Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1475
Da jeg kom på jobb(bensinstasjon) i går kveld så jeg til min forskrekkelse at sjefen satt og gikk gjennom overvåkingsvideoen av en kollega. Etter hva jeg fikk høra av andre på jobb hadde hun sittet der en stund, og jeg trekker slutningen at hun så gjennom hele vakten.

Så vidt meg bekjent er det kun politiet som kan gå gjennom hele videoer som dette, og selv ikke de om det ikke er skjellig mistanke til at noe galt skjer. Dersom vi opplever at noen stikker av med bensin, skal vi gå på inn i systemet og sjekke nøyaktig tidspunkt for fylling, og to stykker må være tilstede når videoen av akkurat dette tidspunktet på akkurat dette kameraet sjekkes.

Selv om hun skulle ha mistanke om at min kollega stjeler har hun vel ikke lov til å se igjennom en hel overvåkningsvideo på den måten? Hva bør vi gjøre med dette?
(Vi har allerede litt problemer med sjefen, hun er ikke helt stødig... )
Og her er loven, selv om den er litt vanskelig å tolke:
http://www.lovdata.no/all/hl-20000414-031.html#map007

Har hatt litt om dette siden jeg studerer Informasjonssikkerhet, og tror det er slik at hvis sjefen din er "behandlingsansvarlig" med tanke på overvåkningen, så har hun rett til å gå over materialet uten samtykke. (Tas med en liten klype salt)

edit: skrevet om Behandlingsansvarlig i en gruppeoppgave vi hadde tidligere i høst:

"Den behandlingsansvarlige er den som står til ansvar for behandlingen av den data som samles inn ved for eksempel fjernsynsovervåking. Han skal søke/melde til datatilsynet, og han skal sørge for at alle krav fra Datatilsynet innfris. "

Mener også å huske at slik overvåkning av ansatte er forbudt, med mindre det foreligger en reel mistanke om at noe ulovlig har skjedd. Og i tillegg skal ansatte være klar over at denne overvåkningen av dem finner sted.

Jeg synes at du skal ta det opp med henne, hun kan jo ikke akkurat sparke deg for det.
Sist endret av chill; 6. november 2005 kl. 05:12.
Så du mener at hvis jeg, alene, sjekker ut videoen av noen som stikker av med drivstoff på bensinstasjonen jeg jobber på og går gjennom hele regla med å finne ut hvem de er for så å ringe de og be de pent om å komme tilbake og gjøre opp for seg er ulovlig? Vi er jo bare to på jobb til enhver tid og det blir jo da litt stress å få begge inn på kontoret samtidig i og med at noen må jo betjene de andre kundene
Sitat av el_tafso
Så du mener at hvis jeg, alene, sjekker ut videoen av noen som stikker av med drivstoff på bensinstasjonen jeg jobber på og går gjennom hele regla med å finne ut hvem de er for så å ringe de og be de pent om å komme tilbake og gjøre opp for seg er ulovlig? Vi er jo bare to på jobb til enhver tid og det blir jo da litt stress å få begge inn på kontoret samtidig i og med at noen må jo betjene de andre kundene
Vis hele sitatet...
Der jeg jobber videoovervåkningsopptakene (herrejemini for et langt ord) innelåst på kontoret til sjefen. Det er ingen andre som har tilgang til det rommet. Kun sjefen kan gå inn på opptaket og sjekke, og det (ifløge det jeg har hørt) må hun ha med noen andre for å gjøre. Hun kan uansett bare sjekke tidspunktet avstikket skjedde.

Jeg har tenkt til å sende en mail til datatilsynet og høre hva de mener om saken, og hva våre rettigheter er. Fikk ikke så mye ut av linken til DonTomaso, men den var en nyttig veilledning.
Da er jo hele overvåkningskameraetsystemetopplegget vårt unødvendig da! Vi har jo ikke kapasitet til å sjekke og skrive ned registreringsnummeret til hver eneste person som fyller! Da må det i tilfelle bli en person som gjør det hele tiden! Egentlig ganske sjeft å være en sånn en! Hei, hva jobber du med? Nei, jeg er registreringsnummerskriver på Statoil fresht...

Og vi tar reg.nr. på biler som stikker av via overvåkningskameraene våre! Det har vi alltid gjort også! Skjønner jo ikke at dette kan være ulovlig! Jeg ringer jo til og med politiet når jeg har funnet reg.nr. De burde jo isåfall ha påpeket at dette, strengt tatt, egentlig er ulovlig!
Sist endret av el_tafso; 7. november 2005 kl. 23:54.
Om du lurer på hvordan det fungerer i praksis er det noe sånt som dette: Vi ser at noen har fylt bensin uten å betale for den. Vi Slår bensinen inn på avstikk på kassa, signerer lappen som kommer ut, og legger den ved i oppgjøret. Når sjefen så går igjennom oppgjøret ser hun lappen og sjekker kameraet til den respektive pumpen på riktig tidspunkt. Hun ringer politiet for å få navn på eieren av bilen, hvorpå hun sender regning (Om hun sender regningen personlig eller om hun lar et firma ta seg av pengeinnkrevingen vet jeg ikke).
Sitat av froskenfredrik
Om du lurer på hvordan det fungerer i praksis er det noe sånt som dette: Vi ser at noen har fylt bensin uten å betale for den. Vi Slår bensinen inn på avstikk på kassa, signerer lappen som kommer ut, og legger den ved i oppgjøret. Når sjefen så går igjennom oppgjøret ser hun lappen og sjekker kameraet til den respektive pumpen på riktig tidspunkt. Hun ringer politiet for å få navn på eieren av bilen, hvorpå hun sender regning (Om hun sender regningen personlig eller om hun lar et firma ta seg av pengeinnkrevingen vet jeg ikke).
Vis hele sitatet...
Der jeg jobber gjør vi sånn: vi ser at noen har fylt drivstoff uten å betale for det. Da slår vi fyllingen ut som pumpestikk! Så går vi inn på kontoret, sjekker kameraene på det angitte tidspunkt og pumpe. Deretter ringer vi politiet og finner info om eieren! Deretter ringer vi eieren og informerer om hva som har skjedd og ber de pent og høflig om han/hun ikke kan snu og komme å betale så fort som mulig! Vi informerer også om at har du ikke betalt innen 7 dager så blir du politianmeldt!

Dette virker jo som en grei metode for min del! Ser ikke at dette kan være ulovlig i det hele tatt! Men jeg er ikke så keen på å ryke uklar med loven så jeg bare spør jeg
▼ ... over en uke senere ... ▼
hmm... har alltid lurt på det der... snakka med en kompis som jobber på Esso, han sa hvis det var småsummer.. (2-300) så gjorde de ikke noe med det. sa noe om at det var mye pappir arbeide med dette.

det virke en smule rart at du bare kan ringe politiet å oppgi reg. nr på bilen å få opplysningen ut av de... trodde dette måtte gå igjennom politiet...
Sitat av grettis
hmm... har alltid lurt på det der... snakka med en kompis som jobber på Esso, han sa hvis det var småsummer.. (2-300) så gjorde de ikke noe med det. sa noe om at det var mye pappir arbeide med dette.

det virke en smule rart at du bare kan ringe politiet å oppgi reg. nr på bilen å få opplysningen ut av de... trodde dette måtte gå igjennom politiet...
Vis hele sitatet...
Vi gjør dette uansett om de har fylt på kanne for 20,- liksom! Rett skal være rett tydeligvis men det blir jo da sånn at hvis vi "tar" de på den måten vi på min bensinstasjon gjør, blir det jo nesten ikke papirarbeid i det hele tatt! Jeg syns det er rimelig greit jeg, har ikke noe imot det egentlig, men det er jo litt rart i og med at, hvis jeg har forstått de tidligere postene riktig, det faktisk er ulovlig! Er blitt litt mer skeptisk til dette og spurte faktisk politiet forrige gang jeg spurte hvem som eide bilen som hadde stukket av, om dette var en lovlig måte å gjøre det på, og hun svarte: du... lille venn (var en dame), ikke spør så mye og gjør heller som sjefen din sier! Skeptisk er jeg, og kommer nok til å fortsette å være det ja!
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hvilken paragraf kommer egentlig "to må se på videoovervåkningen" under?
Finner det ikke på noen av linkene ihvertfall.