Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  40 3742
Noen som har erfaringer å dele med meg fra MP? Gjerne også erfaringer fra andre avdelinger.. Skal snart inn til sesjon å sånt, så det hadde vært greit med litt info & erfaringer.
Helst om MP da, siden det er det jeg har mest lyst..
Ikke for å være smart-ass, men du finner mye om erfaringer fra diverse avdelinger i Forsvaret i eldre tråder her på forumet, deriblant mener jeg å huske det var en del om MP.
"mp e drittkult! seriøst! isje ver domm å join saniteten eller noge! mp e faen dridkult!" var ordene ei veninne av meg sa på msn, da jeg sa jeg tenkte på sanitetsbefal. Hu har ingenting å utsette - Har elska det siden dag 1.
Noe å merke seg om du ønsker å gå inn i MP er følgende: Det er et svært stort ansvar å ha den politimyndigheten under førstegangstjenesten og krever at du er en svært moden person.

Se forøvrig her for mer informasjon :
http://www.mil.no/multimedia/archive...yre_71620a.pdf
Nå er jeg så heldig at jeg slipper å gå i militæret. Men hvis jeg skulle, da hadde det blitt sanitet. Krig er unødvendig, de viktigste er jo da sanitet, som reparerer de andre idiotene. På andreplass kommer MP, det er viktig å holde orden på armeen.

Gå for Sanitet eller MP du, så gjør du en av de viktigste jobbene i forsvaret.
Fittesatananarkikommando
Cadex's Avatar
Donor
Hvis du vil inn i forsvaret ville jeg ikke tatt tips fra en som absolutt ikke vil eller har vært (som derfor tydeligvis aner svært lite om hva som faktisk skjer i forsvaret) tar på seg å definere hva som er viktigst innenfor forsvaret bør man ta det med en klype salt. Spesielt når de kommer med utsagn som «Krig er unødvendig, de viktigste er jo da sanitet, som reparerer de andre idiotene» som aller høyst beviser at man ikke skjønner hva FORSVARET går ut på. Hadde det ikke vært andre avdelinger i forsvaret hadde det ikke vært noe forsvar. Hadde ikke det vært folk i fronten hadde ingen beskyttet de i saniteten, det hadde ikke vært noen infrastruktur. Det hadde vel i grove trekk ikke vært noe behov for sanitet da det uten noe forsvar neppe ville vært en krig, men heller en invasjon som trolig ville gått lite blodig for seg.

Sier ikke det er noe gale med verken sanitet eller MP, men at det er «en av de viktigste jobbene i forsvaret» blir feil å si. Kjenner folk som har vært inne i begge deler.

MP er en grei tjeneste, men med mye ansvar. Du må regne med en del patruljevirksomhet og bli utkalt til alle døgnets tider. Ved øvelser kan du bli satt til å stå i et og samme veikryss i tre-fire timer til en kolonne har passert; masse som kan føles idiotisk, men som i segselv ikke er noen forferdelig tjeneste. Uansett hvor kjedelig det egentlig er kan det være smart å ha med seg, spesielt om du sikter innenfor politiet eller lignende senere.

Saniteten i førstegangstjenesten har langvarige kurs på opp til 4 mnd. Alt ettersom hva man har som pensum. Man vil ikke få opplæring i kirurgi, men heller en slags sykepleierutdanning som går på behandling av sjokkskadde pasienter, setting av sprøyter og kanyler, livreddende førstehjelp og lignende. Det er masse lære om anatomi, sykdom, sjokk, frostskader osv, så man har lekser under utdanningen, samt en avsluttende eksamen (teoretisk). Man må forberede seg på en del smerte når man er under opplæring, f.eks. når man parvis skal lære å sette kanyler når man er i en beltevogn som kjører i ulendt terreng, men i følge en kompis var det noe av det mest interessante man kunne være med på hvis man er litt sadistisk anrettet, perfekt for deg Duxo.

Personlig var jeg i HMKG og var innom flere kompani på veien, ergo hadde jeg flere forskjellige arbeidsoppgaver. HMKG er en av to (den andre er GSV) bataljoner i landet som er i skarpt oppdrag. Dette vil si at de hver dag er i en reell situasjon hvor det kan oppstå problemer. HMKG er plassert som vakter for det kongelige slott, kongeboligen på skaugum og som æresvakt på akershus festning. Dette er den tradisjonelle tinnsoldat-tjenesten som går ut på å stå stille utenfor et lite skur med blanke sko og strøken uniform. I tillegg til å være vaktsoldat har alle gardens kompani spesialoppdrag rettet mot felt (tjenesten i HMKG er delt rundt 50-50 mellom svart og grønn tjeneste).
KP1: lett-infanteri; KP1 skal kunne rykke ut asap og være ved fronten av ethvert angrep innen få timer. De har hovedsaklig sine egne bein som hjelpemiddel, men har også SISU og MB.Det er mye vandring i skog og mark. I tillegg har KP1 spesialisering i massetjenester (behandling av opptøyer). |dlem0b kan nok utbrodere KP1-tjenesten hvis han har noe å legge til :P
KP2: eskorte og rekognisering; driver som navnet tilsier eskortetjeneste av f.eks. kongefamilien i en evt. krise. Rekogniseringstroppen er bataljonen (hele garden) sine øyne og ører i felt.
KP3: musikk og drill; trenger vel egentlig ingen forklaring, det er for spesielt interesserte.
KP4: sibo og jeger; sibo (strid i bebygget område) vil ha hovedansvar for taktiske operasjoner i bebygde strøk, jeger er en løsrevet tropp, men driver også støtte til sibo som speidere
KP5: støttekompaniet; sanitetstropp som driver med menneskereperasjoner, verkstedstropp som driver med kjøretøy- og sambandsreperasjoner, transporttropp som har størst antall lastebiler minibusser busser etc. som bidrar ved å flytte bataljonen og frakte forsyninger, forsyningstropp som har kontroll over bataljonens mat ammunisjon og vann (har også spesielle geværlag for å beskytte forsyninger), og sist men ikke minst kommandoplasstroppen som til en hver tid holder kontroll over bataljonens bevegelser og er ansvarlig for at det blir kommunisert om strategiske trekk som kommer fra bataljonsledelsen.

Tjenesten din i forsvaret vil reflektere din holdning til det hele, og hvor obsternasig du har tenkt å oppføre deg mot "maktpersoner". Det er mye dritt man må tåle hvis man ikke velger carebear-tjeneste, men hvis man ikke lar det gå utover din egen integritet at du får litt dritt slengt din vei vil man få masse bra ut av tjenesten sin.

Hvor hardt du vil ha det velger du selv, jeg har venner som har vært på ukeslange snøscooter-turer på finnmarksvidda hvor de spiste selvskutt kråke til middag og jeg kjenner folk som har vært ansvarlig for at alle norges avdelinger har nok binders på kontorene sine.
Sist endret av Cadex; 3. februar 2006 kl. 12:02.
Sitat av Thedeeq
Gå for Sanitet eller MP du, så gjør du en av de viktigste jobbene i forsvaret.
Vis hele sitatet...
Kan ikke de som ikke har avtjent førstegangstjenesten drite i å svare her kun for å øke antall poster ?

Saniteten i det norske Forsvaret er absolutt ikke det viktigste vi har av norske militæravdelinger.
Skal heller ikke skryte mer av GSV (noe jeg har gjort veldig mye), men det er fakta av HMKG og GSV er de prioriterte avdelingene i Forsvaret, fordi de faktisk løser et skarpt oppdrag. HMKG ifa. beskyttelse av kongefamilien og GSV ifa. grensevakt mot yttergrensen av schengensamarbeidet og Russland.

Videre, om du tenker på en kariere i forsvaret kan jeg anbefale å prøve opptaket til FSK (Forsvarets Spesial Kommando), HJK (Hærens Jeger Kommando) og MJK (Marine Jeger Kommando). Her får du virkelig testa deg for hva du klarer av fysiske og psykiske påkjennelser.

Dersom du satser på å bli befal i Forsvaret, anbefaler jeg deg først å bestemme deg for hvilken gren du vil jobbe i. Søk deg så inn til ei avdeling som ligger innen denne grenen, før du etter 1/2 søker på GBU-opptak. (generell befalsutdanning).
Det er et faktum at norske BS (befalsskoler) legges ned, og avdelingene utdanner sine egne befal til eget bruk. Dette sikrer bedre kjennskap innad + skreddersydde befalselever som er bedre utdannet.
Deretter kan du evnt. søke deg på KS (Krigsskolen). Men dette finner du ut av når du er inne i systemet. Tro meg, det kommer fort.

MP (militær politiet) har, så vidt meg bekjent, egen utdanning på Lillehammer eller Gardermoen. (husker ikke avdelingsnavnene). Dette finner du ut av på sesjon, når du forteller Kapteinen hvor du ønsker deg.

Til slutt vil jeg anbefale deg å søke GSV - Grensevakten.

Lykke til i militæret. Bra det finnes sånne som deg som faktisk avtjener vernePLIKTEN.

Hilsen x-militær.
Fittesatananarkikommando
Cadex's Avatar
Donor
MP-opplæring er på sessvoll utenfor jessheim og i bardufoss. Deretter kan man havne i praksis i hvilken som helst leir for å utføre MPing; dog finnes det sentralavdelinger som f.eks. MP øst med hovedbase på akershus festning.
HMKG er en av to (den andre er GSV) bataljoner i landet som er i skarpt oppdrag.
Vis hele sitatet...
Ser du har fått deg en bra utdanning i garden. Hva med kystvakta, mjk, kjk, hjk, mdk, telemarksbataljonen ol.?

HMKGs oppdrag er ikke skarpere enn brevkniven min. Hvor ofte skjer det egentlig noe med "tinnsoldatene" utfor slottet? MP, V&S avdelinger rundt om i landet er like oprative som hmkg. Eneste forskjellen er at de passer på andre objekt. Forresten så er det allmenn kunnskap at det ikke er garden som kommer til å eskortere kongefamilien, hvis det skjer noe alla det som skjedde rett før 2. verdenskrig.

Vil du ha en bra tjeneste søker du bn2, pbn eller lignende avdelinger. Som gjør mye av det samme som garden, bare de slipper all vakt og slo. Pluss de faktisk har kjøretøy, stridsvogner ol.
Garden derimot eksempelvis helikopter tropp, uten helikopter.

Vet du ikke hva mjk, hjk er, så er det absolutt ingen vits i å søke, spør du meg.
Fittesatananarkikommando
Cadex's Avatar
Donor
Forresten så er det allmenn kunnskap at det ikke er garden som kommer til å eskortere kongefamilien, hvis det skjer noe alla det som skjedde rett før 2. verdenskrig
Vis hele sitatet...
Du er ikke kjent med slagene ved Midtskogen utenfor Elverum? Der et tysk raid for å gripe Kong Haakon og Regjeringen ble stoppet av gardister?

Jeg skal ikke sette garden på noen pidestall, men har selv opplevd skrullete folk ved post 2 (forport) på slottet. Hvorvidt de var en sikkerhetsrisiko får være opp til enhver å bedømme, men det var en person som var fast bestemt på at han skulle besøke Harald. Og jada, det sitter DKP inne på slottet som i de fleste situasjoner ville grepet inn før han ville kommet helt inn, men det er en lengre "chain of command" hvor garden er DKPs ansikt utad, med tilhørende øyne og ører som forenkler deres arbeid.

For all del, TMB og flere til er operative, men ikke her til lands i et daglig vaktoppdrag, som var det jeg påpekte. MP og V&S-avdelinger har ikke VITALE oppdrag av samme karakter. For all del, de passer på leirvakten i sin egen leir, men det kan ikke sammenlignes med f.eks. å passe russergrensa som GSV driver med.

Hvor enn du har det fra at garden har helikoptertropp viser vel hvor mye du egentlig vet om hva som skjer innad i bataljonen, for det finnes ingen helikoptertropp. KP1 som er lett-infanteri _kan_ benytte seg av helikopter for å komme tidlig ut i felten og som er opplært i det taktiske rundt dette ("deployment" fra helikopter). Det er noe i forsvaret som kalles infrastruktur. For de som syns dette er forferdelig vanskelig å skjønne kan jeg forklare: Det er en kobling mellom flere avdelinger som yter tjenester for hverandre. Forsvarets helikopterpiloter på Torp bidrar til dette.

Sier ikke herved at garden er bedre enn det andre, men det ble spurt om erfaringer og kunnskap om enkelte avdelinger noe jeg prøvde å besvare ut av hva jeg vet, at du rakker ned på noe du ikke aner noe om sverter bare din egen troverdighet.
Sitat av Thedeeq
HMKG er en av to (den andre er GSV) bataljoner i landet som er i skarpt oppdrag. Dette vil si at de hver dag er i en reell situasjon hvor det kan oppstå problemer.
Vis hele sitatet...
Luftforsvaret er også på en hver tid i skarpt oppdrag med jagerflyberedskapen.


Personlig kunne jeg aldri tenke meg MP. Var selv i Bodø og det eneste inntrykket jeg fikk av det var at det eneste de gjorde var å snoke rundt i skap og senger og gå på innspeksjon rundt omkring. Og litt avhør. Hadde en på rommet som hadde blitt tatt for å røyke ut av vinduet og han ble kalt inn til et 45 min. langt avhør.
Når alle vi andre dro op byen, fikk ikke de være med. Det ble sagt at de ikke fikk lov til å drikke i den byen de var stasjonert i, men det veit jeg ikke om var sant. Det var jo ingen av de andre som likte dem. Men opplæringa er sikkert dritkul.
Hallo ? det er forskjell på å løse et operativt oppdrag (som f.eks å passe russergrensa eller en oppgave i garden (nei, jeg snakker ikke om v&s, men vakting av slottet, skaugum etc.).
slik garden og GSV gjør, fremfor å sitte på jagerflyberedskap.
Garden og GSV møter problemer stort sett daglig, av forskjellig karakter, mens luftforsvaret neppe blir kalt inn dersom noen krysser russergrensa, eller truer kongefamilien på slottet.

Forskjell på å være på beredskap for krig, og løse et operativt oppdrag i fredstid.
Sitat av Devine
KP4: sibo og jeger; sibo (strid i bebygget område) vil ha hovedansvar for taktiske operasjoner i bebygde strøk, jeger er en løsrevet tropp, men driver også støtte til sibo som speidere.
Vis hele sitatet...
Kp1 overtok jegertroppen i HMKG for 2-3 år siden.

Tjenestegjorde selv i 1.Gardekompani. Dimmiterte i september 2005. Devine har sagt mye av det som trengs å vite om tjenesten i Hans Majestet Kongens Garde. Jeg kan legge til at du, som tjenestegjørende i HMKG, vil oppleve mye moro, en god del "hat", en haug av opplevelser for livet, et sinnsykt kameratskap. Og ikke minst får du være i Oslo, og ikke et kald og forblåst sted langt pokkerivold.

Gardens valgspråk stemmer definitivt: "En gang gardist, alltid gardist!" Angrer ikke et sekund på mitt valg om å søke meg til Garden.

elite eirik.: Du er tydeligvis uvitende. Det hender nesten ukentlig hendelser ved de kongelige residenser som utfordrer gardisters kunnskap om vaktoppdraget sitt. Lista over mennesker med en unormal stor interesse for de kongelige er litt større enn hva man får inntrykk av ved å sitte i en liten bod på Jåtta, spille Playstation og lese VG.
I HMKG er det jo som nevnt litt gardisttjeneste. Jeg må si det å stå rett opp-ned flere timer i strekk i all slags vær er lite fristende for meg. Bør jeg da stryke HMKG fra min liste?
Vil gjerne bli befal, og samtidig ha en tjeneste som er litt givende.

Ikke bare stille playstation og lese VG, som Anders sa.
Dersom du vil kjøre snøscooter i 40minus, jobbe med skarpe oppdrag, etteretning, observe, rapportere og jobbe tett opp mot befal, velger du GSV. Dersom du finner ut at dette er noe for deg etter 1/2 tjeneste, velger du GBU, og står på bra, så havner du på russergrensa som befal.
Personlig mener jeg dette må være verdens beste jobb.
Det du sier er at jeg kan være vanlig rekrutt i et halvt år, deretter gå inn som befal etter halve tjenesten er utført?
GBU står for "grunnleggende befalsutdanning", en utdanning mange (de aller fleste?) avdelinger i Forsvaret tilbyr. Avdelingene har vel som regel opptak til GBU en gang i året. Om du blir tatt opp som GBU-elev går du på "skole" (én del teori med klasseromsundervisning og én del praksistjeneste i felt) i rundt et halvt år. Mot slutten av skoletiden er det nok en avsluttende prøve (skriftlig eksamen), og gjerne en rimelig lang og hard øvelse. Klarer du dette får du graden sersjant. Du binder deg til å være sersjant ved din avdeling i ett år. Etter dette står du fri til å søke på andre jobber, da med fenrik-grad, eller rett og slett slutte i Forsvaret.

Noen kan sikkert rett på, og komme med mer info om GBU her!
Er det ikke mulig for meg å gå ett år som befal, for deretter å velge om jeg vil ha et praksiskår eller slutte? Utskrevet befal?
Hvis du går GBU og fullfører det, kan du søke/bli tilbudt stilling som sersjant eller la være. Må sies at det skal litt til for å bli tatt opp som GBU(en må utmerke seg osv))

Zupreme:

Jeg tjenestegjorde selv som militærpoliti og har så og si bare gode minner. Det eneste jeg har å utsette på tjenesten er at du må tåle litt drittslenging av fulle folk på byen.
Info:
http://www.mil.no/felles/fms/utdanni...ticleID=101669

Send melding hvis det er noe annet du lurer på
Sist endret av random2543; 3. februar 2006 kl. 16:28.
Sitat av svaagan
Hvis du går GBU og fullfører det, kan du søke/bli tilbudt stilling som sersjant eller la være. Må sies at det skal litt til for å bli tatt opp som GBU(en må utmerke seg osv)
Vis hele sitatet...
Tviler på om du kan "la være" å gå året som sersjant når du er ferdig med GBU-utdanninga. Forsvaret vil ha noe igjen for den utdanninga du gir, så om du blir tatt opp som GBU-elev skriver du under på en kontrakt som binder deg til ett år i praksis som sersjant i Forsvaret.

Sitat av duxo
Er det ikke mulig for meg å gå ett år som befal, for deretter å velge om jeg vil ha et praksiskår eller slutte? Utskrevet befal?
Vis hele sitatet...
Ikke helt sikker på om jeg helt skjønner hva du mener her... Etter at du er ferdig med befalsutdanninga går du ett år som sersjant. Dette er praksistiden din og du er da utskrevet befal. Etter at du er ferdig med dette året har du graden fenrik. Haka da er at du da må søke på stillinger i Forsvaret. Etter at du er ferdig med praksistiden som sersjant er det ingen automatikk i at du får fortsette i Forsvaret, dog sjansen for at du faktisk får tilbud om videre engasjement som fenrik jo er ganske stor.
Beklager om jeg sporer av tråden litt nå, men tenkte det var like greit å spørre her en å starte en ny militærtråd.

Er det noen som har erfaringer fra Ingeniørbataljonen? Vurderer å søke bygg og teknikk etter militæret og lurer på om dette er relevant i forhold til dette studiet?

Og hvordan tjenesten i Ingeniørbataljonen er generelt?
Sitat av Bullfr0g
Hallo ? det er forskjell på å løse et operativt oppdrag (som f.eks å passe russergrensa eller en oppgave i garden (nei, jeg snakker ikke om v&s, men vakting av slottet, skaugum etc.).
slik garden og GSV gjør, fremfor å sitte på jagerflyberedskap.
Garden og GSV møter problemer stort sett daglig, av forskjellig karakter, mens luftforsvaret neppe blir kalt inn dersom noen krysser russergrensa, eller truer kongefamilien på slottet.

Forskjell på å være på beredskap for krig, og løse et operativt oppdrag i fredstid.
Vis hele sitatet...
Trukke du helt har peiling paa hva du snakker om. Poenget med en beredskap er aa opprettholde suvereniteten i norskt luftrom. Dvs. bl.a. grensevakt. Alarmer gaar stadig vekk og dette er reelle oppdrag. Saa det er ikke snakk om aa vente paa at russerne kommer med tanks og fly. Saa jo, luftforsvaret blir relativt ofte kalt inn om noen krysser grensa i lufta eller paa sjoen. Eller trudde du at grensa bare gikk paa bakken???

Men detta blir litt off-topic. Jeg tror at NESTEN uansett hvor du velger deg hen, vil du trives hvis du gaar innfor det. Enten det er MP, Garden, GSV etc.
Sist endret av kris.th; 3. februar 2006 kl. 21:36.
Er tydelig at vi har noen her som har erfaring (og hjerne) nok til å kunne fortelle oss som har litt spørsmål. Setter pris på det.

Jeg har også vurdert å ha et års utenlandstjeneste for å få en opplevelse + litt kapital. Hvor bør jeg da søke? Kan jeg ta to-årig befal hvorav første året er i Norge og praksisåret er i utlandet?
det er vel telemarksbataljonen som er mest ute tror jeg.
for tiden er det en del i luftforsvaret ogsaa.
Jo, men i Telemarksbataljonen er det kun yrkessoldater. Ingen i førstegangs.
Sitat av duxo
Er tydelig at vi har noen her som har erfaring (og hjerne) nok til å kunne fortelle oss som har litt spørsmål. Setter pris på det.

Jeg har også vurdert å ha et års utenlandstjeneste for å få en opplevelse + litt kapital. Hvor bør jeg da søke? Kan jeg ta to-årig befal hvorav første året er i Norge og praksisåret er i utlandet?
Vis hele sitatet...
Stort sett er det slik at befal i utlandstjeneste er ferdige med praksisperioden sin.

Om du tenker utlandet er det vel BN2 og Panserbataljon som leverer hovedstyrken.
Sitat av duxo
Jo, men i Telemarksbataljonen er det kun yrkessoldater. Ingen i førstegangs.
Vis hele sitatet...
Hvis jeg har forstått deg her.så tror jeg du har gått glipp av noe. Det er ikke mulig å ha utenlandstjeneste som førsteganstjeneste med noen ekstremt få unntak.

Det er vanlig at de som sendes på int.ops. Har gjennomgått vanlig førstegangstjeneste i en eller annen form for treningsenhet med ferdigheter nært hva som trengs for oppsetning av kontigent til int.ops. (infanteri, panser, ingeiør, MP, sanitet osv). Deretter kan man basert på egen skikkethet, søke seg til int.ops.
Sist endret av IronMan; 4. februar 2006 kl. 01:10.
Med førstegangstjeneste mente jeg 2. året som befal. Altså praksisåret. Regner egentlig det inn under førstegangstjenesten jeg. Er det feil av meg?
I og med at du som sjant kan tjene (kommer selfølgelig an på hvor du er stasjonert) opp mot 200 000 (kanskje mer?) i året blir det litt feil å kalle det førstegangstjeneste, ja. Som menig tjener du 120 kroner, og som GBU 135 kroner, per dag

Som befal (med mindre du er UB korp) er du da heller ikke menig, noe du er under førstegangstjenesten.
Sist endret av Mr Anders; 4. februar 2006 kl. 01:26.
du kan jo alltids soeke som sjaaafoer under foerstegangstjenesten da. tjener greit nok til aa verra foerstegangs. stasjonaert i brussel, berlin eller washington eller no saant. bor i hus, ikke kaserne. klarer deg selv. ikke helt den store krigsopplevelsen, men likevel er det sikkert spennende. det er luftforsvaret og marinen som har de hvertfall. er ikke sikker om haeren har sjaafoerer. men det er foerstegangstjeneste hvertfall.
Men for å få en ting klart nå: Hva skal jeg søke hvis jeg vil befal? Må jeg søke på en spesialisert avdeling, eller kan jeg søke "Generell Befal" og havne der jeg passer best?
Du må søke en avdeling innen den militærgrenen du ønsker å være befal i.
Etter ca 1/2år utdanning, får du muligheten til å søke GBU (generell befalsutdanning).
Når du er ferdig med GBU (etter 1/2år), har du 1års plikttjeneste som sersjant av grad, enten i den garnisonen du ble utdannet, eller i en annen garnison innen samme militærgren. (dvs: hæren, HV,luft-,sjøforsvaret).

kris.th: og dersom du mener at luftforsvaret kom med fly på russergrensa hver gang det gikk alarm, tror jeg du har blitt grundig lurt. Eneste representanter fra Luftforsvaret på grensa, var helikoptergutta fra 339-skvadron, som ga oss skyss.
Jeg har vært der. Jeg har jobba der. Jeg vet mer enn deg.
duxo: Ta en titt her. Mye nyttig informasjon om Hærens Befalskole. I tillegg burde det vel finnes lignende opplegg for Sjø- og luftforsvaret, uten at jeg kan si noe for sikkert.
etter endt foerstegangstjeneste kan du ofte bli tilbudt en beredskapskontrakt for utenlandoppdrag. da ville du reist ned som grenader.


bullfrog:
trodde ikke du klarte aa se hele grensa fra din posisjon. har aldri sagt at de flyr hver gang det kommer en liten russer spaserende over grensa. det jeg har sagt er at flyene kan scrambles om f.eks. fly eller baat krysser grensa. og det kan jeg garantere deg at har skjedd flere ganger. hvordan veit du hvor jeg har vaert, ikke har vaert og hva jeg vet eller ikke vet?
Sist endret av kris.th; 4. februar 2006 kl. 15:50.
Ja, i sånne situasjoner som f.eks "Elektron"-saken, så var det eneste som kom fra luftforsvaret et par helikotere + kystvakta.
Jeg vet ihvertfall at du ikke har vært på russegrensa og jobba der.
Uansett sporer denne tråden av i forhold til utgangspunktet.

De gangene Luftforsvaret har vært på grensa uten helikopter er ikke for å bistå grensevakten, men etterettningsoppdrag fra LDKN.
hmm... to mnd. foer jeg dimma: to tu22 backfire bombefly over finmark. det var ikke mye etteretningsoppdrag
backfire ? ok. Siste vi fikk vite om noe sånn ekstraordinært var vel at det skjedde for rundt 10år siden. Dessuten hendte det der 1 gang mens du var inne til tjeneste ? Er ikke noe som skjer daglig, derfor er det viktigere det oppdraget som grensevakten løser med beredskap, enn at du sitter i bodø som F16-vakt.
har aldri sagt at det ene er viktigere enn det andre. poenget var at det er et skarpt oppdrag som er paagaaende hele tiden. selv om flyene staar paa bakken.
og jeg var med paa fire scrambler paa ni mnd.
siden ingen har skryti noe av marinen ennå så får vel jeg gjøre det da.

hvis du går på kystvakt nord så får du som regel oppleve en del spennende kontroller hvor du kan bli sendt med helikopter eller sjøbjørn ut til andre fartøy for å være med på kontroller og andre artige ting..
ellers er det jo alltids mineryddere, minesveipere, MTB, ubåt og fregatter som du kan være på og antakligvis få tatt noen turer til utlandet.
norge har for tiden som regel 3 til 4 båter stasjonert nede i middelhavet som overvåker og passer på der nede.
pluss hvis du er så heldig å få plass på en av de nye fregattene som blir lagd i spania nå så kan du nok regne med et halvt år omtrent nede i spania hvor dere "tester" fregatten, er stasjonert i noen fete hus, har fri annenhver uke og får 13-14k i månedslønn..

av andre artige tjenester i marinen kan minedykker, marinejeger, kystjeger og tjeneste på utenlandske natobaser og slikt nevnes...

og i marinen er det en reel sjanse for å bli forfremmet fra menig til befal hvis du tjenestegjør på båt og er flink..

pluss med unntak av mjk,kjk og v&s så er det ikke så mye monging i skogen noe som mange syns er kjekt, det var faktisk en av hovedgrunnene til at jeg søkte marinen...
Sitat av Bullfr0g
Dersom du satser på å bli befal i Forsvaret, anbefaler jeg deg først å bestemme deg for hvilken gren du vil jobbe i. Søk deg så inn til ei avdeling som ligger innen denne grenen, før du etter 1/2 søker på GBU-opptak. (generell befalsutdanning).
Det er et faktum at norske BS (befalsskoler) legges ned, og avdelingene utdanner sine egne befal til eget bruk. Dette sikrer bedre kjennskap innad + skreddersydde befalselever som er bedre utdannet.
Deretter kan du evnt. søke deg på KS (Krigsskolen). Men dette finner du ut av når du er inne i systemet. Tro meg, det kommer fort.

MP (militær politiet) har, så vidt meg bekjent, egen utdanning på Lillehammer eller Gardermoen. (husker ikke avdelingsnavnene). Dette finner du ut av på sesjon, når du forteller Kapteinen hvor du ønsker deg.
Vis hele sitatet...
For å legge inn rettelse: Forsvaret kutter ut GBU-ordningen der soldater etter et halvt år kunne starte befalsutdanning. Dette fordi man ikke fikk gode nok kandidater. I høst økte antall plasser på tradisjonell befalskole og framover kommer det nok til å være en blanding av tradisjonell BS og flinke soldater som blir tilbudt GBU...

Og videre på MP: Utdanningen foregår på Sessvollmoen på MP-skolen og man kan havne overalt etter dette. Det stemmer at mp-soldater(og befal) holder seg for seg selv og blir av mange, urettmessig, sett litt ned på. Dette fordi hvis soldater er drita/slåss på byen så er det militærpolitiet som tar hånd om dem. Og fordi de ransaker rom for nark/alkohol og foretar fartskontroller på leiren...
Selv er mitt inntrykk at de som er mp trives veldig godt med det. Kjenner folk som har vært mp-befal og jobber selv i Forsvaret. Å bli MP i førstegangstjeneste er faktisk rimelig vanskelig og er en av få steder man må gjennom opptak og seleksjon for å i det hele tatt komme inn.


Sitat:
Hvis du går GBU og fullfører det, kan du søke/bli tilbudt stilling som sersjant eller la være.

Må sies at det skal litt til for å bli tatt opp som GBU(en må utmerke seg osv) Tviler på om du kan "la være" å gå året som sersjant når du er ferdig med GBU-utdanninga. Forsvaret vil ha noe igjen for den utdanninga du gir, så om du blir tatt opp som GBU-elev skriver du under på en kontrakt som binder deg til ett år i praksis som sersjant i Forsvaret.
Vis hele sitatet...

Du kan absolutt slutte når du vil. Men du får selvsagt ikke godkjent gjennomført grunnleggende befalsutdanning...er kun ved plikttjeneste etter Krigsskole at man må kjøpe seg ut for å slippe plikttjeneste.
farsund: Er du sikker på dette? Da jeg var i Garden i 2005 skrev sersjantene årskontrakter. Om du er ferdigutdanna sjant i juni kan du vel ikke bare slutte sånn uten videre i januar. Jeg tror du binder deg for ett år av gangen...