en reboot på 3 måneder.
Så konklusjonen min er at vanlig win xp ikke fungerer på+ x2 prosessoren, selv om Microsoft og de fleste andre påstår det motsatte.
Nå kan det være at Msi ikke har klart å skrive de rette driverne å da. Men synes det virker litt rart å.

Raymond
Trådstarter
Sitat av Polar-
Jeg har nettopp kjøpt nytt hovedkort, det samme som du har, og har opplevd akkurat samme blåskjerm. Hos meg skjer det aldri i windows though, kun i spill. Min cpu ligger på 35-40 grader. Hvor kjøpte du ditt kort?
Jeg har også XFX kort. Stort sett identisk som ditt system bortsett fra at jeg har en a64, ikke x2.
Vis hele sitatet...
Kjøpte kortet på komplett.no.

rokst: du anbefaler meg å skifte windows til 64bit ?
Sitat av Bullfr0g
Kjøpte kortet på komplett.no.

rokst: du anbefaler meg å skifte windows til 64bit ?
Vis hele sitatet...

Kjøpte en såkalt oppgraderingspakke på Komplett, med Neo4 kortet, x2 prosessor og 1gb minne. Holdt vel på en 14 dagers tid å prøvde minnebrikker byttet strømforsyning og alt av gamle og nye drivere ifra både Msi og Nvidia. Men maskina reboota 2 til 10 ganger i døgnet likevel. Ikke ble det registrert noe i systemloggen heller.

Så la inn 64 bit windows til slutt, og har ikke hatt NOE trøbbel de siste 3 måneder.

Så min anbefaling blir helt klart : Windows xp64 ja.

Raymond
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av Bullfr0g
Har for en stund tilbake bestilt meg helt ny stasjonærpc.
Stort sett hver dag opplever jeg at pcen henger seg, og går over til blåskjerm (i windows xp). Dette er uavhengig av hva jeg driver med, det kan være alt fra surfing til tyngre spill og programmer som kjøres.
Har testa RAM-brikkene mine, og finner ikke noe feil med dem, når jeg kjører 1 og 1.
Har også anskaffet en ny PSU, da jeg har hørt med flere kyndige om at dette kunne være problemet siden skjermkortet mitt trenger egen strøm. Den nye PSU'en er på 550W og av merket NorthQ.

SPECS:

Produkter:
AMD Athlon 64 X2 3800+ 2.0GHz Socket 939, 1MB, BOXED m/vifte
4x Corsair Value S PC3200 DDR-DIMM 1024MB Kit w/two matched Value Select 512MB
MSI K8N NEO4-F, nForce4, Socket-939, ATX Raid, Lyd, 4xSATA, GbLAN, PCI-Ex16
NEC DVD-brenner ND-3550 IDE Black OEM DVD+R/+RW/DVD-R/-RW (Dual layer)
XFX GeForce 7800GT 256MB GDDR3 PCI-Express, Dual-DVI, VIVO, 450MHz
2x Hitachi Deskstar T7K250 250GB SATA2 8MB 7200RPM

Noen som har en formening ? Kan det være for dårlig kjøling ?
CPU temp ligger på rundt 50 grader og temp i kabinettet ligger på rundt 40 grader.

All hjelp er ønskelig.

/anders
Vis hele sitatet...

Heisan har du prøv å avinstallere Amd Cool`` n`` Quiet driverne?? og disable den funksjonen i bios? det funka pent for meg.
Dette problemet er såvidt jeg vet løst for lenge side (jeg og Bullfr0g hadde en liten trubleshooting-session), problemet løste seg ved litt tweaking av bios-verdier.
For the record: 64bit windows hjalp ikke.
Sist endret av TheGEEK; 9. juli 2006 kl. 18:03.