Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 2916
hei godt folk, som dere sikkert har fått med dere så har piratbyran i sverige besluttet å avslutte som gruppe og organisasjon.
Noe de klarte å gjøre vår å forbrede sammfunnet i sverige med å kreve 100Mbit internett.(noe av grunnen til at sverige ligger langt forran Norge på utvikling av internett og hastigheter afaik+ at de BARE legge fiber i sverige hvis de skal legge nytt evt erstatte gammelt)
http://piratbyran.org/
piratbyran er oppløst men, mye av arbeidet er tatt over av http://juliagruppen.se/http://www.facebook.com/group.php?gid=31842635072http://www.telecomix.org/http://werebuild.eu/wiki/Main_Page og det er de samme menneskene som sto bak gamle piratbyran.org i disse gruppene.

så jeg sitter da her og tenker på hvorfor ikke starte piratbyrået.no?(org)
og kreve fiber til alle og høyere hastigheter?

hadde dette fungert ?hvorfor hvorfor ikke?

Norge ligger LAAANGT bak sverige når det gjelde deling av kultur(fildeling)
jeg mener det er feil at det skal være slik når norge faktisk er ett av de rikeste landene i verden.

innspill? forslag? problemer? forskjeller? eller andre ting som kan relevant i denne tråden?

mvh xhacktly
Vil gjerne se kilder på at Sverige ligger laaaaaangt forran Norge på dette området (hastighet er en ting, utbredelse er en annen), for jeg mener å huske at Norge ligger langt forran sverige når det kommer til utbredning av bredbånd (vi har dekket mer av Norge med bredbånd enn Sverige har) o.l.
Gjest
Trådstarter
Sitat av pinkrabbitz Vis innlegg
Vil gjerne se kilder på at Sverige ligger laaaaaangt forran Norge på dette området (hastighet er en ting, utbredelse er en annen), for jeg mener å huske at Norge ligger langt forran sverige når det kommer til utbredning av bredbånd (vi har dekket mer av Norge med bredbånd enn Sverige har) o.l.
Vis hele sitatet...
gud jeg har ikke kilder atm, men de er i hvertfall langt foran norge når det gjelder fiber og legging av fiber.
Tviler igrunn ikke på at de ligger foran Norge når det kommer til fiber'n, men vil likevel se kilde for å se om det er faktum
Gjest
Trådstarter
Sitat av pinkrabbitz Vis innlegg
Tviler igrunn ikke på at de ligger foran Norge når det kommer til fiber'n, men vil likevel se kilde for å se om det er faktum
Vis hele sitatet...
pinkra, jeg har ikke kilder på dette, men du kan jo finne noen kilder som motbeviser det jeg skrev siden du er så opphangt i kilder.

jeg er mest opptatt av diskusjonen og ikke om kildene er 110% korrekte.
Sist endret av random40348; 25. juni 2010 kl. 14:52.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av xhacktly Vis innlegg
pinkra, jeg har ikke kilder på dette, men du kan jo finne noen kilder som motbeviser det jeg skrev siden du er så opphangt i kilder.
Vis hele sitatet...
Det er vel normal høflighet å legge kilder på bordet når du kommer med en slik påstand, man kan ikke gå rundt å kreve kilder på det motsatte...

Sitat av xhacktly Vis innlegg
så jeg sitter da her og tenker på hvorfor ikke starte piratbyrået.no?(org)
og kreve fiber til alle og høyere hastigheter?

hadde dette fungert ?hvorfor hvorfor ikke?
Vis hele sitatet...
Joda. Bare start opp piratbyrået.no, du. En slik organisasjon driver ikke seg selv, det må du huske.
Gjest
Trådstarter
Sitat av BomberMan Vis innlegg
Det er vel normal høflighet å legge kilder på bordet når du kommer med en slik påstand, man kan ikke gå rundt å kreve kilder på det motsatte...
Vis hele sitatet...
ja det er det sikkert. bare slett tråd, det går ikke ann å diskutere her på nff uten kilder..-.- jesus..
Første treff på google... vel og merke en artikkel fra 2009....
http://www.digi.no/822777/norge-numm...fiber-i-europa
At sverige er forran norge på fiber fronten er da ikke noe nytt... I Ålesund er jo det bare såvidt påbegynt med fiber.
I selve sentrum er det bare ett fåtall bygårder som får fiber nå. og jeg tror det blir MAAAAANGE år til det blir tilgjengelig for alle i byen.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av xhacktly Vis innlegg
ja det er det sikkert. bare slett tråd, det går ikke ann å diskutere her på nff uten kilder..-.- jesus..
Vis hele sitatet...
Øh.. Det er vel rimelig normalt å bruke kilder uansett hvor man diskuterer hvis man vil ha en bra diskusjon. Det er ganske normalt. Uten kilder vet vi ikke om du drar løse påstander ut av ræva di eller ikke.
http://www.digi.no/299635/norge-fora...-paa-bredbaand

Merk at denne er fra 2006, så tidene kan for alt vi vet ha forandret seg drastisk.
Men hele denne posten din tar utgangspunkt i at vi ligger bak sverige, og hastighet. Da må man jo kunne kreve kilde på at dette er en realitet?

Men on topic: vil ikke første pri være å få dekket mest mulig av landet med bredbånd, for SÅ å konsentrere seg om hastighet?
Sitat av pinkrabbitz Vis innlegg
Men on topic: vil ikke første pri være å få dekket mest mulig av landet med bredbånd, for SÅ å konsentrere seg om hastighet?
Vis hele sitatet...
Synes jeg så noe i en avis om at 98% av norge har bredbånd dekning.
Fiberbyggingen burde prioriteres høyt mener jeg.
Sitat av t33zr Vis innlegg
Synes jeg så noe i en avis om at 98% av norge har bredbånd dekning.
Fiberbyggingen burde prioriteres høyt mener jeg.
Vis hele sitatet...
Mener å huske noe slikt jeg også, derfor jeg trakk frem om sverige faktisk lå foran oss på dette området

Helt enig i at fiberutbyggingen bør prioriteres, men slik jeg ser det burde de vell først få dekket mest mulig av Norge med fiber, før vi begynner å tenke på at vi burde ha 100mbit/s - 1 gbit/s til hver eneste husstand som har tilgang på fiber?
Gjest
Trådstarter
Sitat av BomberMan Vis innlegg
Øh.. Det er vel rimelig normalt å bruke kilder uansett hvor man diskuterer hvis man vil ha en bra diskusjon. Det er ganske normalt. Uten kilder vet vi ikke om du drar løse påstander ut av ræva di eller ikke.
Vis hele sitatet...
ja BomberMan, jeg tror du har bevist poenget ditt. jeg ønsket bare en diskusjon og for meg personlig så er ikke kilder så viktig i starten ettesom de dukker opp etterhver i diskusjonen. (kan vi se oss ferdig med "klide-dilemma" og starte den påbegynte diskusjon?)
Det er ikke alle som har tilgang til bredbånd (adsl) ennå i Norge, så dette er ikke noe uventet.
Forresten er det bare å starte opp sin egen organisasjon, men det tar nok en god del tid.
Nokk en kilde: http://www.digi.no/784736/lite-haap-...e-uten-dekning
En litt eldre artikkel... men anyway...

99,8% har bredbånd. 4000 husstander som ikke får bredbånd...
Sist endret av t33zr; 25. juni 2010 kl. 15:13.
Hvordan ser du for deg at en organisasjon skal kunne kreve at alle får fiber osv.? Om dette er din misjon, så ville jeg heller satset på å kalle det et ønske om at alle skal ha tilgang til fri informasjon og i en god hastighet. Å "skjule" det med fine ord om fildeling, og kalle det kulturdeling er vel ikke helt veien å gå etter min mening. Å begrunne at høyere hastigheter trengs her til lands bør argumenteres med på andre måter enn å si at "kulturdeling", som er ulovlig, skal bli enklere.

Sats heller på å få opp en "spotify" lignende måte å dele filer på. Betal 100kr/mnd for å få laste ned filer/spill og så kan de kun spilles mens abonnementet er aktivt, det hadde jeg vært med på. Start en organisasjon som faktisk kan vekke litt godvilje hos bransjen, så har du en mye større sjanse.
Gjest
Trådstarter
Sitat av t33zr Vis innlegg
Nokk en kilde: http://www.digi.no/784736/lite-haap-...e-uten-dekning
En litt eldre artikkel... men anyway...

99,8% har bredbånd. 4000 husstander som ikke får bredbånd...
Vis hele sitatet...
ja se derja, der kom det en kilde ja 99,8% har adsl, og 4000 husstander har ikke bredbånd, jeg mener at norge burde klare og legge fiber til de 99,8 % som har bredbånd og minske anatll husstander som ikke har bredbånd.

jeg kjenner en som bor i området rundt gardermoen og han må bruk crapy mobilt bredbånd, noe som er forkastelig i mine øyne.

Sitat av Xasma Vis innlegg
Hvordan ser du for deg at en organisasjon skal kunne kreve at alle får fiber osv.? Om dette er din misjon, så ville jeg heller satset på å kalle det et ønske om at alle skal ha tilgang til fri informasjon og i en god hastighet. Å "skjule" det med fine ord om fildeling, og kalle det kulturdeling er vel ikke helt veien å gå etter min mening. Å begrunne at høyere hastigheter trengs her til lands bør argumenteres med på andre måter enn å si at "kulturdeling", som er ulovlig, skal bli enklere.

Sats heller på å få opp en "spotify" lignende måte å dele filer på. Betal 100kr/mnd for å få laste ned filer/spill og så kan de kun spilles mens abonnementet er aktivt, det hadde jeg vært med på. Start en organisasjon som faktisk kan vekke litt godvilje hos bransjen, så har du en mye større sjanse.
Vis hele sitatet...
godt spm, ja jeg vet ikke helt detaljer for hvordan man best kan gå fram for å gjøre dette, jeg tar gjerne i mor tips og råd.


"Om dette er din misjon, så ville jeg heller satset på å kalle det et ønske om at alle skal ha tilgang til fri informasjon og i en god hastighet. Å "skjule" det med fine ord om fildeling, og kalle det kulturdeling er vel ikke helt veien å gå etter min mening. "

godt tips og jeg er helt enig, (btw dette er ikke min "misjon" men det er et forslag fra min side om at hvis fler ønsker å blir med på et slikt prosjekt så kunne vi evt lagd en organisasjon. (mulig jeg bare rett og slett skal kontakte fribit å høre om de vil gå inn for noe slikt)
Mobilt bredbånd kan jo bli bra det også... Når 4g kommer
http://www.nettavisen.no/it/article2931508.ece
Sitat av xhacktly Vis innlegg
ja BomberMan, jeg tror du har bevist poenget ditt. jeg ønsket bare en diskusjon og for meg personlig så er ikke kilder så viktig i starten ettesom de dukker opp etterhver i diskusjonen. (kan vi se oss ferdig med "klide-dilemma" og starte den påbegynte diskusjon?)
Vis hele sitatet...
Grunnen til at det "mases" om kilde i denne diskusjonen, er at det angår hele grunnmuren i argumentet ditt, og følgelig det du ønsker å skape diskusjonen rundt. Hvis det du sier om at Norge henger etter Sverige på bredbåndutbredelse og -hastighet ikke stemmer, så forsvinner hele bunnen ut av diskusjonen. Det er derfor naturlig å kreve kilde for å være sikker på at utgangspunktet er riktig før man begynner å danne ytterligere argumenter.

En annen ting som kan være fint å vite er hvor stor statlig regulering det har vært i Sverige i forbindelse med utbygging av bredbånd. Hvis det du sier om at Piratbyrån har klart å presse frem kraftigere linjer er riktig, så er det naturlig å anta at ikke utbyggingen har vært fullstendig overlatt til private aktører, ettersom de følger pengestrømmen og ikke Peter Sundes befalinger.
Gjest
Trådstarter
Provo og BomberMan dere her så rett

Publisert: 22.05.2009 kl. 20:17:
http://www.ht.no/incoming/article260560.ece
Sist endret av random40348; 25. juni 2010 kl. 15:29.
Sitat av xhacktly Vis innlegg
Publisert: 22.05.2009 kl. 20:17:
http://www.ht.no/incoming/article260560.ece
Vis hele sitatet...
Grunnen til dette er også ganske enkel. Finn frem et topografisk kart av norge, sverige og danmark. Finn den åpenbare forskjellen.
Gjest
Trådstarter
Sitat av meitemark Vis innlegg
Grunnen til dette er også ganske enkel. Finn frem et topografisk kart av norge, sverige og danmark. Finn den åpenbare forskjellen.
Vis hele sitatet...
ja at vi har mye fjell og daler? var det det du tenkte på? jeg vet det, men de har jo klart å gi 99.8% bredbånd så hvorfor skulle vi ikke klare å tilbye fiber til de 99,8 prosentene?
Not Penny's boat
argh's Avatar
Ahh, husker godt overgangen fra ISDN til ADSL, da hadde jo allerede Sverige 10/10 rundt omkring. Og isteden for å satse skikkelig her så får vi pakka på oss selveste ADSL2+... ja tom. PLUSS.

Men det blir jo mer og mer fiber her til lands, og det er jo bra.
Sitat av xhacktly Vis innlegg
ja at vi har mye fjell og daler? var det det du tenkte på? jeg vet det, men de har jo klart å gi 99.8% bredbånd så hvorfor skulle vi ikke klare å tilbye fiber til de 99,8 prosentene?
Vis hele sitatet...
Vel, tingen er det at "bredbånd" ikke er et statisk begrep. Her i Norge betyr det stort sett bare en fast tilkopling som ikke er begrenset av at man betaler for den tiden man er tilkoplet. På så måte blir feks en radiolink også en form for bredbånd, selv om den på ingen måter er særlig "bred". Vi sliter også med det at folk bor de på utroligste steder, og spredt utover hele Norge. Det sammen med pussige regler gjør det til en dyr og komplisert affære. Og så var det alle de fjellene og haugene og ... vel, Norges natur i det hele tatt.

Det som begrenser oss fra å få "fiber til alle" er to ting; 1) En statlig etat med faktisk makt og peiling som kan eksprioritere(?) landområder som trengs for utbygging og samkjøre det med annen relevant utbygging, og 2) Penger. Masse penger. For det er ikke kundegrunnlag nok til at det bare skulle gå på private aktører.
Gjest
Trådstarter
Sitat av meitemark Vis innlegg
Vel, tingen er det at "bredbånd" ikke er et statisk begrep. Her i Norge betyr det stort sett bare en fast tilkopling som ikke er begrenset av at man betaler for den tiden man er tilkoplet. På så måte blir feks en radiolink også en form for bredbånd, selv om den på ingen måter er særlig "bred". Vi sliter også med det at folk bor de på utroligste steder, og spredt utover hele Norge. Det sammen med pussige regler gjør det til en dyr og komplisert affære. Og så var det alle de fjellene og haugene og ... vel, Norges natur i det hele tatt.

Det som begrenser oss fra å få "fiber til alle" er to ting; 1) En statlig etat med faktisk makt og peiling som kan eksprioritere(?) landområder som trengs for utbygging og samkjøre det med annen relevant utbygging, og 2) Penger. Masse penger. For det er ikke kundegrunnlag nok til at det bare skulle gå på private aktører.
Vis hele sitatet...

ja gode poeng her, noe som er med på å forsterke min tro om at vi trenger et parti/organisasjon som legger mer press på staten slik at disse reglene blir omgjort og endret på til det bedre.
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Sitat av xhacktly Vis innlegg
ja at vi har mye fjell og daler? var det det du tenkte på? jeg vet det, men de har jo klart å gi 99.8% bredbånd så hvorfor skulle vi ikke klare å tilbye fiber til de 99,8 prosentene?
Vis hele sitatet...
Norge har over 90% penetrasjon på bredbånd. Det er også ansett som en rettighet i Norge og staten setter av enorme summer for å dekke hele befolkningen. Målet er så vidt jeg har fått med meg 98%, hvor resterende befolkningsmasse vil få alternativ tilkobling gjennom f.eks. satelitt eller mobilnettet. Det er ingen andre land i verden som kan måle seg med en slik satsning. Sverige er på andre plass etter Norge så vidt jeg kan se, men i forhold til topografi har Norge en mye mer dedikert satsning. Danmark kan nesten ikke taes med i sammenlikningen engang, de er hele 5% under Norge, og der trenger du nesten ikke å gjøre annet enn å grave litt.

Sverige har en penetrasjon på 89%, Danmark på 84% mens Norge leder listen med 90%. Falklandsøyene og Island har jeg utelatt siden de ikke blir sammenliknbare i denne statistikken. Faktaen er at Norge er at av verdens fremste land når det kommer til penetrasjon og tilbud. Det er noe å være stolt av, selv om det tar deg to minutter lengre å laste ned Counter-Strike enn det gjør for din svenske venn med fiber.

Nå vet jeg ikke helt hva definisjonen til denne listen er på bredbånd, men generelt sett betyr det fast oppkobling. I Norge anser man alt over 1Mbit som bredbånd, og målsetningen er som sagt at 98% av befolkningen skal ha tilbud om dette. Jeg er glad for at vi lever i et land hvor mangfoldet blir prioritert, ikke bare byene. Hilsen en som har hatt bredbånd i 12 år.

TL; DR: Du bor i et land med en stat som satser så aggresivt på bredbåndsutbygging at det får andre stater til å virke som utviklingslands. Det koster mye å bygge ut til byer, det koster sinnsykt mye å bygge ut til bygder og små byggefelt.

Kilde: http://www.internetworldstats.com/list2.htm
Sist endret av Deezire; 25. juni 2010 kl. 22:51.
http://www.digi.no/822777/norge-numm...fiber-i-europa

Kun Sverige ligger foran. Har vi virkelig noe å klage på?
sindre@puse.cat:~$
Synderen's Avatar
http://www.speedtest.net/global.php#0
Er usikker på om det kan kalles en sikker kilde, men regner med det er basert på resultater fra målinger som er utført på siden. Det legges fiber når de har muligheten, som når de graver opp veier for å fikse rør/fundament og lignende. Men de graver ikke opp veiene bare for fiber alene. Ta bybanene i Bergen, der har de benyttet muligheten til å strekke fiber langs traseen under byggingen.
Sitat av Deezire Vis innlegg
Det koster mye å bygge ut til byer, det koster sinnsykt mye å bygge ut til bygder og små byggefelt.
Vis hele sitatet...
Nja, det koster faktisk jævla mye å bygge ut i byer også, ettersom det er færre steder å legge kabler. Det finnes folk som sitter midt i storbyer og ikke kan få adsl, rett og slett fordi sentralene er overfylte og ikke kan bygges ut, det er gjerne ikke fysisk plass eller så har du de som er hundre meter unna nærmeste sentral men likevel er påkoplet den som ligger 6 km borte, fordi telenettet egentlig ikke ble bygget for adsl, men for pstn.

Billigste områdene å bygge ut enhver form for kabelbasert bredbånd er i boligfelt av nyere årgang. Det ser jeg enkelt her i høgget, for selv det vi kaller bondeland får fiber før oss som bor nært byen.