Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 6832
Hei

Lurer på en ting her.

Kjøper du en bil i utlandet og skal ha den inn i norge så må du betale 25% av bilens verdi som moms til den norsk stat.

La oss si at du kjøper en bil av noen du kjenner, og lager en avtale med han du kjøper bilen av, hvor du oppgir prisen på bilen til langt mindre enn markedsverdien på bilen.

At du kjøper en bil til 20000euro, men oppgir i salgskontrakten at kjøpsummen bare er 2000euro eller noe, så du slipper unna med å betale så mye skatt til staten.

Hvor lovelig er dette?
Tror ikke det funker sånn altså. Det går på hestekrefter og sånt også.
Trådstarter
40 6
det du betaler for hestekrefter og sånt er en annen avgift som du betaler om du skal ha skilter på bilen.

Jeg tenker på momsen du må betale i tollen for å få bilen inn i landet.
Skal du ha en bil fra utlandet inn i Norge med mindre du kun skal på ferie, så må du igjennom en liten papirmølle. Og en del mer kostnader enn bare MVA uansett,
Les selv på http://www.toll.no/templates_TAD/Top...parentid=63313
Sist endret av Sjanten; 11. september 2010 kl. 15:24.
Trådstarter
40 6
er fult klar over prosessen jeg må igjennom for å få en bil til norge, og eventuelt å få norske skilter på den.

Det jeg lurer på er loveligheten med å oppgi verdien på bilen i salgskontraken til mye lavere enn bilens verdi.
For å svare på det du spør om: Joda går an å spare litt på slik. Men ikke sett opp 10% av kjøpesummen. Tollerne er ikke dumme.
Hvis du feks kjøper en bil i tyskland som koster 20.000 eur er dette inkl tysk mva. Dette får du trukket i fra på kjøpssummen.
I tillegg kan du jo prøve deg på å betale feks 3-4000 eur kontant og resten på kjøpskontrakten. Det må være troverdig.
Sitat av Ursa Vis innlegg

Det jeg lurer på er loveligheten med å oppgi verdien på bilen i salgskontraken til mye lavere enn bilens verdi.
Vis hele sitatet...
Det er selvfølgelig ikke lovlig.
Det ville da være en smule paradoksalt med tanke på disse lovenes eksistens, syns du ikke?

men pris den ned innen rimelighetens grenser så går dette sikkert bra.
Ski for your life
kosepaa's Avatar
Det går helt fint så lenge du oppgir en realistisk sum. Jeg kjenner selv flere som har hentet biler fra Sverige og gjort dette. Det beste er nok å drive litt research (med mindre man har litt peil på bil) og så sette en troverdig pris.

Edit: Dette er selvfølgelig ikke lov, men vil ikke tro det er vanskelig å komme unna med for å si det sånn.
Sist endret av kosepaa; 11. september 2010 kl. 15:44.
Hver enkelt idiot vet at å oppgi lavere kjøpesum enn anntatt er ikke lov, så hva lurer du på egentlig ?
Trådstarter
40 6
Greia er at jeg tenker på å kjøpe en bil fra en bekjent i USA. Om jeg får en kvitering, eller bevis på at jeg har betalt det jeg har betalt, selv om det er en brøkdel av markedsprisen på bilen. Slipper jeg unna med å bare betale toll av kjøpssummen da?
Tollvesenet kan skjekke bankkontoer osv dersom de har mistanke.
Ellers er det bare å kjøre på, har gjort dette selv med en bil fra sveits. Kjøpte den for 11000 NOK i sveits, momset den inn i norge på en verdi av 6000 NOK.

Bare å ha kontantene klar i riktig valuta, gjerne ta ut litt å litt å veksle litt her og der, og betale kontant på kjøpestedet, for og så få selger til å skrive et annet beløp i salgskontrakten.

Profit.
Not Penny's boat
argh's Avatar
Kanskje det kan hjelpe å skrive i en evt. kontrakt at visse ting ikke er som det skal, slik at prisen kan presses ned. Husk at du må betale moms på frakten også. Så det blir 25% av avtalt sum + frakt.
Trådstarter
40 6
Ok, takk for all hjelp.
Sitat av sandkasse Vis innlegg
For å svare på det du spør om: Joda går an å spare litt på slik. Men ikke sett opp 10% av kjøpesummen. Tollerne er ikke dumme.
Hvis du feks kjøper en bil i tyskland som koster 20.000 eur er dette inkl tysk mva. Dette får du trukket i fra på kjøpssummen.
I tillegg kan du jo prøve deg på å betale feks 3-4000 eur kontant og resten på kjøpskontrakten. Det må være troverdig.
Vis hele sitatet...
du får ikke trukket av tysk moms ved kjøpet. Skal du handle bil i tyskland må du først finne bil som du kan få tilbake moms på. firmabiler altså. alle tyske bilannonser har dette medii salgsteksten. Du sender så krav om moms penger til det tyske firmaet du handlet bil hos og da først får du refundert tysk mvs mot framvisning av at bilen er utført fra tyskland og slikt. Det refunderes ikke moms fra privateide biler.

Registreringsavg i Norge bestemmes så av hk vekt og utslipp. Store penger å spare på de minste motorene fordi mye av agiften nå utregnes pga hvor mye gram co2.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
var selv og hentet bil i utlandet, var ikke noe problem å skrive kjøpskontrakt med en lavere verdi enn kjøpssummen, så betale selgeren resterende beløp cash.

alt med måte dog, er det stort avvik så kan du få et ..... styr.