Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  46 4245
http://www.dagbladet.no/2010/04/02/n...2400/11111569/


Leste den nyheten akkurat. " Vitner har forklart at fire eller fem gjerningsmenn er sett løpende fra stedet. De var iført stort sett mørke klær, og ikke etnisk norske, sier Hjulstad.
".

Episoder som dette gjør at jeg til stadighet føler for at jeg ikke vil ha flere utlendinger inn i Norge. Jeg kan forstå at folk får rasistiske tanker etter slike episoder. Det er ikke bra.

Skriver denne tråden for å høre synspunkter til folk rundt dette.
Ting som dette er ikke bra uansett hva slags etnisk opprinnelse gjerningsmennene har. Det at de ikke er etnisk Norske gjør det hele enda værre, mener jeg.

Grunnen til at jeg sier det er fordi det skaper fremmedfrykt, som igjen avler meninger og holdninger angående innvandrere generelt. Og holdningene som skapes som følge av slike episoder er ikke av den gode sorten, for å si det pent.

Hadde det kun vært nordmenn involvert, ville det fremdeles vært en jævlig sak. Men så fort det blir kjent at gjerningsmennene ikke er etnisk Norske, så stiller det i dagens samfunn en hel menneskegruppe i et svært dårlig lys. Uheldigvis.
Sist endret av Lille Nikotin; 2. april 2010 kl. 09:41.
Jeg må si meg enig med Lille Nikotin. Vi må selvsagt huske å ikke legge alle under samme kam, men jeg må ærlig innrømme at våre nye landsmenn gjør det vanskelig for meg å ikke gjøre det. Jeg vil egentlig ikke starte enda en innvandringsdebatt her da vi har hatt utallig mange av dem fra før, men jeg klarer ikke slutte å tenke på om episoder som dette kunne vært stoppet med en litt bedre integreringsprosess.

Og til trådstarter, det at du ikke vil ha flere innvandrere inn i Norge gjør deg ikke rasistisk. Man er ikke rasist selv om man føler Norge feiler på innvandringspolitikken. Man er ikke rasist selv om man føler at disse nye landsmennene "truer" våre normer og levemåter.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
jeg føler det i bunn og grunn er forbrytelsen i seg selv som er tragisk, ikke at det var utlendinger som gjorde den.
men ja, og i kombinasjon med at dette bare bidrar med å skape fremmedfrykt for uskyldige utlendinger i norge som prøver å bidra til vårt samfunn på redelig vis.

må si meg enig i det de over meg skrev dog, man er ikke rasist bare fordi man føler innvandringspolitikken har slått feil, det må ikke være forbudt å kritisere en politikk bare fordi den omhandler et annet folkeslag.
Webfoxen, ta deg en tur ut av kjellern din og opplev byen for eksempel. De færreste av alle mennesker gjør slikt, og om de er brune eller hvite i huden har ikke noe å si. Dette er som folka over skriver, en jævlig sak uansett, og det kunne like godt vært nordmenn som stod bak.

Vær forsiktig med å skape fordommer på grunn av medias makt.
Når medier velger å si at gjerningspersoner ikke er etnisk norske, synes jeg også de burde nevne hver gang det er en nordmann som har gjort en kriminell handling. Er ikke det rettferdig? Da gjevner det kanskje ut helhetsinntrykket, slik at folk innser at mennesker av alle folkeslag har kriminelle.
Bendfika, han bare nevner det mange tenker. Jeg så en oversikt for en periode siden, orker ikke google den igjen, men sånn jeg husker så er det kun gjort et rasisme drap her i Norge(Benjamin) og det er 12 drap andre veien, som like fult er rasisme imo.
Fordi media har MAKT, MAKT, MAKT, og ELSKER å sette innvandrerene i dårlig lys. - Media, den fjærde stormakt.
Sitat av prick Vis innlegg
Bendfika, han bare nevner det mange tenker. Jeg så en oversikt for en periode siden, orker ikke google den igjen, men sånn jeg husker så er det kun gjort et rasisme drap her i Norge(Benjamin) og det er 12 drap andre veien, som like fult er rasisme imo.
Vis hele sitatet...
Hvordan vet du at de 12 drapene var rasistisk motiverte? Jeg synes ikke sammenlikningsgrunnlaget ditt virker helt stødig..
Sitat av [GC/Betater] Vis innlegg
Fordi media har MAKT, MAKT, MAKT, og ELSKER å sette innvandrerene i dårlig lys. - Media, den fjærde stormakt.
Vis hele sitatet...
Nei nei nei, det er fordi media vet hva som engasjerer leserne.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av [GC/Betater] Vis innlegg
Fordi media har MAKT, MAKT, MAKT, og ELSKER å sette innvandrerene i dårlig lys. - Media, den fjærde stormakt.
Vis hele sitatet...
Du setter det litt på spissen, men eg tenderer til å vere svært einig - eg kan ikkje hugse å ha lest overskrifta 'Etnisk nordmann startet masseslagsmål' eller 'Etnisk nordmann drepte kona etter skilsmisse'. Media er subjektive i kven dei vel å stemple med nasjonalitet - nordmenn blir stortsett omtalt som 'Mann (49)', mens utlendinger blir omtalt som 'Utlending (49)' eller 'Muslium (49)'.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Du setter det litt på spissen, men eg tenderer til å vere svært einig - eg kan ikkje hugse å ha lest overskrifta 'Etnisk nordmann startet masseslagsmål' eller 'Etnisk nordmann drepte kona etter skilsmisse'. Media er subjektive i kven dei vel å stemple med nasjonalitet - nordmenn blir stortsett omtalt som 'Mann (49)', mens utlendinger blir omtalt som 'Utlending (49)' eller 'Muslium (49)'.
Vis hele sitatet...
Det kan jo ha noe å gjøre med at kriminalraten faktisk er høyere hos utlendinger enn hos etniske nordmenn iforhold til folketall. Selv mener jeg at nordmenn har rett til å få vite om deres nye landsmenn faktisk er "trygge" å ta inn i landet. Fremmedfrykten har jo ikke kommet uten grunn. Jeg vet at de fleste utlendinger er hyggelige og snille mennesker akkurat som de fleste nordmenn, men jeg føler fortsatt at vi som innbyggere i dette landet har en rett til å få vite hvem som faktisk dreper hvem, og hvor drapsmennene kommer fra. Jeg er sikker på at hvis jeg dreper noen i f.eks. Sverige så vil det stå "Nordmann drepte random"; bare for å si noe.

Jeg tror også Sfun er inne på noe med at media vet hva leserne liker å høre om. Det er ikke like interessant å høre om en nordmann som har drept noen enn en fra et helt annet land. Media er ikke rasistisk, de liker bare å tjene penger slik som alle andre, og det gjør de best ved å skrive om det som faktisk interesserer nordmenn flest.
Sist endret av Boo-Boo; 2. april 2010 kl. 17:59.
Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
Det kan jo ha noe å gjøre med at kriminalraten faktisk er høyere hos utlendinger enn hos etniske nordmenn iforhold til folketall.
Vis hele sitatet...
Jeg antar du har tall for å støtte opp om det utsagnet der?
Sitat av meitemark Vis innlegg
Jeg antar du har tall for å støtte opp om det utsagnet der?
Vis hele sitatet...
Vi har først og fremst denne artikkelen fra 2009: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...p?artid=599493

Her er et bilde av statistikk fra Nova. Beklager for dålig kvalitet, men man ser ihvertfall hva som står der. ^^

Her er også link til hele pdf artikkelen hvor jeg fant bilde. =)
Sist endret av Boo-Boo; 2. april 2010 kl. 18:36.
Som du sier, forståelig at det skapes fremmedfrykt når vi til stadighet får høre at "en mann med utenlandsk opprinnelse" står bak kriminaliteten i Norge.

Jeg mener at å stramme inn invandringspolitikken er feil vei å gå. Det her er et problem som samfunnet må ta seg av og håndtere på andre måter. INTEGRERING, INTEGRERING, INTEGRERING!

Men så gjør jo somalske menn som kun sitter hjemme og tygger Khat ting litt vanskeligere... (Merk; peker på to problemer. Fordommer og det faktum at de faktisk ofte sitter hjemme og mottar trygd i stedet for å engasjere seg i jobblivet)

Syns forøvrig man bør lese litt her om man skal delta i en debatt om innvandrere i Norge...

Bare et lite tips
Sitat av webfoxen Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Bra lesestoff!

Jeg trekker konklusjonen at drap stort sett utføres av etnisk norske menn, og at ofrene stort sett er venner/bekjente av drapsmannen.
Er vel ikke akkurat første gangen nordmenn blir overfalt av ''ikke etnisk-norske menn''.. Open your eyes..
Det er ikke rasistisk, men et samfunnsproblem at man ikke lengre kan ferdes trygt i nedre del av karl johan på kveldstider.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Kramer Vis innlegg
Det er ikke rasistisk, men et samfunnsproblem at man ikke lengre kan ferdes trygt i nedre del av karl johan på kveldstider.
Vis hele sitatet...
Tar eg feil om eg antyder at tusener ferdast trygt på nedre deler av karl johan på kveldstid?

I tillegg har jo SSB sine undersøkelsar vist at vi knapt har følt oss så trygge i kvardagen som vi gjer no. Så er det du omtaler ein reell trussel, eller er det noko du inbiller deg?
Sitat av slashdot Vis innlegg
Tar eg feil om eg antyder at tusener ferdast trygt på nedre deler av karl johan på kveldstid?

I tillegg har jo SSB sine undersøkelsar vist at vi knapt har følt oss så trygge i kvardagen som vi gjer no. Så er det du omtaler ein reell trussel, eller er det noko du inbiller deg?
Vis hele sitatet...
Det er iallefall det stedet som har flest ran og voldsepisoder i oslo i det siste. Var der faktisk istad og det vrimlet av ungdomsgjenger som ser stygt på deg, horer og dealere.

Er ikke akkurat det mest barnevennlige strøket ville jeg frem til.
http://i43.tinypic.com/f559gl.jpg
Shoot me if I'm wrong, men Karl Johan er vel veldig godt videooveråket? Er det andre gater som er mer overvåket?
(Ikke at det hjepler å bli filmet hvis noen kommer og dreper deg)
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Kramer Vis innlegg
Det er iallefall det stedet som har flest ran og voldsepisoder i oslo i det siste. Var der faktisk istad og det vrimlet av ungdomsgjenger som ser stygt på deg, horer og dealere.
Vis hele sitatet...
Det er forskjell på at det er meir ran der enn andre plasser, og at det direkte er et samfunnsproblem.

Eg er tilbøyelig til å vere einig i at noko må gjerast (D'oh), men å kalle det et samfunnsproblem er litt vel drøyt imho - eg gjetter på at grunnen til at det er mykje kriminalitet der er at det er mykje folk der, ikkje at det er vesentlig mykje meir vold per person der enn andre plasser. For å få et virkelig interessant bilde av det så burde en mappe vold vs. antall personer i området i perioden der volden skjedde.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Du setter det litt på spissen, men eg tenderer til å vere svært einig - eg kan ikkje hugse å ha lest overskrifta 'Etnisk nordmann startet masseslagsmål' eller 'Etnisk nordmann drepte kona etter skilsmisse'. Media er subjektive i kven dei vel å stemple med nasjonalitet - nordmenn blir stortsett omtalt som 'Mann (49)', mens utlendinger blir omtalt som 'Utlending (49)' eller 'Muslium (49)'.
Vis hele sitatet...
Media har blitt flinkere til å skrive "etnisk norsk", når dette er tilfelle. Er Aftenposten abonnent og tok meg selv i å legge merke til akkurat dette i en sak, nettopp på grunn av at det ikke er så ofte at det omtales med etniske nordmenn. Men, jeg mener at dette bør være avisens rett og plikt å skrive hvem det er som har utført ugjerningen. Dette gjelder selvfølgelig også når det er en etnisk nordmann.
Sitat av mainer Vis innlegg
Media har blitt flinkere til å skrive "etnisk norsk", når dette er tilfelle. Er Aftenposten abonnent og tok meg selv i å legge merke til akkurat dette i en sak, nettopp på grunn av at det ikke er så ofte at det omtales med etniske nordmenn. Men, jeg mener at dette bør være avisens rett og plikt å skrive hvem det er som har utført ugjerningen. Dette gjelder selvfølgelig også når det er en etnisk nordmann.
Vis hele sitatet...
Men når majoriteten av befolkning i Norge faktisk er etniske norske, hvorfor bare ikke ta den lettvinte veien og poengtere når det er utlendingers som begår kriminaliteten?

Ser ikke noe grunn i å heve frem at det er en etnisk nordman som har begått en forbrytelse hver gang det skjer når det tross alt er en mye høyere andel av tidligere nevnte her til lands.
Sitat av Filosofen Vis innlegg
Men når majoriteten av befolkning i Norge faktisk er etniske norske, hvorfor bare ikke ta den lettvinte veien og poengtere når det er utlendingers som begår kriminaliteten?

Ser ikke noe grunn i å heve frem at det er en etnisk nordman som har begått en forbrytelse hver gang det skjer når det tross alt er en mye høyere andel av tidligere nevnte her til lands.
Vis hele sitatet...
Eller så kan man ta den enda mere lettvinte veien og la være å poengtere hvor gjerningsmannen er fra uansett, for det har jo strengt tatt null med noe som helst å gjøre.
Selvfølgelig begår ikke utlendinger totalt sett mer kriminalitet enn nordmenn, men relativt sett er de som gruppe i mange sammenhenger overrepresentert.
Sitat av Wikipedia
Sett i forhold til sin andel av den totale befolkningen, er - hovedsakelig såkalte ikke-vestlige - innvandrere overrepresentert både som gjerningspersoner og som ofre i en rekke ulike kriminalstatistikker, og i større grad for mer alvorlig kriminalitet.
Vis hele sitatet...
http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle3028203.ece

Absolutt ingen burde bli kalt en rasist eller liknende for å poengtere dette. Først å fremst fordi dette ikke har noe med rase å gjøre, men med kultur og andre sosiale faktorer.
Problemet er at de som ofte bruker dette argumentet bruker det for å rettferdiggjøre udemokratisk behandling av muslimer generelt. Det er ihvertfall min oppfatning etter utallige diskusjoner om emnet. Det er kanskje ikke rasistisk, men tankegangen er av den samme arrogante ulla som fort kan føre til at innvandrere blir mer og mer stigmatisert, ytterligere overrepresentert i kriminalstatistikk og til slutt farlig distansert fra samfunnet. Dette er en snøball som vi virkelig ikke burde la rulle for lenge avgårde på egenhånd.
Sitat av gulunderstrek Vis innlegg
Problemet er at de som ofte bruker dette argumentet bruker det for å rettferdiggjøre udemokratisk behandling av muslimer generelt. Det er ihvertfall min oppfatning etter utallige diskusjoner om emnet. Det er kanskje ikke rasistisk, men tankegangen er av den samme arrogante ulla som fort kan føre til at innvandrere blir mer og mer stigmatisert, ytterligere overrepresentert i kriminalstatistikk og til slutt farlig distansert fra samfunnet. Dette er en snøball som vi virkelig ikke burde la rulle for lenge avgårde på egenhånd.
Vis hele sitatet...
Så du mener at islam er en rase?
Sist endret av Edmund_Burke; 12. april 2010 kl. 12:30. Grunn: glemte noen ord
Ikke rart når det fortsatt er nigerianske horer og pimper som står der og overvåker hvem som kjøper dem. Faen skjedde med loven mot å kjøpe sex og selge?? Utrolig. Blir selv irritert når jeg ser dem hver jævla gang jeg er på byen, og de ser faktisk ganske truende ut. Er man drita så kommer det masse rart ut av munnen, og kan tenke meg hva han sa ( hvis han var beruset)
Sitat av Edmund_Burke Vis innlegg
Så du mener at islam er en rase?
Vis hele sitatet...
Hvor får du det ifra?
En akseptert sannhet er at innvandrere relativt sett begår mer kriminalitet enn etniske nordmenn, og det den enkleste konklusjonen som blir trukket fram er normer, religion, verdier og oppdragelse. Med andre ord konkluderer man med at den relative hyppigheten er et resultat av kulturforskjeller, "vi er for forskjellige" rett og slett. Kanskje det mest brukte argumentet mot innvandring.

Men hva om man heller nyanserer det og ser etter andre fellesnevnere blant kriminelle?

Arbeidsledighet og lite utdanning er to eksempler på andre grupper hvor innvandrere er overrepresentert. Hvis man tar statistikk over kriminalitet begått av arbeidsledige u-utdannede etniske nordmenn så tror jeg plutselig at kulturkortet svinner hen.

"Arbeidsledig tatt for narkotikasalg" hadde vært en artig overskrift.
Sist endret av Elefanten; 13. april 2010 kl. 19:39.
Sitat av Purge Vis innlegg
Når medier velger å si at gjerningspersoner ikke er etnisk norske, synes jeg også de burde nevne hver gang det er en nordmann som har gjort en kriminell handling. Er ikke det rettferdig? Da gjevner det kanskje ut helhetsinntrykket, slik at folk innser at mennesker av alle folkeslag har kriminelle.
Vis hele sitatet...
Påstår du at mediene ikke skriver om kriminelle nordmenn?
Jeg syns det tipper andre veien jeg.

Mediene er ikke flinke nok til å påpeke når gjerningsmannen er ikke etnisk norsk.
Sitat av Edmund_Burke Vis innlegg
Så du mener at islam er en rase?
Vis hele sitatet...
Rasisme trenger ikke kun å være basert på menneskers opphav, men også politiske holdninger og religion.
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Rasisme trenger ikke kun å være basert på menneskers opphav, men også politiske holdninger og religion.
Vis hele sitatet...
Vet ikke hvilken definisjon du går ut i fra, men ordnett.no har en kort og grei en:
rasisme -n den oppfatning at visse raser er overlegne og andre underlegne; rasehat
Vis hele sitatet...
Ordet har naturligvis blitt ekstremt utvannet de siste årene, uten at jeg egentlig synes det er noen grunn til det. Hvorfor ikke bruke "diskriminering"?

En siste ting: hvordan kan du mene at det er rasistisk å kritisere en persons politiske holdninger?
Nei, det er ikke rasisme å diskriminere kommunister eller andre politiske holdninger. Det er heller ikke rasisme å diskriminere homofile, som jeg så noen påstå før i dag.
Rasisme er ett vanskelig ord å definere, men som regel så har vi andre ord enn rasist/rasisme som er mye mer presise i slike tilfeller.
Sitat av UncleAndy Vis innlegg
Påstår du at mediene ikke skriver om kriminelle nordmenn?
Jeg syns det tipper andre veien jeg.

Mediene er ikke flinke nok til å påpeke når gjerningsmannen er ikke etnisk norsk.
Vis hele sitatet...
Jeg er svært interessert i å høre _hvorfor_ du mener dette? Hvordan hjelper det noen som helst at media påpeker det enda mer hvis en kjeltring skulle vise seg å være fra feks. Sverige?
Sist endret av meitemark; 6. mars 2022 kl. 03:22.
La meg legge ved en kilde på min tidligere uttalelse: http://no.wikipedia.org/wiki/Rasismeparagrafen

Politiske holdninger behøver ikke nødvendigvis å bety "Å fysj! Jeg er så lei av lovforslagene til FRP!"
Husk at folk faktisk blir drept pga. politiske holdninger rundt om i verden.
Sist endret av Knask; 13. april 2010 kl. 20:29.
Sitat av NitroFis Vis innlegg
La meg legge ved en kilde på min tidligere uttalelse: http://no.wikipedia.org/wiki/Rasismeparagrafen
Vis hele sitatet...
Jeg synes ikke lovparagrafer burde sette språklig presidens, men det er nå min mening uten at det er noen vits i å diskutere det semantiske
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Politiske holdninger behøver ikke nødvendigvis å bety "Å fysj! Jeg er så lei av lovforslagene til FRP!"
Husk at folk faktisk blir drept pga. politiske holdninger rundt om i verden.
Vis hele sitatet...
Det at folk blir drept for hva sine politiske holdninger vitner vel heller til manglende ytringsfrihet eller ekstremisme. Politiske holdninger må naturlig kunne ytres (og kritiseres) i det vide og brede uten at noen skal frykte for sitt liv.
Sitat av Conseal Vis innlegg
Jeg synes ikke lovparagrafer burde sette språklig presidens, men det er nå min mening uten at det er noen vits i å diskutere det semantiske
Vis hele sitatet...
Det norske rettssystemet har selvfølgelig alltid rett!
Hva faen tror du?!

Sitat av Conseal Vis innlegg
Det at folk blir drept for hva sine politiske holdninger vitner vel heller til manglende ytringsfrihet eller ekstremisme. Politiske holdninger må naturlig kunne ytres (og kritiseres) i det vide og brede uten at noen skal frykte for sitt liv.
Vis hele sitatet...
Jeg er enig til en viss grad.
Men her kan etnisitet også spille en stor rolle, dersom dette kan underbygges i den enkelte sak er dette rasisme.
Sist endret av Knask; 13. april 2010 kl. 20:46.
Sitat av gulunderstrek Vis innlegg
Problemet er at de som ofte bruker dette argumentet bruker det for å rettferdiggjøre udemokratisk behandling av muslimer generelt.
Vis hele sitatet...
Udemokratisk behandling! At flertallet ikke herser med dem?

Sitat av gulunderstrek Vis innlegg
Det er ihvertfall min oppfatning etter utallige diskusjoner om emnet. Det er kanskje ikke rasistisk, men tankegangen er av den samme arrogante ulla som fort kan føre til at innvandrere blir mer og mer stigmatisert, ytterligere overrepresentert i kriminalstatistikk og til slutt farlig distansert fra samfunnet.
Vis hele sitatet...
Du har aldri tenkt på at den "arrogante ulla" kanskje kommer nettopp fordi at innvandrere er overrepresentert i kriminalstatistikk?

Sitat av gulunderstrek Vis innlegg
Hvor får du det ifra?
Vis hele sitatet...
Retorikken din.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Edmund_Burke Vis innlegg
Så du mener at islam er en rase?
Vis hele sitatet...
Det føles galt å si det, men nå håper jeg nesten du troller.
Sitat av Edmund_Burke Vis innlegg
Udemokratisk behandling! At flertallet ikke herser med dem?
Vis hele sitatet...
Nei, udemokratisk som i behandling som strider med demokratiske prinsipper. Som at utlendinger, og da muslimer spesifisert (ikke av meg, men de jeg har diskutert dette med bruker som oftest muslimer i retorikken sin), skal bli annerledes behandlet på bakgrunn av denne statistikken.

Du har aldri tenkt på at den "arrogante ulla" kanskje kommer nettopp fordi at innvandrere er overrepresentert i kriminalstatistikk?
Vis hele sitatet...
Det hjelper lite å bli arrogant å se ned på de av den grunn.

Retorikken din.
Vis hele sitatet...
Utdyp gjerne.
Sist endret av gulunderstrek; 14. april 2010 kl. 07:16.
I fjor sommer ble jeg slått ned av en utlending bakfra når jeg kom ut fra 7 eleven med en slåsshanske fordi jeg spurte om han kunne få opp farten i minibanken (de var to stykker som stod å småkranglet seg i mellom og brukte en evighet). Det hele endte med operasjon og 17 brudd sammenlagt i kinnbenet og nese.

Javell tenkte jeg, er noe dritt at noen folk mangler de mest grunnleggende sperrer i hodet sitt tenkte jeg da. Jeg tenkte også at det kunne like gjerne kunne vært en nordmann som gjorde det. Det tenkte jeg helt til jeg ble innkalt til politistasjonen for å se igjennom bilder av tidligere straffedømte, da ble jeg rett og slett sjokkert. Jeg fikk faktisk nesten litt oppheng når jeg satt der å bladde igjennom 100 vis av bilder av Oslos kjeltringer. Jeg tuller ikke om jeg sier at kansje 1 av 15 var nordmenn på disse bildene, resten hadde utenlandsk opprinnelse, og jeg så igjennom ca 400 bilder.
Jeg trur det største problemet er innvandrere som ikke har fått avklart oppholdstillatelsen sin ennå, fått avlag på opphold tillatelsen eller bare oppholder seg her ulovlig. Altså, de har ikke så frykterlig mye å tape på å gjøre gærne ting. Trur mange av dem har "nothing to loose" mentalitet. Ser sånn ut på voldtekts statestikken ihvertfall. (Jeg har ikke sett noe statestikk over vinningskriminalitet, men den virker mindre impulsiv enn f.eks voldtekt. )
Værste fall får de seg en tur i fengsel før de blir sendt på flyet hjem, OM de blir tatt liksom.

Jeg synes det hele er tragisk, de øderlegger mye for seg selv, men som alle mennesker så ser de kortsiktig og kun forran sin egen dør. De øderlegger jo for andre invandrere som ikke holder på sånn og forsøker å oppføre seg.

En annen ting er at ofte har de ikke nødvendigvis slekta si her, føler seg isolert og flere sånne "miljø" messig grunner. Trur det er lettere å være tilbøyerlig til å begå ulovligheter hvis man ikke blir stigmatisert av slekta si liksom. Sånn hvis jeg hadde voltatt noen, trur jeg 99% av slekta mi hadde fryst meg ut. hvis man ikke har slekt her i norge så føles det kanskje mindre farlig å begå slike ulovligheter. dunno.

Bare for å ha sagt det, jeg trur ikke på arverlige egenskaper i den forstand at de er mer kriminelle fordi de er mørkere i huden, er bare tull. Men miljømessig faktorer som økonomi, integrering osv har mye å si vil jeg påstå.
Sist endret av MrBlåtann; 15. april 2010 kl. 17:45.
Innvandringspolitikk - er forsåvidt ikke enkelt, å integrere folk som kommer fra krigsherjede land hvor de er lært fra da de var små at for å overleve må du bli sterk og stor og kunne kontrollere andre.
Og derfor anser de at å angripe folk som ikke har gjort noe mot dem, som Pandabjørn, at det er nødvendig for å overleve ?
Sitat av St.Vitus Vis innlegg
Og derfor anser de at å angripe folk som ikke har gjort noe mot dem, som Pandabjørn, at det er nødvendig for å overleve ?
Vis hele sitatet...
Definitivt ikke, men dette skjer beklageligvis over hele verden og blant alle folkegrupper.
Blind vold er et globalt fenomen.