Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 2593
Jeg og noen venner peleier å hasje i helgene. Tar som regel ikke mer en ett halvt gram hver. Vi lager som regel kakao, brownies eller te. Har holdt på i noen måneder, men nå begynner det og bli ganske ofte. Nesten hver helg. Det går som regel bra, kjenner meg bare lit småsurrete dagene etter.

Jeg bare lurer på om jeg trenger og frykte noen konsekvenser av bruket mitt, så ofte som jeg gjør det?
Hvor ofte må man holde på før det begynner å få langvarige konsekvenser for kroppen, psyken eller konsetrasjonensevnen?
Hvor ofte må man holde på før man utvikler avhengighet?
Sist endret av HefftheLeff3212; 27. januar 2010 kl. 20:16.
Dette bør du kjenne på selv. Hvis du føler at du må bruke cannabis hver helg, så er du jo per definisjon avhengig i den forstand. Men om det går utover ditt hverdagslige liv ellers er det bare du som kan svare på.

Hvor lang tid det tar før man blir avhengig varierer også fra person til person, men jeg kan si såpass: når du oppdager det, er det somregel for sent.
man blir vel ikke akkurat avhengi av hasj, kroppen blir i hvertfall ikke det.

Om du selv syns det begynner å bli for mye og ofte, så sier det seg selv at det er å kutte ned.
Det er også veldig individuelt på hvordan det påvirker kroppen, psyken osv.

Det er VELDIG mange tråder her på forumet om temaet, så anbefaler deg å søke litt så blir du helt sikkert klokere.
Sitat av 0bs Vis innlegg
man blir vel ikke akkurat avhengi av hasj, kroppen blir i hvertfall ikke det.
Vis hele sitatet...
Man blir ikke direkte fysisk avhengig nei, men en psykisk avhengighet kan være minst like vanskelig for en person som en fysisk en.
Man blir ikke avhengig av hasj i den forstand. Ta degselv i nakken og sett begrensninger , det er kun psyken din det står på. Hasj er f.eks mye mindre avhengighetsskapende en kaffe. Du trenger ikke frykte noen abstinenser , etter langvarig bruk hver dag kan du oppleve søvnvansker , svettetokter og økt drømmeaktivitet.

Føler du det blir for mye , kutt det ut. Ta med deg vennene dine også om de føler det samme. Dra på kino , gå ut , ikke sitt hjemme og tenk hvor nice det hadde vært med bønne. Det finnes forøvrig endel poster om hasj , avhengighet og røykeslutt fra før av om du har flere spørsmål , så kan du bruke søkefunksjonen.
Sitat av HefftheLeff3212 Vis innlegg
Jeg og noen venner peleier å hasje i helgene. Tar som regel ikke mer en ett halvt gram hver. Vi lager som regel kakao, brownies eller te. Har holdt på i noen måneder, men nå begynner det og bli ganske ofte. Nesten hver helg. Det går som regel bra, kjenner meg bare lit småsurrete dagene etter.

Jeg bare lurer på om jeg trenger og frykte noen konsekvenser av bruket mitt, så ofte som jeg gjør det?
Hvor ofte må man holde på før det begynner å få langvarige konsekvenser for kroppen, psyken eller konsetrasjonensevnen?
Hvor ofte må man holde på før man utvikler avhengighet?
Vis hele sitatet...
Om du kun bruker cannabis i helgene, tror jeg neppe du trenger å bekymre deg for avhengighet.

Om du kjenner at ettereffektene (surrete dagene etter) er så uttalte at du synes de overskygger de positive siden av denne helge-vanene, da synes jeg du burde ta en pause og se om du trives bedre uten.
Du kan ikke bli Fysisk avhengig av Cannabis, så der er det ingen ting å uroe seg for!
Om du synes det er kjekkere å ruse deg på Cannabis i helgene, enn at du gjer andre ting, ser jeg ikke problemet i det
Jeg har ikke noe problemer med og ta med selv i nakken, og legge opp hasjinga. Selve problemet er egentlig at jeg ikke vet hva som er for mye. Har ikke merka noe på kroppen enda (mest fordi jeg er uerfaren). jeg lurer mest på hva dere anser om "ofte".

Og BTW hovedårsaken til at jeg gjør det i helgene er jo nettopp for at jeg skal kunne fungere som et normalt menneske i hverdagene. Jeg føler på ingen måte at bakrusen overskygger selve rusen.
Sitat av HefftheLeff3212 Vis innlegg
Jeg har ikke noe problemer med og ta med selv i nakken, og legge opp hasjinga. Selve problemet er egentlig at jeg ikke vet hva som er for mye. Har ikke merka noe på kroppen enda (mest fordi jeg er uerfaren). jeg lurer mest på hva dere anser om "ofte".

Og BTW hovedårsaken til at jeg gjør det i helgene er jo nettopp for at jeg skal kunne fungere som et normalt menneske i hverdagene. Jeg føler på ingen måte at bakrusen overskygger selve rusen.
Vis hele sitatet...
Det jeg anser som ofte er om du begynner dagen din med et lite bong trekk, og slutter dagen din med en jonny for å kunne såve. (I kvardagen) Helst ikke røyke i kvardagen før du skal på jobb/skole.

Edit : Vil informere om at jeg personlig ikke røyker mer enn ca. 1 gang i måneden eller sjeldnere, om det var noen som lurte.
Sist endret av Yoppl; 27. januar 2010 kl. 20:48.
Etter min mening er vel ikke ditt bruk stort farlig, men du er godt igang. Det begynner der, men slutter ikke der om ikke du velger å ta tak i det selv. Som du sier har du ikke problemer med å ta deg selv et tak i nakken, men det er kun der du blir påvirket av hasj når vi snakker om avhengighet. Om du skulle begynne å røyke hver dag, og dette fortsetter en god stund(et par år, for å være sikker), så har du vel tenkt "skal bare røyke ikveld" rundt 200 ganger i løpet av denne tiden.

Snakker kun av egenerfaring, vil informere om dette da det er mye uenigheter mellom meg og andre. Jeg har holdt på i litt mer enn 3 år, og har aktivt prøvd å slutte ett års tid nå. Noen sier jeg ikke prøver hardt nok. Selv gjør jeg mitt beste, og prøver alltid å gi enda mer.

Det har forskjellig effekt på alle, på alle måter, men om du spørr meg som har litt egenerfaring om råd, så vil jeg si med 100% sikkerhet at du skal gi deg, fra og med idag. I værste fall hold det til ca 1 gang annenhver mnd.
Som Sabbathi sier, når du oppdager avhengigheten, så vil det være for sent. Og om du fortsetter vil du før eller senere oppdage den.


Håper du finner ut av det, lykke til!
Sist endret av enanthate; 27. januar 2010 kl. 21:07.
Takk for rådene! Jeg skal huske det du har sagt. Jeg kommer nok ikke till å slutte helt, men jeg skal nok deffinitivt roe meg denne fronten. Hvertfall ikke gjøre det oftere. Det viktigste er vell og unngå at det blir en vane
Har røyka 3-4 helger på rad nå og merka for første gang "bakrusen" i dag. Den startet helt plutselig med litt "brusing" i bakhodet og jeg ble sløv og følte meg litt halvrusa. Var egentlig litt uhyggelig men greide og oppføre meg helt normalt
Jeg regner med du er i alderen 16-20 år, så du kan jo spørre deg selv dette" Hvor mange av mine kompiser og bekjente er på fylla hver helg?" Bruker du cannabis bare i helgene tror jeg egentlig du ikke skal bekymre deg så veldig, du røyker det ikke engang , så skadevirkningene er ikke så veldig alvorlige heller(ikke drep meg nå). Det er mer når du trenger nattings for og sove, eller at du begynner og røyke i hverdagene mens det er skole osv at du skal begynne og tenke på hva det er du driver med. Kort og godt, holder du deg til bare helgebruk, så klarer jeg ikke og se hva som kan gå alvorlig galt. Når jeg blir eldre og får egne barn, vil jeg nok heller at de bruker litt cannabis i helgene enn å rave rundt dritings hver helg.(regner med det er lovlig innen den tid).
Du kan jo prøve deg uten for en helg, og se om du har noe særlig "savn" etter det.
Det betyr lite om du kan bli fysisk avhengig eller ikke. Psykisk avhengighet kan fint være minst like ille. Når det kommer til for eksempel tobakk er det jo den som er klart verst. Og når folk endelig blir reine av heroin for så å komme tilbake igjen (noe som skjer med nesten alle(?)) er det den psykiske avhengigheten. Når en blir irritabel når man ikke får røyke mornings eller ikke kan sove når man ikke røyker for å sove er det en reell avhengighet.

Helgebruk skaper ikke særlig avhengighet. Hvis bruken går ut over dagliglivet bør en bjelle begynne å ringe. Når det kommer til fysiske skadevirkninger er de minimale/ikke-eksisterende, psykiske skadevirkninger er høyst individuelt (men helgebruk vil neppe føre til problemer).
Sist endret av Stratops; 27. januar 2010 kl. 23:13.
min anbefaling er slutt, jeg tok selv mitt første bong trekk for ca 4 år siden, men somemrferien 2009 begynte jeg som deg, i helger osv.
Mens nå får tia går det dårlig, røyker hver dag å vil slutte selv, mine langtidsvirkninger har hvert at jeg blir derpimert over den "virkelige" hverdagen, så jeg røyker får å "unslippe" den, jeg har mistet kontakt med gode venenr fordi jeg bare er med folk som fyrer selv å syns det er kjedelig å henge med folk som ikek gjør det, jeg har til å med i perioder sett ned på meg selv. Personelig fyrer jeg fordi når man er "borte" er alt mye bedre, jeg vil slutte, men jeg er phykisk avhengig av følelsen av å være fjern.

Om jeg kunne bestemt nå. så hadde jeg aldri starta i helgen.
Så ta deg selv i nakken å slutt nå, altså jeg sier ikke at man blir helt ødelagt av det, cannabis er jo ikke skadelig for kroppen, det faktisk blitt sakt at å røyke en jay ca 1 gang i månden er bra for kroppen.
Men når man før i tia ble helt ødelagt på et grammer, mens man nå trenger 2 får å bli litt fjern, så tyder det til at kroppen tåler mer, å at man begynner med andre stoffer fordi virkningen ikke blir like stor som før?
da tyr man til andre stoffe som er farlige for kroppen. (har aldri gjort det selv, å skal aldri helelr )
Bare pass på å ikke gjøre cannabis til guden i livet ditt som alt dreier seg rundt så går det nok bra.
Personlig synes jeg ikke helgerøyking er noe å være redd for. Jeg skal ikke dra opp diskusjonen om hvor farlig cannabis er i forhold til andre rusmidler, det kan du searche deg fram til her på forumet.
Hvor lang tid det vil ta å utvikle avhengighet er veldig forskjellig fra person til person. Men med cannabis vil du, som flere har nevnt ikke bli fysisk avhengig, kroppen din vil fungere like fint uten rusen og du kommer ikke til å få abstinenser. Psykisk avhengig er det fult mulig å bli, du blir så glad i følelsen av å være fjern at du tenker på den (alt for) ofte.

Etter egne erfaringer har jeg sett at folk er veldig forskjellige når det kommer til denne rusen. Og mye av det har å gjøre med livssituasjonen til rus(mis)brukeren. Noen røyker for å kose seg å slappe av etter jobb eller i sosiale sammenhenger, mens noen røyker seg dessverre bort fra samfunnet. Hasj er ikke veldig farlig, men kjenner flere som har sløst bort flere år på å bare røyke, for har du ikke noe spesielt å drive med i hverdagen er det fort gjort å bli så utrolig lat at du ikke får gjort noe som helst.

Selv røyker jeg kanskje 2-3 helger i løpet av en mnd og 2-5 ganger i uka uten å få noen som helst problemer. I mine øyne handler alt om å ha dagligdagse gjøremål og at hasjen aldri får 1. pri.
avhengig og avhengig. Du er nok bare mer avhengig av kosen dere har og ikke selve hasjen. Slik det er med skjokolade,brus, osv.
Sitat av Geiten Vis innlegg
avhengig og avhengig. Du er nok bare mer avhengig av kosen dere har og ikke selve hasjen. Slik det er med skjokolade,brus, osv.
Vis hele sitatet...
sukker er jo avhengihetsskapende da. http://artikkelforum.no/artikler/7-h...sukkeravhengig f.eks
Sitat av 0bs Vis innlegg
sukker er jo avhengihetsskapende da. http://artikkelforum.no/artikler/7-h...sukkeravhengig f.eks
Vis hele sitatet...
Som jeg har sagt mange ganger; sukkeravhengighet er tilnærmet synonymt med overlevelsesinstinkt. Kroppen vår tenger energi for å fungere og for å overleve, og sukker er kroppens foretrukne energikilde. Det er en grunn til at vi liker søte smaker.

Å samenlikne avhengighet til sukker (eller andre esensielle næringsstoffer) med avhengighet til rusmidler, slik det gjøres i artikkelen du linker til, vitner om liten forståelse for hvordan kroppen fungerer.
Sitte her og skriver en stil til skolen på fredag om akkoratt dette. Avhengighet med vanlig røyk og cannabis er 2 forsjelligge ting. Røyk er fysisk avhengig og cannabis er mentalt avhengig.

Vill du slutte må du bare innstille deg på det. har selv noen uker på og noen uker av bare fårr og ha det sånn hallveis under kontroll. Det er lurt,
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Som jeg har sagt mange ganger; sukkeravhengighet er tilnærmet synonymt med overlevelsesinstinkt. Kroppen vår tenger energi for å fungere og for å overleve, og sukker er kroppens foretrukne energikilde. Det er en grunn til at vi liker søte smaker.

Å samenlikne avhengighet til sukker (eller andre esensielle næringsstoffer) med avhengighet til rusmidler, slik det gjøres i artikkelen du linker til, vitner om liten forståelse for hvordan kroppen fungerer.
Vis hele sitatet...
Takk for oppklaringen
▼ ... over en uke senere ... ▼
Du kan ikke bli Fysisk avhengig av Cannabis, så der er det ingen ting å uroe seg for!
Vis hele sitatet...
kålhue eller? selvfølgelig har man all grunn til å bekymre seg over å være for glad i ett rusmiddel..

Det er individuelt.. utrolig mange måter folk forandrer seg når de blir til "stoners"

Hvor ofte må man holde på før man utvikler avhengighet?
Vis hele sitatet...
det finnes ikke no fasit svar på det.. Men det er viktig å være ærlig med seg selv, for det er deg det først å fremst går utover

den dagen det er deg som foreslår innkjøp, eller når du kan tenke deg litt hasj for å ha noe å gjøre, er det på tide å tenke seg om 2 ganger.
Jeg har tidligere uttrykt mine tanker rundt cannabis og fysisk avhengighet: http://freak.no/forum/showthread.php...75#post1588475 og om det å skille mellom fysisk og psykisk avhengighet: http://freak.no/forum/showthread.php...58#post1564758
Sitat av jassågitt Vis innlegg
den dagen det er deg som foreslår innkjøp, eller når du kan tenke deg litt hasj for å ha noe å gjøre, er det på tide å tenke seg om 2 ganger.
Vis hele sitatet...
Så dagen jeg foreslår innkjøp, har jeg begynt å skli utfor?
Hvis det er en fredag for eksempel, å jeg å en kompis kan tenke oss litt tjall for å ha noe gøy å gjøre. Da må man tenke seg om? (selv om dette ikke er en vane sak)
hmm, da er vel jeg et kålhue...