Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  31 1944
https://www.samordnaopptak.no/SW/registrer.html

Siste frist for skole i morgen (altså Fredag 16 for nettsøknad). Sitter med skjema og lurer på om det er bare å klemme til på noe men er ikke sikker på hva.

Lurer på bachelor i informasjonsbehandling (systemutvikling, programmering, databaser og operativsystem) som videre kan gå til Mastergrad.

MEN! Til grader er det vel dårlig marked for slikt her i landet og vil vel bli det om noen år og? Kanskje best å beholde dette som en hobby? Det er svært kjedelig å studere 3 år som blir bortkastet. IT markedet endrer seg hele tiden med nye teknikker og plattformer som gjør at en må nesten studere hele tiden for å følge med.

Valg 2: Ressursgeologi (petroleum, bergindustrien, miljøsektoren, kommunale tekniske etatar, i planfirma og i skole)

Berg eller Miljø må vel være godt valg?

Valg 3: Allmennlærer
Det siste er et sikkert valg, skoler er alle steder og kan viderebygges til universitet eller høyskolelærer.

Egentlig må det være en herlig jobb å være lærer på ungdomsskole selv om det kan være slemme elever her og der. Lange ferier og frikvarter - klasseturer og lignende?! Dessverre kan jeg ikke huske å ha sett ledig stilling som dette på en stund.

- -

Og ikke minst, hva søker/ønsker dere?

Sist endret av OrIx; 15. april 2004 kl. 01:30.
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Jeg sliter også med denne søkingen. Har hivd inn en del informasjonsstudier, data teknikk og komtek, så får jeg heller ta omprioriteringer senere. Er foreløpig ganske usikker på hva jeg egentlig vil studere videre. Er også usikker på om jeg i det hele tatt kommer til å studere til høsten.
Trådstarter
Det skader aldri å studere tror jeg, best å bli ferdig med dette før en blir for gammel.

Har sendt søknad i denne rekkefølgen:

1: Allmennlærer
2: Informasjonsbehandling
3: Informasjonsbehandling, 2-årig
4: Informasjonsbehandling, årsstudium
5: Ressursgeologi
6: Bedriftsøkonomi

Har bedriftsøkonomi på de 4 siste valgene og.

Nå krysser jeg fingrene egentlig for å ikke få informasjonsbehandling, men Allmennlærer eller Ressursgeologi.

Hvis ingenting går gjennom vil jeg heller vurdere et studie/kurs i Danmark som "Borland Professional" for det kan veie litt med en slik kompetanse på DB oppdrag for bedrifter.
Tar selv bachelorstudie i informatikk nå. IT-sektoren er på bånn, det er sant, men da kan det egentlig bare gå en vei --> oppover. Samtidig er fremtida data, så hvorfor ikke?
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Går du i Molde ROFLe?

OrIx: Du kan vel omprioritere velgene helt frem til 1. juni?
Trådstarter
Det beste var vel sivilingeniør i informasjonsbehandling som datateknikk men det er 2-3 år til. Skal en ha doktorgrad eller professorgrad er det 3 nye år. Skal en studere så lenge blir en raskt gammel og har en halv million i gjeld, men lønningene er automatisk høyere etter kompetanse så det blir urelevant.

ROFLe
Får håpe det går opp, og bedriftene slutter å kjøpe tjenester fra utlandet som India.

z0p
Stod en kunne omprioritere til 1. Juni. Men egentlig ikke noe å endre på.
Jeg skal søke på noe i morgen, noe.. :P
Gjør det for å være helt på den sikre siden. førsteprioriteten min for neste år er en ledig plass jeg fant på en bra folkehøyskole. Andreprioriteten er militæret. Jeg synes det er litt for skummelt å begynne å studere til neste år. Må komme meg ut og få litt større perspektiv på livet og verden før jeg bestemmmer meg for studier.
Men det er greit å være på den sikre siden.

Lykke til alle sammen!
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Begynner selv å bli litt lei av studier, men det er mulig dette endrer seg når jeg kommer på univeritet/høyskole der det er litt friere og jeg får studere noe jeg liker.
Har selv gått 4 år med videregående, kun avbrutt av et år i militæret. Så jeg vet ikke om jeg bare skal kjøre på med studier eller ta meg et fri år og tenke meg om. Men jeg er redd et fri år fort kan bli litt for mange fri år..
Lurer jo selvfølgelig litt på hvordan det er å ha penger også

Kode

 1. NTNU Filmvitenskap
 2. HiST Økonomi og administrasjon
 3. HiNT Multimedieteknologi, Steinkjer
 4. NTNU Medievitenskap
 5. HiL  Visuell kultur/film og fjernsyn
 6. HiS  Økonomi og administrasjon
 7. HiA  Økonomi og administrasjon, Kr.sand
 8. HiA  Multimedieteknologi og -design, Grimstad
 9. NTNU Årsstudium i psykologi
10.HiA  Kommunikasjon
Dette er hva jeg har smellt inn nå, og sjansen er stor for at det blir litt rokkeringer før juni.

Kode

  1. 185881 UiO  Statsvitenskap
  2. 185883 UiO  Utviklingsstudier
  3. 185872 UiO  Internasjonale studier
  4. 185919 UiO  Europeiske og amerikanske studier, Nord-Amerika 
  5. 185870 UiO  Europastudier (EU)  
  6. 185395 UiO  Informatikk
  7. 185844 UiO  Lærerutdanning, kultur,språk,samf.fag  
  8. 185845 UiO  Digitale medier  
  9. 185851 UiO  Medievitenskap
 10. 185481 UiO  Historie
Sånn ser mitt ut for øyeblikket, men kommer til å flytte Historie opp til andrevalg, lærer til tredje, informatikk til fjerde, og resten slik de er.

Jeg skal forresten bli møbeldesigner, haha!
Vurderer sterkt å jobbe til neste år. Er litt mer motivert til å jobbe og legge meg opp litt penger. Men har også søkt på noen studier:

1. Filmvitenskap på NTNU
Har drevet med kinodrift selv på frivillig basis. Skrev særemne om skrekkfilm på videregående. Er generelt interessert i film og dens verden.

2. Gresk på NTNU
Hadde tidligere i år lyst til å lære meg et språk. Deler av Bibelen og annen koselig litteratur er skrevet på gresk, så det kunne være kjekt å lest det på originalspråket. Tar et språkkurs i gresk for tida, men det er veldig vanskelig. Har egentlig slått det fra meg.

3. Språk på UiO
Her er det gresk og latin som gjelder. Jeg "tror" jeg er interessert i språk, og det hadde kanskje ikke vært så dumt å kunne et språk eller to. Muligheter for jobb er jeg ikke så sikker på, men det å være tolk er jo en mulighet.

4. Ungdom, kultur og tro på MF
Søker "hver gang" på MF. Vil egentlig ikke ha en slik utdannelse, men det var et nytt fag der, og det hørtes litt interessant ut.

Problemet med mitt førstevalg er at de fleste jobbene som tilbys med en slik utdannelse, finnes i byer. Ikke et vondt ord om byer generelt, men jeg trives på bygda og har faktisk lyst til å bosette meg i hjemkommunen min. Man må kanskje tenke på sånt når man søker.
Opprinnelig postet av King Ghidora

Kode

  1. 185881 UiO  Statsvitenskap
  2. 185883 UiO  Utviklingsstudier
  3. 185872 UiO  Internasjonale studier
  4. 185919 UiO  Europeiske og amerikanske studier, Nord-Amerika 
  5. 185870 UiO  Europastudier (EU)  
  6. 185395 UiO  Informatikk
  7. 185844 UiO  Lærerutdanning, kultur,språk,samf.fag  
  8. 185845 UiO  Digitale medier  
  9. 185851 UiO  Medievitenskap
 10. 185481 UiO  Historie
Sånn ser mitt ut for øyeblikket
Vis hele sitatet...
Kanskje jeg blir fadderen din! Går statsvitenskap nå. Hvorfor søker du UIO hvis du vil bli møbeldesigner?

Du kommer inn på statsvitenskap hvis du har rundt 4 eller litt under i snitt!

Har medievitenskap og, det er veldig intressant, meste av pensum er om film...Men hvis noen er intressert i en "teknisk" film utdannelse er vel ikke UIO veien å gå. Da hadde jeg heller sjekka
www.storedyret.com
Sist endret av Eurob0y; 16. april 2004 kl. 15:09.

Kode

 1.  HiST Økonomi og administrasjon
 2.  HSM  Økonomi og administrasjon
 3.  HBO  Informasjonsteknologi og økonomi
 4.  HiO  Informasjonsteknologi
 5.  HBO  Informasjonsteknologi
 6.  NTNU Informatikk
 7.  HiST Informatikk med spes. i drift av datasystemer
 8.  HBO  Siviløkonom/Master of Science in Business
 9.  HiS  Økonomi og informatikk
Slik ble min seende ut, er i random rekkefølge foreløpig, veldig usikker :>

edit: bør kanskje lagge til at jeg søker for sikkerhets skyld, skal forhåpentligvis i militæret.
Sist endret av zalaam; 16. april 2004 kl. 16:06.
Slik ser min søknad for øyeblikket ut:

1. 219704 HiST Audiografutdanning
2. 207838 HiG Medie-management
3. 209851 HH Medier, info. og samfunnskontakt, Rena
4. 207149 HiG Mediedesign
5. 223454 HVO Journalistutdanning
6. 219287 HiST Informatikk med spes. i info.behandling
7. 201850 HiA Kommunikasjon
8. 257418 MHG Tverrkulturell kommunikasjon
9. 225162 HiÅ Økonomi og ledelse

HiST = Høgskolen i Sør-Trøndelag
HiG = Høgskolen i Gjøvik
HH = Høgskolen i Hedmark
HVO = Høgskulen i Volda
HiA = Høgskolen i Agder
MHG = Mediehøgskolen Gimlekollen (Kristiansand)
HiÅ = Høgskolen i Ålesund

Det er jaggu ikke lett å bestemme seg..
Lurte på en ting...
Hva er egentlig den store forskjellen mellom informatikk og informasjonsteknologi?
1. 185851 UiO Medievitenskap
2. 185479 UiO Filosofi
3. 185837 UiO IT - Språk, logikk, psykologi
4. 185876 UiO Psykologi
5. 185921 UiO Litteratur, Engelsk
6. 185919 UiO Europeiske og amerikanske studier, Nord-Amerika
7. 185856 UiO Elektronikk og datateknologi
8. 185857 UiO Fysikk, astronomi, meteorologi
9. 185881 UiO Statsvitenskap
10. 185481 UiO Historie

Håper bare jeg kommer inn på Medievitenskap da... Kravet i fjor var vel på 51 poeng, blir vel noe sånt jeg kommer til å få, hvis alt går etter planen.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Fittesatananarkikommando
Cadex's Avatar
Donor
*bump* Ja gutta, nå er svaret kommet på samordnaopptak sine hjemmesider.. Jeg er storfornøyd, kom inn på førstevalget! Er i lykkerus av de sjeldne.. Ikke engang flom og orkan kunne fått meg ned igjen
Jeg kom også inn på førstevalget! *danse*
Oi... Ja ja, jeg kom inn på 10endevalget mitt.

La dette være en lekse til dere små barn, å tro man vet hva man vil når man er 15 er bullshit. Ta allmenn selv om du ikke tror du vil det. Jeg var så dum å velge elektro, hadde crappy grades hele vgs igjennom, og kom nå inn på noe helt annet enn hva jeg vil gjøre resten av livet mitt.

Det nærmeste jeg kom noen av fagene jeg ville studere var 13.3 poeng ifra. Det jeg kom inn på (informatikk) har åpen grense...

Det er IKKE kult å få dårlige karakterer.
Kom inn på førstevalget! Psykologi that is.
One of the good guys
2rs1's Avatar
Opprinnelig postet av King Ghidora
La dette være en lekse til dere små barn, å tro man vet hva man vil når man er 15 er bullshit. Ta allmenn selv om du ikke tror du vil det. Jeg var så dum å velge elektro, hadde crappy grades hele vgs igjennom, og kom nå inn på noe helt annet enn hva jeg vil gjøre resten av livet mitt.
Vis hele sitatet...
Bortsett ifra at man får noen ekstrapoeng, så er jo allmenn langt ifra noe fordel enn f.eks. elektro?

(Med forrbehold om at jeg kan være veldig trøtt.)
Opprinnelig postet av Maddy
Bortsett ifra at man får noen ekstrapoeng, så er jo allmenn langt ifra noe fordel enn f.eks. elektro?

(Med forrbehold om at jeg kan være veldig trøtt.)
Vis hele sitatet...
Les posten til King Ghidora en gang til så forstår kanskje du også hva han mener.
Gadd ikke å søke i år, siden jeg skal på befalskole/militær, men hadde desverre ikke kommet inn på 1.valget mitt, ind.øk. på ntnu...fattige 0.7 poeng ifra! statser på at det går med noen militær/alderspoeng å ta den på ordinærkvota
Mange poeng hadde du King Ghidora? Jeg søkte pedagogikk og sosiologi på UiO, men kom ikke inn på noen av dem. Skulle seff søkt flere studier som du gjorde så kunne jeg tatt ex. phil pg ex. fac hvertfall. Blir nok HiA og bløte konsonanter på meg nå..
Johoo, kom inn på medievitenskap, som var førstevalget mitt. Noen flere som skal studere det på UiO?
Listetråd

Kom også inn på førstevalget men Informasjonsteknologi på HiO har visst ikke vært det vanskeligste å komme inn på. Håper tidene snur litt til jeg er ferdig utdanna, hvis ikke så er jeg sikra jobb på posten til jeg slutter frivillig Faktisk greit nok der.
Opprinnelig postet av Surrehu
Kom inn på førstevalget! Psykologi that is.
Vis hele sitatet...
Hva ligger poengene på der? Er det ikke sånn at alle kommer inn pp første kurset, men så siler man derfra?
Opprinnelig postet av Eriken
Mange poeng hadde du King Ghidora? Jeg søkte pedagogikk og sosiologi på UiO, men kom ikke inn på noen av dem. Skulle seff søkt flere studier som du gjorde så kunne jeg tatt ex. phil pg ex. fac hvertfall. Blir nok HiA og bløte konsonanter på meg nå..
Vis hele sitatet...
Hadde noe slikt som 35.

Det er fortsatt mulig å søke på Informatikk ved UiO forresten. Gjør du det er jeg hvertfall på hils med noen. :-p
1. valget her i gården og, økonomi og adm. på HiST (TøH).
King Ghidora: saken er at jeg har nesten et komplett grunnfag i informatikk, 13 vekttall. Fikk faktisk 2 tilleggspoeng for de. Så tror ikke det er så aktuelt. Men står jo hvertfall på venteliste på UiO med mine 39.5
Hehe, okey. Lykke til anyway.
Tror jeg trenger det, luck altså, var 5000 som ikke kom inn, så jeg står ikke akkurat alene i kø.. :/