Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  65 4159
Som de fleste sikkert har fått med seg, kom biskopen i Oslo, Ole Christian Kvarme, med en spennende uttalelse under et møte med Åpen Kirkegruppe. Gruppen hvor homofile og lesbiske kristne møtes. Kvarme sa på møtet at han selv kjente til psykologer og psykiatere som «kunne hjelpe» homofile.

Selv mener jeg denne uttalelse er forferdelig. Å sammenligne valget av en homofil/lesbisk legning med en psykisklidelse er helt absurd. Har ikke Kvarme fått med seg at sykdomsdiagnosen på homofili ble fjernet i 1982?

Uttalesen har allerede fått rundt 700 poster på Dagbladets kommentar side. Hvor hva man mener om denne saken strekker seg til de lengste breddegrader. Så jeg ville vært veldig interesert i å vite hva dere her på nFF mener om saken.

Her er artikkelen:
http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/03/25/461834.html

Bryer
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Hadde du byttet ut ordet "homofil" i artikkelen med ordet "neger" så hadde han blitt arrestert 5 minutter etter uttalelsen.
Slike ting som dette er noe av det jævligste jeg hører, og det vitner om sinnsykt liten medmenneskelighet og evne til å sette seg inn i andres livssituasjon.

Hvis det er noen som skulle hatt seg en tur til psykolog så er det nok denne religiøse fjotten.


Helt på tampen:
Hvis du leser innlegget og tenker "ja, men man kan jo ikke hjelpe for at man er neger!";
Dra til helvete.

(Og ja, det er der du havner du kristne person som ikke eier dette som er hovedbudskapet i bibelen; nestekjærlighet.)
Rakkamakkafo
Marken's Avatar
Vel, nå er det ikke akkurat noe nytt at den norske kirke og dens representanter ser på homofili som en sykdom. Jeg er derfor ikke særlig overrasket over utsagnet.
Dette er bare et godt eksempel på hvor "tolerant" vår statsreligion igrunn er i praksis.
At denne fyren er lønnet av norske skattebetaleres penger bør være en god indikasjon på at noe er galt.
Jeg hadde egentlig tenkt til å kjøre igang en forferdelig lang og fordømmende rant om det her, men nso summerte det opp for bra til at blir noe vits.

Hvis det her ikke er ammunisjon for de som vil skille stat og kirke, så vet ikke jeg..
Men det her forandrer seg vel med tida. Forhåpentlig får homofile snart likemange lovfesta rettigheter som hunder

Jeg skammer meg over å være av samme art som den trangsynte jævelen der..
Nå er det jo ikke sikkert at Kvarme faktisk mente det at Homofili er en sykdom med uttalselsen sin. Men det at han ikke har gitt noe demanti tyder jo på det.

Det er jo helt absurd, men vi skal jo ikke glemme det at de kristne verdiene (les fordommene) nekter alt annet en det som står i Bibern.
Å bli møtt av dette når man endelig har bestemt seg for å komme ut av skapet er jo det samme som å bli dyttet tilbake inn igjen.
Er det noen som burde oppsøke psykiater og psykolog er det Kvalme Kvarme.
Jeg er mest sjokkert over at det finnes psykiatere som "helbreder" homofile.
De velger vel ikke en legning da. Men jeg er helt enig. Forkastelig
Sist endret av Mech; 25. mars 2006 kl. 22:44.
Sitat av Mech
De velger vel ikke en legning da. Men jeg er helt enig. Forkastelig
Vis hele sitatet...
Tja... Man tar et valg i alle fall. Man velger å være det man er sosialt, ikke bare i hodet. For en skaphomo som ikke reagerer på sine homofile impulser vil av de fleste bli regnet som hetero.

Det er dette disse psykologene/psykiaterne som "kurerer" homofili bruker. De får deg inn i skapet igjen.
Så vidt jeg har sett har ikke Kvarme omtalt homofili som en sykdom (*). Det han har sagt er at man kan henvende seg til en psykolog for å få hjelp til å avstå fra å leve i partnerskap med en annen av samme kjønn (altså utdøve homofili).

I den norske kirke er det vel et ganske klart syn på at folk skal få lov til å være så homo de bare vil, men at det å leve isammen med en av samme kjønn er ugreit.

Jeg ser at det kan være vanskelig for utenforstående å akseptere at man ikke liker utdøvende homofili, men hallo; folk har lov til å mene hva de vil, så lenge det ikke strider mot norges lover. Og det gjør ikke det å mene at utdøving av homofili er ugreit.

* = Jeg var ikke tilstede på møtet, og vil derfor ikke garantere at det jeg sier er korrekt.

Min egen, personlige mening om saken kommer ikke frem i denne posten.
Nå vil ikke jeg velge side, men syns det er litt rart at folk hopper fra fil til fil...så alle kan ikke være like født med det..
Sitat av LazySunday
Nå vil ikke jeg velge side, men syns det er litt rart at folk hopper fra fil til fil...så alle kan ikke være like født med det..
Vis hele sitatet...
Hopper fra fil til fil? Du kan godt være gutt og forelske deg i jenter halve livet for så å bli forelska i en gutt. Ikke noe uvanlig i det. Jeg gleder meg til den dagen folk kan forelske seg i den de vil uten å bli satt i bås som homofil eller hetrofil eller whatnot.

@oleandreas: Kvarme sa ikke at homofili er en sykdom nei, men det ligger implisitt i det han sa. Han sa at homser kan oppsøke psykiater for å "få hjelp".
Ikke skifte fil, men hoppe fra fil til fil. Fram og tilbake i ett sett.
Som Mia Hundvin.
Sist endret av LazySunday; 26. mars 2006 kl. 01:44.
kalles ikke det bifil da? man blir forelsket i folk fra begge kjønn?
Må først si at dette er jeg åpenbart imot og syns er helt forkastelig. Men det finnes likevel argumenter for:

"A variety of studies have shown that between 25% and 50% of those seeking treatment experienced significant improvement." NARTH letter to the editor of the Wall Street Journal.

"There is no scientific data that substantiates a genetic or biologic basis for same-sex attraction. Anybody can change." Richard Cohen, speaking at the year 2000 conference of Parents and Friends of Ex-Gays

"People need to know this [homosexuality] is not a lifetime sentence. No one has been saying that. Change is possible." D. James Kennedy, Coral Ridge Ministries.

http://www.religioustolerance.org/hom_repar.htm
Sier bare at Kristendommen er skummelt, bare les i bibeln! Den sier endel drit!

Det med at homofili er feil og de har et feil syn på livet osv, det er BULLSHIT som de fleste vet!
Jeg mener, hvem kan mene sånt? Og er det som står i bibeln GUDS ORD? (NEI!!) og dessuten sier den at alle med langt hår er dårlige mennesker(hmm, var ikke the Messiah, altså JESUS med langt hår? endel mennesker påstår det)

Så de kristne jævlene prøver å forandre på vitenskap, for å få mer makt! Noe som overraskende ikke gikk så veldig i dass som man skulle tro....

JEG RÅDER KRISTNE FOLK TIL Å GÅ TIL PSYKOLOGER ISTEDET FOR HOMOFILE!!!
Dead Man Walking
Thysanoptera's Avatar
Er det bare jeg som morer meg over dette? HEIA KVARME! :P

Neida, bare tuller litt. Skal innrømme at jeg ikke er så glad i homofile personer, men syntes da at de bør få holde på som de vil. Sålenge de holder seg inne i sitt eget hus og langt borte fra meg... Det at homofili er en sykdom kan vel diskuteres ja, men tror ingen kan bli "helbredet" fra denne "sykdommen". Det er vel heller noe disse personene må finne ut av selv etterhvert. Det å tvinge på noen en legning er som å tvinge en religion på noen, og kan da umulig fungere i vår tid og uten bruk av vold.
Rakkamakkafo
Marken's Avatar
...og igjen kommer Høyre og ordner opp: http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=142164 :>
Sitat av Dj-Dolli
Sier bare at Kristendommen er skummelt, bare les i bibeln! Den sier endel drit!

Det med at homofili er feil og de har et feil syn på livet osv, det er BULLSHIT som de fleste vet!
Jeg mener, hvem kan mene sånt? Og er det som står i bibeln GUDS ORD? (NEI!!) og dessuten sier den at alle med langt hår er dårlige mennesker(hmm, var ikke the Messiah, altså JESUS med langt hår? endel mennesker påstår det)

Så de kristne jævlene prøver å forandre på vitenskap, for å få mer makt! Noe som overraskende ikke gikk så veldig i dass som man skulle tro....

JEG RÅDER KRISTNE FOLK TIL Å GÅ TIL PSYKOLOGER ISTEDET FOR HOMOFILE!!!
Vis hele sitatet...

Og jeg råder deg til å slutte å snakke om ting du tydeligvis ikke vet noe om.
jeg er helt enig med at det er helt pa tryne av han, og at han burde settes litt i gjeipestokk egentlig..men,
jeg ma bare teste en ting. jeg har en bekjent som jeg er ganske sikker pa later som om han er ganske mye mere homo en det han er..jeg tror kanskje han egentlig ikke er det en gang(han er 17)det er ogsa kjent at gutter som blir voldtatt av menn nar de er sma ofte blir homofile, sa det er mulig at pga en utsatt psyke sa kan man bli homofil,i dette tilfellet, men man kan ogsa med en utsatt psyke sta i gata og sla seg selv med en stein i hodet...jeg syntes ikke det er noe feil a vere homo og sann, menne det er mulig at en del av de som er det er i en identitets klemme, som egentlig kanskje alle er i hele tiden?? annerledes og ha sex med en jente da, jeg syntes de burde gi det en sjangse til=)
jeg veit ikke..

ordet utovende homofil er det stygeste jeg her hort..tenk om noen skulle snakke om deg som en utovende hetrofil..he??
"sa du utover hetrofili?'hmm...

Fucked upp.
lets waste em
folk far jo ikke lav a elske av de trengynte oo sa naive kors sutterne. ikke med jenter engang, egentlig. ma gifte seg. og dude, prov a ikke nyt det. det er best
Rakkamakkafo
Marken's Avatar
Det virker på meg som om du har liten eller ingen innsikt i det du snakker om. Det er ikke meg vel kjent at unge gutter som blir voldtatt av menn ofte blir homofile. Snarere tvært imot vil jeg påstå at slike hendelser vil føre til en nevrose som gjør at vedkommende unngår intimitet. Du bruker uttrykket "Utsatt psyke". Skal dette antyde sen mental utvikling? Du er altså av synet at et velutviklet menneskesinn er heterofilt, og at homofili kun er et stadie i mennesket mentale utvikling? Videre ler jeg bare av dine tanker om at homofile lider av identitetsvansker. Jeg tror du snur virkeligheten på hodet. Identitetskrisene oppstår gjerne når homofile kvier seg for å komme ut av skapet, nettopp pga. at større deler av samfunnet enda ikke er tolerante nok, og viser stor skepsis til homofili. Derfor "tvinges" disse til å undertrykke sine sanne følelser, og forsøke å opprettholde et heterofilt liv. Det finnes også mange homofile menn som har hatt samleie med kvinner. Mange har faktisk vært gift. Jeg vet av flere menn som har gått fra å være gift med en kvinne til å inngå partnerskap med en annen mann.
Sitat av Dj-Dolli
Sier bare at Kristendommen er skummelt, bare les i bibeln! Den sier endel drit!

Det med at homofili er feil og de har et feil syn på livet osv, det er BULLSHIT som de fleste vet!
Jeg mener, hvem kan mene sånt? Og er det som står i bibeln GUDS ORD? (NEI!!) og dessuten sier den at alle med langt hår er dårlige mennesker(hmm, var ikke the Messiah, altså JESUS med langt hår? endel mennesker påstår det)

Så de kristne jævlene prøver å forandre på vitenskap, for å få mer makt! Noe som overraskende ikke gikk så veldig i dass som man skulle tro....

JEG RÅDER KRISTNE FOLK TIL Å GÅ TIL PSYKOLOGER ISTEDET FOR HOMOFILE!!!
Vis hele sitatet...
Hah, dette var det største tullet jeg har sett på lenge.

Jeg tviler sterkt å at det står at de med langt hår er dårligere mennesker. Du kan ikke vise meg hvilket vers og kapittel det er da? Det står nok mye mer om likeverd osv i Bibelen ja.

Og forresten Jesus kan ha vært skalla for alt jeg vet

Jeg råder deg til å gå til psykolog hvis du virkelig mener det der
Sitat av fappaggagga
[...]
Jeg tviler sterkt å at det står at de med langt hår er dårligere mennesker. Du kan ikke vise meg hvilket vers og kapittel det er da? Det står nok mye mer om likeverd osv i Bibelen ja.

Og forresten Jesus kan ha vært skalla for alt jeg vet
Vis hele sitatet...
Nå er dette ekstremt offtopic, men her kommer det:
Sjekk ut Det Nye Testamentet, Paulus’ første brev til korinterne, Kapittel 11.
Sitat av voldern
Nå er dette ekstremt offtopic, men her kommer det:
Sjekk ut Det Nye Testamentet, Paulus’ første brev til korinterne, Kapittel 11.
Vis hele sitatet...
Ok, det var vist en skam, men ikke mindre verdt da

Forresten mener jeg at ingen bør gå til psykolog verken homofile kvarmer kristne eller dj-dollier.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av fappaggagga
Forresten mener jeg at ingen bør gå til psykolog verken homofile kvarmer kristne eller dj-dollier.
Vis hele sitatet...
Hvorfor ikke? Har du ikke tiltro til det Norske Helsevesen, gutt? Vi er forbi det stadiumet der vi mente psykiske lidelser var forårsaket av lite fysisk aktivitet, onani og en svekket Gudetro... right?
Sitat av Tias
Hvorfor ikke? Har du ikke tiltro til det Norske Helsevesen, gutt? Vi er forbi det stadiumet der vi mente psykiske lidelser var forårsaket av lite fysisk aktivitet, onani og en svekket Gudetro... right?
Vis hele sitatet...
Vel jeg mente fordi de er kvarmer homofile kristne eller dj-ettellerannet folk. Hvis de har andre problemer burte de faktisk gå til psykolog hvis det kan hjelpe.
Sitat av Marken
...og igjen kommer Høyre og ordner opp: http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=142164 :>
Vis hele sitatet...
Dette var jo helt konge! Mr kvarme ble litt eid der!

Og ja anngående psykolog greiene, går jeg til en! Og det er ikke fordi jeg er homofil!
Jeg har ingenting imot homofile, og jeg synes de fleste jeg har støtet borti er fine mennesker!

Unnskyld at jeg overreagerte, men det var vel noen som skjønte poenget mitt? Mener ikke at hele religionen må vekk, folk skal få tro hva de vil! Bare please, når kvarme kommer med sånn crap så blir jeg litt provosert fordi jeg synes ikke det er et bra argument i det hele tatt!
Bare fordi homofile ikke er bra motatt i Bibeln og av kristne, betyr det ikke at det er det riktige for oss alle andre i verden!

Kvarme: Dakkars homofile, de har jo ikke mitt livssyn!
André Oktay Dahl: you need therapy!
Må bare først avklare at jeg ikke har noe imot homofile, synes de er hyggelige osv, og det er ikke noe som kan kureres eller burde prøves på.

La oss analysere dette med homofili og sykdom og gå via ordet "sykdom"; siden det her blir hevdet av Kvarme at homofili er en sykdom.
Ordet sykdom betyr "syk", som igjen betyr "syk el. sjuk a1 (norr sjúkr) som har dårlig helse, ikke frisk bli alvorlig s- / være s- på sinnet / forpint, besatt være s- av hjemlengsel, lyst / abnorm, vanvittig et s-t påfunn / være s- etter gal, vill etter"

Legg her merke til abnorm eller vanvittig som to alternative tolkninger av ordet syk.
Abnorm betyr "avvikende,sykelig, unormal".
Og så ser vi på statistikken, 1 av 10 er homofile i gjennomsnitt hvis jeg husker riktig, og derfor er det ikke normalt å være homofil siden normalitet blir definert normativt av flertallet, og derfor er det unormalt å være homofil, ergo er du på en måte syk da

Men om hvorvidt dette er en sykdom som skal kureres eller ikke er en helt annen side, så her synes jeg også at Kvarme kunne spart seg for slike kommentarer, men ordboka taler sitt, det er en sykdom, bare at den er helt naturlig, og de som er det kan ikke noe for det.
Rakkamakkafo
Marken's Avatar
Er det ikke normalt å skrive nynorsk når ~9/10 bruker bokmål?
Marken: korrekt Må innrømme at jeg valgte å sette saken litt på spissen, men ville vise at definisjoner kan lekes med.
Bare kristne som får til slikt gitt.
Sitat av L0rdMeL

La oss analysere dette med homofili og sykdom og gå via ordet "sykdom"; siden det her blir hevdet av Kvarme at homofili er en sykdom.
Vis hele sitatet...

Kvarme hevder ikke at homofili er en sykdom.

Er det i det hele tatt noen her inne som har lest denne? http://www.apenkirkegruppe.org/nyhet...e-20060310.htm

Det er synd at Åpen Krikegruppe er eneste refferanten av Kvarmes uttalelse, men her er hva det er iflg. Åpen Kirkegruppe:

--
Han fremholdt reorientering som løsningen på homofiles problemer og sier han kjenner psykiatere og psykologer som kan hjelpe…

---

Rett ovenfor dette siteres Kvarme, men dette kunne de tydeligvis ikke legge ut det direkte sitatet fra. Jeg syntes også at setningen blir kuttet på en veldig snodig plass. Veldig snodig faktisk.

På meg virker det som om Åpen Kirkegruppe forsøker å skaffe seg mediepublisitet og muligens plukket litt fra det Kvarme sier.

"Striden" dreier seg om følgende;

I den norske kirke er det (to hoved)fraksjoner hvor den ene mener at homofili er ugreit (altså; ikke de homofile, men homofili), mens den andre mener at dette ikke er noe problem. Dette på hvordan man tolker/vektlegger forskjellige ting i Bibelen.

Det er ingen (hovedgrupper, det finnes kanskje enkeltpersoner osv) innenfor den norske kirke som har noe i mot de homofile, det er homofili man ikke liker. De to ordene er det forskjell på, selv om mange tydeligvis ikke har fått det med seg.

F.eks er et av de store spørsmålene om en kan bli prest om en bor sammen med en av samme kjønn, da dette regnes som ugreit av mange.

Jeg kan ikke nok om dette til å ville gå i noe mer detaljer, men med litt googling finner jeg noe som kanskje kan være av interesse for de som ønsker å diskutere denne saken videre, jeg mener; det er jo ikke noe vits å diskutere en sak om en ikke har noen meninger i saken som er basert på en (kort) gjennomgang av det saken faktisk handler om?

http://72.14.203.104/search?q=cache:...8&client=opera
Sist endret av oleandreas; 26. mars 2006 kl. 23:51.
Sitat av Dj-Dolli
Sier bare at Kristendommen er skummelt, bare les i bibeln! Den sier endel drit!

Det med at homofili er feil og de har et feil syn på livet osv, det er BULLSHIT som de fleste vet!
Jeg mener, hvem kan mene sånt? Og er det som står i bibeln GUDS ORD? (NEI!!) og dessuten sier den at alle med langt hår er dårlige mennesker(hmm, var ikke the Messiah, altså JESUS med langt hår? endel mennesker påstår det)

Så de kristne jævlene prøver å forandre på vitenskap, for å få mer makt! Noe som overraskende ikke gikk så veldig i dass som man skulle tro....

JEG RÅDER KRISTNE FOLK TIL Å GÅ TIL PSYKOLOGER ISTEDET FOR HOMOFILE!!!
Vis hele sitatet...
Usaklig, usaklig. Du ytrer deg som om du ikke har et fnugg av kjennskap til Bibelen. Bibelen sier ikke at dem med langt hår er dårlige mennesker. Husk på det at også Jesus hadde langt hår.

Les her:
1Kor 11:14-16
14 Lærer ikke selve naturen at dersom en mann har langt hår, er det til skam for ham?
15 Men dersom en kvinne lar håret vokse langt, er det henne til ære, for det lange hår er gitt henne til slør.
16 Men dersom noen vil være trettekjær, så skal han vite at en slik skikk har ikke vi, heller ikke Guds menigheter.

Det kommer aldri noe svar på dette spørsmålet om håret. Ergo: det er ingen synd.

I Bibelens synd finnes det ikke gode og dårlige mennesker. Alle synder, og alle er syndige. Men Jesus tok synden vår på seg, slik at Gud lar oss komme til himmelen dersom vi tror.

Det står i romerne 10.9: "Dersom du bekjenner med din munn, og tror i ditt hjerte at Jesus er Herre og at Gud oppreiste han fra de døde, da er du frelst."

De homofile kommer altså også til himmelen. JA, Homofili er kanskje en styggedom, men ikke nødvendigvis synd. Det er en sak til diskusjon.. Men les desse versene om homofili:

3M 18:22
22 Du skal ikke ligge med en mann slik som en ligger med en kvinne. Det er en styggedom.

Rom 1:26f
26 Derfor overgav Gud dem til skammelige lidenskaper. Deres kvinner byttet om det naturlige samliv med et som er mot naturen.
27 På samme vis forlot også mennene den naturlige omgang med kvinnen og brant i sitt begjær etter hverandre. Menn drev skammelig utukt med menn, og fikk på sin egen kropp den straff de fortjente for sin forvillelse.

1Kor 6:9-11
9 Eller vet dere ikke at de som gjør urett, ikke skal arve Guds rike? Far ikke vill! Verken horkarer eller avgudsdyrkere eller ekteskapsbrytere eller de som lar seg bruke til unaturlig utukt, eller menn som øver utukt med menn,
10 eller tyver eller pengegriske eller drankere eller baktalere eller røvere skal arve Guds rike.
11 Slik var det en gang med noen av dere. Men dere har latt dere vaske rene. Dere er blitt helliget, dere er blitt rettferdiggjort i den Herre Jesu navn og i vår Guds Ånd.


Legg ekstra merke til de to siste linjene. Alle blir rene. Selv om de synder. Homofile arver også derfor Guds rike.

Og la oss si at homofili er en synd. Så er ikke det noe verre enn å lyge. For i Jesys Kristus får man tilgivelse for alle synder!

Så: før dere snakker dritt om noe, undersøk litt mer. Helsing en gladkristen, helfrelst q-wEr!

EDIT: Ta en titt på kristendommens idealer. Hva er det vi står for? Jo, likeverd, nestekjærlighet, og bare godt!
Sist endret av q-wEr; 26. mars 2006 kl. 23:26.
Rakkamakkafo
Marken's Avatar
Det er så godt at du fremhever kristendommens fantastiske menneskesyn om at, "hey, det er ikke bare homofile som er syndere, ALLE er syndere!"

Jeg mener ditt innlegg er et fantastisk eksempel på intoleranse i 2006, og det er nettopp "gladkristne" med slike meninger som er til hinder for menneskelig sosial utvikling, og ideologien om at alle er like mye verdt, uavhengig om de er Jesus-ryttere eller ikke.

edit: Og det å komme til himmelen ER faktisk ikke noe vi ikke-kristne streber etter, så den gulroten må du heller ta med deg til neste hallelujahmøte
Finnes det noe mer meningsløst enn kristne som prøver å argumentere for sitt syn ved hjelp av bibelsitater?
Sitat av DonTomaso
Finnes det noe mer meningsløst enn kristne som prøver å argumentere for sitt syn ved hjelp av bibelsitater?
Vis hele sitatet...
Når dere går til angrep på det som står i Bibelen, og Bibelens syn, er det jo ganske naturlig å argumentere med det som står i Bibelen. tingen er at det er så mange som har vrangt syn av Bibelen.
Rakkamakkafo
Marken's Avatar
Sitat av q-wEr
Når dere går til angrep på det som står i Bibelen, og Bibelens syn, er det jo ganske naturlig å argumentere med det som står i Bibelen. tingen er at det er så mange som har vrangt syn av Bibelen.
Vis hele sitatet...
"Angriper Bibelen og Bibelens syn." Du er jo enig om at det står at homofili er galt i Bibelen.

"stygge|dom -men, -mer noe som er stygt, farlig, forkastelig komme borti fyll og annen s-"

Beklager, men jeg klarer virkelig ikke å plassere dette ved siden av din påstand om at kristne står for "likeverd, nestekjærlighet, og bare godt!"
Sitat av Marken
"Angriper Bibelen og Bibelens syn." Du er jo enig om at det står at homofili er galt i Bibelen.

"stygge|dom -men, -mer noe som er stygt, farlig, forkastelig komme borti fyll og annen s-"

Beklager, men jeg klarer virkelig ikke å plassere dette ved siden av din påstand om at kristne står for "likeverd, nestekjærlighet, og bare godt!"
Vis hele sitatet...
Homofili fører ikke med seg bare godt. Derfor er den mot det. Menneskene er ikke lagd for å være homofile. Jeg resptekterer dem fullt ut, og tror ikke det er noe de har valgt, men i følge Bibelen er dette noe som kom etterpå. Noe som kom etter syndefallet. Det var satan som fekk dette inn i vår verden. Men selv om du er et skittent menneske, og tror, så er du frelst. Derfor er det ikke noe problem.
Sitat av Dj-Dolli

JEG RÅDER KRISTNE FOLK TIL Å GÅ TIL PSYKOLOGER ISTEDET FOR HOMOFILE!!!
Vis hele sitatet...
Offtopic: Er det bare jeg som syns denne siste setningen virker feil? Å råde kristne og gå til psykolog istedet for og gå til homofile? Skal du komme med slike utbrudd så ihvertfall gi klare uttrykk for hva du mener, dette ble jo bare tull selv om de fleste av oss skjønte hva du mente.
Rakkamakkafo
Marken's Avatar
Sitat av q-wEr
Homofili fører ikke med seg bare godt. Derfor er den mot det. Menneskene er ikke lagd for å være homofile. Jeg resptekterer dem fullt ut, og tror ikke det er noe de har valgt, men i følge Bibelen er dette noe som kom etterpå. Noe som kom etter syndefallet. Det var satan som fekk dette inn i vår verden. Men selv om du er et skittent menneske, og tror, så er du frelst. Derfor er det ikke noe problem.
Vis hele sitatet...
Kan du fortelle meg hva som er bedre enn ett menneske som er virkelig glad i et annet? Jeg kommer ikke på noe.
Det at du ikke tror homofili er selvbestemt kommer ikke akkurat som noen overraskelse. Det virker som om det eneste av argumenter fra din fløy er sitater fra en bok som av enkelte omtales som en eventyrbok for voksne. Men jeg skal ikke synke til det nivå å rakke ned på en bestemt religion. Debatten omhandler medmenneskelige forhold, og ikke teologiske ideologier og overbevisninger. Det du rett og slett sier er at du ønsker å fornekte mennesker deres ønske om lykke, trygghet og ikke minst frihet til å være seg selv.

edit: jeg klarer fremdeles ikke å se noen antydning til likeverd
Sist endret av Marken; 26. mars 2006 kl. 23:43.
Sitat av Marken
Kan du fortelle meg hva som er bedre enn ett menneske som er virkelig glad i et annet? Jeg kommer ikke på noe.
Det at du ikke tror homofili er selvbestemt kommer ikke akkurat som noen overraskelse. Det virker som om det eneste av argumenter fra din fløy er sitater fra en bok som av enkelte omtales som en eventyrbok for voksne. Men jeg skal ikke synke til det nivå å rakke ned på en bestemt religion. Debatten omhandler medmenneskelige forhold, og ikke teologiske ideologier og overbevisninger. Det du rett og slett sier er at du ønsker å fornekte mennesker deres ønske om lykke, trygghet og ikke minst frihet til å være seg selv.
Vis hele sitatet...
Ja, det er flott med mennesker som er glad i hverandre. Men vi tolker det som om Gud visste om hva som ville skje. Og dere ser hva som skjer. Homofile er ofte undertrykte, har psykiske problem, og i mangen tilfeller ender det i selvmord. Kanskje bunner og grunner dette i kristendommen, vil noen si. Men jeg tror heller det er grunnet i at i dagens samfunn så kan man ikke være annerledes. Derfor er det ikke bare godt som blir ført med av homofili.

Jeg sier heller ikke at mennesker av samme kjønn skal leve sammen, men det fører ofte til vondt.

EDIT: LIKEVERD: Alle som tror på Gud og Jesus får slettet all synd og all urenskap og all styggedom. Alle. Jesus elsker alle. Det er ikke forskjell på noen. Uansett legning, kjønn, alder, rase, nasjonalitet, rang, osv.. Husk at Jesus valgte en gjeng med (i våre øyne) "tapere" til disipler. Det var nok for å vise at alle er like mye verdt! Tro, få tilgivelse, og vær som alle andre - perfekt. Det er ideologien.

JFR. bla. her:
1Kor 12:12-27
12 For likesom legemet er ett og har mange lemmer, men alle legemets lemmer er ett legeme, enda de er mange, slik er det også med Kristus.
13 For med én Ånd ble vi alle døpt til å være ett legeme, enten vi er jøder eller grekere, treller eller frie. Og vi har alle fått én Ånd å drikke.
14 Legemet er jo heller ikke ett lem, men mange.
15 Om foten skulle si: Fordi jeg ikke er hånd, hører jeg ikke med til legemet! – så hører den like fullt med til legemet.
16 Om øret skulle si: Fordi jeg ikke er øye, hører jeg ikke med til legemet! – så hører det like fullt med til legemet.
17 Dersom hele legemet var øye, hvor ble det da av hørselen? Hvis det hele var hørsel, hvor ble det da av luktesansen?
18 Men nå satte Gud lemmene, hvert enkelt av dem, på legemet, slik som han ville.
19 Om de alle var ett lem, hvor ble det da av legemet?
20 Men nå er det mange lemmer, men ett legeme.
21 Øyet kan ikke si til hånden: Jeg trenger deg ikke! – eller hodet til føttene: Jeg har ikke bruk for dere!
22 Men tvert imot: De lemmer på legemet som synes å være de svakeste, de er nødvendige.
23 De lemmer som vi synes er mindre ære verd, dem kler vi med desto større ære, og dem som vi blyges ved, kler vi med desto større bluferdighet.
24 Våre edlere lemmer trenger ikke til dette. Men Gud satte legemet slik sammen at han gav det ringeste størst ære,
25 for at det ikke skal være splittelse i legemet, men lemmene ha samme omsorg for hverandre.
26 Om ett lem lider, da lider alle lemmene med. Og om ett lem blir hedret, da gleder alle lemmene seg med.
27 Dere er Kristi legeme, og hver for seg hans lemmer.
Sist endret av q-wEr; 26. mars 2006 kl. 23:50.
Rakkamakkafo
Marken's Avatar
Altså er man kun likeverdig om man aksepterer Gud og Jesus?
Jeg lurer også på hvordan du mener at det skal være "uproblematisk" å være homofil når man blir møtt av en rekke "gladkristne" som aktivt fordømmer deres følelser. Personlig mener jeg at all denne undertrykkelsen av følelser som følge av hets blant annet fra religiøs side, er en meget god forklaring på psykiske lidelser og selvmord. Her mener jeg virkelig at det ikke hjelper å legge saken i "Gud sa det ville skje"-skuffen.

edit: Hvordan ville samfunnet vært i dag om folk hadde begynt å tenke ren konservatisme fremfor aksept for mennesket. Hvordan tror du dagens samfunn hadde vært i dag om man hadde kommet frem til at "nei, mannen har alltid hatt stemmerett, ikke kvinnen. La oss derfor beholde dagens ordning?"
Sist endret av Marken; 26. mars 2006 kl. 23:51.
@q-wEr: Men i helvete da! Det er jo dine holdninger som medfører vondt for homofile, ikke at de er glad i et annet menneske. Du snur og vender på sannheten. Om alle kristne blir undertrykt, mobba og spytta på, noe som fører til at mange kristne har det vondt og tar livet av seg så er jo ikke det fordi dei er kristne, men fordi deres medmennesker rakker ned på dem og undertrykker dem. Er du helt blinda av halleluljastemninga på bedehuset?
Sist endret av commie; 26. mars 2006 kl. 23:53.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
q-wEr: Beklager å måtte si det, men det er slike som DEG som tvinger usikre homofile til selvmord. Hvor mange skaphomser som sliter med selvbildet og å akseptere sin egen identitet tror du ikke du trakker ned i dritten, og gjør det hele mye, mye verre for -- akkurat nå? Det å påstå noe slikt at "Joda, du er et syndig menneske som driver vederstyggeligheter, men det er ok, FOR JESUS ELSKER ALLE" er utrolig destruktivt, og selv om du i bunn og grunn "mener det godt, jesus elsker alle!" så gjør du ikke annet enn å forverre situasjonen og påstå at "DU ER MINDREVERDIG!".
Jeg fornekter ikke at noen kristne undertrykker homofile. Men av de 1 (eller 2 milliardene) kristne på jorden, er det ikke en stor del som gjør dette.

Og ja: du er bare syndfri, og dermed perfekt dersom du har samfunn med Gud. Men alle som vil kan få det.
DU undertrykker homofile! Ta av deg jesusbrillene.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Skjønner du ikke hva folk sier? DU undertrykker homofile!
Sitat av Tias
q-wEr: Beklager å måtte si det, men det er slike som DEG som tvinger usikre homofile til selvmord. Hvor mange skaphomser som sliter med selvbildet og å akseptere sin egen identitet tror du ikke du trakker ned i dritten, og gjør det hele mye, mye verre for -- akkurat nå? Det å påstå noe slikt at "Joda, du er et syndig menneske som driver vederstyggeligheter, men det er ok, FOR JESUS ELSKER ALLE" er utrolig destruktivt, og selv om du i bunn og grunn "mener det godt, jesus elsker alle!" så gjør du ikke annet enn å forverre situasjonen og påstå at "DU ER MINDREVERDIG!".
Vis hele sitatet...
Ok, kanskje virker det slik. Men jeg prøver faktisk å bevise at kristendommen ikke har ett så negativt syn på homofili som mangen hevder. Beklager dersom jeg har formulert meg støtende eller feil. Men alle er ikke som denne biskopen som sa at homofili kan kureres. Og jeg sier i bunn og grunn bare sannheten i min religion, og det jeg står, tror og lever for.

Kristendommen og homofili er tross alt temaet her, og da må jeg legge alle kortene på bordet, og si det Bibelen virkelig sier om homofili.

Jeg kunne godt ha latt være å si det, men da hadde ikke hele sannheten komt frem.