Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 2220
Hei

jeg har funnet en telefon ute og lurer på om det er mulig om den personen som eide den før meg kan melde den mistet for så og få den sporet opp om jeg bruker mitt sim-kort?
vell vist telefonen er på med det sim korte som sto i kan den spores med en 1km rekkevide
er det en telefon av nyere type kan den ha GPS eller edge tyverisikring

skriv vilken telefon det er så skal eg si deg om det e beskyttelse på den evt. hvordan du fjerner beskyttelsen
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av sweepy
vell vist telefonen er på med det sim korte som sto i kan den spores med en 1km rekkevide
er det en telefon av nyere type kan den ha GPS eller edge tyverisikring

skriv vilken telefon det er så skal eg si deg om det e beskyttelse på den evt. hvordan du fjerner beskyttelsen
Vis hele sitatet...
Hææ? Høres ut som BS.

Nettlevrandøren kan finne kor ein telefon med gitt IMEI-nr befinn seg med oppløsning på 3-400 meter ofte, samt kva tlf-nr den nyttar. Det gjer dei berre om saka verdt anmeldt, og politiet faktisk gidd gjere noko.
Dei kan også sperre tilgangen for det IMEI-nummeret, på anmodning fra kunde eller politi.

I noreg er det lov å endre imei-nr,så...

Og GPS? EDGE? Kva fan har Edge med tjuverisikring? EDGE er en overføringsprotokoll...
GPS er du klar over at telefonen har, om det finst. Det er få, og dyre telefonar som har GPS innebygd.

Så - bruk telefonen. Risikoen for å bli tatt er i praksis null. Og til sweepy: Du rotar villt!
Slashdot: Er det lov å bytte imei på telefoner i norge?? Jeg var ganske sikker på det motsatte. Hvis det hadde vært lov hadde vel firmaer som gsmteknikk.no tilbudt seg å bytte imei for folk?

-edit- og Mötley Crüe: det er bare å bruke telefonen. Hvis den forrige eieren anmelder saken skal imei nummeret bli sperret sånn at du ikke kan bruke den. I teorien kan mobil operatøren din se at ditt simkort brukes i en "stjålet" mobil, men så vidt jeg vet har ingen noen gang blitt tatt for dette. Med mindre du brukte telefonen i NOKAS-ranet eller no..
Sist endret av Trommis; 25. mai 2006 kl. 20:01.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Trommis
Slashdot: Er det lov å bytte imei på telefoner i norge?? Jeg var ganske sikker på det motsatte. Hvis det hadde vært lov hadde vel firmaer som gsmteknikk.no tilbudt seg å bytte imei for folk?
Vis hele sitatet...
*sukk* ja!
Hei!

Vi viser til din e-post av 26. april 2006 vedrørende lovligheten av endring av IMEI-nummer på mobiltelefoner.

Post- og teletilsynet fører tilsyn med at reglene i Lov om elektronisk kommunikasjon (ekomloven) og Forskrift om elektronisk
kommunikasjonsnett og elektronisk kommunikasjonstjeneste (ekomforskriften) overholdes. Etter regelverket som vi forvalter er
det ikke forbud mot endring av IMEI-nummer.

Vi har hittil ikke sett det som hensiktsmessig å regulere kloning av IMEI-nummer. Om foranledningen til å ville endre IMEI
nummer er em kriminell handling som eksempelvis tyveri/heleri eller medvirkning til dette vil dette være forhold som rammes
av norsk straffelovgivning.

Vi er imidlertid kjent med at spørsmålet om behov for en felles europeisk regulering av dette diskuteres,

Det skreiv Post og teletilsynet i ein e-post til meg datert 10. mai 2006, 09:57:40. Om du fortsatt er i tvil kan du få headers på eposten.
Neida, det er ikke nødvendig. Da lærte jeg noe nytt idag Lurer på hvor jeg har fått det fra at det er ulovlig.. Ganske sikker på at det ikke er så lenge siden jeg leste noe om det.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Trommis
Neida, det er ikke nødvendig. Da lærte jeg noe nytt idag Lurer på hvor jeg har fått det fra at det er ulovlig.. Ganske sikker på at det ikke er så lenge siden jeg leste noe om det.
Vis hele sitatet...
Var en tråd på forumet der dei fleste påstod at det var ulovleg, men eg meinte det var lovleg. Denne tråden var oppe for noko over ein månad siden. Det var den som fekk meg til å spørje PT om saka.
Okay. Det er jo alltid greit å ha et klart svar. Uansett er jo den eneste grunnen til å bytte imei at du vil bruke en stjålet telefon (så vidt jeg kan se). Tror ikke det hadde blitt så godt mottatt hvis jeg starta et postordrefirma som tilbød bytte av imei for en billig penge.. Men er det lov så er det lov.
Kong Neptun!
Mötley Crüe's Avatar
Trådstarter
er en samsung d 500 faktisk.. fikk opp telefonlåsen ved hjelp av noen på unloc.no forumet.
Telefonlåsen som i "sim-lås" eller "telefonkode"? Eller bytta dem imei for deg?
Men i dette tilfellet så er det ikke lov å skifte imei

Via trygghetsmobilen.no så kan eieren spore opp sim kortet sitt. Men kun til den basestasjonen hvor sim kortet hans sist var aktivt.

Politiet sporer ikke opp telefoner i tilfeller som dette.
Kong Neptun!
Mötley Crüe's Avatar
Trådstarter
Sitat av Trommis
Telefonlåsen som i "sim-lås" eller "telefonkode"? Eller bytta dem imei for deg?
Vis hele sitatet...
nei var bare en telefonlås ja, måtte trykke inn noen koder og saker.. hehe