Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  99 6327
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Synderen Vis innlegg
Du ser gjerne ingen problemer med det, men det er jo forsatt imot loven, så det blir det samme.
Vis hele sitatet...
Når ein stor del av befolkinga bryt ei lov er det eit spørsmål om lova er rett, eller om folket har rett.

I dette tilfellet er i tillegg lova basert på at kostnaden ved kopiering var relativt høg, slik at kopiering til anna enn privat bruk kravde komersiell innsats (i.e. er kostnaden ved å lage ein papirkopi av ei bok, i vanlig innbinding, veldig høg sammenligna med kjøpsprisen.), medan digitalt lagra informasjon i praksis er gratis å kopiere til akkurat så mange personer som du måtte ønske. Det er ein vesentleg skilnad.
sindre@puse.cat:~$
Synderen's Avatar
Jeg er enig med at loven henger litt etter teknologien. Det at en stor del av befolkningen velger å kopiere filene gjør det jo ikke mer lovelig ut i fra den gjeldene loven. At store deler av befolkningen bryter loven gjør det ikke mer lovelig, og det er jo forsatt ulovelig helt til den loven endres. Det kan virke litt feil av meg å mene dette, for jeg deler selv filer som filmer og musikk. Men jeg må si at etter at Spotify kom har fildelingen sunket på musikk biten.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Synderen Vis innlegg
Jeg er enig med at loven henger litt etter teknologien. Det at en stor del av befolkningen velger å kopiere filene gjør det jo ikke mer lovelig ut i fra den gjeldene loven. At store deler av befolkningen bryter loven gjør det ikke mer lovelig, og det er jo forsatt ulovelig helt til den loven endres. Det kan virke litt feil av meg å mene dette, for jeg deler selv filer som filmer og musikk. Men jeg må si at etter at Spotify kom har fildelingen sunket på musikk biten.
Vis hele sitatet...
Nei, men når så mange bryt lova tyder det på at folk ikkje oppfatter det som kriminelt, og då er mykje av grunnlaget for ei lov vekke i eit demokrati.

Det er med andre ord til eit svært sterkt signal til at ein bør vurdere lovverket nøye, og til no har jo relativt få partier vist vilje til det.

Den debatten rundt lovverket som burde følge når stor del av befolkinga bryt ei lov har desverre uteblitt, noko som er svært synd.
Synes man heller bare kunne lagt IFPI på hylla, og spart 1 mrd i året... Penger som da kunne ha gått til artistene..
Er jo noe som er galt, når en organisasjon bruker 1 mrd på å stoppe noe som ikke er mulig å stoppe.. Og beløpet er 2 gang så mye som plateindustrien tjener på ett år.. (eller var det 4 ganger? * husker ikke helt*)
Da sier det seg selv at plateindustrien har tjent for mye de siste årene..
Skrumester
møkk's Avatar
Trådstarter
Mith:
Spørsmålet mitt er følgende:
Hvorfor skal du laste ned noe, som du tydeligvis ikke har noe interesse for da du ikke "gidder" å kjøpe det? Kan du ikke heller gå uten, dersom det er uinteressant?

Dersom du vil kjøpe Led Zeppelin, gjør gjerne det for meg, å nyt musikken til ørene detter av deg. Jeg ser bare ikke logikken i din argumentasjon, at siden du ikke gidder kjøpe Aqua, laster du det ned?
Hvorfor kan du ikke bare høre Led Zeppelin, siden dette er noe som interesserer deg?

Om jeg skal velge å gå med på "de taper ingenting", så ser jeg fortsatt ikke hvor du får "retten" til å laste ned plata til Aqua, når det tydeligvis er så langt fra interessant som mulig?
fordi han aldri har hørt aqua og siden han ikke har hørt det har han ingen interesse av å kjøpe det, men når han får hørt det vil han kjøpe det
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av møkk Vis innlegg
Dersom du vil kjøpe Led Zeppelin, gjør gjerne det for meg, å nyt musikken til ørene detter av deg. Jeg ser bare ikke logikken i din argumentasjon, at siden du ikke gidder kjøpe Aqua, laster du det ned?
Hvorfor kan du ikke bare høre Led Zeppelin, siden dette er noe som interesserer deg?
Vis hele sitatet...
Poenget til Mith er at han har økonomi til å kjøpe en cd i året, med sine prioriteringer. Den kjøper han uansett, og fordi Led Zeppelin er favorittbandet så kjøper han det. Han sa aldri at han ikkje var interessert i aqua, bare at han ikkje var så interessert at han ville kjøpe musikken.

Sjå det på ein annan måte: han vil høre på Aqua, men ikkje til 179,- per CD. Hadde aqua solgt nedlasting til 50,- for en cd er det godt mulig mith hadde betalt for det.

(Så får mith beklage om eg har tillagt han egenskaper han ikkje har...)
Synes vi diskuterer i feil ende. Jeg ser på dette på litt samme måte som med narkotika. Man skader bare seg selv når man bruker det, men det er industrien bak det hele som dreper andre folk. Så nå man laster ned Aqua platen så seeder man den i tillegg, eller de fleste gjør det. Itillegg støtter man en industri som stjeler. For selv om mange har fine argumenter her inne på at de ikke egentlig ville kjøpt platen, så er det fordømt mange som ville kjøpt platen hvis de ikke kunne lastet den ned.

Nå skal det sies at jeg også har lastet ned en del i min tid. Men mitt synspunkt har alltid vært at så lenge man gjør det enkelt og billigere en den kunstige prisen på plater idag. Spotify har klart dette, og jeg laster ned utrolig lite musikk. Det jeg laster ned er kun til mp3-spilleren min. Jeg har ikke fått sjekket ut platekompaniets nettbutikk enda, men det jeg har lest så langt virker lovende.

Og en siste ting jeg lurer på. Hvorfor i all videste verden er det så super-ultra viktig og ha musikken lagret? Så lenge man er koblet til nettet er den jo tilgjengelig uansett. Er vel neppe viktig om det spilles fra hardisken eller streames? Men for all del, noen av dere vil alltid ha mer. Spotify kommer med en genial tjeneste og alt dere sutrer over er at dere ikke kan laste ned musikken. Så kjøp den jævla premiumen og fortsett å last ned musikk fra bukten, for det blir det samme sant?
Sitat av murloc Vis innlegg
Det er ikke en menneskerett å høre på så mye musikk du bare vil.
Vis hele sitatet...
Hvorfor ikke? Bilkjøring blir jo kalt en mennsekerett
Sitat av boiler Vis innlegg
Hvorfor ikke? Bilkjøring blir jo kalt en mennsekerett
Vis hele sitatet...
Har en følelse av at dette kun gjelder innenfor din sosiale sirkel.

Selv om trøndere kaller hb en menneskerett så vil det ikke si at de har rett.
Sitat av Elemental Vis innlegg
Har en følelse av at dette kun gjelder innenfor din sosiale sirkel.

Selv om trøndere kaller hb en menneskerett så vil det ikke si at de har rett.
Vis hele sitatet...
Du har kanskje rett, eller så har jeg hørt for mye på denne gærne kjerringa som tror hun skal bli statminister her i landet.

Men uansett så er det jo bare å høre på musikk på youtube hvis en trenger det, quicklista mi er på rundt en 90 sanger og klarer meg fint med den
Neutral Good
Mith's Avatar
Sitat av slashdot Vis innlegg
(Så får mith beklage om eg har tillagt han egenskaper han ikkje har...)
Vis hele sitatet...
Poenget er gjeldene selv om bandnavn selvfølgelig ikke treffer 100%.
møkk: Jeg antar at Aqua som artister og kunstnerer er interessert i å spre kunsten sin så vidt og bredt det er mulig. Det bør være drivkraft og lønn nok for de fleste. Kan de attpåtil leve av kulturen de produserer så har de lagt gullegget.
Som sagt, de taper absolutt ingenting på at jeg laster ned plata. I bestefall tjener de på det.
Null, nix, zippo, det er ingen som taper på piratkopiering min så hvorfor skal jeg ikke kunne høre Aqua om jeg virkelig er på utkikk etter noe nytt og lommeboka er skrapa? Mine penger gror ikke på trær, men jeg er fortsatt interessert i kultur så hvorfor skal jeg la meg hindre av plateselskapet?
Mith: Jeg skjønner hva du sier, men synes ikke argumentet ditt holder helt vann. Loven er ganske klar på at det er artisten/plateselskapet som "eier" musikken. Og selv om jeg kan være enig i mye av det du sier når det kommer til spredning av kultur og at de ikke "taper" noe på kopieringen. Så er det fortsatt ikke opp til deg å bryte loven fordi den ikke passer deg helt. Man burde dog heller engasjere seg slik at man kan prøve å påvirke disse lovene først.

Du sier "mine penger gror ikke på trær, men jeg er fortsatt interessert i kultur så hvorfor skal jeg la meg hindre av plateselskapet?" - Jeg kan vel ikke bryte meg inn hos deg for og høre på Led Zeppelin plata di? For la oss si at jeg har INGEN penger til kultur, men jeg er fortsatt interessert i det. Så da kan vel jeg også forme reglene som jeg vil? Innbrudd er ulovlig, men den loven passer ikke meg så godt. Jeg skal forøvrig heller ikke stjele en fysisk gjenstand fra deg, ei heller ødelegge noe. Jeg skal bare låne steroen din litt.

En ting skal du dog få helt rett i, mange artister ser på filedeling som en bra måte å spre musikken sin på. Det er jo tilogmed organiserte artister som jobber mot plateselskapene idag. Men så lenge Aqua ikke sier de er for dette, er det ikke din rett å bestemme at - "Jeg antar at Aqua som artister og kunstnerer er interessert i å spre kunsten sin så vidt og bredt det er mulig. Det bør være drivkraft og lønn nok for de fleste." - Og dermed rettferdiggjøre å piratkopiere de artister som det passer deg.

Slik som Radiohead gjorde, da de la ut pålaten sin for gratis nedlasting, også kunne de som ville betale støtter jeg gjerne. Nå er jeg ikke så stor fan av gruppa og har ikke verken lastet den ned eller kjøpt den. Men på disse passer argumentene dine bra. Og som jeg sier over, også jeg er i stor grad enig. Men min mening vil uansett være at man ikke kan bryte lover fordi de ikke passer deg, for så å bli fornermet når noen tar deg for det.
Sist endret av murloc; 30. juni 2009 kl. 09:13.
Up is the new down
SilverKhan's Avatar
Sitat av murloc Vis innlegg
Man burde dog heller engasjere seg slik at man kan prøve å påvirke disse lovene først.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig, men utgangspunktet for loven (i forhold til kriminalisering av ikke-kommersiell fildeling) er idiotisk, strider mot en stor del av befolkningens rettsoppfatning, forårsaker ikke noen reell skade og har mange positive bieffekter, som f.eks. økt spredning av kultur, økt tilgjengelighet til kultur for folk med dårlig råd, tilgang til verk som ikke anses lønnsomme og redusering av platebransjens markedsføringsmakt. Hvis det kom en lov som påbød alle å gå på hendene hele tiden og forbød folk å bruke beina, ser jeg ikke helt problemet med å gå vanlig mens man prøver å få endret lovverket tilbake igjen.
Sitat av SilverKhan Vis innlegg
Selvfølgelig, men utgangspunktet for loven (i forhold til kriminalisering av ikke-kommersiell fildeling) er idiotisk, strider mot en stor del av befolkningens rettsoppfatning, forårsaker ikke noen reell skade og har mange positive bieffekter, som f.eks. økt spredning av kultur, økt tilgjengelighet til kultur for folk med dårlig råd, tilgang til verk som ikke anses lønnsomme og redusering av platebransjens markedsføringsmakt. Hvis det kom en lov som påbød alle å gå på hendene hele tiden og forbød folk å bruke beina, ser jeg ikke helt problemet med å gå vanlig mens man prøver å få endret lovverket tilbake igjen.
Vis hele sitatet...
Hvis vi har valgt en regjering på grunnlag om et løfte om at de skal tvinge alle å gå på hendene er det jo flertallets makt. Og da får du etter min mening rette deg etter loven, eller akseptere bot. Sammenlikner man med loven mot cannabis blir scenariet likt. Jeg bryter loven, men aksepterer straff dersom jeg blir tatt. Jeg trenger ikke dermed være enig i, eller like loven.

Husk også at "den onde platebransjen" faktisk betaler en god del for markedsføring av artister også. Hvorvidt skikkelig gode artister faktisk trenger masse markedsføring er en annen debatt. Men hvis jeg hadde betalt 50 milioner kr for reklame for en artist, for så å finne ut at halvparten av sangene gies bort gratis hadde jeg blitt irritert. Eller enda verre, jeg betaler selv for studiotid og miksing av albumet.

Du sier til slutt -" Hvis det kom en lov som påbød alle å gå på hendene hele tiden og forbød folk å bruke beina, ser jeg ikke helt problemet med å gå vanlig mens man prøver å få endret lovverket tilbake igjen"-. Hvorfor kommer dette argumentet frem hele tiden? Du har vel for faen ikke lov å bryte loven fordi du mener den er teit! Hva er poenget med lover hvis alle skal bryte dem når det passer dem, og ikke skal straffes for det?
Up is the new down
SilverKhan's Avatar
Sitat av murloc Vis innlegg
Hvis vi har valgt en regjering på grunnlag om et løfte om at de skal tvinge alle å gå på hendene er det jo flertallets makt. Og da får du etter min mening rette deg etter loven, eller akseptere bot. Sammenlikner man med loven mot cannabis blir scenariet likt. Jeg bryter loven, men aksepterer straff dersom jeg blir tatt. Jeg trenger ikke dermed være enig i, eller like loven.

Du sier til slutt -" Hvis det kom en lov som påbød alle å gå på hendene hele tiden og forbød folk å bruke beina, ser jeg ikke helt problemet med å gå vanlig mens man prøver å få endret lovverket tilbake igjen"-. Hvorfor kommer dette argumentet frem hele tiden? Du har vel for faen ikke lov å bryte loven fordi du mener den er teit! Hva er poenget med lover hvis alle skal bryte dem når det passer dem, og ikke skal straffes for det?
Vis hele sitatet...
Jeg tror egentlig ikke vi er så uenige. Jeg mener ikke at man har lov/rett til å bryte loven(!) ustraffet, og jeg har ikke sett noen hevde det heller, annet enn indirekte ved at de sier de laster ned, mens de vet at det er ulovlig, og er av den oppfatning at loven burde se anderledes ut. Jeg mener det er moralsk forsvarlig å bryte en lov dersom det loven forbyr ikke er skadelig og forbudet strider mot hva en stor del av befolkningen oppfatter som rett og rimelig. Jeg sier ikke at man generelt skal drite i de lovene man ikke liker. Du ser jo ut til å være av en lignende oppfatning i forhold til cannabis...?

Problemstillingen er vanskelig fordi det er usunt å handle 100% etter egen moralsk overbevisning, men samtidig usunt å handle 100% er hva en lov sier bare fordi det er en vedtatt lov.

Det handler heller ikke om at en regjering har fått flertall på et løfte om en styrket opphavsrett og nedmontering av rettstaten, men om lover som ble pushet av ulike særinteressers lobbyister gjennom EU som vi ikke en gang er medlem i (uten å lage noen stor diskusjon om EØS, og vetorett osv).
Hehe ja SilverKhan det kan se ut som om vi har snakket litt forbi hverandre. =)

Men ja jeg er jo som sagt tidligere i tråden av samme oppfattning at man kan forsvare det moralsk sett at man bryter en lov når det er bred oppfattning av at loven er feil. Men at man også må ta ansvar om man velger denne formen for sivil ulydighet. Og ja det er samme oppfattning av cannabis.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av møkk Vis innlegg
Det som møkk sa
Vis hele sitatet...
Nå sporer du av, siktet mitt har hele tiden ligget på hvorsåvidt plateselskapene taper penger på at jeg laster ned ting jeg aldri hadde kjøpt.

Det er selvsagt ikke "greit".
Er en grunn til at inntektene ifra konserter går oppover da!
Det har blitt mye lettere å finne nye artister, starte å like nye artister og høre nye artister. Istedet for å støtte en industri som lever av å presse ut alt av penger ifra folk (plateindustrien) så støtter man heller mer eller mindre artisten direkte med å gå på en konsert av de

Det er KUN plateindustrien og mindre artister som ikke vet hva en konsert er, som taper på piratindustrien.
Artister generelt tjener mer penger, siden de har konserter.

Så ser ikke helt det gale i det? Artister tjener mer, plateindustrien mindre, folk blir mer opptatt av kultur (som da burde være gratis, noe den delvis er). Og alle lever lykkelig, bortsett fra plateindustrien og de artistene som prøver å presse ut den siste tusenlappen sånn at de har råd til middag på resturant.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Er en grunn til at inntektene ifra konserter går oppover da!
Det har blitt mye lettere å finne nye artister, starte å like nye artister og høre nye artister. Istedet for å støtte en industri som lever av å presse ut alt av penger ifra folk (plateindustrien) så støtter man heller mer eller mindre artisten direkte med å gå på en konsert av de

Det er KUN plateindustrien og mindre artister som ikke vet hva en konsert er, som taper på piratindustrien.
Artister generelt tjener mer penger, siden de har konserter.

Så ser ikke helt det gale i det? Artister tjener mer, plateindustrien mindre, folk blir mer opptatt av kultur (som da burde være gratis, noe den delvis er). Og alle lever lykkelig, bortsett fra plateindustrien og de artistene som prøver å presse ut den siste tusenlappen sånn at de har råd til middag på resturant.
Vis hele sitatet...
Nei plateindustrien lever av at du kjøper plater. Det er INGEN privatpersoner som betaler milionerstatning til disse selskapene - det har de ikke råd til. Men det er selvsagt helt forkastelig at de skal drive å drive vanlige folk konkurs på bakgrunn av noen få sanger. Men å si at de lever av dette er feil. Så med mindre de tvinger deg til å kjøpe plater så kan jeg vanskelig se at de presser noe som helst av dem. Du får heller la være å kjøpe plater du vet plateindustrien tar mesteparten av kaka på.
Når et album koster 100-200 kr, så er jo det å presse prisen ekstremt opp. prisen har faktisk holdt seg i ekstremt mange år nå!
Alle artister som har signert en kontrakt med et større plateselskap, tjener minimalt på platesalget.. Er bare noen få %. Og ekstremt ofte bare vokalisten som tjener noe som helst, siden plateselskapet ofte har studiomusikere istedet for hele gruppa.

Så plateindustrien presser penger ut av folkene på alle måter. Selv om det ikke direkte er noen kjøpetvang... Men man må jo kjøpe albumet for å kunne høre på artisten lovlig. Evt gå på en konsert om man har muligheten til det. Da støtter man i allefall hele bandet og bandet i seg selv, og ikke like mye plateindustrien om ikke annet.
klarer meg fint uten premieum, reklamene er jo bare på en maks 10-15 sekunder ellns..

Men vist jeg skal bruke spotify tror jeg at jeg ville kjøpt et enkelt day pass, litt kjipt å ha musikk på full guffe åsså plutselig skriker 'Jonathan' fra spotify at du kan kjøpe premium account, å diverse:P
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Når et album koster 100-200 kr, så er jo det å presse prisen ekstremt opp. prisen har faktisk holdt seg i ekstremt mange år nå!
Alle artister som har signert en kontrakt med et større plateselskap, tjener minimalt på platesalget.. Er bare noen få %. Og ekstremt ofte bare vokalisten som tjener noe som helst, siden plateselskapet ofte har studiomusikere istedet for hele gruppa.

Så plateindustrien presser penger ut av folkene på alle måter. Selv om det ikke direkte er noen kjøpetvang... Men man må jo kjøpe albumet for å kunne høre på artisten lovlig. Evt gå på en konsert om man har muligheten til det. Da støtter man i allefall hele bandet og bandet i seg selv, og ikke like mye plateindustrien om ikke annet.
Vis hele sitatet...
Kilder takk. Og helt ærlig hvis du var musiker og valget var mellom å få platen dn utgitt, betalt for, mrkedsført og masse penger(for ja selv om artistene tjener lite iforhold til plateselskapene så tjener de fortsatt jævlig godt), eller å fortsette å lage musikk hos din mors kjeller, ja da tror jeg valget er enkelt. Husk at det koster faktisk litt å promotere en artist, selv om jeg mener plateselskapet tjener for godt pr artist, så er jeg ikke sikker på at vi(de som lytter på musikk) tjener på at de forsvinner helt.

La oss ta et eksempel. Jeg har ingen talenter innen musikk. Men jeg har derimot kunnskaper og nettverk godt nok til og skaffe et and spillejobber. Jeg og noen kompisser som driver et band har en stående avtale om at jeg skaffer dem jobber og får 20% av spilleinntektene. Det vil si at et er de eneste pengene jeg får er basert på hvor god jobb jeg gjør. La oss da si at jeg betaler for trykking av plakater og slikt for den evt. jobben. Altså tar jeg en risiko. Men skulle alt gå bra, er det uretferdig at jeg får 20% av kaka, selv om bandet utfører selve jobben, eller 40% for den saks skyld? Nei, fordi sannheten her er at om jeg ikke gjør jobben tjener heller ikke bandet noen ting.

Sitat av Ondskap Vis innlegg
klarer meg fint uten premieum, reklamene er jo bare på en maks 10-15 sekunder ellns..

Men vist jeg skal bruke spotify tror jeg at jeg ville kjøpt et enkelt day pass, litt kjipt å ha musikk på full guffe åsså plutselig skriker 'Jonathan' fra spotify at du kan kjøpe premium account, å diverse:P
Vis hele sitatet...
Nettop! Jeg mener det er verdt å betale å slippe reklamene, samt støtte tjenesten. Men de gir også muligheten for de som ikke vil/ikke har råd til å få litt reklame mulgheten til å få samme tjenesten. Genialt spør du meg.
Sitat av Ondskap Vis innlegg
Er vel egentlig ikke det...
Vist du skulle betalt for all musikken du laster ned pirat, hva ville det kostet deg?
Vis hele sitatet...
Om man skulle betale for å laste ned vær eneste albun eller sang, så tviler jeg på at vi hadde "lasta" ned så mye.
Jeg tror at folk laster ned mye "dritt" for å prøve ut forskjellige smaker, men derimot om det hadde kosta så tviler jeg sterkt på at så mange hadde kjøpt albumet for å prøve.
Sitat av FaLcOn Vis innlegg
...
Jeg tror at folk laster ned mye "dritt" for å prøve ut forskjellige smaker, men derimot om det hadde kosta så tviler jeg sterkt på at så mange hadde kjøpt albumet for å prøve.
Vis hele sitatet...
Jeg bruker Spotify akkurat på den måten. Jeg søker både målrettet og impulsbasert etter ny og gammel musikk, og har oppdaget mange nye artister. Noe har jeg likt så bra at jeg har promotert videre til venner og kjente og det har medført kjøp av musikk.
Sitat av capidog Vis innlegg
Jeg bruker Spotify akkurat på den måten. Jeg søker både målrettet og impulsbasert etter ny og gammel musikk, og har oppdaget mange nye artister. Noe har jeg likt så bra at jeg har promotert videre til venner og kjente og det har medført kjøp av musikk.
Vis hele sitatet...
Og det er nettopp sånn det har fungert i alle år piratkopiering har vært et medie...
Man lytter til musikken, enten ved å laste den ned ulovlig, benytte seg av youtube eller spotify o.l i nyere tid, og så promoterer man god musikk til andre mennesker som fører til at man til slutt i allefall sørger for at minst 1 plate blir kjøpt. Bare fordi man benyttet seg av en ulovlig kilde i første omgang (om man ser bort ifra nyere mote når det kommer til spotify og youtube)


Piratkopiering er sunt for industrien ^^,
Lars Ulrich lasta jo ned Death Magnetic - ULOVLIG. Husker det var mye bitching om dette på Metallicabb. Han sa at det var greit at folk lasta ned skiva, så lenge de kjøpte den etterpå. Det holder jeg med han i.
Blackkoz jeg savner fortsatt kilder på det utsagnet jeg quoter deg på litt lenger opp i tråden.

-Alle artister som har signert en kontrakt med et større plateselskap, tjener minimalt på platesalget.. Er bare noen få %. Og ekstremt ofte bare vokalisten som tjener noe som helst, siden plateselskapet ofte har studiomusikere istedet for hele gruppa.-

Så styrtrike artister henter penger fra hvor? Og hvor mye tjener vokalister i forhold til de andre, du sier altså at bare James Hetfield er med på platene? Eller kommer du bare med teite påstander uten å kunne backe de opp?
Sist endret av murloc; 5. juli 2009 kl. 03:53.
Sitat av Husemann Vis innlegg
Lars Ulrich lasta jo ned Death Magnetic - ULOVLIG. Husker det var mye bitching om dette på Metallicabb. Han sa at det var greit at folk lasta ned skiva, så lenge de kjøpte den etterpå. Det holder jeg med han i.
Vis hele sitatet...
HAHA! Var jo Lars Ulrich som bitchet sånn over ulovlig piratkopiering da napster var i siget. Egentlig er han en egoistisk hykler. på DVD'en Some kind of monster kan man se at han drikker dyr sjampagne mens han ser på at maleriene hans blir solgt for millioner.
I går ettermiddag så jeg meg lei på å høre om daypass og label-search, så jeg betalte gledelig 99,- for å støtte tjenesten OG slippe unna reklamen èn måned. Dette vil jeg nok fortsette med også, i og med at jeg slipper å høre reklamen hvert 15. minutt.

Greit nok, det er ikke stort man vinner på å betale - men det hjelper til med å holde tjenesten oppe i det minste. Og lydkvaliteten på musikken ble jo et hakk bedre med det samme.

2 cola og 2 grandis mindre hver måned så går det opp i opp uansett, vel investerte penger spør dere meg.
Sitat av murloc Vis innlegg
Blackkoz jeg savner fortsatt kilder på det utsagnet jeg quoter deg på litt lenger opp i tråden.

-Alle artister som har signert en kontrakt med et større plateselskap, tjener minimalt på platesalget.. Er bare noen få %. Og ekstremt ofte bare vokalisten som tjener noe som helst, siden plateselskapet ofte har studiomusikere istedet for hele gruppa.-

Så styrtrike artister henter penger fra hvor? Og hvor mye tjener vokalister i forhold til de andre, du sier altså at bare James Hetfield er med på platene? Eller kommer du bare med teite påstander uten å kunne backe de opp?
Vis hele sitatet...

Hvor faen fikk du det fra?
All over the clock
Mr. Meow's Avatar
Sitat av murloc Vis innlegg
Og hvor mye tjener vokalister i forhold til de andre, du sier altså at bare James Hetfield er med på platene?
Vis hele sitatet...
Sitat av Husemann Vis innlegg
Hvor faen fikk du det fra?
Vis hele sitatet...
Han fikk det nok herfra:

Sitat av Blackkoz Vis innlegg
ekstremt ofte bare vokalisten som tjener noe som helst, siden plateselskapet ofte har studiomusikere istedet for hele gruppa.
Vis hele sitatet...
Et kjapt googlesøk fortalte meg at James Hetfield er vokalisten i Metallica.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av murloc Vis innlegg
Så styrtrike artister henter penger fra hvor? Og hvor mye tjener vokalister i forhold til de andre, du sier altså at bare James Hetfield er med på platene? Eller kommer du bare med teite påstander uten å kunne backe de opp?
Vis hele sitatet...
Sitat av This is It, wikipedia
The shows, Jackson's first significant concert events since the HIStory World Tour in 1997, had been cited as one of the year's most important musical events.[11][12] Randy Phillips, president and chief executive of AEG Live, stated that the first 10 dates would earn the singer approximately £50 million.[3]
Vis hele sitatet...
I det tilfellet der så tjener han altså 50M£ på ti konserter. Tipper at platesalget relativt sett blir småpenger...
Sist endret av vidarlo; 5. juli 2009 kl. 14:19.
Sitat av murloc Vis innlegg
Så styrtrike artister henter penger fra hvor? Og hvor mye tjener vokalister i forhold til de andre, du sier altså at bare James Hetfield er med på platene? Eller kommer du bare med teite påstander uten å kunne backe de opp?
Vis hele sitatet...

Styrtrike artister tjener penger på konserter... Og de artistene som oppretter eget plateselskap vil også tjene mer enn de som signerer seg opp til et allerede eksisterende stort selskap.

Når band / artister skal spille inn plate i studioet til store plateselskap, vil det i de fleste tilfeller bli brukt studiomusikere, istedet for de orginale.

Sånn er det i den her verden, og jeg vet det av erfaring.
Er nok også bare å google det litt, så finner du nok ut av det selv

Metallica er nok såpass stor at de gjør alt selv... Og har ikke de eget plateselskap? :S
Sist endret av Blackkoz; 5. juli 2009 kl. 14:38.
cos
Blyatsquad
cos's Avatar
99kr i måneden er aldeles ikke mye for en slik fantastisk tjeneste. Ikke sitt der å grin over at du må betale en 100 lapp for en måned, en 100 lapp tjener du på 30 minutter med arbeid.
Sitat av slashdot Vis innlegg
I det tilfellet der så tjener han altså 50M£ på ti konserter. Tipper at platesalget relativt sett blir småpenger...
Vis hele sitatet...
Jacksons, som i Michael Jackson?

Uansett så stemmer nok dette bra i et kort perspektiv. Men artisten tjener penger på alle platene som blir solgt så lenge han har rettighetene til sangene. Jeg vil tro Thriller har sopet inn gigantiske summer penger. Det er forsåvidt irrelevant hvor mye man tjener i forhold til konserter, faktum er at de tjener mye penger på platesalg også.

Michael Jackson har solgt ca. 750 millioner plater, pluss et x-antall vhs og dvd filmer. Selv om han får bare 2 kroner per solgte plate, er dette fortsatt 1,5 milliarder kroner, altså IKKE småpenger. Jeg forstår selvsagt at regnestykket blir for enkelt, og at flere ting ligger bak, men artister tjener gode penger på platesalg. Hvorvidt de tjener nok per plate er en annen diskusjon.

Og Blackoz jeg tror fortsatt ikke at de som promoteres som et band sparker gitarist, trommis osv, når plata spilles inn. Hvis du mener at for eksempel Michael Jackson bruker studiomusikere så er det vel ikke så rart? Det er jo han som er stjernen. Hva tror du hadde skjedd dersom Arctic Monkeys ikke brukte de som er i bandet på platene sine? Mange kjøper jo plater for og få med seg en god gitarist f.eks. Hadde vært fint om du kom med et eksepel på et band som bare bruke vokalisten på platene, og et annet ensemble på konserter.
Sitat av murloc Vis innlegg
Og Blackoz jeg tror fortsatt ikke at de som promoteres som et band sparker gitarist, trommis osv, når plata spilles inn. Hvis du mener at for eksempel Michael Jackson bruker studiomusikere så er det vel ikke så rart? Det er jo han som er stjernen. Hva tror du hadde skjedd dersom Arctic Monkeys ikke brukte de som er i bandet på platene sine? Mange kjøper jo plater for og få med seg en god gitarist f.eks. Hadde vært fint om du kom med et eksepel på et band som bare bruke vokalisten på platene, og et annet ensemble på konserter.
Vis hele sitatet...
De sparker jo ikke de andre bandmedlemmene, men de byttes ut med andre musikere som gjerne har mye mer erfaring.
Store band bruker nok ofte sine egne artister...

Her har man en av de siste nyhetene om at noe slikt har skjedd i Norge:
http://www.bt.no/kultur/Bare-vokalis...ed-686315.html

Og om jeg ikke husker helt feil, så har f.eks satyricon også hatt studiomusikere når de har spilt inn på enkelte plater...

Det er alt i alt plateselskapet som bestemmer hvem som skal få lov til å spille i stuiodet...
Å ha gratis tjenester som spotify og TPB gjør at folk som vanligvis ikke hører på musikken din gir deg en sjanse. Det kan øke fanskaren din noe helt jævlig. Da får du flere på konserter og kan ta mer for spillejobbene som igjen er det du tjener penger på. Hadde det bare eksistert kjøpemusikk hadde langt flere gitt f... og inntektene ville blitt lavere...

Det som forbanner meg er prisen for musikkutstyr. Spesielt software. Da er det jævli greit at sider som TPB eksisterer.

Sitat av murloc Vis innlegg

Michael Jackson har solgt ca. 750 millioner plater, pluss et x-antall vhs og dvd filmer. Selv om han får bare 2 kroner per solgte plate, er dette fortsatt 1,5 milliarder kroner, altså IKKE småpenger.
Vis hele sitatet...
Du måtta jo ta verdens mest selgende artist som eksempel...
Sist endret av Beis; 5. juli 2009 kl. 21:40.
All over the clock
Mr. Meow's Avatar
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Her har man en av de siste nyhetene om at noe slikt har skjedd i Norge:
http://www.bt.no/kultur/Bare-vokalis...ed-686315.html
Vis hele sitatet...
Greit nok at det er dumt at de ikke får spille inn i studio, men han der talsmannen har et poeng: Man mangler gjerne erfaring når man er så ung. Om the black sheeps hadde gjort sånn som oss andre og spilt inn sin første demo i en slitt kjeller med amatørutstyr kunne de hatt så lite erfaring og brukt så mye tid de bare ville. Skal de spille inn i proft studio får de følge studioets premisser.

Forresten, har du noen eksempler der det har skjedd med et litt mer ordentlig/proft band?
Sitat av Beis Vis innlegg
Du måtta jo ta verdens mest selgende artist som eksempel...
Vis hele sitatet...
Når slashdot brukte det som eksempel på konsertinntekter ville det jo vært idiotisk å plutselig dra frem en annen artist når det er snakk om platesalg. Poenget her, så vidt jeg kan se, er ikke hvor mye artister tjener i antall kroner, men hvor mye artister tjener på platesalg i forhold til konserter.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Syns ikke 99kr i måneden / 999kr i året er for mye for oss nordmenn, men hvis de har samme prismodell for hele verden så er jeg tilbøyelig til å syntes at det er for dyrt. I veldig mange land så er 99kr mye penger, og da sier det seg selv at man ikke kan bruke så mye penger uten videre. Men then again, de er kanskje ikke i markedsgruppen Spotify henvender seg mot, til tross for at et slikt tilbud kanskje kan bekjempe mye av piratvirksomheten som mange fattige land plages av...
Det er ofte nye urutinerte band som bruker standins på plater. Dette er fordi å være i studio kan fort bli veldig dyrt så da bruker de rutinerte musikere for å bli fort ferdige.

Feks Black Sheeps bruker standins på plata si.

Edit: såg akkurat at noen hadde nevnt black sheeps 2 poster over, men likevell =P
Sist endret av LowRider; 6. juli 2009 kl. 00:46.
Føler jeg må presisere nok en gang at jeg på ingen måte diskuterer hvorvidt piratkopiering er bra for artisten eller ikke. Noe jeg forøvrig kan tenke meg at det er. Jeg diskuterer heller ikke hvorvidt plateselskaper er onde. Noe mange sikkert diskutabelt er. Men det finnes sikkert mange "snille" også, som jobber i hovedsak for artisten.

Men å bruke The Black Sheeps som eksempel er jo horribelt. Uansett etikk så ville det vel vært ille om plata:

a) Tok flere måneder å spille inn pga. dårlige musikere som ofte 13-14 åringer er(for lite øving)
b) Ble spilt inn av de egentlige medlemmene og fikk rævva kritikker pga. elendig musikk(nei sier ikke det som et faktum at det måtte ha blitt dårlig) å knust de små hjertene deres, samt fremtidig karriere.
c) Ikke ble utgitt i det hele tatt.

Jeg skjønner selvsagt at de er skuffet, og skulle ønsket det var andre måter å gjøre det på.

Derimot var jeg ikke klar over at dette har skjedd med band som The beatles og The Byrds, om en i liten grad, det er jo ganske ille. Men fra at noen har gjort dette på en sang eller et album til nesten alle band blir ganske søkt. Kilden viser til 3 band de siste 40 år. Dog innrømmer jeg at jeg var litt bastant tidligere i tråden. Kilder er en fin ting=)

Hva platesalg angår mener jeg fortsatt at de fleste artister tjener greit på platene de selger, gitt at de selger naturligvis. Og det er vel også strengt tatt opp til artisten om de vil signere en avtale hvor de tjener lite penger på ditt og datt, jeg antar alle avtaler er relativt lukrative til slutt.

Edit: Forøvrig så er ikke gratis deling av musikk noe nytt. Hvis en artist virkelig er bra er det nok at noen få kjøper plata. De vil da dele musikken med sine venner, låne bort plata osv. noe som er helt lovlig. Spotify som tråden handler om er jo en genial måte å gjøre dette på.
Sist endret av murloc; 6. juli 2009 kl. 03:31.
Sitat av LowRider Vis innlegg
Feks Black Sheeps bruker standins på plata si.
Vis hele sitatet...
Standins? Hvor har du det fra?
Så og si alle band har brukt studiomusikere av ymse årsaker.
Eric Clapton spiller feks. gitar på While My Guitar Gently Weeps på plata The White album av Beatles.

Sitat av http://nrkp3.no/skylder-paa-daarlig-tid/
Vokalist Agnete Johnsen (14) var den eneste av medlemmene som fikk medvirke i studio. Til tross for at det er bandet i helhet som har skrevet låta, ble gitarist Emelie Nilsen, trommeslager Viktoria Eriksen og bassist Aleksander Touryguin, erstattet av Ulf Risnes fra Tre Små Kinesere, Freddy Bolsø og Ronny Wikmark.
Vis hele sitatet...
Ok, dette handler om innspillingen av "Oro jaska Beana", og ikke plata som kommer over sommeren. Jeg har nemlig forstått det slik at det ikke ville bli aktuelt med "standins" på debutplata. Uttrykket "standins på plata si" var til å misforstå.
Sist endret av Snurt; 7. juli 2009 kl. 17:18.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Den nye platen går vell mer eller mindre ut av egen lommebok, så da velger man jo fint selv hvem som gjør hva i studio
Mulig dumt spørsmål, men jeg finner ikke svar, verken i Spotifys FAQ, ved søk her på forumet, Google, eller andre steder. Jeg har veldig lyst på Spotify, men ingen av vennene mine kan invitere meg av ymse årsaker.

...hvordan kan jeg få tak i det da? Så vidt jeg har forstått er det gratis med reklameversjonen? Uansett er jeg lett villig til å betale 100 kr i måneden for noe så fantastisk som Spotify.

Jeg ser bare ikke helt hvor jeg skal begynne. Får ingen hjelp av venner, ei heller fra Spotifys hjemmeside. Er det noen her som kanskje kan hjelpe?
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Mulig dumt spørsmål, men jeg finner ikke svar, verken i Spotifys FAQ, ved søk her på forumet, Google, eller andre steder.
...
Får ingen hjelp av venner, ei heller fra Spotifys hjemmeside. Er det noen her som kanskje kan hjelpe?
Vis hele sitatet...
Joda, søk på forumet burde gi deg resultater:

http://www.freakforum.nu/forum/showt...ify+invitasjon
Hæ? Skjønner du ikke hvor du skal starte?
Alt du trenger å vite står jo på spotify.com.

Hvis du vil betale: https://www.spotify.com/en/products/...order/account/

Hvis du ikke vil betale, finnes det flere steder på nettet som tilbyr invites.
Takk skal dere ha, da fikk jeg det til. Elsker dere.