Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1 568
Jeg har en venn jeg nylig ble kjent med. Han bor på loftet hos en kompis av meg, og er arbeidsinnvandrer fra England. Mannen har store psykiske og fysiske plager, men jobber og prøver å gjøre det beste ut av det livet han har. Fra å bo på gaten i 6 år og deltatt i Irak-krigen, er han helt uten nettverk, utdanning eller noe oppsparte midler. Han er raka fant.

For 1 uke siden kollapset han og ble hentet av sykebil. Resultat ble en regning på 80 000.

Nå vurderer han å flykte landet pga regningen. Spørsmålet mitt blir:

Hvilke velferdsgoder har en arbeidsinnvandrer rett på i Norge? Jeg klarer ikke finne dette på nett. Han har godkjent arbeidstillatelse.
Hmm. Han er jo britisk sier du og dermed en del av EU. Da skal han ha rett til gratis medisinsk behandling.
Nordmenn som reiser innen EU pleier å ta med seg et helsekort som bevis på at man har krav til gratis behandling.
Men også nordmenn som mangler dette kortet får hjelp, da jeg selv vet om mennesker som har feriert i Spania og blitt innlagt på sykehus. Noen telefoner og telefakser til ambassaden og nav-utland fikset saken og nødvendige papirer ble oversendt. Ingen regning til pasienten.

Om han sliter psykisk så er det jo ikke sikkert han selv makter å ta tak i dette. Kanskje han behøver assistanse til å kontakte ambassaden sin? Dette er nok mulig å løse og som sagt som innvandrer fra et eu land har han faktisk krav på gratis behandling.