Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 4601
Laptop'en min som hadde windows 8 preinnstallert falt i gulvet og harddisken tok kvelden (inkl. recovery-partisjonen), er det da noen mulighet for å installere windows på nytt i denne (på ny harddisk), uten å måtte kjøpe nytt eksemplar av windows 8?
Har du en klistrelapp med lisensnøkkel? I så fall er det bare å skaffe installasjonsmedium for riktig versjon av Windows og bruke den.
Crimea River
Alec's Avatar
Hør med jobben din eller skolen om de kan sende en mail til IT-avdelingen om du kan få den i ISO format.
Enten har de dette tilgjengelig for deg, eller så er det noen lengere bak i systemet med tilgang til MSDN og kan laste ned riktig versjon til deg helt lovlig.

Jeg vil aldri anbefale å laste ned programvare fra ulovlige kilder, spesielt OS og antivirus.

Hvis du ikke klarer å skaffe deg et clean Win 8.1 image selv, så vedder jeg på at produsenten av laptoppen din sender deg en gratis. De tjener/sparer penger på at du bruker deres OS'image med alle inkluderte bakgrunner, reklame og trials.
En runde med The PC Decrapifier etterpå tar bort det meste av sånt for deg.
LTd
Trådstarter
Sitat av Nichotin Vis innlegg
Har du en klistrelapp med lisensnøkkel? I så fall er det bare å skaffe installasjonsmedium for riktig versjon av Windows og bruke den.
Vis hele sitatet...
Står ikke klistrelapp på pc'en med lisensnøkkel nei. Kan sjekke under HD-lokket eller på den ødelagte HD'en. Tviler, men skal sjekke.

Har en kjøpt windows 8-versjon (OEM) på DVD som jeg kjører på stasjonær-pc, kan denne brukes?

Leste noe om at nøkkel kan være lagret digitalt i BIOS på laptop'er som leveres med operativsystem. Kan det være noe i det?
Ring butikken du kjøpte den i og hør.
LTd
Trådstarter
Sitat av Alec Vis innlegg
Hør med jobben din eller skolen om de kan sende en mail til IT-avdelingen om du kan få den i ISO format.
Enten har de dette tilgjengelig for deg, eller så er det noen lengere bak i systemet med tilgang til MSDN og kan laste ned riktig versjon til deg helt lovlig.

Jeg vil aldri anbefale å laste ned programvare fra ulovlige kilder, spesielt OS og antivirus.

Hvis du ikke klarer å skaffe deg et clean Win 8.1 image selv, så vedder jeg på at produsenten av laptoppen din sender deg en gratis. De tjener/sparer penger på at du bruker deres OS'image med alle inkluderte bakgrunner, reklame og trials.
En runde med The PC Decrapifier etterpå tar bort det meste av sånt for deg.
Vis hele sitatet...
Bruker ikke windows 8 på jobben, men har Windows 8 på DVD hjemme (OEM), som jeg kjører på stasjonærpc.

I verste fall kjøper jeg bare en ny versjon til 800,-, men det er jo sure penger da. Laptopen er forresten av merket Samsung, men jeg kjøpte den på elkjøp. Skal jeg da kontakte elkjøp eller Samsung?
Sitat av LTd Vis innlegg

I verste fall kjøper jeg bare en ny versjon til 800,-, men det er jo sure penger da. Laptopen er forresten av merket Samsung, men jeg kjøpte den på elkjøp. Skal jeg da kontakte elkjøp eller Samsung?
Vis hele sitatet...
Det høres ganske feil ut at du må betale 800,- for windows 8 når du fikk det med maskinen.

Snakk med Elkjøp, de burde hjelpe deg med å få en recovery-disk til denne maskinen, dvs. windows 8 med masse crapware.

Hvis elkjøp begynner å krangle, kontakter du forbrukerrådet og Samsung...

Sitat av Alec Vis innlegg
Hvis du ikke klarer å skaffe deg et clean Win 8.1 image selv, så vedder jeg på at produsenten av laptoppen din sender deg en gratis. De tjener/sparer penger på at du bruker deres OS'image med alle inkluderte bakgrunner, reklame og trials.
En runde med The PC Decrapifier etterpå tar bort det meste av sånt for deg.
Vis hele sitatet...
Sist endret av Turbolego; 20. oktober 2014 kl. 11:01.
LTd
Trådstarter
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Ring butikken du kjøpte den i og hør.
Vis hele sitatet...
Problemet er vel at jeg har åpnet pc'en og brutt diverse forseglinger så garantien gjelder ikke lenger. Det hadde forsåvidt ikke spilt noen rolle ettersom garantien ikke dekker at ungen river pc'en i gulvet .
Sitat av LTd Vis innlegg
Problemet er vel at jeg har åpnet pc'en og brutt diverse forseglinger så garantien gjelder ikke lenger. Det hadde forsåvidt ikke spilt noen rolle ettersom garantien ikke dekker at ungen river pc'en i gulvet .
Vis hele sitatet...
Dette har ikke noe med garantien å gjøre.

De solgte deg en maskin med windows 8, så du har krav på en windows 8 lisens.

Du kan kjøpe laptopper uten operativsystem i det hele tatt, noe som kutter ned på prisen. De fleste "gaming" laptoppene fra multicom.no kommer uten operativsystem f.eks.

Windows 8 er en del av produktet.
LTd
Trådstarter
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Dette har ikke noe med garantien å gjøre.

De solgte deg en maskin med windows 8, så du har krav på en windows 8 lisens.

Du kan kjøpe laptopper uten operativsystem i det hele tatt, noe som kutter ned på prisen. De fleste "gaming" laptoppene fra multicom.no kommer uten operativsystem f.eks.

Windows 8 er en del av produktet.
Vis hele sitatet...
Nice.

Skal sende dem en epost i løpet av dagen.

Greia er jo at pc'en kommer med windows installert og med gjenoppretting på egen partisjon. Dette fungerer så lenge harddisken fungerer.

Er det ingen håp om at den versjonen jeg har på DVD (og som kjører på en annen pc) vil kunne brukes? Laptopen har forresten ikke optisk drev..
Du kan installere windows 8 fra usb, her er en guide for å lage en windows 8 usb med dvd-plata du har: Installing Windows 8/8.1 From USB Tutorial

Lykke til.

Alternativt: Create USB Thumb drive key from Windows 8 ISO DVD or media to be used for install – Step-by-Step -
Sist endret av Turbolego; 20. oktober 2014 kl. 11:25.
I følge disse ligger key'n i BIOS, så installeren vil selv klare å hente ut key'n.

Sitat av cluberti
The BIOS contains a hash that tells the Windows 8 installer that it is licensed for a specific version of Windows 8 (Windows 8 or Windows 8 Pro). If you install (or reinstall) that licensed version, it simply "activates" because the hardware is activated for that version of Windows. If you install a version of Windows 8 that the hardware isn't licensed for, it won't activate automatically and you'll have to put in a product key.
Vis hele sitatet...
Jeg hadde tilsvarendes problem med en HP masking. Sendte mail til HP og de sendte meg Windows plater og lisensnøkkel til det OS-et som ble levert med maskinen.
Sitat av redkite Vis innlegg
Jeg hadde tilsvarendes problem med en HP masking. Sendte mail til HP og de sendte meg Windows plater og lisensnøkkel til det OS-et som ble levert med maskinen.
Vis hele sitatet...
Bra kundeservice!

Jeg hadde prøvd med elkjøp først da, just in case.

Man kan jo kontakte både elkjøp og samsung samtidig også.
LTd
Trådstarter
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Du kan installere windows 8 fra usb, her er en guide for å lage en windows 8 usb med dvd-plata du har: Installing Windows 8/8.1 From USB Tutorial

Lykke til.

Alternativt: Create USB Thumb drive key from Windows 8 ISO DVD or media to be used for install – Step-by-Step -
Vis hele sitatet...
Så dette kan muligens virke?

Da prøver jeg isåfall det før jeg kontakter elkjøp/samsung.

Sitat av redkite Vis innlegg
Jeg hadde tilsvarendes problem med en HP masking. Sendte mail til HP og de sendte meg Windows plater og lisensnøkkel til det OS-et som ble levert med maskinen.
Vis hele sitatet...
Er usikker på om jeg fortsatt har kvittering på kjøpet, men de har det vel i systemet sitt. Kjøpte laptopen i august i fjor.
Sist endret av LTd; 20. oktober 2014 kl. 11:33. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Med Windows 8 sluttet man å sette klistremerker med lisensnøkkel på PCer.

Du kan bruke programmet RW Everything for å hente ut produktnøkkelen fra BIOS. Det kan lastes ned her:

http://rweverything.com/

Åpne programmet, trykk på knappen som heter ACPI, og så på tabben som heter MSDM. Nederst i vinduet får du opp nøkkelen din.
LTd
Trådstarter
Sitat av bronsky Vis innlegg
Med Windows 8 sluttet man å sette klistremerker med lisensnøkkel på PCer.

Du kan bruke programmet RW Everything for å hente ut produktnøkkelen fra BIOS. Det kan lastes ned her:

http://rweverything.com/

Åpne programmet, trykk på knappen som heter ACPI, og så på tabben som heter MSDM. Nederst i vinduet får du opp nøkkelen din.
Vis hele sitatet...
Kan jeg bruke den nøkkelen med DVD-versjonen jeg har? Den som kom preinstallert (og som nøkkelen kanskje tilhører) lå på en partisjon på harddisken som er tapt.
Slik jeg har forstått det, så kan du bruke denne nøkkelen med samme versjon av Windows som PC-en kom med.

Jeg var på telefonen i over en halvtime med kundeservice hos Microsoft, men jeg kom ingen vei. Jeg kjørte derfor et par triks med en activator, for å få brukt maskinen.

Fant i senere tid ut om RW Everything og prøvde å endre til nøkkelen den ga meg. Det funket fint.
LTd
Trådstarter
Sitat av bronsky Vis innlegg
Slik jeg har forstått det, så kan du bruke denne nøkkelen med samme versjon av Windows som PC-en kom med.

Jeg var på telefonen i over en halvtime med kundeservice hos Microsoft, men jeg kom ingen vei. Jeg kjørte derfor et par triks med en activator, for å få brukt maskinen.

Fant i senere tid ut om RW Everything og prøvde å endre til nøkkelen den ga meg. Det funket fint.
Vis hele sitatet...
Jeg var litt upresis. Den versjonen av windows som fulgte med laptopen er tapt, den lå på en partisjon på harddisken som nå er ødelagt. Jeg har derimot en versjon av windows 8 på DVD som jeg kjører på en annen pc, men er det da mulig å bruke denne versjonen til å installere windows på laptopen, men ved å bruke nøkkelen som tilhører den windowsen som kom preinstallert på laptopen, dersom nøkkelen til denne ligger i BIOS'en?

Trodde kanskje det var slik at alle windows-versjonene som selges er unike i den forstand at de kun kan installeres mot en unik nøkkel som enten står skrevet på emballasjen eller i noen tilfeller ligger i BIOSen?
Sitat av LTd Vis innlegg
Jeg var litt upresis. Den versjonen av windows som fulgte med laptopen er tapt, den lå på en partisjon på harddisken som nå er ødelagt. Jeg har derimot en versjon av windows 8 på DVD som jeg kjører på en annen pc, men er det da mulig å bruke denne versjonen til å installere windows på laptopen, men ved å bruke nøkkelen som tilhører den windowsen som kom preinstallert på laptopen, dersom nøkkelen til denne ligger i BIOS'en?

Trodde kanskje det var slik at alle windows-versjonene som selges er unike i den forstand at de kun kan installeres mot en unik nøkkel som enten står skrevet på emballasjen eller i noen tilfeller ligger i BIOSen?
Vis hele sitatet...
If you install Windows using the Retail version it will accept the Retail Product key. If you re-installed using the recovery partition or OEM recovery media it will not ask for a product key as it will pull it from the BIOS.
Vis hele sitatet...
Kilde: Where do I find the Windows 8 product key when it was preinstalled on a Samsung Laptop?

Dvs. kontakt elkjøp eller samsung, få tak i OEM recovery dvd, og bruk denne for å lage en usb installer.
LTd
Trådstarter
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Bra kundeservice!

Jeg hadde prøvd med elkjøp først da, just in case.

Man kan jo kontakte både elkjøp og samsung samtidig også.
Vis hele sitatet...
Kontaktet forhandler (så på kvitteringen at det var Lefdal, ikke elkjøp), som henviste meg til Samsung. Samsung på sin side påstod at software ikke omfattes av garantien i utgangspunktet (garantien er ikke gjeldende her uansett). Han påstod at de heller ikke ga ut gjenopprettingsdisker da dette var kundens ansvar å skrive ut selv.

Jeg kunne sikkert å bløffa om at harddisken sluttet å virke av seg selv eller noe, men føler jeg er litt for gammel for slikt. Litt vanskelig å bortforklare sprekk i chassiet osv også.

Såå.. det ser ut til at jeg må punge ut for ny windows ja. Prøvde å installere den andre windows-versjonen jeg har ved å lage en iso av DVD'en og opprette en "bootable" USB-pinne, men det sto at den ikke kunne installere windows på noen av partisjonene (muligens grunnet at jeg installerte ubuntu først)?
Sitat av LTd Vis innlegg
Kontaktet forhandler (så på kvitteringen at det var Lefdal, ikke elkjøp), som henviste meg til Samsung. Samsung på sin side påstod at software ikke omfattes av garantien i utgangspunktet (garantien er ikke gjeldende her uansett). Han påstod at de heller ikke ga ut gjenopprettingsdisker da dette var kundens ansvar å skrive ut selv.

Jeg kunne sikkert å bløffa om at harddisken sluttet å virke av seg selv eller noe, men føler jeg er litt for gammel for slikt. Litt vanskelig å bortforklare sprekk i chassiet osv også.

Såå.. det ser ut til at jeg må punge ut for ny windows ja. Prøvde å installere den andre windows-versjonen jeg har ved å lage en iso av DVD'en og opprette en "bootable" USB-pinne, men det sto at den ikke kunne installere windows på noen av partisjonene (muligens grunnet at jeg installerte ubuntu først)?
Vis hele sitatet...
Prøvde du å trykke på "advanced options" og slette + formatere disken?

LTd
Trådstarter
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Prøvde du å trykke på "advanced options" og slette + formatere disken?

Vis hele sitatet...
Ja. Prøvde det først uten at det virket. Prøvde igjen litt senere etter en restart og da virket det. Fikk installert windows, opprettet bruker og logget inn.

Jeg får opp melding om at en identisk versjon kjører på en annen maskin (den jeg kjøpte windows DVD'en til), og at jeg derfor må aktivere med en ny nøkkel. Jeg prøvde et program som var anbefalt i en av linkene tidligere i tråden for å hente ut nøkkelen fra BIOS'en, men denne nøkkelen går ikke an å skrive inn. Det ser ut til at den inneholder tall og/eller bokstaver som ikke kan inngå i en aktiviseringsnøkkel. Mulig at programmet ikke har hentet ut nøkkelen riktig?
▼ ... over en uke senere ... ▼
På noen laptoper er lisensetetiketten festet under batteriet. Hvis du har mulighet til å ta ut batteriet, sjekk under for å se om det er der.