Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 15276
Forrige helg skulle jeg prøve å drikke meg full på cognac, kom fram til braastad 70 cl 40%.
Ble evig kanon, og evig hangover dagen etter, har enda en liten slump med cognac igjen, og etter 40 - 50 cl på en dag får man rimelig stygga på ren cognac, noen tips når det gjelder å blande gode drammer med cognac?

Takk for alle fornuftige svar
Hjernen brenner
Lord_Kamikaze's Avatar
Går å blande med coca cola og en isbit, eventuelt bare en isbit .
ikke vanne ut godt brennevin din alkohol misbruker....
Men vist du må, så kan du lage en "french koffe" feks. lages likt som irish bare du bruke cognak istede for wisky
Sist endret av The_WEB_KILLER; 9. juni 2006 kl. 13:10.
Hvis du legger cognacglasset over en kopp med varmkaffef vil cognacen bli litt mildere i smaken pga varmen. Dette gjelder forsåvit alt av brennvin, legg det i et vannbad og varm det så kan du drikke veldig sterk sprit uten å kjenne så mye av den vanlige brenningen som vanligvis er når man drikker sprit.
french coffee er en slager!

kan kanskje drikkes som ice coffe oxo... aldri testa dette! bare lag kaffi, kjøl det ned, høyt glass med isbiter, sprit så kaffi.. kanskje tilsette en skvett melk og en sukkerbit eller to....
Sitat av madbertha
Hvis du legger cognacglasset over en kopp med varmkaffef vil cognacen bli litt mildere i smaken pga varmen. Dette gjelder forsåvit alt av brennvin, legg det i et vannbad og varm det så kan du drikke veldig sterk sprit uten å kjenne så mye av den vanlige brenningen som vanligvis er når man drikker sprit.
Vis hele sitatet...
Nå sier jo poden at han ikke "makter" Cognac pga litt for mye av det gode, men å legge Cognacen over kaffekoppen er direkte alkoholmisbruk. Dersom han ikke klarer å drikke Cognac pga smaken eller whatever, så drikker man noe annet. Man ødelegger ikke god, og til tider dyr, Cognac med å legge den over kaffekoppen!
Hm, tror villa skal funke ok til cognac tar jeg ikke helt feil..
hiv cognacen rett i en kopp me kaffie. smaker heilt forjævli men faen så full du blir.. etter det jeg husker da..
man skal da ikke blande ut cognac. varm opp med en six-pack pils først og drikk deretter cognac til du er i form så får du mest mulig ut av både fylla og cognacen. hvis du absolutt skal blande så er vel den french coffee varianten brukbar...
Drikke seg full på Cognac?! Nei Nei Nei!...cognac er sånt man nyter ett par små av etter middagen, ikke drikker en halvliter av på en kveld

Blande ut Cognac?! ikke faen

forøvrig gjelder samme for Whisky (og ikke kom med noe Jack&Coke-shite)
Din gris! Man blander da ikke ut god cognac.. Den drikkes rein.. Dermed basta1
moridin: stemmer at man helst skal drikke det rent. er det en god single malt Whiskey skal man ikke engang ha isbiter i. men det her er en som ikke har et forhold til slik drikke og hva han gjør med det er vel hans sak, uansett hvor synd det er å kaste bort finfin drikke...
Det han kan gjøre er å drikke noe annet.. drikk vodka,rom eller øl for den saks skyld.. Blande brunt brennvin... *humre humre*
Enig med laksen, ta deg en sixpack pils først, så slenger du en isbit eller to i cognacen din.
Blande ut kånajkk......hørtr på makan!!
Sitat av Lord_Kamikaze
Går å blande med coca cola og en isbit, eventuelt bare en isbit .
Vis hele sitatet...

Den der er jææævlig god!
åssn er det mulig å like cola og cognac.. cognac har en mektig smak, noe som i mitt tilfelle gjør meg kvalm ved å drikke det for fort å for mye. bare tanken på å blande med cola å forsterke den søte/sterke smaken med noen spiseskjeer sukker.. blæh :S har smakt cola med jaegermaister, å skal ALDRI gjøre det igjenn.. som sagt før, blande med blank..bart me brunt
Cognac skal ikke drikkes fort. Cognac skal nytes
du kan jo kjøpe en flaske hpnotq og blande det ut med. det skal ifølge folk være mad godt.
Sitat av charras
french coffee er en slager!

kan kanskje drikkes som ice coffe oxo... aldri testa dette! bare lag kaffi, kjøl det ned, høyt glass med isbiter, sprit så kaffi.. kanskje tilsette en skvett melk og en sukkerbit eller to....
Vis hele sitatet...
Melk og sukkerbit sammen sprit?? (uggent)
Sitat av marihuana
Enig med laksen, ta deg en sixpack pils først, så slenger du en isbit eller to i cognacen din.
Vis hele sitatet...
Man skal da ikke ha isbiter i cognac, det der burde vært ført opp som en dødssynd
Hah, det er jo opplagt, cognac skal jo uansett varmes :P
▼ ... over en uke senere ... ▼
Gi faen i all sytingen! Bland og drikk akkurat som du liker det selv.
Prøv cognac med masse isbiter, maker mye bedre avkjølt.

Et lite tips som dere bør teste: Jeger og batteri!
Mye tull her da. Vill regne med at karen fikk en flaske cognac eller stælt en eller lignenede å han vill ha den ned!!! Forståelig det! Bland med ting som smaker mye det vill dempe smaken i hvertfall, eller start med noe du liker med så sterk alkohol % som mulig så blir det lettere å få med, men ideelt sett så lar jeg cognac`n være til irish og rent på rock`s.
Men for all del bland det ut i stedenfor å kaste den!!!!
Hvis du ikke liker cognac skjønner jeg ikke hvorfor du i det hele tatt kjøper det.
Cognac er til for å nytes ikke drikke seg full på men dette er noe jeg aldri lærer av...

Du kan jo lage veldig gode sauser ved å tilsette cognac, dette anbefales på det sterkeste. Kommer ikke på noen oppskrifter i farta.
Den beste isen jeg har smakt var "Møbelpick" eller noe sånt, den får du kjøpt i de fleste butikkene.
Den som inneholder nøtter synes jeg personlig er best. Når du heller cognac over isen får den en helt fantastisk smak.

Cognac kan brukes til så mangt.
Det er misbruk å blande cognac'en men skal du på død å liv blande den er det kun Kaffe som duger!
De gangene jeg har drukket cognac har jeg blandet den ut med sprite og en halv kork med limesaft. Husk en isbit i klasset
har prøvd med slush en gang men anbefaler det ikke!
Om man til nød skal blande noe som helst i cognac'en, så er et lite sukkerdryss nok. En del liker den bedre når den er en anelse søtere.

Japanerne har en egen skikk når det gjelder cognac, og det er at de blander den ut med sitronbrus. En fancy Remy Martin XO blandet med sprite er ikke et ukjent fenomen blandt piffen der. Personlig så syns jeg det smaker mye bedre uten.

Isbiter i cognac er fy-fy imo. For at en cognac skal smake så godt som overhodet mulig, så skal den holde romptemperatur eller litt over. Da frigis mer av smaken/lukta, enn om den er kald. Dette er litt av poenget med de store glassene, og måten man holder hele klokka i håndflaten. Man øker temperaturen og man får plass til hele snyteskaftet nedi glasset slik at mann får inhalert varene.

Dog, det finnes en del drinker hvor cognac er en bestandel, men ikke så mange gode hvor det er hovedingrediensen. En av de bedre er den spanske Sangria:

1 flaske spansk rødvin (rioja er konge, men det beste er kostbare om det er billig fyll du vil ha)
3 dl appelsinjuice
et par spisekjeer sukker, alt etter juicens og vinens sødme
1 appelsin i skiver
1 lime i skiver
4 cl cognac
4 cl cointreau eller annen triple sec
isbiter

Den ultimate sommerdrinken imo.