Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1569
Hvor trygt er det egentlig med bittorrent i forhold til andre clienter i henhold til piratvare? Er det sjangs for å bli tatt? Er jeg så og si anonym i bittorrentnettverk?

Og sist: Når jeg sitter på skolen sitt nettverk, på min egen bærbare, er det da trygt for meg å laste ned piratvare? Ser den dataansvarlige hva jeg driver å laster ner når jeg seeder og leecher torrenter?

takker for svar.
Det er vel veldig liten sjanse for at du blir tatt.
Hvis noen blir tatt så er det de som driver trackerne.
Ikke heelt. Når du laster fra noen, eller seeder. Så vises IP-adressen din på det store vide nettet.

as such

En IT Admin skal ha vanskeligheter for å ta deg via den metoden. Men om han er kompetent nok skal han kunne klare å monitore mainswitchen med Slurm, og se hvilken port, og lokal IP adresse som drar mye av skolens linje. Om du gjør det.
Bittorrent er nøyaktig like lite sikkert som de fleste andre fildelingsprogrammer fordi det operer med ip-adressene til folkene den laster ned fra.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Megabumper denne tråden og lurer på om det er noen som har litt mer fyldige forklaringer på hvorvidt bittorrent er trygt å drive på med?
Les hva fuzzy76 skrev rett over deg..

Det han mener er at når du laster ned fra noen kan de se ip adressen og spore deg opp ved hjelp av den. Og siden alle laster av alle så kan alle se ip adressene som deler og laster.
Men det betyr selvsagt ikke at de begynner å etterfølge alle som begynner å laste ned med det første, tho det å lage noe automatiserte greier som lagde en liste over seedere og leecher, samlet dem i en database med IP, etc, ikke ville vært et dårlig steg for Ola Politimann. Bittorrent er like sikkert som mesteparten av det du finner, aka. ca. ikke idetheletatt. Jeg brukte ipadressen til en seeder for å finne ut hvem personen var, hva han dreiv med, ca. hvor han bodde, emailadresser, ISP etc. Ganske enkelt, er jeg redd for. Men de vil neppe gå etter enkeltdelere med det første. Hvis du tenker på det i lys av senere hendelser, vil jeg nevne at i artikkelen på digi.no etc sier de at "fildelingsprogrammet Bittorrent ikke er svært utspredt i Norge" eller noe i den dur, derfor vil de ikke bry seg med dem ved det første. De kjører etter DC-hubbene.

Edit: Ref. Digi.no
Sist endret av ProZhen; 29. mars 2006 kl. 00:50.
Hehe, enda bra de går etter DC-folka først. Har hørt at BitTorrent skal være så veldig trygt pga. mange lure ting som jeg ikke kommer på i farta...hehe
Du kan være bannsikker på adminen på skolenettverket vet det om du benytter Bittorrent, spørsmålet er om han/hun gidder å bry seg. Når det gjelder hvor sikker man er over Bittorrent - ikke spesielt. Jeg lasta ned noen filmer til en dedikert server i Texas, da fikk operatørene brev i løpet av en uke fra advokater og jeg måtte slette alle spor etc. Mye som tyder på at det samme vil skje i Norge snart. Anbefaler å bruke Peer Guardian 2, http://phoenixlabs.org/pg2/ .. blokkerer alle kjente IP'er fra statlige selskaper og større bedrifter etc. , 90 millioner i IP'er i alt. gir i hvert fall litt trygghet. Testa dette på en download av en nyere DVD, da var det 11 treff fra Warner Bros i løpet av bare noen timer, så de scanner og lagrer heftig mye, spesielt på det nye. Vil du føle deg helt trygg så bruk en egen HD til priratvarene og kjør diskkryptering hele tiden du ikke bruker HDen (diskkryptering tar bare noen minutter å skru av og på, men da er du så og si 100% trygg). En vet jo heller aldri hva en nysgjerrig nabo kan finne på melde i fra en gang i framtiden.
Man kan aldri være helt trygg men nesten helt trygg. Man går ikke etter leecherne i Bit Torrent men etter Seederne og Tracker folkene.

Sjekk litt her hvis du er paraniod: http://tor.eff.org/
Om man har en hyggelig ISP med proxy begrenser man vel farlighetene med fildeling drastisk. Selvsagt har du fortsatt en ip, men den går først i proxy, og ole nordmann du deler fil med ser bare proxyipn. Da må pelle politi oppsøke ISP'n som må granske masse logger for å finne ut hvem du er. Med andre ord tror jeg de går etter de oppgitte IP'ene først. Så der har du en løsning om du vil ligge et steg lenger bak i arrestasjonskøen.
nei. det som skjer da er at ISP får brev fra X om at Y har skjedd.
ISP vil da alt ettersom policyen deres og om politiet er innblandet utgi informasjonen som identifiserer kunden. Men de fleste ISPer gjør ikke slikt vist ikke de blir tvunget til det. Men advarsel fra ISP får du som regel uansett. ivertfall i tidligere tider.
Hva er det Peer Guardian 2 gjør for deg?
Sitat av tuxeren
Hva er det Peer Guardian 2 gjør for deg?
Vis hele sitatet...
Blokkerer IP-adresser man vet tilhører f.eks. statlige organer, RIAA/MPAA & co, reklame"tilbydere", spywarehorer osv., alt etter hvilke lister man velger å bruke.

Noen som vet om det faktisk jobbes aktivt for å holde lista oppdatert med norske adresser?