Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 4728
Jeg er plaget med angst og til tider panikkangst. Har fått sobril,stesolid og valium av legen,men ingen av disse funker spesielt bra når jeg får ett ordntlig angstanfall. I dag skrev han ut "xanor". Fikk ett inntrykk av at dette er skikkelig krutt som skal slå meg ut når byene kommer.Har lest i felleskatalogen men mye av det som står der ,må man jo ha legeutdanning for og forstå Noen erfaringer rundt bruk av denne medisin? Bivirkninger osv? Svar mottas med takk
Hvilke doseringer brukte du på valium, stesolid og sobril? Hvis de ikke funka så bra tror jeg nok ikke xanor vil hjelpe så veldig den heller. Måtte selv ta dobbel dosering, av det legen utskrev av sobril for at den skulle funke.
Sist endret av marihuana; 17. oktober 2006 kl. 23:18. Grunn: ---
Trådstarter
35 2
Brukte 10-20mg ved akutt behov . Hvilke alternativer kan funke tror du? Noen gode erfaringer?
har du tenkt på kognitiv terapi i tillegg? Jeg tror dessuten du ville hatt mer nytte av å gå på f.eks. Cipralex også, noe å ta opp med legen?

Benzoene (etter min erfaring) kurerer ingenting, de bare "utsetter" det hele.
spQ
Dyslectic Mind
spQ's Avatar
Sitat av Wiplash
Jeg er plaget med angst og til tider panikkangst. Har fått sobril,stesolid og valium av legen,men ingen av disse funker spesielt bra når jeg får ett ordntlig angstanfall. I dag skrev han ut "xanor". Fikk ett inntrykk av at dette er skikkelig krutt som skal slå meg ut når byene kommer.Har lest i felleskatalogen men mye av det som står der ,må man jo ha legeutdanning for og forstå Noen erfaringer rundt bruk av denne medisin? Bivirkninger osv? Svar mottas med takk
Vis hele sitatet...
Høres ut som om du har klart å få legen på god-fot i hvertfall
Valium og Stesolid samtidig var en merkelig kombinasjon, ettersom de begge innholder virkestoffet Diazepam.
Eneste forskjellen mellom Stesolid og Valium er produsentene, Roche og Alpharm, samt farge og form.. Vival som også inneholder Diazepam er også produsert av Alpharma.

Bare av ren nyskjerrighet lurer jeg på hvilke dags doser du sto på i hennhold til Stesolid/Valium og Sobril?
Var det noe spesiel tid på døgnet du tok dem? Var det ved spesielle andledninger?
Hvilken dosering står du på i dag med Xanor? Er det Xanor 2mg du bruker?

Jeg har personlig erfaring med Stesolid og Sobril.
Først nevnte er noe jeg har fått gjenom lege - i tett følge med psykriatrien. Det er ikke -bare,bare- å få utskrevne Benzodiazpiner i 20års alderen.
Jeg synest Stesolid har fungert greit. Jeg brukte tidligere 15-20 mg pr. dag, men nå får jeg Stesolid 2,5 mg og står oppført med 3 tabs daglig. Altså 7,5 mg - noe som er en stor reduksjon fra hva jeg brukte tidligere, men jeg er ikke nødt til å spise 3 tabs hverdag, mer ved behov.
Jeg behøvde ikke spise dem hver dag, men da panikk angsten grep meg, var Stesolid det medikamentet som hjalp meg mest. Xanor har jeg heller aldri fåt utskrevet, så om det ville hjulpet meg mer, vet jeg ingenting om.

Jeg har ved flere tidligere anledninger (da jeg brukte Benzo'er til å ruse meg) kjøpt og brukt Xanor.
Jeg vil be deg være forsiktig med disse pillene, for det har vært registert flere dødsfall skyldet selvmord i Danmark etter bruken av Xanor (alprazolam). Jeg mener på ingen måte å skremme deg, og har heller ikke noe som helst dokumentasjon på at dette virkelig stemmer.
Dette er ting jeg har lest i avisen?hørt av lege/psykolog? Kanskje på gata?
Uansett så vet jeg såpass at til og med narkomane er skeptiske til Xanor. Nå tenker jeg ikke for å ruse seg èn enkelt gang, men gjevlig bruk av disse tablettene.
Det er sterke tabletter, så vær forsiktig med utprøvningen. Jeg vet ikke hvilken dosering du står på, men trapp stille og rolig opp - for så å trappe stille og rolig ned igjen når den tid er inne. Personling har det alltid gjort meg trett og har ikke merket noe til angst effekten. Men som sagt tidligere - brukte jeg dem heller ikke til medisin.

Jeg håper virkelig at du ikke bare setter din lit i at disse pillene skal hjelpe deg med angst, deprisjoner o.l alene. For der vil du i såfall gå på en smell før eller siden.
Xanor vil nok kanskje føle deg bra og oppegående en lang periode. Men kroppen har sin unike evne til å tilpasse seg, noe den gjør rimelig fort når det gjelder Benzodiazepiner og naturligvis annen medisin.
Disse pillene skal utskrives i tett samarbeid med lege psykolog/psykriater. Så om du ikke er innenfor hjelpeapparatet eller har fått tilbud om hjelp engang ville jeg ha stilt spørsmålstegn til legen din, selv om han er snill og skriver ut medisiner.

En deprisjon løser seg ikke av seg selv bare ved å pjåte i seg vanedannende tabletter.
Jeg mener på ingen måte å være kritisk eller å moralisere noe, jeg stiller i samme bås selv - men igrer etter å gi info til dem som vil ha nytte av det.
Mosjon og ernæring er viktige faktorer som spiller inn i tillegg til medisin. Medisin alene kan ikke hjelpe deg i lengden, desverre..
Men at de hjelper -der og da- er det ingen tvil om..

Klokka er mye nå, så jeg får hoppe i 'låppekassa'.
Men om det er noe mer du lurer på eller ting du føler er ubesvart, kan du sende meg en pm - så skal jeg svare deg så raskt jeg kan etter beste emne..

Lykke til, og igjen - om du ikke går til psykX. så vil jeg anbefalle å teste det ut. Man har ingenting å tape på det. I værstefall er det bare til å si "Hadet"!
"Det er ikke -bare,bare- å få utskrevne Benzodiazpiner i 20års alderen."

Lurte litt på dette jeg, bør man være eldre for å få dem?
spQ
Dyslectic Mind
spQ's Avatar
Nei det er ikke lett å få tak i Benzoer.. Selv om man tidligere ikke har vært rusmisbruker også.
Dette er fordi det er strenge regler for hvem som får det, hva man får det mot og ikke minst - hvor langt tidsrom man skal beholde dem..

Jeg mener det er en gylden regel som sier at man ikke skal bruke Valium f.eks i over 3 måneder i strekk. Jeg mener da å ha fått Valium fra lege i 3 måneder der man går på daglige doser.
Spesielt vanskelig er det da for personer under 30, kanskje eldre også ?
Dette avhenger sikkert helt på din fastlege, men dette er fakta jeg har fått fra min tidligere psykolog.

Det er ikke så lenge siden VG hadde en sak hvor en kvinnelig lege hadde gitt ut banalstore mengder forskjellige Benzodiazepiner til 9-10 forskjellige pasienter, på over et kort tidsrom.
Fylkeslegen fikk fingeren i dette og hun legen mistet midlertidig sin rett til å jobbe som lege.

Men som sagt, dette avhenger helt på fastlegen. Jeg vet om at det finnes mange fastleger ute som pjåter folk full i benzoer og som gjerne gir medisiner under bordet. Men hvor lenge det får pågå er jo en annen sak. (jeg har ikke tenkt til å sladre nei). Men da pasientene selv går å forteller dette, er jeg i tvil om hvor lenge det får pågå.
Trådstarter
35 2
Hei igjenn og takk for utfyllende svar. Må poengtere at jeg ikke har fått valium,stesolid og sobril samtidig for kombinasjonsbruk av legen.Har byttet for å se om det virker bedre. Jeg er under behandling i psykiatrien og det er samkjøring mellom psykolog og lege.
Har fått 5mg xanor,men sku begynne med en halv tbl og trappe forsiktig opp. Håper dette skal få meg til å sove så tungt at jeg slipper å stå opp 5 ganger hver natt pga smerter,for det er da det er lett og ty til somadrilen. Den funker utrolig bra på ryggsmertene,men det varer ikke mange timene desverre. Håper på operasjon ganske så fort. Det er vel ingen piller som fjerner problemet.Det fjerner bare psymtonene,så jeg er helt enig i det du sier der. Ang dosering av tidligere nevnte beroligende,så har det vert "etter behov som avtalt med legen" Det er stort sett etter jeg har komt i senga at angsthelvete bryter løs,så det er stort sett da jeg bruker beroligende.Går på krykker pga ryggen nå,så jeg har alt for mye tid til å tenke i og med at jeg ike får gjort så mye........
Livet skal ikke være enkelt................
men symptomene forsvinner jo ikke for godt, det kommer tilbake og man må ta en ny dose. Det er utrolig godt når benzoene virker, og man kjenner at uroen og panikken slipper taket, har vært inn og ut av legekontor og røntgen fasaliteter i over to år nå, så jeg skjønner "hvor du kommer fra".
Håper det ordner seg snart iallefall!
Trådstarter
35 2
Motet meg opp til å kontakte hjemmepsykiatrien i går.Glimrende tiltak.Kom en utrolig grei dame hjem til meg i kveld fordi jeg sliter alvorlig for tiden. Vi ble sittende og røyke og drikke kaffe i 3 timer.Kunne snakke om alt og fikk god støtte og forståelse.Dette er noe jeg kan anbefale på det sterkeste! Kan ikke legge skjul på at det er digg å ta en dose beroligende og slappe av,men nå har jeg gått i senga uten en pille fordi jeg fikk "sortert" mange tanker.Blir så uformeldt når de kommer hjem i stedet for at jeg må reise til ett sterilt kontor:-)
Takker for støtten folkens.Det hjelper faktisk på humøret med slike innlegg fra dere på forumet! I mrg skal jeg begynne på xanor.............er spent på hvordan det går.
Skal oppdatere etterhvert som jeg bruker de.Kanskje ikke så intresant for alle ,men dere får si i fra om jeg skal gi meg og lire ut av meg.

"Den største synden ett menneseke kan gjøre,er å ta motet fra ett annet menneske"......."ukjent"
Trådstarter
35 2
Prøvde xanor i gårkveld. Sov som en stein:-) Litt tung i huet når jeg sku stå opp,men ellers så virket det som de gjorde jobben sin.Da kan jeg kanskje slippe å stå opp flere ganger hver natt og dytte i meg somadril får å få sove:-)