Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  67 5400
Jeg håper inderlig du blir sitert for det der i en eller annen avis Felix..! genialt!
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
felix_poker: Hadde jeg hatt makten til det, hadde jeg tatt fra deg VIF-tittelen bare for å kunne gi den til deg igjen for det innlegget! Genialt!

Veldig morsomt at nFF blir sitert i en slik sammenheng av De Store, men skyggesiden er jo åpenbar, så jeg oppfordrer til økt forsiktighet og mer anonymisering for alles del fremover .
Problemet er at vi gir et ekte bilde av div. dop. Saklig fakta, som vil komme brukeren til gode. Folk som er keen på å teste driter jo allerede langt i propagandaen, og her har vi et forum med saklig fakta og rettningslinjer for dopbruk. Vil nå si at vi gjør mye mer godt, enn vi gjør vondt

edit: Tror det er nevnt før, men slutten av artikkelen: Lærer narkobruk på nettet, er bra. Det er jo det som er sant. Når staten kun trekker ut det mest negative med dop, mister den troverdigheten, og vi må da finne andre former for informasjonskilder(som f.eks. nFF).
Sist endret av Sinister; 23. mars 2006 kl. 22:01.
Lurte litt på den rustelefonen felix_poker prater om, er dette en tjeneste _for_ rus og rusmiddler?
Det virket nemlig slik siden moren til lille even tok sånn på vei, kanskje han bare ringte for å si ifra at moren hannes muligens går på anabole-steroider pga den svære barten hun har annskaffet seg og lurte på hva han skulle gjøre for å få henne til å slutte med det..?
eXilim: Rustelefonen er et genialt tilltak, som satser på å gi ungdom saklig objektiv informasjon om rusmidler, fremfor å forsøke å skremme dem bort fra alle rusmidler med skremselspropaganda og pølsevev, hvilket lett resulterer i at ungdommen mister tillit når de oppdager at informasjonen de har fått er feilaktig, hvilket igejn fører til at de ikke tro på NOE de blir fortalt fra det holdet.

Leve rustelefonen!
Sitat av Sinister
Problemet er at vi gir et ekte bilde av div. dop. Saklig fakta, som vil komme brukeren til gode. Folk som er keen på å teste driter jo allerede langt i propagandaen, og her har vi et forum med saklig fakta og rettningslinjer for dopbruk. Vil nå si at vi gjør mye mer godt, enn vi gjør vondt
Vis hele sitatet...
Jeg vil hevde at det er mye såkalt "saklig fakta" også her på freakforum som ikke er saklig fakta. Det er viktig å ikke overvurdere oss selv som den beste informasjonskilden, siden mye av det som sies av her, sies av brukere til brukere, og derfor fremstilles det ofte subjektivt.
Men jeg nekter ikke for at det også er saklig fakta her, bare sier at vi også må ta hverandre med en klype salt fra tid til annen.
Som på alle andre forum, finnes det her både god og dårlig informasjon. Problemet er jo nettopp at myndighetene ikke er villige til å informere om annet enn skadevirkninger, og dermed oppstår det et vakuum. Det er en grunn til at det er så mange vandrehistorier rundt bruk av ulovlige rusmidler. Noen av disse er direkte farlige, og vi skal være glade for at det finnes folk som gjør en innsats for å avkrefte dem.
For å si det slik; hadde jeg hatt et barn ville jeg aldri likt tanken på at dette barnet når det ble 14-15 år skulle begynne å eksperimentere med knips eller amfetamin fordi det hadde lest på nettet at rusmiddelet hadde positive effekter, og ikke fokusert på de dårlige, som faktisk er de viktigste effektene.
Derfor er det myndighetenes ansvar å fortelle saklig informasjon om de negative effektene av ethvert rusmiddel, fordi rusmidler er nedbrytende for samfunnet. Hvor ofte opplever du for eksempel myndighetene fortelle om det positive med alkohol?
Og da foreslår du hva? Å forby utveksling av informasjon på nett? Det er ei utbredt oppfatning blant mennesker som faktisk bruker ulovlige rusmidler at informasjonen myndighetene tilbyr ikke presenterer et realistisk bilde av virkeligheten. Det betyr at myndighetene har et troverdighetsproblem.

Jeg sier ikke at de skal begynne å sende ut brosjyrer om hvor herlig narkotika kan være, men de bør innse at folk kommer til å bruke ulovlige rusmidler uansett, og gi råd ut fra dette.
Sist endret av forever_k; 25. mars 2006 kl. 13:28.
Mye av problemet er vel kanskje bare at når aviser tar opp ting, så plukker de ut det som høres værst ut, jeg har selv ikke lest tråden om narkotika, men i mange av tilfeller kunne de vel tatt med litt mer, for er vel ganske mange som advarer mot og ta slike ting, som f.eks at du blir avhengig dyrt, osv. osv.
forever_k: tror nok du misforstår meg(som vanlig). Hvorfor i guds navn skulle jeg foreslå å forby utveksling av informasjon?
Den utbredte oppfatning blant brukere av rusmidler er selvfølgelig at negativ informasjon ikke er korrekt siden de bare føler de positive, og fokuserer bare på de positive for sin egen del.
Kan du gi eksempler på usaklig informasjon fra staten angående skadevirkninger av nyere dato?
Jeg er enig med at ikke alle faktisk har godt av å lese slike infomarsjon. Slik jeg ser det så er det ikke ønskelig at en 14 åring eksprimenterer med ectasy. Men sant, det er jo ikke den målgruppen infoen er beregnet på. Ihvertfall ikke den jeg har delt.
Men når de skal begynne med slike advarsler? Har folk gått fra vett og forstand? De kan ikke mene slikt. Jeg føler som jeg blir satt i samme bås som pedofile, som jeg begår et lovbrudd på en eller annen måte, når jeg ikke gjør det.
Skal ikke jeg få lov å velge hva slags rusinfo jeg vil lese? Synes det er rett og slett forkastelig at politiet finner ut at vi må advares mot å lese noe annet enn hva deres hjelpe organisasjoner har valgt.
Synes vi bør klage jeg. For dette har de nada rett til. Må vel få kunne lese om narkotika uten det skal pinge statelige advarsler i fjeset på en? Sensur på nettet. Dette liker jeg..
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av L0rdMeL
Kan du gi eksempler på usaklig informasjon fra staten angående skadevirkninger av nyere dato?
Vis hele sitatet...
http://www.rusinfo.no/hasj/

Det var ikke overflød av propaganda, men den "hva ungdommer selv mener" var litt vel sterk kost:

- Du går av på feil stasjon på t-banen.
Aldri skjedd meg, aldri hørt om.

- Du føler at du ikke veit noen ting, leser samme Donald Duck fem ganger før du oppdager at det er det samme bladet.
Heller aldri skjedd meg, aldri hørt om heller

- Du greier ikke å følge med i diskusjoner fordi du glemmer hva den andre har sagt.
Tja, om du er treg fra før.. aldri skjedd meg

- Du greier ikke å følge med på skolen.
Var ikke værdens flinkeste barn på skolen må jeg si, men vet av flere som har røyka seg igjennom skolen.

- Du husker ikke togtider.
Hæ? må vel være noe av det letteste å huske

- Du greier ikke å regne sammen små summer når du skal betale noe i kassa.
Eh.. jo.

- Du kommer for sent til avtaler med kjæresten.
Alltid vært en presis mann..

- Du får mindre lyst på sex.
Heller det motsatte i noen perioder :P

- Du husker nesten ikke noe av filmen når du har vært på kino.
Om du spiser syre/sopp annen hard psykedelia har man lite sjangs til å huske det, men med
røykings ble jeg alltid mer "inn" i filmen.

- Du husker ikke hva som har skjedd på fest, og hvem du rota med.
Argumentet her må ha vært forvekslet med et om alkohol :P

- Du husker ikke igjen folk du har hilst på mange ganger før.
Alltid vært treg med navn må jeg inrømme, om det er hasjen eller ikke vet jeg ingenting om..
men sååå ille er jeg da ikke.

- Du blir mindre sjenert, men det kan gjøre at du ligger med noen du ikke hadde lyst til å ligge med.
Mindre sjenert? Her tror jeg de forveksla enda et med argumenter mot alkohol..
Noen kompiser har blitt veldig sjenert på hasjrus, mens andre ikke påvirkes

- Venninna mi hadde sex når hun var rusa, og ble gravid. Hun er 16 år.
Enda en alkohol ting?
(Basert på utsagn som ungdom har kommet med til Uteseksjonen.)

- Problemet er at du får et jævla dårlig følelsesliv når du fyrer. Du gråter aldri. Du er nesten aldri lei deg. Hvis du er sammen med en jente og hun slår opp, tenker du: Hva faen gjør det?

Hm... heller stikk motsatt i noen tilfeller.. jeg har merka et "svart hull" angående følelser etter sterke syre/sopp tripper, men man er jo så sliten da at følelser gidder man ikke å bry seg om da..



Enda enting er jo det med at "jeg var full så jeg visste ikke hva jeg gjorde" er den mest tåpelige unnskyldningen jeg har hørt..
Skal du være så "voksen" at du tar rusmiddler skal du faen meg være voksen nok til å takle konsekvensene!
nekter å tro at politiet ikke vet om siden her, de sier det sikkert bare slik at noen skal bli uforsiktige og nevne noe politiet kan bruke
Dodecha: Jeg er enig i at de der sitatene var litt drøye, men når du sier at det aldri har skjedd deg betyr ikke at det ikke har skjedd noen andre?

InTrance: Jeg er selvfølgelig enig i at alt var satt fullstendig på spissen i f.ex dagsavisen, og politiets sitater. Informasjonen som blir delt her blant oss som er over 18 er plausibel i forhold til aldersgruppen, men vi vet at det er yngre mennesker også tilstede på forumet, og de har kanskje ikke like godt av det, og er i stand til å danne et like nyansert bilde.
Jeg er også imot sensur, men sier bare at vi ikke må tro at vår måte å fremstille saken på er SÅ mye bedre enn motparten. Da stiller vi oss bare i et like dårlig lys. Jeg har lest flere tråder her med skamrosing av rusmidler; og det er slike som lett kan feiltolkes av de lett-påvirkelige. Men samtidig er ikke alle trådene slike.

Jeg er forresten med på at vi skriver en kronikk til dagsavisen, slik at bildet av slike forumer som dette blir litt mer nyansert, i forhold til dagsavisens fremstilling.
Er enig i at skamrosingen av rusmidler er problematisk, samtidig mener jeg og Dagsavisen ikke har fått med seg konteksten. Hvis en person skriver noe positivt skjønner vel alle som kan skrive og lese at dette skyldes at de selv bare er blide og fornøyde på rusmiddelet. Samtidig blir det jo som så mange her påvirker opplyst om negative effekter av mange som er på en annen tidslinje i bruken, da får man med seg helheten - og den innsikten gir evnen til å både kontrollere sitt eget bruk og eventuelt hjelpe og forstå venner som bruker for mye rusmidler, og det altså på brukerens eget språk.

For de som allikevel bruker rusmidler er det jo nyttig at de kan få med seg skademinimerende tiltak, det er jo fordi myndighetene har satt på seg skylapper og nekter å innse at så mange faktisk bruker rusmidler og at man er tenkende følende vesner at slike diskusjoner oppstår. Denne totalnekten på skademinimerende bruksinformasjon fra myndighetene gjør og at behovet for slike diskusjoner oppstår. Så kan man like gjerne mene at myndighetene har et svar, men det svaret er altså langt fra godt nok, da hadde ikke rusmiddelbrukere følt et så enormt behov for selv finne og utveklse informasjon.

Å forby informasjon og åpen diskusjon har aldri hjulpet noen.
L0rdMeL: Det var en spissformulert måte å si at så lenge internett og ytringsfrihet eksisterer, er det ikke så mye du kan gjøre for å hindre dine eventuelle barn i å motta den typen informasjon. Bortsett fra å være en ansvarlig forelder, sjølsagt.

Jeg har ikke nevnt verken "negativ" eller "usaklig" informasjon. Sjølsagt skal det opplyses om skadevirkninger. Men jeg mener at den informasjonen som myndighetene sender ut, ikke er nyansert eller realistisk nok til at den blir tatt på alvor av ungdom som faktisk veit hva dette dreier seg om, og dermed mislykkes den. Så enkelt er det.

Skademinimerende bruksinformasjon, som WonderD nevner, er et godt eksempel på noe som myndighetene ikke vil gjøre tilgjengelig for folket, men som etter min mening absolutt burde vært det.
Sist endret av forever_k; 25. mars 2006 kl. 19:25.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av L0rdMeL
Dodecha: Jeg er enig i at de der sitatene var litt drøye, men når du sier at det aldri har skjedd deg betyr ikke at det ikke har skjedd noen andre?
Vis hele sitatet...
Hehe, vet mine opplevelser ikke kan brukes som en mal i det her:P Inrømmer jeg skrev posten i vill hast, var på vei ut døren.

Det er mye propaganda og direkte løgner ute å går enda, men det ser ut som endel aktører innen anti-rus kampanjer/organisasjoner.
F.eks har vi Future, vet ikke hvor landsdekkende de er, men de opererer ivertfal i Trondheim endel, med mye mer saklig "kalde" fakta uten å bruke frykt på noen måte.