Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
Vis resultater av avstemningen: Hva legger dere i ordet neger?
Objektiv betegnelse 303 79,32%
Nedlatende betegnelse 79 20,68%
Stemmegivere: 382. Du kan ikke stemme på denne avstemningen
  105 8353
Husk at dette dreier seg om det norske språket og ingenting annet. Det at en gruppe oppfatter ett ord slik og slik gjelder jo ikke bare negrer. Det å forby dette ordet forsurer det norske språket. Og i det hele tatt å tenke på å sensurere en bok som er skrevet for lenge siden er en straffbar handling mot forfatteren. Snakk om overgrep! Så om man skal tilpasse språket hele tiden for å beskytte en gruppe så gjør man vondt verre. Man ødelegger språket og i tillegg blir det ikke mindre rasisme om man stempler ordet "neger" som uønsket. Og det å hele tiden ta med det historiste perspektivet er å skyte seg selv i foten, man vil liksom ikke videre i verden... Ikke bli ferdig med det...
Den koblingen "neger" har fått med rasisme er helt blåst. Man kan ikke kalle alle rasister. Og i tillegg finnes det "omvendt rasisme" som det ikke blir snakket om... Still spørsmålet en gang til: Vil vi leve i ett åpent eller lukket samfunn?
Negro betyr jo svart... syns ikke neger er såå gale, ikke misforstå, kan misbrukes det og. Verre med nigger, føler det er mye verre å skrike etter noen. Høres mye verre ut. Ordet ble jo til for å kalle de svarte noe. Føler neger henger litt igjen i Norge som beskrivelse på svarte mennesker. Skjønner jo at de som er svarte kan ta seg nær av det, men om de hadde lest litt språkhistorie og sett at nordmenn flest kanskje mener "å han er svart" når de sier "å en neger!", det er jo ikke rasisme (av folk flest da..) men en beskrivelse.
Utestengt
Petter Pan's Avatar
Trådstarter
Takker for mange gode, og reflekterte svar.

Jeg ser flere har nevnt Pippi hendelsen, hvor ordet negerkonge i siste opplag ble korrigert til ordet sydhavskonge.


Er dette et steg i riktig rettning for likestilling?
Eller er det et tilbakeskritt for norsken?




Off Topic:
Her er et eksempel på litteratur som kan tolkes som rasistisk, som jeg nevnte i en tidligere post
Klattiklatt drar til negerland
Sist endret av Petter Pan; 11. mars 2007 kl. 12:25.
Hadde en lærer som påstod ordet neger stammet fra noe Hitler pleide å omtale negere som, altså nedlatende. Men selv så kaller jeg fargete folk for negere, men er forsiktig i nærvær av andre siden jeg ikke vet hvordan folk oppfatter det.

edit:
Det er jo stor forskjell på å si f.eks. "...han negeren..." enn "Din neger!". Må brukes rett for at det skal være "lov".
Sist endret av Nimrad; 11. mars 2007 kl. 12:15.
Sitat av kallenavn
Ikke gjør det så vanskelig daaa
Vis hele sitatet...
Det er jo ikke å gjøre det vanskelig. Å kalle en for fremmedkulturell er jo faktisk ikke så passende. Hudfargen sier nødvendigvis ikke noe om kulturen. Det er jo en rekke mennesker som har vokst opp i Norge og er f.eks adoptert. Jeg kan aldri kalle mine mørkhudete venner for fremmedkulturelle.

Så hva mener vi er riktig å si da? Jeg mener at man egentlig ikke trenger å bruke slike betegnelser så ofte. Det trenger egentlig kun å forekomme når man skal gi kjennetegn. F.eks på nyhetene, om det er noen etterlyste. Hvor ofte trenger du si: "Ja, Paul, han negeren..". Det trengs ikke. Si hvor de kommer fra, eller i hvertfall hvilken verdensdel.
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Jeg leste en gang artikkel i Aftenposten om dette, hvor de hadde gjort noe veldig viktig:
Spurt de som faktisk ER negere, hva de følte og ønsket. Fordi det er jo det som egentlig er det viktigste; ikke hvordan den som bruker ordet "neger" mener det - men hvordan mottakeren av ordet, negeren selv, oppfatter ordet.

I avisartikkelen hadde de ikke akkurat intervjuet et representativt utvalg - kun 6-7 stykker - men samtlige sa at de ikke foretrakk ordet "neger", fordi de fikk så mange negative assosiasjoner. Ingen mente at det var rasistisk å bruke det; de ville bare helst unngå å høre det.

På bakgrunn av det, så bruker ikke jeg "neger" - med mindre det skjer i en spesiell kontekst
Sitat av Petter Pan
Takker for mange gode, og reflekterte svar.

Jeg ser flere har nevnt Pippi hendelsen, hvor det under siste opplag av bøkene ble korrigert bort ordet negerkonge, og byttet med sydhavskonge.


Er dette et steg i riktig rettning for likestilling?
Eller er det et tilbakeskritt for norsken?




Off Topic:
Her er et eksempel på rasistisk litteratur jeg nevnte i en tidligere post
Klattiklatt drar til negerland
Vis hele sitatet...
Rasistisk litteratur?! Ærlig talt! Du mener Egner var rasist? Må nok heller se på tiden verket ble skrevet i, da hadde det vel den jevne nordmann knapt sett en neger, og dette var SVÆRT eksotisk og spennende. I dagens samfunn lever alle folkeslag på tvers av hverandre, og det er uansett lite trolig at slike bøker vil bli skrevet i dag. Å forandre på tidligere verk er motbydelig, og viser ingen respekt for hverken forfatteren eller litteraturen. Spesielt etter forfatterens død. Omskriving av historien bør vi passe oss for, vi skal akseptere at folk før i tida hadde et annet syn enn i dag. Tidene forandrer seg, men historien gjør ikke det.
Er ganske vanlig å oppdatere barnebøker. Jeg makter ikke å se noe galt med det. Både førsteutgaven, senere språklig oppdaterte utgaver og nå denne begrepsoppdaterte finnes i tusentall! Tidene forandrer seg, og om Egners historier fremdeles skal kunne leve videre i barnas sinn så må de forandres.
Utestengt
Petter Pan's Avatar
Trådstarter
Sitat av Reisekjekken
Rasistisk litteratur?! Ærlig talt! Du mener Egner var rasist? Må nok heller se på tiden verket ble skrevet i, da hadde det vel den jevne nordmann knapt sett en neger, og dette var SVÆRT eksotisk og spennende. I dagens samfunn lever alle folkeslag på tvers av hverandre, og det er uansett lite trolig at slike bøker vil bli skrevet i dag. Å forandre på tidligere verk er motbydelig, og viser ingen respekt for hverken forfatteren eller litteraturen. Spesielt etter forfatterens død. Omskriving av historien bør vi passe oss for, vi skal akseptere at folk før i tida hadde et annet syn enn i dag. Tidene forandrer seg, men historien gjør ikke det.
Vis hele sitatet...
Helt enig, det ble feilformulert av meg. Tar selvkritikk på den. Allt må ses i lys fra når det ble laget, og på den tiden hvor en neger var svært sjeldent, så var det som du sier eksotisk, og den allmenne oppfattningen var vel noe lik den beskrevet i boken. Selv om folk nødvendigvis ikke mente noe negativt med det. "Feilen" er nå rettet.
Sist endret av Petter Pan; 11. mars 2007 kl. 12:29.
Utestengt
Petter Pan's Avatar
Trådstarter
Etter at jeg har prøvd å grave litt dypere i temaet fant jeg en link jeg tørr kalle relevant

Utdrag:
I håndboken "Vi og De" om kommunikasjon på tvers av kulturer skriver Siv Bakou at "neger" i lang tid i Norge har vært regnet som den mest nøytrale betegnelsen på en person med mørk hudfarge. "Neger" betyr svart, men ordet svart ble tradisjonelt forbundet med skitten. Nordmenn som ønsket å bruke nøytrale begreper finner det vanskelig å benytte ordet "svart" om en person. Det var ordet "neger" som klang mest nøytralt for nordmenn.
Vis hele sitatet...
Linken finner du forøvrig her
Sist endret av Petter Pan; 11. mars 2007 kl. 18:23.
-hvem var det som kjørte forbi?
-Så ikke helt, tror det var en neger.

Her blir neger i mine øyne et negativt ord, siden man deler opp og gjør forskjell på hudfarger. Er det liksom noe spesielt med at han var neger?
(Beklager dårlig eksempel)

-hva slags folk bor det i Afrika?
-der bor det negere.

I sånne tilfeller føler jeg at det går greit, siden det at personene er negroide har relevans for spørsmålet.
Jeg ville ikke si at ordet "neger" er negativt hvis man bruker det på en objektiv måte, for eksempel når man beskriver utsende på en person.
Som dette:
- Traff du noen kjente på byen da?
- nja traff roald, han negeren som bodde oppi her.

Men hvis man bruker det til med et skjellsord før.
Som dette:
- Jævla neger.

Men jeg bruker sjeldent ordet neger selv.
Skal jeg beskrive noen som er mørkhudede.
Kaller jeg dem ofte innvandrere eller en person med mørk hud.
En neger er skjeldnere og skjeldnere synonymt med innvandrer. Man kan derimot si at de har innvandrerbakgrunn flere generasjoner bakover. Innvandrer er i mine øyne en som har 'vandret' til et land, mens en med innvandrerbakgrunn har foreldre eller besteforeldre (osv) som har innvandret.
Sitat av Petter Pan
Er dette et steg i riktig rettning for likestilling?
Eller er det et tilbakeskritt for norsken?
Vis hele sitatet...
Det er vel ikke nødvendigvis et enormt fremskrift for likestilling av raser akkurat, men jeg må si at jeg har enorme problemer med å se hvordan det er et stort tilbakeskritt for språket. Hva er det som er så flott med ordet "neger" slik at du føler at det burde brukes mest mulig?

Selv bruker jeg kun begrepet neger i nærheten av folk jeg kjenner, selv om det er lett å glemme seg en gang i blant.
Slik jeg har forstått det er det et navn som ble skapt av slavehandlere på starten av 1400-tallet (altså det opprinnelige ordet negro), ikke noe mørkhudede afrikanere fant på selv med andre ord.
Siden det virker som om mange mørkhudede forståelig nok ikke liker når hvithudede refererer til dem med ordet, prøver jeg å unngå det.
"neger" er et snillt or i seg selv, uten agressive ord før, eller etter.
"nigger" er greit hvis du selv er neger, og sier det til andre negere. kkk liker også å bruke dette ordet.

Det som er med ordet "neger" er at MANGE bruker ordet i en negativ-ladd setning, som vidarlo sa: "
Helvetes negerpakk" da "neger" er uskyldig, mens "Helvetes" og "pakk" er negative, og drar neger inn for å nedverge 'det'.

Vi kan se dette i en sammenheng ved å bruke et annet ord. "helvettes klitoris"
da klitoris er et helt uskydig ord, mens "helvettes" et negativt. Dette gjør da at "Helvettes" konverterer "klitoris" til å få "horn"?.

"Convert----snill.word---to---bad.word."
"Helvettes-----neger------------ape . "

Sist endret av d0nk3y; 12. mars 2007 kl. 01:41.
Så konklusjon er:
"Neger" kan bli brukt til noe negativt og no positivt, alt etter som hvordan du sier det.
d0nk3y:
"Helvetes neger" høres ut som du skylder akkurat på den folkegruppen - noe som hørtes ut som du mente at det var typisk dem. "Helvetes idiot" kan derimot være hvem som helst, og du fornærmer ingen andre enn personen. Men "helvetes klitoris" er ikke en person, men en kroppsdel, så høres det ut som du er sint på kroppsdelen. Skjedd en ulykke kanskje?

Jeg har for min del problem med å forstå at folk bruker "fitte" som banneord. Den delen er ganske nyttig for både menn og kvinner. Med mindre om man er homofil
hehe, ok. Jeg så ikke på dette direkte i sammenheng på Hva tingene var, Neger, Klitoris, idiot osv. men som en sammenheng i hva jeg mente med det. Jeg vil si det er opp til hver enkelt hva de mener med ordet "neger".

og med tankte på ordet "fitte" vil jeg tro folk heller mest tenker på "utseende" av "fitta". Og ikke ordet, eller "bruken" av "fitta". Kan jo også nevne ordet "pikk". Kan ikke akkurat si at penis er den vakreste delen på kroppen? .. men, det får dere vurdere selv.

edit: Hvis man f.eks sier "jævla fitte" til noen, så er det jo helst til en "hun". eller?. jeg vil iallefall asosiere meningen "fitte" i denne sammenhengen med noe ala "drittkjærring"
Sist endret av d0nk3y; 12. mars 2007 kl. 13:00.
Vet ingenting
Sånn generelt finnes det så utrolig mange andre skjellsord som er verre enn neger, og jeg ser ikke neger på som et skjellsord, men en betegenelse på en rase, på likhet med blekansikter (Selv om dette blir uhyre skjeldent brukt) og asiatere o.l. Jeg skjønner at hele diskusjonen handler om at de som er mørk i huden ikke liker at man kaller de negere, men jeg ser ikke helt problemet siden neger ikke er rasistisk. Da kan man heller si at nigger og svarting er rasistisk siden det helt fra begynnelsen ble ment som en undertrykkelse.
Sist endret av margido; 12. mars 2007 kl. 14:29.
Sitat av commie
Jeg har aldri i hele mitt liv hatt behov for å betegne noen som neger, bortsett fra i debatter som dette. Så lenge de som blir rammet av ordet finner det sårende så ser jeg ingen grunn til å absolutt måtte bruke det.
Vis hele sitatet...
en liten hardbarka antirasist du? vell, jeg er enig at å kalle noen neger ved å beskrive en person hvis målet skulle være å beskrive en personlighet. Men faktum er at i det sekund du trenger å beskrive en person sitt utsene. Tatt for eks. du begynner på en ny skole. I klassen din går det kun en neger. Hvis noen da sier "Karl liker deg ikke" til deg i frimenuttet og du lurer på hvem denne personen kan være, trur jeg du heller har lyst at beskrivelsen du får er "neger'n" en en dyp beskrivelse av hans klesstil siden vedkommende som skulle beskrive syns det er nedlatende å beskrive en person som neger
Ordet neger kan virke stigmatiserende for noen. Jeg tenker meg om før jeg bruker ordet "neger" til noen jeg ikke kjenner, men bare fordi det kan hende de mener det er negativt.

Jeg synes det er snodig med negere/mørkhudede/svarte/etnisk fremmedkulturelle minoriteter/whatever som sier at de har hatt en forferdelig fortid. Det er ikke de som har vært slaver, det er forfedrene deres for flere generasjoner siden. Men som sagt, det er personer som synes det er et negativt ord, derfor er det fint å være forsiktig med hvem du bruker det til.

Når vi må bytte ut ord i gamle kulturskatter når de faktisk bruker ordet i en mer eller mindre god sammenheng(se negerkonge->sydhavskonge) ser jeg langt etter ytringsfriheten.
Sitat av zaXu
Jeg synes det er snodig med negere/mørkhudede/svarte/etnisk fremmedkulturelle minoriteter/whatever som sier at de har hatt en forferdelig fortid. Det er ikke de som har vært slaver, det er forfedrene deres for flere generasjoner siden. Men som sagt, det er personer som synes det er et negativt ord, derfor er det fint å være forsiktig med hvem du bruker det til.
Vis hele sitatet...
Jeg synes dette er litt ignorant. For det første, selv om det er ca. 150 år siden det tok slutt på slavetiden i USA er det ikke mer enn 12 år siden det var apartheid i Sør Afrika (altså svarte hadde ikke stemmerett i sitt eget hjemland og mye annet kjipt) og ikke mer en 40-50 år siden svarte fortsatt hadde egne toaletter og ikke fikk sitte foran i bussen i statene. Disse tingene er ikke flere generasjoner siden.

Og jeg tror nok også at grunnen til at den gjennomsnittlige mørkhudede er fattigere enn den gjennomsnittlige hvite personen (ihvertfall i statene) i veldig stor grad kommer av denne flere hundreårige undertrykkelsen (hvis foreldrene dine er fattige er det større sjanse for at du selv kommer til å ende opp slik); man kan ikke bare se på alt i ett tiårsperspektiv.
Det må jo forgudens skyld i Norges land å si neger som et generelt kallenavn på våre svarte brødre. Akkuratt som dem kaller oss hvite. Ikke si "Hei din neger" men hvis du snakker om en person "ja, han er neger" f. eks
Sitat av rune420
Jeg synes dette er litt ignorant. For det første, selv om det er ca. 150 år siden det tok slutt på slavetiden i USA er det ikke mer enn 12 år siden det var apartheid i Sør Afrika (altså svarte hadde ikke stemmerett i sitt eget hjemland og mye annet kjipt) og ikke mer en 40-50 år siden svarte fortsatt hadde egne toaletter og ikke fikk sitte foran i bussen i statene. Disse tingene er ikke flere generasjoner siden.

Og jeg tror nok også at grunnen til at den gjennomsnittlige mørkhudede er fattigere enn den gjennomsnittlige hvite personen (ihvertfall i statene) i veldig stor grad kommer av denne flere hundreårige undertrykkelsen (hvis foreldrene dine er fattige er det større sjanse for at du selv kommer til å ende opp slik); man kan ikke bare se på alt i ett tiårsperspektiv.
Vis hele sitatet...
Det er jo sant det du sier og de som har opplevd dette selv har jo selvfølgelig en "unnskyldning" til å mene at det er nedlatende. Men det er mange "negere" i Norge som ikke er førstegenerasjons innvandrere. Det er vel en god del flere andre- eller tredjegenerasjons innvandrere enn det er av førstegenerasjon.

Hadde egentlig noe mer jeg skulle skrive her, men har glemt det. Skal dessuten starte på mitt nye og bedre liv takket være motivasjons tråden .
Personen som ytrer ordet har som kjent i visse kretser mye å si. En sort rapper får kvalitetspoeng hvis han sier nigger eller nik-uh som det uttales. Hvis Rune Rudberg sier det samme får han vel refs. Hellbillies sier i en av sangtekstene sine at det stod ein negar på gol stasjon. Dette fikk de null pes for gitt.
Kom over sangen "Vesle Hoa" fra barne-tv nå. Der sier de blant annet "Det var en gang en liten negergutt". Påstår dere at det også er rasistisk?
Det er vel ingen tvil om at dette ordet over tid er blitt negativt ladet av de sosiale sammenhengene det er blitt brukt i? Jeg kan ikke se meg selv eller noen andre bruke ordet neger i en sammenheng der ordet ikke til en viss grad virker nedlatende annet enn når man diskuterer meningen med begrepet på et forum.
Det er ikke rasistisk å si neger.
Det kommer vell helt ann på hvordan man sier det og hvordan det oppfattes
Skjønner ikke hvorfor folk ikke kan si neger. Selve ordet er jo ikke rasistisk, det har bare blitt son. Så lenge du ikke bruker det i en negativ sammenheng, eller hinter til noe rasistisk, skulle det gå fint. Men er du usikker på hvordan den du snakker til vil oppfatte det bruk svart, farget, brun osv
Neger er egentli ett ganske unødvendig ord, men som diskutert tidligere med "nigger" ordet fra amerika så kan man faktisk høre at de kaller hverandre det i rap... de sier f.eks. "yo my nigga"

Men seriøst, som noen har sagt tidligere kan alt brukes negativt, men også positivt... Ta for eksempel harald eias "Hæstkuk er ett vennelig ord"
Neger for meg er helt objektivt, men jeg unlater å bruke det fordi det kan virke støtende på andre. Er jo ikke sikkert at de forstår at jeg ser på det som likestilt med mørkhudet, svart eller farget. Og da får en vell bare inrette seg etter det, det er jo tross alt unødvemdig å fornærme noen på grunn av en missforståelse.
Sitat av Desdemonia
Neger for meg er helt objektivt, men jeg unlater å bruke det fordi det kan virke støtende på andre. Er jo ikke sikkert at de forstår at jeg ser på det som likestilt med mørkhudet, svart eller farget. Og da får en vell bare inrette seg etter det, det er jo tross alt unødvemdig å fornærme noen på grunn av en missforståelse.
Vis hele sitatet...
Hvordan er neger ikke en nedlatende betegnelse når du unlater å bruke det fordi det kan virke nedlatende?
Sitat av duff
Hvordan er neger ikke en nedlatende betegnelse når du unnlater å bruke det fordi det kan virke nedlatende?
Vis hele sitatet...
Fordi det er ikke noe nedlatende i mine øyne med ordet, men jeg er ikke dum nok til å tro at alle andre har samme meninger som meg. Da er det vell bedre å la være å bruke ordet i stedet for at noen blir forbanna på deg pga en misforståelse om hva to forksjellige mennesker legger i et ord. Fordi om jeg ikke finner det nedlatende, betyr ikke det at andre ikke gjør det. Har brukt ordet i noen forbindleser men det er gjerne med venner som jeg ve tikke vil ta seg nær av det og intern spøking med dem.
Hvis jeg f.eks ser en mørkhudet som tryner og jeg forteller vennene mine det og de spør hvordan han ser ut sier jeg ikke "han hadde svart hår og var høy" men jg sier heller at han var en høy neger.
Men alltid hvis jeg skal bruke ordet neger så ser jeg rundt meg først og ser om det er noen i nærheten siden veit om mange som ikke vil bli kalt neger...

Men seff så skjønner jeg at folk blir irriterte over de som skriker helvetes neger til både hvite og mørke.
Tolkningene er uhyre kontekstuelle, men her følger noen eksempler

Neger; skjelsord, betegnelse, beskrivelse og metafor

Skjelsord: Jævla neger( Behøver ikke ha noe med hudfargen å gjøre i det hele tatt )
Betegnelse: Naboen min er neger( Har en farget nabo )
Beskrivelse: Han som kommer innnom deg snart er neger og heter John, men vi kaller ham bare tarantella, for håret hans ser ut som en stor tarantell oppå hodet hans.( farget kollega )
Metafor: Negerarbeid( Har skjeldent eller aldri noe med hudfarge å gjøre i det hele tatt, men belyser en arbeidsoppgave som er fysisk intens/slistsom eller som kan være følelsesmessig negativ for den som bruker begrepet; kan dette ha noe med slavearbeid å gjøre? )
Sist endret av fxxked; 19. mars 2007 kl. 13:14.
Jeg finner iallefall svært få kontekster der ordet brukes til faktisk beskrivelse (ikke diskusjon og spøk) hvor det ikke virker nedlatende.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Neger stammer vel frå eit anna språk, og betyr rett og slett svart, eller mørk, Svart på spansk er negro, så det er vel naturleg å tenkje at ordet stammer frå spansk, så slik sett ser eg på neger som ei objektiv tiltaleform.
Da er det jo like greit å bare bruke de norske ordene svart/mørk.
Hvorfor ty til spansk som kan virke støtende når man kan holde seg til våre egne adjektiv?
At ordet neger bare betyr "svart" er ikke et argument i seg selv for å bruke det. Ordet "tykk" betyr også bare "tykk", men det betyr ikke at tykke folk liker å bli kalt det, uansett hvor objektiv senderen tror han er.

Men jeg er selv ikke for politisk styring av språk, så jeg bruker ordet "neger" når det er nødvendig (når jeg skal beskrive noen etc.). Språket ville blitt veldig snevert om vi skulle inngå kompromisser med alle som følte seg støtt.
Det faktum at noen i det hele tatt ser på ordet som en negativ betegnelse, gjør at det vil bli brtraktet som akkurat det. Selv om brorparten synes det er helt ok å bruke betegnelsen (men kanskje ikke helt i underbevisstheten) vil de møte opposisjon av de som ikke synes det, og dette vil bare kaste mer ved på bålet - og igjen skape mer tvil om det faktum at det ikke er ment som en negativ betegnelse.

Altså: neger er en nedlatende betegnelse.
Sitat av lefsegokk
Det faktum at noen i det hele tatt ser på ordet som en negativ betegnelse, gjør at det vil bli brtraktet som akkurat det. Selv om brorparten synes det er helt ok å bruke betegnelsen (men kanskje ikke helt i underbevisstheten) vil de møte opposisjon av de som ikke synes det, og dette vil bare kaste mer ved på bålet - og igjen skape mer tvil om det faktum at det ikke er ment som en negativ betegnelse.

Altså: neger er en nedlatende betegnelse.
Vis hele sitatet...
At neger er nedlatende og rasistisk i visse deler av befolkningen vises av at en ekstrem hjemmeside har lagt ut negervitser mens de er politianmeldt for rasisme av den grunn av en ekstrem organisasjon på den andre fløyen.
For meg er ordet neger heilt nøytralt. Det er assosiasjonane til ordet som kan danne nedlatande tendenser. Når eg tenker på ein neger tenker eg på ein svart person. At nokon kan få assosiasjonar som tjuv, trygdesnyltar, kriminell, voldtektsforbrytar, osv. kan godt skjønast, men liknande assosiasjonar kan jo alltids forekomme hos negre som høyrer ordet nordmann. Dei kan til dømes få assosiasjonar med ord som: «rasist, imperialist, osv.». Det gjer allikavel ikkje nordmann til eit rasistisk ord.

At nokon kallar negre for negre i ein negativ forstand, til dømes «din jævla neger» gjer heller ikkje neger til eit nedlatande ord. At eg har fått «do vara jævla pola mor hvit nordmann» etter meg frå negre/pakistanere gjer ikkje kvit eller nordmann til negativt ladde ord.
Neger var ikke ett skjells-ord før rasismen begynte å bruke det.
Det er vell det samme som "Negro" på engelsk og det er ikke ment rasistisk.
Irriterer meg over dette på skolen, er ikke lov å si neger uten å få et stygt blikk eller en frekk kommentar fra visse lærere!
Er da egentlig ett bra ord å bruke frammfor "nigge", "svartinger" eller "pakkiser".
Ble jo tilogmed skrevet om navnet til pappaen til pippi langstrømpe som før het "neger-kongen", nå som "Jungel-kongen"..
Ser ikke det nedlatende i ordet "neger".
Jeg så påskekrimen på NRK i går, Hva skjedde med Sarah. Der dukket plutselig rasisme-problematikk opp. Det er skikkelig lenge siden jeg har sett rasisme på TV og klarte å irritere meg over det fordi "selvsagt er det ikke rasisme lengre". De rasistiske trekkene gikk ut på at en hvit politikvinne påsto at en sort mann hadde drept kjøresten sin. Han blånektet og sa hun var så bråsikker bare fordi hun var hvit og han var sort. Jeg ble irritert på grunn av at hun ble beskuldt for noe på grunnlag av at hun var hvit - og tenkte at dette virker som rasisme, bare ikke i den retningen vi er kjent med.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av lefsegokk
Jeg så påskekrimen på NRK i går, Hva skjedde med Sarah. Der dukket plutselig rasisme-problematikk opp. Det er skikkelig lenge siden jeg har sett rasisme på TV og klarte å irritere meg over det fordi "selvsagt er det ikke rasisme lengre". De rasistiske trekkene gikk ut på at en hvit politikvinne påsto at en sort mann hadde drept kjøresten sin. Han blånektet og sa hun var så bråsikker bare fordi hun var hvit og han var sort. Jeg ble irritert på grunn av at hun ble beskuldt for noe på grunnlag av at hun var hvit - og tenkte at dette virker som rasisme, bare ikke i den retningen vi er kjent med.
Vis hele sitatet...
Og heller ikke i den retningen de fleste er kjent med. Men den fins.
Sitat av Propaganda
Hvis noen da sier "Karl liker deg ikke" til deg i frimenuttet og du lurer på hvem denne personen kan være, trur jeg du heller har lyst at beskrivelsen du får er "neger'n" en en dyp beskrivelse av hans klesstil siden vedkommende som skulle beskrive syns det er nedlatende å beskrive en person som neger
Vis hele sitatet...
"Karl, han mørkhudete". Så klart kan man bruke fysiske karakteristikker til å beskrive personer. Du roter deg litt bort, debatten handler om hvorvidt ordet "neger" burde brukes eller ikke, og ikke om det er galt å bruke hudfarge til å beskrive noen.


Og hva er galt med å være antirasist?
Noen mener at ord kan brukes, uanset hvilket det er og hvilken form det er, får det er no bare ord eller?

hvist jeg smeller deg over trynet, da blir du deprimert (lei deg), sint.

hvist jeg kaller deg et stygt ord ( skal ikke nevne noen) da blir du lei deg og sint.

noen personer, begynner ikke og gråte ved fysiske smerter(og noen gjør det)
men noen gråte når noe vondt skjer altså psykisk.

så derfor synest jeg vi burde være JÆ*** forsiktige på hvordan man uttrykker seg verbalt.

jeg skal inrømme det at det er vanskelig, men det er en vane sak som er ganske lett og bli kvitt hvist man sammenligner det med "dårlige vaner" som tobbak og rusmidler i seg selv.

Takk
Er vel ikke mye vitsi å si det igjen, men jeg gjør det likevel for å understreke meningen min.

Det spørs sammenhengen. Suppe er jo bare en betegnelse, men kan brukes i "din suppejøk". Det betyr ikke at suppe er nedlatende.

Det kommer ann på sammenhengen. Om ikke neger, finn på et bedre ord. "Jeg så en mørkhudet person som ranet banken i dag." Kan være en spanjol for den del. Folk hadde skjønt hva jeg mente om jeg sa neger.