Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  67 7166
Kom over denne dokumentaren nå og på rundt 02:50 så ser du en mann som smuglet 1 tonn med kokain og fikk livstid.

I Norge sender vi kriminelle til fengsel for å rehabilitere, etter endt soning får vi dem ut i arbeid slik at de blir bedre integrert i det norske samfunnet å slutte med kriminelle handlinger.

Men om vi tar han i dokumentaren som ett eksempel, er det vits å bruke skattepenger på han når han ikke skal bli integrert i samfunnet igjen?


Så det jeg kort sagt lurer på, hva er poenget med livstid?
Sist endret av JibbeSander; 8. desember 2012 kl. 21:34.
Sitat av JibbeSander Vis innlegg
Kom over denne dokumentaren nå og på rundt 02:50 så ser du en mann som smuglet 1 tonn med kokain og fikk livstid.

I Norge sender vi kriminelle til fengsel for å rehabilitere, etter endt soning får vi dem ut i arbeid slik at de blir bedre integrert i det norske samfunnet å slutte med kriminelle handlinger.

Men om vi tar han i dokumentaren som ett eksempel, er det vits å bruke skattepenger på han når han ikke skal bli integrert i samfunnet igjen?


Så det jeg kort sagt lurer på, hva er poenget med livstid?
Vis hele sitatet...
Det syns jeg egentlig var et ganske godt spørsmål. Jeg ser hertfall ingen grunn til at man ikke bare skal kvitte seg med de istedet for å betale for at de skal sitte i en celle for resten av livet. De bidrar ikke til noe godt ved å sitte der.
Sitat av Claryn Vis innlegg
Det syns jeg egentlig var et ganske godt spørsmål. Jeg ser hertfall ingen grunn til at man ikke bare skal kvitte seg med de istedet for å betale for at de skal sitte i en celle for resten av livet. De bidrar ikke til noe godt ved å sitte der.
Vis hele sitatet...
Fordi rettsystemet ikke skal bestemme hvem som skal leve og dø.
Husk at det er en mulighet for at man kan være uskyldig dømt også.
Nok av eksempler på folk som har blitt sluppet ut etter justismord først mange år etterpå.
Fordi da skal han få nok tid på seg til å tenke på det han har gjort, finne ut av hvorfor det er galt og kanskje skjerpe seg.

Det er opp til retten og aktoratet å bestemme hvor mye tid denne personen trenger til å tenke seg om på. Og hvis noen bestemmer at du trenger hele livet til å tenke på det du har gjort .. så sitter du fint i det!
Sitat av Taurean Vis innlegg
Fordi da skal han få nok tid på seg til å tenke på det han har gjort, finne ut av hvorfor det er galt og kanskje skjerpe seg.
Vis hele sitatet...
Spiller det noen rolle om noen skjerper seg hvis vedkommende skal sitte resten av livet i fengsel uansett?
Sitat av Taurean Vis innlegg
Fordi da skal han få nok tid på seg til å tenke på det han har gjort, finne ut av hvorfor det er galt og kanskje skjerpe seg.

Det er opp til retten og aktoratet å bestemme hvor mye tid denne personen trenger til å tenke seg om på. Og hvis noen bestemmer at du trenger hele livet til å tenke på det du har gjort .. så sitter du fint i det!
Vis hele sitatet...
Ser ikke akkurat helt hvordan samfunnet tjener på at en som har fått livstid angrer/skjerper seg når han/hun f.eks er blitt 90 år gammel.
Sist endret av Playground; 8. desember 2012 kl. 21:44.
Man kan søke om å slippes fri, lærte det i "Frihetens regn"
Sist endret av random71455; 8. desember 2012 kl. 21:45.
Sitat av Knask Vis innlegg
Spiller det noen rolle om noen skjerper seg hvis vedkommende skal sitte resten av livet i fengsel uansett?
Vis hele sitatet...
H*n kan jo gjøre gode gjerninger i fengselet? Påvirke nykomlinger til å bli bedre mennesker? Si til dem at "jeg skal sitte her til jeg dør, vil du ende opp som meg?... Jeg tror det er en bra ting.


Sitat av Playground Vis innlegg
Ser ikke akkurat helt hvordan samfunnet tjener på at en som har fått livstid angrer/skjerper seg når han/hun f.eks er blitt 90 år gammel.
Vis hele sitatet...
Hvem vet ... Vil du være den som tar livet av personen? Hvis lønna er stor nok?

Sitat av random71455 Vis innlegg
Man kan søke om å slippes fri, lærte det i "Frihetens regn"
Vis hele sitatet...
Mener du benådning?
Sitat av Knask Vis innlegg
Spiller det noen rolle om noen skjerper seg hvis vedkommende skal sitte resten av livet i fengsel uansett?
Vis hele sitatet...
Finnes en dom (hvertfall i USA) som heter livstid med mulighet for prøveløslatelse etter x år.
Preventiv effekt?
Sitat av Taurean Vis innlegg
Hvem vet ... Vil du være den som tar livet av personen? Hvis lønna er stor nok?
Vis hele sitatet...
Hvem sier at noen skal dø?
Og ja.. dersom lønna var stor nok.
Livstid handler ikke om rehabilitering, men sikkerhet. Om en fange anses som farlig nok for samfunnet, vil vedkommende bli sperret inne resten av livet. Et alternativ til dødsdom, som praktiseres over varierende steder i verden.
Sitat av PairADice Vis innlegg
Livstid handler ikke om rehabilitering, men sikkerhet. Om en fange anses som farlig nok for samfunnet, vil vedkommende bli sperret inne resten av livet. Et alternativ til dødsdom, som praktiseres over varierende steder i verden.
Vis hele sitatet...
Men om personen er for farlig til å ha fritt i et samfunn, hvorfor skal man da la de råtne i en celle for resten av livet? Livet deres er jo ferdig allerede..
Sitat av Playground Vis innlegg
Hvem sier at noen skal dø?
Og ja.. dersom lønna var stor nok.
Vis hele sitatet...
Tror du ts mener at vi skal slippe dømte fri?

Tror faktisk jeg også ville gjort det om lønna var stor nok. Men ikke et definitivt ja..... Hva om det var en du kjente!
Sitat av Taurean Vis innlegg
Tror du ts mener at vi skal slippe dømte fri?

Tror faktisk jeg også ville gjort det om lønna var stor nok. Men ikke et definitivt ja..... Hva om det var en du kjente!
Vis hele sitatet...
Nei, det sa jeg aldri heller.
Sist endret av Playground; 8. desember 2012 kl. 22:18.
Livstid finnes fordi verden skriker hver gang noen blir henrettet. Vi vil ikke ha dem i samfunnet lenger, men heller ikke i fengsel.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Tror du ts mener at vi skal slippe dømte fri?
Vis hele sitatet...
Det er riktig, men jeg er i utgangspunktet ikke for dødsstraff heller.

Til de her som sier at dem kan slippe ut om dem oppfører seg bra, i noen stater i USA er det jo noen som blir dømt til 150 år uten mulighet til å slippes ut tidligere.
Tanken på å bli sittende i fengsel resten av livet uten mulighet for retur til frihet virker nå jævli skremmende for min del.
Mistenker at en desperat og fortvilet følelse hadde truffet meg ganske hardt i det øyeblikket jeg innså at jeg aldri mer ville slippe ut i frihet.
For min del hadde det nok hatt en ganske så prevantiv effekt hvis jeg vurderte kriminalitet som kunne lede til livstid.
Sitat av Playground Vis innlegg
Nei, det sa jeg aldri heller.
Vis hele sitatet...
Mener du at vi skal henge dem etter et tau i en luftballong og sveve verden rundt?

Sitat av Nekroper Vis innlegg
Tanken på å bli sittende i fengsel resten av livet uten mulighet for retur til frihet virker nå jævli skremmende for min del.
Mistenker at en desperat og fortvilet følelse hadde truffet meg ganske hardt i det øyeblikket jeg innså at jeg aldri mer ville slippe ut i frihet.
For min del hadde det nok hatt en ganske så prevantiv effekt hvis jeg vurderte kriminalitet som kunne lede til livstid.
Vis hele sitatet...
Er vel ikke så ille. Da slipper man alle idiotene rundt seg resten av livet ^^

Hehe, satt på spissen ...
Sitat av Taurean Vis innlegg
Fordi da skal han få nok tid på seg til å tenke på det han har gjort, finne ut av hvorfor det er galt og kanskje skjerpe seg.

Det er opp til retten og aktoratet å bestemme hvor mye tid denne personen trenger til å tenke seg om på. Og hvis noen bestemmer at du trenger hele livet til å tenke på det du har gjort .. så sitter du fint i det!
Vis hele sitatet...

Og her møter dagens fengselsvesen seg selv i døra.
Vi har straffer men lite rehabilitering og svært dårlig ettervern. Mange som soner lange straffer blir stigmatiserte og møter lite forståelse, eller aksept for at straffen er sonet og at livet kan starte igjen. Vansker å få jobb. Problemer kanskje med å skaffe bolig. Det blir å søke tilbake til de miljøene ex-fangen opprinnelig ble fjernet. Der er "arbeid" og husly. Ingen krenker deg pga soning heller tvert imot det er kred.

Veien tilbake til kriminalitet blir kort når det ikke finnes gode alternativer på utsiden av murene. Alle må vi leve av noe.

Kanskje vi skulle kjørt hardere på arbeidspraksis, feks i slutten av soningstiden. Sørget for husly og inntekt før de ble frie menn og ikke slik som ofte skjer idag at fangene ender opp uten jobb på et hospits med tunge narkomane og vinningsforbrytere. Noe bør gjøres for dagens system gjør det tungt og vanskelig å faktisk bli rehabilitert. Selv om de fleste ærlig tror at de er ferdige med krim før de løslates. Når hverdagen treffer de midt i fjeset og ingen vil vite av dem er det få legale muligheter igjen.

Sitat av Knask Vis innlegg
Spiller det noen rolle om noen skjerper seg hvis vedkommende skal sitte resten av livet i fengsel uansett?
Vis hele sitatet...
Ikke i norge nei. Vi har ikke livstid. Vi har "livstid".
Sitat av Taurean Vis innlegg
Mener du at vi skal henge dem etter et tau i en luftballong og sveve verden rundt?
Vis hele sitatet...
God ide! .. naaah, blir nok litt for dyrt i lengden med tanken på all den gassen som luftballonger bruker..
Sist endret av Playground; 8. desember 2012 kl. 22:34.
Sitat av random67489 Vis innlegg
Og her møter dagens fengselsvesen seg selv i døra.
Vi har straffer men lite rehabilitering og svært dårlig ettervern. Mange som soner lange straffer blir stigmatiserte og møter lite forståelse, eller aksept for at straffen er sonet og at livet kan starte igjen. Vansker å få jobb. Problemer kanskje med å skaffe bolig. Det blir å søke tilbake til de miljøene ex-fangen opprinnelig ble fjernet. Der er "arbeid" og husly. Ingen krenker deg pga soning heller tvert imot det er kred.

Veien tilbake til kriminalitet blir kort når det ikke finnes gode alternativer på utsiden av murene. Alle må vi leve av noe.

Kanskje vi skulle kjørt hardere på arbeidspraksis, feks i slutten av soningstiden. Sørget for husly og inntekt før de ble frie menn og ikke slik som ofte skjer idag at fangene ender opp uten jobb på et hospits med tunge narkomane og vinningsforbrytere. Noe bør gjøres for dagens system gjør det tungt og vanskelig å faktisk bli rehabilitert. Selv om de fleste ærlig tror at de er ferdige med krim før de løslates. Når hverdagen treffer de midt i fjeset og ingen vil vite av dem er det få legale muligheter igjen.
Vis hele sitatet...
Den beste måten for nyutslippede å tenke på må være å bare leve litt på trygd, la dagene gå, nyte friheten. Altså, om nødvendig, la det gå et år forbi med bare å ta det rolig og gjøre dagligdagse gjøremål slik alle andre gjør. Så når det er på plass, kan man søke etter jobb. Det vil lyse av en person når h*n har kommet til det stadiet.

Men jeg skjønner hvor vanskelig det kan være å komme seg på beina og hvor lett det er å falle for gamle fristelser ...

Der det stopper for meg er hvilken straff det er snakk om.

Sitat av Playground Vis innlegg
God ide! .. naaah, blir nok litt for dyrt i lengden med tanken på all den gassen som luftballonger bruker..
Vis hele sitatet...
Vi kan henge han etter snabben, filme det, laste det opp på youtube og høste cash etter reklameinntekter! Så kan staten få det det kosta for gassen =D

Ellers kan vi få hele verdens befolkning til å sleppe en fis inni luftballongen .. hø hø
Sitat av random67489 Vis innlegg

Ikke i norge nei. Vi har ikke livstid. Vi har "livstid".
Vis hele sitatet...
Nei, vi har forvaring, noe som i praksis kan bety at man kan holdes på ubestemt tid.
Og hva mener du egentlig med innlegget ditt? Når vi snakker om livstid i fengsel så snakker vi om livstid i fengsel, det spiller vel ingen rolle hvor i verden det er mtp. trådstarters spørsmål?
Sitat av Taurean Vis innlegg
Ellers kan vi få hele verdens befolkning til å sleppe en fis inni luftballongen .. hø hø
Vis hele sitatet...
En (varm)luftballong benytter seg ikke av gass for å holde seg i luften, men varme, som oftest produsert ved hjelp av en butanbrenner. Varm luft er som kjent lettere enn kald luft. En gassballong bruker gass som er lettere enn luft, som hydrogen. Tarmgass består hovedsaklig av gassene nitrogen, karbondioksid og metan, samt noe mengder hydrogen. Uansett ikke noe å satse på når det kommer til oppdrift av større ballonger. Bare for å ha det på det rene.
Joda ex-fanger kan også leve på sosialen det er riktig det Taurean. Og det er ikke sosialstøtte som primært er problemet. Ei heller å lære seg til å fungere i samfunnet. Hovedproblemet svært mange møter er mangel på bolig. Og hvem ønsker en leieboer som har vært i fengsel? Veldig få. Og nav de hjelper de. På sin måte. De fatter et vedtak etter et møte og en søknad. Og innvilger gjerne bolig. Men har nav boliger? Nei de har ikke det. I praksis blir det altfor ofte å bli stuet inn i et møkkete hospits. De plassene er helvetes forgård. Det må være den verst tenkelig plassen å bo i Norges land. Heller lukket avdeling på et hjem for gærninger enn et hospits. For på hospits er det en jevn strøm av kriminelle, døgnet rundt. Det flyter av rusmidler og det eneste som er tema om noen orker å prate litt er å komme opp med nye planer for neste kupp, brekk eller smarte måter å bøffe ut dopet på så det går an tjene litt ekstra.

Jeg har vært på besøk på et hospits en gang og jeg tror nok heller jeg hadde sovet i en pappeske under ei bro en å takket ja til hospits. Og det er få alternativer. Selv de med vedtak på nav-garanti for husleie og depositum sliter med bolig. For de fleste utleiere aksepterer ikke nav garanti. Og de som gjør er gjerne "slum-lords" som jo er det samme som hospits bare i privat regi og med større profitt.
Sist endret av random67489; 8. desember 2012 kl. 23:00.
Sitat av Claryn Vis innlegg
Men om personen er for farlig til å ha fritt i et samfunn, hvorfor skal man da la de råtne i en celle for resten av livet? Livet deres er jo ferdig allerede..
Vis hele sitatet...
Har et liv innenfor murene ingen verdi? Jeg tror jeg heller ville ha levd i fangenskap enn å bli drept...
Sitat av Knask Vis innlegg
Nei, vi har forvaring, noe som i praksis kan bety at man kan holdes på ubestemt tid.
Og hva mener du egentlig med innlegget ditt? Når vi snakker om livstid i fengsel så snakker vi om livstid i fengsel, det spiller vel ingen rolle hvor i verden det er mtp. trådstarters spørsmål?
Vis hele sitatet...

Ja vi har men har vi noen gang brukt det? Nei.
I mange andre land så stuer bort folk til de blir gamle og dør om de først har fått livstid. Så livstid i fengsel kan og være "livstid" i fengsel.

Mitt poeng var at selv om vi ikke har livstid i den forstand at vi løser inne folk til de dør av alderdom så er vi ikke gode nok på hverken rehabilitering eller ettervernet av kriminelle. Og dermed faller ofte folk tilbake til kriminaliteten. For det er det eneste reelle valget etter soning.
random67489: Hva snakker du om? Forvaring har vi da brukt ved flere ganger. Om ingen har avgått med døden under soning av forvaring har nok det mest med den korte tiden straffen har vært i bruk (ble innført i 2002)
Sist endret av Cikey; 8. desember 2012 kl. 23:37.
Forvaring er et brudd på menneskerettighetene mener jeg selv.
Man burde ha rett til å få en endelig dom hvor man slipper ut når man har sonet ferdig denne tiden. Og ikke bli "dømt til x antall år med mulighet for folengelse".
Sist endret av Playground; 8. desember 2012 kl. 23:44.
Sitat av random67489 Vis innlegg
Ja vi har men har vi noen gang brukt det? Nei.
Vis hele sitatet...
Nei, men det spiller heller ingen rolle for temaet vi egentlig diskuterer; livstidsdom.

I mange andre land så stuer bort folk til de blir gamle og dør om de først har fått livstid. Så livstid i fengsel kan og være "livstid" i fengsel.
Vis hele sitatet...
Hva i alle dager er det du egentlig raller om her?

Mitt poeng var at selv om vi ikke har livstid i den forstand at vi løser inne folk til de dør av alderdom så er vi ikke gode nok på hverken rehabilitering eller ettervernet av kriminelle. Og dermed faller ofte folk tilbake til kriminaliteten. For det er det eneste reelle valget etter soning.
Vis hele sitatet...
Dette er overhode ikke relevant for temaet vi diskuterer og det er heller ingen god redegjørelse for det forrige innlegget ditt som jeg stilte spørsmål til.
Sitat av Playground Vis innlegg
Forvaring er et brudd på menneskerettighetene mener jeg selv.
Man burde ha rett til å få en endelig dom hvor man slipper ut når man har sonet ferdig denne tiden. Og ikke bli "dømt til x antall år med mulighet for folengelse".
Vis hele sitatet...
Det er en endelig dom. Du dømmes til å være borte fra samfunnet til du ikke lenger er en fare for det, med en minstetid.
Sitat av Cikey Vis innlegg
Det er en endelig dom. Du dømmes til å være borte fra samfunnet til du ikke lenger er en fare for det, med en minstetid.
Vis hele sitatet...
Nei, det er det ikke.
En endelig dom er å bli dømt til f.eks 50 år i fengsel, for så å få slippe ut igjen når personen har sonet ferdig disse 50 årene.
En dom hvor du er dømt til f.eks 21 år, og blir dømt til 5 nye år om igjen og om igjen til du dør etter disse 21 årene er sonet ferdig fordi noen få personer mener du fortsatt "er en fare for samfunnet", er ikke en endelig dom.

Det er heller ikke etisk rett å bli dømt på denne måten.
Sist endret av Playground; 8. desember 2012 kl. 23:54.
Playground:

Jeg vet hvordan forvaring fungerer, og den er endelig ut i fra beskrivelsen jeg gir.

Hvordan vil du begrunne at forvaring er uetisk. Jeg vil si det er den eneste etiske måten å dømme en person. Alternativet er å dømme en person som utgjør en betydelig fare for samfunnet til faktisk livstid (og således en endelig dom) og dermed frata personen alle muligheter til å en dag komme ut igjen i samfunnet. Jeg kan ikke se at det på noen måte er mer etisk enn å dømme en person til forvaring.
Sitat av Cikey Vis innlegg
Hvordan vil du begrunne at forvaring er uetisk.
Vis hele sitatet...
Det er uetisk på den måten at det blir det samme som å sette en person i varetekt for livstid uten noen form for dom.
Du vet ikke når du kommer ut, eller om du noen gang faktisk vil komme ut.

Den eneste forskjellen er at ved forvaring har du sjansen til å bli hørt hvert 5.år, og KANSKJE bli sluppet ut.

Sitat av Cikey Vis innlegg
Alternativet er å dømme en person som utgjør en betydelig fare for samfunnet til faktisk livstid (og således en endelig dom) og dermed frata personen alle muligheter til å en dag komme ut igjen i samfunnet. Jeg kan ikke se at det på noen måte er mer etisk enn å dømme en person til forvaring.
Vis hele sitatet...
Jo, det er mye mer etisk.
Da vil personen allikevel ha muligheten til å bli benådet, men samtidig også ha fått en endelig dom hvor personen VET hvor lenge han/hun kommer til å tilbringe livet sitt i fengsel.

Det er iallefall mye bedre enn å ikke vite når du kommer til å få slippe ut.
Sist endret av Playground; 9. desember 2012 kl. 00:00.
Sitat av JibbeSander Vis innlegg
Så det jeg kort sagt lurer på, hva er poenget med livstid?
Vis hele sitatet...
Godt spørsmål. For særdeles grove voldsforbrytelser mot mange mennesker og forbrytelser der gjerningsmannen ikke regnes som trygg til å komme ut i samfunnet igjen kan det være et poeng. Ellers er poenget lite, spør du meg. Du burde lese noen av bøkene til Nils Christie.
Sitat av Playground Vis innlegg
Det er uetisk på den måten at det blir det samme som å sette en person i varetekt for livstid uten noen form for dom.
Du vet ikke når du kommer ut, eller om du noen gang faktisk vil komme ut.

Den eneste forskjellen er at ved forvaring har du sjansen til å bli hørt hvert 5.år, og KANSKJE bli sluppet ut.
Vis hele sitatet...
Det er ikke det samme som varetekt og det er en dom. Et argument blir hverken bedre eller mer riktig av at du gjentar det igjen og igjen.

Hvorfor er forvaring uetisk? Hva tar du med i betraktningen? Jeg har skissert opp alternativet, og hvorfor jeg mener det er mindre etisk, og tar vi med andre forhold enn den dømte (altså omgivelser, ofre / pårørende, hensyn til samfunnet etc) så kan jeg ikke se annet enn at forvaring er langt mer etisk enn alternativene.

Om du ikke kan forklare hvorfor forvaring er uetisk kan du kanskje forklare hva som er et mer etisk alternativ til straff for en person som utgjør en betydelig fare for samfunnet?

Sitat av Playground Vis innlegg
Det er iallefall mye bedre enn å ikke vite når du kommer til å få slippe ut.
Vis hele sitatet...
OK, så det er "bedre" for dem dømte å vite at han / hun aldri noen gang vil kunne slippe ut enn at han / hun må sitte minst 10 år i fengsel, men ikke vil slippe ut om han / hun ikke forandrer seg i stor nok grad til å ikke lengre være en fare for samfunnet?

Mulig du synes det er bedre, jeg gjør ikke det. Mer etisk synes jeg i alle fall ikke det er.
Sitat av Cikey Vis innlegg
Det er ikke det samme som varetekt og det er en dom. Et argument blir hverken bedre eller mer riktig av at du gjentar det igjen og igjen.

Hvorfor er forvaring uetisk? Hva tar du med i betraktningen? Jeg har skissert opp alternativet, og hvorfor jeg mener det er mindre etisk, og tar vi med andre forhold enn den dømte (altså omgivelser, ofre / pårørende, hensyn til samfunnet etc) så kan jeg ikke se annet enn at forvaring er langt mer etisk enn alternativene.

Om du ikke kan forklare hvorfor forvaring er uetisk kan du kanskje forklare hva som er et mer etisk alternativ til straff for en person som utgjør en betydelig fare for samfunnet?



OK, så det er "bedre" for dem dømte å vite at han / hun aldri noen gang vil kunne slippe ut enn at han / hun må sitte minst 10 år i fengsel, men ikke vil slippe ut om han / hun ikke forandrer seg i stor nok grad til å ikke lengre være en fare for samfunnet?

Mulig du synes det er bedre, jeg gjør ikke det. Mer etisk synes jeg i alle fall ikke det er.
Vis hele sitatet...
Hva mener du da er forskjellen mellom en varetektsfengsling og forvaring?
Det er ingen dom. Det at rettssystemet kaller det for en "dom" gjør det ikke til en dom.

Dersom man tar hensyn til den dømte så er forvaring uetisk fordi det gir en viss usikkerhet om hvor lenge han eller hun kommer til å sitte innelåst.
Du kan enkelt tenke deg selv hvor deprimerende og frustrerende det ville vært å bli dømt for et eller flere lovbrudd, men uten å få en endelig dom på hvor lenge du faktisk kommer til å sitte der.

Dersom man tar hensyn til de pårørende, så er forvaring uetisk på samme måte.
Personen de gjerne frykter skal komme ut igjen har mulighet for å komme ut hvert 5. år, noe som gir de en mye større usikkerhet enn om personen fikk en endelig dom på f.eks livstid.

Jeg er mot forvaring, jeg er mot dødsstraff, og jeg er mot livsstid.

Dersom en person har sonet ferdig dommen sin skal denne personen slippe ut.
Dersom personen fortsatt utgjør en stor fare for samfunnet, kunne alternativet være høy grad av overvåkning av personen.

Sitat av Cikey Vis innlegg
OK, så det er "bedre" for dem dømte å vite at han / hun aldri noen gang vil kunne slippe ut enn at han / hun må sitte minst 10 år i fengsel, men ikke vil slippe ut om han / hun ikke forandrer seg i stor nok grad til å ikke lengre være en fare for samfunnet?

Mulig du synes det er bedre, jeg gjør ikke det. Mer etisk synes jeg i alle fall ikke det er.
Vis hele sitatet...
Ja, det er det.
Jeg er som sagt imot livstid også, men dersom jeg fikk valget mellom forvaring (og sjansen var stor nok til at jeg allikevel aldri kom til å slippe ut), ville jeg valgt livsstid, da forvaring bare ville gitt meg en stor usikkerhet.
Sist endret av Playground; 9. desember 2012 kl. 00:24.
Sitat av Playground Vis innlegg
Hva mener du da er forskjellen mellom en varetektsfengsling og forvaring?
Det er ingen dom. Det at rettssystemet kaller det for en "dom" gjør det ikke til en dom.
Vis hele sitatet...
Forskjellen på forvaring og varetekt er innholdet i soningen. Varetekt har ikke innhold. Det er ren oppbevaring. Forvaring har innhold (meningsløst å gå gjennom alt), og ikke minst er den innsatte på dette tidspunkt dømt og har altså fått sin rettferdige runde i retten. Det er altså enorm forskjell på varetekt og forvaring.

Sitat av Playground Vis innlegg
Dersom man tar hensyn til den dømte så er forvaring uetisk fordi det gir en viss usikkerhet om hvor lenge han eller hun kommer til å sitte innelåst.
Du kan enkelt tenke deg selv hvor deprimerende og frustrerende det ville vært å bli dømt for et eller flere lovbrudd, men uten å få en endelig dom på hvor lenge du faktisk kommer til å sitte der.
Vis hele sitatet...
Dersom du kun tar hensyn til den innsatte så kan du hevde all straff for uetisk. Men ingen er noensinne dømt i et vakum og en slik tankeprosess blir helt meningsløs, både etisk og praktisk.

Sitat av Playground Vis innlegg
Dersom man tar hensyn til de pårørende, så er forvaring uetisk på samme måte.
Personen de gjerne frykter skal komme ut igjen har mulighet for å komme ut hvert 5. år, noe som gir de en mye større usikkerhet enn om personen fikk en endelig dom på f.eks livstid.
Vis hele sitatet...
Nei, en forvaringsdom har alltid minstetid og dersom den dømte ikke lengre er noen fare for samfunnet etter endt minstetid har han gjort opp for seg og kan vende tilbake til samfunnet. Ofre og pårørende vil alltid kunne føle usikkerhet når den dømte vender tilbake til samfunnet men som jeg har skrevet kan vi aldri vurdere slike ting i et vakum, ei heller for de pårørende.

Sitat av Playground Vis innlegg
Jeg er mot forvaring, jeg er mot dødsstraff, og jeg er mot livsstid.
Vis hele sitatet...
Ok, men helt uvesentlig for diskusjonen.

Sitat av Playground Vis innlegg
Dersom en person har sonet ferdig dommen sin skal denne personen slippe ut.
Dersom personen fortsatt utgjør en stor fare for samfunnet, kunne alternativet være høy grad av overvåkning av personen.
Vis hele sitatet...
Alle personer som har sonet ferdig slipper ut i Norge. Jeg kan ikke se hvordan overvåkning er hverken mer etisk eller praktisk enn forvaring av farlige mennesker.

Sitat av Playground Vis innlegg
Jeg er som sagt imot livstid også, men dersom jeg fikk valget mellom forvaring (og sjansen var stor nok til at jeg allikevel aldri kom til å slippe ut), ville jeg valgt livsstid, da forvaring bare ville gitt meg en stor usikkerhet.
Vis hele sitatet...
Det er selvsagt ditt valg, og du har all rett til å gjøre urasjonelle valg.
Sitat av Cikey Vis innlegg
Alle personer som har sonet ferdig slipper ut i Norge. Jeg kan ikke se hvordan overvåkning er hverken mer etisk eller praktisk enn forvaring av farlige mennesker.
Vis hele sitatet...
Ikke nødvendigvis ved forvaring.
Det er mer etisk og mer rettferdig for den dømte.

Man blir dømt for en ulovlig handling man har gjort. Man skal ikke bli dømt eller nektet frihet fordi personen viser tendens til å kunne gjenta handlingen.
Sitat av Playground Vis innlegg
Ikke nødvendigvis ved forvaring.
Det er mer etisk og mer rettferdig for den dømte.

Man blir dømt for en ulovlig handling man har gjort. Man skal ikke bli dømt eller nektet frihet fordi personen viser tendens til å kunne gjenta handlingen.
Vis hele sitatet...
Det kan du da vel ikke mene? Dersom en person viser tendenser som kan tyde på at han kommer til å skade samfunnet, så mener du vi skal slippe ham fri? Du prater om etikk og rettferdighet, hvor er rettferdigheten til de neste ofrene hans? Det at han allerede har fått forvaring, impliserer at handlingene som førte til dommen var grusomme og vanvittig brutale, eller til stor fare for samfunnet generelt.

Denne mannen, som altså har voldet samfunnet og mest sannsynlig enkeltindivider stor skade, og som viser tendenser som tyder på at handlingene som førte til en dom så alvorlig som forvaring kan gjenta seg, vil du altså slippe fri?

....?
Syntes igrunn livstid er latterlig.
Man har ett liv, for vedkommende er det den aller største tingen i livet, i universet og rett og slett av alt så er.
At man skal bli tvungen til og sitte hele livet i fengsel pga man gjorde noe gale, kanskje var psykotisk e.l er i mine øyner helt feil om man viser bedring og anger, noe jeg tror de fleste gjør når de får dommen.
Tenk visst det var deg? Tenk om du ble uskyldig dømt?
Sist endret av Klistermerke123; 9. desember 2012 kl. 02:07.
Livstid er vel mer ment for å skremme folk mot å begå kriminelle handlinger. Ser ingen annen positiv funksjon enn det der.

Om det fungerer er en annen sak.
Sist endret av Theoneandonly; 9. desember 2012 kl. 02:14.
1. Religion (Å tenke over og innse sine synder og alt det våset)
2. Loven sier (i USA) at alle som ikke har fått døds-straff, har rett til å leve et verdig liv.
3. Om ikke døds-straff er dømt for fangen, kan ingenting forandre straffen hans med mindre saken blir revurdert eller hevet.

Kan ikke si meg enig i at en amerikansk fange lever et verdig liv, menmen.
Sitat av Playground Vis innlegg
Ikke nødvendigvis ved forvaring.
Det er mer etisk og mer rettferdig for den dømte.
.
Vis hele sitatet...
Jo, når man er ferdig å sone slipper man alltid ut i Norge. Som jeg har skrevet tidligere er det ingen som er dømt i et vakum, og man kan derfor ikke vurdere det etiske aspektet ved straff utelukkende fra den dømtes side.
Fordi Norge er alt for sensitivt, hadde det vært mulig med dødsstraff ville jeg heller innført dette.
Vet en at viss en bryter loven på grove punkter så får en dødsstraff.

Mange kriminelle ville blitt henrettet ja, men så er også dette et valg.
Når det kommer til å være et valg for også virkelig skade andre mennesker, så har en absolutt ikke
noe i dette samfunnet å gjøre.
Heller så burde vi ikke bruke våre skattepenger på å låse dem inne.
Sitat av 1337Wince Vis innlegg
Fordi rettsystemet ikke skal bestemme hvem som skal leve og dø.
Vis hele sitatet...
Det gjør det allerede, i de fleste land.
Sitat av ExoticSamie1 Vis innlegg
Det gjør det allerede, i de fleste land.
Vis hele sitatet...
Tullprat:
Ifølge Amnesty Internationals årlige rapport om dødsstraff var det i 2004 utført 3 797 henrettelser i 25 land. 90 prosent av dem fant sted i Folkerepublikken Kina.
Vis hele sitatet...
http://no.wikipedia.org/wiki/D%C3%B8...traff_i_verden

Edit: Det er rett i underkant av 200 land i verden.
Sist endret av Knask; 9. desember 2012 kl. 18:56.
Sitat av Nether Vis innlegg
Det kan du da vel ikke mene? Dersom en person viser tendenser som kan tyde på at han kommer til å skade samfunnet, så mener du vi skal slippe ham fri? Du prater om etikk og rettferdighet, hvor er rettferdigheten til de neste ofrene hans? Det at han allerede har fått forvaring, impliserer at handlingene som førte til dommen var grusomme og vanvittig brutale, eller til stor fare for samfunnet generelt.

Denne mannen, som altså har voldet samfunnet og mest sannsynlig enkeltindivider stor skade, og som viser tendenser som tyder på at handlingene som førte til en dom så alvorlig som forvaring kan gjenta seg, vil du altså slippe fri?

....?
Vis hele sitatet...
Ja, det mener jeg.

Men dersom personen viser tendens til å gjenta handlingen, eller lignende handlinger, så er jeg selvsagt ikke imot at personen blir av høy grad overvåket, blir nektet kjøp av ting som kan brukes som våpen, og bruk av rusmidler.
Sist endret av Playground; 9. desember 2012 kl. 19:01.
Hvis man får en livstidsdom er det vel ikke rehabilitering som er det viktigste, men alle fanger, ihvertfall i Norge, har krav på en human behandling og en viss grad av aktivisering.

Jeg mener enkelte forbrytelser bør kvalifisere for livstidsstraff. Da hovedsakelig overlagt drap. Dreper du et annet menneske med overlegg, så har du forspilt dine muligheter for å leve ute i samfunnet som et fritt menneske. Det bryter med min rettsoppfatning å fengsle noen i underkant av 20 år, og så slippe dem ut igjen som om ingenting har skjedd. Hva med den drepte og hans familie? Det groveste eksempelet på dette er kanskje Arnfinn Nesset som drepte 22 mennesker med fullt overlegg. Han er en fri mann i dag, og nyter livet ute i samfunnet.

http://no.wikipedia.org/wiki/Arnfinn_Nesset