Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 2581
Hei. Jeg lurer på hva som ville være normal pris når noen prøver å kjøpe et domene av meg. Jeg har et .no domene med kort og cachy navn som er registrert på meg, og nå er det et firma som ønsker å kjøpe det av meg. Er bare temmelig usikker på hva jeg skal ta for det da jeg er helt grønn på hva som er normalen. Noen som har erfaringer?
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
det finnes ingen normal i slike tilfeller.
kommer helt ann på hvilket firma det er, hva domenenavnet er, etc.

hva er navnet på firmaet og navnet på domenet?
Trådstarter
Et mindre firma med sikkert ikke så mange ansatte. Domenet er bloggen min.. Som jeg godt kan selge bort.
Har du fått et tilbud?
Trådstarter
Har ikke fått pristilbud nei. De spør hva jeg vil ha for det. Har bevisst valgt å ikke gå ut med navn på firma som tilbyr, og nettsted. Det er et .no domene som sagt, som har samme navn som deres firma. Firmaet er lite, med 1,2 eller 3 ansatte.

Om ikke akkurat hvilken pris jeg skal ta, så kansje noen vet en bedre måte å gå fram for å finne prisen?
10.000kr og lev lykkeleg
Sitat av jejoha Vis innlegg
...Jeg har et .no domene med kort og cachy navn som er registrert på meg...
Vis hele sitatet...
Nå skal det ikke gå an å ha et .no domene registrert på deg som privatperson. Da har det skjedd en glipp. Firmaet kan muligens kjøre en sak som domenekonflikt til NORID, og da taper du temmelig sikkert som privatperson.

Tolker deg som du ikke har for harde følelser for domenet, så da kan du jo si at du kan være villig til å selge, og be dem foreslå en pris?

I de tilfellene jeg har erfart i forbindelse med eierskifte på .no domener mellom firmaer, har prisen vært hhv kr 0, 1.500, 7.500, og 50.000,-. Og så har jeg sett et tilfelle eller to som har gått til domenekonflikt og senere til retten.
Trådstarter
Jeg har rettighetter til å ha .no domene ja. Så rettighetskonflikt kan det ikke bli. Domenet er kjøpt helt etter lover å regler.
Sitat av jejoha Vis innlegg
Jeg har rettighetter til å ha .no domene ja. Så rettighetskonflikt kan det ikke bli. Domenet er kjøpt helt etter lover å regler.
Vis hele sitatet...
Dersom du er sikker på at de ikke kan ta fra deg domenet, gir du dem et høyt bud, og ser om de begynner å prute.
Men ikke for høyt, kan hende de blir skremt vekk, og finner på et annet...

Har du noen anelse om hvor mye spenn denne "bedriften" har å rutte med?
Hvilken type tjeneste/vare selger dette firmaet?
Sitat av jejoha Vis innlegg
Jeg har rettighetter til å ha .no domene ja. Så rettighetskonflikt kan det ikke bli. Domenet er kjøpt helt etter lover å regler.
Vis hele sitatet...
Da er du enten kongen selv, eller så har du enkeltpersonsforetak som domenet er registrert på?

Hvis du er helt sikker på at det ikke er noe formelt som kan brukes mot deg har du ikke noe å frykte fra den siden. Da blir det vel egentlig bare en diskusjon mellom kjøper og selger om hva slags pris man er villig til å selge og kjøpe for.
Trådstarter
Sitat av capidog Vis innlegg
Da er du enten kongen selv, eller så har du enkeltpersonsforetak som domenet er registrert på?
Vis hele sitatet...
Bingo.
Takker for svar. Oppdaterer med hvordan det går
Alt hadde vært så mye lettere om du hadde sagt hva domenet er.
Det som har mest å si.
Søk litt rundt for å se hva firmaet omsatte for i fjord. Ta en grei prosentandel av det. Men ikke for dyrt at det er billigere for dem å bytte navn.