Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  30 4752
Hei..

Holder på å pakke sekken jeg skal ta med til førstegangstjenesten (rekruttskolen) på Madla.. Skal være der i 7uker. Regner meg jeg får noe perm i løpet av de 7ukene, men hva kan være ok å ta med seg ned dit?

Håper på seriøse svar;-)
ta med sandaler til å dusje i! musikk spiller av noe slag... noe sivile klær, du trenger ikke så sinnsykt mange, bruker dem aldri omtrent uansett så.
ex-crew uten solbriller
SharQ's Avatar
Jeg vet det finnes en tråd om dette fra før. Søk!

h
Ta med totalettsaker, noe personlig du kan tukle med iblant, noe musikk eller lesestoff, litt sivile klær(bruker dem omtrent aldri), bankkort, vernepliktsbok, innkallingsordren og førerkort.
Jeg var på Madla nå sist rekrutt, og kan kanskje komme med et par tips.

Sandaler å dusje i får du der. (Det gjorde i alle fall vi.)

Angående sivile klær, er det hele avhengig av om du kommer til å dra hjem på perm eller ikke. Jeg hadde med meg en hel del sivilt fra første stund, noe som var ganske unødvendig, siden vi ikke fikk brukt dem før vi allerede hadde vært hjemme en gang eller to. Dermed er det kanskje en bedre idé å bare ha med de klærne du reiser i, og heller ta med mere sivilt når du drar hjem. Men boxere, sokker o.l. er aldri dumt å ha med litt av.

En musikk-spiller av et eller annet slag er nærmest obligatorisk.

Og kanskje viktigst av alt (det var det i alle fall for meg): En klokke. Altså et armbåndsur. Tid er hellig i militæret, og det er enormt kjekt å hele tiden ha muligheten til å se på klokka.

En pappplate (litt større enn A4) kan også være smart. (Du kan vel alltids skaffe det på leieren og.) Den kan klippes til, og brukes som mal til klesbrettingen, noe som gjør det hele en anelse mindre problematisk..

Jeg kommer sikkert på mer utover dagen.
Stikk på ei jaktsjappe og hør om de har noe greier du kan bruke til å fjærne kruttslam. Det er uendelig mye stress å sitte i timesvis og pusse AG med kun olje. Hvertfall slik det var for oss, sinnsyke inspeksjoner i alle kriker og kroker som er påfulgt av ominspeksjoner. Garden vettu. Rensemiddel forenkler livet ditt, og ikke si ifra til befalet at du har det.
Bortsett fra at du får info om dette fra forsvaret er det et helt ok spørsmål.

Musikk er et must, sandaler er også greit.
OT: |d13m0b, i hvilket kompani var du i Garden?
KP1, Støtte.
Ministry of Love
sptz's Avatar
Som sagt får du klikk-klakk'er så det trenger du ikke tenke på. Eneste jeg føler mangler her er håndkle. De du får ser ut som frimerker, jeg fikk de i allefall ikke runt livet og jeg er ikke utpreget tykk Så minimum et stort badehåndkle bør pakkes ned, helst flere. angående perm kommer du til å få helgperm etter 2 uker og sansynligvis alle helgene etter det. Det er uniformsplikt de 3 første ukene dvs at du ikke kan gå i sivilt i leiren de ukene. Skal du hjem den 3 helgen (den 2 helgen er obligatorisk gakk-gakk slipp fest i byen ) er det ikke vits i å ta med seg mye siv. du får bare brukt det når du gå inrykksrunden (der du får utlevert klær, vaksine osv...).
Du vil få utlevert 5 stk boxere og 5 stk t-skjorter. Må Madla er det bare en dag i uken man kan vaske klærne, så dette er alt for lite. Mye undertøy er derfor 1. pri.

Ikke tenk på å ta med rusmidler inn i leiren ved innrykk. De vil sannsynligvis skjekke gjennom tingene dine første dagen (gjorde det da jeg var på Madla hvertfall). Ta heller med alkoholen/dopet første gang du slipper ut av leiren (etter to uker er det vel).

Sivile klær kan du ikke bruke før den 4. helgen, og da har du sannsynligvis dratt på første permisjon hjem uansett.
undertøy i form av boksere er fine ting..
litt ting som minner deg om livet hjemme kan være greit å ha for å sette et litt personlig preg på køya di, men ikke ta med for mye heller da hjemlengsel er et problem for noen..

kan gi deg noen andre generelle ting også om du ønsker:
(dette kan godt printes å taes med til tjenesten)

- selv om det er varmt, bruk ullsokker i marsjstøvlene, da unngår du gnagsår og får godt inn skoene lettere..

- ikke bry deg om moppen når guvlet skal vaskes, hell litt vann med såpe i på gulvet, spre det utover og bruk svaberen til å samle det sammen. tørk så dammen du har igjen opp med en klut/mopp, og vips så er du ferdig..

- bruk sikkerhetsnåler for å gjøre sengestrekken til en lek, dette bør taes med på forhånd i tilfelle du ikke har tilgang til det i leiren.

- noe jeg gjorde, men du kanskje ikke vil, er å bruke papplater inne i de militære klærne dine i skapet.. om du tar en pappbit som er like bred som skapet ditt minus noen millimeter, bretter denne dobbelt, men også slik at kanten som vil peke ut fra skapet ditt er ca. 2 cm høy (du må lage totalt 90 graders bretter på pappen for å få til dette). det du nå har laget er for et klesplagg, og det du gjør er å ta den fine kanten av plagget som skal peke utover, bretter den på den 2 cm høye kanten, og slenger resten av tøyet inn på baksiden av denne kanten, og du vil ha en perfekt brett som holder seg... skal du bruke plagget er det bare å ta det ut av platen, og slenge det på plass igjen senere.. hvis du lager en slik papplate for hvert klesplagg som skal ligge brettet i skapet, så blir det ikke bedre resultat, og du gir et godt inntrykk hos befalet, noe som alltid er nyttig..

- smør alltid matpakke ved frokost, det kan komme godt med om dere f.eks. ikke skulle få tid til lunsj o.l.

- vet våpenpuss kan du skylle sluttstykkehodet i varmt/lunket vann (IKKE LA BEFALET SE DEG GJØRE DETTE!!!), noe som vil gjøre pussen av sluttstykkehodet vesentlig enklere.. pass på å få tørket det godt, slik at det ikke danner seg rust..

- et par ekstra skolisser kan være greit å ha med, som du kan feste på liggeunderlaget ditt.. dette gjør det mye greiere å rulle det sammen..

- gå aldri glipp av en sjangse for smisk med befal, det er de som bestemmer hvor grensene går for omvask og ompuss osv..

- bruk tiden i forkant av tjensten til å komme i litt bedre fysisk form, det gjør at du klarer de fysiske brasene lettere..

- hold deg unna brakkesyken, vær aktiv når dere har fri, bruk leirens tilbud for det de er verdt.

er nok mange andre tips jeg kunne gitt deg, men det meste har gått i glemmeboken.. så lenge du opprettholder et godt humør og har en god innstilling, går faktisk verneplikten som en lek, og du vil få mange nye venner, lærdom og opplevelser du ellers ikke ville ha fått..
hører det er en del som har vært i garden, skal til heistadmoen nå den 5. oktober, setter pris på alle mulige tips
Ikke smak på maten i messa.
uff da =/ er det så ille
Du trenger strengt tatt ikke ta med noe som helst. Alt du trenger får du. Klokke, skolisser selvfølgelig. Ta med litt sivilt, ikke mye. En bok, litt musikk er alt du trenger...
Har nettop dimmet fra 2.Gardekompani.

Kan komme med et par generelle tips.

* Rødsprit funger utmerket til å fjerne skit i våpenet. (Ikke la befalet se deg)

* Magasiner rengjøres under spring med vanlig såpe (ikke la befalet se deg)

* Ikke brett inn alle klerne dine i skapet hver dag, brett inn litt over halvparten, så bruker du den andre halvparten daglig. På denne måten slipper du å brette klær hele forbanna tiden. Gjem de klærne du bruker til daglig i en sivil bagg eller i skittentøysposen.

* Ja, du kommer til å få depresjoner å lengte hjem til familie de første dagene og ukene. Mitt tips er å ikke finne på noe dumt, ulovlig fravær osv. Det går garantert over, og det blir enklere og slappere jo lengre du har vært inne.

* Ta med, eller kjøp ørepropper i kantina. Det er et helvete å ligge på rom med folk som snorker.

* Penger til burger i kantina.

I garden finnes det et utall av tjuvtriks som er livsviktig for å overleve mange helvetesdøgn på vakt. Gidder ikke gå ut med alle disse, men lær deg de, da går alt jevlig mye greier og du slipper å være helt ødelagt i kroppen etter hver vakt.

Andre ting som kan være lurt å ha, spessielt i garden.

* Egen klippemaskin, du VIL få påpekninger om hårklipp. Da er det greit å slippe og gå rundt å spørre 50mann om å låne når du må klippes.
* Pussepapir og varmluftspistol. (Brukes til å spitte feltsko med, og dette er noe du må ha. Like greit å kjøpe det før du drar inn)
(Spitt= http://sprengt.com/garden/albums/Gar...1981.thumb.jpg)
Opprinnelig postet av Sven O
uff da =/ er det så ille
Vis hele sitatet...
Nja, du klarer å spise det om du er sulten nok.. ;p Bare pass på å kjenn på skivene før du tar dem på tallerken, de har en tendens til å være JÆVLA tørre.

Èn ting til, pass deg for UB-korporalene Hvilke av dem merker du deg sikkert fort
UB-generalene mener du vel...
Er det egne boksere i militær, eller kan det være sivilt?

Går ALDRI i truser!
Man får utdelt noe som skal forestille boksere, mitt tips. Bruk sivilt undertøy.
tja, et par ting:
på madla spitter man ikke sko, bare gardister er så ødelagte.
du trenger heller ikke tenke på å skamklippe deg ukentlig siden resten av forsvaret ikke har nazi-regler på hårklipp
Opprinnelig postet av CrazyLegz
UB-generalene mener du vel...
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig, beklager
Herregud så jeg gruer meg til førstegangstjeneste... :<
Er da ingenting å grue seg til
Hører det er mye fysisk aktivitet der, og liten mulighet til å slaske foran PCen... Har vi noe slags straff for militærnekting?
Fengsel ?

Ikke så veldig mye fysisk. Uansett, du greier deg. De kan ikke forvente at alle er i toppform når de kommer inn til førstegangstjeneste, så de tar nok hensyn.
Millitærnektere kan bli puttet i fengsel, for så å få ny inkallelse når de slipper ut...
hvis du slasker foran pc'en døgnet rundt tror jeg uansett du har veldig godt av militæret, det gir deg en mulighet til å komme i form og få opplevelser og impulser fra den virkelige verden..
Pluss at du kansje lærer noe nyttig som du kan ha med deg videre i livet.
Som noen har hintet innpå: Det beste du kan ta med deg i bagasjen er godt humør og god innstilling. Hva du får ut av verneplikten er fullt og helt opp til deg selv.

Gjør et godt inntrykk på befalet, motiver andre og benytt anledningen til å lære/gjøre ting du ikke kan gjøre andre steder...

Når det gjelder tjuvtriks:
Styr unna, det lønner seg å gjøre ting ordentlig. Blir det oppdaget blir det ikke glemt.