Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1068
Lynet slo ned i min selvbygde PC, gjennom PSU, mens den var slått på, så strømforsyningen er garantert død. Ingen lys eller liv i PC når jeg prøver og skru den på, men det er heller ingen synlige skader av noe slag å se inne i PCen.

Det var kun PCn som fikk det, satt selv og jobbet på den da det smalt. Nedslaget kom inn om støpslet i veggen, direkte inn i PSU, og PCn stoppet umiddelbart. Skjermen, Internett ruteren og kontor lampen var koblet i en annen kontakt, så de ble ikke berørt, og virker fortsatt. Hadde ikke overspenningsvern.

Her er listen over mine komponenter:

HDD/SSD:
SEAGATE BARRACUDA 2TB 7200RPM SATA/600 64MB
SAMSUNG 830 SERIES 128GB SSD SATA/600 MLC

Hovedkort:
ASUS P8Z77-V LX Z77 S-1155 ATX IVY

CPU:
INTEL CORE I5 3570K 3.4GHZ 6MB S-1155 IVY

RAM:
CORSAIR 16GB DDR3 XMS3 PC12800 1600MHZ (2X8GB)

PSU:
CORSAIR TX 650W M MODULAR PSU ATX12V 2.31 / EPS12V

Bygget i FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R4.

Så lurer jeg på, er det smarteste og bytte ut alle delene, eller er sjansen stor for at det er bare strømforsyningen og hovedkortet som er skadet?

Siden jeg ikke får start på PC kan jeg selvfølgelig ikke finne ut om CPU, RAM, SSD, HDD etc er skadet, har heller ikke muligheten til å låne komponenter, så jeg er veldig usikker på hva jeg skal gjøre.

Har hørt historier hvor PSU og hovedkort går pga lyn, og etter en stund begynner man og se senskader på RAM, CPU etc også. Så kanskje det best ville vært å kjøpe alt nytt med en gang, for å unngå trøbbel senere?

Noen som har gode råd?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Ettersom ingenting anna i huset er svidd, så har det neppe vore spesielt store spenninger eller straum i sving, og det er god sjans for at det kun er PSU som har tatt kvelden.

Hadde det vore direkte nedslag nær huset hadde du garantert lukta røyken overalt i huset for å sei det enkelt.
ta det på forsikringa?
sjekk med en annen PSU og se om du får liv i den da. da har du jo svaret =)
Eventuelt sjekk sikringen inne PSU om denne er gått