Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 2069
Har akkurat startet å prøve meg litt på Linux på samme laptop som jeg kjører med windows7. Har bare testet ubuntu så langt, uten å skjønne så mye egentlig.
Det jeg lurer på er om noen vil annbefale meg å kjøre super os istedet ettersom det vistnok kommer med det meste av drivere ol ferdig innstalert.

De to klare hovedkriteriene for meg er 1:at det er så lett som mulig å komme i gang og 2:at det ser smashing ut.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Ubuntu. Schwær brukermasse som er vant med newbies. Googler du problemet ditt (som du ikke nevner bortsett fra «uten å skjønne så mye») vil du ofte få ubuntuforums.com som treff der andre har hatt samme spørsmål. Du kan også besøke #ubuntu@freenode.

Eller poste spørsmål her. Sånn for å la tråden få litt nytteverdi.
Ubuntu vil de allerfleste anbefale til nybegynnere, det er enkelt å komme i gang med, forståelig, og har god støtte for de fleste typer hardware, i tillegg har Ubuntu ett av de størrste miljøet av brukere som er mer enn villige til å hjelpe deg.

Vis du vil fixe på utseende til ubuntu så vil jeg annbefale www.gnome-look.org ellers så kan du søke deg frem på google til det meste.

Eget forum til det meste som går under Ubuntu/Linux/Unix: http://ubuntuforums.org/
Trådstarter
13 3
Ok, det virker jo helt klart som det er mest hjelp å få til ubuntu så jeg får kanskje holde meg til det.
Men jeg må si at super os frister veldig mtp at alle driverne er innstalert, noe av det jeg slet mest med i ubuntu i starten.
Noen her som har erfaring med super os?er vel en slags variant av ubuntu hvis jeg ikke tar feil? Så da kan jeg vel kanskje finne mye hjelp på ubuntusidene?
Sitat av adroit Vis innlegg
Ok, det virker jo helt klart som det er mest hjelp å få til ubuntu så jeg får kanskje holde meg til det.
Men jeg må si at super os frister veldig mtp at alle driverne er innstalert, noe av det jeg slet mest med i ubuntu i starten.
Noen her som har erfaring med super os?er vel en slags variant av ubuntu hvis jeg ikke tar feil? Så da kan jeg vel kanskje finne mye hjelp på ubuntusidene?
Vis hele sitatet...
Tror ikke du vil merke stor forskjell mellom SuperOS og Ubuntu, dessuten er det best å holde seg til the real deal, siden forskjellen mellom disse to distroene er minimal. Ellers så kan du se på å installere drivere som en utfordring, det vil kanskje ta litt tid men når du har gjort det så kan du det. Og det skal en del til å gjøre det enklere å installere drivere enn det Ubuntu gjør det.

edit: sriveleifs
Sist endret av Code39; 1. april 2011 kl. 08:27.
Trådstarter
13 3
Det første (og kanskje største) problemet hittil er at jeg ikke finner Ubuntu-restricted-extras noe sted.
Kan Mint være ett alternativ kanskje? Er som sagt veldig grønn på dette.
Les dette: https://help.ubuntu.com/community/Repositories/Ubuntu

Du finner mye ved å søke på google også.
Sist endret av Code39; 1. april 2011 kl. 08:39.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Ja, Mint (bygd på Ubu) kan kanskje være et bedre alternativ om du sliter med drivere. Det er mulig de ligger en del etter med nye Ubuntu-spesifikke løsninger tho.

(mente forresten ubuntuforums.org i første post. Forvirrende da nettstedet er ubuntu.com)
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av adroit Vis innlegg
2:at det ser smashing ut.
Vis hele sitatet...
Bare den her setningen tilsier meg at du ikke er klar for å åpne et terminalvindu og du burde holde deg til Windows med massive theme-generators og lignende.

Det meste fungerer out of the box i linux idag, og nettet er fullt av så mange guider at du vet faktisk ikke hva du egentlig skal gjøre så det er ikke noe problem for Ola Nordmann å installere det.

Men hvis en av hovedkriteriene er at det ser fucking awesome ut så kan du vurdere g-speak og vente noen år.
http://www.engadget.com/2008/11/14/o...ought-to-life/
Trådstarter
13 3
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Bare den her setningen tilsier meg at du ikke er klar for å åpne et terminalvindu og du burde holde deg til Windows med massive theme-generators og lignende.

Det meste fungerer out of the box i linux idag, og nettet er fullt av så mange guider at du vet faktisk ikke hva du egentlig skal gjøre så det er ikke noe problem for Ola Nordmann å installere det.

Men hvis en av hovedkriteriene er at det ser fucking awesome ut så kan du vurdere g-speak og vente noen år.
http://www.engadget.com/2008/11/14/o...ought-to-life/
Vis hele sitatet...
Usikker på om jeg misforstod deg eller om innlegget ditt bare var gjennomført flåsete?
Mener du at ett Linuxoppsett ikke kan se bra ut, eller at hvis man mener utseendet på desktopen er viktig har man ingenting på Linux å gjøre?

Hvis du faktisk har lest hele åpningsinlegget bør du ha skjønt at det jeg hovedsakelig lurer på er hvilken distro som passer meg best til å begynne med.
Kan ikke se at du kom med noen bidrag der (bortsett fra å vente ett par år)

Driver foresten å legger inn Ultimate Edition nå. Kommer tilbake med oppdatering på hvordan det går hvis det skulle interesere noen
Sist endret av adroit; 1. april 2011 kl. 11:07.
Sitat av adroit Vis innlegg
Har akkurat startet å prøve meg litt på Linux på samme laptop som jeg kjører med windows7. Har bare testet ubuntu så langt, uten å skjønne så mye egentlig.
Det jeg lurer på er om noen vil annbefale meg å kjøre super os istedet ettersom det vistnok kommer med det meste av drivere ol ferdig innstalert.

De to klare hovedkriteriene for meg er 1:at det er så lett som mulig å komme i gang og 2:at det ser smashing ut.
Vis hele sitatet...

Begge operativsystemene du snakker om er ubuntu, men super os er lagd med ubuntu som utgangspunkt.

Meen, super OS helt klart. det følger med mange forhåndsinstallerte programmer som skype, chrome og opera, i tilleg till video codecer til å spille av dvder og alle filformat du kunne tenkte deg.

i tillegg så er ofte distroen mere oppdatert en orginalen; ubuntu.
Når jeg innstalerte ubuntu her om dagen, fikk jeg spørsmål om jeg ville installere video codecer osv, som var properitær programvare. Så ser ikke noe grunn til å ikke holde seg til ubuntu. Da har man en fin base man kan jobbe ut fra. Dessuten søker man "ubuntu help ett eller annet " på google får man sykt med svar.
Trådstarter
13 3
Sitat av skeptfisk Vis innlegg
Begge operativsystemene du snakker om er ubuntu, men super os er lagd med ubuntu som utgangspunkt.

Meen, super OS helt klart. det følger med mange forhåndsinstallerte programmer som skype, chrome og opera, i tilleg till video codecer til å spille av dvder og alle filformat du kunne tenkte deg.

i tillegg så er ofte distroen mere oppdatert en orginalen; ubuntu.
Vis hele sitatet...
Ja, grunnen til at jeg valgte super os er først og fremst at man på en måte slipper og starte helt fra scratch. I tillegg til at man sikkert finner like mye hjelp på nettet som med vanlig ubuntu.
Sitat av adroit Vis innlegg
Ja, grunnen til at jeg valgte super os er først og fremst at man på en måte slipper og starte helt fra scratch. I tillegg til at man sikkert finner like mye hjelp på nettet som med vanlig ubuntu.
Vis hele sitatet...
Å legge til de tingene i ubuntu som allerede er installert i SuperOS er veldig basic. Om du ønsker å lære om linux er det et godt sted å starte.
Trådstarter
13 3
Føler ting begynner å falle litt på plass her nå, men det er ett par ting som fortsatt ikke funker. Får ikke printet ut sider fra nettet, og får heller ikke logget inn på div nettforum. Alt dette går greit i windows.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Pussig sammentreff. Jeg fikk ikke start på bilen i morges. Hva må jeg gjøre?

(Dette betyr at vi ikke på langt nær har alle detaljene som trengs :)
Trådstarter
13 3
Sitat av Jonta Vis innlegg
Pussig sammentreff. Jeg fikk ikke start på bilen i morges. Hva må jeg gjøre?

(Dette betyr at vi ikke på langt nær har alle detaljene som trengs
Vis hele sitatet...

Det med printeren kan jeg ikke si noe mer om enn at det ikke skjer noe etter at jeg trykker på skriv ut. Når det gjelder å logge inn på f.eks. vgd er det bare to svarte felt der man skal skrive inn brukernavn og passord.

Startkabler kan foresten være ett lurt sted å starte

Nå funker alt uten om å printe ut. Har en Canon iP2700. Noen som har noen råd angående det, så jeg slipper å bruke windows igjen pga en så liten men alikevel viktig bagatell?

Har nettopp satt opp compiz og er overbegeistret.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av Code39 Vis innlegg
Les dette: https://help.ubuntu.com/community/Repositories/Ubuntu

Du finner mye ved å søke på google også.
Vis hele sitatet...
Jeg skal ikke komme her å være drittsekk, men det jeg mener er poenget med et forum er der du skal diskutere rundt forskjellige ting, og som det står i en tråd inne her på nFF er at når f.eks barna våre har problemer med ting så finner de akkurat det de skal ves på søke på problemet på google så kommer freakforum opp

Jeg er klart enig i at det er vært et forsøk å søke på google, men det jeg har gjort mange ganger er å søkt først google så har jeg spurt her på nFF, og har ofte fått bedre forklaring her enn det jeg har gjort på andre forum.

så jeg synes ikke det er noe galt i å bare skrive en tråd her istede for å google det først, er jo tross alt ditt valg om du vil svare trådstarteren eller å la være
Sikkerhet/Utvikling
CodeBarbarian's Avatar
Denne siden er er virkelig til stor hjelp: http://man-linux.net/