Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 959
Hei.

Bestilte nylig en del utstyr og klær fra USA. Ble litt over 2500$, 18000~ norske kroner. Gjorde den finta at jeg bestilte det til Sverige, for å slippe toll og moms man får i Norge. Skal hente pakka i Sverige på fredag.

Men, så ringer toller-idioten meg fra Sverige og spør om hvem som skal betale toll og moms av monsterpakka mi. Viser seg nemlig at de har en øvre grense på 10 laken for tollfri bestilling (i motsetning til Norges 200-grense.)

Tror jeg bare får en regning på toll/moms, 12% toll og 25% moms, som blir rundt 6 høvdinger.

Noen som har erfaring med å la slike regninger "ligge" ? Jeg mener, den er fra Sverige, må vel være et smutthull? Har et fed-ex gebyr fra juli i år som lå glemt, har ikke hørt et eneste ord fra dem.

Og: jeg er på jakt etter mulige løsninger/tidligere erfaringer. Ikke flames, da jeg ikke helt ser hvordan det hjelper, og du faktisk ikke får lengre tiss av det.

Edit: skal vel nevnes at pakken kun inneholder klær og snowboardutstyr.

koz
Sist endret av aidoN; 16. desember 2008 kl. 16:52.
Har ikke Sverige samme system som Norge der de beholder varene til regningen er betalt?
Trådstarter
Nei, jeg skal kjøre og hente den på fredag. Tror han bare var keen på et navn til regningen
Ikke noe problem å motta inkasso fra f.eks. Sverige. Jeg har selv mottat dette, selv om inkassoen var feil.
Men kan et svensk inkassoselskap egentlig gjøre noe i Norge? Havner saken i norsk rettsysten til slutt? Svenskt? Vil norske myndigheter gjøre noe? Hva er det verste som kan skje? At man blir etterlyst i Sverige?
Er vel noe av det samme som debatten med fartsbøter fra utlandet.

Slik jeg har forstått det har firmaer fult ut muligheten til å sende inkasso til andre land, problemet med bilene thou, tror jeg var at samarbeidet var dårlig og det var vanskelig å få tak i info om bileier.

Om du ga falsk navn/adresse til personen, tror jeg de har vanskelig for å finne deg igjen.
Om du vil risikere dette er nok helt opptil deg.
Sitat av emphi Vis innlegg
Men kan et svensk inkassoselskap egentlig gjøre noe i Norge? Havner saken i norsk rettsysten til slutt? Svenskt? Vil norske myndigheter gjøre noe? Hva er det verste som kan skje? At man blir etterlyst i Sverige?
Vis hele sitatet...
De får rett og slett et norsk inkassoselskap til å kreve inn pengene. Hvertfall det de gjorde i mitt tilfelle.