Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
Vis resultater av avstemningen: Feire jul eller ikke?
Ja. 87 73,73%
Nei. 31 26,27%
Stemmegivere: 118. Du kan ikke stemme på denne avstemningen
  70 3600
Jul for meg er:
- stress med å kjøpe gaver
- stress med å late som man er glad for pakkene man får
- men likevell en tid jeg aldri ville være foruten...

Husker dere ikke tilbake til den tiden dere var små å gledet dere til jul? La nå ungene få ha en tid i året de virkelig kan kose seg da
Jul nå til dags har vel ikke så veldig mye med religion og gjøre.
Det er en tradisjon.
Må si meg enig i en del som er blitt sagt her. Var det ikke Cola-Company som oppfant nissen, slik vi kjenner den i dag?
Kjøpepresset sprenger jo de fleste lommebøker, og kredittkortene er svidd. Det religiøse budskapet julen måtte ha, er du druknet. Folk sliter seg ut i hele desember, og sovner etter julemiddagen.

Det komersielle presse kunne godt vært tonet ned noen hakk, og det kunne også den store fokuseringen på familielykke og idyll. Jeg tror nok julen gjør en del mennesker ekstra ensomme.
Coca Cola oppfant ikke nissen som sådan, men utseende hans er fra en gammel Cola reklame.
hater jula!!! sitter me pcen mens familien surrer rundt meg å "steller" til jul!! hater å være hjemme for dette marerittet. Kan de ikke bare gi meg pakker å glemme all denne pyntinga???
Opprinnelig postet av dreb
hater jula!!! sitter me pcen mens familien surrer rundt meg å "steller" til jul!! hater å være hjemme for dette marerittet. Kan de ikke bare gi meg pakker å glemme all denne pyntinga???
Vis hele sitatet...
Og du er... 12-13 antar jeg?
For meg betyr denne "pyntinga" mer enn gavene egentlig...
Gavene er for barna
9-10 tipper jeg. Sitter og spiller Lek og Lær med Josefine Kanin antakentlig.
Pynting er litt unødvendig, men det er tradisjon. Det jeg virkelig hater, er å vaske. Men det må til.
Gaver og sånt er kult når man er liten, noe av det jeg gledet meg mest til. Men er det ikke det man har bursdag til? Jeg har ikke merka så mye forskjell på jul/bursdag fordi jeg har bursdag 20. Desember. Men nå er jeg skikkelig lei gaver, av all den DRITEN jeg får av gamle tanter og onkler som ikke greier å finne på noe bedre, og som jeg finner et sted til selv om jeg vet at jeg aldri kommer til å bruke den/se på den. Har satt mye på loftet etterhvert, hater å ha mange ting. Trenger bare en ting jeg, PC

Det er en ting jula handler om. Pepperkaker! Må ha mer pepperkaker Hehe..

Men ærlig talt synes jeg ikke vi burde bli kvitt jula. Bli kvitt gavene kanskje? Eller gi gaver til litt færre, bare nærmeste slektninger. Kanskje pynte litt mindre.

Synes også at det er tull å ikke feire jul fordi det liksom er feiring av jesus. Jul har ikke en dritt med jesus å gjøre lenger nesten. Og det burde ha enda mindre med jesus å gjøre. Skal være en tid hvor familien blir samlet og hvor man kan pynte og ha det hyggelig (faen, hadde jeg hørt dette da jeg var 10 hadde jeg drept meg selv ).

Appropos Jesus. Egentlig er jula den morsomste tiden av året. Jeg greier nesten ikke å holde igjen latteren når jeg hører folk på TV synge om Jesus og ting han gjorde. Det blir for dumt med tanke på at kanskje 70 % av historien om Jesus er blitt helt forandret i løpet av 2000 år. Tenk å lage så mye oppstyr over ting som sannsynligvis ikke skjedde?
Liker faktisk å vaske i leiligheta mi, liker å ha det rent, ergo extra fint rundt jul å extra fin følelse rundt å ha det rent. Og ingen kan komme å si at det ikke er søtt med et lite plastjuletre stående på hylla ved siden av polflaskene.
Gavan e koselig. Eneste julegaven jeg trengte å kjøpe i år var til søstra mi, siden hun fixa til foreldrene
Jul skulle vært forbudt...det er bare skuffelser i jula jah...
joffe: kommer helt ann på hvilke forventninger du setter det da
hehe...ok hvis jeg sier at jeg forventa at jeg skulle få en 120 gigg, va det eneste jeg ønska meg, så ender jeg opp med en hel masse sokker og en frakk....

konklusjon; enten så finnes ikke nissen eller så er han bare OND!!
Han må isåfall være ond, for nissen finnes, tro meg
hah...da er jeg ikke gal alikevell da...viste jeg så han, men psykologen min sier at jeg ikke er frisk...men nå skal han høre...
Dagens jul var egentlig en feiring av vintersol-verv (at det ble lysere tider) som er den 21.12, men de visste ikke eksakt når dagen var så de feira den den 23 eller 24

Når kristendommen ble "pop" ble jula gjort om til feiringg av jesu fødsel

Synes jula i bunn og grunn er grei, god mat, samle familie, men pakkene kan man nesten droppe, svetter jo i heile desember for å få kjøpt dem, man kan heller gi en liten oppmerksomhet til nærmeste familie

nådagens jul bringer med seg for mye press og stress, men burde ikke være avskaffet, heller trappet ned.

Jul - familie, mat...

nyttår - uhemma festing
hææææææ...enten har du hatt en fæl oppvekst for jula er jo pakker...greit nok, en kan jo sette pris på famile å venner og da...men seriøst så er jul ingen jul uten pakker...det er som å feire påske uten godteri, eller som å spise chips uten å dyppe an i kaffe!!
Opprinnelig postet av Joffe
hææææææ...enten har du hatt en fæl oppvekst for jula er jo pakker...
Vis hele sitatet...
Tipper du er i den alderen da du ikke kjøper pakker til andre, bare får. Om noen år finner du ut hvor falsk jula er.
Man kunne like godt pakka inn en 100-lapp til hverandre, mange vi gir gaver til gir man bare til pga. at man vet/tror man får noe av vedkommende, ikke pga. gleden av å gi men av redsel for å få noe uten å gi noe (dårlig samvittighet)

Dette fører til masse press og stress i julestrida
Når jeg gir gaver så er jeg ikke redd for å få dårlig samvittighet, det ER morro å gi, men det er også dyrt...Skjønner hva du mener med masse press å stress i julestrida...
Jeg har søsken og jeg tror de setter pris på gavene de får, en jul uten gaver for de er ingen jul, ikke for meg heller for så vidt...
Men som Cerveza sier, mange (f.eks meg) har mange venner, både gode og ikke like gode, og man vet aldri hvem man får gaver fra. Dette gjør at man ofte kjøper, bare for å gjengjelde den gaven man fikk...

Det blir for dumt, men slik har det nå bare blitt...
Hmm... har ikke giddet å lese alle svarene på posten, men jeg har skjønt at mange av dere er av den oppfatning at julen er en kristen tradisjon! Dette er helt FEIL, det er en hedensk tradisjon som etterhvert har blitt kristen akkurat som de meste rundt oss.

Her er noe dere kan lese på:

http://www.norvegr.org/julefeiring.htm - om julen

http://www.norvegr.org/om_hedendom.htm - om hedendom
Better than thou.
Trådstarter
Hm, nå leste jeg ikke posten over men karn kan jo være idiot.
Hva er dette for noe tull, leste ikke hele tråden men jeg svarer allikevel og satser på at jeg ikke sier noe noen har sagt før meg?

Uansett, jeg føler at jeg har repetert meg selv nok. Tråden er avsluttet for min del. (Tror jeg :])