Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  31 5937
Jeg har grublet over dette en stund. Hva er ekte individualisme?
Jeg har kommet litt fram til at ekte individualisme er personer som tenker på seg selv før andre. De tenker på hva som er hensiktsmessig for dem. Ikke hva som hjelper fellesskapet. Ikke hva som hjelper andre.

Hva mener dere?
Hva er ekte individualisme?
Definerer du ikke egoisme du nå? Personlig mener jeg at det å være individualist i dagens samfunn er tilnærmet umulig. Alt er gjort før.
Se på raddiser, emoer og punkere for eksempel. Prøver å bryte normer og skille seg ut; havner i bås.
Sist endret av Hedges; 20. november 2008 kl. 20:20.
Bjølg: word !

Ellers , link .
Sist endret av lsrr; 20. november 2008 kl. 20:27.
Tatt fra wikipedia:

An individualist enters into society to further his or her own interests, or at least demands the right to serve his or her own interests, without taking the interests of society into consideration.

Jeg mener fortsatt at en individualist tenker på seg selv først og samfunnet etterpå.

Fra wikipedia:

The Saint-Simonians did not see political liberalism as the problem though, but saw in "individualism" a form of "egoism" or "anarchy".

Så hva er det da som skiller egoisme og individualisme?
Sist endret av sixfeetunder; 20. november 2008 kl. 20:43. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Spørsmålet er vel hva du egentlig spør om, da alt du sier er wikipedia-sitat?
Det jeg spør om er hva som skiller individualisme fra egoisme. Det virker som om det er likt. Som peker tilbake til den første posten min om at man tenker på seg selv før samfunnet.

Hvis man er på vei til toget og ser en person ligge på bakken vil de færreste gidde å bry seg om personen. Dette etter min mening er i tråd med individualismens tankegang on deg selv før andre. Jeg ser derfor på dette som individualisme. Mangen vil se på dette som pur egoisme, men det er sånn folk er. Individualisme er likt egoisme på mange måter. En individualist vil drite i samfunnet. En egoist vil gjøre noe av det samme. Så i praksis er vel individualisme og egoisme veldig likt.
En "individualist" er kanskje et litt mer politisk og samfunnsmessig ladet ord? At det ligner mer på måten man velger å leve, og hvilke holdninger og verdier man har. Mens en egoist, er definert etter handlingsmønsteret vedkommende foretar seg.
Sånn jeg ser det er ikke en individualist nødvendigvis en som setter seg selv foran andre, men en som nekter å rette seg etter idealet samfunnet forsøker å tre nedover hodet på vedkommende. For meg er det ingen motsetning å være filantrop og individualist.
Slik jeg leser wiki sitatet så står det at en individualist ikke filtrerer sine ønsker og behov gjennom et samfunnsskapt filter. Xapo treffer vel spikeren på hodet.

Satt på spissen er du ikke en individualist om du dreper foeldrene dine for pengene deres, da er du en egosist (og psykopat). Men om samfunnet du befinner deg i, "ber" deg behandle kvinner dårlig og som mindreverdige, men du ikke gjør det er du en individualist.
Slik jeg har forstått er en individualist en som fremmer indivitets rettigheter og unngår inngripen fra stat eller lignende (Dette er vel et litt mer politisk syn?).
Individualisme, eller "ekte" individualisme om du vil, er det å gå i seg selv, finne sitt innerste "selv" og definere seg selv innenfra og ut.

Noe som gjør meg en smule oppgitt, er at det virker som nesten samtlige som blir ansett som en individualist, blir det av utseende-relaterte grunner. Man trenger ikke se annerledes ut enn "alle andre" for å være en individualist. Du kan ha et helt og holdent A4-utseende, og samtidig være en individualist. Det individualitet er, er å gå i seg selv og finne ut hva man er og vil være. Fysisk fremtreden har ingenting med det å gjøre.

Emoer, gothere, punkere, rappere og alle andre kles-ekstremister er ikke nødvendigvis individualister, uansett hvor mye de skiller seg ut. Det virker som om mange gjør det utelukkende for å gå imot noe annet, og da kunne de like gjerne fulgt den trenden. De er verken mer eller mindre individuelle om de følger noen for å følge, eller gjør motsatt av de som følger andre bare for at de ikke vil følge dem. Det handler om å finne ut hva en selv vil, ikke basere seg på andres forventninger - uansett om man lever opp til de, eller går imot de.

Sitat av shalabais Vis innlegg
Slik jeg har forstått er en individualist en som fremmer indivitets rettigheter og unngår inngripen fra stat eller lignende (Dette er vel et litt mer politisk syn?).
Vis hele sitatet...
Det er nok eksistensialisme du sikter til her.
Sist endret av adiabatic; 21. november 2008 kl. 00:41. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Nihil Vis innlegg
Individualisme, eller "ekte" individualisme om du vil, er det å gå i seg selv, finne sitt innerste "selv" og definere seg selv innenfra og ut.
Vis hele sitatet...
Dersom du tror det er mulig å definere seg selv upåvirket av den sosiale virkeligheten du er født inn i, så må du nok lukte litt på den berømte kaffen.
Sitat av fabianca Vis innlegg
Dersom du tror det er mulig å definere seg selv upåvirket av den sosiale virkeligheten du er født inn i, så må du nok lukte litt på den berømte kaffen.
Vis hele sitatet...
Selvsagt blir man påvirket av utenforliggende faktorer. Det er nettopp disse som former et "selv". Forskjellen kommer til de som erkjenner ID og ego og er villige til å erkjenne og proklamere ID og ego som seg selv(eller den man viser).
Noen vil neglisjere og undertrykke disse og heller leve etter den dagens stipulerte norm, de er anti-individualistene.
Sitat av Nihil Vis innlegg
Forskjellen kommer til de som erkjenner ID og ego og er villige til å erkjenne og proklamere ID og ego som seg selv(eller den man viser).
Noen vil neglisjere og undertrykke disse og heller leve etter den dagens stipulerte norm, de er anti-individualistene.
Vis hele sitatet...
Du må gjerne forklare konkret hvordan du får kontakt med ditt underbevisste, og hvordan vi andre neglisjerer og undertrykker deler av oss selv.
Sitat av fabianca Vis innlegg
Du må gjerne forklare konkret hvordan du får kontakt med ditt underbevisste, og hvordan vi andre neglisjerer og undertrykker deler av oss selv.
Vis hele sitatet...
Ikke nødvendigvis få kontakt med, men la seg styre mer etter vilje og ikke nødvendigvis vurdere alle faktorene omkring(andres mening, e.l.). Altså, ikke som i la seg styre av primitive instinkter, men heller la den første tanken være mer avgjørende i utfallet av et valg som vedrører egen eksistens.

Og jeg påstod ikke at dere andre neglisjerte det, jeg skrev noen.

Jeg forklarte også hvorfor på en forståelig måte.
Sist endret av adiabatic; 21. november 2008 kl. 01:23. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det er en logisk umulighet å definere individet uten å gjøre det ut ifra en helhet. Subjektet kan ikke eksistere uavhengig av objektet. Derfor er «Individualisme, eller "ekte" individualisme om du vil, er det å gå i seg selv, finne sitt innerste "selv" og definere seg selv innenfra og ut.» rent piss, eller rett og slett dårlig tolkning av uttrykket.

Hva argumenterer du egentlig for, eller mot for den saks skyld, i siste innlegg? Kan man ikke være individualist om man gjør en rasjonell overveielse av alternativene før man foretar et valg? Hele argumentasjonsrekken din framstår som ikke logisk konsistent, og du bruker begreper som du definerer meget løst eller helt feil. Spør du meg.
Sitat av egeulf Vis innlegg
Kan man ikke være individualist om man gjør en rasjonell overveielse av alternativene før man foretar et valg? Hele argumentasjonsrekken din framstår som ikke logisk konsistent, og du bruker begreper som du definerer meget løst eller helt feil. Spør du meg.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig kan man det. Poenget mitt var at mennesker altfor ofte tar med hva andres syn på deres valg vil bli som en tungtveiende, eller relevant faktor; og at man ofte burde stole mer på ens egne, spontane dømmekraft. Dette kommer åpenbart nok ut av søken etter konformitet, og jeg mener at individualisme er noe som vender seg bort ifra akkurat det.
Sist endret av adiabatic; 21. november 2008 kl. 01:37.
Vær så snill å ikke voldta semikolon. Det har ikke gjort deg noe.

Men:
Individualisme defineres ut ifra dokpro som
1 syn som hevder at enkeltindividet har en vesentlig og selvstendig betydning innenfor en helhet
2 trang til individuell selvhevdelse
«Å ikke la seg styre av andres syn på dine valg» kan vel gå under «individuell selvhevdelse», men det er så absolutt ikke et kriterium.

Å se på seg selv som en del av samfunnet er i all enkelhet individualisme, i alle fall etter offisielle definisjoner. Når historikere spør om individet eksisterte i middelalderen, så spør de egentlig om individualismen eksisterte. Eksisterte det en helhet de kunne se seg selv som en del av?
Sist endret av egeulf; 21. november 2008 kl. 01:49.
Sitat av CaptainP Vis innlegg
Slik jeg leser wiki sitatet så står det at en individualist ikke filtrerer sine ønsker og behov gjennom et samfunnsskapt filter. Xapo treffer vel spikeren på hodet.

Satt på spissen er du ikke en individualist om du dreper foeldrene dine for pengene deres, da er du en egosist (og psykopat). Men om samfunnet du befinner deg i, "ber" deg behandle kvinner dårlig og som mindreverdige, men du ikke gjør det er du en individualist.
Vis hele sitatet...

Så det å være individualist vi i korthet si at man ikke følger alle de normer og regler samfunnet har laget?

(Mener ikke at individualister skal bryte hver regel.)
Sitat av egeulf Vis innlegg
Å se på seg selv som en del av samfunnet er i all enkelhet individualisme, i alle fall etter offisielle definisjoner.
Vis hele sitatet...
Dette er jo grunnleggende: Hva annet enn utifra en helhet skal individet sees fra?
Jeg har alltid forstått individualisme som det motsatte av konformitet. Altså det motsatte av å gjøre seg lik andre, passe inn, underordne seg et system m.v. Skille seg ut, gjør seg unik, ikke underordne seg etablerte normer.

Og det er så klart mange grader mellom de to...

Noen vil kanskje beskrive det som egoisme, spesielt dem som er veldig konform og blir irritert når noen skiller seg ut. Nå synes jeg forøvrig ikke egoisme er noe negativt i det hele tatt, snarere motsatt.
Sitat av sixfeetunder Vis innlegg
Så det å være individualist vi i korthet si at man ikke følger alle de normer og regler samfunnet har laget?

(Mener ikke at individualister skal bryte hver regel.)
Vis hele sitatet...
Jeg vill også sagt en som ikke svelger alle gruppebestemte "sannheter" uten kritisk vurdering. Men jo, kort sagt, er det dét jeg mener en individualist er. Jeg ville også byttet ut "samfunnet" med gruppen, fordi selvom du bryter med samfunnsbestemte normer, betyr ikke det at du ikke bare svelger andre gruppers ufornuftige og dogmatiske leveregler.
Sist endret av CaptainP; 27. november 2008 kl. 06:05.
å stole på sin egen oppfatning og dømming isteden for å gi etter for massens synspunkt. det er individualisme. å stå på egne bein, ikke nødvendigvis fysiskt men psykiskt. å bestemme over ones own mind.
Jeg tror at man kan være individualist på noen felt, på andre ikke.

F. eks: individualist når det kommer til papirarbeid; man arbeider bedre alene.
Jeg tolker individualisme på den måten at man er seg selv og har egne meninger. En individualist kan jobbe, tenke, snakke, mene og gjøre ting alene. Men han trenger ikke å gjøre det alene. Så lenge han har en filosofi som han er tro imot så kan mange ha akkurat denne filosofien. Et fellesskap av individualister
Individualister vil motta impulser som de selv tolker. Det er ikke hva som skiller menneskene fra hverandre, men hvordan de skiller seg fra hverandre
▼ ... over en uke senere ... ▼
[quote=Nihil;1273271]Individualisme, eller "ekte" individualisme om du vil, er det å gå i seg selv, finne sitt innerste "selv" og definere seg selv innenfra og ut.

Helt på linje med deg i dette. For meg er individualisme et livslangt prosjekt, det motsatte av egoisme, i og med at vi alle i siste instans ikke først og fremst er timelige, fysiske vesner bundet til tid og sted, men spirituelle, knyttet til det allestednærværende, skapende, tidløse. I gamle Grekenland het det "Gnothi Seuraton" = "Kjenn deg selv", i den egentlige, ikke sansbare, men mystiske, intuitive, kjærlige, sanne virkeligheten.
Sist endret av Elsk; 12. desember 2008 kl. 22:33.
Sitat av Elsk Vis innlegg
Helt på linje med deg i dette. For meg er individualisme et livslangt prosjekt, det motsatte av egoisme, i og med at vi alle i siste instans ikke først og fremst er timelige, fysiske vesner bundet til tid og sted, men spirituelle, knyttet til det allestednærværende, skapende, tidløse. I gamle Grekenland het det "Gnothi Seuraton" = "Kjenn deg selv", i den egentlige, ikke sansbare, men mystiske, intuitive, kjærlige, sanne virkeligheten.
Vis hele sitatet...
Hvorfor er det det motsatte av egoisme? For meg går det hånd i hånd. Du lever for deg selv, for selvoppfyllelse, og for å gjøre din eksistens til nettopp din.

Det har absolutt ingenting med spiritualisme og denslags å gjøre... Snarere det motsatte.
Fordi egoisme ser deg selv som noe separat fra andre, en selvoppholdelsesdrift med dennes rettigheter til å fremme seg selv og sitt, i ytterste instans uten hensyntagen til andres ve og vel.

Det er ingen mosetning på det spirituelle plan mellom å gjøre din eksistens til ekte og din
og samtidig beholde din individualitet idet alt og alle er likeverdige uttrykk for skaperkraften som bærer alt.

Slik vil to tilsynelatende motstninger møtes i ett, nemlig din ekhet, individualitet og det som er alles gode.
Sitat av Elsk Vis innlegg
Fordi egoisme ser deg selv som noe separat fra andre, en selvoppholdelsesdrift med dennes rettigheter til å fremme seg selv og sitt, i ytterste instans uten hensyntagen til andres ve og vel.
Vis hele sitatet...
Egoisten trenger ikke se seg selv som separert fra samfunnet. Det har ingenting med egoisme å gjøre.
Egoisme er det å ville ivareta seg selv og oppfylle sine behov - fremfor andres. En egoist vil kunne se seg selv som en del av en helhet like godt som noen andre. Det er i egoistens største interesse å opprettholde et fellesskap, ikke for andre sin skyld, men for sin egen, selvfølgelig.

Alle er egoister og styres av intuitive egoistiske motiver.
Sist endret av adiabatic; 13. desember 2008 kl. 00:03.
Egoisten trenger ikke se seg selv som separert fra samfunnet. Det har ingenting med egoisme å gjøre.
Svar: Jo, det er nok nettopp det som er egosismens og egoets oppgave, enten du ser det fra yoga/altruistisk/hinduistisk eller f. eks hedonistisk/freudiansk synsvinkel.

Egoisme er det å ville ivareta seg selv og oppfylle sine behov - fremfor andres. En egoist vil kunne se seg selv som en del av en helhet like godt som noen andre.
Svar: Det vil han ikke, nettopp på grunn av bindingen til sitt eget som du selv nevnter i første setningen.

Det er i egoistens største interesse å opprettholde et fellesskap, ikke for andre sin skyld, men for sin egen, selvfølgelig.
Svar: Ikke nødvendigvis. Kun så lenge han eller hun mener de gavnes av dette fellesskapet. Og det er nettopp her egoisten kommer til kort overfor den sanne individualisten idet denne siste erkjenner at å kjøre frem eget ego hverken er i til eget eller andres beste idet det ikke evner fremme hverken egen eller andres kjærlighetsevne.

Aller er egoister og styres av intuitive egoistiske motiver.
Svar: Dette er riktig inntil en erkjenner at dette medfører et overfladisk liv og aktivt begynner å arbeide med seg selv for å vokse seg større som menneske og medmenneske. Å utslette egoet totalt, synes imidlertid, selv når vi betrakter selv de største ånder (f.eks. Buddha, Sokrates, Lao Tse, Jesus bare for å nevne noen) å være et bortimot umulig prosjekt og kan hende derfor heller ikke ønskelig så leng vi er bundet til en fysisk/psykisk/mental/sosialogisk/biologisk etc. tilværelse.

Takk for interessant diskusjon! Nå køyer jeg for i dag...

Egoisten trenger ikke se seg selv som separert fra samfunnet. Det har ingenting med egoisme å gjøre.
Svar: Jo, det er nok nettopp det som er egosismens og egoets oppgave, enten du ser det fra yoga/altruistisk/hinduistisk eller f. eks hedonistisk/freudiansk synsvinkel.

Egoisme er det å ville ivareta seg selv og oppfylle sine behov - fremfor andres. En egoist vil kunne se seg selv som en del av en helhet like godt som noen andre.
Svar: Det vil han ikke, nettopp på grunn av bindingen til sitt eget som du selv nevnter i første setningen.

Det er i egoistens største interesse å opprettholde et fellesskap, ikke for andre sin skyld, men for sin egen, selvfølgelig.
Svar: Ikke nødvendigvis. Kun så lenge han eller hun mener de gavnes av dette fellesskapet. Og det er nettopp her egoisten kommer til kort overfor den sanne individualisten idet denne siste erkjenner at å kjøre frem eget ego hverken er i til eget eller andres beste idet det ikke evner fremme hverken egen eller andres kjærlighetsevne.

Aller er egoister og styres av intuitive egoistiske motiver.
Svar: Dette er riktig inntil en erkjenner at dette medfører et overfladisk liv og aktivt begynner å arbeide med seg selv for å vokse seg større som menneske og medmenneske. Å utslette egoet totalt, synes imidlertid, selv når vi betrakter selv de største ånder (f.eks. Buddha, Sokrates, Lao Tse, Jesus bare for å nevne noen) å være et bortimot umulig prosjekt og kan hende derfor heller ikke ønskelig så leng vi er bundet til en fysisk/psykisk/mental/sosialogisk/biologisk etc. tilværelse.

Takk for interessant diskusjon! Nå køyer jeg for i dag...

Egoisten trenger ikke se seg selv som separert fra samfunnet. Det har ingenting med egoisme å gjøre.
Svar: Jo, det er nok nettopp det som er egosismens og egoets oppgave, enten du ser det fra yoga/altruistisk/hinduistisk eller f. eks hedonistisk/freudiansk synsvinkel.

Egoisme er det å ville ivareta seg selv og oppfylle sine behov - fremfor andres. En egoist vil kunne se seg selv som en del av en helhet like godt som noen andre.
Svar: Det vil han ikke, nettopp på grunn av bindingen til sitt eget som du selv nevnter i første setningen.

Det er i egoistens største interesse å opprettholde et fellesskap, ikke for andre sin skyld, men for sin egen, selvfølgelig.
Svar: Ikke nødvendigvis. Kun så lenge han eller hun mener de gavnes av dette fellesskapet. Og det er nettopp her egoisten kommer til kort overfor den sanne individualisten idet denne siste erkjenner at å kjøre frem eget ego hverken er i til eget eller andres beste idet det ikke evner fremme hverken egen eller andres kjærlighetsevne.

Aller er egoister og styres av intuitive egoistiske motiver.
Svar: Dette er riktig inntil en erkjenner at dette medfører et overfladisk liv og aktivt begynner å arbeide med seg selv for å vokse seg større som menneske og medmenneske. Å utslette egoet totalt, synes imidlertid, selv når vi betrakter selv de største ånder (f.eks. Buddha, Sokrates, Lao Tse, Jesus bare for å nevne noen) å være et bortimot umulig prosjekt og kan hende derfor heller ikke ønskelig så leng vi er bundet til en fysisk/psykisk/mental/sosialogisk/biologisk etc. tilværelse.

Takk for interessant diskusjon! Nå køyer jeg for i dag...
Sist endret av Elsk; 13. desember 2008 kl. 01:16. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Elsk Vis innlegg
Svar: Jo, det er nok nettopp det som er egosismens og egoets oppgave, enten du ser det fra yoga/altruistisk/hinduistisk eller f. eks hedonistisk/freudiansk synsvinkel.

Svar: Ikke nødvendigvis. Kun så lenge han eller hun mener de gavnes av dette fellesskapet. Og det er nettopp her egoisten kommer til kort overfor den sanne individualisten idet denne siste erkjenner at å kjøre frem eget ego hverken er i til eget eller andres beste idet det ikke evner fremme hverken egen eller andres kjærlighetsevne.

Svar: Dette er riktig inntil en erkjenner at dette medfører et overfladisk liv og aktivt begynner å arbeide med seg selv for å vokse seg større som menneske og medmenneske. Å utslette egoet totalt, synes imidlertid, selv når vi betrakter selv de største ånder (f.eks. Buddha, Sokrates, Lao Tse, Jesus bare for å nevne noen) å være et bortimot umulig prosjekt og kan hende derfor heller ikke ønskelig så leng vi er bundet til en fysisk/psykisk/mental/sosialogisk/biologisk etc. tilværelse.
Vis hele sitatet...
Hvorfor i allverden er det egoismens "oppgave"?

Hvorfor kommer egoisten til kort der? Det å velge individualisme som mål, er jo det samme som å velge å være det man selv vil.

Hvorfor medfører så dette overfladiske liv?
Jeg kan ikke fatte hvorfor man vil motvirke egoet(/selvet) for å oppnå en høyere selvstendighet.
Og, for å fremme enda ett spørsmål: Hvorfor spiritualisme være en del av individualisme? Det er nettopp dette - det legemlige - selvet man skal være. Hvorfor skal man måtte skape seg en imaginær verden utenfor denne for å bli en individualist?

Én ting til: Kan du være snill å bruke sitat-funksjonen her? Det ville gjort det så mye enklere å besvare om jeg ikke måtte redigere bort tre innlegg, og finne ut hvor mitt ender og ditt begynner. Takk.
Hallo igjen Nihil!

For å ta det siste først: Jeg hadde en masse vinduer oppe på nFF, hadde skrevet ferdig svar til deg og sendte det, klikket meg gjennom disse vinduene og med ett hadde det skjedd: mitt innlegg kom opp tredoblet og rotete i stedet for ett og oversiktlig. Jeg forsøkte å korrigere, men funksjonen for dette fikk jeg heller ikke til. Beklager at jeg ikke er dyktigere hverken med korrektur- eller sitatfunksjonen, det var aldri meningen min å virke støyende, til bry eller påståelig.

Nå tror jeg at det i vår lille meningsutveksling kan foreligge det som i logikken kalles skinnuenighet og/eller skinnenighet; dvs. at man tilsynelatende er enige eller uenige om noe uten egentlig å være det. Det som får meg på disse tanker er, og jeg prøver meg nå ikke engang på den innebyggede sitatfunksjonen, at du skriver ”egoet(/selvet)” i avsnitt tre. Jeg tolker det dit at du benytter disse to begrepene synonymt. Det gjør imidlertid ikke jeg. Jeg holder meg til den vestlig psykologiske og østlig metafysiske betydningen av begrepene som er noenlunde sammenfallende. Her betyr egoet det som ikke søker annet enn å ivareta din fysiske eksistens som menneske, og avledningen egoisme følger da av dette. Egoets oppgave innebærer dermed å ta vare på deg og ditt, og dermed er du skilt fra dine medmennesker. Freud kalte egoet ”megleren”, den instans i personligheten som skulle avveie mellom de biologiske drivkreftenes krav (libido og thanatos, livskraft og dødsdrift), realitetene mennesket levet under, samt moralen (superego), og ved best mulige valg sørge for at individet oppnådde mest mulig sanselig lyst. Ego som begrep i buddhisme og hinduisme innebærer nokså likt Freud det som skiller deg fra verden, får deg til å hevde at du ikke er annet enn en som lever som et menneske med det og det navnet, med den og den historie, i et gitt samfunn i en gitt tid osv.

Selvet derimot, binder deg ikke til tid og sted. Selvet er ditt evige aspekt, allskaperkraftens avtrykk i deg, det som lar deg intuitivt erfare at du og andre har samme andel i skaperkraften og som sådan samvirker, uansett ulikheter, som et høyere ett. På selvets plan er du ikke forskjellig fra noe annet menneske eller liv, din oppgave er den samme som alles, å oppnå den høyeste tilfredshet, en glede og sannhet langt forbi det egoet noensinne kan gi deg bundet som det er til sine fem sansers verden og sine opplevelser av denne. Buddha kalte erfaringen av selvet Nirvana, noe som kan oversettes med ingen sansing, en intuitiv erfaring av at sannhet og glede og kjærlighet er ett og ubegrenset uansett tid og sted og form. Yogier kan kalle denne erfaringen for Samadhi, noe som kan oversettes med at alt gjøres til det samme. Og denne enheten er slett ingen imaginær verden, men menneskets og verdens innerste kjerne og virkelighet. Å oppnå denne erfaringen av sannhet, er overveldende og frigjør deg fra egoets og legemets ulykksalige krav om stadig mer av ett eller annet; du har etter lenge mottat den ekte drikken og din tørste etter mer er slukket. Dette kalles ”å realisere sitt selv”. Individualisme er for meg, i pakt med dette, ikke ”å være det man selv vil”, for her er det ingen viljesfunksjon, men kun ren væren, altså å være det ene man er.

Dette forhindrer naturligvis ikke at man tar best mulig vare på kroppen sin, følelsene, familien, vennene, økonomien osv. Å gjøre dette, vil naturlig nok fremme utviklingen mot erfaringen av ditt eget selv. Å gå på tvers av din individualitet, dine særtrekk, vil hindre deg fordi du da går på tvers av noe gitt og ekte ved deg selv. Akkurat som egoisme vil gjøre det i og med at du da uvergelig vil komme i strid med andre.

Med håp om at dette virker oppklarende.