Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 811
For ca. 3måneder siden sluttet plutselig pc'n min å virke. Rett før den skulle gå inn på Xp-loadingscreen, kom det opp en feilmelding at Harddisken manglet. Nøyaktig det samme skjedde meg med den samme pc'n for ca. 1 1\2år siden. Da kjøpte jeg ny Harddisk. Denne gangen derimot, ble det til at jeg aldri fikk gjort det. Så for litt over 1 1\2 måneder siden tenkte jeg: "skitt au, det skader jo ikke å prøve å få funk på den". Og vips, den virket igjen. Måtte dessverre reformatere siden xp bugga seg hele tiden, men ellers virket alt greit. Helt til igår. Hadde sovnet til Trainspotting, og da jeg våkner rebooter pc'n seg konstant. Den blir ferdig med xploadingscreen, men så restarter den seg. Først prøvde jeg å reparere Xp'n min tette ganger. Dette funket ikke siden den ikke fant filene den trengte. Så jeg prøver å formatere. Dette går ikke fordi det var noen installfiler den ikke fant. Fra før av har jeg partisjonert harddisken min fra 200gb, til 40(windows) og 160(stæsj). Så jeg prøvde å slette partisjonen på 40gb for så å lage en ny. Fortsatt samme problem. Deretter lager jeg 2 partisjoner på 20bg hver. På den første får jeg samme feil som før, men da jeg tester nr.2 virker plutselig alt som det skal, og jeg får lagt inn xp på nytt.

Det jeg lurer på er om noen har vært borti det samme eller har en teori på hva som skjer. Selv tror jeg(med temmelig små hardwarekunnskaper) at det må være et område elns på harddisken som er ødelagt, siden det var nøyaktig samme sted installasjonen stoppet opp hver gang.

Har ikke så mye å si for jeg kan jo alltids ordne meg en ny harddisk, men hadde vært morsomt å få svar på. Kanskje få brukt den jeg har en god stund til
Høres ut som om det er bad sectors. Finn deg et diskanalyseprogram som kan markere de.
Det høres og ut som du har et leserhode som ikke fungerer/ødelegger magnetismen på HD-platene, dette resulterer som regel i bad sectors på løpende bånd, så selv etter en formatering og markering av bad sectors vil disken fortsette å bli ødelagt og slutte å virke igjen etter en stund. Man kan og høre på disken når den er i ferd med å gå til de evige diskmarkeder, med en karekteristisk tikk-tikk lyd laget av leserhodet. Forøvrig kan man fint glemme å prøve å reparere, harddisker er er bygd med robotpresisjon i laberatorium atmosfære - så diskanalyse og back-up fort hvis det er utapelige data. Kjøp Western Digital neste gang.
Galactoid
Sinister's Avatar
Trådstarter
Noen som har noen tips om bra diskanalyseprogram? Tror ikke det er leserhodet som lager problemene, for jeg har aldri lagt merke til noen spesielle lyder fra harddisken.
Scandisk skal jo fungere helt greit, hvis ikke er Norton Diskdoctor et bra alternativ.
Offtopic: hvordan kommer man seg til DOS når xp ikke funker, ikke har diskettstasjonog man bare har selve xp plata?
Jeg ville prøvd SpinRite.
Tror du kan trykke på reparere i XP install loaden. Deretter komandolinje eller noe sånn.
Sitat av el_larso
Offtopic: hvordan kommer man seg til DOS når xp ikke funker, ikke har diskettstasjonog man bare har selve xp plata?
Vis hele sitatet...
Skaff deg ei Windows 95/98/NT/2000 cd og boot fra den.