Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  51 4295
Hei, alltid når jeg surfer på nettet, og hvis jeg for eksempel hører noen snakke om MC Donalds, eller Coca Cola Company (generelt, alle store "slemme firmaer"), så sier alltid folk dritt om disse firmaene.
Jeg vet veldig lite om dette, men kanskje dere kan opplyse meg? Hvorfor er disse firmaene så ille, mot menneskeheten, og naturen?

Vil gjerne få noen objektive, og faktabaserte svar, og ikke bare subjektive meninger
Barnearbeid er ivertfall ofte inne i bildet på en del store firmaer (eller har vert)
De er slemme fordi de er store og har masse penger. Tenk janteloven. Selvfølgelig, når først alle sier at du er stor og slem, kan man alltids ta noen snarveier som sparer penger.
Tja... Hvis du vil vite bakgrunnen for at så mange er opptatt av disse "onde" firmaene burde du lese boka "No Logo" av Naomi Klein...
Coca-Cola har jo blitt beskyldt for å bruke barnearbeidere og at de bruker opp drikkevannet til mange folk.
Ta Nestlé for eksempel, som bl.a selger morsmelkerstatning. Vestlige land vet at morsmelk er det aller beste for nyfødte, så Nestlé velger å reklamere for dette produktet i Afrika, hvor de forteller uvitende mødre at morsmelkerstatningen inneholder viktige næringsstoffer som man ikke får med vanlig morsmelk (en ren løgn). Mødrene kjøper tørrmelka, blander den ut med skittent vann, og ungene dør. Nesten to millioner barn dør hvert år pga dette, og Nestlé har utallige liv på samvittigheten.

Tenk på det neste gang du kjøper en sjokolade eller et annet av de titusenvis av produktene som pushes av Nestlé.
FL Studio Guru
djxfade's Avatar
Microsoft? De gjør jo alt for å sabotere for konkurrenter. Slenger FUD, og driver med Embrace, Extend, og Extinguish metoder.. Onde folk
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Ta Nestlé for eksempel, som bl.a selger morsmelkerstatning. Vestlige land vet at morsmelk er det aller beste for nyfødte, så Nestlé velger å reklamere for dette produktet i Afrika, hvor de forteller uvitende mødre at morsmelkerstatningen inneholder viktige næringsstoffer som man ikke får med vanlig morsmelk (en ren løgn). Mødrene kjøper tørrmelka, blander den ut med skittent vann, og ungene dør. Nesten to millioner barn dør hvert år pga dette, og Nestlé har utallige liv på samvittigheten.

Tenk på det neste gang du kjøper en sjokolade eller et annet av de titusenvis av produktene som pushes av Nestlé.
Vis hele sitatet...

kilde.....?
Sitat av booboo Vis innlegg
kilde.....?
Vis hele sitatet...
http://www.ammehjelpen.no/asp/defaul...ID=108&show=19
finnes mange slike, bare søk på google, orker ikke søke for deg..... Det finnes også en facebook gruppe
kjedelig streiting
Når man snakker om firmaer som er onde mot naturen må man ta med alle billigkjedene. Mange av de selger billig dritt som holder mye kortere enn dyrere merkevarer. Feks biltema. Når man så må bytte ut disse tingene hvert år istedet for hvert 3. så skader det klimaet ganske bra når man tenker på transport og produksjon osv.
Sitat av Atec Vis innlegg
http://www.ammehjelpen.no/asp/defaul...ID=108&show=19
finnes mange slike, bare søk på google, orker ikke søke for deg..... Det finnes også en facebook gruppe
Vis hele sitatet...

Okey, jeg tviler ikke på at store konsern som feks, coca cola har sine svin på skogen. jeg liker bare å være litt kildekritisk. Skulle jeg trodd på alt jeg leser på internett hadde min virkelighetsoppfatning vært ganske....ehh alternativ
Sitat av djxfade Vis innlegg
Microsoft? De gjør jo alt for å sabotere for konkurrenter. Slenger FUD, og driver med Embrace, Extend, og Extinguish metoder.. Onde folk
Vis hele sitatet...
Det er jo ofte tvilsom businesspraksis, men jeg vet ikke om jeg ville likestilt det med ting som direkte fører til tap av liv som f.eks. det enkelte oljekonserner har drevet med eller Blackwater eller folk som bruker barnearbeidere. Ondt er et sterkt ord, det mister fort effekten hvis man bruker det i stedet for f.eks. uetisk.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Feks biltema. Når man så må bytte ut disse tingene hvert år istedet for hvert 3. så skader det klimaet ganske bra når man tenker på transport og produksjon osv.
Vis hele sitatet...
Biltema selger mye dritt ja, men også mye verktøy og annet som holder like god kvalitet som 'merkevarer' Noe av det er også nøyaktig samme varen bare *unbrandet' sånn at de kan selge til de prisene de gjør. Nei jeg skjønner det ikke helt sjøl, men sånn er det. Clas Olson og selger mye dritt, men jeg vil ikke uten videre stemple noen av nevnte som onde firmaer.

Telenor er et eksempel på et firma som har virksomhet i ufattelig mange land, der det har vært avdekket endel kritikkverdig. Ihvertfall når det gjelder underleverandørers bruk av barnearbeid. Jeg mener at de klart har, og bør ta ansvar når det skjer så åpenlyst som det gjør, istedet blir det helst dysset ned..
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Litt off topic, men da nabo jenta på 13 år leste om at Coca Cola brukte opp drikkevannet til andre mennesker bestemmte hun seg for å boikotte Coca cola. Nå skulle hun bare drikke Sprite
FL Studio Guru
djxfade's Avatar
Sitat av Sio Vis innlegg
Litt off topic, men da nabo jenta på 13 år leste om at Coca Cola brukte opp drikkevannet til andre mennesker bestemmte hun seg for å boikotte Coca cola. Nå skulle hun bare drikke Sprite
Vis hele sitatet...
HAHAA! Genialt :P
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Sitat av meitemark Vis innlegg
De er slemme fordi de er store og har masse penger. Tenk janteloven. Selvfølgelig, når først alle sier at du er stor og slem, kan man alltids ta noen snarveier som sparer penger.
Vis hele sitatet...
Ja, for det er alle kritiske forbrukeres feil, ikke sant? Om vi bare hadde holdt kjeften så hadde de aldri vært nødt til å ta snarveien!

Se forresten på:
http://www.killercoke.org/
http://en.wikipedia.org/wiki/Nestl%C3%A9_boycott
http://en.wikipedia.org/wiki/Stop_Esso_campaign
http://www.endevil.com/blacklist.html
Alle verdens flyselskaper! de slipper ut gift i eksosen for og hjernevaske oss mennesker så vi blir tilhengere av usa
... eller ikke?
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Ta Nestlé for eksempel, som bl.a selger morsmelkerstatning. Vestlige land vet at morsmelk er det aller beste for nyfødte, så Nestlé velger å reklamere for dette produktet i Afrika, hvor de forteller uvitende mødre at morsmelkerstatningen inneholder viktige næringsstoffer som man ikke får med vanlig morsmelk (en ren løgn). Mødrene kjøper tørrmelka, blander den ut med skittent vann, og ungene dør. Nesten to millioner barn dør hvert år pga dette, og Nestlé har utallige liv på samvittigheten.

Tenk på det neste gang du kjøper en sjokolade eller et annet av de titusenvis av produktene som pushes av Nestlé.
Vis hele sitatet...
Jeg har hørt fra en relativt sikker kilde at akkurat denne her faktisk er utdatert, altså at det var en issue på 80-tallet?
Sitat av atomet Vis innlegg
Jeg har hørt fra en relativt sikker kilde at akkurat denne her faktisk er utdatert, altså at det var en issue på 80-tallet?
Vis hele sitatet...
Jeg var med i en kampanje på slutten av nittitallet så det var i allefall en aktuell sak da. Skal sjekke litt mer.
Trådstarter
Interessant, det, dere har her Skulle gjerne sett noe mer, hvis det er mulig?
Ta och les en bok som heter Den hemlige kocken. Där står det mycket om dom stora företagen och vad dom egentligen har i sina produkter. Boken är skriven av Mats-Eric Nilsson
Trådstarter
caan, er den skrevet på svensk, eller norsk?
Sitat av Duddy Vis innlegg
caan, er den skrevet på svensk, eller norsk?
Vis hele sitatet...
Regner med at den er på svensk siden det er ganske sært med en norsk bok med svensk tittel...
Trådstarter
sant det, klarer ikke fokusere så mye på hasj
Orginalet är på svenska men det finns en norsk översättelse som har är väldigt bra. I den har dom tagit med lite norska produkter oxo
Sitat av Sio Vis innlegg
Litt off topic, men da nabo jenta på 13 år leste om at Coca Cola brukte opp drikkevannet til andre mennesker bestemmte hun seg for å boikotte Coca cola. Nå skulle hun bare drikke Sprite
Vis hele sitatet...
Det hjelper lite, Sprite er et Coca Cola produkt
Sitat av reallife Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Jeg har en mistanke om at det var litt av poenget..
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Ta Nestlé for eksempel, som bl.a selger morsmelkerstatning. Vestlige land vet at morsmelk er det aller beste for nyfødte, så Nestlé velger å reklamere for dette produktet i Afrika, hvor de forteller uvitende mødre at morsmelkerstatningen inneholder viktige næringsstoffer som man ikke får med vanlig morsmelk (en ren løgn). Mødrene kjøper tørrmelka, blander den ut med skittent vann, og ungene dør. Nesten to millioner barn dør hvert år pga dette, og Nestlé har utallige liv på samvittigheten.

Tenk på det neste gang du kjøper en sjokolade eller et annet av de titusenvis av produktene som pushes av Nestlé.
Vis hele sitatet...
Ungene må jo ha vann uansett. Er det tørrmelken eller det skittne vannet som dreper ?
Sitat av St.Vitus Vis innlegg
Ungene må jo ha vann uansett. Er det tørrmelken eller det skittne vannet som dreper ?
Vis hele sitatet...
Vel, uansett så er melka som kommer ut av spenene til mor rent i motsetning morsmelkserstatningen da de må bruke vann.
Er vannet skittent kan det vel godt hende at melka er skitten også.
Det är ju ofta så att modersmjölken inte har nog näring! Tvivlar på att mödrer i ett fattigt land går och kjöper det när dom inte har så mycket cash. Det är ju faktist så att dom har läkar vård där oxo. Och många av dom läkarna som är i fattiga länder är faktist betydligt bättre en dom som finns i vissa fylker här. Nestle har faktist hjälpt min son med att få i sig näring då han utveklade allergi mot modersmjök
Sitat av St.Vitus Vis innlegg
Er vannet skittent kan det vel godt hende at melka er skitten også.
Vis hele sitatet...
Oddsen er mye bedre siden et menneske mer eller mindre er et filtreringssystem. Nyfødte har mye dårligere evner til å tåle gifter og bakterier, både pga. mindre utviklet immunforsvar og at de trenger mye næring for å vokse.
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Sitat av caan Vis innlegg
Det är ju ofta så att modersmjölken inte har nog näring! Tvivlar på att mödrer i ett fattigt land går och kjöper det när dom inte har så mycket cash. Det är ju faktist så att dom har läkar vård där oxo. Och många av dom läkarna som är i fattiga länder är faktist betydligt bättre en dom som finns i vissa fylker här. Nestle har faktist hjälpt min son med att få i sig näring då han utveklade allergi mot modersmjök
Vis hele sitatet...
Det er ikke morsmelkerstatningen i seg selv som er dårlig, det er bare det at morsmelk er det beste valget, om barnet ikke av andre grunner kan drikke morsmelken. Det er bra(!) at det finnes produkter som kan hjelpe, sånn som i tilfellet med din sønn, men du har tydeligvis selv blitt gjort til offer av propaganda-kampanjene deres. Morsmelk er i de aller fleste tilfeller det beste for et barn, uten at du skal behøve å føle deg dårligere enn noen av den grunn.
Skulle vilja veta vad du menar med Propaganda Offer?
Jeg vil tro Mullah mener at markedsføringen til Nestle er en propaganda, fordi den inneholder tvilsomme påstander, i dette tilfellet. Mullahs påstand understøttes av Redd Barna, som går så langt at de mener markedsføringen til Nestle er i verste fall livsfarlig . Kilden er datert år 2007.

Hvorfor Mullah mener det er propaganda, ut i fra informasjonen du viser til, kan du lese om her. Det han sikter til, er vel din påstand om at morsmelka ikke har nok næring. Det er vel slik at realiteten tilskriver morsmelkerstatning som det som ikke har nok næring, uansett hvilke påstander Nestle skulle komme opp med. Det er lett å tro at du har din påstand opplyst av Nestle, ergo et offer for Nestles propaganda.
Det är ju inte så att jag har suttit och läst i ett reklamblad som log på apoteket. Min kjära ex sambo jobbar på innom mödravården så det tycker jag ger mig en viss innblick idet hela. Jag sitter inte och säger att man heller ska använda ersättnig i stället för modersmjölk. Men man ska inte heller se bort ifrån att ett globalt företag kan ha saker som är bra oxo. Tycker det blir för dumt att svart måla alla globala företag pga av att man läste ett plakkat som satt på blitz huset. Sen att man har lärt sig att googla och kan klistra och limma lite tycker jag inte heller är så jävla imponerande. Jag behöver inte nu höra hur jag har blivit hjärntvättad av dom O så stora företagen. Jag vet mycket väl att dom produkterna jag använder är billiga av en anledning.
Kan garantera att du inte tänkt på vart det tastaturet du använder kommer ifrån men att du fick det till ett bra pris
Poenget er vel ikke at folk er anti-kapitalisme, men heller synes det er problematisk med dokumentert uetisk praksis som tar liv...? Det betyr ikke at man hater alle bedrifter som tjener penger slik du synes å foreslå.
fordi alle diss eselskapene representerer et menneskeskapt behov. noe som gjør at de har klart å sette seg selv i ganske sentrale posisjoner når det gjelder makt og penger. og når du er i en slik maktposisjon så er det veldig lett å ofre litt etikk imot i litt hard cash.

men ja, det er ingen andre en våres egen skyld, fordi det er våres penger de har blitt rike på.

man skulle ikke tro at man voldtar moder jord når man spiser en sjokolode og drikker en brus. men ganske mange liter rent vann blir brukt på å framstille plastiken og embalasjoe flere kg co2 blir sluppet ut i lufta i prosessen og det som failer i vestlige verden selger godt i den 3d verden.
for å ikke snakke om alle sjefene som jobber i disse store selskaper som tar ut feite bonuser og fallskjermer til seg selv for å vinne rotteracet med god margin.
Jag menar inte att alla hatar penga tjänande företag. Då tycker jag du har fel tolkat mitt svar. Men det är ganska wayoff kalla mej ett propaganda offer då Mullah inte sitter på någon kunskap om vad jag har för insikt i problem ställningen. Sånna utalanden får mej att tycka det verka som om personen i fråga inte har spesiell koll på saken. Men jag skulle gjärna vet vad Mullah menar med det?

Men för att komma tillbaka till Trådens Topic så menar jag det att man borde läsa boken jag föreslog tidigare. Den handlar inte så mycket om vad vi eller stora företag gjör med moder jord. Men om vad det är vi stoppar i våra kroppar och hur dom olika företagen gjör allt dom kan för att vi inte ska veta det. Efter jag hadde läst den så började jag försöka gjöra mej så medveten som möjligt vad det är jag äter. Dessverre är det inte lika lätt alla gånger när man bor där man bor
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Jeg lot være å svare på dine spørsmål til meg i tråden fordi paranoy og ivioynar forsto akkurat hva jeg mente i mitt innlegg og gav gode svar på dine spørsmål.
Jeg synes det er rart å se deg si at jeg ikke kan mene noe rundt hva du har for innsikt vedrørende morsmelkerstatning. Jeg svarte ganske enkelt på dine antydninger om at morsmelken ikke skulle være god nok, i tillegg til ditt merkelige forsvar av Nestlé-produktet.
Sitat av St.Vitus Vis innlegg
Ungene må jo ha vann uansett. Er det tørrmelken eller det skittne vannet som dreper ?
Vis hele sitatet...
Dobbelt opp egentlig - i morsmelken får ungene blant annet i seg en del ting som gir dem deres første immunforsvar, mens vannet inneholder ting de ikke har noe immunforsvar mot osv.

Derimot - er mora skikkelig underernært/utsulta/syk og svak, og dermed har veldig dårlig eller ingen melkeproduksjon, så er det klart at morsmelkerstatning er veldig mye bedre enn ingenting, evt som et tilskudd. Men - da bør vannet kokes/renses først, og ekte morsmelk er helt klart det beste en unge kan få, og det er der Nestle ihvertfall veldig lenge synda skikkelig.
Firmaer som lager vaksiner er kyniske fordi de sprer frykt for å selge bedre. Se f.eks svineinfluensaen, har hørt at enkelte firmaer nesten har monopol på vaksinen og aksjene steg med oppimot 600% når influensaen ''herjet'' som verst.
Tror du har fått helt fel uppfatning av det jag menade. Sitter inte på något sätt och försvarar brott mot div miljölagar och annat snusk. Jag sa vel inte det att ersättning skulle vara ett bättre alternativ än modersmjlölk? Jag berättade bara min egen erfaring med det. Att du uppfattar det som att jag anntyder till att modersmjölk inte skulle vara det bästa tycker jag är ett rent tolkningsfel
Sitat av Cheese Vis innlegg
Firmaer som lager vaksiner er kyniske fordi de sprer frykt for å selge bedre. Se f.eks svineinfluensaen, har hørt at enkelte firmaer nesten har monopol på vaksinen og aksjene steg med oppimot 600% når influensaen ''herjet'' som verst.
Vis hele sitatet...
Det hadde vært morsomt med noen kilder på dette, spesielt siden det ikke finnes noen vaksiner i salg mot svineinfluensa! Artig at folk har "hørt" ting, men det må da finnes et minimum av dokumentasjon hvis man skal begynne å anklage.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av djxfade Vis innlegg
Microsoft? De gjør jo alt for å sabotere for konkurrenter. Slenger FUD, og driver med Embrace, Extend, og Extinguish metoder.. Onde folk
Vis hele sitatet...
En interessant og oppklarende tekst for alle som misliker MS-produkter, og har "hørt" ting om måten de forholder seg til markedet på finnes her.
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Sitat av caan Vis innlegg
Tror du har fått helt fel uppfatning av det jag menade. Sitter inte på något sätt och försvarar brott mot div miljölagar och annat snusk. Jag sa vel inte det att ersättning skulle vara ett bättre alternativ än modersmjlölk? Jag berättade bara min egen erfaring med det. Att du uppfattar det som att jag anntyder till att modersmjölk inte skulle vara det bästa tycker jag är ett rent tolkningsfel
Vis hele sitatet...
Da er det nok som du sier at jeg har vært for rask med å tolke det du skrev, selv om jeg håper du ser at det jeg skrev til deg absolutt var i beste mening.
Likevel vil jeg si at jeg forsatt opplever mange av dine utsagn som i overkant bagatelliserende i forhold til det jeg mener er en alvorlig og kompleks problemstilling. Morsmelk har oftere nok næring enn for lite, noe paranoy skrev om og la ved utfyllende linker til. Å nevne afrikaneres dårlige økonomiske situasjon eller påpeke at det finnes gode leger i Afrika, som for å gjøre saken mindre alvorlig, er i mine øyne en feilaktig vurdering av hva situasjonen dreier seg om, som ivioynar prøvde å presisere.
Med det sagt vil jeg også presisere at det ikke var min hensikt at du skulle sitte igjen med en følelse av å være noe "dårlig propagandaoffer" el.l.
Sitat av ivioynar Vis innlegg
Det hadde vært morsomt med noen kilder på dette, spesielt siden det ikke finnes noen vaksiner i salg mot svineinfluensa! Artig at folk har "hørt" ting, men det må da finnes et minimum av dokumentasjon hvis man skal begynne å anklage.
Vis hele sitatet...
Det er ikke til å legge skjul på at salget av medisinen tamiflu eksploderte da svineinfluensa "herjet" som værst... Det er dog ingen vaksine

Men skjønner hva du mener, det er vel flere som lager tamiflu, så monopol er det ikke..
Sist endret av A-H; 15. juni 2009 kl. 23:57.
Jeg vil si at problemet med store firmaer er at de sitter på for mye penger, og dermed for mye makt. De har mulighet til å styre på som de vil uten at de nødvendigvis får problemer for det, nettopp på grunn av pengene og makten de besitter. Dette vil ikke nødvendigvis si at de vil misbruke makten, men i mange tilfeller gjør de det. Firmaer som har som mål å tjene mest mulig penger har i mange tilfeller tydd til mer eller mindre "uetiske" produksjonsmetoder. Vil vel tro at det er dette det reageres på.

Et eksempel kan jo være mobil/data-bedriftene som stadig lager mobiler eller med dårligere og dårligere kvalitet, slik at vi blir nødt til å kjøpe nytt oftere, og dermed legger mer press på miljøet. De har også som mål å hele tiden komme opp med nye funskjoner, slik at de som ikke har det nyeste vil føle seg presset til å kjøpe nytt. Dermed igjen, press på miljøet. Her kan vi klart ta et eget valg, og ikke bry oss så mye om å ha det nyeste, og dermed ikke benytte seg av tilbudet deres. Men dette er altså bare et eksempel. De lager ikke mer enn de klarer å få profitt på, så dette går jo begge veier i dagens forbrukersamfunn.
Sitat av Mullah Vis innlegg
Da er det nok som du sier at jeg har vært for rask med å tolke det du skrev, selv om jeg håper du ser at det jeg skrev til deg absolutt var i beste mening.
Likevel vil jeg si at jeg forsatt opplever mange av dine utsagn som i overkant bagatelliserende i forhold til det jeg mener er en alvorlig og kompleks problemstilling. Morsmelk har oftere nok næring enn for lite, noe paranoy skrev om og la ved utfyllende linker til. Å nevne afrikaneres dårlige økonomiske situasjon eller påpeke at det finnes gode leger i Afrika, som for å gjøre saken mindre alvorlig, er i mine øyne en feilaktig vurdering av hva situasjonen dreier seg om, som ivioynar prøvde å presisere.
Med det sagt vil jeg også presisere at det ikke var min hensikt at du skulle sitte igjen med en følelse av å være noe "dårlig propagandaoffer" el.l.
Vis hele sitatet...


Tack. Detta tycker jag var ett ordentligt och ärligt svar. Önskar inte på något sätt bagatellisera ämnet. Kan absolut hända att det inte var ett tillräkligt utfyllande innlägg ifrån min sida. Men jag tycker fortfarande att folk är lite för snabba att måla fan på väggen istället för att gjöra en fördjupning i ämnet. Men det är ingen vits att vi disskuterar det något djupare då vi har olika uppfattningar om hur sakerna är. Måste bara påpeka det engång till att jag absolut inte sitter och försvarar handlingar som medvetett skadar natur och människor
Trådstarter
Sitat av Cheese Vis innlegg
Firmaer som lager vaksiner er kyniske fordi de sprer frykt for å selge bedre. Se f.eks svineinfluensaen, har hørt at enkelte firmaer nesten har monopol på vaksinen og aksjene steg med oppimot 600% når influensaen ''herjet'' som verst.
Vis hele sitatet...
Det er jo egentlig bare bra business, hvis forbrukeren ikke tenker på hva forbrukeren kjøper, så er det jo forbrukerens feil