Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 3030
Hei Freaks,
Jeg startet som lærling for 1 år og 2 måneder siden. Jeg startet da samtidig som min tidligere lærling kollega. Han valgte nå nettopp å slutte jobben for å begynne på skole. Hendelsen var slik:
Jeg var på jobb alene en uke fordi min kollega (lærlingen) var syk (sa han), jeg spurte han om han kom tilbake på jobb i den nærmeste fremtid, men han var egentlig ikke noe som helst interessert i å snakke, så fikk ikke frem et skikkelig svar. De på jobben skjønte ingenting for han hadde ikke gitt noe beskjed til dem om at han ikke kom til å være på jobb pga. sykdom. Mandagen neste uke fikk jeg beskjed av min veileder at han hadde sagt opp jobben. Måten han gjorde dette på syntes jeg er maks uprofesjonelt. En mail til nærmeste leder, en mail til vår veileder og en SMS til meg. Ikke noe personlig oppmøte da eller nå. Han startet på skolen dagen etter han hadde sendt ut denne mailen til nærmeste leder og veileder. Han hadde ikke gitt noe beskjed om tanken på å slutte eller ikke noen hint, så dette kom jo da som et sjokk for alle.

Tilbake til spørsmålene mine:
- Hvordan er det å bryte lærekontrakten på denne måten?
- Må man ikke ha en godkjenning fra fylkeskommunen?
- Man har vell også oppsigelsestid?

Jeg syntes bare måten dette ble gjort på var utrolig merkelig og det burde ikke være så lett å kunne bryte en kontrakt. Han sa grunnen til skole var for å studere senere. Men jeg mener han heller burde gjort ferdig 1 år og 3 måneder så han iallefall hadde et fagbrev, men dette er jo ikke mitt problem..

Mvh Zzimen.

Takk for eventuelle svar/meninger.
Takk for eventuelle meninger
Vis hele sitatet...
Jeg mener du burde passe på deg selv og ikke kuke rundt med noe som absolutt ikke er ditt problem. Det er ikke lett for en dude på 18år(eller whatever) å skulle være voksen og si opp en jobb foran alle kollegaer og sjefer. Dette er sikkert noe han har tenkt på en lang stund men han ikke har hatt hjerte til å fortelle.Om bedriften har et problem med hvordan dette ble gjort er det de som skal bla opp i lovverk og whatnot; ikke du.
Okai, så duden var mer hypp på skole enn lærlingtid, det skjer.
Om du vil fullføre, gjør for all del det men dette var hans valg uansett hvor uprofesjonelt du måtte mene det var.
Sist endret av moret; 8. oktober 2014 kl. 12:59.
Jeg brøt selv læretid.
- Ingenproblem
- Nei
- Kommer helt an på kontrakten som ble signert i begynnelsen av læretiden.

Men som moret sier;
Jeg mener du burde passe på deg selv og ikke kuke rundt med noe som absolutt ikke er ditt problem.
Vis hele sitatet...
Enig med Redkite og Moret, jeg gjorde noe av det samme da jeg selv sa opp.
Om jeg ikke tar helt feil er man som lærling ansatt hos fylketskommunen og ikke bedriften. Våre lærlinger har hvertfall ingen oppsigelsestid.
Beklager moralen, men å avslutte læretid når man er ett år inn er noe av det tristeste jeg ser. Bit tennene sammen, fullfør læretiden, så finn på noe annet å gjøre. Da har du fagbrevet på papiret og ikke noe ufullført som ikke ser så bra ut i det hele tatt.
Sist endret av mocp; 8. oktober 2014 kl. 20:51.
Skjønner ikke hvorfor du er så engasjert i dette? Ja, mange vil si det er dumt å ikke fullføre en læretid man er halvferdig med, men det er hans valg, og det er sannsynligvis omstendigheter du ikke er klar over.
Sitat av Snøbark Vis innlegg
Skjønner ikke hvorfor du er så engasjert i dette? Ja, mange vil si det er dumt å ikke fullføre en læretid man er halvferdig med, men det er hans valg, og det er sannsynligvis omstendigheter du ikke er klar over.
Vis hele sitatet...
For jeg er håndverker og har hatt mange lærlinger med meg foruten å ha vært en selv. Så jeg vet hvordan det er. Og hvis du med andre grunner mener mistrivsel så kan det som oftes løses. Jeg hater å se lærlinger blir skreket til f.es og slår hardt ned på det når jeg ser det, men det skjer sikkert. Ikke noe mer enn det.