Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  421 48779
Kristendommen er jo "The best Story" ever told.. Og hadde vi ikke blitt påtvunget kristendommen til å begynne med så hadde vi nok latt være å blitt kristnet noen av oss.. En annen interessant faktor er jo at Det gamle og Nye testamentet samsvarer jo ikke i det hele tatt? I det gamle kunne de ha flere kvinner, i det nye skal du ikke ha sex før du er gift, etc etc.. Det nye testamentet er blitt skrevet for å få et mer kontrollerbart samfunn.. Kunne vi ikke bare skrapet alt det i bibelen ned til et par sider om verdier,regler,moral, og etikk.. Hvor mange liv har religion tatt i forhold til hva den har reddet? Disse tallene er ufine.. Å tro på seg selv, og behandle andre med respekt og tilfredstille sin egen indre "gud" må vel holde..
Sitat av Raebi Vis innlegg
Kristendommen er jo "The best Story" ever told.. Og hadde vi ikke blitt påtvunget kristendommen til å begynne med så hadde vi nok latt være å blitt kristnet noen av oss.. En annen interessant faktor er jo at Det gamle og Nye testamentet samsvarer jo ikke i det hele tatt? I det gamle kunne de ha flere kvinner, i det nye skal du ikke ha sex før du er gift, etc etc.. Det nye testamentet er blitt skrevet for å få et mer kontrollerbart samfunn.. Kunne vi ikke bare skrapet alt det i bibelen ned til et par sider om verdier,regler,moral, og etikk.. Hvor mange liv har religion tatt i forhold til hva den har reddet? Disse tallene er ufine.. Å tro på seg selv, og behandle andre med respekt og tilfredstille sin egen indre "gud" må vel holde..
Vis hele sitatet...
Forstår godt din frustrasjon, men det er jo en grunn til at Det Gamle Testamentet og Det Nye er forskjellige. Gud har kommet med nye beskjeder.

Og ikke bland inn hvor mange liv relgion har tatt. Dette har vært mennesker og ikke Gud som har tatt liv. Veldig viktig å skille.

Og hva den siste setningen din innebærer så er det det eneste det Nye Testamentet handler om. Les
Sitat av Vandringsmann Vis innlegg
Og ikke bland inn hvor mange liv relgion har tatt. Dette har vært mennesker og ikke Gud som har tatt liv. Veldig viktig å skille.
Vis hele sitatet...
Det blir i aller høyeste grad aktuelt nevne religion i denne sammenhengen, les selv: Korstog
Sitat av Vandringsmann Vis innlegg
Gud har kommet med nye beskjeder.
Vis hele sitatet...
Så rart at disse beskjedene virker som om de kommer fra en person med totalt annerledes moralsk grunnlag enn hvem enn som gav de første... Skulle nesten tro det ikke var samme entitet som gav dem...

Sitat av Vandringsmann Vis innlegg
Og ikke bland inn hvor mange liv relgion har tatt. Dette har vært mennesker og ikke Gud som har tatt liv. Veldig viktig å skille.
Vis hele sitatet...
Her blander du selv kortene. Religion er noe som mennesker går og organiserer seg i. Religion innebærer som regel at man gjør ting på vegne av sin gud. Mennesker har drept uhorvelig mange andre mennesker fordi de mener guden sin mener det er en grei ting å gjøre.

Guden i bibelen har selv tatt livet av titusener og kommandert andre til å drepe på de mest grusomme måter. Den bibelske gud er maktsyk og hjerteløs og har ingen problemer med å kreve at mennesker skal voldta, ta slaver, prostituere sine døtre og drepe sine sønner for at han skal godta dem som hederlige mennesker.
Sitat av Kinseek Vis innlegg
Guden i bibelen har selv tatt livet av titusener og kommandert andre til å drepe på de mest grusomme måter. Den bibelske gud er maktsyk og hjerteløs og har ingen problemer med å kreve at mennesker skal voldta, ta slaver, prostituere sine døtre og drepe sine sønner for at han skal godta dem som hederlige mennesker.
Vis hele sitatet...
Og det er her du og så alt for mange andre tar så uhorvelig feil.

Gud ga først muntlige regler og lover. Deretter kom Steintavlene med De Ti Bud. Men Gud så at dette heller ikke fikk oss til å oppføre oss mot hverandre så han sender seg selv ned i menneskeform for å gi det nye budskapet. Gud har erfart igjennom oss i all tid.

Gud gav aldri rett til å ta ett annet liv med unntakt av alt som skjedde før syndefloden. Gud drepte jo selv alle mennesker unntatt de som var ombord på Noahs Ark (om vi skal tro på Bibelen). Men han angret jo like etterpå og gav oss Regnbuen som et tegn om at han aldri ville gjøre noe slikt igjen.

Og siden da har det bare vært ufrelste som har drept i Herrens Navn. Mennesker har utnyttet den gode troen for å sette seg selv i maktposisjoner og har gjort det de selv mener har vært til menneskers beste. Som f.eks Pavene som gav ordre om korstogene og heksebrenning. For Gud vil ikke vondt. Derfor kom han med ett nytt budskap. Og dette kom med Jesus.

Jeg vet dette kan være vanskelig og forstå. Jeg slet selv. Men når man først forstår så detter alt på plass som ett puslespill.

Det viktigste man kan gjøre for å forstå Gud og Bibelen er å åpne opp seg selv og ikke ligge bakpå og tenke at "dette skal jeg bryte ned". Da sier det seg selv at man ikke vil klare å se "Gud".
Sitat av Vandringsmann Vis innlegg
Men han angret jo like etterpå og gav oss Regnbuen som et tegn om at han aldri ville gjøre noe slikt igjen.
Vis hele sitatet...
Hei. Regnbuen er et resultat av lysbrytning. Hvis lys ikke kunne brytes, var det umulig for menneskeøyne å fokusere lys på netthinnen. Sier du at mennesker ikke hadde syn før floden?
Sitat av Vandringsmann Vis innlegg
Og det er her du og så alt for mange andre tar så uhorvelig feil. .
Vis hele sitatet...
Så Gud i bibelen har ikke befalt mennesker å voldta, drepe, ta slaver og generelt være det vi i dag ville kalt syke grusomheter?

Sitat av Vandringsmann Vis innlegg
Gud ga først muntlige regler og lover. Deretter kom Steintavlene med De Ti Bud. Men Gud så at dette heller ikke fikk oss til å oppføre oss mot hverandre så han sender seg selv ned i menneskeform for å gi det nye budskapet. Gud har erfart igjennom oss i all tid. .
Vis hele sitatet...
Trodde Gud var allvitende? Burde ikke han vite på forhånd hva han kunne klare oppnå med f.eks. å gi de Ti Bud?

Til og med jeg, et vanlig dødelig menneske, kunne innse at det å gi en steintavle til en person ikke kunne få mennesker verden over til å følge en guds budskap. Virker som om jeg har bedre forståelse for hvordan mennesker faktisk fungerer enn den bibelske gud.

Sitat av Vandringsmann Vis innlegg
Gud gav aldri rett til å ta ett annet liv med unntakt av alt som skjedde før syndefloden. Gud drepte jo selv alle mennesker unntatt de som var ombord på Noahs Ark (om vi skal tro på Bibelen). Men han angret jo like etterpå og gav oss Regnbuen som et tegn om at han aldri ville gjøre noe slikt igjen. .
Vis hele sitatet...
Han angret faktisk? Er ikke angre noe en person gjør når han innser han har handlet galt? Så moralen i historien er at hvis menneskene terger gud så kan han bli så ukontrollert sint at han dreper alle og enhver (utenom Noah) til ingen nytte? Det er jo ikke bare autoritært drap, det er meningsløst.

Er det ikke veldig relevant for å forstå hva bibelens gud er også de hendelser det tilskrives ham før noahs ark også? Prøver ikke en person som søker gud forstå ham utifra alt som han får vite om gud? Hvorfor sier du at vi ikke skal tenke så mye på det som skjedde før syndefloden da?

Sitat av Vandringsmann Vis innlegg
Og siden da har det bare vært ufrelste som har drept i Herrens Navn. Mennesker har utnyttet den gode troen for å sette seg selv i maktposisjoner og har gjort det de selv mener har vært til menneskers beste. Som f.eks Pavene som gav ordre om korstogene og heksebrenning. For Gud vil ikke vondt. Derfor kom han med ett nytt budskap. Og dette kom med Jesus.
Vis hele sitatet...
Så poenget er at mennesker som mener de er frelst likeså kan ha vrangforestillinger. Det var jeg enig i utgangspunktet.


Sitat av Vandringsmann Vis innlegg
Jeg vet dette kan være vanskelig og forstå. Jeg slet selv. Men når man først forstår så detter alt på plass som ett puslespill.
Vis hele sitatet...
Fordi man gir opp logikken og mer ønsker tro på det for troens skyld enn hva logiske evner tilsier man kan tro på.

Sitat av Vandringsmann Vis innlegg
Det viktigste man kan gjøre for å forstå Gud og Bibelen er å åpne opp seg selv og ikke ligge bakpå og tenke at "dette skal jeg bryte ned". Da sier det seg selv at man ikke vil klare å se "Gud".
Vis hele sitatet...
Jeg velger å tro at om det finnes en gud så er det ikke en gud som den det er i bibelen som pakker seg inn i så mye vold og grusomheter, som er helt meningsløst.

Gud er ikke i bibelen. Kunne tenkes han var andre plasser dog.

"You are my battle-ax and sword," says the LORD. "With you I will shatter nations and destroy many kingdoms. With you I will shatter armies, destroying the horse and rider, the chariot and charioteer. With you I will shatter men and women, old people and children, young men and maidens. With you I will shatter shepherds and flocks, farmers and oxen, captains and rulers. "As you watch, I will repay Babylon and the people of Babylonia for all the wrong they have done to my people in Jerusalem," says the LORD. "Look, O mighty mountain, destroyer of the earth! I am your enemy," says the LORD. "I will raise my fist against you, to roll you down from the heights. When I am finished, you will be nothing but a heap of rubble. You will be desolate forever. Even your stones will never again be used for building. You will be completely wiped out," says the LORD. (Jeremiah 51:20-26)
Vis hele sitatet...
Anyone who is captured will be run through with a sword. Their little children will be dashed to death right before their eyes. Their homes will be sacked and their wives raped by the attacking hordes. For I will stir up the Medes against Babylon, and no amount of silver or gold will buy them off. The attacking armies will shoot down the young people with arrows. They will have no mercy on helpless babies and will show no compassion for the children. (Isaiah 13:15-18 NLT)
Vis hele sitatet...
This is what the Lord of hosts has to say: 'I will punish what Amalek did to Israel when he barred his way as he was coming up from Egypt. Go, now, attack Amalek, and deal with him and all that he has under the ban. Do not spare him, but kill men and women, children and infants, oxen and sheep, camels and asses.' (1 Samuel 15:2-3 NAB)
Vis hele sitatet...
(Deuteronomy 20:10-14)
As you approach a town to attack it, first offer its people terms for peace. If they accept your terms and open the gates to you, then all the people inside will serve you in forced labor. But if they refuse to make peace and prepare to fight, you must attack the town. When the LORD your God hands it over to you, kill every man in the town. But you may keep for yourselves all the women, children, livestock, and other plunder. You may enjoy the spoils of your enemies that the LORD your God has given you.
Vis hele sitatet...
(Deuteronomy 22:28-29 NLT)
If a man is caught in the act of raping a young woman who is not engaged, he must pay fifty pieces of silver to her father. Then he must marry the young woman because he violated her, and he will never be allowed to divorce her.
Vis hele sitatet...
Jeg kunne fortsatt i evigheter. Men den bibelske gud er en gud som tillater og befaler voldtekt, drap og slaveri. Søk gud om du vil, men jeg foreslår en gud utenfor bibelen.
Sist endret av Kinseek; 24. januar 2010 kl. 22:22.
Sitat av Kinseek Vis innlegg
Jeg kunne fortsatt i evigheter. Men den bibelske gud er en gud som tillater og befaler voldtekt, drap og slaveri. Søk gud om du vil, men jeg foreslår en gud utenfor bibelen.
Vis hele sitatet...
Jeg klarer desverre ikke å finne noe av de nyeste tekstene hvor Gud sier at dette er greit.

Jeg mener å ha lest så og si hele Det Nye Testamentet og alt jeg leser handler om ego-død og om å være gode mot hverandre.

Jeg anbefaler deg å lese 1. Korinterene kapittel 2

Jeg legger ikke ut link for om du ikke ønsker å lese om det så skal iallefall ikke jeg prakke noe ned over huet ditt.

Du finner det enkelt om du faktisk ønsker å lese det.

Men Gud er ikke i Bibelen. Han/Det er i alt. Å vranglese seg på en bok som bare Bibelen er jeg enig i at kan fort bli feil. Fordi mye kan mistolkes iogmed at de tenkte en helt annen måte den gang.
Sitat av Kinseek Vis innlegg
Jeg synes dette er en grusom tankegang. Det er å oppgi det som jeg ser på som veldig gode kvaliteter hos mennesket som er å være åpen for tvil og flere forklaringer. Det er å la hjertet sitt i denne forstand bli knyttet til å kunne bli totalt knust om man senere får erfare at det nok ikke stemmer det man har valgt å tro på, eller at tvilen i seg selv da skulle være "farlig".

Det blir tro for troens skyld, og for Mette-Marit blir det engler og auraer, og for al-quida blir det terror. Metoden er feil, selv om utførselen ikke alltid er "slem".

Mange kristne har ritualer ved sengetid og ellers som går ut på å formane seg selv at "jeg tror på jesus kristus, den hellige ånd osv....". Hvorfor må man aktivt påminne seg det, istedet for bare kjapt konstantere at man tror?
Vis hele sitatet...
Det jeg mente med det jeg skrev er at utifra min tro i den ortodokse kirken, så tror vi på at på dommedagen skal jesus komme ned og dømme hele jorden, der han skal dømme hver og en person etter sine handlinger, der de gode vil bli tatt med til himmelen og de onde skal bli kastet ned til helvete.

Om man ikke tror med et rent hjerte så er det vansklig å fullføre å bli frelst

Sitat av Bibelen Matt 24: 13-14
Men den som holder ut til enden, skal bli frelst
Vis hele sitatet...
Sitat av Bibelen Luk 13: 22-30
På reisen til Jerusalem dro Jesus fra by til by og fra landsby til landsby og underviste.
23 Da var det en som spurte: «Herre, er det få som blir frelst?» Han sa til dem: 24 «Kjemp for å komme inn gjennom den trange dør! For jeg sier dere: Mange skal forsøke å komme inn, men ikke klare det. 25 Når husets herre først har reist seg og lukket døren, og dere blir stående utenfor og banker på og sier: 'Herre, lukk opp for oss!' – da skal han svare: 'Jeg vet ikke hvor dere er fra.' 26 Da vil dere si: 'Vi har jo spist og drukket sammen med deg, og du har undervist på gatene våre.' 27 Men han skal svare: 'Jeg vet ikke hvor dere er fra. Bort fra meg, alle dere som gjør urett.' 28 Der skal dere gråte og skjære tenner når dere ser Abraham og Isak og Jakob og alle profetene i Guds rike, mens dere selv blir kastet utenfor. 29 Fra øst og vest og fra nord og sør skal mennesker komme og sitte til bords i Guds rike. 30 Da skal noen som er de siste, bli de første, og noen som er de første, bli de siste.»
Vis hele sitatet...

Sitat av Bibelen Mark 16: 15-18
15 Og han sa til dem: «Gå ut i hele verden og forkynn evangeliet for alle som Gud har skapt! 16 Den som tror og blir døpt, skal bli frelst. Men den som ikke tror, skal bli fordømt. 17 Og disse tegnene skal følge dem som tror: I mitt navn skal de drive ut onde ånder, de skal tale nye tungemål, 18 og de skal ta slanger i hendene. Om de drikker dødelig gift, skal det ikke skade dem, og når de legger hendene på syke, skal de bli friske.»
Vis hele sitatet...
Her ser dere noen sitat fra bibelen at troen er viktig for frelsning, du må ha et rent hjerte og tro for å bli frelst.
Sist endret av Dotten; 24. januar 2010 kl. 23:22.
Er det noen av dere såkalt "kristene" som har noen som hels formening om hvordan bibelen har blitt til?
For ut fra hva flere av dere sier, forstår jeg det som at dere mener at boka praktisk talt har skrevet seg selv, og i så fall hvordan forklarer dere da det nye testamentet?
methewall: Du får lite konstruktivt ut av å komme med slike slengbemerkninger. "såkalte kristne".

Ellers vil vel de fleste som har studert aldri så lite religion (eller vært på søndagsskolen en gang eller to i løpet av livet) kunne fortelle deg at kristne mener at bibelen er skrevet at forskjellige mennesker.

Når det kommer til GT er det en mer interessant diskusjon da det ofte ikke er de bøkene er oppkalt etter som har skrevet, men ofte deres elever / disipler. Der er det også en del kontrovers / diskusjon blant religionshistorikere hvorvidt flere av dem har flere forfattere (Jesaja f.eks). Men jeg tror de færreste kristne har studert nok religionshistorie til å kunne si så fryktelig mye om GTs opphav.
Sitat av methewall Vis innlegg
Er det noen av dere såkalt "kristene" som har noen som hels formening om hvordan bibelen har blitt til?
For ut fra hva flere av dere sier, forstår jeg det som at dere mener at boka praktisk talt har skrevet seg selv, og i så fall hvordan forklarer dere da det nye testamentet?
Vis hele sitatet...
Om du hadde fulgt med litt i religionstimene så hadde du lært at Bibelen er skrevet av profeter, evangelister etc, og absolutt ikke har "skrevet seg selv".

Hvor i all verden har du fått dette fra?
Sitat av methewall Vis innlegg
Er det noen av dere såkalt "kristene" som har noen som hels formening om hvordan bibelen har blitt til?
For ut fra hva flere av dere sier, forstår jeg det som at dere mener at boka praktisk talt har skrevet seg selv, og i så fall hvordan forklarer dere da det nye testamentet?
Vis hele sitatet...
hahaha, nå var du nesten litt søt. og nei jeg er verken homo eller jente, men det du skrev var rett og slett for søtt ! haha

med smilies og alt. haha
Sist endret av Geiten; 25. januar 2010 kl. 00:08.
Sitat av etsi Vis innlegg
Om du hadde fulgt med litt i religionstimene så hadde du lært at Bibelen er skrevet av profeter, evangelister etc, og absolutt ikke har "skrevet seg selv".

Hvor i all verden har du fått dette fra?
Vis hele sitatet...
Hvor jeg har det fra, dere, utalelsene deres. Ok, dårlig formulert av meg å si såkalt "kristene", beklager dette. Hva å følge med i religions timen gjelder, kan jeg fortelle deg at det er noe jeg har gjort, nettopp for å prøve å forstå.
Jeg var som gutt både på søndagsskole og kristen speider (ikke mye, men jeg har sett nok) og er komfirmert kirkelig.
Profeter, evangelister m.m., tror du dette er noe annet enn mennesker?
Bibelen er skrevet, satt sammen og konstruert av mennesker, spiller ingen rolle hva du kaller disse menneskene.
Sist endret av Veggen; 25. januar 2010 kl. 00:34.
Sitat av methewall Vis innlegg
Hvor jeg har det fra, dere, utalelsene deres. Ok, dårlig formulert av meg å si såkalt "kristene", beklager dette. Hva å følge med i religions timen gjelder, kan jeg fortelle deg at det er noe jeg har gjort, nettopp for å prøve å forstå.
Jeg var som gutt både på søndagsskole og kristen speider (ikke mye, men jeg har sett nok) og er komfirmert kirkelig.
Profeter, evangelister m.m., tror du dette er noe annet enn mennesker?
Bibelen er skrevet, satt sammen og konstruert av mennesker, spiller ingen rolle hva du kaller disse menneskene.
Vis hele sitatet...
Tviler på at han påstod at de var hellige.Men disse mennene har en tittel og han brukte dem. thats it.
Sitat av Geiten Vis innlegg
Tviler på at han påstod at de var hellige.Men disse mennene har en tittel og han brukte dem. thats it.
Vis hele sitatet...
Ok, så en hellig mann, taler alltid, med absolutt sannhet?
De kristne vil vel ha det til at de som har skrevet Bibelen var fylt med Den Hellige Ånd som ledet de slik at de kunne vite bla hvilke evangelier som skulle være med og hvilke som ikke skulle være med og hvordan alt skulle forklares.

Hvis dere diskuterer på hvordan Bibelen ble til og hvordan den ble akkurat slik den ble..
Sitat av Vandringsmann Vis innlegg
De kristne vil vel ha det til at de som har skrevet Bibelen var fylt med Den Hellige Ånd som ledet de slik at de kunne vite bla hvilke evangelier som skulle være med og hvilke som ikke skulle være med og hvordan alt skulle forklares.

Hvis dere diskuterer på hvordan Bibelen ble til og hvordan den ble akkurat slik den ble..
Vis hele sitatet...
Her er noen andre som også skal være fylt av den "hellige ånd", noe av litt nyere tid og en liten avsporing, men valg av ny pave. Hvorfor må de holde valg, kan ikke bare "gud" si hvem det skal være?

Sitat av Cikey Vis innlegg
methewall: Du får lite konstruktivt ut av å komme med slike slengbemerkninger. "såkalte kristne".

Ellers vil vel de fleste som har studert aldri så lite religion (eller vært på søndagsskolen en gang eller to i løpet av livet) kunne fortelle deg at kristne mener at bibelen er skrevet at forskjellige mennesker.

Når det kommer til GT er det en mer interessant diskusjon da det ofte ikke er de bøkene er oppkalt etter som har skrevet, men ofte deres elever / disipler. Der er det også en del kontrovers / diskusjon blant religionshistorikere hvorvidt flere av dem har flere forfattere (Jesaja f.eks). Men jeg tror de færreste kristne har studert nok religionshistorie til å kunne si så fryktelig mye om GTs opphav.
Vis hele sitatet...
Du kan lese litt her: Bibelen
Sitat: Originalt skrevet av Provo
Nei, de er vesentlig annerledes i sin natur. Det er to vidt forskjellige ting bygd på vidt forskjellige prinsipper. Vitenskap har som prinsipp at alt skal bevises med den største sikkerhet, mens religion har som prinsipp at du kan ikke vite, du må tro, eller anta om du vil. Hvis du i dette spørsmålet tar utgangspunkt i din egen religion, tar du utgangspunkt i at noe som aldri har blitt bevist på noen måte er sant og riktig, noe som bryter totalt med vitenskaplige prinsipper. Med andre ord, det du sier er "hvis jeg tar forbehold om at dette utsagnet er helt korrekt, er dette utsagnet helt korrekt".
Vis hele sitatet...
Det er dette jeg sier jo. Det er kun vesentlig forskjell fra et reduksjonistisk synspunkt. Jeg ser f.eks ingen forskjell på det skapelsesberetningen sier om at Gud skapte lyset og tiden, og big bang teorien. Tiden gjengitt i så tydelige detaljer at selv en idiot ville forstått det, ved å henvise til dag 1, dag 2, dag 3, osv. i stedet for epoker som ekspansjonsteorien forklarer med, og lyset som oppstod fra ingenting, eller som kvantemekanikken heller definerer som en varm grøt av energi. (Epoker som i sekundet etter big bang, osv).

Bytter du ut dag 1, dag 2, osv. med begrepet epoke er en straks nærmere en overenskomst mellom kvantemekanikkens big bang teori (ekspansjonsteori) og kristendommens skapelsesberetning, selv om det utover i epokene oppstår friksjoner, som eksempelvis Solen og månen som blir skapt etter Jorden. Men her kan det hende det er jeg som misoppfatter skapelsesberetningens intensjoner på denne dag, eller epoke, som Solen og månen blir skapt. Dette er noe jeg må reflektere mer over i tiden som kommer. Det er heller ikke nødvendig å ta skapeslesberetningen bokstavelig, men heller se på budskapet bak selve beretningen. Det som er et faktum, er at hadde bibelen vært skrevet i dag, og ikke for omlag 2000 år siden, ville ordlyden i skapelsesberetningen vært annerledes. Dager tror jeg ville vært byttet ut med "epoker", som et eksempel. Selv om definisjonen med epoker er mer i overenskomst med kvantemekanismens ekspansjonsteori, ville muligens også denne definisjonen om 2000 år blitt uglesett ut i fra hvilke informasjon de besitter i fremtiden.

I skapelsesberetningen oppfatter jeg det som at lyset er nøkkelen til livet på Jorden, og ellers i universet, hvis det skulle eksistere liv andre steder. Denne spekulasjonen er jeg ikke alene om, og har vel så vidt jeg har fått med meg støtte fra vitenskapens verden. Hva vi i dag vet med sikkerhet, er at hadde det ikke vært for lyset fra Solen i vårt solsystem, ville ikke livet på Jorden her oppstått. Hvorfor er dette forskjellig fra skapelsesberetningens påstand om at lyset er godt og det første som kom for at livet skulle eksistere på Jorden? Best å søke visdommen gradvis, heller enn å ta seg vann over hodet.

Om vitenskapen vil fremme sin reduksjonistiske filosofi ved å sammenfatte hver definisjon til det minste detalj, er det helt greit for meg. Detaljer kommer alltids godt med når nøyaktighet og presisjon er det overordnede målet! Det er ikke det overordnede målet ved religion. Der forsøker man å poengtere det universale så selv en idiot som meg selv skal kunne forstå konseptet bak det, og ikke behøve et akademisk grunnlag eller Ph.D. i kvantemekanikk for å forstå helheten i det. Der har du den absolutte forskjellen!

At det vitenskapelige er blitt navngitt vitenskap av akademiet får meg ikke til å underkaste dets konsept uten videre overveielse. Jeg ser på det som en, som enkelte vitenskapsfolk kaller det, "tilfeldighet". Det kunne like gjerne blitt kalt vitenskapsteori, og plutselig så får ordet "vitenskap" en helt annen betydning. Min religion er definert som en trosretning, men dets egentlige navn er "Kristendom". I dette navnet er det ingenting som sier noe om tro, men det er selv definert i kristendommen at trosoppfatning skal verdsettes. Dette fordi at Gud ikke kan, eller i følge vår trosoppfatning, skal bevises! Derfor vektlegges heller ikke dette særlig i kristendommen. Det er nemlig ikke budskapet i vår trosretning, som er et begrep akademiet har definert det som.

Grunnen til at jeg setter "tilfeldighet" i anførselstegn, er fordi det faktisk ikke er enighet i vitenskapen at det er noe som er "tilfeldig." Til og med Einstein, som det påstås om at var en agnostiker, var ikke helt overbevist om dette. Einstein kunne også sin bibel i det han sa at: "Gud spiller ikke med terninger". Dette er i akademiet tolket som i overført betydning at Einstein mente det ikke finnes noe sånt som "tilfeldighet". Fra mitt synspunkt mener jeg at Einstein var inspirert av Salomos ordspråk 16,33. Han kunne i hvertfall sin bibel, hvis ikke dette er en såkalt "tilfeldighet." For at du skal slippe å lese igjennom hele Salomos ordspråk kapittel 16, og kanskje bli avledet av noe av det andre som står der, som dog har sin betydning - men ikke nødvendigvis slik en ordrett første gang leser det - så siterer jeg Ordsp 16,33 her:
Sitat: Originalt fra Ordsp 16,33
Terningen ristes i kappefolden, men avgjørelsen kommer alltid fra Herren.
Vis hele sitatet...
Her er en av klodens klokeste mennesker og bibelen enig! Fantastisk!

Det er av nyere forskning fremsatt en deterministisk teori innen fysikken, eller kvantemekanikken, slik jeg har forstått det. Selv om definisjonen er noe annerledes enn hva determinisme innen filosofi betyr, er det et interessant faktum at fysikken skulle komme frem til dette resultatet, som i og for seg har vært fremmet i religiøse skrifter - ihvertfall innen de abrahamittiske religioner - i en "evighet" allerede (jeg tidfester ikke påstanden fordi det er umulig for meg å vite når det deterministiske utgangspunktet i disse religionene startet, og siden tid er relativt er det også likegyldig, slik Wikipedia omtaler evighet). Forskjellene dog er betydelige kun ut i fra et reduksjonistisk synspunkt også her!

Sitat: Originalt skrevet av Provo
Dette er i grunn akkurat hva jeg mener. Religion og vitenskap er to forskjellige ting. Her har du bladd frem et bibelsitat som snakker om søskenkjærlighet. Likeverd i overført betydning, kanskje, men hva har det med vitenskap å gjøre? At folk flest er enige i at ingen mennesker er mindre verdt enn andre og at dette er diffust nedtegnet i bibelen er ikke en gang relevant til om religion og vitenskap er to sider av samme sak. Det har ingenting med vitenskap å gjøre.
Vis hele sitatet...
Det har ingenting med vitenskap å gjøre! Hvis jeg har påstått dette tidligere, eller det på noe vis har kommet frem slik, er det bare å beklage - det har aldri vært meningen! Jeg er tilhenger av Stephen Jay Goulds synspunkter som sier at vitenskap og religion kan leve hand i hand med hverandre - til tross for noen friksjoner - nettopp fordi de er forskjellige av innhold og betydning. Sammenligningene jeg benytter meg av i henholdsvis bevisføringen (selv om jeg poengterte at vitenskapelig empiri og religiøs erfaring er to vidt forskjellige sider av samme sak), skapelsesberetningen, eller determinisme-spørsmålet som eksemplifisert ved Einstein, tidligere ligninger med evolusjonsteorien, eller Verdenserklæringen for Menneskerettigheter som fremmet av FN, er kun for å poengtere at vitenskapen ennå - i følge meg - ikke har motbevist min religions sannhet, eller budskap, som da er en sannhet ut i fra mitt ståsted og ikke nødvendigvis alle andres, må jeg ærlig innrømme.

Snarere tvert i mot, er jeg enig med LoveToGrow, Vandringsmannen og Toak, at vitenskap og religion - da ikke bare min egen religion, men ihvertfall av de 4-5 største religionene, eller verdensreligionene - sier mye av det samme i grunn. Men som Ivioynar var inne på, så eksisterer det noen friksjoner som gjør disse uforenlige - men hvorfor forene dem? Hvorfor ikke holde de adskilt, som Stephen Jay Gould var inne på? I mine øyne er det forenlig å være både religiøs og vitenskapsmann siden disse to er så forskjellige av natur, som du Provo var inne på, at de ikke kræsjer med hverandre!

Konfliktskapende individer som Richard Dawkins er blant de som jeg misliker, nettopp fordi at han argumenterer med at det å tro på en overnaturlig Gud kvalifiserer til en vrangforestilling? Har denne mannen noensinne hatt en vrangforestilling, spør jeg meg da om? Tenk deg å påstå at over 2 milliarder - 3,5 milliarder kristne lider av en vrangforestilling? Og tallet blir enda større hvis vi tar med muslimer, jøder og hinduer (sistnevnte gjelder ikke alle hinduer)! Dette er i grunn en fornærmelse og tydeligvis et hovmod om å opphøye sine meninger over gjennomsnittsmenneskets meninger! Han kan jo spørre John Forbes Nash Jr om hva en vrangforestilling er for noe! Jeg og Nash Jr har hatt de samme vrangforestillingene, som det kommer frem i filmen om hans liv, så jeg vet hvilke vrangforestillinger Nash Jr har måtte slite med! Kanskje er det Dawkins som har en vrangforestilling? Har denne personen noensinne åpnet en bibel og lest hva som står der?

Hvis det er så enkelt at bare det å tro på en overnaturlig Gud, som dere kaller det, eller som en Universiell Sannhet, som jeg og mine medkristne kaller det, er en vrangforestilling, kunne jo hypotesen vris til å spørre seg selv om vitenskapen er basert på vrangforestillinger? Ivioynar kom med et eksempel vedrørende Sir Isaac Newton i en annen tråd med religiøst diskusjonstema, der han i slutten av sin storhetstid forsket på det okkulte og bibelkoder. I tillegg har jeg selv lagt frem et eksempel med vidunderbarnet eller naturbegavelsen (child prodigy) Blaise Pascal, som senere i sin karriere utviklet sannsynlige vrangforestillingsmomenter som preget hans senere liv, men ikke hindret hans videre bidrag til vitenskapen (til slutt). I tillegg har vi Nicola Tesla, som har bidratt i en rekke områder innen vitenskapen, men som allikevel endte sine dager som en lunetic, som det blir hevdet, med en forkjærlighet til duer, som det også er skapt en myte om i hans liv.

Selv om det her var vitenskapen som medførte et damoklessverd for Tesla, er det uunngåelig å undre seg over hans fascinasjon for duer, som er et velkjent symbol i den kristne verden. I Tesla sitt tilfelle (les nederst i lenka) kan Høys 6,9 være et treffende sitat (les det som er markert med fet skrift). Kanskje også Tesla kunne sin bibel? I tillegg har jeg allerede nevnt John Forbes Nash Jr, og tidligere nevnt tvileren - eller skeptikeren (og matematikeren) - Descartes. Alle disse navnene her nevnt har hatt sin betydning for hvordan den moderne vitenskapen er blitt til, og alle sammen har hatt en eller annen form for vrangforestillingsmoment som det senere eller i samtiden er blitt påstått de har hatt, eller som i John Forbes Nash Jr sitt tilfelle, reelt eksistert. Til og med Einstein ble fremstilt som så eksentrisk at det var nært til galskap. Med han fulgte også påstanden om at det var et lite skille mellom genialitet og galskap! Betyr dette at vitenskapen er basert på vrangforestillinger? Som vitenskapelig tilhenger ville jeg vært like fornærmet som en religiøs, hvis en religiøs versjon av Dawkins kom og påstod det samme om vitenskapen, som han påstår om religion! Respekt for Jay Gould heller da, enn konfliktskaperen Dawkins!

Vitenskap og religion er ikke to sider av samme sak er poenget mitt, og kommer dette frem annerledes fordi jeg har brukt vitenskapen til å - for meg - bevise religionens sannhet, er det bare å beklage. Meningen er, og har alltid vært for min del, at vitenskapen ikke motbeviser denne sannheten, eller budskapet, når jeg har trukket frem sammenligninger med den vitenskapelige verden. Det er derfor vi har vitenskap - for å bevise eller motbevise noe - er min holdning!

Sitat: Originalt skrevet av Provo
Det er jeg enig i. Og selv om man skulle ta utgangspunkt i at religion bare er oppspinn, vil det fortsatt ikke være snakk om at én person eller gruppe har "funnet på" religionen. Generaliseringen du, kanskje ved en feiltakelse, gjorde, om at det som ikke kan motbevises ikke bør stilles spørsmål ved, var det jeg var uenig i, av innlysende grunner.
Vis hele sitatet...
Generaliseringen jeg gjorde her var helt klart en feiltakelse. Jeg ser de innlysende grunnene og som vitenskapstilhenger i tillegg til kristen er jeg helt enig med de innlysende grunnene. Hva jeg ville frem til i grunn var kristnes holdninger om det med å bevise Guds eksistens i et bredere perspektiv. For oss er det selvsagt innlysende, og som jeg nevnte, var det feil av meg å prøve å besvare et retorisk spørsmål. Det må bare komme feil ut, i grunn

Sitat: Originalt skrevet av Provo
Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg ikke kan se et eneste spørsmål religion kan besvare, hvor spørsmålet ikke skapes som en direkte følge av et utgangspunkt om at religionen er sann, eller som ikke allerede er besvart av vitenskapen. Altså, jeg kan ikke se at religionen besvarer andre spørsmål enn sine egne. Hvis du mener jeg tar feil, kan ikke du gi meg noen gode eksempler, da?
Vis hele sitatet...
?

Jeg gav deg et - i følge meg - godt nok eksempel med svekket "mineness". Der matematikeren ikke kan gi noe fullgodt svar, og psykologen bare kan gi et definerbart svar på ulykkeligheten, gir f.eks bibelen et entydig svar: Nestekjærlighet! Visdomsøk! Tro! Håp! osv. Det er løsningen på din ulykkelighet, sier bibelen. Streb etter dette og du vil finne lykken! Streb etter materialisme, hovmod, stolthet, osv. og du dyrker ulykken din! Innenfor buddhisme f.eks, har de noe av den samme løsningen mot svekket "mineness". Meditasjon! Visdomsøk! Selvdisiplin! Refleksjon! osv. Innenfor hinduisme vet jeg ikke, men Yoga vil jeg tippe på er en av løsningene. Forresten er mye av psykologien inspirert av orientalsk filosofi og religion, så sånn sett har psykologien funnet gode nok svar på fundamentale spørsmål innen sinn-studiet, som de bygger videre på i vestlig sekularisert intellektuelt kunnskap. Her skilles det mellom visdom og kunnskap, ihvertfall i følge meg, hvor religion søker visdom, mens vitenskap søker kunnskap.
Sitat av methewall Vis innlegg
Bibelen er skrevet, satt sammen og konstruert av mennesker, spiller ingen rolle hva du kaller disse menneskene.
Vis hele sitatet...
Nettopp. I den posten jeg quotet syns jeg det virket som at DU mente at KRISTNE tror at BIBELEN hadde skrevet seg selv. Noe de ikke tror.
Sitat av etsi Vis innlegg
Nettopp. I den posten jeg quotet syns jeg det virket som at DU mente at KRISTNE tror at BIBELEN hadde skrevet seg selv. Noe de ikke tror.
Vis hele sitatet...
Ok, hvis Bibelen er skrevet ut ifra en samling gamle tekster som har blitt redusert til ca 1/3, av mennesker, som igjen har skrevet det ned og samlet det i en bok (2/3 deler var tydligvis uønsket eller passet ikke inn), hvorfor skal dette være så mye mer troverdig enn noe annet?
Skriftene ble jo tross alt skrevet av noen som ikke vet, men som tror, som dere selv hevder er helt essensielt, eller?
Sitat av methewall Vis innlegg
Ok, hvis Bibelen er skrevet ut ifra en samling gamle tekster som har blitt redusert til ca 1/3, av mennesker, som igjen har skrevet det ned og samlet det i en bok (2/3 deler var tydligvis uønsket eller passet ikke inn), hvorfor skal dette være så mye mer troverdig enn noe annet?
Skriftene ble jo tross alt skrevet av noen som ikke vet, men som tror, som dere selv hevder er helt essensielt, eller?
Vis hele sitatet...
Jeg har aldri sagt jeg er kristen, og jeg skjønner ikke helt hva du spør om. Jeg bare forklarte at de kristne tror at Bibelen er skrevet av mennesker og ikke "av seg selv", som du hevdet tidligere (om jeg ikke misforsto).
Sitat av etsi Vis innlegg
Jeg har aldri sagt jeg er kristen, og jeg skjønner ikke helt hva du spør om. Jeg bare forklarte at de kristne tror at Bibelen er skrevet av mennesker og ikke "av seg selv", som du hevdet tidligere (om jeg ikke misforsto).
Vis hele sitatet...
Det jeg spør om er kort og godt hvordan de kan tro på bibelen?
Hva gjør Bibelen mer troverdig enn for eksempel Koranen?

Det er ingenting som tilsier at du skal velge den ene fremfor den andre annet enn tro. For de (Kristendom og Islam) har etter min mening nøyaktig det samme utganspunktet hva sannhet anngår. Man kan derfor ikke si noe annet enn at man tror det man tror fordi man tror, noe som for meg, ikke gir noen mening.
Sitat av methewall Vis innlegg
Ok, så en hellig mann, taler alltid, med absolutt sannhet?
Vis hele sitatet...
Hva i satans navn babler du om? Har da aldri sagt at det eksisterer en hellig mann. Så om en hellig mann taler alltid sant har jeg ingen anelse om da jeg aldri har møtt en eller vet om en.
Sitat av Geiten Vis innlegg
Hva i satans navn babler du om? Har da aldri sagt at det eksisterer en hellig mann. Så om en hellig mann taler alltid sant har jeg ingen anelse om da jeg aldri har møtt en eller vet om en.
Vis hele sitatet...
Beklager jeg leste det du skrev litt for fort.
Sitat av methewall Vis innlegg
Det jeg spør om er kort og godt hvordan de kan tro på bibelen?
Hva gjør Bibelen mer troverdig enn for eksempel Koranen?

Det er ingenting som tilsier at du skal velge den ene fremfor den andre annet enn tro. For de (Kristendom og Islam) har etter min mening nøyaktig det samme utganspunktet hva sannhet anngår. Man kan derfor ikke si noe annet enn at man tror det man tror fordi man tror, noe som for meg, ikke gir noen mening.
Vis hele sitatet...
Åja, da forstår jeg.

Hvorfor holder folk i Stavanger med Viking og ikke Brann? Fordi Viking er et Stavanger-lag. Men om en siddis flytter til Bergen betyr det ikke at han gir opp Viking og heller holder med Brann. Han fortsetter å holde med Viking, som han har lært å holde med mens han vokste opp i Stavanger.

Tradisjon og region er altså nøkkelordene her.

Hvorfor noen tror på Gud og Jesus, mens andre tror på Allah og Muhammed har bare med tradisjon og region å gjøre. Kristendommen bosatte seg i Europa og spredde seg derfra videre til Amerika, mens Islam utbredte seg i Asia og Afrika. Flyktninger fra Irak som bor i Norge er muslimer først og fremst fordi de er fra et muslimsk land og derfor er det tradisjon i familien. Dette gjelder selvsagt ikke alle, men i de fleste tilfeller stemmer det.

For oss blir det vanskelig å forstå hvorfor noen tror ditt og andre tror datt, men for dem er det antageligvis en selvfølge at de tror på akkurat den religionen, nettopp fordi det er tradisjon i den regionen de bor i/kommer fra og de har blitt lært dette siden de var små.

Litt rotete forklart, men det er ihvertfall sånn jeg ser det.
Sitat av etsi Vis innlegg
Åja, da forstår jeg.

Hvorfor holder folk i Stavanger med Viking og ikke Brann? Fordi Viking er et Stavanger-lag. Men om en siddis flytter til Bergen betyr det ikke at han gir opp Viking og heller holder med Brann. Han fortsetter å holde med Viking, som han har lært å holde med mens han vokste opp i Stavanger.

Tradisjon og region er altså nøkkelordene her.

Hvorfor noen tror på Gud og Jesus, mens andre tror på Allah og Muhammed har bare med tradisjon og region å gjøre. Kristendommen bosatte seg i Europa og spredde seg derfra videre til Amerika, mens Islam utbredte seg i Asia og Afrika. Flyktninger fra Irak som bor i Norge er muslimer først og fremst fordi de er fra et muslimsk land og derfor er det tradisjon i familien. Dette gjelder selvsagt ikke alle, men i de fleste tilfeller stemmer det.

For oss blir det vanskelig å forstå hvorfor noen tror ditt og andre tror datt, men for dem er det antageligvis en selvfølge at de tror på akkurat den religionen, nettopp fordi det er tradisjon i den regionen de bor i/kommer fra og de har blitt lært dette siden de var små.

Litt rotete forklart, men det er ihvertfall sånn jeg ser det.
Vis hele sitatet...
Ja og det er sånn jeg ser det også, og da forstår jeg ikke at det kan være mulig for noen å si at det ene er noe mere sant enn det andre?

Hvis noen mener å kunne besvare det spørsmålet med noe annet enn tro eller følelser, vil jeg veldig gjerne høre svaret?
Sist endret av Veggen; 25. januar 2010 kl. 04:53.
Sitat av Vandringsmann Vis innlegg
Jeg klarer desverre ikke å finne noe av de nyeste tekstene hvor Gud sier at dette er greit.

Jeg mener å ha lest så og si hele Det Nye Testamentet og alt jeg leser handler om ego-død og om å være gode mot hverandre.

Jeg anbefaler deg å lese 1. Korinterene kapittel 2

Jeg legger ikke ut link for om du ikke ønsker å lese om det så skal iallefall ikke jeg prakke noe ned over huet ditt.

Du finner det enkelt om du faktisk ønsker å lese det.

Men Gud er ikke i Bibelen. Han/Det er i alt. Å vranglese seg på en bok som bare Bibelen er jeg enig i at kan fort bli feil. Fordi mye kan mistolkes iogmed at de tenkte en helt annen måte den gang.
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner ikke - det virker som om du avfeier det gamle testamentet som om det ikke var en del av bibelen, guds ord?

Du hopper på en uelegant måte bukk over det som er sakens kjerne: hva betyr det gamle testamentet i kristen teologi?

Jeg har forstått at i kristen teologi så mener man at med Jesus så fikk menneskene en sjangse til å bli tilgitt alle de synder en hadde hvis man godtok Jesus. En del av dette var at mennesket aldri klarte å leve opp til guds lover (som var i det gamle testamentet...) men skulle bli tilgitt. Men Jesus sier vel ingenting om at en ikke skal prøve holde lovene i det gamle testamentet. Tvert om sier han vel en plass i det nye testamentet at han ikke var kommet for å fjerne en eneste lov, men å opprettholde dem? Så burde ikke kristne da forsøke leve opp til reglene i gammeltestamentet (men godta Jesus samtidig siden de aldri vil klare det helt ut)?

Videre så har vi jo en fortelling i det gamle testamentet ikke bare om mennesker og deres synder - men også om karakteren til gud. Den gammeltestamentlige gud både godkjenner og befaler voldtekt, massedrap, spedbarnsdrap, slaveri og prostitusjon. Er løsningen at disse passasjene som utrolig klart fremstiller gud slik er skrevet av mennesker? Isåfall så skader vel det hele budskapet i boken? Eller er løsningen at det ble skrevet for mennesker med helt andre typer forståelse? Hva sier det om gud som gjeter? Hvorfor *befaler* han til de grusomhetene han gjør? Var dengangs mennesker så grusomme og annerledes enn oss at han ikke kunne få igjennom et budskap uten å også la dem voldta og drepe mens de utførte ordre?

Mener du at de spørsmålene jeg kommer med er urettferdige spørsmål jeg ikke burde tenke over? Jeg mener at jeg tar kristendommen på alvor når jeg kikker på alt de kommer med - ikke bare de delene jeg eventuelt kunne finne "problemfrie".
Sist endret av Kinseek; 25. januar 2010 kl. 07:34.
En ting jeg bare lurer paa. Noe en kan se igjen baade her og i Europa er folk som referrerer seg som kristne naar de egentlig ikke foelger noen av prinsippene eller de betydningsfulle reglene. Hvorfor svare ja paa et slikt tungt og dypt spoersmaal, et spoersmaal som mister all sin betydning da en svarer paa det. Hvorfor refferere seg som en kristen naar en en gang ikke foelger alle reglene o.l. "Ok, ja kanskje jeg ikke gaar til kirken osv, men tror jo paa noe av dette." er et svar en ofte faar tilbake da. Igjen kommer det opp, saa hvorfor forbinne seg med denne religionen med deg, kan du ikke si nei, jeg er et invidid som bestaar av mine egne tanker, konklusjoner og meninger. Disse kan komme fra katolikisme etc men definere seg selv som "I" i et invidid i en bestemt retning som katolsk naar en ikke foelger deres prinsipper for levemaate, er etter min mening absurd. Det er et lite spoersmaal som ikke er ubetydelig, noe folk ikke tenker over foer de svarer. Mange vil kalle dette her tull og ekstremt, men for meg er dette viktig.
Sitat av Vandringsmann Vis innlegg
Gud gav aldri rett til å ta ett annet liv med unntakt av alt som skjedde før syndefloden. Gud drepte jo selv alle mennesker unntatt de som var ombord på Noahs Ark (om vi skal tro på Bibelen). Men han angret jo like etterpå og gav oss Regnbuen som et tegn om at han aldri ville gjøre noe slikt igjen.
Vis hele sitatet...
Hvordan kan det ha seg at Gud angret? Det vil si at han gjorde en feil, men han er jo ufeilbarlig! Dessuten er han jo allmektig, så han kunne strengt tatt reist de fra de døde eller skrudd tiden tilbake. Det er dessuten lite som tyder på at regnbuer ikke eksisterte før Noah bygde arken sin.

Sitat av Dotten Vis innlegg
Det jeg mente med det jeg skrev er at utifra min tro i den ortodokse kirken, så tror vi på at på dommedagen skal jesus komme ned og dømme hele jorden, der han skal dømme hver og en person etter sine handlinger, der de gode vil bli tatt med til himmelen og de onde skal bli kastet ned til helvete.
Vis hele sitatet...
Skal ikke Gud være god? Ikke særlig hyggelig gjort å dømme noen til evig pinsel i helvete på bakgrunn av synder han selv opprinnelig lokket menneskeheten til å utføre, spesielt ikke når du tidligere ofret din egen sønn for å vaske vekk alle syndene menneskene hadde gjort, og i etterkant kom til å gjøre.


Paranoy: Det var en voldsomt lang post, men jeg skal forsøke å svare på det jeg finner mest relevant.
Sitat av paranoy Vis innlegg
Det er dette jeg sier jo. Det er kun vesentlig forskjell fra et reduksjonistisk synspunkt.
Vis hele sitatet...
Jeg blir ærlig talt litt usikker på om du har misforstått begrepet reduksjonisme. Det må nemlig svært mye reduksjonisme til for å kunne se likheter mellom religion og vitenskap. Så fort detaljene kommer på plass og reduksjonismen minker, forsvinner likhetene som dugg for solen.

Sitat av paranoy Vis innlegg
Jeg ser f.eks ingen forskjell på det skapelsesberetningen sier om at Gud skapte lyset og tiden, og big bang teorien. Tiden gjengitt i så tydelige detaljer at selv en idiot ville forstått det, ved å henvise til dag 1, dag 2, dag 3, osv. i stedet for epoker som ekspansjonsteorien forklarer med, og lyset som oppstod fra ingenting, eller som kvantemekanikken heller definerer som en varm grøt av energi. (Epoker som i sekundet etter big bang, osv).
Vis hele sitatet...
For å se forskjellene, kan det være lettest å begynne med likhetene. Én likhet er at forklaringen går stegvis, eller forklart i dager/epoker, som du sier. Jeg kan ikke se at man skal kunne forklare en utviklingsprosess uten å forklare det på denne måten. Forskjellen her er at mens fysikken forklarer tilstanden ved forskjellige tidspunkt presiseres det at prosessen er kontinuerlig uten vesentlig endringssprang utover selve eksplosjonsøyeblikket (som man ikke kan si så mye om i utgangspunktet), men i skapelsesberetningen er prosessen diskret. "Pling", der kom det lys. "Pling", der kom det planter. "Pling" der kom Adam og Eva.

Hvilke andre likheter har vi? Ingen som jeg kan komme på nå. Men utallige forskjeller.

Sitat av paranoy Vis innlegg
I skapelsesberetningen oppfatter jeg det som at lyset er nøkkelen til livet på Jorden, og ellers i universet, hvis det skulle eksistere liv andre steder. Denne spekulasjonen er jeg ikke alene om, og har vel så vidt jeg har fått med meg støtte fra vitenskapens verden. Hva vi i dag vet med sikkerhet, er at hadde det ikke vært for lyset fra Solen i vårt solsystem, ville ikke livet på Jorden her oppstått. Hvorfor er dette forskjellig fra skapelsesberetningens påstand om at lyset er godt og det første som kom for at livet skulle eksistere på Jorden?
Vis hele sitatet...
Hvorfor det er forskjellig? Det er forskjellig fordi religionen er fornøyd med å si at det plutselig kom lys, og lys er bra. Vitenskapen vil vite hvorfor det kom lys, hvordan det kom lys, hva lys er og hvorfor liv er avhengig av lys (det eksisterer for øvrig liv på steder helt frarøvet fra lys, så det er nødvendigvis ingen direkte avhengighet av annet enn temperatur). Grunnen til at religionen ikke beskriver lys på en grundigere måte, er fordi det er ikke religionens hensikt å forklare naturvitenskaplige fenomener i detalj, men å forklare, eller kanskje mer fortelle om og befale, det åndelige, spirituelle og forsøksvis moralske. Likevel nevnes lys, på lik måte med planter og dyr, fordi lys er svært viktig for mennesker, da synet er vår primærsans, og vår levemåte alltid har vært avhengig av lys, og varmen lyset gir.

Sitat av paranoy Vis innlegg
Om vitenskapen vil fremme sin reduksjonistiske filosofi ved å sammenfatte hver definisjon til det minste detalj, er det helt greit for meg. Detaljer kommer alltids godt med når nøyaktighet og presisjon er det overordnede målet!
Vis hele sitatet...
Dette du sier her gjorde meg egentlig ganske sikker på at du har misforstått betydningen av begrepet reduksjonisme. Reduksjonisme er fjerning av detaljer, og innføring av ofte grove forenklinger. Spiller ingen rolle for diskusjonen for øvrig, men tenkte du ville vite det.

Sitat av paranoy Vis innlegg
Det er ikke det overordnede målet ved religion. Der forsøker man å poengtere det universale så selv en idiot som meg selv skal kunne forstå konseptet bak det, og ikke behøve et akademisk grunnlag eller Ph.D. i kvantemekanikk for å forstå helheten i det. Der har du den absolutte forskjellen!
Vis hele sitatet...
En av forskjellene er graden av detaljer i forklaringene, samt årsakssammenhengene og de logiske ressonementene, men en like viktig forskjell, mener jeg - og jeg har nevnt det flere ganger før - er de forskjellige temaene. Med svært få unntak omhandler vitenskap og religion helt forskjellige ting.

Sitat av paranoy Vis innlegg
At det vitenskapelige er blitt navngitt vitenskap av akademiet får meg ikke til å underkaste dets konsept uten videre overveielse.
Vis hele sitatet...
Poenget var heller ikke å oppnå betingelsesløs underkastelse, men å presisere at vitenskap omhandler viten, mens religion omhandler tro. Religion aksepterer forholdsvis betingelsesløst, mens vitenskapen vil aldri slutte å spørre hvorfor og hvordan. Dette er ikke en moralpreken om hva som er "best", men en objektiv belysning av forskjellene mellom religion og vitenskap.

Sitat av paranoy Vis innlegg
Grunnen til at jeg setter "tilfeldighet" i anførselstegn, er fordi det faktisk ikke er enighet i vitenskapen at det er noe som er "tilfeldig." Til og med Einstein, som det påstås om at var en agnostiker, var ikke helt overbevist om dette. Einstein kunne også sin bibel i det han sa at: "Gud spiller ikke med terninger". Dette er i akademiet tolket som i overført betydning at Einstein mente det ikke finnes noe sånt som "tilfeldighet". Fra mitt synspunkt mener jeg at Einstein var inspirert av Salomos ordspråk 16,33. Han kunne i hvertfall sin bibel, hvis ikke dette er en såkalt "tilfeldighet."
Vis hele sitatet...
Interessant at du skulle ta opp dette. Einsteins uttalelse om at Gud (eg. Han) ikke spiller terning, var en respons til det probabilistiske elementet ved kvanteteori. Filosofisk kan du kanskje trekke en tynn linje derfra til determinisme i dagliglivet, men det handlet egentlig om hvorvidt definitive tilstander eksisterer i kvantefenomener før de interagerer med klassiske systemer. Ikke spesielt relatert til noe i de gamle religiøse skriftene.

Når du kommer til Einsteins forhold til religion, ville han kanskje skuffet deg. Relevante uttalelser fra Einstein er: "I do not believe in a personal God and I have never denied this but have expressed it clearly.” og "The word God is for me nothing more than the expression and product of human weakness, the Bible a collection of honorable, but still purely primitive, legends which are nevertheless pretty childish." At han hadde Salomos ordspråk som inspirasjon til sitt utsagn om terninger er mulig, men at det lå noe religiøst bak det hele er nok tvilsomt. Å bruke terningkast som analogi til rene sannsynligheter og tilfeldigheter er også såpass vanlig at selv om det dukker opp to steder, er det ikke nødvendigvis noen sammenheng.

Sitat av paranoy Vis innlegg
Det er av nyere forskning fremsatt en deterministisk teori innen fysikken, eller kvantemekanikken, slik jeg har forstått det. Selv om definisjonen er noe annerledes enn hva determinisme innen filosofi betyr, er det et interessant faktum at fysikken skulle komme frem til dette resultatet, som i og for seg har vært fremmet i religiøse skrifter - ihvertfall innen de abrahamittiske religioner - i en "evighet" allerede (jeg tidfester ikke påstanden fordi det er umulig for meg å vite når det deterministiske utgangspunktet i disse religionene startet, og siden tid er relativt er det også likegyldig, slik Wikipedia omtaler evighet).
Vis hele sitatet...
Definisjonen er den samme, så vidt jeg vet - kausalitet gjelder alltid og over alt. Og det eksisterer deterministiske tolkninger av kvanteteori, selv om probabilistiske tolkninger i all hovedsak er ledende. Det jeg ikke helt ser her, er hvordan du mener religion har fremmet et deterministisk syn, og hvordan determinisme på kvantenivå kan relateres opp mot religiøs tro? Det er også et stort sprang fra kvantenivå til klassisk nivå, og igjen et enormt sprang fra determinisme i klassiske systemer innen fysikk til et bevissthetsnivå, og videre derfra til en slags religiøs determinisme. For å være helt ærlig, så er jeg usikker på om jeg kan umiddelbart se at religionene er utelukkende deterministiske, da alles skjebne avhenger av en uovertruffen bevissthet som tydeligvis er i stand til å endre mening om hvilke konsekvenser som skal følge hvilke handlinger (ref: gamle vs. nye testamentet), og gjøre feil (ref: tidligere kommentar angående anger på folkemord i enorm skala), samtidig som han er allmektig og ufeilbar.

Sitat av paranoy Vis innlegg
Forskjellene dog er betydelige kun ut i fra et reduksjonistisk synspunkt også her!
Vis hele sitatet...
Nei, jeg vil si forskjellene er betydelige uansett hvilken grad av reduksjonisme du påfører. For å få en likhet må du til med en så ekstrem reduksjonisme at du sier at begge deler er forsøk på beskrive verden rundt oss. Begge deler er da så reduksjonistisk at de har mistet sin betydning totalt.

Sitat av paranoy Vis innlegg
Hvis det er så enkelt at bare det å tro på en overnaturlig Gud, som dere kaller det, eller som en Universiell Sannhet, som jeg og mine medkristne kaller det, er en vrangforestilling, kunne jo hypotesen vris til å spørre seg selv om vitenskapen er basert på vrangforestillinger?
Vis hele sitatet...
Nå har jeg aldri påstått at religion er vrangforestillinger, men fra et objektivt og ikke-religiøst ståsted er det vel en definisjonssak som ikke fører noe sted hen. Det jeg kan si, er at vitenskap er bygd på en slik måte at den fungerer som et filter mot vrangforestillinger og "tullete" teorier. Er det ikke hold i teorien, så vil den ikke bestå. Det betyr at selv om både Newton og Tesla ble sinnsyke på slutten av sitt liv, vil kun de teoriene som viste seg å stemme bestå. Klart, noen få ganger kan teorier vise seg å være ufullstendige, og noen ganger direkte feil, men å gå derfra til å si at vitenskap er basert på vrangforestillinger er et meget langt, og urimelig, sprang. Det er en grunn til at det skilles mellom teorier og teoremer/lover. Jeg er klar over at du ikke mener dette er tilfelle, men kommentaren er likevel på sin plass for å påpeke forskjellen.

Sitat av paranoy Vis innlegg
Vitenskap og religion er ikke to sider av samme sak er poenget mitt, og kommer dette frem annerledes fordi jeg har brukt vitenskapen til å - for meg - bevise religionens sannhet, er det bare å beklage.
Vis hele sitatet...
Sa du ikke over at forskjellen på vitenskap og religion ikke er vesentlig annet enn på et reduksjonistisk nivå? Men nå er det to helt forskjellige ting? Diskuterer vi forbi hverandre her?

Sitat av paranoy Vis innlegg
Jeg gav deg et - i følge meg - godt nok eksempel med svekket "mineness". Der matematikeren ikke kan gi noe fullgodt svar, og psykologen bare kan gi et definerbart svar på ulykkeligheten, gir f.eks bibelen et entydig svar: Nestekjærlighet! Visdomsøk! Tro! Håp! osv. Det er løsningen på din ulykkelighet, sier bibelen.
Vis hele sitatet...
At en matematiker ikke kan beskrive en psykologisk tilstand er helt klart, men vitenskap er ikke begrenset til matematikk. Psykologi og psykiatri er også vitenskap, og disse kan både definere, forklare, modellere og løse psykologiske problemer minst like godt som religiøse råd om å vise nestekjærlighet. Jeg skal innrømme at jeg aldri har hørt om tilstanden/sykdommen "svekket mineness" før, og jeg finner lite om den på internett. Men måten du beskriver den på, høres det ut som en vanlig depresjon med tilhørende apati. Psykologien som vitenskap kan forklare at tidligere opplevelser, eller mangel der av, eller rene kliniske årsaker er grunnen til at tilstanden har funnet sted. Den kan også forklare at depressive følelser oppstår som en konsekvens av sviktende dopamin/serotoninproduksjon, som igjen ofte har sine underliggende psykologiske årsaker. Samme vitenskap kan, med samtaleterapi, oppfordringer til spesielle egne tiltak og handlinger og ev. medisinering, hjelpe deg ut av depresjonen for å få tilbake den livsgleden det er meningen at du skal ha.

Jeg finner dette vitenskaplige svaret vesentlig bedre og mer utfyllende enn hva religionen kan komme med. Det er altså et spørsmål som vitenskapen har et like godt, eller etter min mening bedre, svar på en religionen, og jeg kan fortsatt ikke komme på spørsmål som religionen kan besvare bedre enn vitenskapen, hvor spørsmålet som sagt ikke er en direkte følge av et forbehold om at religionen er sann.
Sitat av etsi Vis innlegg
Åja, da forstår jeg.

Hvorfor holder folk i Stavanger med Viking og ikke Brann? Fordi Viking er et Stavanger-lag. Men om en siddis flytter til Bergen betyr det ikke at han gir opp Viking og heller holder med Brann. Han fortsetter å holde med Viking, som han har lært å holde med mens han vokste opp i Stavanger.

Tradisjon og region er altså nøkkelordene her.

Hvorfor noen tror på Gud og Jesus, mens andre tror på Allah og Muhammed har bare med tradisjon og region å gjøre. Kristendommen bosatte seg i Europa og spredde seg derfra videre til Amerika, mens Islam utbredte seg i Asia og Afrika. Flyktninger fra Irak som bor i Norge er muslimer først og fremst fordi de er fra et muslimsk land og derfor er det tradisjon i familien. Dette gjelder selvsagt ikke alle, men i de fleste tilfeller stemmer det.

For oss blir det vanskelig å forstå hvorfor noen tror ditt og andre tror datt, men for dem er det antageligvis en selvfølge at de tror på akkurat den religionen, nettopp fordi det er tradisjon i den regionen de bor i/kommer fra og de har blitt lært dette siden de var små.

Litt rotete forklart, men det er ihvertfall sånn jeg ser det.
Vis hele sitatet...
Men ... hvis hele menneskehetens foreldre, Adam og Eva, kun kjente den kristne Gud og ingen andre, (i tillegg til at Gud snakket direkte til mennesker i gamle dager,) hvordan fikk da folk høre om for eksempel hinduistiske guder? På et eller annet tidspunkt må det jo ha skjedd en spredning av tro, og denne spredningen må ha skjedd før Det nye testamentet, for hinduismen er eldre enn Jesus. Men hvordan kunne dette få tid til å skje, hvis Gud var nådeløs i forkant av Jesu' korsfestelse? Det tar lang tid å få stablet en bærekraftig religion på beina, så Gud må ha sittet å sett på en god del brainstorming og organisering før hinduismen var et faktum. Om han klødde i avtrykkerfingen eller ikke, det kan ingen vite, poenget er at han ikke stanset det ... Hvorfor? Vi vet jo at han fra før av har straffet folk bare for den simple akten å knele foran en gullkalv.

I Mosebøkene, den eldste delen av Bibelen, virker Gud i overkant paranoid for at folk skal ha andre guder, han sier det gang på gang -- men hvor kommer alle disse andre gudene fra? I farten kan jeg tenke ut tre scenarioer som ville gjort det mulig:

1. Det første alternativet er at det er konkurranse i gudeverdenen. Den kristne Gud er en av mange. Men hvis dette stemmer, så kan han framstå som en av de mest desperate av dem. Av å lese Det Gamle Testamentet, kan man få et litt uheldig inntrykk av at han er en (unnskyld uttrykket) uforskammet drittunge som truer seg til oppmerksomhet bare for oppmerskomhetens skyld. Dette burde strengt tatt være bekymringsvekkende fra starten av, for slike personlighetstrekk pleier ikke å følge med visdom.

2. I det andre alternativet finnes det også andre guder, men her har de blitt til etter eller med den kristne skapelsen. Men hvis dette stemmer, må de følgelig være under Guds makt. Er det da nødvendig av han å bli så paranoid? Hvorfor ikke heller stoppe dem før de ble så inderlig husvarme i store deler av verden? Dette alternativet virker nesten mer usannsynlig enn det første ...

3. Den tredje muligheten er at andre guder rett og slett er falske; produkter av svindel, fantasi eller vrangforestillinger. Men hvis dette er sant, hvorfor i all verden bruker da Gud uttrykket "andre guder", i stedet for å fortelle det sånn det er? Av å høre uttrykket "andre guder" kan en jo nesten tro at det finnes andre guder, spesielt når det kommer fra en herre av et slikt kaliber. Dette er jo dømt til å lede til misforståelser. Jeg tror ikke selveste oppfinneren av språk og bokstaver kan være så slurvete.

Jeg må nok midlertidig slå meg til ro med det første alternativet, for det virker mest sannsynlig i denne saken.

I følge kristendommen er deres Gud den eneste av gudene som faktisk har skapt mennesker. Men problemet er jo at alle gudene prøver å vinne denne tittelen ... Hvis det fantes én rasjonell øverste herre i gudeverdenen, ville første prioritet vært å fått alle de andre til å holde kjeft. Sånn det ser ut nå, er det totalt anarki der oppe. Mye av forskjellen mellom trosretningene er hvilke løfter gudene kommer med, og hvor forbanna de faktisk er i stand til å bli. Hvorfor legge livet i hendene til noen av disse bråkebøttene?
Sitat av Kinseek Vis innlegg
Jeg skjønner ikke - det virker som om du avfeier det gamle testamentet som om det ikke var en del av bibelen, guds ord?

Du hopper på en uelegant måte bukk over det som er sakens kjerne: hva betyr det gamle testamentet i kristen teologi?

Jeg har forstått at i kristen teologi så mener man at med Jesus så fikk menneskene en sjangse til å bli tilgitt alle de synder en hadde hvis man godtok Jesus. En del av dette var at mennesket aldri klarte å leve opp til guds lover (som var i det gamle testamentet...) men skulle bli tilgitt. Men Jesus sier vel ingenting om at en ikke skal prøve holde lovene i det gamle testamentet. Tvert om sier han vel en plass i det nye testamentet at han ikke var kommet for å fjerne en eneste lov, men å opprettholde dem? Så burde ikke kristne da forsøke leve opp til reglene i gammeltestamentet (men godta Jesus samtidig siden de aldri vil klare det helt ut)?

Videre så har vi jo en fortelling i det gamle testamentet ikke bare om mennesker og deres synder - men også om karakteren til gud. Den gammeltestamentlige gud både godkjenner og befaler voldtekt, massedrap, spedbarnsdrap, slaveri og prostitusjon. Er løsningen at disse passasjene som utrolig klart fremstiller gud slik er skrevet av mennesker? Isåfall så skader vel det hele budskapet i boken? Eller er løsningen at det ble skrevet for mennesker med helt andre typer forståelse? Hva sier det om gud som gjeter? Hvorfor *befaler* han til de grusomhetene han gjør? Var dengangs mennesker så grusomme og annerledes enn oss at han ikke kunne få igjennom et budskap uten å også la dem voldta og drepe mens de utførte ordre?

Mener du at de spørsmålene jeg kommer med er urettferdige spørsmål jeg ikke burde tenke over? Jeg mener at jeg tar kristendommen på alvor når jeg kikker på alt de kommer med - ikke bare de delene jeg eventuelt kunne finne "problemfrie".
Vis hele sitatet...
Nå begynner vi å forstå hverandre.

Jeg avfeier ikke DGT som om det ikke var en del av Bibelen, men budskapet i DGT er ikke det siste man "fikk" av Gud. Og er man troende så må man nesten tro på at det siste som er sagt er det som teller.

Skal prøve å gjøre dette så enkelt som mulig:
- Jesus kom og sa at han tok med seg alle gamle lover og regler med seg på korset og ga oss hellet ett eneste nytt bud. Det dobbelte kjærlighetsbudet som lyder slik som dette: "Du skal elske Herren din Gud av hele ditt hjerte og av hele din sjel og av all din forstand. Dette er det største og første bud. Men det andre er like stort: ' Du skal elske din neste som deg selv.'"

Men så kommer spørsmålet: Var det ikke veldig kynisk av Gud og bare drepe alle utenom Noah? Hva slags Gud er det?

Men Gud retter også det opp igjen. For Jesus kom for å frelse både levende og døde. Med andre ord: de som så kaldblodig ble forvist til Helvete før syndefloden fikk sjansen til å ta imot Jesus og komme seg ut av Helvete.

Når det gjelder Guds befalinger om voldtekt,mord,slaveri og prostitusjon så er jeg ikke helt sikker på hva som finnes av det etter syndefloden. Jeg har ikke lest hele DGT så skal ikke uttale meg noe om det, men det står iallefall ikke noe om dette i NGT.

Jeg ser på DGT mer som en beskrivelse som du sa på karakteren til Gud. Det er også veldig gode lignelser å ta med seg. Det finnes mye godt også i DGT, men skal man forholde seg til de reglene så burde alle se at det ikke er til menneskers beste. Dette fordi det ville ført til krig og det er det jo bare å se på relgioner idag som har DGT men ikke NGT som bla. muslimene og jødene. De har ikke med seg det siste budskapet som var Det Dobbelte Kjærlighetsbudet.

Altså, Gud ønsker at vi lever våre liv med Det Dobbelte Kjærlighetsbudet (som var det budet Jesus kom med) som en "grunnstein". For dette er de eneste reglene Gud ønsker vi skal følge. Og for å bli frelst så skal man begrave sine synder med Jesus ved å ta imot han.

Grunnen til at kristne den dag i dag enda er så hovmodne og setter seg selv høyere enn ufrelste (noe som i mine øyne er direkte kvalmt) er fordi de har glemt det budet Jesus kom med. For det er ikke lenger nødvendig å følge reglene i DGT. Dette har også skjedd med bla Korstogene.

Kan ta et enkelt eksempel: Kardemommeloven. Den er utrolig simpel. Og hadde alle fulgt den så hadde vi ikke trengt noe annet. Problemet er de som ønsker å utnytte dette fordi det ikke står noe om hva "å være snill og grei" innebærer. Se på de som ønsker å utnytte loven som onde og de som følger loven uten å utnytte den som gode

Det hele handler om Godt og Ondt. Og før kardemommeloven skulle ha fungert så måtte alle ha blitt Gode i seg selv. Til og med Kasper, Jesper og Jonatan som er skurker i Kardemommeby vet at det er galt å stjele, men de gjør det allikevell.

Sett så dette inn i denne verden. Det er en kamp inni oss om Godt og Ondt. Det som vinner vil være det vi lever på. I mange år fulgte kristne massevis av lover og regler for at det gode skulle vinne. Men Gud så at dette ikke var Godt. Dermed sendte han ned seg selv i menneskeform: Jesus, som tok på seg alle synder og gav oss et nytt bud samtidig som han slettet alle andre lover og regler (les: tok vekk nødvendigheten av å følge de). Det Dobbelte Kjærlighetsbudet taler om å være god mot sin neste og elske sin Herre/Gud.

Du kjenner til historien om de to ulvene?

Two Wolves
One evening an old Cherokee told his grandson about a battle that goes on inside people. He said, "My son, the battle is between two wolves" inside us all.
One is Evil. It is anger, envy, jealousy,sorrow, regret,greed, arrogance, self-pity, guilt, resentment, inferiority, lies, false pride, superiority, and ego.
The other is Good. It is joy, peace, love, hope, serenity, humility, kindness, benevolence, empathy, generosity, truth, compassion and faith."
The grandson thought about it for a minute and then asked his grandfather: "Which wolf wins?"
The old Cherokee simply replied, "The one you feed."

Som jeg sa tidligere, Kardemommeloven ville ikke fungert fordi det finnes fremdeles folk som har matet sin Onde Ulv. Og disse kommer til å utnytte den loven til sin fordel. Det er jo ikke en koselig by dersom bare 1 av menneskene følger den loven. Når alle følger loven med det Gode som grunnlag så blir det en god lov og et godt fellesskap.

Bibelen taler om dette hele tiden i mine øyne iallefall. Kampen mellom godt og ondt, at vi må ta imot det gode og legge vekk det vonde. I DNT så står det svart på hvitt: Det Dobbelte Kjærlighetsbudet.

"Gud" er Kjærlighet og Kjærlighet er "Gud". "Gud" er Det Gode og Det Gode er "Gud". Om vi lar Kjærligheten og Det Gode være det som seirer inne i oss så vil det være det samme som at det er Gud som seirer i oss.

Disney har tendenser til å legge inn budskap i sine filmer. bla dette fra Simba:
He lives in you
He lives in me
He watches over
Everything we see
Into the water
Into the truth
In your reflection
He lives in you


Å forstå hvorfor Gud før har valgt å være kynisk krever litt på hvilken måte man ser Gud på. Jeg, f.eks mener at Gud erfarer via oss. Gud har brukt oss hele veien for å finne den beste måten vi mennesker kan leve på.

Skal omformulere det slik: Kjærligheten bor i alle. Og den ønsker å seire fordi det er den største "kraften" som finnes. Vi har da egoet kom, brukt våre egne tanker om hvordan Kjærligheten skal seire. For jeg vil nesten gå så langt og si at alt det vonde, kommer fra en Kjærlig grunn. F.eks foreldre som kjefter fordi de er glad i ungene sine. Det er ikke en god handling, men tanken bak har vært god.
Kjærligheten i alle er den samme på et høyere nivå. Kjærligheten gir og tar bare av seg selv. Kjærligheten erfarer gjennom oss hva som er godt og vondt. Og da tar det gjerne noen forsøk.

Håper det ble sånn noenlunde forståelig

Sitat av Provo Vis innlegg
Hvordan kan det ha seg at Gud angret? Det vil si at han gjorde en feil, men han er jo ufeilbarlig! Dessuten er han jo allmektig, så han kunne strengt tatt reist de fra de døde eller skrudd tiden tilbake. Det er dessuten lite som tyder på at regnbuer ikke eksisterte før Noah bygde arken sin.
Vis hele sitatet...
Gud er allmektig ja, men han erfarer via oss. Gud har angret flere ganger i løpet av Bibelen.

Og Jesus kom for å dømme levende og døde. Så de som gikk tapt før syndefloden fikk altså en sjanse til å komme til Himmelen de også.

Ifølge Bibelen regnet det aldri før Noahs Ark. Det står kun om dis som sev opp i fra Jorden. Derav var regnbuen ikke synlig før Noahs Ark.

Hele klimaet ble endret drastisk etter syndefloden. Og det var da Jorden klarte "seg selv".

Sitat av methewall Vis innlegg
Her er noen andre som også skal være fylt av den "hellige ånd", noe av litt nyere tid og en liten avsporing, men valg av ny pave. Hvorfor må de holde valg, kan ikke bare "gud" si hvem det skal være?
Vis hele sitatet...
Hvor i Bibelen sier Gud at vi skal velge en mann som skal stå høyere enn noe annet menneske som skal bestemme og dømme over andre?

Paven er i Guds øyne like verdifull som meg. Kravene for å bli Pave er kke satt av Gud, men av mennesker.

Mennesker hater å måtte tenke selv. Mennesker ønsker ikke å finne Det Gode selv. De liker mye bedre når noen stiller seg fram og kan lede de.
Sitat av Vandringsmann Vis innlegg
Skal prøve å gjøre dette så enkelt som mulig:
- Jesus kom og sa at han tok med seg alle gamle lover og regler med seg på korset og ga oss hellet ett eneste nytt bud.
Vis hele sitatet...
Kan du gi kilder i bibelen hvor Jesus sier lovene ikke gjelder lengre? Hvordan tolker du denne:
http://nor.scripturetext.com/matthew/5.htm
17 I må ikke tro at jeg er kommet for å opheve loven eller profetene; jeg er ikke kommet for å opheve, men for å opfylle. 18 For sannelig sier jeg eder: Før himmel og jord forgår, skal ikke den minste bokstav eller en eneste tøddel forgå av loven, før det er skjedd alt sammen. 19 Derfor, den som bryter et eneste av disse minste bud og lærer menneskene således, han skal kalles den minste i himlenes rike; men den som holder dem og lærer andre dem, han skal kalles stor i himlenes rike. 20 For jeg sier eder: Dersom eders rettferdighet ikke overgår de skriftlærdes og fariseernes, kommer I ingenlunde inn i himlenes rike.
Vis hele sitatet...
Skal gode kristne ikke fortsatt forsøke oppfylle de gamle lovene, vel vitende om at de ikke kan klare det men at Jesus tilgir dem for avmakten? Eller kan en kristen bare glemme alle de gamle lover og slå seg til ro med at Jesus uansett tilgir?


Sitat av Vandringsmann Vis innlegg
Men så kommer spørsmålet: Var det ikke veldig kynisk av Gud og bare drepe alle utenom Noah? Hva slags Gud er det?

Men Gud retter også det opp igjen. For Jesus kom for å frelse både levende og døde. Med andre ord: de som så kaldblodig ble forvist til Helvete før syndefloden fikk sjansen til å ta imot Jesus og komme seg ut av Helvete.
Vis hele sitatet...
Du erkjenner selv spørsmålet, men gjør ikke engang et forsøk på å besvare det. Poenget mitt var jo at ja, det virker jo veldig kynisk av gud å drepe alle - ikke bare var det utslag av mord og hat og frustrasjon fra guds side over at menneskene sviktet det han ønsket seg fra ham. Men det var også meningsløst siden floden ikke løste noe som helst! Hva var poenget med syndefloden? Vise menneskene at gud kan drepe alle og enhver? I fortellingen om syndefloden ser vi en skildring av gud som korttenkt, impulsiv og alt annet enn allvitende og snill.

Du sier han retter det opp igjen senere. OK. Men hvis vi forsøker lære gud gjennom det han gjor før han sendte Jesus, hva lærer vi da? (min påstand er at det er forskjellige menneskelige forfattere av disse verkene i bibelen og at ingen av dem er inspirert av Gud, derfor er det så store diskrepanser. Guden i det gamle testamentet er først og fremst en simpel tribal beskytter for Jødene. Et psykologisk og kulturelt triks til å hjelpe dem samle seg som folk og motstå trusler fra andre og rettferdiggjøre egne grusomheter)

Sitat av Vandringsmann Vis innlegg
Når det gjelder Guds befalinger om voldtekt,mord,slaveri og prostitusjon så er jeg ikke helt sikker på hva som finnes av det etter syndefloden. Jeg har ikke lest hele DGT så skal ikke uttale meg noe om det, men det står iallefall ikke noe om dette i NGT.
Vis hele sitatet...
Jeg dro allerede frem noen bibelsitater som du har ignorert. Du kan finne flere her: http://www.evilbible.com/. Ja det er en side som er dedikert til krass kritikk av bibelen. Men bibelsitatene stemmer nok uansett om de står på den siden eller andre - og det er de vi diskuterer.

Sitat av Vandringsmann Vis innlegg
Jeg ser på DGT mer som en beskrivelse som du sa på karakteren til Gud. Det er også veldig gode lignelser å ta med seg. Det finnes mye godt også i DGT, men skal man forholde seg til de reglene så burde alle se at det ikke er til menneskers beste. Dette fordi det ville ført til krig og det er det jo bare å se på relgioner idag som har DGT men ikke NGT som bla. muslimene og jødene. De har ikke med seg det siste budskapet som var Det Dobbelte Kjærlighetsbudet.
Vis hele sitatet...
Og da er jo det store spørsmålet om hvorfor Gud i det hele tatt skrev eller inspirerte det gamle testamentet! Det virker som om du resignerer deg til at gud på tidspunktet med det gamle testamentet ikke hadde kunnskap eller forståelse om hva hans egne ord ville føre til blant mennesker (og de egne ordene godkjente drap av spedbarn, voldtekt, prostitusjon av døtre og masse masse mer). Er guds budskap i det gamle testamentet faktisk ikke tidløst - men uttrykk for hvordan gud følte seg der og da? Betyr det at vi har funnet store begrensninger for hvordan den kristne gud fungerer?

Sitat av Vandringsmann Vis innlegg
Grunnen til at kristne den dag i dag enda er så hovmodne og setter seg selv høyere enn ufrelste (noe som i mine øyne er direkte kvalmt) er fordi de har glemt det budet Jesus kom med. For det er ikke lenger nødvendig å følge reglene i DGT. Dette har også skjedd med bla Korstogene.
Vis hele sitatet...
Jeg spør direkte igjen - og det later til at du unngår det. Er det ikke nødvendig å forsøke følge de gamle lovene? Kan jeg som god kristen si at alle de gamle lovene ikke gjelder meg og jeg kan glemme at de noen gang ble skrevet - eller bør jeg forsøke leve slik gud dengang befalte (vel vitende om at jeg ikke kommer til å klare det helt 100% i virkeligheten, men at jeg blir tilgitt så lenge jeg prøver)

Sitat av Vandringsmann Vis innlegg
Å forstå hvorfor Gud før har valgt å være kynisk krever litt på hvilken måte man ser Gud på. Jeg, f.eks mener at Gud erfarer via oss. Gud har brukt oss hele veien for å finne den beste måten vi mennesker kan leve på.
Vis hele sitatet...
Så gud er ikke allvitende og allmektig men er nødt til å finne frem til det han vil gjennom å prøve og feile? På en måte har jeg litt respekt og forståelse om det var slik gud fungerte (at gud er en høyst feilbarlig entitet som prøver seg frem) siden det fritar gud fra alt det ansvaret og perfeksjonen kristne påkrever ham. Når gud blir imperfekt åpner det for at vi sammen kunne finne løsninger på hvorfor vi og gud eksisterer. Men det blir en tankegang så fjernt fra kristen og generell monoteistisk tenkning at jeg tror ikke du er enig den. Jeg synes det hadde vært en mye mer, unnskyld mangel av bedre ord, human holdning til gud.
Sist endret av Kinseek; 25. januar 2010 kl. 12:41.
Fånyttes å diskutere detaljer på denne måten, kanskje, men så lenge du bringer det opp, så..

Sitat av Vandringsmann Vis innlegg
Men Gud retter også det opp igjen.
Vis hele sitatet...
Så han har innsett at han gjorde en feil? Jeg får ikke det til å stemme med Andre Samuelsbok 22:31 "Guds vei er fullkommen" og Femte Mosebok 32:4 "Han er Klippen, fullkomment er hans verk, rettferdige er alle hans veier. En trofast Gud, uten svik, rettferdig og rettvis er han."

Sitat av Vandringsmann Vis innlegg
For Jesus kom for å frelse både levende og døde. Med andre ord: de som så kaldblodig ble forvist til Helvete før syndefloden fikk sjansen til å ta imot Jesus og komme seg ut av Helvete.
Vis hele sitatet...
Hvis man blir dømt til helvete, så kan man der "ta i mot Jesus", så kommer man til himmelen? Hvis dette er tilfelle, så ville det vel være rimelig tomt i helvete, ettersom helvetes eksistens og din tilstedeværelse der strengt tatt tydelig åpner for muligheten for at Gud og Jesus finnes, og det da ville være ganske naturlig å "ta i mot Jesus"? Med andre ord, så spiller det ingen rolle hva man gjør og hva man tror, for i det øyeblikk du innser at du er på vei til helvete så kan du "akseptere Jesus" også er du ute av det på et øyeblikk? Så med "deres plass skal være i sjøen som brenner med ild og svovel", som står i Johannes' Åpenbaring 21:8 i det nye testamentet, og som tolkes av de fleste som evig fortapelse med smerte og ekstrem lidelse i evig tid, menes et lite øyeblikk i ubehag?

Hva med de som brant i helvete fra syndefloden startet til Jesus ble hengt på korset, selv om Gud visste om at dette var feil av han? Kan det sies å være rettferdig, jamfør sitatet fra Femte Mosebok over?
Ifølge Den norske kirke, så kan man ikke komme til himmelen med mindre man er døpt som barn.

(Og til dere kristne som ble irritert av utsagnet mitt her må sette dere bedre inn i hva dere egentlig tror på. Dette utsagnet er nemlig hentet fra en av kirkens fem bekjennelsesskrifter, som ble revidert i 2004 og enstemmig vedtatt at "ja, dette skal vi fremdeles tro på" av kirkerådet. Med andre ord: Er du ikke døpt som barn, men "frelst" som voksen så kan du bare gi opp. Du kommer til å brenne med meg ved din siden til evig tid...)
En liten ting som jeg synes er veldig morsomt og som forøvrig er en slags diggresjon (er ikke sikker på hvordan det skrives) er at: De fleste i Norge (ihvertfall nordmennene) er døpt, da er man automatisk kristen, jeg tror ikke det er så mange på nFF som er enten udøpt eller har meldt seg ut fra statskirken.
Så per definisjon er de fleste her kristne, men de rakker ned på de kristne...
Det jeg skal fram til her i dette utsagnet er: misliker dere dere selv? er dere intolerante?(det kan virke sånn i og med alt hatet og "misliker ditt og datt") og jeg synes selv at religion er ett interessant tema da jeg liker å diskutere:P men hvorfor kan ikke åpne øya litt mer og se flere sider av samme sak?
Ok, kansje de kristne er litt trangsynte, kansje de mener at homofili er en synd og skal straffes med evig pine i Helvete.
Men javel? er ikke du litt trangsynt som meneer at alle kristne er kjedelig og dølle og strenge og følger bibelen ordrett?
Hvem følger Bibelen ordrett? jo det er ekstremister, eller eldre:P
Jeg er per definisjon kristen selv, siden jeg er døpt og konfirmert i kjerka, men jeg har ikke noe imot å ha sex før ekteskap, fyre meg ei bønne eller drekke med dritings på en søndag (aller helligste hviledag! åhuffameg!) så hva er egentlig prøblemet?
Sitat av Wia Vis innlegg
En liten ting som jeg synes er veldig morsomt og som forøvrig er en slags diggresjon (er ikke sikker på hvordan det skrives) er at: De fleste i Norge (ihvertfall nordmennene) er døpt, da er man automatisk kristen, jeg tror ikke det er så mange på nFF som er enten udøpt eller har meldt seg ut fra statskirken.
Vis hele sitatet...
Det er jo en antagelse som ikke egentlig er rettferdiggjort. Jeg er ikke innmeldt i statskirken, for eksempel.
Så per definisjon er de fleste her kristne, men de rakker ned på de kristne...
Vis hele sitatet...
Nei, du er ikke nødvendigvis kristen fordi du er medlem av statskirken. Det er mange som er meldt inn mot sin vilje og hvis man skal føle seg trygg på at man ikke er medlem må man sjekke jevnlig. At folk er medlem av statskirken betyr bare at de er medlem av statskirken. Det betyr ikke automatisk at de er kristne. Selv om en stor andel av dem er, men de er neppe negative til kristendom på Internett
Ok, kansje de kristne er litt trangsynte, kansje de mener at homofili er en synd og skal straffes med evig pine i Helvete.
Men javel? er ikke du litt trangsynt som meneer at alle kristne er kjedelig og dølle og strenge og følger bibelen ordrett?
Vis hele sitatet...
Er det noen som uttrykker disse meningene foreslår jeg at du siterer dem i stedet for å komme med en vag setning som likestiller det med å ikke akseptere fordømmelse av medmennesker med å faktisk fordømme medmennesker. Jeg synes det er problematisk at en liten andel av befolkningen mener at homofile praktisk talt er djevelen selv, det betyr ikke at jeg mener at alle kristne er "dølle".
Hvem følger Bibelen ordrett? jo det er ekstremister, eller eldre:P
Jeg er per definisjon kristen selv, siden jeg er døpt og konfirmert i kjerka, men jeg har ikke noe imot å ha sex før ekteskap, fyre meg ei bønne eller drekke med dritings på en søndag (aller helligste hviledag! åhuffameg!) så hva er egentlig prøblemet?
Vis hele sitatet...
Du synes å bruke den kulturelle definisjonen av religion - utifra din beskrivelse synes det å være først og fremst på grunn av tradisjon, kultur og kanskje litt latskap som lar deg være kristen. Du nevner jo ikke hvordan du faktisk utøver religionen, så jeg kan godt ta feil... "Prøblemet" ligger i at alle har en like nonchalant holdning i forhold hvordan religion skal styre andres liv gjennom lovverk, politikk og sosiale sanksjoner.
ivioynar: Jeg tror muligens grunnlaget for min heller negative instilling til kristendom kommer fra min mors side av familien som består av 90% hardcore kristne, f.eks min bestemor som nesten kastet meg ut av familie middagen da jeg sa: Dritt (grunnen var at jeg ved ett uhell sparket borti vedovnen, brant meg og forstuet tåen)
Jeg kan flere vers og salmer fra bibelen relativt utenat og ingen av dem er frivillig lært.
Jeg bærer ikke nag til familien men jeg har blitt noe negativ mot kristendommen:P
Bibel 20 For jeg sier eder: Dersom eders rettferdighet ikke overgår de skriftlærdes og fariseernes, kommer I ingenlunde inn i himlenes rike.
Vis hele sitatet...
Er det jeg som leser det feil eller står det at: du kommer på ingen måte inn i himmelen uten å være mer rettferdig enn de skriftlerde og fariseerne? Blir ikke dette en noe vanskelig oppgave, med tanke på at vi skal lære rettferd fra skriftlærde og fariseere?
Og hva legger en kristen i ordene: Dersom eders rettferdighet ikke overgår de skriftlærdes og fariseernes, kommer I ingenlunde inn i himlenes rike?
Sitat av Wia Vis innlegg
Så per definisjon er de fleste her kristne, men de rakker ned på de kristne...
Det jeg skal fram til her i dette utsagnet er: misliker dere dere selv? er dere intolerante?
Vis hele sitatet...
Tull. Her påprakker du andre medlemskap utelukkende for at du skal kunne kritisere. Jeg har aldri blitt døpt og har aldri blitt innmeldt i statskirken - eller noe annet trossamfunn. Andre igjen har kanskje meldt seg ut, og at du mener det ikke kan være mulig er direkte frekt.

At det finnes mange medlemmer i statskirken som gjerne kan kritisere kristne som kjedelige, dumme og teite finnes det nok av (jeg bor med en som er slik). Men det får være hans problem og skader ikke min sak - slik du krever.

Nå har visst to av de mest fremtredende i debatten sagt de ikke er kristne - så da forsvinner hele poenget ditt.

Sitat av Wia Vis innlegg
men hvorfor kan ikke åpne øya litt mer og se flere sider av samme sak?
Vis hele sitatet...
Hvordan vet du at jeg og andre her ikke forsøker gjøre det? Mener du at det å stille viktige og kritiske spørsmål betyr at man ikke evner se deres side av saken? Eller har man først sett denne siden når man holder kjeft om ting man er interessert i og smiler annerkjennende?

Sitat av Wia Vis innlegg
Hvem følger Bibelen ordrett? jo det er ekstremister, eller eldre:P
Jeg er per definisjon kristen selv, siden jeg er døpt og konfirmert i kjerka, men jeg har ikke noe imot å ha sex før ekteskap, fyre meg ei bønne eller drekke med dritings på en søndag (aller helligste hviledag! åhuffameg!) så hva er egentlig prøblemet?
Vis hele sitatet...
Jeg tror ikke du har peiling på hva det vil si å være verken kristen eller skeptisk eller åpen for andres ideer. Medlemskapet i en kirke burde ikke gjøre at du er kristen. Kristendommen er en tro, ikke bare et simpelt gruppemedlemskap.

Du bidro med utrolig lite utenom at du mente alle andre ikke var like romslige som deg.
Sist endret av Kinseek; 25. januar 2010 kl. 14:28.
Jeg har faktisk lest alle de 17 sidene, og må si at jeg er glad for at Kinseek er med i denne debatten. Da du ramser opp ting og tang jeg har en trang for å få ut. Så da slipper jeg å gjøre noe

Problemet med denne debatten er at ingen kommer til å snu sin mening pga et eller flere innlegg, de kristene kommer fortsatt til å være kristene, og vi atheister kommer fortsatt til å se denne verdenen for hva den er gjennom våre sanser, uansett hva noen mener.

Det er forsåvidt helt greit syntes jeg, vi kan alle ha våre meninger.

Men en ting jeg blir forbanna over er at Norge er et kristent land, og derfor skal vi ha partier som KrF til å styre over kvinner i den form av at abort skal bli ulovelig. Men det er en annen diskusjon.

//Peace out, war in.
Sitat av Kinseek Vis innlegg
Kan du gi kilder i bibelen hvor Jesus sier lovene ikke gjelder lengre? Hvordan tolker du denne:
http://nor.scripturetext.com/matthew/5.htm
Vis hele sitatet...
Som jeg dårlig forklarte istad: Lovene var ikke lenger nødvendig for å bli frelst. For å være ett godt menneske så gjaldt lovene (De Ti Bud). Johannes 1:12 og Johannes 3:16 for å ta de to kjente

Sitat av Kinseek Vis innlegg
Skal gode kristne ikke fortsatt forsøke oppfylle de gamle lovene, vel vitende om at de ikke kan klare det men at Jesus tilgir dem for avmakten? Eller kan en kristen bare glemme alle de gamle lover og slå seg til ro med at Jesus uansett tilgir?
Vis hele sitatet...
De kan slå seg til ro med at de er frelst når de tar imot Jesus og ikke trenger å rettferdiggjøre seg selv. Når det gjelder å være et godt medmenneske så kan de gå tilbake til de gamle lovene (De Ti Bud)


Sitat av Kinseek Vis innlegg
Du erkjenner selv spørsmålet, men gjør ikke engang et forsøk på å besvare det. Poenget mitt var jo at ja, det virker jo veldig kynisk av gud å drepe alle - ikke bare var det utslag av mord og hat og frustrasjon fra guds side over at menneskene sviktet det han ønsket seg fra ham. Men det var også meningsløst siden floden ikke løste noe som helst! Hva var poenget med syndefloden? Vise menneskene at gud kan drepe alle og enhver? I fortellingen om syndefloden ser vi en skildring av gud som korttenkt, impulsiv og alt annet enn allvitende og snill.
Vis hele sitatet...
Poenget var å utslette alt det onde og starte opp igjen med kun det gode. Det står jo faktisk i Bibelen at Gud var rasende på menneskene.

Sitat av Kinseek Vis innlegg
Du sier han retter det opp igjen senere. OK. Men hvis vi forsøker lære gud gjennom det han gjor før han sendte Jesus, hva lærer vi da? (min påstand er at det er forskjellige menneskelige forfattere av disse verkene i bibelen og at ingen av dem er inspirert av Gud, derfor er det så store diskrepanser. Guden i det gamle testamentet er først og fremst en simpel tribal beskytter for Jødene. Et psykologisk og kulturelt triks til å hjelpe dem samle seg som folk og motstå trusler fra andre og rettferdiggjøre egne grusomheter)
Vis hele sitatet...
Hvis vi vil lære om Gud før Jesus så ser vi en Gud som må bruke sin makt på å bekjempe det onde. Og han setter hardt mot hardt.


Sitat av Kinseek Vis innlegg
Jeg dro allerede frem noen bibelsitater som du har ignorert. Du kan finne flere her: http://www.evilbible.com/. Ja det er en side som er dedikert til krass kritikk av bibelen. Men bibelsitatene stemmer nok uansett om de står på den siden eller andre - og det er de vi diskuterer.
Vis hele sitatet...
Problemet med den siden er at mange av sitatene er dratt rett ut av Bibelen uten at man får historien bak det. Men joda, oppfatningen av Gud er idag helt skrudd og derfor klarer man ikke lese Bibelen.

Sitat av Kinseek Vis innlegg
Og da er jo det store spørsmålet om hvorfor Gud i det hele tatt skrev eller inspirerte det gamle testamentet! Det virker som om du resignerer deg til at gud på tidspunktet med det gamle testamentet ikke hadde kunnskap eller forståelse om hva hans egne ord ville føre til blant mennesker (og de egne ordene godkjente drap av spedbarn, voldtekt, prostitusjon av døtre og masse masse mer). Er guds budskap i det gamle testamentet faktisk ikke tidløst - men uttrykk for hvordan gud følte seg der og da? Betyr det at vi har funnet store begrensninger for hvordan den kristne gud fungerer?
Vis hele sitatet...
Jeg vil tro at DGT skal vise hvilke krefter Gud har og at det skal vise litt om skapelsen, men også slå frykt. For frykt fungerer på mennesker.

Sitat av Kinseek Vis innlegg
Jeg spør direkte igjen - og det later til at du unngår det. Er det ikke nødvendig å forsøke følge de gamle lovene? Kan jeg som god kristen si at alle de gamle lovene ikke gjelder meg og jeg kan glemme at de noen gang ble skrevet - eller bør jeg forsøke leve slik gud dengang befalte (vel vitende om at jeg ikke kommer til å klare det helt 100% i virkeligheten, men at jeg blir tilgitt så lenge jeg prøver)
Vis hele sitatet...
Du kan som god kristen si at du ikke trenger di gamle lovene for å bli frelst. Å forsøke å følge de gamle lovene blir jo opp til hver enkelt, men om man ser at de fungerer så er det jo bare å ta de til seg. Men de er så absolutt ikke nødvendig for å bli frelst Om du vier ditt liv til å spre kjærlighet så trenger du vel ikke noen lover? Eller er du avheninge av direkte skrift å forholde seg til?

Sitat av Kinseek Vis innlegg
Så gud er ikke allvitende og allmektig men er nødt til å finne frem til det han vil gjennom å prøve og feile? På en måte har jeg litt respekt og forståelse om det var slik gud fungerte (at gud er en høyst feilbarlig entitet som prøver seg frem) siden det fritar gud fra alt det ansvaret og perfeksjonen kristne påkrever ham. Når gud blir imperfekt åpner det for at vi sammen kunne finne løsninger på hvorfor vi og gud eksisterer. Men det blir en tankegang så fjernt fra kristen og generell monoteistisk tenkning at jeg tror ikke du er enig den. Jeg synes det hadde vært en mye mer, unnskyld mangel av bedre ord, human holdning til gud.
Vis hele sitatet...
Gud er ikke mer allvitende og allmektig enn det vi klarer å se. Ingenting er vel større enn det største du har sett?

Men Bibelen taler jo også om at menneskets forstand ikke vil klare å forstå Gud. Hvorfor er det viktig med ett humant holdning til Gud? hva med å ha en åndelig holdning til Gud?

Jeg har desverre ingen tro på at Gud er et kjempevesen som sitter og kontrollerer oss fra en datamaskin. Jeg har en tro på at det som får alt liv igang, det er Gud. Og dermed vil også Gud forbli i det.

Jeg har noe inni meg som sier meg at jeg vil godt. Jeg ønsker å være en god person. Det kaller jeg Gud. Bibelen taler om at alle er Guds barn. For alle har vi fått startet dette livet.

Men jeg undres til stadigheter selv. Hvorfor vil jeg godt? Hvorfor blir alle dradd mot det gode?

Jeg tror Gud er hverken god eller ond. Det er alt hva vi gjør det til. Hva vi velger våre sjeler skal spre. Om vi alle går rundt å ønsker det verste for folk så vil det være dette Gud erfarer at vi vil ha mer av.

Gud er simpelthen kraften inne i oss. En kraft som er større enn noe annet. Vi er de eneste skapningene som er smarte nok til å reflektere over dette. Det virker som om Gud ikke er bevisst på seg selv og prøver å finne seg selv gjennom oss. Gjennom evolusjon. Og jo mer vi utvikler oss jo mer finner vi ut av. Og opp i historien så har man "funnet" svaret, men da tidens medmennesker har ikke vært klar for det og det har dermed blitt "pakket inn". Relgion er det eneste som gjør at folk kan si de tror på "Gud" uten å bli lagt inn på mentalsykehus.

Mennesker er også glade i struktur. Øye trives bedre av å se på en rettvinklet firkant enn en blanding av firkant og runding.

Jeg sier ikke at Bibelen er den eneste riktige boka, men jeg mener det finnes mye bra å hente fra den. Og om man leser og forstår den riktig så henger den på greip. Men hvem har vel beviser for at det jeg leser og forstår er det riktige?

Om vi alle skulle holde våre tanker om dette for oss selv så finner vi iallefall aldri ut av hva som er Gud.

En liten tankevekker som kom til meg for noen uker siden:
Dersom Gud er allmektig og allvitende hvorfor ikke bare stoppe fødsler av barn han vet aldri vil bli frelst? Hvorfor la de bli født når han på forhånd vet at de vil ende i Helvete?

For meg finnes bare 3 svar:

1) En dag åpner Himmelen seg og Menneskesønnen stiger ned og alle vil ta imot han da alle vil kunne se at han kommer fra oven. Og da blir levende og døde frelst.

2) Han er ikke allvitende med unntak på hva som har skjedd inntil nuet.

3) Som nevnt i Bruce Almighty: Han kan ikke klusse med "fri vilje". Noe som igjen gjør han ikke er Allmektig.


Jeg tror Bibelen taler om et høyere budskap enn det som har kommet frem hittil idag. Og det er det jeg strekker meg mot. Jeg finner det ikke bare i Bibelen, men overalt i min hverdag.

Sitat av Provo Vis innlegg
Fånyttes å diskutere detaljer på denne måten, kanskje, men så lenge du bringer det opp, så..
Vis hele sitatet...
Sitat av Provo Vis innlegg
Så han har innsett at han gjorde en feil? Jeg får ikke det til å stemme med Andre Samuelsbok 22:31 "Guds vei er fullkommen" og Femte Mosebok 32:4 "Han er Klippen, fullkomment er hans verk, rettferdige er alle hans veier. En trofast Gud, uten svik, rettferdig og rettvis er han."
Vis hele sitatet...
Han har innsett at han gjorde en feil ja. Kan henvise deg til 1 Mosebok. 6:6-8 " Da angret Herren at han hadde skapt menneskene på jorden, og han var full av sorg i sitt hjerte. 7 Han sa: «Jeg vil utrydde fra jorden menneskene som jeg har skapt, ja, ikke bare menneskene, men også feet og krypdyrene og fuglene under himmelen. For jeg angrer at jeg har skapt dem.» 8 Men Noah fant nåde for Herrens øyne"

Som jeg nevte tidligere, Gud er ikke et vesen som er allmektig eller allvitende. Vi er Gud og Gud er oss.

Sitat av Provo Vis innlegg
Hvis man blir dømt til helvete, så kan man der "ta i mot Jesus", så kommer man til himmelen? Hvis dette er tilfelle, så ville det vel være rimelig tomt i helvete, ettersom helvetes eksistens og din tilstedeværelse der strengt tatt tydelig åpner for muligheten for at Gud og Jesus finnes, og det da ville være ganske naturlig å "ta i mot Jesus"? Med andre ord, så spiller det ingen rolle hva man gjør og hva man tror, for i det øyeblikk du innser at du er på vei til helvete så kan du "akseptere Jesus" også er du ute av det på et øyeblikk? Så med "deres plass skal være i sjøen som brenner med ild og svovel", som står i Johannes' Åpenbaring 21:8 i det nye testamentet, og som tolkes av de fleste som evig fortapelse med smerte og ekstrem lidelse i evig tid, menes et lite øyeblikk i ubehag?
Vis hele sitatet...
Hvis man ikke tar imot Jesus før dette livet ebber ut så kommer man til Helvete. Om man døde før Jesus ble født, så kommer Jesus til Helvete for å prøve å frelse de.

Sitat av Provo Vis innlegg
Hva med de som brant i helvete fra syndefloden startet til Jesus ble hengt på korset, selv om Gud visste om at dette var feil av han? Kan det sies å være rettferdig, jamfør sitatet fra Femte Mosebok over?
Vis hele sitatet...
Som nevnt over: de som kom til Helvete fram til Jesu tid ville få en ny sjanse.


Jeg synes også at det skal være nevneverdig at om man har en tro, enten det er Relgion eller vitenskap så skal det bare en lite sprekke i Relgion før man legger det toltalt dødt, men vitenskapen kan ta feil om og om igjen, uten at den mister sin troverdighet. Hvorfor tro at det ikke er mer å oppdage i relgionen enn det vi allerede vet?. Jeg tror det ligger et helt hav av spørsmål og svar fremforbi oss både innen relgion og vitenskap. For på samme måte som vi utvikler kunnskapen om vitenskapp kan vi også utvikle kunnskapen om relgion/Gud
Sist endret av Vandringsmann; 25. januar 2010 kl. 15:23. Grunn: skrivefeil
Sitat av Toak Vis innlegg
Jeg vil tro de fleste forskere og personer med interesse for vitenskap ikke er kristne. De bruker sin logiske forstand, og tenker at det er imot fysikkens lover. Og det er det jo i bunn og grunn helt sikkert. Men for meg virker det ganske ulogisk at alt i begynnelsen var helt svart - alt var bare en svart liten klatt. Så eksploderte denne klatten, og alt formet seg til dagens univers, gjennom milliarder av år. Alt tilpasset seg nærmest perfekt, og her sitter vi i dag i et evig stor univers, men kun én beboelig planet i vårt slag (hvertfall som vi vet om hittil) der dyr, planter og mennesket tilfeldigvis dukket opp på grunn av en tilfeldig eksplosjon der tilfeldigvis alle bitene falt på plass til det det er i dag. Fantastisk.

Jeg vil si det er like trolig som at det finnes en Gud der ute. Om vi aldri hadde kunnet sett noe til universet, hadde du da trodd på at det fantes om noen fortalte deg om det? Det hadde jo vært ganske ulogisk, og noe vi vanskelig kunne sett for oss. Men la oss si Gud skapte verden, hvor kommer da Gud fra? Samtidig kan du jo spørre deg hvor denne klatten fra Big Bang kom fra. Da er vi jo tilbake til verdens begynnelse, og hvor alt stammer fra og disse tingene. Ting som har drevet forskere til vannvidd, og som mennesket aldri kommer til å finne ut av. Noen mennesker klarer bare ikke fatte at det finnes noe større enn dem selv, noe de aldri kommer til å forstå seg på. Enten det er Big Bang-teorien eller om det er Gud.
Vis hele sitatet...
Jeg har selv vokst opp i en nogenlunde kristen fammilie, men like vel har jeg ikke funnet roen i rellion.
Big bang teorien forklarer ikke hvor all energi kommer ifra og det gjør heller ikke kristendommen, for hvor kommer gud ifra?
Ut ifra alt jeg har lært av bøker, dokumentarer og andre diverse kilder, så er det logisk for meg at alt må komme ifra noe. Hviss alt kommer ifra ingenting, så vill jeg tro at det har lakt igjenn en slaks "motpol" for å rettferdigjøre at alt kommer ifra ingenting. En slik "motpol" vill ha all energi tilbake. Hviss man setter et spørsmåltegn over det sorte hull og tenker seg at HVISS det ikke består av masse, men det motsatte. Så KANN det sorte hull være denn motpolen. Og HVISS det er slik, så har vi svaret på hvorr alt energi kommer ifra uten å blande gud in i bildet.
Sitat av Vandringsmann Vis innlegg
Å forstå hvorfor Gud før har valgt å være kynisk krever litt på hvilken måte man ser Gud på. Jeg, f.eks mener at Gud erfarer via oss. Gud har brukt oss hele veien for å finne den beste måten vi mennesker kan leve på.
Vis hele sitatet...
Dette er bare et lite utdrag av hva du har sagt, men hvis jeg skal trekke en konklusjon ut fra dette, sier du i essens at gud lærer og feiler på sammemåte som et mennesket og er egentlig bare et menneske eller for å si det på en annen måte, menneskeskapt?
Altså har vi skapt gud, ikke omvendt?
Er det dette du mener? I så fall er jeg veldig enig.
Sitat av methewall Vis innlegg
Dette er bare et lite utdrag av hva du har sagt, men hvis jeg skal trekke en konklusjon ut fra dette, sier du i essens at gud lærer og feiler på sammemåte som et mennesket og er egentlig bare et menneske eller for å si det på en annen måte, menneskeskapt?
Altså har vi skapt gud, ikke omvendt?
Er det dette du mener? I så fall er jeg veldig enig.
Vis hele sitatet...
Vi har skapt Gud i den forstand at det er et vesen. Det finnes ikke noe godt eller ondt, bare fra hvilken side man ser det hele fra. Det som gjør at noe lever mener jeg er en kraft andre vil kalle Gud..

Gud vet f.eks ikke hvordan en sekk med penger ser ut med mindre Gud er i oss og ser gjennom oss hva en sekk med penger er.

Og la oss se på 1 mosebok kapittel 3:22 "Herren Gud sa: «Nå er mennesket blitt som en av oss og kjenner godt og ondt. Bare det nå ikke strekker hånden ut og tar av livstreet også og spiser og lever evig!"

Livstreet er ifølge Bibelen Jesus..

Gud er det ene. Gud er alt. Motsetningen til Gud er ingenting. Så inntil vitenskapen kommer med et godt navn på hva denne kraften som går som en rød tråd igjennom alt levende så ser jeg ikke noe galt i å kalle det Gud
Sitat av methewall Vis innlegg
Beklager jeg leste det du skrev litt for fort.
Vis hele sitatet...
Du er tilgitt.
Sitat av ertsaas Vis innlegg
J Hviss man setter et spørsmåltegn over det sorte hull og tenker seg at HVISS det ikke består av masse, men det motsatte. Så KANN det sorte hull være denn motpolen. Og HVISS det er slik, så har vi svaret på hvorr alt energi kommer ifra uten å blande gud in i bildet.
Vis hele sitatet...
Problemet med denne tankegangen er jo at sorte hull nettopp ER masse. Det er det som definerer dem. Uansett, hadde en slik hypotese blitt anerkjent hadde det jo på ingen måte forklart hvorfor det skjedde eller hvorfor naturlovene er som de er...
Sitat av Vandringsmann Vis innlegg

Og la oss se på 1 mosebok kapittel 3:22 "Herren Gud sa: «Nå er mennesket blitt som en av oss og kjenner godt og ondt. Bare det nå ikke strekker hånden ut og tar av livstreet også og spiser og lever evig!"

Livstreet er ifølge Bibelen Jesus..

Gud er det ene. Gud er alt. Motsetningen til Gud er ingenting. Så inntil vitenskapen kommer med et godt navn på hva denne kraften som går som en rød tråd igjennom alt levende så ser jeg ikke noe galt i å kalle det Gud
Vis hele sitatet...
Problemet oppstår når du sier at gud taler til oss, noe som ikke vil være mulig så lenge gud til en hver tid er et resultat av vår samlede erfaring. Med andre ord kan vi altid gå bakover i tid å forstå horfor noe har skjedd eller blitt som det er blitt, og ingenting annet enn vår felles erfaring er det som får oss til å ta et skritt videre i utvikkling. Og det blir helt feil for meg og kalle denne kraften for gud. Kraften du snakker om er formering, koppiering eller spredning om du vil, ikke gud.
Sitat av Vandringsmann Vis innlegg
Vi har skapt Gud i den forstand at det er et vesen. Det finnes ikke noe godt eller ondt, bare fra hvilken side man ser det hele fra. Det som gjør at noe lever mener jeg er en kraft andre vil kalle Gud..

Gud vet f.eks ikke hvordan en sekk med penger ser ut med mindre Gud er i oss og ser gjennom oss hva en sekk med penger er.

Og la oss se på 1 mosebok kapittel 3:22 "Herren Gud sa: «Nå er mennesket blitt som en av oss og kjenner godt og ondt. Bare det nå ikke strekker hånden ut og tar av livstreet også og spiser og lever evig!"

Livstreet er ifølge Bibelen Jesus..

Gud er det ene. Gud er alt. Motsetningen til Gud er ingenting. Så inntil vitenskapen kommer med et godt navn på hva denne kraften som går som en rød tråd igjennom alt levende så ser jeg ikke noe galt i å kalle det Gud
Vis hele sitatet...
Har denne kraften bevissthet, eller er det bare en livgivende kraft? Kan du forklare hvor denne kraften er, slik at vitenskapen kan definere den, eller driver du bare med synsing? Kan du vise oss en kausalitet fra denne kraften, til dens påvirkning på våre tanker og verdens gang, uten å gjøre noen hopp som etterlater hull i forklaringen?
Sitat av Vandringsmann Vis innlegg
Som jeg dårlig forklarte istad: Lovene var ikke lenger nødvendig for å bli frelst. For å være ett godt menneske så gjaldt lovene (De Ti Bud). Johannes 1:12 og Johannes 3:16 for å ta de to kjente



De kan slå seg til ro med at de er frelst når de tar imot Jesus og ikke trenger å rettferdiggjøre seg selv. Når det gjelder å være et godt medmenneske så kan de gå tilbake til de gamle lovene (De Ti Bud)
Vis hele sitatet...
Du snakker rundt det jeg spør om. Jeg har allerede forstått at du er frelst når du har tatt imot Jesus - men er du fortsatt frelst om du da bevisst ignorer de lover og moralske pålegg som kommmer frem i det gamle testamentet? Kan jeg bevisst synde selv om jeg har mottat Jesus? Du nevner de 10 bud explisitt; men du er uklar om jeg faktisk må følge de 10 bud eller om jeg kan velge dem bort (og sålenge jeg godtar Jesus så er det greit).Jeg antar jo at mennesker skal forsøke være så moralske og gode som mulig selv om de tror på Jesus - og vil ikke for en kristen det gamle testamentet fremdeles være en kilde til dette?

Og hvis det er nødvendig for en kristen å forsøke leve moralsk etter det gamle testamentet så er det med mitt verdisyn flere direkte grove og umoralske påbud i det gamle testamentet.

Sitat av Vandringsmann Vis innlegg
Poenget var å utslette alt det onde og starte opp igjen med kun det gode. Det står jo faktisk i Bibelen at Gud var rasende på menneskene.
Vis hele sitatet...
Og poenget viste seg å mislykkes totalt. Gud klarte ikke utrydde det onde overhodet. Dette viser jo hvor utrolig lite kunnskap og innsikt guden i det gamle testamentet har om mennesker. Raseri fra et så allmektig vesen som en gud virker også relativt patetisk og smålig...


Sitat av Vandringsmann Vis innlegg
Hvis vi vil lære om Gud før Jesus så ser vi en Gud som må bruke sin makt på å bekjempe det onde. Og han setter hardt mot hardt.
Vis hele sitatet...
Og det fungerte ikke og rammet uskylde (spedbarn som kan bli slaktet, døtre som kan selges til hor, sønner som skal drepes og mennesker som skal bli slaver). Dette gir gud mennesker lov til å gjøre, nei han krever det.

Jeg mener igjen at det gamle testamentet er skrevet av mennesker for å legitimere sine egne grusomheter mot andre og at det ville være grusomt å trekke moralske veiledninger fra dette den dag i dag (eller den gang da for den saks skyld)

Sitat av Vandringsmann Vis innlegg
Problemet med den siden er at mange av sitatene er dratt rett ut av Bibelen uten at man får historien bak det. Men joda, oppfatningen av Gud er idag helt skrudd og derfor klarer man ikke lese Bibelen.
Vis hele sitatet...
Men du kunne vel bibelen? Og jeg synes sitatene snakker veldig klart for seg selv - noen mennesker er mer verdt enn andre og til og med uskyldige kan drepes, voldtas, selges og hva enn grusomme ting man ønsker.

Sitat av Vandringsmann Vis innlegg
Jeg vil tro at DGT skal vise hvilke krefter Gud har og at det skal vise litt om skapelsen, men også slå frykt. For frykt fungerer på mennesker.
Vis hele sitatet...
Det fungerer visstnok ikke siden folk ikke gikk til gud på grunn av frykten. Igjen, hva med alle disse åpenbart uskyldige som rammes (døtrene som selges, spedbarna som slaktes osv...) er disse "collateral damage" simpelthen?

Sitat av Vandringsmann Vis innlegg
Å forsøke å følge de gamle lovene blir jo opp til hver enkelt
Vis hele sitatet...
Ah. Her kommer du nærmere et direkte svar på det jeg lurer på. Jeg kan altså motta Jesus og så bryte så mange av de gamle lovene jeg bare ønsker?

Sitat av Vandringsmann Vis innlegg
Gud er ikke mer allvitende og allmektig enn det vi klarer å se. Ingenting er vel større enn det største du har sett?
Vis hele sitatet...
Denne tok jeg ikke helt. Mener du virkelig at guds makt begrenser seg til vår evne til å se makten? Det ville vel bety at gud ikke kunne manipulere infrarødt lys siden vi ikke kan se det? Jeg antar at du ikke mener det - så jeg forstår ikke helt hvor du vil.

Jeg kan jo aldri vite om det største jeg har sett *er* det største jeg har sett. Jeg må da være åpen for muligheten til at det kan være noe større.


Sitat av Vandringsmann Vis innlegg
Men Bibelen taler jo også om at menneskets forstand ikke vil klare å forstå Gud. Hvorfor er det viktig med ett humant holdning til Gud? hva med å ha en åndelig holdning til Gud?
Vis hele sitatet...
Du skjønte ikke. Kristne flest mener gud er det beste og mest moralske som finnes. Hva om gud selv leter etter hva som er riktig og galt i det å eksistere? Hva om han regelmessig tar feil? Hva om han ønsker at vi noen gang kunne tilgi ham, og ikke omvendt? (og for de fleste kristne jeg har hørt på er tanken om at mennesker skal tilgi gud det mest umoralske de kan tenkes - det betyr automatisk opprør og hat mot gud)
Sitat av Vandringsmann Vis innlegg
Jeg tror Gud er hverken god eller ond. Det er alt hva vi gjør det til. Hva vi velger våre sjeler skal spre. Om vi alle går rundt å ønsker det verste for folk så vil det være dette Gud erfarer at vi vil ha mer av.
Vis hele sitatet...
Så gud selv fører ikke an?
]
At gud verken er god eller ond er en tanke jeg finner gjenklang i. Jeg mener at hvis en hadde ment at gud er opphavet og definisjonen av alt som er godt så er det meningsløst å si at han er god eller ond - siden det blir sirkelargumentasjon og at en definisjon definerer seg selv.

Sitat av Vandringsmann Vis innlegg
virker som om Gud ikke er bevisst på seg selv og prøver å finne seg selv gjennom oss. Gjennom evolusjon. Og jo mer vi utvikler oss jo mer finner vi ut av. Og opp i historien så har man "funnet" svaret, men da tidens medmennesker har ikke vært klar for det og det har dermed blitt "pakket inn". Relgion er det eneste som gjør at folk kan si de tror på "Gud" uten å bli lagt inn på mentalsykehus.
Vis hele sitatet...
Og min menig er at hvis dette stemmer så burde vi gå sammen med gud og forkaste de grusomheter som er i det gamle testamentet slik at vi sammen kan bli bedre mennesker og gud.

Personlig mener jeg jo at vi ikke kan vite om det finnes en gud og burde leve livet best mulig på egenhånd - og hvertfall burde vi legge fra oss tanken om at vi kan finne god moral i bibelen - når vi besitter en god moral i utgangspunktet som lar oss bedømme det som står i bibelen så burde vi heller bruke tid og krefter på å lære om denne reelle kilden til moral og ikke en gammel bok. Vitenskap og det å lytte til medmennesker mener jeg hjelper mer.
Sist endret av Kinseek; 25. januar 2010 kl. 17:53.