Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 2782
Hei, noen her som kan hjelpe meg litt vedrørende boliglån?

Tenker å ta opp lån og kjøpe meg en leilighet til maks 2,4mill
Lurer på hvor mye dere tror jeg kan få i lån?
Forstår det er 15% egenkapital, dette skal ikke være noe problem.

Har en inntekt på 300 000,- nå. Kommer til å øke 350 000,- ca i løpet av 2 mnd.
Hvor mye kan jeg få i lån?
Tre ganger årsinntekt, så litt over en mill.
http://www.abcnyheter.no/lan/faktain...g-til-boliglan
Sist endret av Mith; 6. juni 2013 kl. 15:06.
Det er få av de store bankene som gir mer enn 3-4 ganger inntekt. Dette med at inntekten din vil øke hjelper ikke før det kan dokumenteres. Veldig bra at du har egenkapital, kanskje du kan klare mer enn 15%? Var jo "ikke noe problem", så med lavere gjeldsgrad kan du ha en bedre sak.

En annen måte å øke det på er at du får kausjonist, kanskje dine foreldre stoler nok på deg?
Trådstarter
53 1
Sitat av Matthiesen Vis innlegg
Det er få av de store bankene som gir mer enn 3-4 ganger inntekt. Dette med at inntekten din vil øke hjelper ikke før det kan dokumenteres. Veldig bra at du har egenkapital, kanskje du kan klare mer enn 15%? Var jo "ikke noe problem", så med lavere gjeldsgrad kan du ha en bedre sak.

En annen måte å øke det på er at du får kausjonist, kanskje dine foreldre stoler nok på deg?
Vis hele sitatet...
Fullt mulig og få min far til å stå som kausjonist f.eks.
Han har over 1,5mill i lønn, så bør vel ikke være noe problem der?

Så da kan jeg få økt lånet da?
Du får ikke låne mer enn din økonomi kan takle, uavhengig av hva pappa tjener
Sitat av henRy Vis innlegg
Fullt mulig og få min far til å stå som kausjonist f.eks.
Han har over 1,5mill i lønn, så bør vel ikke være noe problem der?

Så da kan jeg få økt lånet da?
Vis hele sitatet...
Hvilke verdier har faren din? Det er det som teller.

Jeg ville sett på hvor mye jeg kunne klart å betale ned hver måned, og basert lånet på det.

Hva har du i egenkapital?

Har du andre lån?
Trådstarter
53 1
Sitat av Mr. Flash Vis innlegg
Hvilke verdier har faren din? Det er det som teller.

Jeg ville sett på hvor mye jeg kunne klart å betale ned hver måned, og basert lånet på det.

Hva har du i egenkapital?

Har du andre lån?
Vis hele sitatet...

Har hus som nesten er nedbetalt til en verdi av 7 millioner, har 100 000,- i egen kapital..

Har prøvd lånekalkulatoren til DNB, og om jeg kjøper leilighet til 2,3 mill og låner 1,87 mill så kommer lånet på rundt 8680,- i mnd over 30 år.
Jeg skal også bo med kjæresten min, men hun kommer ikke til å stå som medlåner i lånet, så 8000,- skal lett klare å betjenes.
Har heller ingen forbrukslån, billån eller noe..
Hertugen av Dvask
Screwdriver's Avatar
Tar du opp lån med faren din som medlåner, vil du kunne låne ca. 3 * deres samlede årsinntekt, gitt 15% EK.
Da vil begge stå som ansvarlige for lånet, slik at banken sender regningen til din far om du skulle havne i økonomiske vansker.

Noe å tenke på her er betalingsevnen din. Klarer du å betjene et lån på ~2 000 000?
Det blir rundt 6000/mnd i renter + 6000/mnd i avdrag, avhengig av lånetype.
Sitat av henRy Vis innlegg
Har hus som nesten er nedbetalt til en verdi av 7 millioner, har 100 000,- i egen kapital..

Har prøvd lånekalkulatoren til DNB, og om jeg kjøper leilighet til 2,3 mill og låner 1,87 mill så kommer lånet på rundt 8680,- i mnd over 30 år.
Jeg skal også bo med kjæresten min, men hun kommer ikke til å stå som medlåner i lånet, så 8000,- skal lett klare å betjenes.
Har heller ingen forbrukslån, billån eller noe..
Vis hele sitatet...
Hvis du planlegger en låneperiode på 30 år bør du ta utgangspunkt i at renta kan dobles både en og to ganger. Vi har historisk lav rente nå.
Hertugen av Dvask
Screwdriver's Avatar
Sitat av ivioynar Vis innlegg
Hvis du planlegger en låneperiode på 30 år bør du ta utgangspunkt i at renta kan dobles både en og to ganger. Vi har historisk lav rente nå.
Vis hele sitatet...
Er vel normalt å binde renten hvis man skal ta opp et lån over 30 år? Spesielt siden det gir gunstig rente pdd.
Sitat av Screwdriver Vis innlegg
Noe å tenke på her er betalingsevnen din. Klarer du å betjene et lån på ~2 000 000?
Det blir rundt 6000/mnd i renter + 6000/mnd i avdrag, avhengig av lånetype.
Vis hele sitatet...
Jeg har lån som er på ganske nøyaktig 2 000 000 og betaler med avdrag 9300 i måneden på. Så er det mange nye utgifter som følger med ved å kjøpe som f.eks forsikringer.

Jeg tror ikke du kan forvente å komme opp til 2 000 000 i lån. Her har du mitt regnestykke hos banken:

Egenkapital : 350 000
Årslønn : 450 / 500 000
Maxlån : 2 000 050

Så det jeg kunne bruke mak på en leilighet var 2 350 050
må ikke låse seg på kun det man skal betale i lån/avdrag/gebyrer etc.

er mye annet og. strøm, renovasjon, vann/kloakk etc etc skal med i beregninga og det koster grovt. spesielt i populærområder. dyrt i byer, billig på landsbygda

og når man har fått tilslag på en kåk, så skal det betales i dyre dommer i dokumentavgifter og det ene og det andre.. koster og være kar
Sist endret av DSlhm; 6. juni 2013 kl. 20:40.
Jeg ville avtalt ett møte med banken din så får du nokk svar på det du trenger og vite om lån og hvor mye som evt er lurt og hvilke smertegrenser de finnes for deg.
Kan anbefale deg å avtale et møte med sparebank 1. Så kan du forklare situasjonen. Jeg gjorde det og fikk plutselig beskjed om at jeg kan låne 500-800 tusen mer enn jeg fikk i mange andre banker.